Geheim rond Leoiioor Chefarine,4 Van Beinum grondvestte een Britse muziektraditie Laatste V-concert van het N.Ph.O. TUMBO EN ZIJN AVONTUREN Kort en Agenda voor Haarlem 4-voudige bestrijding van pijnen en griep! Eduard van Beinum herdacht 4 Andere film Stuk van A rthur Miller wordt uitgesteld Youth for Christ nu ook voor radio Luxemburg ONE OF OURS De radio geeft donderdag T elevisie pro gramma Her denkingsbijeenkomst in Concertgebouw Geen nieuwe boycot van „Goedkope vlag" schepen Munsterse studenten waarschuwen Verwoerd Stadslichten van vele auto's zijn onvoldoende Viereneenhalf jaar tegen Noorse zeeman geëist door Daniel Gray Mobilofoonnet van P.T.T. bestaat tien jaar WOENSDAG 15 APRIL 195 9 Mr. H. J. Reinink, directeur-generaal voor de kunsten en buitenlandse cultu rele betrekkingen van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft gisteravond in het NTS-programma enkele sobere woorden gesproken ter na gedachtenis van de overleden dirigent van het Concertgebouworkest dr. Eduard van Beinum. In het filmprogramma kreeg men allereerst een documentaire te zien van Tom Harrison en Hugh Gibb over de duurste lekkernij van het Verre Oosten: vogelnestjes. Men kreeg een duidelijk overzicht van de werkzaamheden, die nodig zijn om de nesten, die de zwaluwen in de uitgestrekte kalksteengrotten van Niah bouwen, te bemachtigen. Na deze „Borneo story" werd niet zoals in de om roepbladen werd aangekondigd „De bord papieren ridder" vertoond, maar gaf men een herhaling van de grappige komedie „The love lottery" met David Niven in de hoofdrol. Beeldschermer De VARA-televisie had voor woensdag 22 april een uitzending geprojecteerd van Arthur Miller's „De dood van een Han delsreiziger", te spelen onder regie van Willy van Hemert en met Johan Kaart in de hoofdrol. Inmiddels heeft de VARA van het auteursrechtenbureau SEBA de mededeling ontvangen, dat de auteur Ar thur Miller het aanvankelijk overeenge komen uitvoeringsrecht weer heeft ge annuleerd, zonder opgaaf van redenen. Dit is voor de VARA aanleiding geweest de uitzending van „De dood van een han delsreiziger" voor onbepaalde tijd uit te stellen. Voor de VARA-televisie-uitzen- ding op woensdag 22 april is nu in studie genomen het Amerikaanse blijspel „Een engeltje in de lommerd" van A. B. Shif- frin. De Nederlandse jeugd evangelisatie be weging, Youth for Christ, gaat nu ook ge bruik maken van de radio om de jeugd van Nederland met het Evangelie te be reiken. De beweging hoopt van 3 mei af iedere zondag om 1.45 - 2 uur onder de naam „Jeugd in Actie" een eigen radio uitzending te verzorgen over Radio- Luxemburg. De eerste drie uitzendingen zullen geleid worden door Leo J. Pasman, directeur van de stichting Y'outh for Christ. Advertentie Vier werkelijk betrouwbare middelen helpen elkaar en doen wonderenl De 4 geneesmiddelen van Chefarine„4" worden in de hele wereld op grote schaal gebruikt. Tezamen in één tablet verenigd werken zij bijzonder snel, krachtig en weldadig, vaak zelfs wanneer andere middelen falen. M BEROEMDE GENEESMIDDELEN "T IM ÉÉN TABLET Tegen pijnen en griep. Geschikt voor de gevoeligste maag, want die wordt beschermd door het bestanddeel Chelarox. HILVERSUM I. 402 M. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.400 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 3.50 Voor de vrouw. 9.35 Wa terstanden. 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.25 Wij van het land. 12.35 Land- en tuinb.mede. 12 38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Gram. NCRV: 14.00 Me- tropole-orkest en solist. 14.45 Gram. 15.00 Radio- philh.orkest. 15.45 Gram. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Fhilh. sextet. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.400 Beursber. 17.45 Lichte muziek. 18.15 Sport- rubriek. 18.30 Lichte muz. 18.50 Sociaal perspec tief. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Vocaal ens. 19.30 Radiokrant 19.50 C.H.U.. pol. caus. 20.00 Gcvar. progr. 22.00 Tijdschriften- kron. 22.10 Orgelconc. 22.40 Gram. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20 -24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Radio-philharm.ork. 12.00 Metropole-ork. en so list. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Hawaiian- ensemble. 12.50 Uit het bedrijfsleven, caus. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Dansmuziek. 13.55 Beursber. 14.00 Sopr. en piano. 14.25 Alles op één kaart. 15.20 Voor de vrouw. 16.00 Van vier tot vijf. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.45 Idem. 18.00 Nieuws. 18.15 Regeringsuitzend.: Act. onderwerp. 18.25 Lichte muz. 18.45 Sportpraatje. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Gevarieerd progr. 20.00 Nieuws. 20.05 Serse, vrolijke opera. 22.25 Actualiteiten. 22.35 Sportact. 22.45 Nieuws. 23.00 Beurber. van New York. 23.05 24.00 Serse. vrolijke opera (derde acte). BRUSSEL. 324 M. 12.00 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Engelse les. 14.15 Volksliederen. 14.30 Franse les. 14.45 Gram. 15.00 Schoolradio. 15.45 Duitse les. 16.00 Koersen. 16.02 Clavecimbel en piano. 16.45 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Volksliederen. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 19.50 Pol. caus. 20.00 Verz.- progr. 20.30 Academie der discofielen. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Int. Radio-Universiteit. 22.30 Orgelrecital. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VPRO: 20.20 Oude films. 20.40 Dat. had u gedacht TV-comedie. 21.25 Rep. uit het Instituut van de Nederlandse Stichting voor het dove en slechthorende kind te Amsterdam. (Van onze correspondent in Londen Van Beinum's plotselinge heengaan heeft ook in Londen diepe indruk ge maakt. Sinds de oorlog trad de dirigent geregeld in Londen en andere Engelse steden op. Zijn hartelijkheid en eenvoud maakten hem bij orkestleden, solisten en concertpubliek bemind. Van Beinum trok altijd volle zalen. Met verlangen zag men dan ook de komst van het Concertgebouw orkest tegemoet, dat begin mei in Londen en de provincie onder Van Beinum's leiding zou optreden. Van Beinum zelf had zich ook veel voorgesteld van het komende be zoek, naar hij ons kort geleden nog ver telde. Hem gelukte, wat maar enkele vreemdelingen hier is ten deel gevallen: hij werd al dadelijk door de Engelsen als een der hunnen beschouwd. Omgekeerd was Van Beinum graag in Londen, waar hij in letterlijke en figuurlijke zin een tweede tehuis vond. Bij het London Philharmonic Orchestra, waarvan hij lange tijd vaste dirigent was, werd hij onmiddellijk getroffen door de kameraadschappelijke geest, welke zo ken merkend is voor dit orkest. Het L.P.O. was stuurloos sinds zijn oprichter, Sir Thomas Beecham, het in 1945 had verlaten. Het vond in 1949 in Van Beinum de dirigent, die door zijn persoonlijkheid en grondige manier van repeteren het orkest weer een eigen stijl en eigen geluid kon geven. Over de omgang met de orkestleden in die pe riode zeide Van Beinum eens: „Soms glim lach ik als een verlegen bruid, maar af en toe zet ik een gezicht alsof ik de duivel zelf ben. Op die manier krijg ik mijn zin." Wat Van Beinum bij de Engelsen zo geliefd maakte, was dat hij uiterlijk zo doodge woon was en niets wilde weten van poespas. Hij dirigeerde bedaard, onopvallend, zonder drukte. Hijzelf was over de verrichtingen van het orkest buitengewoon tevreden. Vooral was hij verrukt over de kwaliteiten van de blaasinstrumenten, niet alleen van het L.P.O., maar van alle Engelse orkesten. Van Beinum was verzot op de Engelse militaire blaasorkesten, waarnaar hij veel luisterde en die hij ook wel eens mocht dirigeren. „Nooit heb ik mooiere tuba's gehoord dan hier," zeide hij. Het experiment met het L.P.O. was een volkomen succes. Van Beinum gaf het dis- Naar aanleiding van het overlijden van dr. Eduard van Beinum wordt zaterdag om 15.30 uur in het Concertgebouw in Am sterdam een herdenkingsbijeenkomst ge houden. De staatssecretaris voor kunsten, mr. R. G. A. Höppener, de wethouder voor kunstzaken, mr. A. de Roos en de voorzitter van de Nederlandse Orkest stichting, mr. W. F. Schokking, zullen het woord voeren. Uitgevoerd zullen worden het slotkoor uit de Matthaus Passion van .Joh. Seb. Bach en het Adagio uit de Acht ste Symfonie van Anton Bruckner. Uitvoe rende zijn het Concertgebouworkest en het Toonkunstkoor afdeling Amsterdam. Het geheel staat onder leiding van Ber nard Haitink. De Nederlandse Radio Unie zal deze bijeenkomst in een gezamelijk programma rechtstreeks uitzenden. Verdere reacties Uit alle delen der wereld ontvangt het Concertgebouworkest nog steeds bewij zen van deelneming met het overlijden van Eduard van Beinum. De volgende buitenlandse dirigenten zonden hun condo leances, Karl Böhm, Antal Dorati, Jascha Ilorenstein, Eugen Jochum, Paul Kleckij, Rafael Kubelik, Erich Leinsdorf en Fritz Reiner. Voorts werden tot nu toe bewij zen van deelneming ontvangen van de volgende orkesten; Chicago Symfony Orchestra, Hessischer Rundfunk. London Philharmonic en Philharmonia. De Nederlandse ambassadeur in Lon den zond het volgende telegram: „Met groot leedwezen heb ik kennis genomen van het plotselinge overlijden van Eduard van Beinum. Deze grote dirigent was ook hier te lande zeer gezien, zowel wat zijn musiceren als zijn persoonlijkheid be treft." cipline terug en bracht het werkelijk tot eenheid. De meeste Engelse dirigenten wij den te weinig aandacht aan de details. Door Van Beinum werd de echte kleur weer waarneembaar als op een gerestaureerd schilderij. Vooral met Beethoven was dit het geval. Men moest even wennen aan de veel strengere opvatting in plaats van de sentimenteel-romantische, maar de meer derheid van de critici was het. met Van Beinum eens. Van Beinum heeft er altijd naar gestreefd om het muziekprogramma in Engeland te vernieuwen, maar eerst moest het. financiële risico worden gedekt. Het duurde niet lang of hij introduceerde Bruckner, hetgeen zeer op prijs gesteld werd. Er waren in de eerste jaren enorme moeilijkheden te overwinnen. De muzikale traditie in Engeland is nog maar enkele tientallen jaren oud. Vooral in de oorlog toen men hunkerde naar een an der geluid dan van bommen en afweer geschut, ontwaakte het verlangen naar klassieke muziek. Het L.P.O. verankerde die jonge traditie. Het was een eer voor Van Beinum, dat hij werd uitverkoren om het grondwerk te mogen verrichten. Bij zijn dood getuigt men er thans van, dat hij een sterke en blijvende invloed heeft uitgeoefend op het Engelse muziekleven. De Internationale Transportarbeiders Federatie heeft haar goedkeuring gehecht aan een plan voor de strijd tegen reders, die volgens de federatie van goedkope vlaggen gebruik maken om lage lonen te betalen. De commissie voor eerlijke han delspraktijken van de federatie heeft na een twee dagen durende bijeenkomst be sloten, om de schepen die varen onder de vlaggen van Liberia, Honduras en Panama, in te delen volgens de nationaliteit van de eigenaars en dus niet meer volgens de na tionaliteit van de meerderheid der beman ning, zoals tot dusverre het geval was. Bepaald werd verder, dat aan de Ameri kaanse vakverenigingen zal worden ver zocht ertoe mede te werken, dat Ameri kaanse reders, die gebruik maken van schepen onder goedkope vlag voor deze schepen slechts bemanningen zullen kun nen aanwerven tegen de best mogelijke voorwaarden. De secretaris-generaal van de federatie, Omer Becu, deelde op een persconferentie mede dat er geen alge mene boycot van schepen onder goedkope vlag zal worden georganiseerd. MUNSTER (UPI) De voorzitter van het studentcnparlement van de Wilhelm universiteit te Munster, heeft bij premier Verwoerd geprotesteerd tegen de invoe ring van rassenscheiding op de universitei ten van Zuid-Afrika. Vóór het begin van het negende dins dagavondconcert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest heeft de voorzitter van het bestuur, de heer W. Mensink, in een korte toespraak de overleden dirigent Eduard van Beinum herdacht. Hij her innerde daarbij in het bijzonder aan de periode dat deze als jongeman de leiding had over de toenmalige Haarlemse Orkest Vereniging en citeerde enkele zinsneden van het bestuurslid dr. De Crauw uit het gedenkboek, verschenen bij het honderd- vijfentwintigjarig bestaan van het orkest in 1939Ondanks veel tegenwerking was Van Beinum er in zijn weinige jaren te Haarlem in geslaagd van een groep ge wiekste muzikanten een orkest van ernstig werkende musici te maken, het repertoire te verruimen en de muzikale belangstel ling van het publiek op een hoger plan te brengen. De heer Mensink verzocht de aan wezigen een minuut stilte in acht te nemen, hetgeen geschiedde, nadat het orkest het Air uit de derde Suite van Bach ten gehore had gebracht. Hierna werd het concert met een uit voering (de eerste te Haarlem) van de vierde symfonie van Lex van Delden ge opend. Nadat het orkest^de beide vorige concerten onder buitenlandse dirigenten had gemusiceerd, stond thans weer voor de directielessenaar Henri Arends, die men gaarne terugzag. Het orkest heeft zich onder zijn leiding veel moeite gegeven voor Van Delden's partituur, maar ik vraag mij af of het werk de inspanning waard is. Naar aanleiding van een uit voering door het Amsterdamse Kunst- maandorkest heb ik verleden jaar reeds over deze symfonie geschreven en mijn indruk werd thans bevestigd dat het alge mene klankkarakter sterk monochroom is en dat er een tekort aan innerlijke span ning heerst. Het zou in dit bestek te vèr voeren om de aanwijzingen voor deze be wering te geven. Deze zijn namelijk te vinden in de zogenaamde octotonische reeksen, die de componist als stramien voor zijn muzikale gedachten gekozen heeft. En deze reeksen impliceren in hun opbouw reeds een gebrek aan verschei denheid tussen de samenklanken onder ling. Aangezien zowel melodisch als har monisch Van Delden's symfonie van deze muzikale „tongval" gebruik maakt (die overigens, merkwaardigerwijze, typisch Nederlands is) laat het geheel een wat grauwe, ongenuanceerde indruk achter. De fraaie instrumentatie en de contra- punctische combinaties kunnen hieraan mijns inziens niets veranderen. In een geheel andere sfeer kwam men vervolgens met de virtuoze pastiche van een zigeunerrapsodie, die Ravel in zijn „Tzigane" gaf. Herman Krebbers bracht het stuk over het voetlicht met de merk waardige vervlechting van weemoed en elan, die het stuk kenmerkt. Het orkest sloot zich goed aan, al had de klank hier en daar misschien wat spitser kunnen zijn. Krebbers behaalde na de pauze met het eerste vioolconcert van Paganini nogmaals een groot succes. De acrobatiek hiervan heeft geen geheimen voor hem en met de lyriek a l'Italienne weet hij ook wel raad. Bijzonder gelukkig was de afsluiting van dit programma: de ouverture-fantasie „Romeo en Julia" van Tsjaikofsky. Prach tig werden de innigheid en de krijgshaf tigheid van deze muzikale commentaar op het drama van Shakespeare tegen elkaar uitgespeeld. Geladen met de spanning van een fervent ritme en melodische verruk king was het een laaiende uitvoering, die een bekroning van de avond vormde. Sas Buiige De minister van Verkeer en Waterstaat, mr. J. van Aartsen, heeft de A.N.W.B. geantwoord, het met deze bond eens te zijn, dat het verschil in kwaliteit tussen de stadslichten van motorrijtuigen onder ling thans té groot is en dat sommige stadslichten wat helderheid betreft be paald onvoldoende zijn. In het begin van de vorige maand richt te de bond zich tot de minister met het verzoek voor de stadslichten een minima le zichtbaarheid als eis te stellen in plaats van het, in het wegenverkeersreglement voorgeschreven, maximale stroomver bruik. Dit laatste, zo betoogde de A.N.W.B. geeft in ons land, waar stads lichten van vele uiteenlopende typen in gebruik zijn, onvoldoende garantie voor de zichtbaarheid van een voertuig. De verkeerssituatie is daardoor bij avond zeer onoverzichtelijk. Vooral voor over stekende wielrijders en voetgangers, wier aandacht in de eerste plaats gericht is op de auto's, is het verschil in helder heid van de stadslichten zeer verwarrend. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft de A.N.W.B. medegedeeld dat ook zijns inziens door een minimum-zicht- baarheidseis voor stadslichten te stellen een oplossing kan worden verkregen. De minister heeft de Nederlandsche Stichting voor Verlichtingskunde, waarin ook de A.N.W.B. vertegenwoordigd is, verzocht hem van advies te dienen omtrent de te stellen eisen aan stadslichten van motor rijtuigen en de wijze van controle daarop. Tum.bo begreep er niets vanWat gebeurde hier toch? En wat betekende dat gejuich om hem heen? Nog vreemder werd het, toen men hem op de schouders nam en over de markt droeg. Zo dankbaar waren de kooplieden hem Toen vertelde men Tumbo eindelijk wat er eigenlijk aan de hand was. Alle koop lieden kwamen hem bedanken, en iedereen gaf hem een geschenk. „Maarmaar ik heb toch niets gedaan?", zei hij. Ik wrst van die hele rovers niets af!" „Maar je meloenen hebben ons gered!", zeiden de mannen. 9697 (Van onze Amsterdamse redacteur) „Hij is een goede, plichtsgetrouwe, so ber levende werker, een zeeman van de oude stempel, die bij zijn superieuren in hoog aanzien stond". Een dergelijke ge tuigenis hoort men niet dikwijls over een verdachte uit de mond van een procureur generaal. Maar mr. A. S. de Muinck Kei zer hield gistermiddag voor het Amster damse gerechtshof niet uitsluitend een plei dooi voor de verdachte, de 37-jarige Noor F. F. E. uit Ron Valdus. Hij achtte hem verantwoordelijk voor de dood van de 27- jarige „Finse Henny", in de nacht van 21 op 22 mei 1958. De rechtbank had de Noor gestraft met drieëneenhalf jaar wegens zware mishandeling, de dood tengevolge hebbende. De officier van Justitie, die vijf jaar had geëist wegens doodslag, te kende appèl aan. De procureur-generaal achtte doodslag eveneens bewezen en vor derde viereneenhalf jaar. De verdachte gaf met een hoofdknik en met slechts enkele woorden de feiten toe. Zijn schip lag in Rotterdam en hij was die woensdag, na flink te hebben ge dronken, per trein naar Amsterdam ge reisd. In een café had hij „Finse Henny" ont moet en samen trokken zij van kroeg tot koreg. Tegen elf uur belandden zij in een hotelletje in de St. Olofssteeg, met een fles cognac. Toen de fles leeg was, ont stond er ruzie over de vraag, wie een nieu we fles zou halen. Enkele ogenblikken la ter was „Finse Henny" dood. Een café houder vond haar op een vlonder aan de waterkant aan de achterzijde van het huis. Zij was uit het raam van de tweede ver dieping gegooid. Aan de hals had zij een gapende wond van 12 cm. tot op de wer velkolom. De verdachte zei voor het hof, dat er ruzie was ontstaan over het halen van een nieuwe fles cognac. Hij wist, dat hij de vrouw met de lege fles een klap op het hoofd heeft gegeven. Wat verder is ge beurd kon hij zich niet meer herinneren. „Is het mogelijk dat „Finse Henny" in de glasscherven is gevallen?" Deze vraag legde verdediger, mr. J. K. M. Mat- huisen, voor aan getuige-deskundige dr. J. Zeldenrust. Het antwoord was: „Niet onmogelijk, maar zeer onwaarschijnlijk". De wond is toegebracht met een scherp voorwerp, kennelijk een glasscherf, die in de hals is gedrongen, meende dr. Zeldenrust. De procureur-generaal noemde de mo gelijkheid van een val in de glasscherven een „vindingrijkheid, die langs de feiten heengaat". Maar mr. Mathuisen wees in (zijn pleidooi nadrukkelijk op het ontbre ken van ooggetuigen. Er is sprake geweest van een drankruzie. De Noor had geen enkele aanleiding de vrouw te doden. In geval van opzet zou hij anders hebben ge handeld. Hij is niet gevlucht. Waarschijn lijk heeft hij in een schemertoestand ge handeld. Pleiter achtte doodslag niet be wezen. Voor het secundair ten laste geleg de vroeg hij clementie op grond van het onberispelijk verleden van verdachte en het feit, dat het verblijf in de gevangenis voor een vreemdeling zwaarder is dan voor een landgenoot. 31. „De enige troost, die ik je kan geven, is mijn liefde, Leonoor. Ik weet, 't is een schrale troost. Maar her inner je je het verhaal van het kleine meisje, dat haar harp had meegenomen naar een feest, maar door nie mand werd gevraagd om er op te spelen?" „JayHaar stem was vol verwijt. Ze aarzelde voordat ze de deur opende en mij alleen liet. Ik was mij er intussen duidelijk van bewust, dat haar gevoel van angst en onbehagen niet zonder grond was. Ik had echter een lange werkdag achter de rug en slechts één verlangen: naar ons huis in de bergen terug te rijden, te douchen, schone kleren aan te trekken en opnieuw met mijn moeder te praten op dezelfde ver trouwelijke, elkaar begrijpende wijze als de vorige avond. Ik bleef nog even achter mijn bureau zitten en stak een sigaret op. En terwijl ik daar alleen zat, begon ik weer te piekeren. Toen ik tenslotte opstond, besloot ik om, voordat ik naar huis terugreed, nog even naar John Somerset te gaan kijken. Ik opende heel zachtjes de deur van zijn kamer. Leonoor, die naast het bed van de zieke zat, scheen mijn komst niet op te merken. Zo nu en dan, lichtte ze het musiketengaas op om het voorhoofd van de patiënt met een spons te bevochtigen en hem te drinken te geven. Ik stelde vast, dat John door zijn ziekte veel aan uiter lijke charmes had ingeboet. Ik verwijderde mij even geruisloos als ik was gekomen. Ik trok de deur geluid loos dicht. Gedurende de rit naar huis kwamen er aller- leid ideeën en mogelijkheden in mij op. „Jay!" riep mijn moeder, toen zij mij hoorde komen. „Ja, ik ben 't". „Wat klinkt je stem vrolijk. Kom bij me, Jay. Is alles weer in orde?" Ik liep naar haar toe en glimlachte. Ik had het gevoel, dat er in vele maanden zelfs geen spoor van een lachje meer op mijn gezicht was geweest. „Ik ken je nauwelijks weer. Wat is er, dat je er zo veranderd uitziet?" Ik ging tegenover mijn moeder zitten. Ik vond het prettig thuis te zijn. Mijn jasje en hoed had ik in de hal achtergelaten. Ik rolde thans de mouwen van mijn hemd op. „Niets", antwoordde ik. „Altijd hetzelfde antwoord", zei mijn moeder verwij tend. Ik lachte. „Wèl hetzelfde antwoord, maar toch is er iéts anders geworden". Ze reikte mij de sleutel van de antieke kast aan. „Schenk mij een glas sherry in, Jay, ik vind dat dit gevierd moet worden". Ik had dorst. De hitte was de hele dag ondraaglijk ge weest en met ongeduld had ik uitgezien naar het uur van zonsondergang. In deze warme fabruaridagen hielp zelfs het vele theedrinken niet meer. Ik schonk mijn moeder een glas sherry in en haalde zelf de whisky-fles uit de kast te voorschijn. „Zou ik je mogen vragen, Jay, mij erover te vertellen? Maar eerst een vraag: hoe maakt John Somerset het eigenlijk?" „Er is nog niet veel verbetering in zijn toestand. We moeten afwachten. Leonoor verpleegt hem". Enigszins scherp merkte mijn moeder op: „Dat is stel lig niét de reden, dat jij in een goed humeur bent". „Luister eens, moeder, natuurlijk kan ik me niet over de ziekte van een ander ook al is het mijn rivaal verheugen. Ik ben tenslotte in de eerste plaats dokter". „Dat weet ik, m'n jongen! Maar wat is er dan aan de hand, als het niets te maken heeft met zuster Malherbe en John Somerset? Ben je op een ander meisje verliefd geworden?" Deze veronderstelling deed me mijn moeder vol ver bazing aankijken. Hoe zou ik hier in zo korte tijd een andere vrouw hebben kunnen vinden, die mij Leonoor zou doen vergeten? „Natuurlijk niet, mamaatje. Ik heb genoeg aan die ene liefde". De negerjongen kwam binnen en bracht ijs voor de whisky. „Proost, mama!" We dronken zwijgend. „Maar zeg dan toch eindelijk iets, Jay! Je hebt wel de gave mij in spanning te hou den". „Dat is de gave van een goed verteller", antwoord de ik. Ik voelde me in een uitstekend humeur. Hoe weinig vermoedde ik toen, welke moeilijkheden zich nog zouden voordoen „Welnu, Jay....?" Ik zuchtte even. „Nee. mamaatje, ik heb Leonoor niet opgegeven. Het tegendeel is waar. Het komt mij thans zelfs voor, dat ik haar door mijn liefde voor een groot gevaar kan behoeden". „Wat bedoel je daarmee?" Ik dronk vol genet mijn whisky en leunde behaaglijk achterover in mijn stoel. „Dat kan ik u nog niet zeggen, maar bid de hemel, dat het mij moge gelukken. Mijn geluk en dat van Leonoor hangen ervan af. „Wat heeft dat alles met John Somer set te maken?" Ze keek mij met bijziende ogen door de dikke brille- glazen onderzoekend aan. „Ik vrees, dat hij de rol van de booswicht zal gaan spelen". Ze leunde achterover in haar stoel, één en al verba zing. „Hoe kun je zo iets zeggen, Jay? Zo'n welopgevoed en ontwikkeld man, die trouw blijft aan de herinnering van de vrouw, die hem vele jaren geleden ontvallen is „Dat is 't juist, moeder. Daar ligt de sleutel van het geheim. Waartoe die overdreven gehechtheid aan iemand, die er niet meer is....? Waarom die aarzeling om met Leonoor te trouwen?" „Omdat hij haar tenslotte daarvoor toch niet aardig genoeg vindt. Heel eenvoudig „Wat klinkt dat hard! Als hij niet voldoende op haar gesteld was, waarom heeft hij dan gedurende lange tijd over trouwen met haar gesproken, om zich vervolgens vol aarzeling terug te trekken?" „Hij kan 'toch van idee veranderd zijn. Alleen dwa zen Ik hief mijn hand op en onderbrak haar scherp: „Ik weet 't moeder. Er is echter nog iets anders. Ik zou willen weten, of er in Toledo een overlijdensacte be staat van een zekere Caroline Somerset. die in 1938 al daar gestorven zou zijn „Ja, je wilt, toch niet beweren, dat Ik bewoog de whisky in mijn glas heen en weer. Ik hoorde het ijs tegen het glas tinkelen. „Ik beweer helemaal niets. Ik heb slechts vermoedens. Zeg vooral niets aan Mary Randall en uw andere vrien dinnen. Ik smeek u hier dringend om!" (Wordt vervolgd) Hij kan hel niet laten. De Rotterdamse politie heeft een 22-jarige loswerkman uit Rotterdam aangehouden. Hij werd op 10 maart uit de gevangenis ontslagen en sinds dien had hij weer acht inbraken gepleegd, waarbij hij 500, een gouden horloge, een gouden ring en sigaretten buitmaakte. In België veroordeeld. De rechtbank van Tongeren heeft een Nederlander uit Roermond tot een jaar gevangenisstraf en een boete van 45.000 frank veroordeeld wegens het uitvoeren van in België ge stolen auto's naar Nederland. Een musicus uit Geldrop werd veroordeeld tot 8 maan den gevangenisstraf en een boete van 360.000 frank wegens een poging om 1500 kg boter in een bestelwagen naar België te smokkelen. Hij moet voorts 13.500 frank invoerrechten betalen. De boter en de bestelwagen zijn in beslag genomen. Het. landelijke openbare mobilofoonnet van de P.T.T. telt thans meer dan 600 abonnees, met 36 oproepstations, ver deeld over acht districten. Ongeveer de helft van de mobilofooninstallaties wordt op het water gebruikt, de andere helft „tussen de wielen", op rijdend materieel dus. Vooral de laatste jaren is het aantal mobilofoongebruikers sterk stijgende en men verwacht dat deze toeneming nog zal aanhouden. Dit verklaarde het hoofd van de afdeling Draadomroep en Mobilofoon van de P.T.T., ir. G. M. Uitermark, tij dens een bijeenkomst, waarin de tiende verjaardag van het. mobilofoonnet in Ne derland werd gevierd. Op 12 april 1949 kwam het eerste ba sisstation voor deze moderne ultra-korte- golf-communicatie te Rotterdam in de lucht. Twee dagen later werd daarop de eerste particuliere abonnee aangesloten, namelijk de zandzuiger „Beverwijk 4" van de firma Zanen en Verstoep. Het was dan ook in het hoofdkantoor van dit bedrijf, dat het tienjarig bestaan van het mobilofoon net werd herdacht. Tien dagen na Rotter dam kwam het basisstation Amsterdam in gebruik en nu zijn er reeds 36 van derge lijke posten, via welke de mobilofoonge bruiker verbinding kan vragen met elke telefoonabonnee, waar dan ook. Een nadeel van de mobilofoon is nog, dat men het apparaat steeds ingeschakeld moet hebben om te kunnen horen of men wordt opgeroepen. In de toekomst zal el ke abonnee echter door middel van de „simofoon" persoonlijk worden gewaar schuwd, als er een oproep voor hem is, waarna hij de mobilofoon kan inschake len. Stadsschouwburg: woensdag en donder dag 20 uur: Toneelgroep Theater met ,,'n Moordverhaal". Concertgebouw: woensdag en donderdag besloten voorstellingen. Grote Kerk: donderdag 15 tot 16 uur: orgelconcert door Albert de Klerk. BIOSCOPEN Cinema Palace: tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Dracula". 18 j. Frans Halstheater: woensdag en donder dag 14.30, 19 en 2.15 uur: „Dracula", 18 j. Lido Theater: tot en met donderdag 14 en 20 uur: „De herberg van het zesde geluk". 14 j. Luxor Theater: woensdag 20 uur: „Stormloop tegen Saracenen", 14 j.; donder dag 14 en 20 uur: „De vader van de bruid", alle leeftijden. Minerva Theater: donderdag 20.15 uur: „Zo begint het leven". 18 j. Rembrandt Theater: tot ei. met donder dag 14. 16.15. 19 en 21.15 uur: „De vrouw, die tweemaal leefde". 18 j. Roxy Theater: tot en met donderdag 14.30. 19 en 21.15 uur: „Noodkreet". 18 j. Studio Theater: tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Verboden liefde", 14 j. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: tot 23 mei dagelijks 20.30 tot 22.30 uur: avondopenstelling met kaarsverlichting. Huis Van Looy (Kamperlaan), tot 20 april werkdagen 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. zondags 14 tot 17 uur: Expositie „Start". In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): tot 1 mei dagelijks 10 tot 22 uur: Expositie Arie Kater. DIVERSEN Theater Monopole (Zandvoort): woens dag 19.45 uur: Zandvoortse Operettever- eniging met „Maske in blau". (Verder raadplege men de rubriek ..Uitgaan in Haarlem" van 10 april).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 6