Iphigeneia in Aulis N.Ph.O. en „Caecilia" concerteerden in Concertgebouw voor Anjerfonds Schouwburgdirecteuren op stadhuis ontvangen G. Cuvelier won aankomstronde in het „Van der Aartsportpark" Romantisch Voorzomer Muziekfeest Richard Flink regisseerde als eerste Nederlander: &&£pt Hint taxLeA 5 Erna Spoorenberg en Guus Hoekman oogstten grote bijval Haarlemse politierechter Bromfietser reed onder invloed: een week cel HALFZWARE - ZACHT EN TOCH PITTIG! Kind uit water van Raamsingel gered Met weggenomen kano op zee omgeslagen Lening voor gemeente Geslaagde jeugdwedstrijden van Atmodes Herdenkingssteen in gereformeerde kerk in Haarlem-Noord Demonstratie van nieuwe belichtingsinstailatie Kort nieuws Burgerlijke Stand van Haarlem MAANDAG 1 JUNI 1959 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT ZATERDAGAVOND had ten bate van het Prins Bernhard Fonds en georganiseerd door de afdeling Haarlem van deze instelling het Romantisch Voorzomer Muziekfeest plaats waarvan men in de editie van donderdag een vóórbespreking heeft kunnen lezen van de hand van onze medewerker Jos. de Klerk. Het eigenlijke concert in het gemeentelijk Concertgebouw werd, zoals men weet, gevolgd door een nachtfeest in de Vleeshal en uiteraard was de samenstelling van het programma tevens gericht op een „stemming-maken"' als inleiding op deze feestelijkheid. Alvorens men zich echter in de lusthof der romantiek ging vermeien, besteeg de heer Frans Heerkens Thijssen, voorzitter van het Anjerfonds Haarlem, het podium om de aanwezigen te begroeten en meer in het bijzonder de Commissaris der Koningin en mevrouw Prinsen, als mede mevrouw Cremers, wier echtgenoot helaas verhinderd was deze avond bij te wonen; ook heette hij welkom de burgemeester van Bennebroek en mevrouw Van der Hoop. DE HEER HEERKENS THIJSSEN sprak zijn waardering uit voor het werk van het damescomité van actie, dat dank zy een grote mate van energie en enthousiasme vele honderden belangstellenden voor deze avond had kunnen werven. In het bijzon der noemde hij het werk van de dames mevrouw H. A. Elias-Buurman, mejuf frouw B. M. Meltzer en mevrouw J. M. van Hengel-Couperus die ieder een boeket bloemen aangeboden kregen. Tenslotte dankte hij de muzikale medewerkers aan het concert voor hun bereidwilligheid en met name het mannenkoor „Caecilia" dat, met het oog op het bijzondere karakter van deze avond, enkele veeleisende num mers speciaal had ingestudeerd. Nadat dit koor het „Wilhelmus" had doen klinken, kon het programma een aanvang nemen. Een wat naar binnen gekeerde vorm van romantiek kreek men eerst te horen in het „Nachtgesang im Walde" van Schubert waarin de vier hoornisten van ons orkest de verzadigde weemoed van hun timbres voegden bij de donkere sono riteit van de mannenstemmen. Vervolgens betrad het gehele Noordhollands Philhar- monisch Orkest het podium om onder lei ding van Anton de Beer de ouverture „Rosamunde' te spelen; aan menig trekje kon men horen dat de dirigent er in slaag de zijn liefde voor deze muziek op het orkest over te dragen. EEN MEER UITBUNDIG karakter kreeg het concert met vier nummers uit „Faust" van Gounod. Hiervoor had men de medewerking verkregen van de sopraan Erna Spoorenberg die veel bewondering oogstte voor een virtuoze voordracht van de bekende „juwelen-aria" en de bas Guus Hoekman die met grootse verve de aria van het gouden kalf en de serenade van Mefisto ten gehore bracht. De ultra-popu laire soldatenmars besloot dit programma nummer, waarbij „Caecilia" zijn aandeel op markante wijze verzorgde. Het programma vermeldde merkwaar digerwijze twee premières voor Haarlem, te weten een „Rhapsodie Espagnole" van De Haarlemse politierechter mr. J. P. Petersen heeft vanmorgen een 48-jarige Hongaarse inwoner van Beverwijk wegens het rijden onder invloed van sterkedrank op een bromfiets veroordeeld tot een week gevangenisstraf en vier maanden ontzeg ging van de rijbevoegdheid. De officier van Justitie, mr. G. W. F. van der Valk Bou- man, had dezelfde gevangenisstraf, doch een jaar ontzegging geëist. De man reed op 18 april des middags om half vijf slingerend door de Peperstraat in zijn woonplaats. Voetgangers moesten op zij springen om hem te ontwijken. Volgens de politie verkeerde hij in kennelijke staat van dronkenschap. Ter zitting ontkende hij onder invloed te zijn geweest. Hij had niet eens gereden. Hij was enige keren ge opereerd en gebruikte nog medicijnen. Op die dag had hij veertig graden koorts en hij was duizelig geweest. Een landgenoot van de verdachte ver klaarde als getuige dat hij zijn vriend slechts naast zijn bromfiets had zien lopen. De politierechter waarschuwde de getuige er voor een meineed af te leggen. De officier achtte het ten laste gelegde bewezen en mr. Petersen veroordeelde de Hongaar tot genoemde straf. Een 23-jarige inwoner van Velsen werd conform de eis veroordeeld tot 40 of 12 dagen, omdat hij in zijn woonplaats onder invloed op een fiets had gereden. Verzet tegen jachtopziener Een 27-jarige Amsterdamse betonvlec'n- ter reed op 1 maart op zijn bromfiets over verboden terrein in de duinen bij Heems kerk. Een jachtopziener hield hem aan en vroeg zijn naam en adres. De betonvlech- ter gaf de gevraagde gegevens onvolledig en onduidelijk en de jachtopziener wilde hem meenemen naar het bureau in Wijk aan Zee. De man weigerde mee te gaan, sloeg twee keer naar de ambtenaar, rukte zich los en schold de jachtopziener onder andere uit voor „Uitslover". De officier van Justitie eiste 50 of 15 dagen en twee weken voorwaardelijke ge vangenisstraf met drie jaar proeftijd. De politierechter vonniste conform. Gevonden tas gehouden Een 26-jarige wegwerker uit Zwanen burg werd wegens verduistering conform de eis veroordeeld tot 40 of 12 dagen, omdat hij een door hem gevonden akten- tas niet had aangegeven. De man werkte aan de Schipholweg en trof de tas bij de slootkant aan. Er zaten woordenboeken, een agenda, een pijp en een aansteker in. De wegwerker nam de tas mee naar huis en gaf zijn vondst niet aan. Heling van bollen De politierechter veroordeelde een 44- jarige bollenkweker uit Haarlemmermeer wegens schuldheling van bollen conform de eis tot 50 of 15 dagen. Eind februari kocht de man van een bloemistknecht uit Lisse een partij van 20 000 anemonebollen voor 75 en enige dagen later 6000 ranonkels voor ƒ25. Hij stond terecht, omdat hij de bollen had ge kocht zonder zich voldoende van de her komst te vergewissen. Later werden de partijen voor bijna het dubbele geveild. De officier van Justitie achtte opzetheling niét, doch schuldheling wèl bewezen. Liszt en een scherzo van Henri Litolff; aan de uitvoering van beide werken verleende solistische medewerking de pianist Stevan Bergmann. Deze stukken bevatten wat men ervan verwachten kon: Liszt de meeslepen de kracht van een radikale, met elan be dreven oppervlakkigheid, Litolff een wat akademische, aan Mendelssohn verwante, doch zeer welluidende bravoure. De pianist schoot niet te kort in virtuoze beheersing maar miste het contact met de muzikale stroom, de ritmische gedrevenheid, de plas tiek in de toon waardoor zijn spel ondanks grote technische gaafheid toch niet geheel over het voetlicht kwam. VIJF NUMMERS van Strauss comple teerden het: programma, namelijk drie wal sen: de „Kaiserwalzer", „Frühlingsstim- men" waarin Erna Spoorenberg voor haar coloratuur een open doekje verwierf. „Wein, Weib und Gesang", waarvan de ge moedelijke opgewektheid reliëf kreeg dooi de medewerking van de mannenstemmen van „Caecilia", alsmede de Pizzicato Polka en de Radetzky Marsch. Het applaus aan het eind zal in de eerste plaats de dirigent Anton de Beer gegolden hebben die zijn ongewone taak met grote voortvarendheid en aandacht voor het detail verricht heeft. Vervolgens begaven de gasten zich naar het nachtfeest in de Vleeshal. Advertentie GOLDEN MIDWAY SUPER, is de ENIGE Halfeware die "voldoet aata de twee voornaamste wensen vaa veeleisend© rokers 3 ZACHT EN TOCH PITTIG, Ets.— verpakt ia handige tabakszak! Probeer hem vandaag nog. Er is ook GOLDEN MIDWAY Halfzware shag ia de gewone verpakking. Zaterdagmiddag om halfvier is een zes jarig meisje, nadat zij langs de kant van de Raamsingel te Haarlem had gespeeld, in het water geraakt. De heer C. de Jong, die op de Raamvest 45 woont, is het kind nagesprongen en heeft het op het droge gebracht. Een oudere broer van het meis je heeft het naar haar huis in de Vijfhoek gebracht. Een zestienjarige Zandvoorter begaf zich zondag zonder voorkennis van de eigenaar met een op het strand liggende kano op zee. Op tweehonderd meter uit de kust kwam hij in moeilijkheden. De kano sloeg om en de preziervaarder zwom naar het strand. Een strandexploitant haalde later de kano op. Voor de aankoop van een perceel grond willen B. en W. van Haarlemmermeer 16.000,lenen bij de Coöperatieve Boe renleenbank Haarlemmermeer. De rente is 4 1/4 percent per jaar. De looptijd is dertig jaar. Vanmorgen is te Haarlem de twaalfde jaarvergadering met congres begonnen van de Vereniging van Schouwburg- en Con certgebouwdirecties met een ontvangst door het gemeentebestuur. Burgemeester mr. O. P. F. M. Cremers heeft de gasten welkom geheten en opge merkt, dat er een goede band bestaat tus sen de gemeentebesturen en de leden dei- vereniging. De zorgen van de leden worden gedeeld door de overheid en deze deelt de zorgen met de leden. De schouwburg directies hebben met vele moeilijkheden te kampen en belangstellend kijken zij toe wat er in de kringen van toneel, concert, ballet en opera gebeurt. In de loop der jaren is er op technisch gebied veel verbe terd en de salarissen zijn gelukkig aange past aan de beroepen van anderen.. De lé$en' der verenigingen kunnen zich niet buiten de problemen stellen en gebleken Advertentie RALSTON en VERVET Al Dealer voor Heemstede en omgeving Fa. H. REE Binnenweg 89 - 89A - Heemstede - Tel. 38681 VERF - BEHANG - GLAS etc. De HDAV „Atmodes" hield zondag op het terrein aan de Kleverlaan jeugdwed strijden voor verenigingen uit de afdeling Kennemerland der KNAU. Er hadden niet minder dan 350 atletes en atleten inge schreven, doch een puike organisatie droeg er zorg voor, dat ondanks het groot aantal inschrijvingen de wedstrijden prompt op tijd werden afgewerkt. Het was ongetwijfeld jammer dat de grasmat van hét terrein aan de Kleverlaan goede pres taties bij voorbaat uitsloot en de behoefte aan een sintelbaan is dan ook weer eens heel duidelijk naar voren gekomen. Eigen lijk kwam alleen de jeugdrecordhoudster van Nederland op kogelstoten mej. Van Wijk van DEM tot een goede prestatie. Met 15.28 m. won zij het kogelstoten, ter wijl zij bij het speerwerpen tot 36.67 m. kwam, hetgeen ook al ruim voldoende was voor de eerste rlaats. De 60 m. meisjes D was voor T. van Geylswijk van Atmodes in 8.6 sec. en de 60 m. meisjes in de C-categorie werd een overwinning voor J. van Duffelen van At modes in 8.1 sec. Dezelfde atlete won ook het vèrspringen met 4.65 m. M. Pijl en J. Dobbelaere (beide Atmodes) leverden een scherpe strijd op de 80 m. meisjes B., die werd gewonnen door eerstgenoemde in 10.5 sec. M. van Duffelen (Atmodes) won de 100 m. meisjes A in 13.2 sec. en haar clubgenote M. Kools het vèrsprin gen bij de A-meisjes met 4.91 m. Het hoog springen meisjes A werd een overwinning voor Thomas van DEM met een goede sprong van 1.43 m., waarmede zij O. Bcrk- hoff van Atmodes en C. Fictoor van Gita met vijf cm. overtrof. De vier estafette nummers werden allen door Atmodes ge wonnen. De 4x60 m. meisjes D ging in 38.1 sec., de 4x60 m. meisjes C in 36 2 sec., de 4x80 m. meisjes B in 42 sec., terwijl de winnende Atmodesploeg de 4x100 m. in 54 sec. aflegde. Bij de jongens won H. van Goor (Haar lem) de 60 m. jongens in 7.6 sec., terwijl Baan van R.K. Holland de 60 m. jongens C won in 7.5 sec. voor J. Thuis van Haar lem, die 7.6 sec. noteerde. Adelaar van R.K. Holland won het vèrspringen met 6.14 m. en de 100 m. in 11.5 sec. Een goede verrichting leverde ongetwijfeld Weyers van Haarlem, die ondanks de zware gras- baan tot 1 min. 27.3 sec. kwam op de 600 m. Keyzer van Suomi won het speerwer pen bij de jongens A met een worp van 45.11 m. en Leuwener (Haarlem) het ko gelstoten in de B-categorie met 13.38 m. Mascini van Haarlem won het hoogsprin gen met een voor hem matige sprong van 1.65 m. Haarlem won de 4x60 m. jongens C in 29.5 sec. en Holland zowel de 4x80 m. B als de 4x100 nu A in resp. 38.3 sec. en 47.6 sec. is, dat de entree's niet voldoende zijn om een goede exploitatie te verkrijgen. De overheid verleent medewerking, maar veel kan zij in de huidige tijd niet bijdragen, omdat zij ook financiële zorgen kent. De burgemeester herinnerde aan de ver beteringen die in de afgelopen maanden in de Haarlemse schouwburg tot stand zijn gekomen en deelde mee, dat er nog plan nen in portefeuille zijn. Hetzelfde doet zich in het Concertgebouw te Haarlem voor, waar reeds een en ander verbeterd is, ech ter nog niet voldoende. De burgemeester verzekerde de leden, dat het gemeentebe stuur zich de zorgen der leden der ontvan gende vereniging aantrekt en gaarne wil meewerken het ballet, het concertleven en het toneel tot bloei te brengen. De waarnemend voorzitter der Vereni ging van Schouwburgdirecties, waarvan de heer Deinum gedurende het -bestaan- van twaalf jaar directeur is, de heer J. Picini uit Breda, heeft woorden van dank ge sproken. Vanmiddag wordt de jaarvergadering der vereniging gehouden en de leden zul len in de gelegenheid zijn de nieuwe to neelverlichting en de bedrijfstelevisie in de Stadsschouwburg in ogenschouw te ne men. Om vijf uur zal burgemeester mr. Cremers de Bouwmeestermedailles uitrei ken en het portret, dat Kees Verwey van de heer J. B. Schuil heeft gemaakt, ont hullen. Het portret zal een plaats krijgen in de schouwburg. Zaterdag 6 juni zal mejuffrouw J. Koen, penningmeesteresse van het bouwfonds, in de in aanbouw zijnde gereformeerde kerk aan de Generaal Spoorlaan in Haar lem-Noord een herdenkingssteen metse len. Tevoren zullen de voorzitter van de commissie van beheer, de heer D. A. J. Spek, en de predikant van de gemeente, ds. J. de Ruig, korte toespraken houden. DE TONEELGROEP „THEATER" heeft onlangs de Nederlandse première ge geven (jongstleden zaterdag had in de Haarlemse Schouwburg een herhaling plaats voor vele belangstellenden) van „Iphigeneia in Aulis" van Euripides, welk drama door hem bij zijn dood in het jaar 404 voor Christus onvoltooid werd nagela ten. De buitengewoon knappe vertaler, mr. Evert Straat, heeft zich terecht be perkt tot het gedeelte, dat met aan zeker heid grenzende waarschijnlijkheid aan de Griekse dichter kan worden toegeschre ven, dus met weglating van de weinig ge lukkig te noemen verschijning van de go din Artemis, wier door een nabestaande opgestelde slotrede een raadselachtig, al thans aan het voorgaande afbreuk doend element bevat. Men vraagt zich af: hoe komt het dat dit meesterwerk later is de stof opnieuw behandeld door onder an deren Racine en in de vorm van een ope ra gegoten door Von Gluck niet eerder op onze planken tot leven is gebracht? Het is geen afdoende verklaring als men zegt, dat de vroegere toneelleiders op enkele uitzonderingen na te weinig ontwikkeld waren om meer te zien dan wat in pas klare bewerking of door successen elders onder hun ogen werd gebracht. Evenmin kan men de onbekendheid wijten aan het destijds ontbreken van subsidies om ge waagde ondernemingen te financieren. Enerzijds immers bediende men zich reeds lang van zogenaamde leescommis sies en anderzijds waren treurspelen be paald zeer in trek, zij het meestal in aan passing bij heersende stijlbeginselen. En daarmee komen wij bij het beslissende punt: de herontdekking-van Euripides was voorbehouden aan de mens van nu. In zijn dezer dagen in de tweede reeks boeken van de Volksuniversiteitsbibliotheek bij de Erven F. Bohn te Haarlem verschenen studie in causerietrant „De Griekse tra gedie" merkt dr. J. P. A. Eernstman op: „Euripides is reeds door vele tijdgenoten, maar ook tot in de vorige eeuw toe, vaak verguisd en fel becritiseerd.De laatste jaren begint hij weer in aanzien te stij gen. Meer en meer ziet men opnieuw de grandeur, niet alleen de grootheid van de kunstenaar, maar ook de grootheid van deze -denkende," verwerkende, -"niet"'alles klakkeloos overnemende geest." MISSCHIEN MAG men het psycholo gisch realisme noemen, waardoor de he dendaagse toeschouwer in het bijzonder in „Iphigeneia in Aulis" wordt gefrappeerd. Dit vloeide voort uit de gemotiveerde twij fel aan de goden en de vermeende zeker heden van hun door zieners geopenbaarde Advertentie heeft dezelfde buitengewone resultaten bij het haar zowel van dames als van heren Het „Van der Aartsportpark" in Haar lem-Noord stond zaterdagmiddag volop in de belangstelling van de wielersport. Want behalve de aankomst van „Olym- pia's Toer door Nederland" werd er ook nog een afwachtingswedstrijd verreden. Een koers over onbepaalde afstand. De jonge Geb Cuvelier uit Nieuw Vennep toonde zich daarin de slimste en snelste renner. Hij sprong pas in de allerlaatse ronde uit het peloton en ging met een kleine voorsprong als winnaar over de eindstreep. Deze aankomstronde droeg het karakter van een clubontmoeting tussen het Haar lemse „De Kampioen" en „De Bataaf" uit Halfweg. Desondanks verscheen t een sterk veld van 47 amateurs en nieu welingen aan de start. Van hen probeer den Wesseling, Reekers en Jansen reeds in de beginfase met een ontsnapping hun slag te slaan. Maar de aanval van deze drie demarranten reikte niet ver genoeg. Daarvoor lag trouwens het tempo veel te hoog. Ook Piers, Reekers, Blommaert, Mathot, Bouma, Joop Cuvelier, Zantman, Schouten, Bogaard en Bogers, de meest actieve aanvallers, kregen geen kans om zich af te zonderen. Reekers wist nog het langst stand te houden. Hij werd echter alleen wat premies rijker van zijn solo vlucht. Men hield het gelid angstvallig gesloten, want elk moment kon het einde van de strijd aangekondigd worden. Alleen de zwakkere broeders werden van het hoge tempo de dupe en moesten afhaken. Zij waren meteen reddeloos verloren. Ook de Haarlemmers Van der Geest en Blom maert, die kort na elkaar ten val kwam- men, zagen geen kans meer om hun daar door opgelopen achterstand weg te wer ken. Nadat er zeventig minuten gefiestst was waarin 35 ronden werden afge legd kwam per mibilofoon het bericht binnen dat de kopgroep van de „Toer" in Haarlem was gearriveerd en daarom werd het rondebord op vijf gezet. De de marrages om een afscheiding te forceren werden toen feller. Bogers, Piers en Zant man wisten dertig meter voorsprong te veroveren, doch deze winst bleek niet vol doende. Hierop volgde solo-acties van premiejager Reekers, Bogaard en Wes seling, die het slot van de wedstrijd nog bijzonder spannend maakten, leverden evenmin het gewenste resultaat op. Een massasprint, van het nog altijd zo'n der tig koppen tellende peloton scheen uitein delijk de beslissing te moeten brengen. Maai in de allerlaatste ronde wist Geb Cuvelier, die zich bij de verschillende schermutselingen opmerkelijk rustig had gehouden, toch nog een kleine voorsprong te veroveren en die bleek voldoende om er de overwinning mee te behalen. Ge rard Wesseling won de spring van het pe loton om de tweede plaats. De uitslag luidde: 1. G. Cuvelier, Nieuw Vennep (B.), De 46 kilometer in 1 uur 14 min. en 5 sec.; 2. G. Wesseling, Halfweg (B.); 3. C. Piers, Haarlem (K.); 4. H. Schouten, Badhoevedorp (B.); 5. A. Mul der, Halfweg (B.); 6. E. Sminia, Haarlem (K.); 7. J. Zomer, Halfweg (B.); 8. Th. Bouma, Spaarnwoude (K.); 9. W. Bogers, Nieuw Vennep (B.); 10. H. Peters, Heem stede (K.). Een voorwedstrijd voor aspiranten over 15 ronden leverde het navolgende resul taat op: 1. Hoogland, Halfweg (B.); 2. Jan sen, 3. Van Steyn, 4. Van der horst, 5. Mathot, 6. Van Kaam, allen uit Haarlem (K.). beschikkingen. Bij Euripides gevoelen de personen hun eigen en andermans verant woordelijkheden voor hun daden. Derge lijke complicaties gingen enigszins ten koste van het onverbiddelijke, dat zich in de schematische opbouw weerspiegelde, ten koste ook van de traditionele eenvoud en overzichtelijkheid, die men ten tijde van het klassicistische geloof aan de re gels van de kunst als onaantastbaar ideaal beschouwde. En in de daaropvolgende pe riode van romantiek en de uitwassen daar van zag men het menselijk avontuur liever in de breedte dan in de diepte. In het Hol land Festival van 1951 en dat van 1952 heeft de Nederlandse Comedie het veel eerder ontstane, maar het vervolg der ge schiedenis behelzende deel „Iphigeneia in Taurië" respectievelijk met en zonder maskers, in een arena en op het gewone toneel gerealiseerd. Van tragische twee spalt tussen goed en goed, recht en recht is in dat stuk nauwelijks sprake, vandaar dat ik het in mijn bespreking (mede in navolging van professor Philip Whaley Harsh) kenschetste als een ver heven melodrama. „Iphigeneia in Aulis" behoort met sterkere allure tot hetzelfde genre. Het heroïsche element is hierin op vallender aanwezig, maar het sentimente le pathos evenzeer. Wederom is er een veelheid van aspectveranderingen (gran dioos heeft Euripides het beginsel der dra matische ironie gehanteerd) der gestelde situatie. Maar het gaat voortdurend en ten slotte om de innerlijke reacties op de uiterlijke feiten, die niet langer als abso luut noodzakelijk worden erkend. Men gaat interpreteren, men probeert er eigen roem aan te ontlenen of er onderuit te ko men. Met andere woorden: de strijd gaat tussen plicht en liefde, tussen eer en zwakheid. Daarmee heeft Euripides de tra gedie gebracht op het plan der relativi teit. De tweespalt deelt zich mee aan alle hoofdpersonen en is er een tussen goed en slecht als veranderlijke normen. HOE STAAN DE ZAKEN? De Griekse vloot van duizend zwaarbemande schepen, op weg om Troje te verdelgen, kan door tegenkracht of stilte van de wind niet ver der. Volgens de orakelspraak van Kalchas kan de. expeditie pa's worden 'Voortgezet als koning Agamemnon zijn dochter Iphi geneia aan de godin Artemis geofferd heeft. Deze begerig naar roem lokt haar naar Aulis door een bedriegelijke brief, waarin haar 'n huwelijk met Achil- leus wordt voorgespiegeld. Zijn vrouw Klu- taimnestra ontdekt de afschuwelijke toeleg en probeert hem tot betere gedachten te brengen, maar Agamemnon vreest de wraak van zijn door Odysseus en Mene- laos ingelichte medestanders. Niet. onver meld mag blijven, dat hij tevoren door be rouw overmand vergeefs gepoogd had de komst van zijn geliefde kind alsnog te voor komen. De poging van Achilleus om de be wonderde Iphigeneia op het laatste ogen blik heldhaftig te redden mislukt door haar extatische besluit vrijwillig het offer van haar leven voor de eer van haar ge slacht en haar vaderland te brengen. Het is een aangrijpend spel van critisch door lichte politiek en gevoelig geopenbaard verdriet. Men kan er inkomen, zoals dat heet. De mogelijkheid tot medelijden is wezenlijk aanwezig, doordat „Iphigeneia in Aulis" dichter bij ons staat dan de treurspelen van bovenmenselijke nood- lotswetten. De reeds genoemde maar on volprezen vertaler heeft met de inspiratie van fenomenale taalbeheersing de over brugging van de afstand tot de oudheid stevig gefundeerd, nota bene met inacht neming van de wisselende maatsoorten der namenrijke verzen. Enkele anachro nismen, zoals: chef, in het geweer, baby (waarom niet: zuigeling?) en schoonheids- fouten als: heerseresse, kan men bij on verbeterlijke verdiensten gemakkelijk vergeven. WERKELIJK TRAGISCH, naar onze begrippen, is eigenlijk alleen Klutaimnes- tra, wier wanhopig leed verkeert in wrok, die zich over het einde heen voortzet. Aga memnon zal er nog van lusten dat wis ten de Atheners door hun historische ken nis, dat weten wij nu dankzij Caro van Eyck, die voorwaar haar geweldige ener gie nog niet had opgebruikt bij het val len van het doek. Het vermaarde requisi toir, waaraan reeds een hele scala van be wogenheden vooraf was gegaan, had een hartstochtelijke geladenheid nog versterkt door een suggestieve plastiek. Zij verte genwoordigde aldus metterdaad de top klasse van de Nederlandse toneelkunste naars. Anne-Marie Heyligers, fysiek niet de ideale figuur voor de titelrol, was in het eerste deel bepaald te „modern". Maar al ontbrak daarin de geestvervoe- ring, de demonstratie van haar fiere of fervaardigheid was verrassend goed, voor al door zuiverheid van toon. ROBERT DE VRIES was de integere, vertrouwen door kracht inboezemende Achilleus ten voeten uit en Wim Hoddes een gebeeldhouwd brok leven als Mene- laos, bij welke categorie van ferme kerels Carl van der Plas zich als boodschapper en krijgsman voortreffelijk aansloot. De getrouwe slaaf sprak in de trant, die men van Henk Schaer zo langzamerhand wel kan dromen. Over het algemeen muntte de voordracht van de tekst uit door doel treffende duidelijkheid, welke hulde (die helaas in Nederland niet overbodig is) me de toevalt aan regisseur Richard Flink, wiens Agamemnon qua uitbeelding van emoties wat aan de stereotiepe kant bleef. Zijn oplossing voor het altijd moeilijke probleem van het koor een bestendige aanwezigheid werd ten dele voor de dia logiserende passages ingegeven. De uit werking van deze eigenaardige figuratie vertoonde nog alle kenmerken van het Zaterdagavond werd bij de opvoering van „Iphigeneia in Aulis" door de toneel groep „Theater" in de Haarlemse schouw burg voor het eerst de nieuwe toneelver lichting gebruikt, die ruim twee ton gekost heeft en die ten opzichte van de oude be lichtingsinstallatie een belangrijke verbe tering betekent. Des middags had de di recteur van de schouwburg de heer H. Deinum, voor een klein gezelschap raads leden en journalisten een demonstratie van de mogelijkheden van de nieuwe in stallatie gegeven, waarbij hij zijn gasten tevens een kijkje gunde in de cabine voor de belichters en de ruimten achter het to neel. De heer Deinum greep de gelegen heid aan om zijn toehoorders nog eens te wijzen op de beperkte ruimte van het to neel, dat maar acht meter diep is. Het ligt in de bedoeling deze ruimte te zijner tijd uit te breiden tot vijftien meter, waar na de nieuwe belichtingsinstallatie van het Zweedse systeem Graham nog be ter tot haar recht komt. Het speet de heer Deinum, dat slechts drie raadsleden aan de uitnodiging om de installatie te komen bezichtigen gevolg hadden gegeven, mede omdat te zijner tijd hun medewerking no dig zal zijn om kredieten te verlenen voor de verbouwing en verbetering van de schouwburg. Vanmiddag wordt de instal latie gedemonstreerd aan de schouwburg en concertgebouwdirecteuren, die in Haar lem hun jaarvergadering en congres hou den. Wij hebben reeds eerder aandacht ge wijd aan de nieuwe installatie, die zestig lichtkringen met een mogelijkheid tot uit breiding tot negentig heeft. De cabine voor de belichters is vooraan naast het toneel aangebracht. Er is een uiterst inge wikkelde bedieningsapparatuur opgesteld. Het personeel hier heeft van hieruit een direct overzicht over een groot gedeelte van het toneel en voor de rest kunnen de gebeurtenissen op de planken gevolgd wor den op een televisiescherm. Overgangen tussen verschillende lichtschakeringen worden nu nog met handkracht bediend, maar in de toekomst geschiedt dit mecha nisch. Er zijn hiervoor reeds motoren be steld, die de ovex-gangen uiterst genuan ceerd tot stand kunnen brengen. Een over gang van daglicht naar nacht bijvooi-beeld kan dan zijn beslag krijgen in periodes, die variëren van een aantal seconden tot dx-ieëntwintig minuten. Uilgaan. De leden van de Zandvooi'tse bejaarden-sociëteit „Voor Anker" zullen op 17 juni een dag uitgaan. Over het doel van de tocht bewaart het bestuur het stil zwijgen. Advertentie RIJWIELEN MOTOREN „NIEUW" DKW Zandvoortselaan 158 .HUMMEL" 650.— Telefoon 40905 BEVALLEN van een zoon: 28 mei: C. C. M. van Oekel—Van der Linden; H. J. J. WitteSchous; 29 mei: W. Kokde Rooij. BEVALLEN van een dochter: 29 mei: W. van den BoschWereldsma; F. A. Hen driksvan Kuyk; J. M. van der Raan Keijzer. OVERLEDEN: 29 mei: E. KollaartTij- musz, 80 j., Kolkstraat. A. van der Vloot, 85 j., Westerstraat. GEHUWD: 30 mei: C. Roodenbui'g en W. H. van der Laan. E. J. Nieuwenhuis en H. Zeelenberg. J. W. A. de Bruijne en J. H. Bollee. W. Elsthout en J. Verhoef. Advertentie shirts met exclusieve TRUBFLEX - TIIUÏW boord uit één stuk compromis onbewogen toeschouwsters, gestileerd bewegende vertolksters van medeleven. Met medewerking van de Griekse ontwerper van het decor. Simon Karafillis, die zich beperkte tot een tent en enige trapsgewijze verhogingen, werd een stellig aanvaardbaar geheel bereikt. De bijzonder moeilijke taken van de spreeksters werden vooral door Tine de Vries, Mia Goossen en Ingeborg Elzevier uitstekend vervuld. Dit is de eerste keer, dat Richard Flink zich aan een klassiek wei-k heeft gewaagd. Het veel meer dan enkel interessante re sultaat van zijn inspanning doet hopen, dat het niet de laatste zal zijn geweest. David Koning O

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 9