Residentie-Orkest met pianist Daniël Wayenberg Het Nederlands Kamerorkest met Haydn-programma Teleurstellende „Eurydice" WITTE VAKKLEDING Holland Festival HENSEN Festival Voor Vader 11 Le Grenier de Toulouse speelt Anouilh 14.25-16.50 10.40-11.40 15.50 natuurlijk Tournee Concertgebouw orkest naar Amerika en Canada Expositie „Congo contras ten" in Tropenmuseum geopend Holland Festival in Rotterdam Beeld van J. Grosman wordt vermist Directeur Nederlandse Orkeststichting benoemd Engelsen willen koop van Rubens' altaarstuk verhinderen Te snelle student ging in hoger beroep Drie doden in het verkeer Examens DONDERDAG 18 JUNI 1959 „Le Grenier de Toulouse" heeft ais tweede aandeel in het Holland Festival, woensdagavond voor het eerst in Amster dam, waar ook Ko ningin Juliana een plaats in de Stads schouwburg had in genomen, een der zo genaamde „pièces noires vertoond van Jean Anouilh, waar schijnlijk Frankryks meest gespeelde to neelschrijver, die op achttienjarige leeftijd zijn carrière als sec retaris van de fa meuze acteur en re gisseur Louis Jouvet begon. „Eurydice" dateert van 1941 en is evenals de veel be kender geworden eenakter „Antigone" uit het daaropvolgen de jaar een moderni sering van een ge geven uit de antieke mythologie. Het toen malige Residentie toneel heeft er kort na de bevrijding in drukwekkende op voeringen van ge geven. ANOUILH was een endertig toen hij dit stuk schreef. Zijn vakbekwaamheid had reeds een virtuoos raffinement bereikt. Het centrale thema de bezoedeling dei- zuiverheid van zijn thans zeer omvang rijke oeuvre is in „Eurydice" al duidelijk gesteld. Misschien had de eerste kennis making daarmee een schokkende uitwer king, die men als zo vaak gebeurt met artistieke ontroering verwarde. Dat weet ik niet meer. In ieder geval betekende het weerziên van wat ik mij nauwelijks nog herinnerde een teleurstelling, hetgeen mis schien mede aan de betrekkelijk geringe kracht van de toch door overtuiging ge schraagde voorstelling toegeschreven moet worden. Het werd tenslotte een vermoeien de aangelegenheid, omdat men snel uit gekeken raakte op de behandeling van een stof, waarvan Anouilh ons zelf sindsdien de bittere variaties der volwassenheid heeft voorgehouden. ER HEERST IN „EURYDICE" het nog niet tot tandenknarsend cynisme vertrok ken pessimisme, dat voortvloeit uit het onvermogen tot, het realiseren van een hedonistische levenhouding. Geluk staat in deze opvatting gelijk met eenvoudig maar volledig met alle zintuigen genieten, waar voor in de gecompliceer de maatschappij van te genwoordig de onbevan gen natuurlijkheid nau welijks opgebracht laat staan volgehouden kan worden. Zijn hoofdper sonen pogen bij liefde op het eerste gezicht hun gevoelens onmiddel lijk te realiseren zonder rekening te hou den met de corrumperende invloeden, die zelfs de illusies hebben bedorven. Men heeft Anouilh op grond hiervan herhaalde lijk immoraliteit verweten, zowel omdat zijn personen met de moed der wanhoop hun besmette verlangens pogen te bevre digen, als omdat zij daarbij de paden der ondeugd bewandelen. Zij moeten echter in de meeste gevallen hun zonden met de dood betalen, omdat zij zonder geluk niet leven kunnen, waarbij de normen van goed en kwdad geen rol spelen. En zo resteert per slot van rekening alleen de sentimen taliteit van een in de knop gebroken ro mantiek. De vreugden van het bijbehoren de materialisme zijn alleen weggelegd voor wie met hart en ziel vrij zijn, de rijken en de avonturiers. DE DICHTER-ZANGER ORFEUS, zoe ker van waarheid in schoonheid, verschijnt Advertentie Laboratorium- en Dokters-lassen Kruideniers-, Koks- en Slagersjasjes Damesjassen in WIT en GEKLEURD Diverse modellen - van af Alles van eigen atelier Voor zo'n keus PAARLAARSTEEG 1 Het bestuur van de Nederlandse Orkest stichting deelt mede, dat tijdens in Am sterdam gehouden besprekingen met Co- iumbia Artists Management in New York "vereenstemming is bereikt over de voor- leningen die na het overlijden van dr. 'duard van Beinum moesten worden ge- roffen ter zake van de tournee in 1961 van iet Concertgebouworkest naar de Verenig de Staten en Canada. De tournee zal nu ander leiding staan van de dirigenten F.ugen Jochum en Bernard Haitink. On derzocht zal worden of aan het verzoek om aan het slot van de tournee nog een concert in Montreal te geven kan worden voldaan. Simone Turck en Jean Favarel in „Eurydice". hier in de gedaante van de begaafde zoon van een parasiterende straatmuzikant (een kostelijke figuur, wiens behagen in het goede der aarde onsmakelijk aandoet voor wie door hogere begeerte dan naar spijs en drank is aangeraakt. Zijn Eurydice is een actrice van een derderangs toneel gezelschap, die met fatalisme alle tegen slagen van het leven zonder morren en verzet heeft leren incasseren, omdat zij slechts beheerst wordt door de wens ande ren te helpen en geen pijn te doen. Zij laat zich door het idealisme van Orfeus uit haar naargeestige milieu ontvoeren, maar reeds na de eerste confrontatie met haar verleden beseft zij niet tegen het beeld, dat haar minnaar van haar maakt te zijn op gewassen. Om hem de ellende der ont luistering te besparen neemt zij de vlucht. Bij een aanrijding in een autobus vindt zij de dood. NU LOOPT ER in dit stuk een figuur rond, die gelijkwaardig moet zijn aan de hogere machten der oude Grieken, mon sieur Henri, de verpersoonlijking van Ha- des, heer van de onderwereld. Deze kan geen weerstand bieden aan Orfeus' klaag zang uit wezenlijk verdriet en stelt hem een wonderlijke transactie voor: hij zal zijn geliefde terugroepen uit het doden rijk, mits Orfeus haar niet in het gezicht belooft te zien. In hun merkwaardige ont moeting wordt het hem duidelijk, dat zij onschuldig was, enkel willoos, zwak en goedgelovig, zodat de witte bloem der arge loosheid nog in haar straalt. Dat besef brengt hem tot de noodlottige terugblik naar hun korte geschiedenis, waardoor hij haar alleen aan gene zijde van het leven zal kunnen terugvinden, in dat soort schone voleinding der dromen waar onze voorouders in het begin van de vorige eeuw met zoveel overgave in dachten te geloven. DE ZEER BEGAAFDE Simone Turck, die wij in „Le Jeu de 1'Amour et du Ha- sard" als regisseuse en hier nu ook als kostuumontwerpster hebben kunnen waar deren, was een goede Eurydice, die alle gewenste tederheid suggereerde. Zij bleef aanspraak maken op sympathie. Bepaald voortreffelijk was de scène in de hotel kamer, waar het besef van schaamte door brak. De mannen in dit gezelschap hebben in lyrische partijen een zekere matheid, waaraan ook Jean Favarel, overigens zijn rol in de voorgeschreven toonaarden ver vullend, niet ontkwam. Men zou zich de smakkende en snurkende vader iets ruiger en met meer retoriek kunnen voorstellen dan zoals Jean Hort hém zeker niet on verdienstelijk liet zien. Verder trokken van de betrekkelijk vele medewerkers vooral Louis Granville als monsieur Henri en Jean Bousquet. als een sinistere kelner, als mede Michel Dumure als de vulgaire im presario de aandacht. Van het lelijke decor der laatste akte kreeg men, gedwongen lang naar het gelige oranje van een kale muur te staren, hoofd pijn. Dat is althans alles wat ik van deze door directeur Maurice Sarrazin bekwaam geregisseerde opvoering heb overgehouden. David Koning De Belgische ambassadeur opent van daag in het Tropenmuseum in Amsterdam de expositie „Congo contrasten". Deze tot 18 augustus durende zomertentoonstelling van het museum is gewijd aan de Belgi sche Congo en Ruanda-Urundi. De opzet is een inzicht te geven in de ontwikkeling van de inheemse bevolking, vooral in cul tureel en sociaal opzicht. Het materiaal is beschikbaar gesteld door de voorlichtingsdienst van de Belgi sche Congo en Ruanda-Urundi „Inforcog- no" in Brussel. Aan deze in de hal van het museum ingerichte expositie zijn en kele uit het Nederlandse rijksarchief af komstige stukken toegevoegd, die betrek king hebben op de Congo, en voorts mate riaal uit het eigen bezit van het Tropen museum. De tentoonstelling geeft ter inleiding eerst een beeld van de primitieve leef wijze der Inheemse bevolking waarna een overzicht wordt gegeven van de huidige toestand. Tot de Europese pioniers, die in de zeventiende eeuw in de Congo hebben gereist behoorde ook de Nederlandse zee kapitein Pieter van den Broecke, die in de jaren 1607-1612 drie reizen naar de Congo- rivier heeft gemaakt. Een journaal over deze reizen is op de expositie aanwezig Een ander Nederlands aspect is de foto van de aankomst van de ontdekkingsrei ziger Stanley in 1877 in Boma. Deze foto is afkomstig uit het archief van de nieuwe Afrikaanse handelsvennootschap in Rot terdam die in 1859 een factorij in de Congo stichtte en daar nu nog een vestiging heeft Zeshonderd medewerkenden onder lei ding van dirigent Eduard Flipse hebben gisteravond in Rotterdam de tweede sym fonie van Hahler uitgevoerd. Dit gebeurde in de Ahoyhal in het kader van het Hol land Festival. De symfonie voor groot or kest, koor, sopraan en alt werd reeds eer der door Eduard Flipse en het Rotterdams Philharmonisch Orkest uitgevoerd in 1954, maar met een kleinere bezetting. Gister avond werkten zeven koren mee, de so praan Annette de la Bije en de alt Mia Greeve. Ongeveer vier duizend mensen hebben de uitvoering bijgewoond. Van de beeldhouwwerkenexpositie in de openlucht in Etten, gehouden ter gelegen heid van de luchtvaartfeesten, is bij het scheiden van de markt, toch nog een beeld gestolen. Toen maandagmorgen de beelden in vrachtauto's werden geladen werd het werk „De vogels" van J. Grosman waarde drieduizend gulden dat in het plantsoen aan de Julianalaan had gestaan vermist. Zaterdagmorgen werd de kleine „Dok werker" van Mari Andriessen vermist, maar dit was door drie beschonken per sonen meegenomen naar Bergen op Zoom. Dit keer wijst alles erop, dat dief stal in het spel is. Het werk van Grosman is non-figuratief. Het materiaal bestaat uit een legering van lood, dat bij omsmelting geen waarde heeft. „Nautilus, met de eerste atoom-onder zeeboot onder het poolijs" is het uiterst interessante relaas van de tocht van de Nautilus onder het ijs van de noordpool. Het boek is door de commandant van de onderzeeboot, kapitein-luitenant ter zee William R. Anderson geschreven met medewerking van Clay Blair. De eerste boekhelft bevat de beschrijving van de voorbereidingen tot de tocht, onder ande re van technische moeilijkheden, de ge heimhouding en de bemanning, volgens Anderson de prachtigste van de Ameri kaanse marine. Op dé achtergrond van dit alles de zolang miskende uitvinder van de atoom-onderzeeboot, schout-bij-nacht Rick- over, een sterke persoonlijkheid met vreemde methodes. Even na middernacht, op 9 juli 1958 vertrekt de Nautilus voor zijn eerste reis naar het pakijs. Het wordt een „smadelijke" terugtocht omdat het ijs te diep is. Op 22 juli 1958 laat de Nautilus Hawaii achter zich om een tweede poging te wagen. Die lukt. Het is 3 augustus kwart voor twaalf als de onderzeeboot op de noordpool is. Een glorieuze ontvangst wacht de Nautilus na afloop van de reis. Het boek is boeiend geschreven, zonder overdreven dramtische effecten. Een vlotte reportage, vaak zeer (Amerikaans) humo ristisch, met veel foto's. Bij Scheltens en Giltay kwam het boek uit. „Wandelingen door Brussel" door Jan Heyn, uitgegeven bij Elsevier, Amster dam, is een met foto's, tekeningen en plat- tegrondjes verluchte serie van lichte, maar allerminst oppervlakkige indrukken van de hoofdstad van onze zuiderburen. Heyn heeft een grote kennis van en liefde voor Brussel en hij weet hiervan op aantrek kelijke wijze te verhalen. De vreemdeling, die de Belgisch hoofdstad niet kent, zal zeker veel aan dit boekje hebben, dat zéér smaakvol is uitgevoerd. Het is een onder deel van een serie, waarin onder meer ook Wandelingen door Rome (van Godfried Bomans), Langs de Riviera (door Sem Presser) en Om en nabij de Italiaanse we gen (van prof. dr. J. J. M. Timmers) ver schenen. Het eerste van de vier concerten die het Residentie-Orkest tijdens het Holland Festival in het Kurhaus te Scheveningen geeft, werd woensdagavond door Willem van Otterloo geopend met een tot in de tails afgevierkte uitvoering van Haydn's Klok-syfmonie (nr. 101). De zorg waarmee het samenspel was uitgebalanceerd maakte dat deze symfonie ten voeten uit geklonken heeft in de karakteristieke mengeling van luim en bezonkenheid. Bijzonder geslaagde momenten waren de reprise van hel „klok"-thema in het tweede deel met fluit, fagot en violen en het watervlvgge fugato in de finale. NA DEZE WEENS-KLASSIEKE intrada volgde een ander aspect van de klassiciteit met Diepenbrock's Symfonische Suite uit de muziek bij „Elektra" van Sofokles. Uit de toneelmuziek, in 1920 gecomponeerd voor de enscenering door Royaards, is deze suite samengesteld door Eduard Reeser. De componist die zelf, zoals bekend, klassicus was heeft een toon van serene bewogenheid weten te treffen, die zich soms ontlaadt in een heftige klacht of rust zoekt in een hiëratisch ritme. Door een sterk j maar niet overmatig r|ni|Qn reliëf aan de climaxen IIUIIUIIU te geven, wist Van Ot terloo met het orkest de spanning prachtig vast te houden en werd de muziek heengeholpen over haar zwak kere kant: de te brede spreiding van een wel nobele, maar wat „zoekende" elegische lyriek. HOOGTEPUNT van dit programma was, na de pauze, het optreden van de pianist Daniel Wayenberg in Ravels Pianoconcert voor de linkerhand. De in Parijs wonende Nederlander Waijenberg, dertig jaar oud, heeft gestudeerd bij Marguérite Long, is in het bezit van een aantal internationale onderscheidingen als pianist onder an dere een Prix du Disque voor zijn opname van de beide pianoconcerten van Ravel en heeft reeds tournees door verscheidene landen gemaakt, onder andere de Ver enigde Staten en Canada. Des te verwon derlijker dat men hem hier zo zelden hoort want hij is vermoedelijk de grootste Ne derlandse pianist. Zijn vertolking het woord in zijn volle betekenis te nemen van het concert bewees dat hij de veel heid aan technische vermogens bezit die hier geëist wordt en dat hij daarmee de af en toe vrijwel onneembare obstakels wist te overwinnen. Even leek mij dat zijn uithoudingsvermogen in de slotcadens taande, hetgeen te meer opviel na de grote gespannenheid van het voorgaande en het meeslepende geweld waarmee hij de cli max naar de orkestreprise van het hoofd thema wist op te bouwen. Als geheel waardeer ik zijn interpretatie, die naast verontwaardiging en felheid ook zeer mooie tedere accenten had, boven die van Casadesus, welke min of meer als dé stan daard-uitvoering geldt. Wayenberg viel een ovationeel succes ten deel. Hij liet hierin dirigent en orkest delen die gelijk- Met ingang van 15 juni is de heer P. C. Heuwekemeijer benoemd tot directeur van de Nederlandse Orkeststichting tot Beheer van het Concertgebouworkest. In verband met deze benoeming is aan de heer Heu wekemeijer op de meest eervolle wijze ont slag verleend als lid van het concertge bouworkest. Bij de uitoefening van zijn taak wordt hij terzijde gestaan door de heren M. Flothuis, artistiek leider, en mr. H. J. Waage, zakelijk leider. LONDEN (ANP) De Londense „Times" heeft naar aanleiding van de aankondiging van de veiling bij Sothe by's van Rubens' schilderstuk „De aan bidding der wijzen" in een hoofdartikel gepleit voor maatregelen om te verhin deren dat successievelijk al te veel grote kunstwerken uit Engeland worden wegge kocht en naar het buitenland overge bracht. Het stuk van Rubens is, aldus het blad, een van de enkele honderden schil derwerken in particulier bezit die naar het oordeel van deskundigen de nationale ver zamelingen in Engeland ten zeerste zouden Het altaarstuk „De aanbidding der wijzen" van Pieter Paul Rubens, dat op woensdag 24 juni in Sotheby's in Londen geveild zal worden. verrijken. De regering moet nu de vraag onder de ogen zien wat zij doen moet als deze stukken, de een na de ander, op de markt geworpen worden met de aan ze kerheid grenzende waarschijnlijkheid dat zij naar het buitenland gaan tenzij de re gering ingrijpt. De National Gallery kan dergelijke aankopen niet uit de gewone fondsen bekostigen. Onderhandse onder handelingen voor de veiling zouden wense lijk zijn, maar dan zou toch een redelijk bod gedaan moeten worden want de par- ticulieree eigenaar heeft recht op zijn prijs. De verkoop van de Rubens zal een proefgeval kunnen zijn, meent de Times. gezind hadden meegewerkt aan de ver klanking van deze partituur die een nood kreet behelst. TOT SLOT, misschien bedoeld om op luchting te wekken na de gekwetste mu ziek van Ravel's concert: de Moravische speelmansvreugde van de „Sinfonietta" van Janacek. Wat deze ostinate boeren- leut, ritmisch en melodisch nogal armelijk, geheel afziend van verwerking, contra- puntiek of klankverfijning, zo aantrekke lijk maakt voor velen, ontgaat mij. Een feit is, dat het Residentie-Orkest er een briljante uitvoering van gegeven heeft die het slot vormde van een afwisselende en boeiende muziekavond. Sas Bunge Bevestiging van het vonnis van de kan tom-echter tachtig gulden boete of twintig dagen hechtenis heeft de offi cier van Justitie bij de Haarlemse recht bank vanmorgen geëist tegen een 24-jarige student uit Amsterdam. De student had op 30 december van het vorig jaar in zijn auto met een snelheid van over de honderd kilometer per uur over de Delftlaan in Haarlem-Noord ge reden. Verdachte was tegen het vonnis van de kantonrechter in hoger beroep gegaan omdat deze naar hij zeide „niet voldoende rekening had gehouden met zijn goede trouw". De student ontkende overigens niet dat hij op de bewuste weg zo snel had gereden. Volgens hem was echter de aanduiding met borden aangevende de toe gestane maximum snelheid ter plaatse onvoldoende geweest. Rijdend van zuid naar noord had hij alleen bij het zwem bad aan de Kleverlaan een 70 km-bord gezien. Voorbij de Orionweg had hij ge meend buiten de bebouwde kom van Haar lem te zijn en had hij zijn snelheid tot boven de honderd kilometer opgevoerd. Een politieagent, die zei dagelijks op deze weg de snelheid van automobilisten te controleren, sprak als getuige zelfs van een vaart tussen de 110 en 120 kilometer over een afstand van ongeveer een kilo meter. De president, mr. F. P. E. Bloemarts, was van oordeel dat er voor verdachte geen twijfel mogelijk was dat hij zich nog binnen de bebouwde kom bevond. De uitspraak volgt over veertien dagen. Advertentie Ja, Moeder weef wel waf Vader graag wil! Ze weef dat hij reuze blij zal zijn met b.v. zo'n mooi no-iron overhemd. Prachtig, die moderne boord! Hagelwit of in 'n nieuwe fint. ZELFBINDERS van 2.93 tot 12.50 MILOC SOKKEN v.a3.25 NYLON SOKKEN v.a3.50 SWANZAKDOEKEN 0.95 ZOMERPULLOVERS 21.50 - 29.75 WEEKENDSHIRTS v. 10.95 tot 32.50 Ziet onze etalages! Gen. Cronjéstraat 38-40 - Tel. 54679 Het was te verwachten, dat bij de vele muziek-manifestaties, die dit jaar tijdens het Holland Festival worden gegeven, er ook enkele zouden worden opgenomen, die gewijd zijn aan de nagedachtenis van Jo seph Haydn, de geniale componist, die honderdvijftig jaar geleden, op 31 mei 1809 te Wenen overleed. Het Nederlands Ka merorkest heeft woensdagavond in het Concertgebouw te Amsterdam zelfs een compleet Haydn-concert gegeven, waarop vrij onbekende werken van de meester ten gehore werden gebracht. De keuze van deze muziek werd als het ware voorge schreven door het eigen karakter van het orkest, dat zich bewust gespecialiseerd heeft op composities, die in de sfeer van kamermuziek liggen. Dit was met de symfonieën No. 39 en No. 83 zeker het geval en eveneens met het Concert in C voor viool en strijkorkest en het Concert in D voor clavecimbel en orkest. Het was muziek voortgekomen uit de vreugde van het musiceren, zonder ro mantische „worstelingen" opgeweld uit de eeuwige bron van pure muzikale schoon heid en in een broze vorm van ijle struc tuur gekristalliseerd. Maar zij bleef kwetsbaar voor elke dy namische aantasting, die er ontstond bij het opvoeren van het Unllrtnrl klankvolume en bij het nüllluflu accentueren van de rit mische stuwingen, waar- f" ,_l toe de dirigent Szymon f PST Va Goldberg kwam bij het uitleven van een inner lijke gespannen bewo genheid. Op dynamische wisseling -en op een strakke ritmiek was de directie van Szymon Goldberg meer gericht dan op het oproepen van een muzikale spanning met het verwerkelijken van de eigen zeggings kracht van een melodie. Hoe fijn ook overigens door het orkest met zijn voor treffelijke instrumentalisten uitgevoerd, Advertentie HET MOOISTE CADEAU VOOR VADER EEN ELEKTRISCH SCHEERAPPARAAT 'n Enorme keuze in diverse merken bij GED. OUDE GRACHT 11 t/o Postkantoor Haarlem TELEFOON 19981 het werk bleef in deze vertolking beperkt tot een uiterlijke klankengenieting, die met al haar technische perfectie toch slechts een vluchtige impressie van de symfonieën gaf. Uit een oogpunt van muzikale interpre tatie kwamen er op dit concert hoogte punten met de uitvoering der beide con certen voor viool en voor clavecimbel met orkest. Voor de uitvoering van het vioolconcei*t deed Szymon Goldberg tijdelijk afstand van zijn leiderschap van het orkest en nam als solist de taak op zich de vioolpartij van Haydns vioolconcert te spelen. En hier mede openbaarde zich Szymon Goldberg wederom als een uitnemend violist, als een ras-muzikant, die de dirigent in hem verre te boven gaat. Nog hoger steeg het peil van dit con cert met de uitvoering van het Concert in D door de claveciniste Janny van We ring. Haydns clavecimbelconcert ontstond in de overgangstijd van de muziek der achttiende eeuw naar die der negentiende, waarin het „Hammerklavier" een domi nerende positie zou gaan innemen. Soms wordt Haydns concert op de moderne con certvleugel gespeeld. Hoe schoon klonk echter het werk nu in de stralende klank van het clavecimbel, in de fijne tinteling van aangetokkelde snaren en met de ver stillende timbre-nuance van het luit-regis- ter. En hoe prachtig werd de versmelting van de clavecimbel-klank met die van het begeleidende orkest. De uitvoering werd een meesterlijke prestatie van Janny van Wering, wier geloof in de artistieke zen ding van haar favoriete instrument een overtuigende bevestiging kreeg. Met een verheugend begrip voor hun dienende taak zorgden de dirigent en het orkest voor een betrouwbare, uitnemend aansluitende begeleiding en terecht liet de soliste hen delen in het grote succes dat haar vertolking verkreeg. P. Zwaanswijk In Zwammerdam wilde mevrouw B. Roosbeek-Den Hartigh met haar rijwiel aan de hand de rijksweg oversteken, waar bij zij een uit de richting Bodegraven na derende auto niet gezien schijnt te hebben. Zij werd aangereden en zwaar gewond. Tijdens het vervoer naar een ziekenhuis in Leiden is zij overleden. Op het kruispunt Velpstraat-Nachte- gaalstraat in Zundert, waarlangs wegens herstelwerkzaamheden al het verkeer van de grens te Zundert in de richting Breda moest worden geleid, is een personenauto uit Wassenaar met vier inzittenden tegen de achterzijde van een vrachtauto ge botst'. De 52-jarige mevrouw F. van Put ten uit Wassenaar werd zodanig gewond, dat zij later in het ziekenhuis te Breda overleed. Het l'/s-jarige jongetje Simon Tiemers- ma uit Leeuwarden is in Schoorl tegen het achterwiel van een juist vertrekkende autobus opgelopen en kort daarop aan een schedelbasisfractuur overleden. Hij was even aan de 'aandacht van zijn moeder ontsnapt. Het gezin Tiemersma was in Schoorl met vakantie. AMSTERDAM (Gem. Un.) Bevorderd tot arts mevrouw E. A. GellingKuiper, Eindhoven; mevrouw G. M. Schelhaas— v. d. Abeele en R. F. M. Jessurun, A. R. H. B. Verhagen, T. H. Oei, E. P. S. Posthuma, allen Amsterdam. Artsexamen 1ste gedeelte: mevrouw A. Misnay en A. B. M. van Berkel, R. W. M. Croughs, A. H. Kaligis en R. S. Amelkin, allen Amsterdam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 11