Fanfare" zonder echo Alka- Seltzer Haarlems Dagblad Comité ageert tegen demping van Utrechtse singels Wat de toerist niet ziet: nog 35.000 krotten in de hoofdstad In 8 minuten uw PASFOTO'S VAN BASTEN Aanmeldingsformulier WOENSDAG 24 JUNI 1959 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 9 99 EEN BESCHOUWING NAAR AANLEIDING VAN DE INTERNATIONALE FILM WEEK TE ARNHEM Ee»»e Limburgs Collegium Musicum op concertreis Anne Frankprijzen 1959 Europese produktie van geleide wapens Hoogtepunt van Stertocht was bijeenkomst in Haarlem Jio&atl" AMSTERDAMS ALLERLEI De bedrijfscompetitie Aanrijding door teveel links houden Kerkelijk Nieuws Inwonertal van Heemstede is iets afgenomen NERVOSITEIT Op 19 juni begon in de levendige stad Arnhem het derde Nederlandse filmfestival dat om de twee jaren georgani seerd wordt. Het programma omvat een aantal belangrijke speelfilms uit verschillende landen afkomstig en geeft aldus enig inzicht over de stand van zaken in ae internationale filmwereld. De meeste van deze films zijn al op het Film festival in Cannes vertoond en enkele ook al bekroond, andere films hebben al in het land van herkomst de vuur proef van een première doorstaan. Door deze voorselectie door een internationaal forum is wat Arnhem betreft het verrassingselement niet meer aanwezig. Dit verrassings element was in Cannes de ontdekking van een aantal nieu we regisseurs. Er was echter ook nog een andere „ontdek king" namelijk, dat achter deze regisseurs en hun opmerke lijke produkten producenten hebben gestaan! Er is aan dit feit m.i. te weinig aandacht besteed. De beweringen van sommige filmtheoretici ten spijt, is het nu eenmaal niet zó dat uitsluitend de regisseur aan een film stijl en vorm geeft. In cle praktijk van het filmmaken zijn de regisseur en zijn medewerkers in hoge mate afhankelijk van de „producer". Want een werkelijke „producer" is niet alléén de man die de filmproduktie financiert en organiseert, hij is ook de man die het manuscript kiest, op de mogelijkheden beoordeelt en hij is de raadsman en steun van de regisseur. Zijn taak is niet minder „creatief" en gezien zijn sleutelpositie-, van het grootste belang voor alles. Het is daarom duidelijk dat de werke lijke „producer" zeer bepaalde eigen schappen en talenten moet bezitten en smaak en eruditie. Het produceren van een film kan beslist geen „vrije-tijds" besteding zijn van een ambitieuze film verhuurder of theaterexploitant. Want dit uiterst moeilijke en gecompliceerde „vak" vraagt de volledige mens en alle beschikbare tijd. Men kan dit vak van filmproducer niet om de zoveel jaren eens uitoefenen b.v. alleen als de omstandig heden daartoe gunstig lijken. In het bui tenland doen de „producers" niet anders dan produceren De opzienbarende filmwerken die in Cannes en elders werden getoond, heb ben dus, behalve opmerkelijke regis seurs, ook opmerkelijke producers gehad. Wellicht zijn enkelen van hen niet af komstig uit het normale filmbedrijf, maar dan is de ontdekking van hun bestaan des- temeer het signaleren waard! Zij hebben bewezen niet de slaven te zijn van de onfeilbaar verklaarde formule dat een film alléén maar succes kan hebben, indien ze geschikt is voor „iedereen" man en vrouw, boeren en burgers en buitenlui, katholieken en pro testanten en ouden van dagen en pubers! Deze producers bleken fantasie en moed te bezitten en een zuiver instinct bij de keuze van hun (vaak onbekende) me dewerkers! Het is daarom goed en lofwaardig en bovendien leerzaam dat de Arnhemse filmweek ons iets toond van deze film- renaissance. De Arnhemse Filmweek brengt echter ook een zeer negatief feit aan het licht. Er is geen enkele Nederlandse speelfilm vertoond omdat ze er niet zijn' Slechts enkele documentaire films van vader landse huize konden der traditie getrouw getuigenis afleggen van het Nederlandse talent op het gebied van de korte film. Wij hebben in ons land weliswaar een uitmuntende studio met vakbekwaam personeel wij hebben een Productie- Fonds met aanmerkelijke kapitalen in kas, wij hebben een Sectie Film in de Kunstraad, wij hebben zeer actieve amb tenaren op de afd. Film van O., K. en Wmaar wij zijn niet in staat op het Filmfestival in Arnhem één Nederlandse speelfilm te vertonen! Gezien bevenstaande.. .potentiële moge lijkheden moet er dus ergens iets niet kloppen en wellicht heeft het eens zijn nut deze kwestie onder de loep te nemen. Het „Productie-Fonds" werd destijds door de Nederlandse Bioscoop Bond en het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen gesticht om betere film- produktie-mogelijkheden (financieel) te scheppen en daardoor de continuïteit van een speelfilmproduktie mogelijk te ma ken. Want voor de artistieke en techni sche ontwikkelingen is een voortdurende filmproduktie een levensbelang. Slechts door een voortdurend „werken" (en daardoor leren) kunnen de filmers op den duur betere werkstukken afleveren en het algemeen niveau van de Nederlandse speelfilm opvoeren. Voor de producent gaf het Productie-Fonds gunstiger finan cieringsmogelijkheden en werd zijn per soonlijk risico aanmerkelijk verminderd. Maar aangezien een film nu eenmaal niet alléén met geld wordt gemaakt, maar daarvoor creatieve én technische mensen nodig zijn, is het voornaamste dat zij in de gelegenheid worden gesteld voortdurend en in gunstige omstandighe den te werken. Er werd van de zijde van het Produc tie-Fonds uitdrukkelijk op gewezen dat men niet mocht verwachten en kon, dat An- - r>r> f Vraagt Uw Apotheker of Drogist Het na de tweede wereldoorlog opge richte Collegium Musicum uit Heerlen, een uit twintig zangeressen en zangers be staand kamerkoor, zal einde juli onder lei ding van zijn dirigent Jef Somers een tournee gaan maken door België, Luxem burg en Frankrijk. Tijdens deze reis zal het koor voor radio Paris de première brengen van een nieuwe, door de Haagse componist Marius Monnikendam geschreven vier stemmige „Missa Solenissima" voor ge mengd koor, orgel en koperinstrumenten. Deze muziekmis heeft Monnikendam ge componeerd in opdracht van de kathedraal van Cincinnati. Het werk werd in een modern klankidioom geschreven maar is gebaseerd op thema's in oude kerktoon soorten. Deze missa wordt ook voor radio Luxemburg gezongen. In de studio's van radio Paris zal Colle gium Musicum eveneens in eerste uitvoe ring brengen een cyclus „Krans der mid deleeuwen", een compositie, welke Oscar van Hemel in ondracht van het Nederland se ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft geschreven. De schrijver van dit artikel, Gerard Rutten, is de maker van vijf Neder landse speelfilms. Op het ogenblik be reidt hij een Frans-Duitse coproduktie voor van de verfilming van Otto Rom- bachs roman „Adrian, der Tulpendieb". Hij voert over deze film de regie onder produktieleiding van Hans Abich. alle films via de hulp van dit Fonds tot stand gebracht artistiek en/of commer cieel een succes zouden worden. Het getuigde van gezond inzicht dat men begreep dat slechts geleidelijk het ni veau van de Nederlandse speelfilm met vallen en opstaan naar boven zou kunnen worden geschroefd. Het leek daarom voor de filmers dat het levensgevaarlijke risico van een „flop" nu niet meer zou kunnen beteke nen dat zij maar naar een andere werk kring zouden moeten uitkijken of naar het buitenland zouden moeten uitwijken. De praktijk heeft intussen helaas aan getoond dat deze nobele en verstandige overwegingen van het Productie-Fonds niet nagekomen werden. Er kwam geen continuc-produktie en zeker geen werk- continuïteit voor de filmmakers. De pro- duktie van een speelfilm bleef als voorheen beperkt tot een incidenteel gebeuren en de tussenpozen bleven even lang of nog langer. Van een gestadige mogelijkheid voor verdere ontwikkeling was natuurlijk zó geen sprake. Er worden vele motieven opgesomd om te verklaren waarom een continue speel filmproduktie zo moeilijk of in het geheel niet te realiseren is. Vele van deze motie ven zijn juist en berusten op ervaringen. Maar gelden zulke motieven om het niet te doen ook niet voor andere kunstuitin gen, zoals het toneel, de opera, het ballet, de muziek?.. Bij al deze kunstuitingen speelt het geld het risico nu eenmaal een belangrijke rol., een rol die niet weg te werken is. En aanvaard wordt! Wat zou er bijvoorbeeld van ons toneel en onze bal letkunst terecht zijn gekomen indien de spelers, de regisseurs en de dansers slechts één enkele maal om de zoveel ja ren konden optreden? Het is een ondenk bare absurditeit.Bij de „film" is dit echter wel het geval! Wanneer men een lijst opstelt van de gemaakte speelfilms, dan ontdekt men dat slechts een enkele speelfilmregisseur meer dan een of twee films heeft kunnen regisseren, dat aan iedere film andere medewerkers hebben gewerkt, dat er steeds weer andere ma nuscript- en draaiboekschrijvers geweest zijn, steeds weer andere cameralieden enz. enz. Men beweert herhaaldelijk dat er in ons land geen goede draaiboekschrij ver aanwezig is! Haal je de koekoek.hoe moet zo'n schrijver het leren als hij maar eens één (bescheiden) kans krijgt en daar na in geen jaren (of nooit!) meer. Ieder vak moet geleerd worden. Filmacademies en filmcursussen zijn zeker nuttige instel lingen, maar onvoldoende om vakkundige filmmensen af te leveren. Daarbij komt wat ons land betreft dat vri j veel do centen van deze „filmopleidingen" de studio's hoogstens als belangstellende be zoeker gezien hebben en slechts een heel enkele docent op een verantwoordelijke post in'een filmproduktie werkzaam is ge weest. In de praktijk blijkt er dus heel wat niet in orde te zijn. In andere landen met een eveneens beperkt taalgebied (dus ook exploitatie-gebied) blijkt het wel mogelijk een continue-speelfilm-produktie tot stand te brengen en voortdurend films te ma ken. De ene goed, de ander minder., de een een flop en bij hoge uitzondering eens een meesterwerk! Waarom kan dat hier niet? Er bestaan hierover dus verschillen de theorieën, maar ik meen dat aan dit al les hoofdzakelijk één factor schuld heeft en wel het ontbreken van een werkelijke „producer", een man die uitsluitend en alléén leeft en werkt om films te produ ceren. Ik wil beslist niet beweren dat degenen die in ons land een of meerdere films tot stand brachten geen kundige lieden zou den zijn. Van een enkele kan men zeer beslist het allerbeste beweren, alleen., zij doen het eens in de zoveel jaren! Hun hoofdwerkzaamheden liggen in al deze ge vallen op een ander terrein, zoals de film verhuur of de theater-exploitatie. Ik kan met de beste wil een film man die slechts eens incidenteel een film tot stand brengt, geen „filmprodu cer" noemen. In het filmproduktiebedrijf vervult hij nu en dan eens een gastrol! Ik geloof dat, in dit ontbreken van een werkelijke „producer", de hoofdoorzaak ligt van onze eeuwige nationale speelfilm- crisis! Want een echte producer moet produceren, zoals een schrijver schrijven moet en een schilder schilderen moet. En deze bezetenheid voor zijn vak. het vak dat zijn gehele leven beheerst, doet hem ook de voorwaarden scheppen en de moei lijkheden overwinnen om te kunnen pro duceren. Hij heeft en wil geen uitwijkmo gelijkheden naar een ander bestaan. Zij, die eens als regisseur een speelfilm hebben gemaakt, weten wat er nodig is geweest om hun producent tot daden, tot productie te krijgen. Een langdurige, bij na ongezonde „flirt", het schrijven en in dienen van ontelbare (meestal op eigen risico geschreven) manuscripten, einde loze besprekingen en een nooit aflatende „drang" waren nodig. En dan ten slotte een film, die met grootste omzichtigheid gemaakt moest worden, geschikt voor jong en oud enz. enz! Men kan het de pro ducent die zich eens een keer aan een filmproduktie waagt, niet kwalijk nemen dat hij een filmschaap met vijf poten eist! Een producer met een continue produktie loopt immers minder risico's door de ver scheidenheid van zijn films. Indien hij ten minste een verstandige en moedige keuze voor zijn programma doet. Ieder jaar opnieuw kunnen wij in de kranten lezen dat NU de lang verbeide continue produktie komt. Ambiteuze lieden geven persconferenties en vertellen onder het genot van borrels en pindaatjes van hun grote plannen! Dit herhaalde zich ieder jaar en daarna kwam de landerige stilte..! Nu doet zich in ons land het merk waardige feit voor dat of een film nu succes heeft of niet daarna er lange tijd niets meer gebeurt. Dit was na uitge sproken successen als „Sterren stralen overal" „Ciske, de Rat" en ook na het grote commerciële succes van „Fanfa re" het geval. Ook deze „Fanfare" bleef zonder echo. De mensen die aan een Ne derlandse speelfilm werkten, wisten bijna met een wiskundige zekerheid dat na hun periode van werken een lange periode zou volgen van „niet werken" (althans niet in de speelfilmsector). En dit weten was on afhankelijk van succes of geen succes, van goede of slechte kritieken. In vele opzich ten heeft juist de Fanfare film heel wat aan het licht gebracht voor hen, die ogen hebben om te zien en oren om te horen. Zonder enige twijfel gaan de makers van „Fanfare" op kortere of langere termijn weer gebruik makend van hun succes en goodwill, een nieuwe film produceren. Maar daarmede is de zaak van de conti nue produktie en de continue ontwikke ling van de filmers niet gered. Terwijl in Arnhem voor en na de voor stellingen in het gastvrije Rembrandtthea- ter de glazen geklonken worden, klin ken in de Cinetone Studios te Amsterdam eindelijk weer de hamerslagen aan de dé cors voor een nieuwe filmeen Ameri kaanse speelfilm (The dog of Flanders). Na vele maanden leeg en verlaten gestaan te hebben, zullen deze studio's weer vol activiteit zijn. Maar een buitenlandse acti viteit. Voor de nationale filmwereld een bijna beschamend iets. Want als deze Ame rikanen na vier of vijf weken weer verdwe nen zijn, zal dan weer de stilte in de studio hallen heersen? IN IEDER GEVAL toont de Arnhemse Filmweek de vaderlandse burger, de film vakman en de critici, paters, leden van Kunstraden, Kunstcommissies, Produktie- fonds, Hoofdbesturen en alle hoge en la ge ambtenaren van O.K.W. en R.V.D. dat erbuiten onze grenzen wel goede en inte ressante films gemaakt kunnen worden, niettegenstaande het feit, dat ook in die landen soortgelijke produktiemoeilijkhe- den bestaan als in ons land, dat ook daar de T.V., „kauwgummie voor bet oog", het filmbedrijf schijnt te bedreigen. En dat de uitmuntende films die in Arnhem ver toond worden niet in een zucht en een vloek tot stand zijn gekomen. Dat deze meesterwerken niet op „bestelling" van de filmcritici geleverd zijn, kunnen de ma kers zelf aan hun Nederlandse gastheren vertellen. En dan zullen zij vertellend van de overwinningen op de moeilijkheden kunnen wijzen op één man op de ach tergrond... hun „producer"! Wij kunnen dan vol trots op een hele club wijzen... op het bestuur van het Produktiefonds, op een hele Kunsti-aad, op een half Departe ment en op rijen vol experts en film, des kundigen", maar helaas niet op die ene man, die producer is met hart en ziel en met de inzet van zijn totale persoonlijk heid. Terwijl ik dit schrijf, dendert er een K.L.M. vliegtuig over mijn huis en ik be denk dat dit vliegtuig nooit zou zijn opge stegen, indien er niet eens een man was geweest, een man met een grote visie, een groot ideaal en een onwrikbaar vertrouwen in mogelijkheden. Mogelijkheden die in dit vaak kleinburgerlijk land voor dwaas en onzinnig gehouden werden. Hoe kon immers een klein land een groot interna tionaal luchtvaartbedrijf tot stand bren gen. Albert Plesman wist dat het kon en. het kwam er! Jammer is het dat hij meer van vlieg tuigen hield dan van films...! Want an ders liepen er in Arnhem deze week Ne derlandse speelfilms in waardige wedloop met de buitenlandse produkten. GERARD RUTTEN. Eric Vos en Esteban Lovez bekroond Daartoe in staat gesteld door een schen king, hem aangeboden door bemiddeling van de „Netherland-America-Foundation" in New York, heeft de minister van On derwijs, Kunsten en Wetenschappen de Anne-Frankprijzen 1959, die ditkeer voor toneel waren bestemd, toegekend aan Eric Vos en Esteban Lopez. De jury bestond uit mevrouw E. van Lokhorst, mevrouw A. Westerling, H. Mulisch en H. J. Michael De directeur Materieel Luchtmacht, generaal-majoor W. J. Reijnierse, is be noemd tot hoofd van het bureau, dat in het kader van de NAVO voor de deelne mende regeringen is belast met de coör dinatie en controle van de Europese pro duktie van de geleide wapens type Hawk. Dit is het eerste project, opgezet onder andere met steun van de Amerikaanse regering, waarbij een dergelijke, volko men geïntegreerde Europese produktie plaats heeft. Generaal-majoor Reijnierse zal worden opgevolgd door commodore H. A. Maurenbrecher, thans commandant van het commando taktische luchtstrijd krachten van de Koninklijke Luchtmacht. Nederlandse Vrouwenbeweging De Nederlandse Vrouwenbeweging heeft dinsdag haar jaarlijkse Stertocht gehouden. Het hoogtepunt vormde de bij eenkomst in de grote zaal van het Con certgebouw in Haarlem. Deze volgde op een herdenking bij het graf van de ver zetsstrijdster Hannie Schaft op de Ere begraafplaats in Overveen. Op het po dium in het Concertgebouw hingen span doeken met leuzen als „Een actief leven geen radio-actieve dood" en „Voor de veiligheid van ons land geen atoomoor log". Mevrouw Heiltje de Vos las begroetings telegrammen van vrouwenorganisaties in West- en Oost-Duitsland. De secretaresse van 't hoofdbestuur het vroegere Tweede- Kamerlid voor de CPN Annie Averink acht te het bouwen van raketbasissen „vlak naast de deur" een aanleiding te meer om de strijd tegen het gevaar van een atoomoorlog voort te zetten. Atoombom men en raketten zijn geen afweermidde len. De bewapeningswedloop dient niet om van de wapens geen gebruik te ma ken. Met tactische A-wapens een kleine oorlog voeren legt niet de basis voor vre de, maar voor een grotere oorlog, aldus spreekster. Zij meende dat alleen om de conferentietafel naar een vreedzame op lossing van internationale politieke ge schillen kan worden gezocht. Verder be pleitte zij de noodzaak van een atoom- bomvrije zone in Europa. Ten slotte wek te zij de aanwezigen op de strijd tegen voor de afschaffing van alle vernieti gingswapenen en voor vriendschap van alle volken voort te zetten. Hierna kon men genieten van het op treden van het Spaanse danspaar Elena Y El Rubio, dat met veel temperament en zwier Spaanse volksdansen uitvoerde. Het Spaanse gitaarduo Ramirez zorgde voor de begeleiding. De sopraan Marjo Ingen-Soet zong oper-aria's, onder meer uit „Die verkaufte Braut" en „Madame Butterfly". Mevrouw Uut Huising ver zorgde de conference en zij zong enkele enrstige en luchtige liedjes. Vera Loret- ta bespeelde virtuoos haar accordeon. Aan het eind van de bijeenkomst be sloten de aanwezigen op voorstel van het hoofdbestuur twee moties aan de rege ring te zenden. Hierin sprak de vergade ring zich uit tegen het voornemen van de regering Duitse wapendepots op ons grond gebied te vestigen. Verder protesteer den zij tegen de door de SER geadvi seerde huurverhoging van 25 percent die volgend jaar een feit zou moeten wor den. Na de bijeenkomst stapten de honder den vrouwen weer in de autobussen die haar naar de respectieve woonplaatsen zouden terugbrengen. Het „Comité Binnenstad en Singels" te Utrecht heeft de Utrechtse gemeenteraad een adres gezonden, waarin het de leden verzoekt, het door burgemeester en wet houders voorgestelde verkeersplan voor de Domstad niet te aanvaarden. Dit ver keersplan, opgesteld door de Duitse ver- keersdeskundige Feuchtinger, houdt onder meer in het dempen van de Utrechtse singels. Het comité verklaart in zijn adres, dat naar de huidige opvattingen inzake cul tuur, wonen en leven, de oude binnenstad van Utrecht zoveel mogelijk dient te wor den bewaard en hersteld, opdat de toe komstige bevolking van Utrecht kan wo nen in een stad, waarin men zowel de eigentijdse scheppingen als de grondsla gen en de wortels daarvan ervaart. Het comité acht het niet verantwoord, een zo ingrijpend verkeersplan te aan vaarden, zonder dat met rijk en provin cie over de wegen die naar de gemeente Utrecht zullen toelopen en haar zullen omringen, overeenstemming is bereikt. Het vestigt er tevens de aandacht op, dat het zelfs niet vaststaat dat de voorgestel de demping van de stadssingels water staatkundig verantwoord of mogelijk zal zijn. Uit de voordracht van B. en W. blijkt volgens het comité niet, dat bij de voor bereiding van het verkeersplan overleg is gepleegd met de Rijkscommissie voor Monumentenzorg en het acht dit, daar het plan aanzienlijke ingrepen beoogt in en om de oude stad, onaanvaardbaar. Het hoofdbezwaar van het comité is, dat het verkeersplan ingrijpende stede- bouwkundige gevolgen zal hebben, hoe wel het niet is opgezet als een onderdeel van een stedebouwkundig plan. Het ver keersplan dient dit, naar zijn mening, wel te zijn en het comité stelt dan ook voor, alsnog aan een Nederlandse stede- bouwkundige opdracht te geven tot het maken van een stedebouwkundig basis plan, dat zal moéten voorafgaan aan welk verkeersplan dan ook. Advertentie WONINGINRICHTING GR. HOUTSTRAAT 155 - TEL. 11159 ff Nieuw genre import Handweeftap(jt in alle maten en kleuren. (gelijk aan het Parijse Bois de Boulogne) en dat mag ook 'wei, want op zo'n mooie zondag ziet men in het gras tiêrïdüizën- den Amsterdammers zitten. Dat moet de boswachters voldoening geven, want uit eindelijk is het bos aangelegd om de ste deling niet teveel van het natuurlijke groen te laten vervreemden. Maar de boswach ters zijn allerminst tevreden. Zij spreken over het steeds groter wordend bezoek van „bosvarkens", menselijke wezens aan wier aanwezigheid de volgende dag nog papieren, kranten, dozen en flessen her inneren. Het gezamenlijke bospersoneel heeft de gehele maandag nodig om het gebied weer van de vuilnisbelt te ont doen. De uitslagen ;n de competitie bedrijfs voetbal in afgelopen week waren: Afd. A: VVV I—Nebima I 3-2; Nebima I—SVOW I l-9:Afd. B: VVV 2—Tramvogels 0-6; OVN HSM 4-2; Afd. C: Heeremansv. L.—SV OW 2 5-1; Nebima 2—Figee 2 3-3; Afd. D: Co-opOCS 2 5-2; PlanetaDijkstra 4-1; J. G. NelisNautamix 4-0. Het programma voor deze week luidt als volgt: woensdag 24 juni A: SVOW IFigee I (Slaperdijk); woensdag 24 juni D: Co-opPlaneta (Spaarndam); donderdag 25 juni D: H. S.Dijkstra (Slaperdijk); vrijdag 26 juni D: OCS 2 Nautamix (Slaperdijk); zaterdag 27 juni C: HilcoVriebo, 2 uur (Slaperdijk). De standen per 21 juni zijn: (Van onze Amsterdamse redacteur) In Zwolle heeft men onlangs de -brand gestoken in een oud huis als begin van een grootscheepse krotopruiming. Amster dam is daar nog niet aan toe. Bezoekers van de hoofdstad kijken vol bewondering naar het paleis, de winkelstraten, de mu sea en Schiphol. Zij laten zich meevoeren door de nieuwe stadswijken en langs de grachten met hun schone gevels en zij ko men onder de indruk van de machtige dok ken, kranen en pakhuizen in het havenge bied. Maar de meesten komen niet in de sombere Van Lennepbuurt, op Katten- en Rapenburg en in het Czaar Peterkwar tier. Daar leven nog tienduizenden ge zinnen in woningen, die deze naam nau welijks verdienen. De gemeentelijke wo- ningdienst heeft ze geteld: er zijn in Am sterdam 35.000 krotten, die dienen te wor den vervangen. Hoe? Het gemeente bestuur zal met een rapport komen, dat tot de oplossing van dit probleem moet lei den. Het zal echter riet kunnen zonder me dewerking van het rijk. Als Amsterdam binnen vijf jaar van de woningnood ver lost zou willen zijn. dienen 6000 woningen per jaar te worden gebouwd. Pas daarna zou de krotopruiming grondig kunnen ge schieden. Maar de toewijzing aan de hoofdstad bedraagt slechts 2900 huizen per jaar. En als het rijk dit rantsoentje niet drastisch verhoogt, zal de huidige genera tie Amsterdammers niet uit de woning ellende komen.... De sanering van de voormalige Joden buurt van Amsterdam is begonnen met de afbraak van een deel van de Weesper- straat. Er zullen nog vele honderden hui zen volgen. In deze buurt zijn echter vele tientallen kleine industrieën en andere be drijven gevestigd. Zij hebben tot dusver nieuwe bedrijfsruimte toegewezen gekre gen op industrieterreinen aan de rand van de stad. Voor vele ondernemertjes, die hun klanten in een kleine kring rond het oude bedrijf hadden, is dit geen prettige oplossing geweest. Er gaan steeds meer stemmen op om deze bedrijfjes elders in de te saneren buurt een vestigingsmoge lijkheid te geven. De Kamer van Koop handel heeft er nu ook op aangedrongen. Het gemeentebestuur is overigens reeds lang overtuigd van deze noodzaak en het saneringsplan houdt er ook rekening mee. Er zijn echter tal van tegenstanders, men sen, die menen dat alle industrie, groot en klein, uit de binnenstad moet worden geweerd De Kamer van Koophandel zegt echter in een adres aan de gemeenteraad, dat het van het grootste belang wordt ge acht voldoende bedrijfsruimte te behou den en dat men niet kan ontkomen aan de vestiging van werkplaatsgebouwen en industrieflats, ondanks de hieraan ver bonden bezwaren en nu maar weer wach ten op de protesten. Waar de Amsterdammer op mooie zon dagen blijft? Er zijn drie grote trekpleis ters: Zandvoort, het Gooi en het Amster damse bos. Het bos is 900 hectare groot Advertentie BAVADO - Rijksstraatweg 206 - Tel 50920 ARCH SELWYN OVERLEDEN Filmproducent Arch Selwyn, die in 1916 met zijn broer Adgar en Sam Goldfish de maatschappij „Goldwyn pictures" later de „Metro-Goldwyn-Mayer" stichtte, is te Hollywood in de ouderdom van 82 jaar overleden. Afd. A: SVOW I Figee I VVV I Nebima I WW GIH Afd. B: Tram vogels OVN VES OCS I HSM VVV 2 Gesp. Pnt. 4 6 Afd. C: Gesp. pnt Heerem.v. L 4 8 Figee 2 Hilco Vriebo Nebima 2 SVOW 2 Afd. D: J. G. Nelis Planeta Co-op OCS 2 Nautamix H. S. Dijkstra Tegen de inhoud van het plan-Feuchtin- ger voert het comité aan, dat daarin een ook maar enigszins volledig voorstel tot oplossing van het parkeervraagstuk ont breekt. Het meent voorts, dat een ver- keersoplossing niet zal mogen worden gevonden in gehele of gedeeltelijke dem ping van de stadssingels, die zijns inziens een onvervangbaar en in Nederland uniek monument vormen. Het comité staat op het standpunt, dat naast plaatselijke correcties in de thans bestaande singelrondweg, de oplossing zal moeten worden gevonden in een rond weg buiten en op enige afstand van de singels. Aan het slot van het adres ves tigt het comité nog de aandacht op dè be denkingen van de architecten Oud, Du- dok en Haakma Wagenaar ten aanzien van het plan-Feuchtinger. Op de Duin en Kruidbergerweg bij de Middenduinweg tussen Bloemendaal en Driehuis is dinsdag een personenauto, ko mende uit de richting Velserend, tegen een tegemoetkomende bestelauto gebotst. De personenauto, bestuurd door J. L. uit IJmuiden, hield bij het nemen van de bocht teveel links. De bestuurders van beide auto's werden licht gewond. De wa gens moesten worden weggesleept. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Waddinxveen D. van der En.t Braat te Elspeet te Klundert (2de maal) G. van Estrik te Nieuwland. Bedankt voor Houten (U.) H. Harkema te Zeist. Chr. Geref. Kerken Tweetal te Sneek W. van 't Spijker te Drogeham en dr. W. H. Velema te Eind hoven. Aangenomen naar IJmuiden M. Vlietstra te Eemdijk. Tweetal te Haarlem-Noord J. Rebel te Murmerwoude en W. van 't Spijker te Dro geham. Bedankt voor Steenwijk W. van 't Spij ker te Drogeham. Geref. Gemeenten Tweetal te Amsterdam-Centrum en te Dordrecht P. Blok, kand. te Roterdam en C. Wisse, kand. te Tholen. Tweetal te Slikkerveer P. Blok, kand. te Rotterdam en C. Wisse, kand. te Tholen, van wie eerstgenoemde is beroepen. Beroepen te Boskoop P. Blok, kand. te Rotterdam. Bedankt voor Opheusden M. Blok te Rijssen. Baptisten Gemeenten Beroepen te Alkmaar H. van der Werf te Emmen. Vrye Evang. Gemeenten Beroepen te Yerseke A. J. Buurman te 's-Gravenhage. Geref. Kerken Aangenomen naar Amsterdam als evan gelisatiepredikant (vac. H. U. Buitink) G. van Halsema te Hoornsterzwaag. Beroepen te Ottoland J. C. W. van 't Hoff, kand. te 's-Hertogenbosch. Het aantal inwoners in Heemstede is in het eerste kwartaal van dit jaar afgeno men met 51 personen. Er vertrokken 507 mensen, waartegenover 414 vestigingen staan. Honderdentwaalf kinderen zagen het levenslicht, zeventig mensen overle den. Aan het einde van het eerste kwar taal had Heemstede 25835 inwoners, van wie 12223 mannen en 13612 vrouwen, wel ke cijfers men kan lezen in het kwartaal overzicht van de gemeente. Er werden 38 huwelijken gesloten, waar van 24 kerkelijk. Eén huwelijk werd ont bonden. Advertentie Tegen OVERMATIG MAAGZUUR en Ja! Alka-Seltzer vermindert gelijktijdig overmatig maagzuur en verlicht de hoofdpijn, ontstaan door nerveuze spanningen, want elk tablet bevat niet slechts één maar een com- binatie van werkzame geneesmiddelent Alka-Seltzer verlicht deze ongemakken even snel... smaakt aangenaam en is heerlijk verfrissend I Ondergetekende: Naam: Straat: Plaats: wenst zich met ingang van te abonneren op OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT k f 7.65 per kwartaal of 0.59 per week Doorhalen wat niet verlangd wordt. Handtekening: Zij die zich met ingang van 1 juli 1959 per kwartaal abonneren, ontvangen de nnmmers tot en met 30 juni 1959 gratis. Dit geldt alleen voor nieuwe kwartaalabonné's, dus niet voor omzetting van week- in kwartaalabonnementen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 13