Horen en zien Uitgaan in Haarlem zonder kringen Geheim rond Leonoor Caballero /iNaaimachine kopenlL K 2 r Agenda voor Haarlem a DE KONING DIE NIET SLAPEN KON 25 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Zware symboliek Camera s draaiden terug Driemaal naar Soestdijk NAAR SCHAAP LOPEN De radio geeft zaterdag T elevisieprogr anima Examens LEZEN EN LATEN LEZEN Militaire parades op koninginnedag Minister Siaf beantwoordt vragen van P.S.P.-Kamerlid Vergoeding van zoutschade door inundatie De vrouw en de veranderde woonvormen inwrijven laten drogen afborstelen door Daniel Gray Zoekt U iets beters? VRIJDAG 1 MEI 1959 '£§^%/30&' hMSPm WÉwmWï m mm Woensdagavond werd door de V.P.R.O. een telerecording van de eenakter ,,'s Mid dags om 5 uur" van Manuel van Loggem uitgezonden, waarna een nieuwe eenakter van dezelfde auteur in première ging: „Een wereld niet op maat gemaakt". De herhaalde eenakter, gespeeld door Mary Dresselhuys, boeide wederom sterk en al was de tekst soms te veel schrijftaal, toch bleek dat deze eenakter een echt televi siestuk is, knap gerealiseerd. We "waren dan ook zeer gespannen om te zien hoe de première van Van Loggems nieuwe stuk zou zijn, gespeeld door Yoka Berretty. Dit stuk met de titel „Een wereld niet op maat gemaakt" bleek onvergelijkbaar met het eerste. Het was alsof de auteur een psy- chologieboekje had omgewerkt en het zwaar op symboliek steunende gegeven was meer een klinisch-instructief geval dan een eenakter. Na Mary Dresselhuys viel bovendien Yoka Berretty's eenzijdige cabarettalent hinderlijk op, al had ze het niet makkelijk met de nu helemaal papie ren tekst. De titel duidt er ook al op hoe diep dit stuk in de bedoelingen van de auteur gedompeld is. Regisseur Dixon bleek in de tweede eenakter veel minder geïnspireerd dan in de eerste. Wat samenwerking vermag is donder dag in het bijzonder gebleken in het eerste deel van het avondprogramma dat verzorgd werd door de vier grote omroepverenigingen met de N.T.S. „Rond 1909" heette dit programma-on derdeel waarin de televisiecamera's naar het begin van deze eeuw gericht wer den. Bouke Poelstra las nieuwsberichten uit 1909 en in het bijzonder over de ge boorte van prinses Juliana, evenals de feestviering in die dagen. Daarbij wer den foto's op het scherm gebracht. Pi Scheffer vertelde welke grammofoonpla ten Solser en Hesse en de humorist Du mas gemaakt hebben, waarbij aardige herinneringen uit het leven van deze ar tiesten werden opgehaald. Jan Willem Hofstra en A. van Domburg verzorgden de toneel- en filmrubrieken en ook zij hadden interessante dingen te vertellen. Toneelartiesten die toen in opkomst wa ren kwamen in het beeld en gememo reerd werd welke successen andere ac teurs en actrices hebben geboekt. Voor een grappige sketch zorgden Mary Dres selhuys, Connie Stuart, Mien Duymaer van Twist, Wim Sonneveld en Johan Kaart en tot besluit volgde een wat rom melige voorstelling van een kermisgroep- je. De reclame-televisie werd een halve eeuw geleden al een goede toekomst voorspeld en advertenties uit kranten van 1909 werden vertoond. De samenstel lers zijn er aardig in geslaagd de sfeer van vroeger over te schakelen in het medium televisie van de laatste jaren. De feestelijkheden op koninginnedag begonnen op het televisiescherm met een reportage van het gezellige défilé voor de jarige Koningin, gevolgd door het spel door de jeugd. Later zagen de kijkers de aanbieding van de geschenken namens de bewoners van het koninkrijk en ten slotte de militaire taptoe, waaraan de korpsen van de Nederlandse strijdkrach ten deelnamen. De cameramensen zijn druk in de weer geweest en hebben er voor gezorgd, dat de kijkers in de huis kamer een uitstekende indruk kregen van de feesten. Alles kwam goed tot zijn recht, zelfs de poedel van prinses Mar griet. Dick van Bommel zorgde voor een rustig commentaar. Beeldschermer TONEEL Zaterdag 2 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel geeft een op voering van „Niets mee te maken" van Jeremy Kingston onder regie van Pim Dikkers, die tevens een van de hoofd rollen vervult. Voorts werken hieraan onder anderen mee Lies Franken, Joekie Broedelet en John Lantirag. Zondag 3 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel brengt twee één- akters ten tonele, namelijk „Circus" van Michel de Ghelderode en „Woyzeck" van Georg Büchner met onder andere Bob de Lange en Henny Orri, beide onder regie van Ton Lutz. Woensdag 6 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Nederlands Ballet geeft een voor stelling. Het programma omvat „Klein Advertentie «VERWIJK \Fuis3traat 25 HAARLEM Haarlem ZAANDAM Tel. 12921 ULVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor 1e jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.Ö0 Nieuws. 8.15 Gram. 8.55 Hoogmis. 10.45 Gram 10.55 Waterst. 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 12.33 Land- en tuinb.meded.). 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Amus.muz. 13.45 Voor de jeugd. 14.10 Fanfare-ork. en man nenkoor. 14.45 Gram. 14.50 Voor de jeugd. 15.20 De schoonheid van het Gregoriaans. 15.50 Voet- balrep. 17.10 Engelse les. 17.30 Gram. 17.40 Lichte muziek. 18.00 Journ. weekoverz. 18.10 De spring plank. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Vragenbeantw. 13.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Lichtbaken, caus. 19.40 Radio-filh.orkest. 20.20 Gram. 20.35 Gevar. progr. 21.55 Caus. 22.05 Amus.muz. 22.35 Wij lui den de zondag in. Aansluitend Avondgebed en liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Espe ranto. 23.22—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, caus. 9.00 Gvmn. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Tijdelijk uit geschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 10.45 Zigeunerork. 11.15 Ca baret. 11.45 Clavecimbelrecital. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Hammondorgel en zang. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Sport nieuws. 14.05 Voor de jeugd. 14.40 Gram. 14.50 Fries progr. 15.15 Mannenkoor. 15.30 Is de maat vol, caus. 15.45 Concertgebouwork. 16.25 Roeken wijsheid. 16.45 Orgelspel. 17.00 Gram. 17.30 Week- jcurn. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Operaconc 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Wie a zegt moet b zeggen, causerie. 19.40 In Bijbelland. 19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Thuis best?, sketch. 20.13 Gevar. progr. 21.30 Soc. comm. 21.45 Strijksextet. 22.15 Het hangt aan de rr.uur en het tikt. 22.40 Gram. 23.15 Nieuws. 23.30 —24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.43 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Radio- almanak. 14.30 Journ. 15.00 Gram. 16.00 Omr.ork. 16.45 Eng. les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit kal. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Gram. 18.00 Kamerkoor. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Cabaret. 21.00 Gevar. nrogr. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.ork. 23.00 Nieuws. "3.05—24.00 Gram. VOOR ZATERDAG NTS: 14.45—16.50 Eurovisie: Voetbalwedstrijd Luton Town—Nottingham Forest. 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 Filmrep. 20.30 Met. ,Een beetje" Europa rond.. 20.55 Film. 21.20 Je neemt er wat van mee. Van links naar rechts Lies Franken, Hans Croiset, Pim Dikkers, Marlies van Alcmaer en Joekie Broedelet in „Niets mee te maken", waarvan Het Rotter- dam.s Toneel op zaterdag 2 mei een voorstelling geeft in de Haarlemse schouwburg. Avondspel" van Rudi van Dantzig, „De verloren zoon" van David Lichine, „Sonate" van Sonja Gaskell en „Les Sylphides" van Michael Fokine. Donderdag 7 mei, Stadsschouwburg, 20 u.: Toneelgroep „Ensemble" geeft een voor stelling van „De roof van de gordel" van Benn Levy onder regie van Jan Retèl in de vertaling van Alfred Pleiter met. onder anderen Rie Gilhuys, Andrea Domburg, Marion Gobau, Riek Schagen en Henk van Ulsen. Het decor is van Johan Gretèr. Vrijdag 8 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: De Nederlandse Comedie brengt het blij spel „Nina" van André Roussin ten tonele onder regie van Johan de Mees ter. De hoofdrollen worden vertolkt door Mary Dresselhuys, Guus Oster en Henk Rigters. Zaterdag 9 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Het blijspel „Niet van gisteren" door Garson Kanin wordt onder regie van Paul van Steenbergen door de Haagse Comedie ten tonele gebracht. De hoofd rollen worden vertolkt door Myra Ward, Maria de Booy, Coen Flink en Luc Lutz. Zondag 10 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie geeft een voorstel ling van „Brullen als een duif" van Les ley Storm onder regie van Cees Laseur, die tevens een hoofdrol vertolkt. Voorts werken hieraan onder anderen mee Elisabeth Andersen, Ineke Brinkman. Gijsbert Tersteeg, Frans van der Lingen en Jules Croiset. Het decor is van Eline van Dreght. MUZIEK Maandag 4 mei, Grote Kerk, 15.30 uur: Beiaardbespeling door Arie Peters. Het programma wordt op de dag van uit voering bekend gemaakt. Dinsdag 5 mei, Grote Kerk, 13 uur: Ter gelegenheid van Bevrijdingsdag een beiaardbespeling door Arie Peters. Vrijdag 8 mei, Grote Kerk, 11.3012.30 u.: Nogmaals een beiaardbespeling door Arie Peters. Het programma dat hij ten gehore zal brengen omvat werken van ondermeer Schubert, Grieg en Schu mann. Vrijdag 8 mei, Concertgebouw, 20 uur: Het Gemengd koor geeft met medewerking van het Noordhollands Philharmonisch Orkest, de pianiste Emmy van Eden en de organist Klaas Bolt een uitvoering van onder anderen „La Vita nuova" van Wolff-Ferrari en „Stabat Mater" van Pergolesi. Solisten zijn Corrie Bijster, sopraan, Annie Hermes, alt en Hans Wilbrink, bariton. Het geheel staat on der leiding van Jan Booda. AMATEURTONEEL Dinsdag 5 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Onder auspiciën van de vereniging „Koninginnedag" geeft de letterlievende vereniging „J. J. Cremer" een uitvoering van „Majoor Frans" van Henk Bakker DIVERSEN Zaterdag 2 mei, Brinkmann, 20 uur: „Youth for Christ rally" waaraan ds. D. Ter- steegen, de violiste mejuffrouw Möh- ringer en de pianist Ko de Jong hun medewerking zullen verlenen. Zondag 3 mei, Brinkmann, 10.30 uur: Voor het Humanistisch Verbond spreekt dr. Arnold Saalborn over „Vivos voco mor- tuos". Miep van Luin speelt inleidende muziek. Woensdag 6 mei, St. Bavo, 20 uur: Het kinderkoor „De kleine stem" geeft haar jaarlijkse uitvoering. Vrijdag 8 mei, aula Lourens Costerlyceum, 20 uur: ds. J. van der Werf spreekt voor do Haarlemse Raad voor de Jeugd over „De ontwikkeling van het jeugdwerk in de hervormde kring". Vrijdag 8 mei, Brinkmann, 13 u.: Voor de Nederlandse Maatschappij voor Nijver heid en Handel spreekt jhr. W. van An- dringa de Kempenaer over „Kent de reclame een „point of no return"." TENTOONSTELLINGEN Teylcrmuseum. Tekeningen uit de Hol landse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw. Fos sielen, mineralen, natuurkundige instru menten 1017 uur. Bisschoppelijk Museum .Tansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur, zondagen 1316 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend tot en met augustus van 1017 uur. Op zon- en feestdagen van 1317 uur. Tot 23 mei dagelijks ook zondags een bijzondere avond openstelling van 20.3022.30 uur. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy (KI. Houtweg 1031: op donderdagen ge opend van 1012.30 en van 13.3017 uur. op zondagen van 1417 uur. Galerie Espace: Expositie van werken van Lea Nikel. Geopend op werkdagen van 11—17 uur, tot 9 mei. Des zondags ge sloten „Het Huis Van Looy" ingpng Kamperlaan: Ere-expositie Jan Visser. Op werkdagen tot 19 mei geopend van 1012.30 en 13.3017 uur: op zondagen 1417 uur. Amsterdam. Gemeente Universiteit. Bevorderd tol arts: mej. C. E. J. M. Wiggenraad, Alkmaar: •T. P. Heemels, Amsterdam. Artsexamen (eerste ged.): mej. A. A. E. Zimmerman, V. M. Hage naars, J. A. Slagt en W. Veltheer, allen te Am sterdam. De heer F. W. Heineken. assistent aan het Zeemanlaboratorium voor spectroscopie te Amsterdam, is gepromoveerd tot doctor in de wis- en natuurkunde. Leidon. Doctoraalexamen geologie: .J. R. Wolf, Den Haag. Doctoraalexamen wiskunde: J. C. Smit, Leiden (cum laude). Doctoraalexamen scheikun de: R. N. W. Mooyman, Leiden en W. v. d. Hoek, Leiden. Doctoraalexamen wiskunde: J. R. Stroo ker, Leiden. Lijst van nieuwe aanwinsten Stadsbibliotheek. Romans: van Arkel Zegwaard. Dokter op de zeven zeeën (trilogie): Carlier, Action station-go; Green, Moïira (De verzoeking); Kirst, Kultura 5; Roulin, Cordelia McPherson: Thomas, Als een jonge hond; Ebner, Die Wildnis früher Sommer; Athas, The fourth world: Reid, Young Tom or very mixed company; Troyat, Le sac et la cendre, ótrangers sur la terre; Pavese, La luria e i faló; Serantini, L'Osteria del gatto pariante. Studieboeken: Hansen, The World Almanac 1959 and book of facts (leeszaal); Cramer, Parlement en pers in verhouding tot de overheid; Groot, Symptomen van een nieuwe geestesverhouding; Toynbee, Het christendom tussen de wereld der godsdiensten; Kruijer, Observeren en redeneren; van den Bergh, Verzamelde staatsrechtelijke op stellen (tweede bundel); Levenskunst (Leeszaal); Kruyt en Overbeek, Inleiding tot de physische chemie: Warnecke, Onze vlinders; Lenstra, Hon derd goals; Blöte-Obbes, Sieraden en versierse len; van Renssen, Antwoordenboek (leeszaal); Verburg, Organiseren en organisatie-onderzoek; van den Berg, Fonetiek van het, Nederlands; Som- maruga, Cronaca Bizantina; Goldini, II Ventaglio (toneelstuk); Schulle Nordholt, Het eenvoudig gezaaide; Jonckheere, Dc poëziemuur doorbre ken; van Thienen (redactie). Algemene kunstge schiedenis. dl. IV (leeszaal); van Collem Uit de oude draaidoos: Die Musik in Geschichte una Gegenwart, band 7 (inlichtingen muziekBar- baud, Haydn; Morton. Vreemdeling in Spanje; Wallagh, Prinses Gracia: Palmarocchi, Lorenzo de'Medici; II Vangelo secondo Giovanni; Statis tiek van het voorbereidend hoger en middelbaar onderwijs 1958/'59, De leerlingen. Brochure: Weber, Drie fasen der industriële revolutie. Het Tweede Kamerlid de heer Lank- horst heeft aan de minister voor defensie vragen gesteld over de parades, die ter gelegenheid van de verjaardag van de Koningin in verschillende plaatsen wer den gehouden. Is de minister niet van mening, dat het in stand houden van land- zee- en lucht strijdkrachten door de meerderheid van ons volk wordt gezien als een ons door dc internationale verhoudingen opgedrongen bittere noodzakelijkheid, zo vraagt de heer Lankhorst, die voorts de minister verzoekt zijn mening kenbaar te maken ten aanzien van de vraag of het paraderen met onder delen van. het militaire apparaat dat zijns inziens op zichzelf dus een gevolg is van een tragisch tekort aan internatio naal vertrouwen dan nog wel het gepas te middel is om bij te dragen in de feest vreugde over de verjaardag van een dei- leden van ons vorstenhuis. Hij vraagt ten slotte of de minister bereid is de toezeg ging te doen, dat dergelijke parades bij feestelijke gelegenheden in het vervolg niet zullen plaats hebben. Minister Staf heeft hierop geantwoord, dat naar zijn mening parades der strijd krachten bij uitstek passen in het kader der manifestaties, welke de uitdrukking vormen van de feestvreugde over de ver jaardag van de Koningin. De minister er kent dat het militaire apparaat door het Nederlandse volk wordt gezien als een door internationale verhoudingen opge drongen bittere noodzakelijkheid, maar verklaart dat het gehele Nederlandse volk de strijdkrachten ook ziet als de uitdruk king van de vaste wil zijn vrijheid en zelf standigheid te bewaren. „Aangezien de vorstin het symbool is van een vrij en soe verein Nederland", aldus de minister, „past een parade 'der strijdkrachten dus bij uitstek in het kader der manifestaties, welke de uitdrukking vormen van de feest vreugde". De minister antwoordt ontken nend op de vraag of parades bij feestelijk heden achterwege kunnen worden gela ten. Soms meende één van de hofartsen, dat hij een middel gevonden had. Dan brouwde hij in zijn apotheek een drankje en dat bracht hij hoopvol naar het paleis. Maar het hielp nooit., en koning Didoro kreeg er langzamerhand genoeg van, altijd maar weer vies smakende drankjes te slikken, die toch niets hielpen. „Ik wil die nare drankjes niet meer, ik heb er genoeg vanhouden jullie je rommel maar bij je!", schreeuwde hij woedend. En hij gooide de dokter zijn flesje naar het hoofd 2021 In de Staatscourant zijn twee regelingen gepubliceerd voor de vergoeding van zout schade aan huizen en andere gebouwen, welke het gevolg is van inundaties in 1944 en 1945 of van de watersnood in 1953. De regelingen hebben betrekking op panden die in met name genoemde gebieden zijn gelegen en waaraan de zoutschade zich vóór 15 mei 1959 heeft geopenbaard. De vergoeding is een afkoopsom en staat ge heel los van i-eeds verleende rijksbijdragen voor herstel van oorlogsschade of storm- vloedschade. De afkoopsom voor de zout schade, die door de oorlog is ontstaan, is in beginsel vastgesteld op 7,50 per vier kante meter aangetaste wandoppervlakte, die voor zoutschade als gevolg van de stormvloed is gesteld op 5,75 per vier kante meter. Bij het bepalen van deze be dragen is in aanmerking genomen, dat de aantasting bij de gebouwen, die in de oor logsjaren in het water hebben gestaan, een grotere schade heeft veroorzaakt dan bij de panden, die door de stormvloed werden getroffen. Bij ingrijpende voorzieningen kan een hogere afkoopsom worden toe gekend. Onder bepaalde omstandigheden kan de afkoopsom ook aan de gebruiker worden uitgekeerd. In de te Rotterdam gehouden jaarver gadering van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen is een rapport uitge bracht van een commissie uit het hoofd bestuur over „de aanpassing van de vrouw aan de veranderde woonvormen". Daarin wordt geconcludeerd, dat een jong gezin in een „ééngezinshuis" moet wonen. Vooral de hoogbouw zonder lift werd zeer bezwaarlijk genoemd voor moeders met kleine kinderen en perso nen die moeilijk ter been zijn. De jonge kinderen hebben in de hoogbouw geen speelruimte in de open lucht en men moet dus dagelijks wandelen. Hoogbouw is dus meer geschikt voor werkende echtparen en mensen met oudere kinde ren, zo concludeerde men, maar dan met. een algemene verzorgingswinkel, goede was- en droogruimte, liften en dergelijke. Advertentie helpt direct tegen etensvlekken, vet, teer, smeer, olie, vruchten, wijn, gras, lipstick, parfum, stempelinkt, enz- verwijdert vlekken Royale tube f.1 -95 LAHNEMANN Laren (N.H.) Postbus 18 Importeur van Polycolor K2r Placentubex Margret Astor Mouson Blendax 44. „Ik begrijp, dat je in de war bent geraakt, Jay, maar nu zie je, hoe eenvoudig 't is. Mag ik gaan? Ik heb nog enorm veel te doen, dat snap je. Vergeet vooral niet, dat je om 7 uur in het Leopard Rockhotel verwacht wordt." Ze knikte mij lachend toe en even later was ze uit mijn kamer verdwenen. Ik kwam te laat in het Leopard Rockhotel. Ik had eerst nog een bezoek gebracht aan mevrouw Smith in haar eenvoudige pension in de buurt van het station. Ze had mij een trouwacte laten zien en de enige foto, welke ze nog bezat van haar echtgenoot. Bovendien had ze me allerlei zakelijke stukken getoond, waaruit bleek, dat John S. Smith haar had geruïneerd, en voorts een uitvoerige correspondentie met allerlei bureaus, waar mee ze zich in verbinding had gesteld om haar verdwe nen echtgenoot terug te vinden. Ik bleef vrij lang bij haar. Door mijn beroep heb ik veel mensenkennis ge kregen en heb ik een vrij goede kijk op karakters. Ik twij felde geen ogenblik aan de volkomen normaliteit van mevrouw Smith. Toen ik mevrouw Smith verliet, kwam er plotseling een gevoel van paniek over mij. Slechts weinige uren scheiden ons nog van de trouwplechtigheid, waarbij Leo noor en John Somerset officieel in de echt verbonden zouden worden. Het antwoord, dat Leonoor mij had ge geven, was voor mij het bewijs, dat ik met een zeer in telligente en gevaarlijke tegenstander te maken had. Deze man zou zijn nederlaag niet zonder meer aanvaar den Ik kon John natuurlijk met mevrouw Smith confron teren, maar als hij 't liet voorkomen, dat hij haar na al die jaren niet herkende, of haar niet toerekenings vatbaar verklaarde, wat dan? Hoe zou ik dan in die luttele uren het huwelijk kunnen verhindei-en? Wan neer ik weigerde getuige te zijn, zou men terstond iemand anders kunnen vinden. Hoe kon ik Leonoor red den van de ellende, waarin zij zich hals over kop ging storten? Ik verkleedde me haastig. Mijn moeder kwam in mijn kamer en sloeg me zwijgend gade. Tenslotte zei ze zacht.: „Wind je toch niet zo op, Jay! Ze zullen heus wel op je wachten. Rijd vooral niet te hard! 't Is zo'n gevaarlijke weg!" Ik trachtte te lachen en een luchtige opmerking te maken, maar ik had zelfs geen kind kunnen misleiden wat mijn gemoedstoestand betreft. Ik kuste mijn moeder goedendag en kroop weer in mijn oude Buick. Het was al ruim een uur donker en zeer koel. De lucht was vochtig een rook naar verdorrende bladeren. Het was juli, onze koudste maand. In augustus werd het warmer, daarna, in september, zouden overal de jakarandas weer gaan bloeien. De opwinding welke zich van mij meester had ge maakt verminderde geenszins. Ik werd integendeel hoe langer hoe zenuwachtiger. Er bleven mij nog slechts enkele uren over om Leonoor te redden uit handen van John Somerset. Hoe was deze in hemelsnaam aan een aanbevelingsbrief van Lord Dalrymple voor Sir Julian gekomen. Had hij zich in die exclusieve Engelse kringen inge drongen precies zoals hij dat hier, in onze kring, had gedaan? Met dezelfde ongedwongen gentleman-manie- ren en uiterlijke charmes? Waarom had Leonoor haar oorspronkelijk gevoel van onbehagen ten opzichte van deze man opzij gezet? Haar instinct had haar toch ge waarschuwd en haar aanvankelijk een gevoel van hui vering gegeven De weg van Umtali naar het Leopard Rock-hotel is vol scherpe bochten en voert langs diep afgronden. In de regentijd wanneer de aarde week wordt is deze weg be paald gevaarlijk. En 's avonds, in het donker, is hij altijd riskant. Mijn auto had moeite met het klimmen op de voortdurend stijgende weg. Ik was laat. Men zou stellig vol ongeduld op mijn komst zitten te wachten, 't Was werkelijk een vreemde inval van Leonoor geweest om John Somerset een man, die slecht chauffeerde en het vervelend vond om in het donker te rijden te nopen deze weg te rijden om in het Leopard Rock-hotel te dineren. Eindelijk doemden de lichten van het hotel voor mij op. Het ligt als het ware tegen de rotsen aan gekleefd. Terwijl het aan de ene kant uitkijkt op het hoge Chimanimani-gebergte, dat Rhodesië van Mozam bique scheidt, ligt het aan de andere kant tegen de rotsen aan en daar is het somber en vochtig. In de zomers is het een geliefd ontspanningsoord voor de Rho- desiërs. Het was half acht, toen ik mijn auto parkeerde aan de oever van het kunstmatig meer, dat het hotel van water en elektriciteit voorziet. De Buick van John Somerset stond naast de mijne. Het beloofde een heldere nacht te worden. Er was volle maan. Voordat ik mij bij het gezelschap voegde, keek ik nog even onder de motor kap van mijn wagen naar de motor, die mij bij het stij gen bijna in de steek had gelaten. Hij moest stellig na gekeken worden Tenslotte ging ik het hotel binnen, terwijl ik mijn met smeerolie bevlekte handschoenen uittrok. De eigenaar van het hotel kwam me tegemoet. „Haast u zich, dokter Jordan", zei hij, „men wacht met ongeduld op uw komst." „Waar is men?" „In de hal." Toen ik me bij mijn vrienden voegde, viel mij hun weinig opgewekte stemming op. Vol bijgeloof had John Somerset voor dit feestmaal vijf vrienden uitgenodigd, zodat het gezelschap uit zeven personen zou bestaan. Op nieuw dus het getal zeven.... De conversatie was niet erg geanimeerd. Mary Randall zat naast majoor Sinclair. De majoor-schrijver was echter niet spraakzaam. Martin deed zijn best om onderhoudend te zijn tegen mevrouw Sinclair, die er die avond ziekelijker dan ooit uitzag. John Somerset stond naast de stoel, waarop Leonoor zat, en hield zijn hand op de leuning. Hij was in rok, maar vreemd genoeg deze avondkleding stond hem niet. Misschien was hij sinds zijn aankomst in Rhodesië ook dikker geworden, hoe dan ook hij zag er minder charmant uit dan gewoonlijk. Leonoor daarentegen in avondtoilet met een diep decolleté was mooier dan ooit tevoren. Noch Mary Randall, noch mevrouw Sin clair kon met haar wedijveren. „We wachten op jou, Jay", zei John Somerset op ver wijtende toon. „We dachten al, dat je 't. vergeten was. „Daar je anders altijd zo punctueel bent, vreesden we een ongeluk," zei Leonoor. „Gelukkig niet," zei ik. terwijl ik ging zitten. „Mijn motor deed 't niet goed en ik moest 't dus wel kalm aan doen op die alsmaar stijgende weg. ,,'t Zou goed zijn, als John dat ook deed", merkte Leonoor op. „Hij wil altijd alles inhalen. Als hij 't goed vindt, zal ik op de terugweg rijden." Advertentie Rook dan morgen eens (CONSTANTE KWALITEIT) SouthendGroningen. De Britse luchtvaartmaatschappij Tradair Ltd. te Southend heeft bij de Engelse luchtvaart autoriteiten een aanvraag ingediend voor een dienst tussen Southend en Groningen met Viking-vliegtuigen voor passagiers en vracht, aanvankelijk met één dienst heen en terug per week en later met één dienst heen en terug per dag. Stadsschouwburg: vrijdag besloten voor stelling, zaterdag 20 uur: Rotterdams To neel met „Niets mee te maken". Concertgebouw: vrijdag besloten voor stelling; zaterdag 20 uur: Gymnastiek- demonstratie (Haarlemse Sportraad). BIOSCOPEN Cinema Palace: vrijdag tot en met zon dag, maandag 14, 16.15 en 21 uur, dinsdag en woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Ri valen zien niet om", 14 j.; donderdag 7 mei 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Trapeze", a.l. Frans Halstheater: vrijdag, zaterdag en woensdag 14.30, 19 en 21.15 uur; maandag 14, 16.30 en 21.15 uur; zondag en donder dag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur; dinsdag 19 en 21.15 uur: „Betaald nachtlogies", 18 j.; dinsdag 14 en 16.30 uur: „George verovert de vloot", a.l. Lido Theater: tot en met zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De blauwe tirana", 14 j.; maandag 14, 16.15, en 21.15 uur, dinsdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Kassim, de bandiet van Zhoba", 14 j., zondag 11 uur: „Het leven van Vincent van Gogh" 14 j. Luxor Theater: vrijdag en zaterdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag 14 en 21.15 uur, dinsdag en woensdag 14 en 20 uur: „Aphrodite, godin der liefde", 14 j.; donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Annie get your gun", a.l. Minerva Theater: vrijdag 20.15 uur en zondag 19 en 21.15 uur: „De drie muske tiers", 14 j.; zaterdag 14.30 en zondag 14 en 16.15 uur: „Circusvrienden", a.l., maandag gesloten, dinsdag en woensdag 20.15 uur: Thérèse Etienne", 18 j.; donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Rose Marie", a.l. Rembrandt Theater: vrijdag tot en met zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag 14, 16.15 en 21.15 uur, dinsdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Scala op zijn kop", a.l.,; zondag 11 uur: „Rhap sody", a.l. Roxy Theater: vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Met getrokken pistolen", 14 j.; maandag 14.30 en 21.15 uur, dinsdag en woensdag 14.30, 19 cn 21.15 uur: „De Sirene van Bagdad", 14 j.; donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Jungle Jim en de tijger afgod", 14 j. Studio Theater: vrijdag, zaterdag, dins dag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maan dag 14.15 en 21.15 uur: „From here to eter nity", 18 j.; zondag 11 uur: „Bij de kanni balen van Nieuw-Guinea", a.l. Theater Monopole (Zandvoort): vrijdag en zaterdag 20 uur, zondag 14.30 en 20 uur: „Scampolo", a.l., maandag 21 uur: en dins dag 20 uur: „Een tijd van leven en een tijd van sterven". 18 j.; woensdag en don derdag 20 uur: „Pikant verlof in Parijs", 14 j.; donderdag 14.30 uur: A. en C. als waaghalzen", a.l. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: tot 23 mei dagelijks 20.30 tot 22.30 uur: avondopenstelling met kaarsverlichting. Galerie Espace: tot 9 mei werkdagen 1117 uur: Expositie Lea Nikel. Huis Van Looy: tot 19 mei werkdagen 1012.30 en 13.3017 uur; zondags 1417 uur: Expositie Jan Visser. (Verder raadplege men de rubriek „Uit- (Wordt vervolgd) gaan in Haarlem" van vandaag).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 31