pjg
VAN NIEL
Monticelli-expositie in Amsterdam
CADEAU
Werken van Constant in Stedelijk
Museum te Amsterdam
J
dMÈÊjkr
Voor PINKSTEREN
DONDERDAG 14 MEI 1959
HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
-21
Mr. J. Kars met Corabia
het eerst in Harwich
London voor Britse
Boksbond gedaagd
Automobilisme
Eerste contracten voor
Grand Prix getekend
Zeventig deelnemers aan
sportwagenraces
Sport in het kort
Berlijn-Warschau-Praag
Het
van de week
v. d. Fotografie:
GRAMMOFOON
PLAAT met
Fono-Foto-tips!
VOORWALT-FOT0
Overveen
DWR-ploeg winnaar in
vijfkamp Haarlem
IN TRADITIE PASSENDE MODERNITEIT
Nabootsing van
modeadvertenties?
Amsterdamse deskundigen
bekeken Deense schilderijen
W- P. Chrysler gaf een
miljoen voor een Renoir
Winnaar van KNVB-toto
60.000 gulden rijker
Proefproces tegen twee
sigarenwinkeliers
Verkoop van tabakswaren
met attracties strafbaar?
Amsterdam overweegt
een
aan te stellen
Zeilen
De Rotterdamse zeezeiler mr, J. Kars
rapporteerde dinsdagnacht om vijf mi
nuten voor drie zijn Corabia bij het licht
schip Cork, vlak bij Harwich. Daarmee
was hij de eerste van de elf deelnemende
schepen aan de Hoek van HollandHar
wich race, de jaarlijkse aanbrengwedstrijd
naar de Engelse kust.
Voor de Hoek was hij 's morgens vroeg
al liet eerst over de startstreep gegaan,
samen met de Hawk van A. W. Joppe, nu
zat er een aanmerkelijk verschil tussen
beide concurrenten. De zeiler uit Oost-
voorne passeerde het lichtschip namelijk
pas om 7 minuten "voor half vier. Tweede
aankomende, om negen minuten over drie,
was het grootste schip van de vloot, het
marineschip Urania, dat 's ochtends, on
danks zijn 17 bemanningsleden, met een
grote achterstand de race begonnen was.
De 11 schepen hadden een bijzonder
snelle overtocht. Het laatste jacht, de
kleine Stella Maris, was reeds om half
vijf binnen. De oostenwind zorgde ervoor
dat er vrijwel steeds met de spinnakers op
gezeild kon worden. Bovendien werkte het
tij over een groot deel van de afstand mee.
Hoewel de Corabia dus als eerste in
Engeland aan kwam, wil dat nog niet zeg
gen dat zij deze veertiende aanbrengwed
strijd gewonnen heeft. Eerst moeten er met
correctiefactoren, die verband houden met
lengte, zeiloppervlak e.d., nog vele reken
sommetjes gemaakt worden.
Vrijdag vertrekken de 11 Nederlandse
schepen met een groot aantal Engelsen (43
in totaal) weer terug naar Nederland voor
de grote HarwichHoek van Holland wed
strijd over 220 mijl.
De aankomsttijden waren: 2.55 uur: Co
rabia (mr. J. Kars, Rotterdam); 3.09 uur:
Urania (H. K. Keesom); 3.21 uur: Tulla
(Simon de Wit, Zaandam); 3.23: Zeevalk
(C. Bruynzeel, Zaandam), Hawk (A. W. Jop
pe, Oostvoorne); 3.32 uur: Elina (C. H.
Kaars Sypestein. Rotterdam); 3.59 uur: As-
trea II (J- van Dapperen); 4.17 uur: For
tuin II (L. J. Sytema); 4.26 uur: Maze (C.
van Rietschoten en A. P. van Stolk, Rot
terdam); 4.29 uur: Orion (mr. A. Blusse van
Oud-Alblas, Rotterdam), Stella Maris (dr.
Th. F. Bloem en J. S. Stumpel, Den Haag).
Brian London, de Britse zwaargewicht,
die twee weken geleden door wereldkam
pioen Floyd Patterson werd verslagen,
is gedaagd om op 27 mei te verschijnen
voor de „British Boxing board of Control
Stewards".
Waltham, de secretaris van de Britse
boksbond verklaarde dat men London
ter verantwoording zou roepen, omdat
hij de besluiten van de bond had over
treden.
London die tegen Patterson uitkwam zon
der toestemming van de Britse Boksbond
te hebben verkregen, had als commen
taar: „Ik ben stellig bereid mij voor de
„stewards" te verantwoorden, maar dat
zal later worden dan de 27ste mei, want
tot dan ben ik met vakantie".
De eerste contracten voor de op zondag
31 mei te Zandvoort te houden Grote Prijs
van Nederland zijn getekend, namelijk
met Cooper en Ferrari. Voor Cooper zul
len uitkomen de Australiër Jack Brabham
die zondag de Grote Prijs van Monaco
won, en de Amerikaan Masten Gregory.
Ferrari zal worden vertegenwoordigd
door de Fransman Jean Behra, de Brit
Tony Brooks, die het vorige jaar met Van-
wall reed, en de Amerikaan Phil Hill, vo
rig jaar met de Belg Gendebien winnaar
van de 24-uursrace van Le Mans. Alle be
langrijke fabrieken hebben de invitatie
voor de Nederlandse Grand Prix geaccep
teerd.
Brabham zal met dezelfde wagen, een
Cooper met 2,5 liter Coventry Climax-mo
tor, uitkomen, waarmee hij in Monaco
winnaar werd. Dit is een zwaardere mo
tor dan die, waarmee de Coopers het vo
rige jaar waren uitgerust. Gregory, zijn
teamgenoot, reed het vorige jaar voor
Maserati.
Jean Behra is Ferrari's eerste man en
een ernstige kandidaat voor het wereld-
Kampioenschap. Ook in Brooks, vorig jaar
met Vanwall winnaar van de Grote Prij
zen van Europa, in België, van Duitsland
en van Italië, heeft Ferrari een grote
troef.
Het aantal deelnemers voor de nationa
le sportwagenraces, die op 18 mei (twee
de pinksterdag) door de Nederlandse
Autorensport Vereniging op het circuit van
Zandvoort gehouden zullen worden, is ge
stegen tot bijna zeventig. Onder hen be
vinden zich de beste Nederlandse cou
reurs: Godin de Beaufort, W. Poll, Van
Zalinge, Hezemans, Swaab, Hans Tak,
Slotemaker, Langestraat, Vetter, Heiden-
dahl en Barendregt.
De NAV heeft voor het eerste een nieu
we klasse ingesteld: toerwagens beneden
650 cc. Hierin starten onder meer twee be
kenden uit de motorsport: Vink en Stee
man.
Om de races aantrekkelijk te maken
voor nieuwelingen heeft de NAV voor hen
een apart klassement met aparte prijzen
ingesteld. Het resultaat is geweest, dat
zich 18 nieuwelingen in de diverse klas
sen hebben aangemeld. Onder de deelne
mers bevindt zich een dame, mevrouw
Vader uit Haarlem, die start met een
Triumph T.R.2.
Evenals in vorige jaren zullen diverse
klassen, waarin krachtsverschillen naar
men verwacht zeer klein zijn, tegelijk
starten.
VOETBAL. De in Nijmegen gespeelde
oelbalwedstrijd tussen het team van Oost-
Nederland en een Westduitse selectie is in
en 31 overwinning voor de Duitsers ge-
indigd. Deze stand was reeds bij de rust
'ereikt.
De tiende etappe van BerlijnPraag
Warschau, van Ostrava naar Krakau over
190 km, is gewonnen door de Italiaan
Tonucci in 5 uur 4 min. 23 sec. De Neder
lander Van der Ven eindigde op de zesde
plaats met een achterstand van 1 min. 34
seconden.
De uitslag was: 1. Tonucci (It.) 5 uur 4
min. 23 sec. (met bon. 5 uur 3 min. 23 sec.);
2. Kapitanov (Rusland) 5.04,23 (met bon.
5.03,53); 3. Braune (Oost-Duitsland) 5.05,03;
5. Trape (It.) 5.05,10; 6. Van der Ven (Ned.)
5.05,57.
De klassering van de overige Neder
landers in het etappeklassement was als
volgt: 32. Geldermans 5.08,47; 58. Swane-
feld 5.14,50; 67. Pauw z.t.; 81. Balvert
5.32,07.
Advertentie
nnmwjK
TELEFOON 60753
Parkeergelegenheid
Zwemmen
DWR heeft woensdagavond in Stoops
bad in Overveen de zwemvijfkamp gewon
nen die jaarlijks door zwemclub Haarlem
wordt gehouden. HPC, dat voorgaande ja
ren als overwinnaar uit de strijd was ge
komen. had tot het laatste nummer een
voorsprong op DWR. In het laatste num
mer lieten de Heemstedenaren een steek
vallen waarvoor zij zestig strafpunten plus
de slechtste tijd kregen genoteerd, waar
door de eindstand werd: 1. DWR 2851, 5
pnt.; 2. HPC 2871,3 pnt.: 3. Haarlem 2911,9
pnt.; 4. DWT 2928,4 pnt.; 5. HVGB 3057,4
pnt.
Iri de 100 meter vrije slag dames legde Wicky
Hofman <HPC) bcsLg op de eerste plaats in 1
min. ll.fi sec.; tweede werd haar clubgenote
Lies.ie Remer in 1 min. 17,6 sec.; 3. Ria Hessling
(DWT) 1 min. 20,1 sec. Bij de heren was er meer
spanning op de 100 meter vrije slag. Rudi Prins
(HPC) zegevierde na een spannend duel met Piet
de Bruyn (DWR) in I min. 3 sec; De Bruyn liet
1 min. 4,9 noteren; 3. R. van Gaale (DWT) 1 min.
8 sec.
Op keurige wijze zwom Gerda Drogtrop (DWR)
naar de overwinning op de 100 meter schoolslag,
die zij won in 1 min. 28.8 sec. De tweede en der
de plaats waren voor de Haarlem-dames Annie
Franssen 1 min. 35,4 sec en Dineke Beelen 1 min.
35.6 sec.
Bij de 100 meter schoolslag heren was Jan Sint
(DWR) de favoriet in 1 min. 20.6 sec.! R. Boon
(HVGB) cn J. Poon (HPC) leverden strijd om de
tweede en derde plaats. De HVGBer was met 1
min. 23.2 sec. 0.2 sec. sneller dan Poen. Hennie
Band en Hennie Vlaanderen, beidon HPC. deden
in de 100 meter rugslag dames vrijwel niets voor
elkaar onder: 1. Hennie Vlaanderen in 1 min. 18,1
sec. en 2. Hennie Band in 1 min. 18.2 sec. In het
zelfde nummer voor lieren legde T. Pauw IDWR)
beslag op de eerste plaats (1,15); J. Eichhorn
(DWT) werd in 1.16.6 tweede voor J. Bontekoe
(HPC) met 1 min. 17.4.
In de 5 x 50 meter vrije slag meissjes legde
DWT beslag op de eerste plaats in 3 min. 10,6
sec., gevolgd door DWR 3 min. 11 sec.; 3. HPC
3 min. 15 sec.
De 5x50 meter vrije slag estafette jongens
werd door Haarlem op overtuigende wijze ge
wonnen in 2 min. 42 sec.; 2. HVGB 2 min. 50,2
sec.; 3. HPC 2 min. 56.8 sec.
In de gemengde Zweedse estafette legde HPC
besslag op de eerste plaats in 6 min. 31.9 sec.:
tweede werd DWR in 6 min. 37,1 sec.; 3. DWT
6 min. 40 sec.
De 10x50 meter vrije slag dames estafette le
verde wederom een overwinning voor HPC in
6 min. 4.3 sec; 2. DWT 6 min. 22 sec.; 3. DWR 6
min. 35.8 sec.
In de 20 x 50 meter vrije slag estafette heren
zag het er naar uit dat HPC met de eer ging
strijken, maar er zwom één zwemmer tweemaal
waarmede HPC de overwinning verspeelde. Haar
lem noteerde vervolgens de beste tijd (10,52,4),
maar moest wegens te vroeg starten gediskwali
ficeerd worden, waardoor de uitslag werd: 1.
DWR 11 min. 22,4 sec.; 2. HVGB 11 min. 37,4 sec.;
3. DWT 11 min. 53.2 sec.
TOT 15 JUNI is in het Stedelijk Mu
seum de tentoonstelling die al eerder in
het Museum Boymans-Van Beuningen ge
houden werd van de Franse schilder Mon-
ticelli (1824-1886) te zien. Ik noem het laat
ste museum graag nog eens omdat daar
steeds zoveel bijzonders wordt bijeen ge
bracht. Nu hadden we hier in Nederland
niet zo te klagen over gebrek aan belang
stelling voor Adolphe Monticelli's werk,
dat met dat van schilders uit de school
van Barbizon naar hier gehaald werd.
Hoewel sommige schilderijen van deze
Marseillaansc meester dicht staan bij die
van de oude Rousseau of ook wel Daubig-
ny is bovendien wel duidelijk dat Monti-
celli toch wel een zeer aparte figuur was.
Misschien heeft men daar voorheen te
weinig nadruk opgelegd door de welbe
kende zucht tot het in vakjes zetten. In
ieder geval is de bedoeling Monticelli
thans meer recht te doen en daar zijn we
zeer dankbaar voor. We weten en het
is te zien dat Monticelli Rembrandt be
wonderde. We weten, cn ook dat was te
zien, dat onze Van Gogh Monticelli hoge
lijk waardeerde. En hoe modern Monti
celli voor zijn tijd was is ons thans mis
schien nog meer duidelijk als we letten op
diens verfgebruik, dat er niet om loog. De
verforgieën van huidige avant-gardisten
blijken maar weinig nieuw. Ik heb sterk
het gevoel dat Monticelli er meer mee
wist te zeggen en het zoveel langer kan
uithouden omdat hij zoveel minder aan
tijd en mode gebonden is. Bij al zijn mo
derniteit blijkt hij bovendien zeer goed in
een traditie te passen. Ik noemde al Rem
brandt. Maar ook Delacroilx was hem een
voorbeeld. Er zijn overeenkomsten met
Diaz. We zien Renoir, die van Diaz al leer
de, in Monticelli's werk aangekondigd. We
denken aan die andere man uit Marseille,
Daumier. En we kunnen met de direc
teur van ons Rotterdams museum verder
denken aan Fauves en aan Soutine.
HET IS VERRASSEND hoe sterk en
ook in de donkeren helder van kleur
Monticelli's schilderijen zijn gebleven en
hoe stellig zijn wijze van uitdrukken is.
Dan vergelijken we weer met schilders
ten onzent, die hem wisten te appreciëren,
maar nooit die helderheid van uitdrukking
bereikten. Door de materie denken we
even aan Suze Robertson, maar haar is
de materie toch meer doel dan bij Mon
ticelli, die het middel zo weergaloos kon
De paarden van M. Artufel, geschilderd
m St. Julien-banlieue door Monticelli.
beheersen. Aan enkele zaken voelt men
dan wel de eraan bestede moeite. Dan
wordt de vorm wat gewrongen. Men be-
oordele een kunstenaar echter op zijn
hoogtepunten, is ook weer de raad van de
heer J. C. Ebbinge Wubben, de directeur
van Boymans-Van Beuningen. Het aantal
hoogtepunten is verbazingwekkend groot.
MONTICELLI is een van de zeldzame
Marseillaanse schilders, die belangrijk
werden. In enkele landschappen herkent
men misschien zijn streek, maar eigenlijk
is dat niet nodig. Want, zoals gezegd,
reikt Monticelli's werk boven tijd en ook
plaats uit. Wel zou men het land nu weer
eens willen zien met de herinnering aan
zijn schilderijen, want dan zal het ons nog
meer levend in gedachten blijven.
De heer Ch. Garibaldi te Marseille, die
de inleiding tot de catalogus schreef, ziet
Monticelli als een op zich zelf staand ge
val en dat. begrijpt ieder, die zou willen
pogen Monticelli in een vakje te plaatsen.
Hij heeft ons veel te leren door de hel
derheid waarmee hij de dingen stelt. Ik
moet hier nog eens de aandacht op vesti
gen, omdat bepaalde landschappen en
stillevens" ons direct als vertrouwd voor
komen. Niet door de uitvoering daarvan
maar door het echte en zo mooie leven
dat hij ons openbaart. Natuurlijk is hij
voor epigonen een moeilijk voorbeeld; zij
vallen direct door de mand. Maar de wer
kelijk belangrijke figuren wisten van hem
te leren. Men is geneigd te veronderstel
len dat naast Van Gogh ook Cézanne dat
deed. De techniek van Monticelli heeft ve
len geïntrigeerd. Wij lezen bij Garibaldi,
dat Monticelli een voorkeur had voor hou
ten panelen en inderdaad wist hij een
prachtig gebruik te maken van zekere
eigenschappen van het gebruikte mate
riaal. Garibaldi waarschuwt echter te
recht dat bij Monticelli niets toeval was,
dat alles gewild is zoals het aan ons ver
schijnt. Hetgeen hij dan met alle groten
gemeen heeft. En men beseft dat een schil
derij, dat niet uit de verf is gekomen, on
voltooid blijft. Ik geloof dan ook dat deze
tentoonstelling door de organisatoren me
de bedoeld kan zijn als een waarschuwing
en juich haar daar des te meer om toe.
Bob Buys
Ruimtelijke constructie van Constant.
Tot 8 juni wordt in het Stedelijk Museum
te Amsterdam een tentoonstelling gehou
den van werk van Constant (Nieuwen-
huys), eertijds een onzer bekende experi
mentele schilders. Schilderen doet Con
stant niet meer. Men spreekt in de uitno
diging van werken van Constant en het is
ook moeilijk die in gebruikelijke woorden
te annonceren. Er is een en ander te zien
dat we draadplastieken zouden kunnen
noemen. Maar het is te weinig. Het is bij
na banaal deze benaming te gebruiken.
Ruimtelijke constructies is beter maar
wat vaag. Er lijkt sprake van maquettes,
plannen voor gebouwen of speelplaatsen.
En bij het doorbladeren van een te Parijs
uitgegeven cahier met foto's van Con
stants huidige werk blijkt die herkenning
juist. Constant is zich bezig gaan houden
met architectonische experimenten en met
moderne stedenbouw.
Wat Constant als schilder te zeggen had
leek me zuiver. Met veel meer wantrouwen
ontmoette ik het werk van zijn kornuiten.
Het was van den beginne duidelijk dat Con
stant kon schilderen. Hij wist de uitdruk
kingsmiddelen van de moderne schilder
kunst met begrip te gebruiken. Hij wist
ook dat het om het „wat" en niet om het
„hoe" ging. Wat hij meende te moeten ver
tellen was niet mis: oorlog, vernieling en
ook straatongelukken. Voor een ander ver
haal kunnen andere uitdrukkingsvormen
passen en Constant liet dat ook wel we
ten. Toch ben ik gaan twijfelen of het voor
hem vol te houden was op het getuigen van
toen door te gaan. Te zeer kwam hij door
zijn schilderen een zin tot schoonheid heen,
die moeilijk nog lang te rijmen leek met
het verhaal. Maar was voor Constant die
schoonheid te vinden in onze omgeving?
Van wat later werk herinner ik me een
enkel doek van blauwen en gelen. Het
leek me de zon in een blauwe hemel. En
mogelijk was het dat: het enige schone
uitzicht.
Constant heeft zich echter niet van de
wereld afgekeerd. Hij wil schoonheid om
ons heen helpen creëren of voor zover
die eigenlijk al in de kiem aanwezig is
helpen duidelijk te maken. En hij gaaf uit
van wat in onze tijd geldt: de machine, die
men noch te haten of te wantrouwen, noch
te bewonderen heeft. De machine is ge
reedschap om iets te maken en als gereed
schap door de artiest niet meer te negeren.
Hij gelooft niet meer in de vernieuwingen
van de traditionele kunst en moet het po
gen der experimentelen toch als een hoop
op een dergelijke vernieuwing gezien heb
ben. Daarom is de tegenwoordige Constant
tot op zekere hoogte een andere verschij
ning dan de vroegere. Maar ik meen dat
hij zijn natuur getrouw is. En dat verhoogt
mijn wantrouwen in zijn vroegere mak
kers wier handel een windhandel lijkt
naast zijn plannen, die meer zijn dan
slechts luchtkastelen. In de nieuwe we
reld, die hij ziet en waarvan hij pns met
zijn constructies enig idee geeft, is naar
zijn overtuiging geen plaats meer voor tra
ditionele kunsten als de schilderkunst en
de litteratuur. Gekoppeld aan een mystieke
en individualistische levenshouding ziet hij
die kunsten als zonder nut voor ons. Dat
is zijn visie, maar denk niet dat hij ons
wat wil afnemen. Als experimenteel schil
der kon hij indertijd geen minachting heb
ben voor de vent. die zijn plezier aan een
geranium uitschilderde mits de man ons
werkelijk overtuigde van zijn plezier. Dat
plezier van die man zal hem nu alleen min
der interesseren omdat hij veel meer dan
Voor de president van de rechtbank te
Amsterdam heeft een kort geding ge
diend tussen een combinatie van dames-
confectiebedrijven en een modemaga
zijn. De combinatie beschuldigt het mode
magazijn ervan sedert december vorig
jaar in de dagbladen vrijwel identieke
advertenties te plaatsen als zij reeds
deed: vijf mannequins naast elkaar met
een gemonteerde fotografische achter
grond. „Uit alles blijkt dat gedaagde de
ze idee van mijn cliënt heeft nagebootst",
aldus mr. R. Kokosky, die dit als een on
rechtmatige daad beschouwde en de pre
sident vroeg de imitatie te verbieden.
Mr. A. F. Blaisse, die namens het mo
demagazijn het woord voerde, betoogde
dat er hier van nabootsing geen sprake is.
De idee van deze advertentievorm is in
Zwitserland opgedaan. „Het is geen on
behoorlijk gebruik van andermans ideeën
en evenmin is er sprake van aantasting
der auteursrechten. In dagbladadverten
ties moet ieder bedrijf de vrijheid wor
den gelaten zijn artikelen op de meest
aantrekkelijke wijze aan te bieden", al
dus mr. Blaisse.
De president zal op 19 mei uitspraak
doen.
vroeger vooruit kijkt. Hij kan misschien
verwijten dat ik te zeer nog probeer het
individu Constant te zien, maar deze be
nadering lijkt mij een middel om interesse
op te wekken voor Constants tentoonstel
ling, die van idealisme en van geloof ge
tuigt; van een realistisch idealisme, zou
Constant wellicht zeggen.
Bob Buys
Advertentie
^ATOMIZER
■7 VB
B\ uaecei OK-AS /BH
w
PARFUMS - BIJQUX
Grote Houtstraat 92 Tel. 12160
De achtenveertig schilderijen, die een rol
hebben gespeeld in een zwendelaffaire,
waarvan de Deense politie de Amsterdamse
kunsthandelaar E. P. verdenkt, bevinden
zich thans op het Amsterdamse hoofd
bureau van politie. Twee deskundigen,
aangewezen door de rechter-commissaris
en de substituut officier van justitie mr.
H. G. van Everdingen, zullen de schilde
rijen op hun handelswaarde taxeren. De
schilderijen, die door twee inspecteurs van
politie uit Aalborg naar Amsterdam zijn
gebracht, zullen vandaag naar Denemar
ken teruggaan. Beide inspecteurs zijn in
februari als getuigen in deze zaak door de
rechter-commissaris in Amsterdam ge
hoord.
In de zomer van 1958 verkocht P. teza
men met de kunsthandelaar August Künst-
ler uit Dusseldorp aan een Deense fabri
kant in Aalborg vierendertig van de acht
tiende eeuwse schilderijen voor ongeveer
anderhalve ton. terwijl zij maar hoogstens
vijfduizend gulden waard zouden zijn.
Volgens de raadsman van P. zijn het wer
ken van tweede rangs achttiende eeuwse
schilders. De Deense fabrikant pleegde
zelfmoord toen hij bemerkte dat hij was
beetgenomen. Künstler werd in Denemar
ken gearresteeerd en berecht maar P. wist
vla Duitsland naar Nederland te ontko
men. Op verzoek van de Deense justitie
heeft de Nederlandse justitie omdat uit
levering van een Nederlands onderdaan
niet mogelijk is een strafvervolging
tegen P. ingesteld. In verband daarmede
werd hij in februari gearresteeerd doch
later onder een borgstorting van 10.000
gulden voorlopig in vrijheid gesteld.
NEW YORK (UPI) Walter P. Chrys
ler Jr., erfgenaam van het Chrysler auto-
mobielconcem, heeft woensdagavond
een schilderij van Renoir aangekocht
voor 255.000 dollar, bijna een miljoen gul
den. Dit gebeurde op de veiling van de
collectie van zeventien werken van Re
noir, Degas en Toulouse-Lautrec, die het
eigendom waren van Thelma Chrysler
Foy, de zuster van Chrysler Jr., die in
1947 stierf. De koop betrof het portret
dat Renoir maakte van de twee dochters
van Durant-Ruel, een Parijse kunsthan
delaar. De veiling bracht in totaal
ongeveer 440 miljoen gulden op. Een New
Yorkse kunsthandelaar, E. J. Rousuck, gaf
180.000 dollar 684.000 gulden per stuk
voor een balletscène van Degas en een
vrouw in de tuin van Toulouse-Lautrec.
De heer M. Cornelissen uit Cuyck is ruim
zestig mille rijker geworden. Hij vulde als
lid van de vereniging „Vianen Vooruit"
zijn formulier van de KNVB-toto van zon
dag jl. in en bleek 14 uitslagen goed te
hebben. Hij krijgt de eerste prijs van 61.360
gulden.
De winnaars van de tweede prijs van
26.300 gulden 26 in getal waarbij een
deelnemer met twee kolommen met 13
punten krijgen ieder iets minder dan
1000 gulden.
Advertentie
BIJ MOOI WEER
Weekend-shirts v.a. 10.
Pullovers
met mouwen en kraagje v.a. 14.75
Jongensblouses
Korte broeken
EN ALS HET REGENT....
Plastic regenjassen
voor Dames en Heren, alle kleuren
6.90 - 9.75 - 15.75
Gen. Cronjéstraat 40 - 44 - Tel. 54679
Twee hoofdstedelijke sigarenwinkeliers
hebben ieder 200 boete tegen zich horen
eisen wegens overtreding van de Tabaks
wet, door het geven van geschenken bij
aankoop van tabak. Het betrof hier een
proefproces dat door de overheid in sa
menwerking met de tabaksfabrikanten is
uitgelokt om een rechterlijke uitspraak te
verkrijgen over de verkoop van tabaksar
tikelen met bijkomende attracties.
De eerste zaak betrof het verkopen van
een bepaald merk shagtabak met als at
tractie een gratis toegangsbewijs voor een
belangrijke voetbalwedstrijd.
De rijksadvocaat, mr. Th. Spreij, be
toogde dat hier sprake is van overtreding
van artikel 45 van de Tabakswet, waarin
het in enigerlei vorm verstrekken van ge
schenken, toegiften en soortgelijke hande
lingen of het verlenen van medewerking
aan handelingen ter bevoordeling van
derden, strafbaar wordt gesteld.
Sinds werd bepaald dat het verkopen
van tabaksartikelen beneden de bande-
rolleprijs verboden is, hebben talrijke fa
brikanten getracht door het verstrekken
van geschenken en andere attracties deze
bepaling te ontduiken. Vaststaat dat men
deze handelingen niet via de detaillist
mag verrichten, aldus de rijksadvocaat,
die tegen de winkelier 200 boete eiste.
De verdediger van de sigarenwinkelier,
mr. J. W. van der Roest, voerde aan dat
de reclamecampagne van de fabrikant ge
heel buiten zijn cliënt is omgegaan en dat
deze daarvoor dus niet strafbaar kan zijn.
De geschenken en toegiften moeten stof
felijke voorwerpen zijn wil er van een
strafbaar feit sprake zijn, meende hij.
De winkelier heeft geen geschenk ver
strekt en geen medewerking verleend ter
bevoordeling van derden. Er is geen straf
bare handeling verricht bij de verkoop
van tabaksartikelen.
De tweede sigarenwinkelier had pakjes
sigaretten verkocht, waaraan eveneens
een attractie was verbonden. Op elke si
garet van dit merk komt een letter voor.
Als de koper er in slaagt de letters, die
tezamen de naam van het merk vormên,
bijeen te sparen en bovendien een slagzin
naar de importeur opstuurt maakt hij
kans op een vliegreis.
De rijksadvocaat eiste dezelfde straf als
tegen de eerste verdachte. Mr. Van der
Roest betoogde, dat de winkelier hier
evenmin medewerking heeft verleend. Bo
vendien is hier geen sprake van het vér
strekken van geschenken, zo zei hij, want
de koper moet ook nog een bepaalde pres
tatie leveren door het verzinnen van een
slagzin voordat hij kans maakt op een
prijs.
De politierechter zal op 21 mei uit
spraak doen.
T. S. Eliot. De universiteit van Shef
field heeft een eredoctoraat in de letteren
verleend aan de dichter T. S. Eliot. Na
afloop van de plechtigheid in de aula ver
richtte Eliot de opening van een nieuwe
bibliotheek voor de universiteit, waar
ruimte is voor meer dan een miljoen delen.
Wanneer het Instituut voor Pre- en Pro-
to-historie van de gemeenteuniversiteit
van Amsterdam niet binnen afzienbare
tijd de beschikking zal krijgen over de as
sistenten, die reeds jaren geleden zijn toe
gezegd, zal het gemeentebestuur van Am
sterdam een stadsarcheoloog aanstellen.
De oppervlakkige manier, waarop het oud
heidkundig bodemonderzoek in de hoofd
stad thans geschiedt, heeft het stadsbe
stuur hiertoe doen besluiten. Aanleiding
is geweest de jongste verbouwing van het
hotel Krasnapolsky in de Warmoesstraat,
waar men stootte op de resten van een
14de eeuwse boerderij. Er werden een
mestvaalt, een stuk van een oude knot
wilg en enige tegels en kannetjes aange
troffen. Ongetwijfeld zou er meer zijn ge
vonden als er maar niet met draglines
was gewerkt.
Prof. dr. W. Glasbergen, de directeur
van het Instituut voor Pre- en Proto-histo-
rie, stond echter machteloos. Zijn insti
tuut beschikt over één assistent en één
technisch laboratorium-beambte. Sinds de
oprichting van het instituut in 1951 zijn
weliswaar enige keren assistenten toege
zegd, maar deze zijn door de bestedings
beperking nimmer gekomen. Het presi
dium van de universiteit heeft deze zaak
thans opnieuw in studie. Mocht een uit
breiding nog niet verantwoord zijn, dan
zal een voor deze taak deskundige ambte
naar van het Bureau Monumentenzorg
van de gemeente als stadsarcheoloog
worden aangewezen. Deze zal bij verbou
wingen als die, welke in de Warmoes
straat hebben plaatsgehad, aanwezig kun
nen zijn en in geval van oudheidkundige
vondsten een verantwoorde opgraving lei
den.