Brazilië's trots: geen barrières in wit-bruin-zwarte samenleving Restanten van kleurprobleem zijn geen rassen- maar een klassenkwestie Peking wil roomskatholieken in China losmaken van Rome Debat in het Lagerhuis over Oost-W est-conf er enties l NAAIMACHINES Terwijl U weet t SILVER STOEPKE RUDGE-MAGNEET 1 SANDBURG DINSDAG 28 APRIL 1959 5 Kleurbewustheid Blank wordt zwart Vragen van Kamerlid over de zaak-Meulenbelt Goedennacht Knechtsand-incident steeds pijnlijker voor Bonn Fa. E. DE GRAAFF Kerkelijk Nieuws Brits voorstel in Genèvejaarlijkse inspecties Verjaarsgeschenk voor de Koningin Soldaat overleden aan inwendig letsel iensen ii ii Amerika INDRUKKEN VAN van een dichter over EEN RONDREIS dent grote koppen op (Van onze reisredacteur) RIO DE JANEIRO „Een Braziliaan kan een zwarte man aankijken en in hem niets anders dan een man zien. heeft Roy Nash gezegd. En liet is waar. Zó waar, dat wanneer Brazilië het dubbele van zijn sociale misère, veronacht zaamde hongersnoden en corrupte politiek zou kennen, het als natie nog een moreel batig saldo zou hebben. Want halverwege Little Rock en Johannesburg toont Brazilië dat blank en zwart, bruin en rood vrijelijk naast en met elkaar kunnen leven, tot een nieuw volk kunnen versmelten met een eigen kleurig levenspatroon. Na de hysterische rellen van „The deep South" en de kramp achtige apartheid bij Kaap de Goede Hoop is Brazilië op dit stuk een menselijke ervaring van de eerste orde: men zou er de kolos voor aan het hart willen drukken. Op het witte strand van Copacabana geen bordjes „slegs vir blankes", integendeel: het zwarte jongetje slaat er zijn blanke speelmakkertje onvervaard om de oren, eer het zijn zuurtjes weer broederlijk met hein deelt. In de danszaal rekent de blonde Braziliaan niet eerst de erf el i jkheidswetten van Mendel na, eer hij een gebronsde landgenote voor een samba vraagt. Mocht men met alle geweld aan een Braziliaan de onzinnige vraag stellen: „Zoudt u willen dat uw zuster met een neger trouwde", dan komt het monumentale antwoord: „Somos todos BrasileirosWij zijn allen Brazilianen". Drieënzestig miljoen Brazilianen (tien miljoen negers, twintig miljoen mulatten en mestiezen, drieëndertig miljoen min of meer blanken) rijden in dezelfde bussen, eten in dezelfde restaurants, komen ter wereld en sterven in dezelfde ziekenhui zen, wonen in dezelfde krotten en dezelfde villabuurten, werpen hun stembiljetten in dezelfde stembussen. En elf Brazilianen van verschillende kleur werden tezamen wereldkampioen voetbal. Dat dit mogelijk is, nadat de blanke Portugezen zo lang de rode Indianen en zwarte Afrikanen naar het leven hebben gestaan, mag wel een wonder heten. Als u een schepje suiker in uw kopje doet, zou het eigenlijk een beetje naar bloed moeten smaken. Want de Portugese „bandeirantes" die Brazilië openlegden, verdreven eerst de Indianen van hun gron den door er zoveel mogelijk dood te schie ten en zogen daarna met welwillende medewerking van Britten, Fransen, Span jaarden en Nederlanders half West- Afrika leeg om slaven voor de koffie- en suikerplantages te halen. Zij kenden hun bijbel en vooral de vloek over Cham's zoon (Genesis 9:25): „Vervloekt zij Kanaan, een knecht der knechten zij hij voor zijn- broeders". Het ideale type van zo'n knecht der knechten stond in de koopmansboeken als volgt beschreven: mannelijke neger van 15—35 jaar, 1.62 meter lang, gezond, in het bezit van alle ledematen en geen vlies over de ogen. Drie eeuwen lang heb ben de Europese slavenschepen de doden- vaart van de Guinese kust naar de nieuwe wereld gemaakt. Een derde van de slaven stierf onderweg aan ziekten of pleegde zelfmoord. Van het 6,5 miljoen Afrikanen houd geaccepteerdals blank. De blanke, die sociaal afzakt naar de „favelas" de krotwijken der gekleurde armen, wordtzwart. De sociale positie beslist boven de kleur. Het in grote trekken samenvallen van blank en rijk, zwart en arm valt uit sociaal-economische en niet uit raciale factoren te verklaren. De weg tot verandering van die toestand ligt open. Met twee uitzonderingen: de diplomatieke dienst en de marine zijn zo goed als blank. Die twee instellingen zijn Brazilië's gezicht naar b u i t e n. Niet alleen individueel maar ook als natie heeft Brazilië de nei ging zich blanker voor te doen dan het is. Statistici rekenen u ook ijverig voor dat Brazilië steeds blanker wordt. Men gunne hen die pret. Wat in Brazilië blank heet, zou in Pre toria de tram uitgetrapt worden. Tussen de blanke en de zwarte oever wordt de bruine rivier van het Braziliaanse volk steeds breder, en weinig factoren lijken dat proces te kunnen verstoren. Tenzij het grootscheeps emigratie uit Noordwest- Europa zou zijn. Want Nederlanders, Duitsers en Britten, hoe braaf, blond, flink en ijverig, eerlijk en vol hygiënische sociale opvattingen ook, staan in één op zicht wel eens ten achter bij hun latijnse broeders uit Zuid-Europa, die zoveel min der braaf, ijverig, en eerlijk geacht wor den. Die in hun koloniale tijdvak zulke harde meesters waren, maar die een zwarte man kunnen aankijken en in hem alleen maar een man zien dat voor Brazilië bestemd was, liggen de geraamten van twee miljoen op de zee bodem. De rest maakte Brazilië. Want, wie Brazilië zegt, zegt koffie en wie koffie zegt, zegt negerslaaf. Zij maakten trouwens wel meer dan koffie. Uit de vette massape-aarde om Bahia, nog steeds Brazilië's donkerste stad, oogstten zij de suiker. Op hun tam-tams sloegen zij de eerste maten van de samba. Uit de brede Afrikaanse moederschoten (de Portugese planters waren nimmer racisten) groeide een nieuw bruin volk dat moordende hitte kan verdragen en Brazi lië's grootste schrijvers, schilders en mu sici voortbracht, en ook de Didi's en Pele's die in Rio een spontaan carnaval deden ontploffen toen zij in Stockholm de finale wonnen. Terzake: Brazilië kent dus geen kleur probleem? Ja en nee. Er bestaat geen enkele vorm van wettelijke discriminatie. En zo er in het „blanke" Sao Paulo al eens een kapper of een hotel of een firma is, die probeert die privé in te voeren, dan slaan studenten er de ruiten wel in. Maar er is in Brazilië wel een zekere kleurbe wustheid. In het gehele gekleurde bevol kingsdeel, dat men enigszins vertedert „Cafe con leite" (koffie met melk)) noemt, catalogiseren de gekleurden zichzelf tot in details. Er is de „Preto" (de zwarte), de Escuro (zwart met blanke trekken), de Cabra (lichter en niet glimmend), de Mu latto (gelig met krulharen), de Cap Verde (zwart met sluik haar), de Moreno (bruine huid, golvend haar), de Chulo (tabakskleur met krulhaar), de Sarara (rood krulhaar) en de Caboclo (Indiaanse halfbloed). En zij hebben bijna allen de neiging zichzelf, maar vooral voor hun kinderen een treed- je hoger op die ladder te wensen, waar van de hoogste sport blank heet. Omdat De schoenpoetsertjes van Rio. Een riester haalde de verlaten jongetjes ij een en gaf ze een kistje met poets- gereedschap. Nu kunnen ze voor zich zelf zorgen. Er i.s een blank jongetje bij: hij zou verbaasd; opkijken als men hern met een rassenprobleem aan zijn versleten broekje kwam. blank mooier zou zijn? Misschien. Maar vooral omdat blank rijker is. Het is lastig te ontkennen dat de Braziliaanse kleur- hiërarchie in grote trekken evenwijdig loopt met de sociale ranglijst. De blanken zijn rijker, de zwarten armer. „Zie je", zegt de Zuidafrikaanse rassen theoreticus, „Altijd wel gezegd: de zwarte is inferieur, lui. kinderlijk". Welnu, men moge beden ken dat de slavernij in Brazilië pas in 1890 is afgeschaft. Dat in dat jaar de zwarte bevolking van de grond af moest beginnen, terwijl de blanke samenleving het geld èn de organisatie al hecht in han den had. Dat de wonden van de slavernij diepe littekens in de zwarte ziel hebben nagelaten. Dat. men een gevestigd sociaal patroon, al baseert het zich op immorele gronden, niet een-twee-drie omverwerpt. Dat misschien zelfs het onderdrukte deel in de imaginaire superioriteit van de voormalige meester gaat geloven. Uit dat alles lijkt mij de sociaal-economische ach terstand en de psychische hang naar het blank zijn van de gekleurde Brazilianen ruimschoots verklaarbaar. Zo er in Brazilië dan al een kleurpro bleem bestaat, is het een sociaal probleem, een klassekwestie, géén individueel, men selijk, moreel probleem. De zwarte man die zijn maatschappelijke handicap over wint, arts wordt, journalist, zakenman of kunstenaar, wordt zonder enig voorbe- Een sociaal probleem: boven Rio's modernste verkeerstunnel een „favela", een krottendorp, waar voornamelijk (maar niet uitsluitend) gekleurden wonen. Advertentie Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181.. Tel. 14444 Het Tweede Kamerlid de heer Van Rijc- kevorsel (K.V.P.) heeft aan de ministers van Justitie en van Sociale Zaken en Volks gezondheid gevraagd of de regering be reid is, een uiteenzetting te geven van de gebeurtenissen en gedragingen, die heb ben geleid tot de plaatsing van de heer J. Meulenbelt en zijn echtgenote, mevrouw W. J. Meulenbelt-Groenendaal, in de psy chiatrische inrichting „Het Groot Graffel" te Warnsveld, opdat de Kamer kan beoor delen of de toepassing van de Krankzinni genwet juist is geweest en tevens of en in hoeverre deze in 1884 tot stand gekomen wet wijziging behoeft. „Somos todos Brasileirosop iedere straat in Brazilië het hele menselijke kleurengamma: blank, bruin en zwart. Advertentie Slaapt u slecht door rheumatiek, spit, Ischias hoofd- en zenuwpijnen, neemt dan Togal Verdrijft in al die gevallen snel en afdoende die pijnen en u slaapt heerlijk. Togal baat Zuivert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apotheek en drogist 0.95. ƒ2.40 en 8.88. Uit officiële mededelingen op een pers conferentie van het Westduitse ministerie van Defensie is gebleken dat het bombar dement van het Noordduitse waddeneiland Knechtsand een uiterst pijnlijke aangele genheid voor Bonn aan het worden is. Of er is geen sprake van dat vliegtuigen in de nabijheid van Knechtsand bommen in zee hebben laten vallen, of de militaire in stanties hebben volslagen gefaald met het waarnemen van aanvallen door vreemde vliegtuigen. In beide gevallen verwijt men het ministerie van Defensie dat het geen sluitende verklaringen kan, of wil, afleg gen. Gisteren bleek dat het ministerie nog al tijd niet heeft kunnen vaststellen of er werkelijk op 21 april bij Knechtsand bom men in zee zijn geworpen. Het zou hier om 45 ontploffingen zijn gegaan, maar noch ooggetuigen, noch radarschermen hebben vliegtuigen waargenomen en de militaire instanties, zowel van de NAVO-bondgeno- ten als van de Duitsers zelf, ontkennen hardnekkig dat hun vliegtuigen iets te ma ken hebben gehad met deze affaire. Anderzijds werd vanwege het Westduit se ministerie van Defensie niet ontkend dat laagvliegende vliegtuigen moeilijk door radarschermen kunnen worden ge signaleerd. Het pijnlijke karakter van de ze aangelegenheid voor Bonn ligt vooral in het feit dat hier sprake zou kunnen zijn van schending van het Westduitse lucht ruim door vliegtuigen van bondgenoten en dat het met de veiligheid -tegen vijande lijke vliegtuigaanvallen wel eens niet al te best gesteld zou kunnen zijn. Van de mi litaire instanties wordt verwacht dat zij de bevolking volledige opheldering van zaken in de kwestie-Knechtsand geeft. Knechtsand is een internationaal beken de broedplaats voor bergeenden. Sedert 1957 mogen er geen proefbombardemen- ten worden uitgevoerd, gelijk dat daar voor door de Britten steeds geschiedde. Advertentie dat elk jaar de verjaardag op diezelfde daturn terug komt. staat U TOCH WEER voor hetzelfde probleem cadeautje. En wat is het feitelijk eenvoudig bij HET HUIS MET' HET CARILLON GROTE HOUTSTRAAT 49 - TELEFOON 20049 vindt u 't. - HAARLEM (Van onze correspondent in Wenen). In geen van de communistische landen leven de kerken in zulk een gevaar als in China. Protestantse zendelingen en ka tholieke missionarissen hebben in de loop van de laatste vijftig jaar vooral in de ste den een grote aanhang gevonden, maar hieraan schijnt een einde te komen. Zen delingen en missionarissen uit andere lan den zijn ofwel gevangen genomen ofwel het land uitgezet. Hun scholen en univer siteiten zijn overgegaan in het bezit van de staat, die het onderwijs controleert en die, wat de religieuze zaken betreft, een afzonderlijk ministerie in het leven heeft geroepen om kerkelijke aangelegenheden in communistische geest te regelen. Het katholicisme is nu alleen in handen van de inheemse geestelijkheid en tot gro te ontsteltenis in deze wereldkerk werden in 1958 twintig Chinese priesters zonder toestemming van het Vaticaan tot bis schop gewijd. Dit is een inbreuk op het kerkelijke recht, waarin sinds eeuwen is vastgelegd dat alleen Rome de bevoegd heid heeft om bisschoppen aan te stellen. De zaak is daarom zo ingewikkeld, omdat er vijf Chinese bisschoppen bereid werden gevonden deze priesters tot bisschop te wijden zonder toestemming van Rome. Volgens het kerkelijke recht zijn deze wij dingen weliswaar geldig, maar ongeoor loofd en daarom verklaarde het Vaticaan dan ook onmiddellijk dat zowel de ge wij den als ook de bisschoppen, die de wijding hadden toegediend, geëxcommuniceerd waren, dus uitgesloten van de kerkelijke gemeenschap. Naar het schijnt, zijn de pas gewijde bis schoppen allen afkomstig uit de kringen van de zogenaamde „patriottische" pries ters. Dergelijke kringen vindt men ook in andere communistische landen, zeer zwak in Polen, iets sterker in Tsjechoslowakije en Hongarije, maar in China is hun aan tal het grootst. Daar schijnt de regering alles in het werk te stellen om langs deze weg een nationale kerk van bisschoppen en priesters in het leven te roepen, die loyaal met het communistische regime wil samenwerken. China is in dit opzicht het meest radicaal, want noch in Tsjecho slowakije. noch in Polen of Hongarije heeft men een poging gedaan om direct invloed uit te oefenen op de benoeming en de wij ding van bisschoppen. In Vaticaanse kringen zoekt men naar een verklaring hoe vooral de vijf bisschop pen zonder toestemming van Rome de wij ding konden toedienen. Naar hun diepste bedoelingen kan men slechts raden en het zou voorbarig zijn om hier een oordeel uit te spreken. Wel is bekend geworden, dat de regering van China een bij ons onbe kende druk uitoefent zowel op de zende lingen als op de inheemse priesters. Om bijvoorbeeld deze laatste te dwingen tot het ondertekenen van een loyaliteitsver klaring, werd een grote groep priesters drie maanden lang in een gesticht opge sloten met de mededeling, dat zij hun be wegingsvrijheid pas zouden herkrijgen na ondertekening van de eed van trouw aan de regering. Ook is het nu bekend gewor den, dat de aartsbisschop van Pi-Sjoe-Sji, die op ongeoorloofde wijze de wijding aan vijf priesters heeft toegediend, daarvoor drie jaar in de gevangenis heeft doorge bracht. Advertentie RIJWIELEN Koninginneweg 44 Haarl., Tel. 13609 (2 lijnen' Ned. Herv. Kerk Bedankt voor Wijk bij Heusden T. Lan- gerak te Vinkeveen. Door de Centrale Kerkeraad van 's-Gra- venhage werd ten behoeve van wijkge- meente 21 verkozen ds. A. J. Jörg te Del den. Wijkgemeente 21 zal binnenkort een beroep op ds. Jörg uitbrengen. Geref. Kerken vrijgemaakt Beroepen te Zwagerveen-Zwaagwestein- de A. Geelhoed, kand. e Hoek (Z.). (Van onze correspondent in Londen) In het Lagerhuisdebat over de komende conferenties tussen Oost en West heeft Aneurin Bevan, de Labourwoordvoerder voor buitenlandse politiek, namens de op positie nog eens de vroegere plechtige ver zekering herhaald, dat een Labourrege- ring de watorstofbornproeven onmiddel lijk zou stopzetten omdat deze niet alleen moreel, maar ook praktisch onvei'Öedig- baar zijn. Bevan heeft in Amerika een gesprek ge had met de kerngeleerde Oppenheimer die het beangstigend vindt dat een hand vol mensen in staat is de ondergang dei- mensheid te bewerkstelligen. Volgens Op penheimer dreigt de kennis zo specialis tisch te worden, dat zelfs wetenschaps mensen elkaar binnenkort niet meer kun nen begrijpen. Bevan vroeg hem wat dan de oplossing is. Oppenheimer antwoordde dat de wereld een klein beetje mildheid nodig heeft. Bevan bepleitte opnieuw wederzijdse te rugtrekking van de fronten, iets dat Sel- wyn Lloyd, de minister van Buitenland se Zaken, die voor hem sprak, gevaarlijk had genoemd. Volgens Bevan is een gede militariseerde strook bij de stand van de tegenwoordige wapentechniek geen va cuüm meer. Ilij betoogde, dat Macmillan's plan voor gebieden met gecontroleerde be perkte bewapening in wezen niet verschilt van het denkbeeld van het scheppen van afstand tussen de militaire opstellingen. De kern van Bevan's uiteenzetting is dat de regering niet ver genoeg gaat en hij bezwoer haar daarom de gelegenheid voor het Brits initiatief uit te buiten. Sel- wyn Lloyd verklaarde, dat men op de Ge- neefse conferentie inzake de bom proeven nader tot elkaar is gekomen. Het Russi sche plan tot zelf inspectie en het verlang- ,de vetorecht inzake inspecties vormen. ech ter nog een groot struikelblok. Het Britse 4enkbe.eld_.Qm-.deze. impasse te breken is Oost en West hef recht të geven tot een bepaald aantal jaarlijkse inspecties, wel ke niet door de andere zijde kunnen wor den betwist. Er zal een vrije keuze moe ten zijn om verdachte plaatsen voor in spectie aan te wijzen. Door het aantal in specties te beperken zou de Russische vrees kunnen worden weggenomen, dat het inspectiesysteem wordt gebruikt als militaire spionage. Bovendien zijn er on voldoende geleerden om elke seismologi sche storing met een verdacht tintje te on derzoeken, maar het risico van inspectie en ontdekking zou een afschrikwekkend middel vormen tegen verdragsbreuk. Zo wel de Verenigde Staten als de Sovjet- Unie zijn in dit Britse denkbeeld geïnte resseerd. De moeilijkheid ligt in de vast stelling van het aantal inspecties en van de voorwaarden, waaraan dient te worden voldaan om inspectie te rechtvaardigen. Hiervoor is een duidelijke wetenschappe lijke maatstaf vereist. Sinds de deskundi gen vorig jaar augustus bijeenkwamen, zijn nieuwe feiten aan het licht gekomen inzake ondergrondse explosies, maar tot nu toe heeft dc Sovjet-Unie geweigerd de ze nieuwe gegevens te onderzoeken. Dit is echter volstrekt noodzakelijk, wil er spra ke zijn van een overeenkomst. Lloyd noemde het verheugend, dat er sinds 3 no vember geen proeven meer genomen zijn. In zijn rede keerde de Britse minister zich fel tegen het denkbeeld van de Ame rikaan George Kennan, die wil dat er en kel tussen de Verenigde Staten en de Sov jet-Unie zal worden onderhandeld buiten Groot-Brittannië om. Lloyd erkende dat Aangezien gebleken is, dat men in som mige gevallen niet in staat is geweest vóór 25 april de bijdrage aan het nationale ge schenk te storten, deelt het comité „Ver jaarsgeschenk H.M. de Koningin" mede, dat ook nog na deze datum bijdragen wel kom zijn. Deze kunnen alsnog gestort wor den op postgiro 640000 Amsterdam, of in de vorm van extra postzegels op oen brief kaart aan postbus 5000 Utrecht. In de loop van mei zullen deze gelden dan gevoegd worden bij het op 30 april aan de Koningin te overhandigen bedrag. Ongeluk met een handgranaat Het onderzoek naar het ongeval met een oefengranaat bij de Frederik Hendrikka zerne te Vught, heeft uitgewezen dat de na het ongeluk overleden soldaat Van Em merik inwendig letsel had gekregen. Zo als gemeld is de handgranaat in een plas gevallen waarin twee militairen lagen. De 19-jarige soldaat H. T. A. van Em merik uit Schalkwijk is, naar thans is vast gesteld als gevolg van inwending letsel, veroorzaakt door drukvoortplanting in het water, overleden. De toestand van de twee de soldaat, de 20-jarige R. H. Werkman, is nu zozeer verbeterd, dat levensgevaar niet meer aanwezig moet worden geacht. Beide soldaten werden na het ongeval ter stond medisch onderzocht. het Westen de techniek van onderlinge sa menwerking nog moet leren, hoewel de verhalen over westelijke onenigheid schro melijk overdreven zijn. Losmaking van de fronten is onaanvaardbaar voor de Britse bondgenoten, vandaar het Britse plan voor zones met gecontroleerde bewa pening. Lloyd zei dat het inspectiesysteem het gevoel van een dreigende crisis zal wegnemen. Van oppositiezijde betoogde men nog dat de Britse regering alles be hoort te doen, wat kan leiden tot vermin dering van de defensielast. /- •- 1 Gisteravond sprak Carl Sandburg in een van de grote aula's van Princeton Univer sity. Carl Sandburg is een 81 jaar oude, nationaal vereerde dichter in Amerika. Hij heeft een leven van dichten en schrij ven achter zich en nu al is Sandburg een soort legende een fabelachtige prestatie voor een dichter in dit grote land, dat soms eerder geneigd lijkt legenden te we ven rondom sterren uit Hollywood of van een base'oall-club. Zelden zal de Alexander Hall op de „campus" van Princeton Uni versity zo vol zijn geweest als gisteren voor de lezing van Sandburg. Onder donderend applaus komt de dich ter op het toneel een vriendelijk glim lachende, kleine man met lange, strak- gekamde spierwitte haren. Hij wordt in geleid, maar een inleiding is eigenlijk niet nodig. Iedereen hier te lande kent Carl Sandburg. En de weinigen, die misschien tot voor kort nog niet van hem gehoord hadden, moeten nu wel alles van hem weten. Want behalve dichter is Sandburg historicus, gespecialiseerd in de geschiede nis van Abraham Lincoln, en op 12 fe bruari j.l. tijdens de jaarlijkse her denking van Lincoln's geboortedag heeft hij de beide kamers van het Ameri kaanse Congres toegesproken over de pre sident die in de V.S. naast Washington het meest geëerd wordt. De volgende een vroeger presi- de voorpagina's van nnflR ni 1/^ aRe Amerikaanse Ut V.O. kranten. Sandburg had een ontroerende speech gehouden; en het Amerikaanse nationalisme heeft maar weinig aanmoediging nodig om van een vonk uit te groeien tot een laaiend vuur van patriottisme. Hij is een interessante, hoewel wat hak- op-takkerige spreker. En uit bijna ieder woord, dat deze nationale held van de Verenigde Staten spreekt, blijkt zijn on tembare liefde voor vrijheid, voor de menselijke waardigheid en voor Amerika. Hij prefereert, zegt hij, Walt Whitman boven Shakespeare omdat Whitman een voortdurend pleidooi hield voor de vrij heid; „Shakespeare is nooit aan een der gelijke boodschap toegekomen". En on middellijk daarop praat hij venijnig over T. S. Eliot, de Amerikaan die naar Enge land is gegaan, „zich een Oxford-accent heeft aangemeten" en vandaaruit de nobele doeleinden van de Amerikaanse revolutie in twijfel trekt. Sandburg praat ook wat minachtend over radio, televisie en film overigens in dit land voor de intellectueel een popu laire en gemakkelijke opgave. „Whitman en Lincoln hadden geen radio en t.v.", zegt hij, „ze hadden boeken en conversatie. En ze hadden eenzaamheid en ze wisten wat de mens daarmee moet aanvangen". En dan plotseling, zonder merkbare overgang, pakt de dichter een guitaar en begint een paar van zijn zelfgeschreven folkloris tische liedjes te zingen. Hij heeft een ver rassend vaste, goede stem voor een man van 81. Maar de studenten willen hem, geloof ik, niet horen zingen. De zaal vol (zeker 1500) mensen wil zijn gedachten horen. En als hij uitgezongen is, blijkt dat hij sedert 12 februari al weer een nieuwe rede over Lincoln heeft geschreven een lange, opnieuw soms ontroerende speech, die tenslotte een applaus krijgt waar iedere concertsolist zijn leven lang trots op zou zijn. Carl Sandburg geeft uitdrukking aan het patriottisme. Hij heeft dat zijn leven lang gedaan. Titels van zijn boeken? „Chi cago Poems", „Slabs of the Sunburnt West", „Good Morning America", „Corn Huskers", om maar een paar voorbeelden te geven. Maar hij heeft ook een episch gedicht geschreven over Steichen's foto tentoonstelling „The Family of Man". In juli gaat hij met Steichen naar Moskou om daar „The Family of Man" te introdu ceren bij de Russen. Hij bruist van activi teit. En hij heeft een heel volk al tijdens zijn leven in zijn ban gevangen. Een opmerke lijk man in een opmerkelijk land, deze Carl Sandburg. E. Romayn

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 7