Geheim rond Leonoor Hnrpn Rn 7ip.n Woyzeck" en „Circus" door het Rotterdams Toneel DE KONING DIE NIET SLAPEN KON Agenda voor Haarlem Kort en 4 NABESCHOUWINGEN Spannende quiz Tele-dubbel De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma heeft alles mee Radiofonisch gedicht Bezwaar tegen kassastorting bij afbetaling Weer myxomatose Weinig drukte in kille bollenstreek Leo Hanekroot schrijft boek over Van Beinum Kerkelijk Nieuws door Daniel Gray MAANDAG 4 MEI 1959 i Het hoogtepunt van het zaterdagavond programma van de VARA was zonder eni ge twijfel het vraag- en antwoordspel „Je neemt er wat van mee" van Theo Eerd- mans waarin we een uitermate sympa- tieke Eindhovenaar, de heer J. A. Licht, duizend gulden zagen verdienen omdat hij alles wist over Rembrandt. De heer J. Nijs ging eveneens met duizend gulden naar huis omdat hij de laatste vragen over de tweede wereldoorlog goed beantwoord de. Blijkens latere berichten is er twijfel ontstaan, of de laatste vraag wel goed is beantwoord. Vol belangstelling kijken we overigens uit naar de volgende uitzending van deze quiz waarin de 82-jarige heer Chr. Klee zal bewijzen, dat hij het vogelleven in bos en hei tot in de puntjes kent en waarin de heer K. J. Leijdsman ons verder zal ver bazen met zijn kennis over de hengelsport. Het voorprogramma van deze avond bevatte een filmreportage van de opening van de nieuwe technische studio van de VARA in Hilversum en een aantal telre- cordings van het optreden van Teddy Schol ten in Antwerpen, Parijs. Frankfort en Milaan. Zeker een keer of vijf hoorden wij het liedje „Een beetje", terwijl wij voorts konden zien hoe Teddy zelf naar haar eigen optreden zat te kijken, hetgeen een bijzonder vreemde gewaarwording was. Het filmpje „Abott en Costcllo met va kantie" viel eigenlijk een beetje uit de toon, want ondanks de uitvoerige toelich ting van televisie-omroepster Karin Kraaykamp begrepen we er eerlijk ge zegd weinig van. Zaterdagmiddag was er een reportage van de Engelse bekerfinale tussen Notting ham Forest en Luton Town. Het was een voetbalreportage zoals wij dat reeds lang van de Engelsen gewend zijn: prima. Naar het voorbeeld van de Duitse quiz „Sieben auf einem Streich" van Hans Joachim Kulenkampff is gisteravond in samenwerking van K.R.O. en N.I.R. (Bel gië), voor het eerst „Tele-dubbel" gepre senteerd, een quiz waarhij een „denker" vragen moet beantwoorden: als hij faalt kan zijn „dubbel" een sportman, hem weer op gang brengen door een opdracht uit te voeren. Zondagavond was wat het „denken" betreft de beurt aan de heer Van Wijnbeek, die zich gespecialiseerd had op de geschiedenis van het Holland se Koningshuis; Wat betreft de sport (wielrennen) aan de heer Rik van Steen bergen. De laatste bevond zich in het sportpaleis in Brussel. De heer Van Wijn beek was in Bussum, waar hij onder vraagd werd door de Belgische reporter Paul van der Velde. Het werd een wat saai gedoe,-vooral omdat de heer Van Wijn beek de vragen niet rechtstreeks beant woordde, maar er steeds weer een ver haal omvlocht, misschien alleen maar om te laten blijken hoe groot zijn kennis was omtrent Prinses Wilhelmina en koningin- regentesse Emma. Spannender waren de races, die Rik van Steenbergen twee keer moest doen om de heer Van Wijnbeek weer op gang te helpen. Twee keer moest hij op de wielerbaan van het sportpaleis één kilometer rijden binnen de tijd van één minuut en negen seconden. Beide keren slaagde hij erin zodat we over vier weken zowel hem als de heer Van Wijnbeek op het scherm terug zullen zien om deze „Te- le-Dubbel" te vervolgen. Het K.R.O. programma werd voortge zet met een populair-klassiek concert door het Amsterdamse Kunstmaandorkest on der leiding van Anton Kersjes, met solis tische medewerking van Jan Huckriede, piano. Uitgevoerd werd het Pianoconcert van W.A. Mozart in A grote terts K.V. 488. Met „Sport in beeld" waarin men on dermeer flitsen te zien kreeg van de op zondag gehouden voetbal-, handbal-, tennis- en roeiwedstrijden, werd dit zon dagavondprogramma afgesloten. Beeldschermer Advertentie Van Nelle bestellen I HILVERSUM I. 402 M. 7.00 KRO. 16.00 - 24.00 Nationaal programma. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 3.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 9.55 Voor de kinderen. 10.10 Pontitic. Hoogmis. 12.15 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Dansmuz. 13.50 Gram. 13.55 Jeugd vraagt om ant woord, caus. 14.00 Gram. 14.35 Voor de vrouwen van het platteland. 14.45 Gevar. progr. Nationaal progr.: 16.00 Lichte muz. 16.20 Jeugdbijeenkomst Rotterdam. 16.40 Radio-philh.orkest. 17.00 Lichte muz. 17.30 Licht programma. 18.00 Nieuws. 18.15 19.00 Emmen. Hoe een klein dorp groot werd. rep 19.30 Strijkorkest. 20.00 Nieuws. 20.05 Bijeenkomst ter herdenking van de bevrijding in de Grote Kerk te Deventer. 21.05 Gevar. progr. 22.30 Voor dracht. 22.45 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.15 Stereofonische uitz. 23.5024.00 Dagsluiting. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00 AVRO. 16.00—24.00 Nationaal programma. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. voor de huisvr. 9 10 De groenteman. 9.15 Gram. Gram. 9.40 Mor genwijding. 9.55 Een boek voor het geestelijk le ven. causerie. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Hammondorgel en zang. 11.15 Voor de zie ken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Land- bouwrubriek: 1. Houdt uw kippen gezond: inen ting tegen ademhalingsziekten. 2. Landbouwkun dig weeroverzicht. 12.30 Land- cn tuinb.meded. 12.33 Mil. ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded.of gram. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.40 Meisjeskoor. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Clavecim- belrecital. Nationaal programma: 16.0024.00 Zie Hilversum I. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerbericht. 12.35 Tuinbouwkron. 12.40 Pianorecital. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 School radio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Koersen. 16.02 Gram. 16.30 Operettemuz. 17.00 Nieuws. 17.10 Vioolrecital 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Reis belevenissen. 19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Voor rie vrouw. 21.00 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Zang en piano. 22.45 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. 20.20 Teken film. 20.30 Filmprogramma. Nationaal programma. 20.5022.00 Gevarieerd programma. Advertentie Van Nelle bestellen 99 „WOYZECK" DOOR GEORG BüCH- NER is één van die zeldzame prozage dichten uit de dramatische litteratuur, waarvan men jarenlang hoopt dat het tot vertoning zal worden gebracht, maar dat men eigenlijk nooit zou moeten zien. De van grote toewijding, kunde en verbeel dingskracht getuigende voorstelling door het Rotterdams Toneel onder regie van Ton Lutz, waarvoor Hugo Claus een ver taling van sobere directheid leverde, die zondag in de Haarlemse Schouwburg ge geven werd, heeft mij althans zonder aan wijsbare reden teleurgesteld. Men weet, dat de tyfus in 1837 een einde maakte aan het leven van de romantisch-revolutionai- re schrijver, voor hij deze dramatisering van een aan de werkelijkheid ontleend ge beuren definitief had uitgewerkt. Ons zijn een stuk of twintig korte fragmenten be kend, enkele slechts bestaande uit lapidai re notities. Voor aandachtige lectuur is dit geen bezwaar. De vloeiende fantasie van de lezer met enige voorkennis weet langs associatieve weg gemakkelijk de nodige verbindingen te leggen, men kan de met weinig woorden veelzeggende passages naar behoeven nog eens overdenken. Een montering in een theater geeft, hoe dan ook. het tragisch verlopende spel een vol tooide vorm. De daarbij zij het nog zo bescheiden gebruikte hulpmiddelen ver breken de spanning, leiden de uitwerking op verstand en gevoel herhaaldelijk af. Het lijkt mij geenszins uitgesloten dat juist het onvoltooide de wezenlijke waarde, de sensatie van het ongekende, verleent aan deze reeks hallucinerende scènes. Ondanks de door Nicolaas Wijnberg betrachte so berheid der in enkele trekken aangegeven decors verstoren de noodzakelijke chan gementen, op voor het kunstwerk levens gevaarlijke wijze, het ritme. Het is opval lend, dat zelfs bij het gebruik van muziek als bindmiddel voor de opera „Woy zeck" van Alban Berg de tekst in de vastere constructie van een nieuw scena rio moest worden veranderd. IN DE FRAAIE PROGRAMMABRO- Artvp'ipviip Op de vooravond van de Dodenherden kingsdag werd door de K.R.O. de uitvoering van een aangrijpend suggestieve compo sitie „La muraille de larmes" van de Fran se componist Henri Tomasi uitgezonden. Met dit werk, dat als radiofonisch gedicht geschreven werd op een tekst van Cita en Suzanne Mallard, maakte de componist zich tot tolk van allen, die in de moderne bewapening de feedreiging zien van de mensheid en die hun stem, al klinkt deze nog te vaak als die „des roependen in de woestijn", daartegen willen laten horen. Uiteraard heeft het werk een tendentieus karakter gekregen. Het klonk bij deze uit zending als een aanklacht tegen de oorlogs- verdwazing en als een smeking om bezin ning, hetgeen voorat in de door Ennv Mols- De Leeuwe, Willy Brill en Johan Schmitz gesproken tekst ontroerend tot uitdrukking werd gebracht. Als begeleiding van deze declamatie en ook in afwisseling daarmede vertolkte het Baarns Jongenskoor, het groot Omroepkoor en het Omroeporkest onder de inspirerende leiding van de componist de muzikale fragmenten. De muziek diende tot intensivering van de woordexpressie, tot het brengen van realistische effecten als het fluiten en inslaan van bommen bij de uitbeelding van de oorlogshei en tot het laten opklinken van alarmerende klokken- klanken. Benauwende ritmen, waaronder de dominerende klop van het S.O.S.-sig naal, voortreffelijk gerealiseerd door het Omroeporkest, accentueerden de beklem ming. die van de muziek uitging en waar voor behalve van de normale orchestrale timbres ook gebruik gemaakt werd van de elektronische klanken van de „Ondes Mar- tenot", gebracht door Monique Matagne. Vermelding verdient nog de solo van de sopraan Elisabeth Lugt in het slotkoor van dit werk. Golfbreker Advertentie Van Nelle bestellen I CHURE werd „Woyzeck" een expressio nistisch stuk genoemd, althans de schrift geleerdheid met een dergelijke strekking gedeeld. Deze opvatting lijkt mij niet juist. Men kan de jong gestorven Büchner vele geniale eigenschappen toeschrijven, maar hij was toch niet zijn tijd een eeuw vooruit. Ten hoogste mag men zeggen, dat pas na het expressionisme de ontvan kelijkheid voor deze door en door roman tische kroniek werd aangetroffen. In de periode van het aan zijn slepende ziekte nog steeds niet overleden naturalisme wist men geen raad met wat men als primi tief gedoe beschouwde. Men zag alleen het betrekkelijk vulgaire melodrama: een kapper in militaire dienst, die een moord uit jaloezie pleegt op de hem bedriegen de vrouw, waarmee hij samenleeft. Voor de psychologische achtergrond van het oppervlakkig waarneembare realisme had men geen oog. Maar daar gaat het juist om: de wederkerige afhankelijkheid van elkaar der gedragingen van lichaam en geest, van ziel en maatschappij. Dat van Woyzeck een soort militair is gemaakt verduidelijkt zijn positie aanmerkelijk. Misschien moet men oorlog en bezetting hebben doorstaan om zijn gedrag te be grijpen en daardoor tot meegevoel te worden bewogen. Nodig is dat natuurlijk niet. „WOYZECK" is een door en door ro mantisch stuk. Het behandelt namelijk op pessimistische wijze het probleem van de menselijke aanpassing bij nieuwe omstan digheden. Daarom juist lijkt, hoe para doxaal het klinken mag, het onaffe er een wezenlijk bestanddeel van. Woyzeck gaat ten onder, letterlijk en figuurlijk, omdat hij zich niet weet te schikken in de onver mijdelijkheid van het kwaad. Hij is dom genoeg om de beestachtigheden van zijn superieuren blindelings te kunnen verdra gen, de wetenschappelijke experimenten van de dokter, die hem een dieet van enkel erwten voorschrijft teneinde zijn re acties te bestuderen, de laatdunkende ver nederingen door de boven hem gestelde officieren. Maar zijn elementaire „geloof" in de natuur, dat wil zeggen in de „goed"- heid, wordt geschokt, door het verraad van de door hem beminde vrouw. Hij verliest zijn evenwicht, hij geraakt buiten zichzelf. Hij ziet. voortekens in paddestoelen en hoort stemmen in het moeras. Men lette ook op de romantische symboliek ter schet_ sing van de verwarring der emoties, waar aan hij ten prooi valt. Hij gehoorzaamt aan de „orders" van het bovennatuurlijke, zo als hij zich voordien naar zijn superieuren moest plooien. Hij handelt niet uit vrije wil, als hij een mes koopt en Marie daar mee neersteekt. De omstandigheden zijn hem de baas. Om het illustreren van die waarheid was het de hartstochtelijke on derzoeker te doen. Sociale bewogenheid was daarbij de voornaamste drijf veer. Wat hij wilde laten zien, was de onmogelijkheid van een mens waardig bestaan voor de armen van geest en geld in hun slaafse afhankelijk heid van harteloze en schijnheilige over heersers. DE ROMANTIEK bracht in het theater met kleurig pathos de behandeling van de lotgevallen, de persoonlijke avonturen, van de gewone mens in doorgaans ideali serende gestalte. Woyzeck is, met zijn eenlettergrepige exclamaties van liefde, de eerste proletarische titelheld. Als zo danig heeft Bob de Lange hem gespeeld. Het is een zuivere, mogelijk iets te bleke creatie geworden de tot verstikking zwellende vervolgingswaan ten voeten uit. Als zijn tegenspeelster wist Henny Orri in principe aan de voornaamste eis van haar rol te voldoen: zij suggereerde het sensuele, de behoefte aan lijfelijke ont snapping, de onontkoombaarheid der keu ze van overspel als vlucht uit de reali teit, als middel om het uit medelijden ge prolongeerde bestaan althans dragelijk te maken. De „gezags"-dragers moesten dergelijke karikaturen zijn als Leo de Har- togh, Steye van Brandenberg en anderen ons lieten zien. Van de vele medewerken den moeten nog Coba Kclling, Adolf Rij- kens en Matthieu van Eysden worden ge noemd. Over het algemeen mocht men, geloof ik. markantere typeringen wensen, noemd. Over het algemeen mocht men, geloof ik, markantere typeringen wensen. WERKELIJK EXPRESSIONISTISCH was de aan „Woyzeck" voorafgaande éénakter „Circus" (oorspronkelijke titel: „La transfiguration dans le cirque") van Advertentie Van Nelle bestellen I de zich van de Franse taal bedienende Vlaamse auteur Michel de Ghelderode wiens werk ook in ons land schromelijk verwaarloosd is, toen het de tijd mee had. „Circus" ontstond in de twintiger jaren van deze eeuw. Alom werden experimen ten ondernomen om het toneel te zuiveren van verstarde, verouderde vormen. Men zocht een moderne dynamiek, waarbij men desnoods de inhoud aan de uitdruk king opofferde. Men wilde zo direct mo gelijk boven het individuele tot het alge mene komen. Vandaar de vereenvoudi ging, die in dit geval De Ghelderode ertoe bracht de wereld binnen een piste samen te trekken. De opstand der artiesten de monstreert de absurditeit van de mens, die zich onvoldoende gewapend tegen zijn lot verzet. Men kon er wel enig naïef ple zier aan beleven, vooral dankzij de malle adlibitums en de bonte kostuums, maar van de kennelijk beoogde symboliek ging teveel verloren, doordat de Rotterdamse acteurs ondanks de medewerking van een echte jongleur als Henk Abbing en soms bijzonder grappige prestaties te weinig de illusie gaven van met hun werk vergroei de clowns. Niets mee te maken Zaterdagavond is een deel van de jon ge, maar over het algemeen hiervoor niet meer jeugdig genoeg zijnde generatie van Het Rotterdams Toneel in Haarlem ge weest om de uitgaande menige te amuse ren met „Niets mee te maken" van Jeremy Kingston door Pim Dikkers die ook een van de hoofdrollen vertolkte vertaald en geregisseerd. Als de schrijver zijn harrewarrigheden van voor de pauze in het derde bedrijt had voortgezet zou men waarschijnlijk meer genoegen aan dit niemendalletje over de o zo fatsoenlijk voorgestelde jeugd hebben beleefd. Op de vervanging van kus sengevechten om slaapgelegenheid (aan het kussen van elkaar komt men nog niet toe) door een melodramatische poging tot afstand van het rommelige leven is niemand voorbereid. De medespelenden gaan dan ook door alsof er niets gebeurd is. En zij hebben gelijk. Er gebeurt helemaal niets. Het had inderdaad alleen nergens mee te maken. Hans Croiset en Lies Franken namen de voornaamste rollen op zich. Joekie Broe- delet kwam als heilige tante overtuigen van de blijkbaar bedoelde waarheid, dat men in een souterrain kan wonen zonder naar de kelder te gaan. David Koning HENRI MONIER OVERLEDEN De Franse humoristisch i tekenaar Henri Monier is op achtenvijftigjarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een long aandoening, aldus is zondag uit Parijs ver nomen. De wonderdokter Hubanus ontving de brief van de hofarts, en las d.\e aandachtig. Men riep zijn hulp in noor het nare geval van koning Didoro, die maar niet slapen kon. „Hmbromde dokter Hvbanus. Hij was een beroemde wonderdokter, waar men w\id en zijd over sprak, omdat hij al zo veel mensen genezen had. Dokter Hubanus dacht diep na over het geval; hij zocht allerlei dikke en geleerde boeken uit zijn bibliotheek en ging er aandachtig in zoeken. 2425 Advertentie Van Nelle bestellen I In een adres dat het Verbond van Ne derlandse Werkgevers, het Katholiek Ver bond van Werkgeversverenigingen, het Verbond van Protestants-Christelijke Werkgevers in Nederland en de raad van overleg voor de handel aan de leden van de Tweede Kamer hebben gezonden, hebben deze organisaties zich uitgespro ken tegen de eis van de zogenaamde kas sastorting. zoals die in het wetsontwerp op het afbetalingsstelsel wordt gesteld. In het adres wordt gezegd, dat het ver moeden bestaat dat zal worden gezocht naar wegen om deze voorschriften tot een dode letter te maken. Adressanten zijn van mening, dat indien erop dit punl toch iets geregeld moet worden, overwo gen zou kunnen worden of dan niet beter kan worden bepaald, dat de kassastor ting tenminste gelijk moet zijn aan het bedrag van één termijn van het afbeta lingsplan. Mocht de wetgever op het standpunt blijven staan, dat het wense lijk is. dat een bepaald percentage als eerste betaling in de wet wordt genoemd, dan stellen de verbonden en de raad voor. dit op 10 procent van de contantprijs te stellen. In midden-Limburg, in de omgeving van Linne. is op enkele plaatsen weer de konijnenziekte myxomatose gesignaleerd. Men vreest dat vooral in de komende zomermaanden weer heel wat slachtoffers onder de konijnen zullen vallen. Geen bollensoudag De bollenstreek heeft het bloeiscizoen bijna weer achter de rug. Afgelopen zon dag had nog een dag met veel drukte kun nen worden, maar het kille weer heeft dit verhinderd. Hoewel er veel autoverkeer op de wegen was, kan beslist niet van een uitzonderlijke drukte worden gesproken. Die week daarvoor genoot de bollenstreek wel een overstelpend bezoek. „Keukenhof" in Lisse boekte in de af gelopen drie dagen honderdduizend bezoe kers. Vandaag wordt de vijfhonderddui- zendste van het seizoen verwacht. Onge veer vijftig percent van de bezoekers was Duits cn dertig percent kwam uit eigen land. In deze drie dagen stonden op de parkeerplaatsen bij de bloementuin der tienhonderd bussen en dertigduizend per sonenauto's geparkeerd. Voorts werden de bezoekers met negen extra treinen uit het buitenland aangevoerd. Vooral op 1 mei waren de kijkers in de bloementuin over wegend afkomstig uit Duitsland. Tachtig percent van hen gaf in het Duits uiting aan zijn bewondering voor de bloeiende tulpen. Zondag viel het bezoek aan de hof echter tegen. Toen liepen slechts dertigduizend mensen langs de bloemenperken. De mees te Duitsers waren 's morgens al vertrok ken. Mede hierdoor was het in de bloe mentuin vroeg stil. Temeer omdat het laat in de middag begon te regenen. In „Linnaeushof" in Bennebroek, waar de bollen nog lang niet zijn uitgebloeid, was men over het bezoek in de afgelopen drie dagen, gezien het weer, niet ontevreden. Ongeveer negenduizend mensen hebben van vrijdagmorgen a£ in deze hof .gewan deld Voornamelijk kwamen zij uit Duits land. In het najaar zal een boek over dr. Eduard van Beinum verschijnen, geschre ven door de muziekcriticus Leo Hanekroot. In de eerste plaats bedoeld als een studie over net werk van de overleden dirigent, zal het boek, uitgaande van de voornaam ste dirigenten van onze tijd, een beschrij ving gegeven van de ontwikkeling der re productieve toonkunst in de loop dezer eeuw om aldus tot een bepaling te komen van de functie, die Eduard van Beinum in deze evolutie vervuld heeft. Talrijke illustraties zullen de t'ckst verluchten. Geref. Kerken Beroepen te Ferwerd A. IJkema te 2de Exloërmond. Aangenomen naar Taber en Vauxhall (Alberta, Canada) (Chr. Ref. Church) H. Bade te Valthermond. Bedankt voor Oude Pekela F. J. van der Wal te Erica (Dr.) 46. John Somerset scheen het vaste voornemen te heb ben zich gedurende dit diner van zijn meest onaan gename zijde te tonen. Of was hij onrustig bij de ge dachte aan die andere vrouw, die alles wat hij hier be reikt had teniet zou kunnen doen „Er wordt wel eens beweerd", zei Martin, „dat Afrika het oudste werelddeel is en dat de negers niets anders dan gedegenereerde blanken zijn. Langzamerhand don ker van huidskleur geworden, om zo te zeggen. Wat denk je van die theorie, .John?" „Onzin" zei John, „bovendien interesseren mij theo rieën over negers niet in het minst". Het klonk grof tegenover Martin en we voelden ons allen pijnlijk getroffen. „Let niet op John", zei Leonoor, „hij is zichzelf niet. Hij is nerveus. Werkelijk, ik ken hem nauwelijks, als hij zo isZe wierp hem een verwonderde blik toe. John deed kennelijk moeite zich te beheersen. Met een gefor ceerd lachje merkte hij op: „Ik voel me beschaamd, dat mijn bruid zo iets over mij moet zeggen. Ze schijnt het nodig te vinden mij tot de orde te roepen...." Opnieuw heerste er een pijnlijk zwijgen. De gordijnen werden dicht getrokken en ik kreeg opeens het gevoel, dat we hier opgesloten zaten. Het vertrek, waar wij di neerden, was klein; het hotel lag eenzaam midden in de bergen. Hier zou alles kunnen gebeuren...., zodra het masker werd afgenomen. In de stilte hief onze gasheer zijn glas. „Kom, laten we drinken, mijne vrienden, op de dag van morgen. Dat Leonoor en ik in een lang en gelukkig huwelijk verbon den mogen worden. Hij wachtte op ons, het glas in zijn hand geheven. TMereen keek naar Leonoor, die zichtbaar in de war was. „Op jouw geluk, Leonoor", zei ik, terwijl ik mijn glas omhoog bracht, „moge je al het geluk krijgen, dat je verdient". We keken elkaar aan en dronken elkaar toe. De an deren volgden met hun goede wensen. „Waarheen gaan jullie na de Victoriawatervallen?" vroeg Jane Sinclair opeens. „Wat!" riep Martin uit, blij een onderwerp te vinden, om verder op door te gaan. „Maken jullie de huwelijks reis naar de Vicotria-wtervallen? Dat wist ik nog niet". Ik wist 't wél en ik moest denken aan de woorden, waarmee Leonoor mij destijds haar gevoelens had be schreven, toen ze naast de man, met wie ze morgen zou trouwen, langs deze imposante waterval had gewan deld. Ze had me verteld over het gevoel van angst, dat haar metgezel had ingeboezemd. Ik huiverde even. Juist van deze plaats, waar in de laatste jaren vele mensen, óf door onvoorzichtigheid, óf door misdadig toe doen waren omgekomen, gingen zij dus voor de huwe lijksreisWat wisten wij van John Somerset? Wat voor leven had hij geleid sinds hij uit Toledo was ver trokken. Wat had hij uitgevoerd.was hij tot een mis daad in staat? Ik hoorde hem in gedachten weer de woorden ter verdediging van Leonoor's onschuld uit spreken: Nee, mevrouw Randall. Leonoor heeft die briljanten ring stellig niet. gestolen, zij kan zélf briljan ten kopen, zij is rijk.." Het leek toentertijd een nobele verdediging van het algemeen verachte verpleegstertje. Maar hoe was hij, de vreemde in ons midden, er éérder dan wie van ons achter gekomen, dat Leonoor een aan zienlijk vermogen bezatEen val in de afgrond bij de onstuimige watermassa's, een kreet van de onstelde echtgenootmijn fantasie werkte koortsachtig. „Vergeet niet", hoorde ik John Somerset zeggen, „dat Leonoor en ik elkaar bij de Victoria-watervallen leer den kennen. Nietwaar, liefste?" Leonoors's gezicht ontspande zich enigszins. „Inder daad, John! En ik ben erg blij, dat we naar die plaats terugkeren. Ik verheug me erop". Martin dronk zijn glas leeg. Takt was nooit zijn sterk ste zijde geweest en hij begon: „Herinner je je, Jay, die geschiedenis een jaar of wat geleden: het jonge paar. dat de huwelijkreis maakte naar de beroemde water val en waarvan de jonge vrouw in de watermassa om kwam? De kranten stonden er toentertijd vol over". „Ja", onderbrak ik hem, „ja dat herinner ik me." Ik zei 't abrupt en hoopte, dat men niet verder op het on derwerp door zou gaan. Maar majoor Sinclair die altijd op stof voor zijn verhalen uit was, boog zich naar voren en wilde er méér van weten. „Ik ken dat verhaal niet. Vooruit, Martin, vertel verder. Hoe gebeurde dat?" „O, ik ben de details vergeten, 't Was een jong paartje, dat op de huwelijksreis naar de watervallen kwam kijken. Ze waren erg verliefd op elkaar, daarop werd in de verslagen véél nadruk gelegd. Overdag hadden ze hand in hand langs de ontstuimige watermassa's gewan deld, 's avonds zetten ze hun wandeling voort bij mane schijn. Tenslotte trok het jonge paar zich in de kamer terug. Midden in de nacht ontwaakte de jonge man, het bed naast hem was leeg, zijn vrouw was verdwenen. Volgens het verhaal zou ze zich in de waterval hebben verdronkenHet bleef een zeer mysterieus geval". „Hoe vreselijk", riep Mary uit. „Martin, waarom heb je je mond niet gehouden? Stel je voor zo'n verhaal juist hier, op dit ogenblik, te vertellen! Laten we alsjeblieft over wat anders spreken". John Somerset had een hoogrode kleur gekregen en in zijn grijze ogen was diepe verontwaardiging te lezen. „Ik begrijp werkelijk niet, Martin, waarom je ons zo'n griezelverhaal vertelt", zei hij op felle toon. „We zouden ons haast nog gedwongen voelen onze reis naar de Vic toriawatervallen op te geven." „Welnee", riep Leonoor met grote heftigheid uit. „Dat verhaal van meneer Randall heeft niets met ons te ma ken! Door zulk soort verhalen mag je je toch niet laten beïnvloeden!" De negerbedienden brachten de schotels met gevogel te en groenten binnen. Ik deed tevergeefs mijn best Leo noor's aandacht te trekken. Hoewel ze vlak naast mij zat, leek ze héél ver weg. Ze keek aldoor naar John, die haar echter nauwelijks scheen te zien. De anderen deden hun best r.o geanimeerd mogelijk te doen, maar de stemming bleef geforceerd en onbehaaglijk. Plotseling gebeurde er iets: onze gastheer sprong op en diende de neger Tobias, die bij het serveren behulpzaam was. zo'n oorvijg toe, dat deze op de grond terecht kwam. De schalen, welke hij in de hand hield, vielen in schei-ven. Met een hoogrode kleur ging John Somer set na dit incident weer zitten en wiste de saus, welke Tobias onhandig had gemorst, van zijn schouder en mouw. Het was alfsof deze woede-explosie hem goed gedaan had. ,,'t Is zijn verdiende loon", zei hij op grim mige toon. „Die stomme negers.zó moet je ze behan delen, opdat ze eindelijk iets anders leren. Anders dringt '1 niet tot hen door." Waar was zijn houding van de volmaakte gentleman gebleven, vroeg ik mij af. Nog nooit had ik een neger ten aanschouwe van een heel gezelschap zó zien be handelen. (Wordt vervolgd) Eerste druiven. Aan de veiling in De Lier zijn de eerste Frankcnthalerdruiven van het seizoen aangevoerd. Zij brachten 10 per kilo op. Deze eerste opbrengst werd door de tuinder geschonken aan het Prinses Beatrix Poliofonds. Brood. Prins Bernhard heeft in pa lcis Soestdijk een delegatie ontvangen, die namens de Nederlandse Bakkerij een col lectie brood aan het Koninklijk Huis heeft aangeboden. De collectie was gebakken door de heer Schutte, winnaar in de klasse „Ons dagelijks brood" van de nationale jubileumbakkersvakwedstrijden, die te Zwolle zijn gehouden. Pastorie wordt bakkerij. De geza menlijke bakkers in Wedde (Gr.), die al jaren een centrale bakkerij exploiteren, hebben ruimtetekort. De predikanten van de Nederlands Hervormde Gemeente wa ren de laatste jaren niet best te spreken over de pastorie, die niet meer aan de eisen als woning voldoet. De oplossing lag voor de hand. De pastorie wordt verbouwd to: bakkerij. Het oude pand is juist voor dat doel geschikt. De kerkvoogdij heeft een huis gekocht, dat zal worden verbouwd tot pastorie. Kamperen in Amsterdamse Bos. „Een vreedzame penetratie van Amsterdam op andermans grondgebied in deze tijd van annexatieplannen" noemde de Amster damse wethouder van Publieke Werken de aanleg van een kampeercentrum aan de zuidelijke rand van het 900 ha grote Am sterdamse Bos op het gebied van de ge meente Aalsmeer. De wethouder heeft dit kampeerterrein zaterdag geopend. Er is plaats voor 160 tenten. Het is uitsluitend bestemd voor personen die op meer dan 25 km afstand van dit terrein wonen. Kersen 16 cent per stuk. Op de fruit veiling te Eist zijn de eerste kersen aan gevoerd. Zij brachten 16 cent per stuk op. Advertentie dealer: N V AMSTi'RD RIJTUIG MIJ Houtplein 21 Tel 10338 Haarlem Stadsschouwburg: maandag geen voor stelling; dinsdag 19.45 uur: Letterlievende vereniging J. J. Cremer met „Majoor Frans". Concertgebouw: maandag en dinsdag geen voorstellingen. BIOSCOPEN Cinema Palace: maandag 21 uur, dinsdag en woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Ri valen zien niet om", 14 j.; donderdag 7 mei 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Trapeze", a.l. Frans Halstheater: maandag gesloten, dinsdag 19 en 21.15 uur, woensdag 14.30, 19 en 21.15 uur, donderdag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur: „Betaald nachtlogies", 18 j.; dins dag 14 en 16.30 uur. „George verovert de vloot", a.l. Lido Theater: maandag 21.15 uur, dins dag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 er, 21.15 uur: „Kassim, de bandiet van Zhoba", 14 jaar. Luxor Theater: maandag 21.15 uur, dins dag en woensdag 14 en 20 uur. „Aphrodite, godin der liefde", 14 j.; donderdag 14, 16.15, en 21.15 uur: Annie get your gun", a.l. Minerva Theater: maandag gesloten, dins dag en woensdag 20.15 uur: „Thérèse Etienne", 18 j.; donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Rose Marie", a.l. Rembrandt Theater: maandag 21.15 uur, dinsdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Scala op zijn kop", a.l. Roxy Theater: maandag 21.15 uur, dins dag en woensdag 14.30. 19 en 21.15 uur: „De Sirene van Bagdad", 14 j.; donderdag 14, 16.15, 19 cn 21.15 uur: „Jungle Jim en de tijgerafgod", 14 jaar. Studio Theater: maandag 21.15 uur; dins dag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „From here to eternity", 18 j. Theater Monopole (Zandvoort): maandag 21 uur en dinsdag 20 uur: „Een tijd van leven en een tijd van sterven", 18 j.; woens dag en donderdag 20 uur: „Pikant verlof in Parijs", 14 j.; donderdag 14.30 uur: A. en C. als waaghalzen", a.l. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: tot 23 mei dagelijks 20.30 tot 22.30 uur. avondopenstelling met kaarsverlichting. Galerie Espace: tot 9 mei werkdagen 1117 uur: Expositie Lea Nikel. Huis Van Looy: tot 19 mei werkdagen 1012.30 en 13.3017 uur; zondags 1417 uur: Expositie Jan Visser. In 't Goede Uur: tot 1 juni dagelijks 10 22 uur: Expositie prof. Otto de Kat. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van 1 mei). Advertentie Van Nell# bestellen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 6