Horen en zien Intieme kunst van Otto B. de Kat geëxposeerd in 't Goede Uur DE KONING DIE NIET SLAPEN KON Geheim rond Leonoor Chefarine .4 z Agenda voor Haarlem Bestrijding van pijn belangrijk verbeterd! aankondigingen en nabeschouwingen ACCORDEONS 5 radio televisie Bevrijdingsfeest 0er \SckeUcr De radio geeft donderdag T elevisiepr o gramma De radio geeft vrijdag T elevisiepr ogramma Musical van Osborne werd een fiasco _heeft alles mee Argentijnse inzending op filmfestival in Cannes Theo Bruins solist in Beethovencyclus K. H. van Faassen benoemd in onderwijsinspectie Nobelprijswinnaar dr. Lamas in Buenos Aires overleden Kort nieuws Tijdelijke wethouder in Hilversum vervangt burgemeester HUUR een gloednieuwe KOELKAST ^Laand! door Daniel Gray WOENSDAG 6 MEI 1959 De kijkers konden gisteravond het be vrijdingsfeest meevieren in de Philips Ju bileumhal in Eindhoven, waar zeventig mi nuten voor een groot deel in het En gels, omdat wij immers door Engelsspre kende volken zijn bevrijd werden vol- gezongen, onder meer door het koor van de Koninklijke Marechaussee uit Den Haag, dat dit optreden blijkens de strakke gezichten maar een ernstige zaak vond, door Ans en Jaap Daniëls, die het wat meer aan de vrolijke kant zochten, door de Blue Birds, vier zangers die af en toe wat onwennig voor de camera's stonden, door Christine Spierenburg en Herman Emmink, die, fraai gekostumeerd, het be kende grenadierslied uit „Love Parade" zongen en door drie droogkomieken in het genre Frères Jacques, die een paar geesti ge parodieën ten beste gaven. En dan wa ren ook de Engelse songfestivalfinalisten Pearl Carr en Teddy Johnson present, die uiteraard hun „Sing, birdie sing" lieten horen, maar die ook in een grappig Ne derlands verkondigden, dat onze „toel- pen oet Emsterdem" komen. Deze vocale prestaties werden afgewis seld door een Zweed, die op het slappe koord spotte met de wetten 'er zwaarte kracht, en door twee Engelsen, die dat ook deden met veel vallen en opstaan. Van Rob van Reyn, hadden wij graag wat meer wil len zien. In 'n filmpje vooraf toonden Franse spe leologen welk een wondere wereld de na tuur in tientallen miljoenen jaren in on deraardse grotten heeft geschapen. Beeldscherm ei- Advertentie Rijksstraatweg 5? Haarlem-Noord Select 80 bas 5 rcg. nu 263. HILVERSUM I. 402 M. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 14.00—24.00 NCRV NCRV: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.30 Morgen wijding. 9.15 Vocaal kwartet. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 10.05 Pianokwartet. 10.25 Hoogmis. 11.45 Gram. 12.00 Zang en piano. 12.20 Gram. 12.40 Amus.muz. 13,00 Nieuws. 13.05 Gram. 13.15 Pro- menade-ork. en solist. NCRV: 14.00 Bondsdag van de Nederl. Bond van Geref. Jongelingenver. 14.45 Omr.ork. en sol. 15.30 Gram. 16.00 Marinierskapel. 16.45 Gram. 17.00 Toogdag Bapt. jeugdterm. 17.45 Amus.muz. lil.15 Sportrubriek. 18.35 Gram. 18.40 Lichte muz. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af, caus. 19.15 Gram. 19.30 Radiokrant. 19.50 A.R., pol. caus. 20.00 Lobet Gott in seinem Reichen, oratorium. 20.35 G.Vam. 20.15 Land in zicht, klankb. 21.15 Gram. 21.30 Lichte muz. 22.00 Tijdschriftenkron. 22.10 Orgelconcert. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws en S.O.S.- ber. 23.15 Sportuitsl. 23.20—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Idem. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Jeugdkoor. 11.20 Gram. 11.30 Litterair progr. 12.00 Orgelspel. 12.30 Land- en tuinbouw- meded. 12.33 Gram. 12.55 Nieuws. 13.00 Reportage AVRO-Landdag. 13.30 Gevar. muz. 14.30 Alles op één kaart. 15.30 Radio-philharm.ork. 16.10 Gram. 16.30 Sportrevue. 17.00 Gram. 17.15 Voor de jeugd. 17.45 Idem. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muz. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Ga er eens even voorzitten. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.50 Humoreske. 21.20 Lichte muz. 22.50 Act. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursberichten van New York. 23.16 Dansmuziek. 23.45—24.00 Taptoe. BLOEMENDAAL. 245 M. 9.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (recht streekse uitzending). BRUSSEL. 324 M. 12.00 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldalen. 14.00 Verz.- progr. 15.00 Gram. 15.45 Idem. 16.00 Solist.enconc. 16.45 Gram. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 13.15 Gram. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 19.50 Politieke caus. 20.00 Gram. 20.10 Klankb. 20.30 Symf.orkest en solist. 22.00 Nieuws. 22.15 Intern. Rarlio-Univcrsiteit. 22.30 Jazzmuziek. 23,00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. VOOR DONDERDAG NTS: 15.25—16.45 Report., finale wereldtoernooi riameshockey 1959. 20.00 Journaal en weeroverz. NCRV 2020. Filmprogr. 21.05 S. 14 vermist, TV- spel. 22.40 Dagsluiting. HILVERSUM I. 402 M. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.40 Idem. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 3.15 Gewijde muz. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Gram. 11.15 Programma voor oudere luisteraars. 12.00 Sopraan en piano. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muz. 12.55 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Promenade-ork. 14.05 Schoolradio. 14.25 Radio-filh.orkest. 15.10 Voordr. 15:30 Gram. 16.00 Caus. over kamerplanten. 16.15 Gram. 16.30 Strijktrio. 17.00 Voordracht. 17.20 Vocaal ens. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Accordeonmuz. 18.20 De hahgmat. 18.50 Regeringsuitz.: Industrialisatie en aanvullende werkgelegenheid. Vraaggesprek met dr. ir. D. R. Mansholt, directeur-generaal voor de arbeidsvoorziening en E. J. Buiskool, di recteur van de Rijksdienst voor de aanvullende werkgelegenheid. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Kamermuziek. 19.30 Radiokrant. 19.55 Op de man af, caus. 20.00 Heet van de matrijs. 20.30 Kunst rubriek. 20.50 De Bijbel in het tijdbeeld van de kunst, caus. 22.20 Ork.conc. 22.15 Avondoverden king. 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 23.15 Langs we gen van kunst en schoonheid. 23.35—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.30 VARA. 11.30 AVRO. 19.30 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Avonturen met kinderen, caus. 10.05 Morgenwij ding. 10.20 Het nieuwe huis van dc Wereldfede ralisten, report. VARA: 10.30 Voor de huisvrouw. H.00 Voor de kleuters. 11.15 Kamerkoor. AVRO. 11.30 Lichte muz. 12.00 Accordeonmuz. 12.20 Re geringsuitz.: Landb.rubriek: De stierenkeuring in Leeuwarden. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Dansmuz. 13.55 Beurs berichten. 14.00 Sopr. en piano. 14.20 Voordr. 14.40 Hoornkwartet. 15.05 Alles op één kaart. 15.10 Ge varieerd progr. 16.00 Kamermuziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Amateursprogr. 18.00 Nieuws. 18.15 Pol. causerie. 18.25 Lichte muz. 18.45 Gevar. progr. VPRO: 19.30 Het platteland nu, caus. 19.45 VPRO- nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Kunstmaandorkest en kamerkoor. 20.45 Ik dien, hoorspel. 21.55 Vervolg concert. 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15 Buitenl. weekoverzicht. 23.30 -24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Omr.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelconcert. 14.00 Schoolradio. 15.45 Omr.orkest. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18.00 Gram. 18.10 Voordr. 18.20 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 19.45 Kin- derweelde. 20.00 Ork.conc. (In de pauze: Kunst- kaleidoscoop). 22.00 Nieuws. 22.15 Kamermuziek. 22.5523.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekjourn. 20.30-21.40 Filmprogr. Toen de heer Grommers in 't Goede Uur zijn exposities ging houden, stelde hij zich voor het vooral te zoeken in het intieme werk, dat een kunstenaar meer voor zich zelf, dan voor anderen maakte. Er wordt door sommige artiesten wel beweerd, dat men altijd voor zichzelf werkt. Ik geloof dat niet, gezien ook het feit dat deze lie den meestal toch wel erg graag exposeren en daartoe in sommige musea en Contour tentoonstellingen soms ook ruimschoots de kans krijgen. Wanneer zij die kans niet kregen zouden zij zelf misschien wel eens aan hun vermeende kunstenaarschap gaan twijfelen of wel eindelijk eens pro beren zich af te stemmen op een publiek om de verstaanbaarheid van hun werk te toetsen. Nu heeft de geschiedenis geleerd, dat op een verstaan soms lang gewacht moet worden; dat was altijd het geval met grote figuren. Maar ik kan zo moeilijk ge loven in honderden grote figuren binnen enige tientallen jaren. Het is echter zo dat wij in de loop der ontwikkeling van de Westerse beeldende kunst de vaak hoge re artistieke waarde hebben leren zien van veel, dat de kunstenaar maakte zonder de bedoeling dat werk naar buiten te bren gen. Steeds meer is de mens achter het werk ons gaan intrigeren en men moet dan ook het vertonen van zelfexplosies in verf van „tachisten" en „automatisten" ten dele zien als een gevolg van een ontwik keling. Door zijn voorkeur, enigszins be paald ook door de mogelijkheden die zijn kleine tentoonstellingsruimte hem biedt, heeft de heer Grommers een kleine stel ling ingenomen te midden van het krijgs rumoer der zich zo verschrikkelijk inte ressant vindende verfsmijters en dat moet gezegd worden enkele serieuze lieden, voor wie de benaming „experimen telen" geen scheldwoord mag betekenen. DEZE MAAND exposeert de heer Grommers het intieme werk van Otto B. de Kat en voor mij betekende het bezoek aan deze tentoonstelling een „goed uur", een uur van rust in de omgeving van ver stilde mensen, een uur van rust in een Frans cafeetje, een uur van dromen van reizen door Frankrijk naar Les Sables d'Olonnes. En dan bewijst De Kat ook nog dat we niet zo ver behoeven te gaan en tegen Monnikendam aan een plek kunnen vinden, waar we hetzelfde ondergaan als aan de rand van zo'n nostalgie oproepend Frans kustplaatsje. Bij dat Zuiderzeestad je aquarelleerde hij een paar woonwagens naast een Joodse begraafplaats. Achter de wagens is de dijk en dan de ruimte, waarin we denken dat te kunnen vinden, wat we zoeken. In zo'n allereenvoudigst waterverfje, gemaakt op een dag van ver kenning van mogelijkheden voor de schil der in de naaste omgeving, biedt De Kat een wijd verschiet en daarmee meer dan zovelen, voor welker werk we maar staan te gissen waarop de maker doelt. De schil der van abstracte kunst heeft de pretentie ons te voeren naar het rijk van de geest. Soms boeit hij ons omdat hij ons plaatst in een land dat we gezien zouden kunnen hebben. En dan is hij niet zo abstract als het wel lijkt. De Kat voert ons met zijn echt figuratieve kunst ook mee naar nieu we gebieden, waarin we ons bevrijd voe len van de banaliteit van het dagelijks be staan en dat met motieven uit het alle daagse, uit het hem direct omringende en het voor ieder zichtbare. Hij kiest daarbij geen partij en lijkt gewoon maar na te tekenen. En op natuurlijke wijze ontstaat dan kunst. Men verwachte op deze ten toonstelling geen schokkende ontmoetin gen. Daarvoor is alles te vanzelfsprekend. Men is hier thuis bij een vriend of wel op genoeglijke wijze met hem op stap, en men "vindt rust. NIET ALTIJD is De Kat zo. Het schil deren betekent hem ook een opdracht en hij weet te moeten vechten om tot ver dieping te komen. Iets daarvan bespeurt men in een enkele ets. De Kat kent mo menten van grote bewogenheid. Maar in de neerslag daqrvan proeven we verkla ring. Zijn persoonlijke problematiek gaat ons niet aan. Hij zou ons deze niet eens voor kunnen tekenen. Want dan zou hij zelf zijn werkstuk onaf vinden. Alles wat De Kat zonder vooropgezet doel neerkrab belt of penseelt is meestal gaaf. Wat hier vertoond wordt is dan ook maar een heel klein deel van hetgeen in die intimiteit ontstond. Misschien dat men bij de keuze voor deze expositie zich gericht heeft op het meest pretentieloze. We ontmoeten notities uit zakschetsboeken, op van gro tere vellen overgebleven stukjes papier. Hoewel van een en ander mogelijk gepro fiteerd werd bij het maken van schilde rijen is dit werk niet als studie bedoeld en alleen maar tot stand gekomen omdat het zo plezierig is te tekenen en te aqua relleren. Het zijn resultaten van een na tuurlijke gewoonte, die dan bij tijden on derbroken wordt door de aan de kunste naar eigen onrust. Meer dan op zijn ate lier zijn we hier bij De Kat thuis en dat is in een sfeer, die 't Goede Uur past. Bob Buys De eerste musical van de jonge Britse toneelschrijver John Osborne, die met „Omzien in wrok" en „De Humorist" zo veel succes oogstte, is door de Londense pers op een verschrikkelijke wijze ge kraakt. De ontvangst in de zaal was al zo slecht, dat de auteur weigerde op het to neel te komen, toen enkele trouwe be wonderaars daarom riepen. Het muziekspel, „De wereld van Paul Slickey", ging dinsdagavond in Londen in première. Nadat het in verschillende op zichten herzien was na de slechte pers die het in de provincie gehad had. De herzie ningen hebben echter niet gebaat. „Er is in jaren niet zo'n fiasco geweest", aldus de Daily Herald. „De uitzonderlijk vervelende wereld van Paul Slickey", is de kop van de recensie in de Times. „Er was zoiets geforceerds in alles, als van iemand die wanhopig zijn best doet drie keer zo leuk te zijn als hij kan", schrijft de Daily Telegraph. John Osborne wilde in de musical de spot drijven met de societynieuwsjagers van de Britse pers. De naam van zijn hoofdfiguur Paul Slickey is geschreven naar de society- deskundigen van de Daily Mail en de Daily Express, Paul Tanfield en William Hickey. Advertentie £2 Op het filmfestival van Cannes is dins dagmiddag de Argentijnse inzending „Za- fra" vertoond. Hoewel de festivalleiding de Argentijnen aanvankelijk had verzocht met een andere film te komen, werd „Za- fra" door de critiek over het algemeen als een zeer goed werk geprezen. De lof geldt in het bijzonder de vrouwelijke hoofdrol van de zeventienjarige Graziella Borges. De Beethovencyclus van het Noordhol lands Philharmonisch Orkest begint op ■dinsdag 12 mei. Aan dit concert, dat on der leiding staat van Henri Arends, wordt solistische medewerking verleend door de bekende pianist Theo Bruins. Het pro gramma wordt geopend met de Ouvertu re Egmont. Hierna volgt een uitvoering van het vierde Pianoconcert. Na de pau ze wordt het concert besloten met de zesde symfonie (Pastorale). Onder meer voor Heemstede en H aorlemmermeer (Van onze Haagse redacteur) Thans is het Koninklijk Besluit versche nen, waarbij de heer K. H. van Faassen met ingang van 1 mei 1959 is benoemd tot inspecteur van het lager onderwijs in de inspectie Nieuwer-Amstel, waaronder ook de gemeenten Haarlemmermeer en Heemstede vallen. De heer Van Faassen was inspecteur van het lager onderwijs in een ressort van de inspectie Rotterdam. Per 1 september vinden in de aan Haar lem grenzende inspecties nogal wat mu taties plaats. De heer Th. M. Knippen, thans hoofd van een rooms-katholieke ulo school in Wageningen en bestuurslid van het Katholieke Onderwijzersverbond, aan vaardt dan het inspecteurschap te Alk maar. In Zaandam wordt de heer S. T. Veldhuizen, die overgeplaatst is naar Hil versum, als inspecteur vervangen door de heer M. Holl, nu nog gemeentelijk in specteur van het lager onderwijs te Schie dam. Het aantal lager-onderwijsinspecties is tevens uitgebreid van 56 tot 59. Nu nam dokter Hubanus in het paleis het heft in handen. Hij gaf bevelen, die direct door de lakeien werden uitgevoerd. Enook koning Didoro had beloofd, alles te doen, wat de wonderdokter hem voorschreef. Want hij wou zo graag weer weten, wat slapen is! En dokter Hubanus begon met lichaamsoefeningen, die hij zeer heilzaam achtte. Een, twee, drie, viereen, twee, drie, vierHij liet de koning buigen, knielen, met halters werken, de hele dag door, tot Zijne Majesteit van moeheid geen pap meer zeggen kon2829 Advertentie 4«STlEVtHi BUENOS AIRES (Reuter) Dr. Car los Saaverda Lamas, voormalig minister van Buitenlandse Zaken van Argentinië, die in 1936 wegens zijn bemiddeling in de Gran Chaca oorlog tussen Bolivië en Pa raguay de Nobelprijs voor de vrede kreeg, is op tachtigjarige leeftijd te Buenos Aires overleden. Hij was van 1932 tot 1938 minister van Buitenlandse Zaken. In 1936 werd hij tot voorzitter van de Volkenbond gekozen en in hetzelfde jaar kreeg hij de Nobelprijs wegens zijn werk als bemiddelaar. Tij dens latere politieke moeilijkheden in Ar gentinië werd hij dikwijls wegens zijn li berale denkbeelden gecritiseerd. Hij kwam voort uit een familie van staatslie den en was een afstammeling van de eer ste president van Argentinië. Hij was een der vooraanstaande juristen van zijn land. Advertentie ANEGANG 4ó HAARLEM Drieling. De 27-jarige mevrouw E. de Bo^r-Van der Broek uit Oldeberkoop (Fr.) heeft in het ziekenhuis te Heerenveen het leven geschonken aan een drieling. Het zijn drie jongens: Peter, Robert en Gerrit. Moeder en kinderen maken het uitstekend. Het echtpaar had nog ^een kinderen. De gezondheidstoestard van burgemees ter «J. «J. '_X. Boot van Hilversum is zoda nig dat, volgens een mededeling van het college van B. en W. aan de raad, het waarschijnlijk moet worden geacht, dat met herstel, van de gezondheid van de bur gemeester een langere tijd zal zijn ge moeid dan aanvankelijk werd verwacht. B. en W. hebben daarom de raad voorge steld een tijdelijke vijfde wethouder aan te wijzen, teneinde wethouder mr. F. C. Vorstman de gelegenheid te geven zich te wijden aan de waarneming van het bur gemeesterschap. Hiervoor is de raad van Hilversum in een bijzondere zitting op 6 mei bijeengeroepen. Burgemeester Boot is een maand geleden in een ziekenhuis opgenomen en na enige tijd daaruit ont slagen. Later is hij echter opnieuw opge nomen. Schilderijvervalsing. Voor het begin van de Britse kunstveiling van Sotheby is een schilderij teruggenomen dat mogelijk honderdduizend gulden zou hebben opge bracht. Vermoed wordt dat het een ver valsing is. Het is een kleine impressionis tische olieverfschildering van bootjes die werd toegeschreven aan de in 1935 over leden Franse schilder Paul Signat. Nadat een aantal kenners in Londen twijfel had uitgesproken over de echtheid, was een foto van het werk naar de dochter van de overleden schilder in Parijs gezonden. Deze antwoordde dat het schilderij niet van haar vader is. Het werk was" aange boden door een „anonieme inzender" en stond' ter veiling ingeschreven als be horend tot de verzameling van L. van Walle, Arthur Bloche en Nicholas Feitgen. Scotland Yard is' ingeschakeld en deze stelt thans met Interpol en de Franse po litie een onderzoek in. Concours. Van 6 tot 30 mei wordt in Brussel het ..Concours Koningin Elisabeth van België" gehouden dat dit jaar voor violisten is gereserveerd. Er is voor 600.0Ó0 frank aan prijzen beschikbaar ge steld. Advertentie De modernste merkkoelkasten geheel naar Uw eigen keus direct in huis met al het voordeel, gemak en plezier! Uw hartewens vervuld zonder kapitale uitgave! Geen bederf meer: U kunt het geheel betalen van het huishoudgeld, dat U hierdoor bespaart! Voorbeelden van huurprijzen: (per maand) Bah re Liebherr Bosch Zanussi 55 Itr 105 Itr 110 Itr 140 Itr f 9.50 f 12.50 f 13.75 f 16.75 Ook verkrijgbaar o.a.: Amco, Fiat, Indes, General Electric'en Norge Volledige service zonder onderhouds kosten. Vraag direct volledige inlichtingen aan: UCCMCI/'CDI/ O Beethovenstraat 22-26 - tel. 724628 - 712407 - A'dam nCCriOl\CI\l\ OC LU. Hoofdweg 490-496 - tel. 125298 - 125506 - A'dam 48. „Ja," zei John, „laten we er heen gaan." „We kunnen de anderen niet goed in de steek laten," zei ik. „Laten we er een andere keer heen gaan. Jullie moet er, hoe dan ook, eens een week-end komen logeren." John scheen om de een op andere reden opgelucht te zijn. Hij leek thans minder gespannen dan kort tevoren aan tafel. Ondanks mijn woorden liep hij in de richting van de weg, welke naar ons zomerhuis voerde. Leonoor en ik bleven staan. Ik wist niets te zeggen en zij keek mij niet aan. Opeens klonk er een schreeuw. We zagen John Somerset opzij springen. Leonoor holde in zijn rich ting. Ik ging haar achterna. John trilde als een riet en hij kon kon geen woord uitbrengen. Tenslotte stamelde hij: „Daar daareen slangInderdaad! Een grote, zwarte slang bewoog zich met fantastische snel heid voort en was het volgend ogenblik uit onze ogen verdwenen. „Een slanghijgde John Somerset. „Ik liet mijn aansteker vallen en bukte me om 'm op te rapen, toen die slang „Heeft hij je gebeten?" „Nee." „Welnu, dan is er dus niets gebeurd. Ik kan me echter voorstellen, dat je schrok. Kom, laten we wat gaan drinken, om van de schrik te bekomen. Het was kenne lijk een zwarte mambamaar nu er tenslotte niets is gebeurd „Niets gebeurd?" onderbrak hij mij fel. „Jij gelooft er dus niet aan? Jij gelooft niet, dat Tobias die slang op mijn weg heeft gevoerd?" „Tobias is precies zo bang voor slangen als jij", zei Leonoor. Haar rustige stem, waarmee ze het lijden van zieken wist te verlichten, deed weldadig aan. „Jij hebt goed praten, Leonoor", zei John. ,,'t Is toch waar Jay, dat die mensen, die over toverkracht beschik ken, zelfs dieren hun wil kunnen opleggen? Daarom 't is vast Tobinas geweest, die die slang mijn pad liet krui sen Hij sprak nog steeds op ongewonden toon. Hij deelde ons mee, dat hij op deze plaats niet langer wenste te blijven. Hij wilde er onmiddellijk vandoor gaan. „Jullie moeten 't mij niet kwalijk nemen. Marv en Jane", zei hij tot zijn vrouwelijke gasten, „maar ik kan hier niet langer blijven. II: voel me te cr.behaagliik. Leonoor, hier is mijn portefeuille, zorg jij voor de afreke ning. Ik wil niet meer in het hotel terug gaan, waar al die andere negerbedienden zijn, die gehoord hebben wat Tobias zei „Ik rijd met je mee terug, John", zei Leonoor. Ik fluisterde even met Martin en majoor Sinclair. „In hemelsnaam, tracht haar te overreden niet met hem mee te rijden. Hij rijdt slecht, de weg is vol risico's in het donker, bovendien heeft hij veel te veel gedronken". Majoor Sinclair scheen te aarzelen, maar Martin trad onmiddellijk op. „Laat Leonoor nog even in ons midden, John", zei hij. ,,'t Is haar laatste avond hier, haar laatste avond als jong meisje. Wij zullen haar veilig thuis brengen". „Zoals jullie wilt", zei John. Hij scheen nauwelijks naar Martins woorden geluis terd te hebben. Haastig liep hij in de richting van zijn auto, die geparkeerd stond aan de oever van het kunst matige meer. Het viel mij op, dat hij méér met zijn been trok dan anders. Hij scheen door een panische angst be vangen te zijn. Hij vergat Leonoor te omhelzen, er scheen voor hem slechts één ding te bestaan: zo snel mogelijk van deze ongeluksplek weg te komen! Hij ging achter het stuur van zijn Buick zitten en startte. Leonoor riep hem toe: „Rijd alsjeblieft voorzichtig. John!" Hij wuifde haar verstrooid toe. Maar ik riep, luider dan Leonoor, tot hem: „Als je niet te moe bent John, rijd dan nog even aan bij Mohammed Baba's Pension, vlak bij het station, waar een zekere mevrouw John S. Smith logeert, die je bezoek met ver langen tegemoet ziet". Even keek hij mij aan, maar 't was alsof hij mij niet zag. Even aarzelde hij, voordat hij schakelde en het stuur wendde. Het volgend ogenblik was hij verdwenen om de bocht van de weg, we hoorden alleen nog het ge luid van de motorZwijgend liepen we naar het hotel terug. Zelfs Mary Randall, die anders altijd zoveel te vertellen had en steeds haar zienswijze ten beste moest geven, was zwijgzaam. „Ik had men hen mee moeten gaan", zei Leonoor vol twijfel, „ik had hem niet alleen moeten laten gaan". „Heb je 't dan nog steeds niet opgegeven, lieve kind? Zie je hem nog steeds niet met andere ogen?" Ik dwong het meisje, voordat we het hotel binnen gingen, mij aan te kijken. Er was ontsteltenis in haar ogen en de uitdrukking van haar bleke gezicht deed mij pijn. „Waarom antwoord je niet?" drong ik aan. „Geloof je ook niet, dat 't beter zou zijn de Touwerij even uit te stellen?" Ze haalde ongelukkig haar schouders op. „Hij heeft me nodig. Ik moet met hem trouwen". „Maar je kunt helemaal niet zijn vrouw worden, Leo noor! Heb je 't dan nog steeds niet begrepen? John So merset Smith hééft al een wettige echtgenote!" „Dat is niet waar", riep ze met grote heftigheid uit. „Je zegt zo maar iets. 't Is jou onwaardig!" Ik trad opzij, om haar voor mij het hotel te laten binnengaan. We dronken whisky en trachtten een gesprek op gang te brengen. Terwijl we zo ongeanimeerd enkele vage woorden wisseldon. bereikte ons de mededeling over het ongeval: Johns wagen was in een afgrond gestort. Onze gastheer was omgekomen „Tobjas' vloek", stamelde Mary. Snikkend wendde ze zich tot haar echtgenoot. Leonoor zat roerloos en ik was bang voor haar onbe wogenheid. Haar gezicht was lijkbleek en verstard. „Ik ga er onmiddellijk naar toe", zei ik, „misschien kan ik nog iets voor John doen". „Ja, Jay, ga er heen", zei ze zacht. Ik vertrouwde haar aan Martins zorgen toe en ging onderweg met majoor Sinclair. Van Johns wagen bleek niet veel meer over te zijn en evenmin van het lichaam van de bestuurder. „Tobias' vloek", mompelde majoor Sinclair, die door het gebeurde zeer geschokt scheen te zijn. „Ik heb er nooit in willen geloven en nu maak ik 't zelf mee. Nu begrijp ik 't. Die neger heeft hem vervloekt. Zijn wraak heeft niet lang op zich laten wachten". „Inderdaad", zei ik, „hij heeft er niet veel tijd voor nodig gehad". Ik geloofde echter helemaal niet aan een dergelijke vervloeking.... Ik ben een wetenschapsman. John Somerset reed slecht, dat was een vaststaand feit, en de bergweg was gevaarlijk. Zijn auto was een oude Buick, precies zo een als de mijne. Wie had er belang bij, dat Tohn zcu verdwijnen... (Wordt vervolsdi Advertentie Vier werkelijk betrouwbare middelen helpen elkaar en... doen wonderen I Men heeft ontdekt, dat bepaalde combi naties van geneesmiddelen een bijzonder weldadig effect hebben. Ofschoon de werking van elk middel afzonderlijk bekend was, bleek zulk een combinatie krachtiger te werken dan kon worden verwacht. Eén der bestanddelen zorgt dat niettegenstaande de krachtige werking ook de zwakste maag niet van streek raakt, Chefarine „4" is dan ook hét middel bij uitstek tegen pijnen en griep. BEROEMDE GENEESMIDDELEN IN ÉÉN TABLET Tegen pijnen en griep. Geschikt voor de gevoeligste maag, want die wordt beschermd door het bestanddeel Chefarox. Stadsschouwburg: woensdag 20 uur: Het Nederlands Ballet. Donderdag 20 uur: To neelgroep Ensemble met „Roof van de gordel". Vrijdag 20 uur: Nederlandse Comedie met „Nina". Concertgebouw: woensdag 20 uur: Con cert Haarlemsche Musuyckcamer. Vrijdag 20 uur: Concert Haarlems Gemengd Koor. Grote Kerk: vrijdag 11.30 uur: Beiaard concert door Arie Peters. BIOSCOPEN Cinema Palace: woensdag 19 en 21.15 uur: „Rivalen zien niet om", 14 j. Donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Trapeze", a.l. Vrij dag tot en met woensdag 14, 16.15. 19 en 21.15 uur, donderdag 14 en 16.15 uur: „On tembare hartstochten", 18 j.; donderdag 19 en 21.15 uur: „Op naar Hollywood", 18 j. Frans Halstheater: woensdag 19 en 21.15 uur, donderdag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur: „Betaald nachtlogies", 18 j. Lido Theater: tot en met donderdag 14, 16.15. 19 en 21 15 uur: „Kassim, de bandiet van Zhoba". 14 j. Luxor Theater: woensdag 20 u.: „Aphro dite, godin der liefde", 14 j. Donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Annie get your gun" alle leeftijden. Minerva Theater: woensdag 20.15 uur: „Thérèse Etienne", 18 j. Donderdag 14, 16.15, 19 en 21 15 uur: „Rose Marie", a.l. Rembrandt Theater: woensdag 19 en 21.15 uur: „Scala op zijn kop", a.l. Donder dag 14. 16.15, 19 en 21.15 uur: „De Zigeu nerbaron", a.l. Vrijdag tot en met donder dag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Ciske de rat", 14 j. In het voorprogramma reportage in kleuren van feestelijkheden op Soestdijk. Roxy Theater: woensdag 19 en 21.15 uur: „De Sirene van Bagdad", 14 j. Donderdag 14. 16.15, 19 en 21.15 uur: „Jungle Jim en de tijgerafgod", 14 j. Vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Geen genade voor ban dieten". 14 j. Maandag tot en met donder dag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Zijn laatste kraak", 14 j. Studio Theater: tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „From here to eter nity", 18 j. Theater, Monopole (Zandvoort): woens dag en donderdag 20 uur: „Pikant verlof in Parijs", 14 j. Donderdag 14.30 uur: „A. en C. als waaghalzen", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: tot 22 mei dagelijks 20.30 tot 22.30 uur: avondopenstelling met kaarsverlichting. Galerie Espace: tot 9 mei werkdagen 1117 uur: Expositie Lea Nikel. Huis Van Looy: tot 19 mei werkdagen 1012.30 en 13.3017 uur; zondags 1417 uur: Expositie Jan Visser. In 't Goede Uur: tot 1 juni dagelijks 10 22 uur: Expositie prof. Otto de Kat. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van 1 mei.) Advertentie dealer: N.V AMSTERD RIJTUIG MIJ l Houtplein 21 - Tel t0338 l Haarlem

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 7