Horen en zien IAAMcondig^^^N j-; nabeschouwingen „TSJIK, TUK1E EN TOKA" De man aan de top Sprankelende „Cosi fan tutte" bij de Nederlandsche Opera Holland Festival Triomf in Utrecht voor Residentie Orkest het Holland Festival Agenda voor Haarlem en bondig ACCORDEONS 9 Eenzijdig Post duivenvlucht 0er Scheller De radio geeft donderdag Televisieprogramma Amsterdammer beroofd in Frankrijk Opbeurende kennismaking met Peter Maag Moeilijkheden in een KLM- vliegtuig boven Suriname Motorbrand bleek loos alarm te zijn Onder leiding van Antal Dorati Proefschrift over de „paranormale begaafden" door Cameron JOOP VAN DEVENTER WOENSDAG 1 JULI 19 59 mIwmC 'jQ De voetbalwedstrijd tussen Amsterdam en Real Madrid is nogal eenzijdig geweest. Dat gold in eerste instantie voor de krachtsverhoudingen, maar letterlijk ge nomen was het ook nog waar, wanneer men de televisiecamera's in het spel be trekt. Die stonden namelijk haast alle maal aan de kant van de Eretribune in het Olympisch stadion opgesteld Van die kant af aanschouwde men de show van de in het wit gestoken Spanjaarden, die de vaderlandse jongens een lesje gaven. We waren er dus zelf weer bij, al was het beeld in het begin allesbehalve gaaf. Ook de doelpunten voltrokken zich niet allemaal vlak voor onze ontstelde ogen, maar dat lag minder aan de cameraregie dan aan de hogeschoolvoetballers, die uit onmogelijke hoeken schoten, zoals de heer Fagano ons deskundig verzekerde. De heer Pagano verzekerde ons overigens ook nog var. het feit, dat hij evenzeer in de wilde weg kan praten als Amsterdamse voet ballers schieten. Enfin toch hebben we met gencegen gekeken en toen er eenmaal wat vuur in zat werd het nog eventjes spannend ook. Beeldschermer Op woensdag 8 juli zal ter gelegenheid van het bezoek van koning Boudewijn aan Nederland door de gezamenlijke Neder landse omroepverenigingen een postdui- venvlucht worden gehouden. Deze vlucht is bedoeld om de Belgische luisteraars in de gelegenheid te stellen gratis mee te doen aan een wedstrijd. Om kwart over 8 's ochtends zullen honderd duiven worden gelost op het Eugeen Flageyplein vóór de N.I.R.-studio in Brussel. Een reporter van het N.I.R. zal hiervan een ooggetuigever- slag geven. De duiven die van Brussel naar Hilversum vliegen, zijn van tien verschil lende eigenaren. Tien duiven dragen een ring met het cijfer 0, tien met het cijfer 1, tien met het cijfer 2, enz. Nu is het de be doeling dat de Belgische luisteraars de volgorde van de cijfers raden van de eerste zes duiven, die in Hilversum aan komen. Om aan deze wedstrijd te kunnen deelnmen moet men van Belgische natio naliteit zijn en in België wonen. De oplossing een willekeurig getal van zes cijfers dus, moet op een briefkaart worden gezonden aan: de Nederlandse Radio Unie, Postbus 1111, Amsterdam. Op de adreszijde van de kaart dient voorts te worden vermeld het motto: „De Vredes duif", en het volledige adres van de af zender. Alle inzendingen moeten uiterlijk 7 juli in het bezit van de Nederlandse Radio Unie zijn. Advertentie I - r y Rijksstraatweg 59 Haarlem-Noord Select 80 bas 5 reg. nu ƒ249. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 0.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Rep. liuwe- lijksvoltr. Z K.H. Prins Albert en Donna Paoia. 10.15 Gram. 10.45 Rep. huwelijksvoltr. Z.K.H. Prins Albert en Donna Paola. 11.00 Voor de kleuters. 11.10. Gram. 11.15 Pianorecital. 11.45 Dr. Zamen- hof, ontwerper van het Esperanto, causerie. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Uit het bedrijfsleven, caus. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.30 Metropole- ork. 13.55 Beursber. 14.00 Piano en sol. 14.30 Gram. 15.00 Logboek 1936. 15.30 Gram. 16.15 Gram. en Tour de France. 17.15 Voor de jeugd. 17.45 Gram. 17.55 Tenniskamp. Wimbledon. 18.00 Nieuws. 18.15 Herh. Tour de France. 18.30 Lichte muziek. 19.00 Gevar. programma voor de soldaten. 19.45 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 11 mondo delle luna, opera. (In de papze: Weerzien van het verre Oos ten. cans.). 22.40 Act. 22.50 Sportact. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursberichten uit New York. 23.25—24.00 Discotaria. HILVERSUM II 298 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Hoogmis. 9.30 Gram. 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Koorzang. 12.00 Mid dagklok - noodklok. 12.03 Dansmuz. 12.25 Wij van het land. 12.35 Land- en tuinb.meded. 12.38 Gram. 12.45 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.40 Gram. NCRV: 14.00 Promenade- ork. 14.35 Gram. 14.50 Gram. 15.05 Omr.orkest en solist. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Altviool en piano recital. 17.00 Voor dc jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Koperensemble. 18.00 Lichte muz 18.30 Gevar. muziek. 18.50 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Fluit- en orgelrecital. 19.30 Act. 19.50 A.R., pol. caus. 20.00 C.N.V.-jubileum. 21.30 Gelijk oversteken, radioverkeersspel. 22.15 Tijd- schriftenkron. 22.25 Orgelspel. 22.45 Avondover denking. 23.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 23.15 - 24.00 Gram. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 Idem. 14.15 Oude muz. 14.30 Gram. 14.45 Kamermuziek. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. (Tussen 16.00—17.00 Rep. Tour de France). 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.50 Operettemuz. 18.15 Gram. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws. 19.30 Lichte muz. 20.00 Vioolrecital. 20.40 Akademie des diskofielen. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 9.50—12.50 Report, huwelijksvoltrekking Z.K.H. Prins Albert en Donna Paola. NCRV: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30 Voor de jeugd. 20.00 Joum. en weerber. NCRV: 20.20 Filmprogr 20.30 De Gilde viert, TV-spel. 22.00 Dagsluiting Een 64-jarige Amsterdamse accountant is in Frankrijk op de weg van Soisson naar Laon door drie mannen, gewapend met pistool, dolkmes en knuppel, overval len. Om hem het wegrijden te beletten, vernielden zij een band van zijn auto. De drie overvallers namen de accountant zijn portefeuille af, waarin zich behalve zijn autopapieren 150.- en 21.000 Franse francs bevonden. Daarna kozen zij ijlings het hazenpad. DE PREMlèRE van de nieuwe montering bij de Nederlandse Opera van Mozarts „Cosi fan tutte" is dinsdagavond in de Stadsschouwburg te Amsterdam een schot in de roos geworden. Het lot van deze opera is altijd raadselachtig geweest. Het kwam zelfs zover dat getracht werd haar aannemelijk te maken door de tekst volkomen om te werken, waarmee men nog verder van huis raakte. De opera is te nemen of te laten zoals Da Ponte haar dichtte en zoals Mozart haar, in een sfeer van goedmoedige ironie, tot een geraffi neerd muzikaal spel maakte, een opera b?iffa, die door fijne spiri tualiteit en warmbloedige menselijkheid boven dit genre uitgroeide. Men zegt dat het onderwerp van het libretto een werkelijk gebeurd feit als aanleiding had.. Dus iets wat wèl kon gebeuren, en dan zelfs met een bedenkelijk resultaat. Maar in de opera van Mozart ont wikkelt het gegeven zich in een klimaat waarin alles vederlicht blijft en het geval zich voordoet als een mogelijkheid zonder meer, welke men niet au sèrieux kan nemen en die bovendien in haar ontknoping iedere hachelijke consequentie uitsluit. Dat „Cosi fan tutte" zolang als stiefkind onder de theaterwerken van Mozart ge golden heeft, moet wel te wijten zijn aan het feit, dat men dit klimaat niet begrepen heeft. Muzikaal behoort het beslist lot de rijpste vier theaterwerken van de meester. Maar om daar volkomen achter te komen is een uiterst geraffineerde interpretatie noodzakelijk, die noch „buffa" noch „seria" wil zijn, maar in haar eigen, daar tussenin zwevende klimaat, de allerhoogste perfectie eist. NAAR DEZE PER FECTIE is in de montering onder re gie van Günther Roth met decors en kostuums van Ruodi Barth en onder mu zikale leiding van Peter Maag, met ernst en ook met succes gestreefd. Er zullen uiteraard op een zo verheven ni veau als hier in op- set aanwezig was, ',ich altijd wel klei nigheden voordoen, lie als lichte wolkjes róór de zon schuiven. Deze tonen dan te- yens aan hoe hache lijk het is op de top- nen van de interpre- :atiekunst te verwij len. Het zou dan ook dwaasheid zijn er de nadruk op te leggen en zulks vooral bij een première. Met dat al heeft Peter Maag, de nieuwe chef-diri gent van de Neder landsche Opera, met deze Mozart-vertol- king een entree in ons land gemaakt, die nem voor de nabije toekomst ruim krediet geeft. Wij hebben uit net orkest een spran kelende Mozart horen klinken en, meer nog, uit de ritmische en koloristische tendensen van de dirigent kunnen proeven welke sterke gebondenheid hij tussen de vocale en instrumentale elementen voorstaat. Hij wil niet voor begeleider fungeren, maal ais leider Mozart's kunst interpreteren, dus een complete verantwoording dragen. WAAR HIJ DAAR VOLMAAKT in slaagde en dat was hoofdzakelijk het geval was het resultaat Mozarts genie waardig. Een verrassing was daarbij ook de levendige interpretatie van het cirh- balospel in de secco-recitatieven. Over de regie en de aankleding in het algemeen kan met de grootste lof ge waagd worden. De sfeer van het toneel beeld, waarin de belichting een niet te onderschatten functie had om het fraaie decor een wisselend aspect te geven, was als een levend rococo-element, in eenheid met actie en muziek. Bijzonder goed ge- vohden waren ook de oplossingen om de lyrische momenten, die de actie stilleggen en de vocalisten hun solo-kans waarbor gen, tot een heerlijke verpozing te maken. Daartoe hoorde ook het aangrijpend mooie trio „Soave", gezongen door Erna Spoorenberg en Cora Canne Meyer met op de achtergfond Guus Hoekman en in het orkest de golvende beweging van de gedempte violen Met een dergelijk subliem fragment zijn we met Mozart op weg naar de Elyzeese velden. En hoe vaak gebeurt het niet op zo'n avond, dat de be genadigde componist de toehoorder mee neemt naar het absolute! Ik denk bijvoor beeld aan het kwintet uit de eerste akte. Erna Spoorenberg als Fiordiligi en en Cora Canne Meyer als Dorabella in „Cosi fan tutte" van Mozart. aan de aria's van Erna Spoorenberg (Fior diligi), Canne Meyer (Dorabella), de prach tige tenor Mario Spina (Ferrando), Dino Mantovani, die de ziek geworden Jos Burcksen als Guglielmo verving aan het prachtige blazersensemble dat het duet van de twee „Albanezen" inleidt, en aan zoveel meer verrassende dingen, die men alleen maar bij Mozart beleven kan wan neer hij met de vereiste distinctie vertolkt wordt. GUUS HOEKMAN is, als Don Alfonso, in dit verfijnde spel de buffo-figuur die met smaak en waardigheid het evenwicht tot stand brengt. Maar dan is er de kit tige Despina van Adriana Martino, die het clowneske van het rococospel realiseert, desnoods met een falset van een kwa jongen. In dit vocaal en qua samenspel prachtige team, leek ons aanvankelijk de bariton Mantovani wat onwennig wat niet te ver wonderen is als men zich binnen een paar dagen bij een vreemde regie moet aanpassen. Maar in de tweede akte was van onwennigheid bij hem geen spoor meer. Er volgen van „Cosi fan tutte" nu nog vijf opvoeringen, waarvan twee in Am sterdam. namelijk op 6 en 15 juli. Na al wat ik over de première gezegd heb, hoef ik daar niets meer aan toe te voegen. Jos. de Klerk PARAMARIBO (ANP) In de nacht van maandag op dinsdag, drie minuten na het vertrek van het vliegveld „Zande rij" in Paramaribo, meldde gezagvoerder Riemsdijk van het K.L.M.-toestel PH- LKD, op de lijn van Willemstad-Curagao via Paramaribo naar Nederland dat de alarminstallatie in het vliegtuig een brand in een der motoren had gesignaleerd. Hij had de motor onmiddellijk tot stilstand ge bracht en seinde, dat hij terugkeerde naar Zanderij. Aangezien het totale gewicht van het vliegtuig te groot was voor een landing, bleef de gezagvoerder twee uren cirkelen om de benzinevoorraad te ver minderen. Later maakte het vliegtuig een veilige landing op de luchthaven. Achteraf is gebleken, dat er in de be trokken motor geen brand is geweest. Het toestel zal vandaag de reis naar Ne derland voortzetten. Tsjik en Tukie schrokken toch wel een beetje, toen ze meneer Bonifas daar van het paardje zagen vallen. Tsjik snelde erheen en hielp meneer Bonifas overeind. „Hebt u je pijn gedaan?", vroeg hij bezorgd. „Nee", zei meneer Bonifas. „Het viel wel mee; maar ik zal toch verder maar gaan lopen, dat is veiliger!" Meneer Bonifas haalde zijn sigarenkoker voor de dag en nam er een nieuwe sigaar uit, die hij opstak. 5354 ER IS VEEL RAADSELACHTIGS in de muziek, die de Hongaarse componist Béla Bartók in de laatste jaren van zijn leven schreef en het valt moeilijk de klankentaai, waarmede de geniale meester zijn muzikale gedachten formuleerde, op grond van vertrouwde beginselen als muziek te aanvaarden. Die laatste werken van Bartók vertegenwoordigen een hyper-individuele kunst en zij staan afge zonderd in het oeuvre van de componist, wiens muziek uit vroeger jaren geenszins een dergelijke geïsoleerde positie inneemt. Van de „Danssuite", die dinsdagavond gespeeld werd op het concert dat als onderdeel van het Holland Festival door het Residentie Orkest in „Tivoli" te Utrecht werd gegeven, kan dit althans niet beweerd worden. De suite werd in 1923 gecomponeerd ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de vereniging der Hongaarse steden Boeda en Pest tot een grote stad. Met de verwerking van folkloristisch getinte eigen melodieën en ritmen heeft de componist als het ware een getuigenis willen geven van zijn liefde voor zijn eigen karakteristieke volksmuziek. HET WERD EEN PRACHTIG geïnstru menteerde, door fraaie thematiek en rit miek uitmuntende compositie, die met alle relatie tot de nationale muziek toch een sterk persoonlijk karakter heeft verkre gen. Onder de eminente leiding van de diri gent Antal Dorati werd de suite magistraal vertolkt. Dorati gaf aan de uitvoering de spanning der continuïteit en der zuiver muzikale uitdrukkingskracht, niet als een orkestdictator, maar als een kunstenaar, die zich dienstbaar weet aan de muziek. DEZE RELATIE van de dirigent tot de muziek openbaarde zich ook bij de uitvoe ring van het Concert voor viool en orkest van Bartók in de begeleiding van de grote violist Yehudi Menuhin. die de solo-partij op zich genomen had Evenals de danssuite was ook dit vioolconcert van een directe muzikale werking, die geen probleem be treffende de inhoud der muziek onopge lost deed blijven. Inderdaad is dit concert het weHt van een geniaal kunstenaar, van een sterke persoonlijkheid, die niet experi menteerde, maar overtuigd de klanken op schreef, die opwelden uit een innerlijke geestelijke bron. Tussen de dirigent en de solist heerste een voorbeeldige verstandhouding omtrent de interpretatie van het concert. Het leek of de inspirerende leiding van Dorati ook Menuhin bezielde tot een geladen vertol king, die door een magistrale technische beheersing uitmuntte door gaafheid en expressieve klank. Hier hoorde men niet de teruggetrokken, gereserveerde violist, maar de kunstenaar, die door een verheu gende bevrijding zich zelf kon zijn en het schoonste, dat in hem leefde gul toonde tot verrukking van de zeer talrijke toe hoorders. NA DE PAUZE bracht Dorati de vierde symfonie van Johannes Frahms in een uit voering, die onvergetelijk werd door de muzikale en expressieve schoonheid, welke er uit straalde in rijk genuanceerde, prach tig „regergistreerde" klank, in de brede welving der melodieën of in de tinteling van verfijnde thematiek en figuraties. Het Residentie Orkest liet zich bij deze ver tolking kennen cis een ensemble, dat zon der voorbehoud geteld kan worden bij or kesten van wereldfaam. ANTAL DORATI bracht het op dit hoge niveau der reproductiev kunst en hier voor heeft het opgei ogen auditorium hem langdurig toegejuicht. P. Zwaanswijk Bij prof. dr. A. D. de Groot, hoogleraar in de toegepaste psychologie te Amster dam, is de heer Joh. Bendien, tot voor kort psychiater in het provinciaal ziekenhuis te Santpoort aan de Gemeente-universiteit gepromoveerd tot doctor in de letteren en wijsbegeerte op een proefschrift getiteld „Persoonlijkheidskenmerken van paranor maal begaafden". De heer Bendien heeft getracht een ant woord te geven op de vraag: wat zijn het toch voor mensen, deze personen die zich paranormaal begaafd achten? De promo vendus heeft ter beantwoording van deze vraag enerzijds een onderzoek naar de ver meende paranormale gaven ingesteld, an derzijds een persoonlijkheidsonderzoek met de z.g. Rorschach-methode. De vragen of de „paranormaal begaafden" beschouwd dienen te worden als bedriegers, als per sonen met bovennatuurlijke vermogens of als geestelijk gestoorden, heeft de heer Bendien in principe alle drie ontkennend beantwoord. Hij meent de paranormaal be gaafden te kunnen beschouwen als mensen die een subjectieve, „degeneratieve" reali teit sterk objectiveren en die deze objecti vering niet alleen buiten zichzelf, maar vooral ten opzichte van zichzelf door voeren. Anders gezegd: de paranormaal be gaafden zijn mensen, die in zich een para normale werkelijkheid beleven, waarvan de objectivering op anderen de indruk kan maken van bedrog, van bovennatuurlijke vermogens of van geestesstoornis, terwijl deze objectivering in principe sterk over eenkomt met wat vele mensen in hun religieuze leven doen, echter met dit ver schil dat gelovigen eigenschappen aan machten buiten zich toeschrijven, die de paranormaal begaafden „in eigen beheer nemen". 42. De vrijdagse diners dankten nu alleen hun bestaan nog aan het feit, dat alle drie de paren geen zin had- dan om het eerst met de traditie te breken, een weerzin overigens, die nog verhoogd werd door de traagheid van de gevorderde leeftijd en de wijze, waarop de dood was begonnen rond te slaan in de kring van hun oude ken nissen. „Eerlijk, de prijzen van alles geven een mens tegenwoordig wel te denken", zei Mildred Willough- by vanavond, terwijl ze sprak met de kleine adem- stootjes, waartoe ze altijd verplicht werd als ze haar corselet aan had. „Jim en ik hadden het er laatst op een avond over, toen we over de rekeningen spraken. Vorige maand alleen al bedroeg onze rekening bij de bloemist bijna vijftig dollar". „Deze maand zal het nog we) erger worden", voeg de Agnes Smith eraan toe. „Met al die juni-huwelij- ken". „Voor ons zijn de bruiloften niet zo erg als de be grafenissen". „Nee, dat is zo". Het onderwerp was uitgeput en de drie vrouwen zaten in een stilte, die alleen onderbroken werd door geschal van de radio vanuit de zonnige veranda, waar de drie mannen zich afgezonderd hadden. „Jim, lieveling", riep Mildred Willoughby, „kun je de radio niet een klein beetje zachter zetten". „We wachten op de sportuitslagen, liefje," riep Jim Willoughby terug. „Het begint, direct. Ik heb een gok je lopen met Fred en ik zal me geen kansje laten ont glippen om die oude duitendief een paar centen afhan dig te maken". Hij stak z'n vollemaansgezicht, om de hoek, zodat alle dames hem konden zien gebaren. „Fred heeft een massa geld op de Yanks gezet van daag een heel kwartje." Iedereen lachte. Fred Alderson's gierigheid was al een ouwe mop, maar niets ouder dan de andere, die door iemand anders nog plichtsgetrouw verteld zouden worden vóór de avond om was. Edith Alderson, die haar echtgenoot door de open deur heen gadesloeg, was blij, dat hij glimlachte. Fred had er ongewoon zorgelijk en vermoeid uitge zien, toen hij vanavond was thuisgekomen bijna alsof hij weer last van z'n oude kwaaltje kreeg. „O Edith!" zei Agnes zacht. „Ja?" „Ik wou je juist vragen Wat ze wou vragen, werd niet gevraagd. Een bevel om attentie onderbrak plotseling de muziekstroom uit de radio. „Wij onderbreken dit programma," zei de stem op dramatische toon, „om U een belangrijk bericht te melden. Wij hebben een telegram van Associated Press ontvangen, dat Avery Bullard vanmiddag te New York is overleden. Ik herhaal wij hebben een te legram ontvangen, dat Avery Bullard vanmiddag in New York is overleden. Dat is alles, wat ons op het ogenblik bekend is. Zodra wij nader nieuws ontvan gen hebben, zullen wij u dit melden. Blijf op dit sta tion afgestemd voor verdere berichten." De muziek keerde terug, terwijl de omroeper nog middenin zijn laatste zin was. Iemand draaide de knop om en een verbluft stilzwijgen viel in de beide vertrekken. Aller ogen waren gericht op Frederick Alderson. Hij stond in het midden op de zonnige vloer van de ve randa, zijn magere lichaam beefde, alsof hij flauw zou vallen. Edith haastte zich naar hem toe. Mildred Willoughby fluisterde: „Herinner je je, wat ik zei, vóór we dit hoorden begrafenissen?" Agnes knikte, eerbiedig. „Je zou bijna denken, dat het voorgevoel was." „Hoe oud was hij, Fred?" vroeg Jim Willoughby, de vraag stellend, die bij zulke gelegenheden altijd ge steld wordt. Frederick Alderson bewoog de lippen, maar ei kwam niet direct geluid. Dan kwamen traag de woor den. „Hij was vijf jaar jongen dan ik pas zes-en- vijftig." „We moeten gaan," zei Edith Alderson, snel een besluit nemend. „Het spijt me Mildred, maar ik ben er zeker van, dat je het zult begrijpen." „Natuurlijk begrijp ik het." „Ja ja, we moeten gaan," zei Frederick Alder son. Jim bracht zijn hoed en Edith liep terug naar de salon om haar tasje te halen. „Als ik soms iets kan doen zei George Smith en de anderen herhaalden dezelfde frase, terwijl ze stijf in een halve crikel bij de deur stonden. „Dan zal ik het jullie wel laten weten," zei Edith Alderson. Toen legde ze haar hand op de arm van haar echtgenoot en leidde hem over de drempel De telefoon rinkelde en Mildred Willoughby nam de hoorn van de haak. „Met wie? o ja, Mrs Walling ja, ze waren net hier, maar ze zijn weggegaan ja, we hoorden het door de radio ja, ze weten het helemaal niet Mrs. Walling. Dank u voor uw tele foontje." „Dat was Mrs. Walling, die het Fred en Edith wil de vertellen," verklaarde ze. „Ik geloof dat het een klap voor Fred is," zei George Smith plechtig. „Ja zoiets grijpt je aan," zei Willoughby. „Ik weet nog hoe het was, toen Mr Payne stierf Dat was pre cies zo. Hartaanval. Ging precies zo." „Hij had diezelfde morgen nog z'n grasveld ge maaid," viel Agnes bij. „Mi Payne stond er altijd op zelf z'n gazon te maaien. „Daarom laat ik George nooit het onze maaien," zuchtte Mildred. „En hij mag ook geen sneeuw rui men. Wel, als iedereen klaar is, kunnen we, geloof ik, beter gaan zitten. Jammer dat de plaatsen van Fred en Edith leeg moeten blijven, maar de tafel is nu een maal zo gedekt." George schoof zijn vrouws stoel uit en toen. terwijl hij over de tafel bleef staren, zei hij: „Zeg Jim, ik denk erover, wat dit voor Fred betekent." „Voor Fred?" „Hij zal nu wel directeur van de maatschappij wor den, denk je niet?" „Ja, inderdaad, nu je het zegt! Dat zal wel." „Denk je dat werkelijk, George?" vroeg Agnes. „Ik dacht, dat mr. Dudley het zou worden." „Maar mijn hemel, hij is toch de knapste man!" zei Mildred. George fronste z'n wenkbrauwen. „Als je mijn mening vraagt, zou ik zeggen, dat Fred het wordt." „Het zou leuk voor Edith zijn," zei Agnes. „Ze ver dient het waarachtig en ik heb nooit veel opgehad met die vrouw van Dudley." „En terecht," zei Mildred, haar lepel heffend als een dirigeerstok. De lepel verdween in haar soepbord en het diner begon. Na vier eeuwen. Burgemeester en wethouders van Rotterdam hebben de ge meenteraad voorgesteld tot afbraak van de historische uitspanning „In den Rustwat" te besluiten. Hel gebouw, een bijna vier eeuwen oude boerderij, zal plaats moeten maken voor de nieuwe Maasboulevard. Vrijgczellenparly? Op het komende vrijgezellencongres te Grevenbicht zal de vraag worden besproken, of de vrijgezellen bij nieuwe verkiezingen al dan niet met een eigen lijst dienen uit te komen. De letterkundige Frans van Oldenburg zal op 16 en 17 augustus het al of niet wenselijke van een eigen vrijgezellenpartij behandelen en aan het congres een conceptprogram voor een dergelijke partij voorleggen. Onderscheiding. De 28-jarige Neder landse geleerde dr. J. P. Schade die de leiding heeft van de elektro-fysiologische afdeling van het Nederlands Centraal In stituut voor Hersenonderzoek te Amster dam, is onderscheiden met de Amerikaanse dr. A. E. Bennet-prijs. Deze prijs wordt om de vijf jaar door de American Society of Biological Physiology toegekend aan de gene, die het beste wetenschappelijke werk heef geleverd op het gebied van de theo retische grondslagen van onze kennis om trent het zenuwstelsel. Burgemeester. Tot burgemeester der gemeente Hattem (Gld.) is benoemd de heer R. Th. Bijleveld, thans burgemeester der gemeente Borger (Dr.). Dieren bij raketproeven. De Neder landse Bond tot Bestrijding der Vivisectie heeft zijn afkeuring uitgesproken over het gebruik van dieren bij raketproeven. In het protest wordt gezegd dat de bond zijn teleurstelling betuigt over het feit dat het gebruiken van levende dieren reeds als iets vanzelfsprekends wordt beschouwd. Duitser veroordeeld. De rechtbank te Maastricht heeft een 30-jarige meubel maker uit Bensberg (Duitsland) veroor deeld tot drie jaar gevangenisstraf wegens veertig inbraken,'die de man in Zuid-Lim burg had gepleegd, nadat hij pas na een straf van tweeëneenhalf jaar in Duitsland was vrijgekomen. Anderhalf jaar voor f 12.000. De Haagse rechtbank heeft een gevangenis straf van anderhalf jaar opgelegd aan een 43-jarige Amsterdamse koopman die uit de woning van een kapper in Den Haag een geldkistje met 12.000 had gestolen. De sleutel was hem bezorgd door een jeug dige bediende van de kapper. De kapper en zijn vrouw werden op de avond van de diefstal uit huis gelokt door een telefoontje dat hun dochter een ernstig ongeluk was overkomen. Advertentie AVADA DYNAMIEK f 398.— ITA-F.B.M. compleet., ƒ695.— 'T AVADA HULPMOTORHUIS Schagchelstraat 24 - Telefoon 17780 Crediet service OOK VOOR UW ONDERDELEN Stadsschouwburg: Vandaag en donder dag geen voorstelling. Concertgebouw: Tot vrijdag geen uit voeringen. Openluchttheater: Donderdag en vrijdag 20 uur: Spaanse dansgroep „Oldarra". Grote Kerk: Donderdag 15 uur: Orgel concert door Albert de Klerk. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „Rivalen der manege", 14 j. Donderdag 19 en 21.15 uur: „Porte des Lilas", 14 jaar. Frans Halstheater: Vandaag en donder dag 14 en 20 uur: „Van het westelijk front geen nieuws", 14 jaar. Lido Theater: Vandaag en donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Cocaïnesmok kelaars", 18 jaar. Luxor Theater: Vandaag 20 uur: „Quo Vadis", 14 j. Donderdag 14 en 20 uur: „De drie musketiers", 14 jaar. Minerva Theater: Vandaag en donder dag 20.15 uur: „Das MÊidchen Laila", 14 j. Rembrandt Theater: Vandaag en don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Liefde zoals een vrouw begeert", 18 jaar. Roxy Theater: Vandaag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Luchtrovers", 14 j. Studio Theater: Vandaag en donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Toneelkoorts", 14 j. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag en donderdag 20 uur: „Das Dreimaderl- haus", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Tot 30 juli op werk dagen van 1017 uur en zondags van 13 17 uur: Expositie „Haarlems Zilver". Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 13 juli dagelijks van 1012.30 en 13.3017 uur, zondags van 1417 uur: Expositie „Kunst zij ons doel". In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 augustus dagelijks van 10 tot 22 uur: Expositie Nico Molenkamp. (Verder raadplege men de rubriek „Uit- (Wordt vervolgd) gaan in Haarlem" van 26 juni).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 7