«Sc „CORNEL" Groepstentoonstelling van Kunst Zij Ons Doel in het Huis van Looy Yehudi Menuhin pleit voor Indische muziek als impuls voor de Westerse Jiahahwat In 8 minuten uw PASFOTO'S „Oldarra" vertoont Baskische folklore in Openluchttheater Tekeningen van Nico Molenkamp HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 5 In 't Goede Uur Hoofdagent H. J. Nijland nam afscheid van politie Nieuwste modetinten Kinderballet in H.K.B. Cees Jansen won avondrit Burgerlijke Stand van Haarlem Temperamentrijke vrijetijdsbesteding van bergvolk Toneelgroep Studio in „De kluis" Mevrouw T. Kerkhoff-Pet in Raad van commissarissen Openstelling landgoed „Caprera" van 18 juli af Fakkeloptocht en vuurwerk tot maandag uitgesteld Voetgangster aan gevolgen van ongeval overleden UIT STAD EN STREEK Keus uit 100 rijwielen A. van Dijk koninklijk onderscheiden Haarlemse jeugd naar circus Krone Bloemendaalse Schoolvereniging Bejaarde Duitser werd in Zijlstraat aangereden H. Zuiderduijn gehuldigd WOENSDAG 1 JULI 1959 Tot. 13 juli is in het Huis van Looi) een groepstentoonstelling van Kunst Zij Ons Doel te zien. Dal betekent dat een beperkt aantal leden met meer werk dan anders vertegenwoordigd is. Ter gelegenheid van diens zeventigste verjaardag werd W. A. van der Colk een erezaal gegeven. Gast is verder Jan Rïisman, wiens werk een hele wand in de grote zaal beslaat. Bij een ten toonstelling als deze zou men niet meer kunnen zeggen dal Kunst Zij Ons Doel een wat oudbakken gezelschap is. Dal wel ge bruikte verwijt leek trouwens al eerder te moeten vervallen. Helaas kan ik echter niet constateren dat het nu met Kunst Zij Ons Doel zoveel beter gaat. Gebrek aan kwaliteit wordt, hier door modernisme maar moeilijk verbloemd. Dat maakt de tentoonstelling dan in ieder geval geen moeilijke. De kleinste vertegenwoordiging is van L. de Winter, die een aquarel en een stil leven inzond. De Winters schilderij is naar mijn smaak duidelijk het beste werk hier. Het is het werk van een ervaren schilder. Het is goed van kleur en sfeer. Het heeft een stevigheid, die we bij Van der Colk missen. Wanneer de laatste wat dieper op de dingen ingaat proeft men meer de daaraan bestede moeite dan bij De Winters werk. Ik geloof overigens wel dat bepaalde landschappen van Van der Colk plezierige herinneringen kunnen be tekenen voor hen, die deze landschappen kennen. De overgave aan een stil onder werp als „Drie schoppen" ontroert ook wel. Een stilleven van een bruine schaal met peren heeft veel goeds. De kleuren van Van der Colks planten en bloemen in kassen hadden we graag meer lichtend of duidelijker door de zon beschenen ge zien. Mies Deinum wist in een enkele aquarel van een uitzicht op een tuin wel wat zon te geven. Verder wist zij overi gens nog maar weinig uit de problemen te komen, die zij zich dan duidelijk stelde. Lichtend is veelal de kleur van Rusman. Met een enkel schilderij met bloemen deed hij me even denken aan Kruyder. Zon speelt zeker over en achter zijn „Gera niums", maar de donkere kleur van een bloempot valt wat uit de toon. De kleur nad mooier afgestemd kunnen zijn. Jam mer, want dit schilderij toont vaardigheid. Zijn ander werk is met veel bravoure ge daan. Het „Atelierschip" toont slordigheid. Wat gelukkiger mikte Rusman in zijn „Drielse Dijk", dat het eigendom van het Frans Halsmuseum is. Naast dat van De Winter is mij het werk van Miek Otto hier het liefst. Ondanks het feit dat zij in verschillende richtingen zoekt en moeilijk tot de echte vaklieden Lange tijd was het in Nederland zo dat men boven de Moerdijk nauwelijks wist hoe daar beneden geschilderd, werd. Zelfs Den Haag en Amsterdam hadden weinig weet van elkaar. Na de oorlog is daar verandering in gekomen. Na. hun akademie- tijd bleef een aantal Limburgers hier han gen. Het Haagse Pulchri Studio maakte met het Amsterdamse Arti een ruil. Een overigens niet zo belangwekkende groep Brabantse schilders mocht optreden in het Amsterdamse Stedelijk Museum. Start tentoonstellingen gaven bekendheid aan figuren in andere plaatsen dan de hunne. En onder meer wist de te Amsterdam ge vestigde vereniging St.. Lucas artiesten van elders aan te trekken. Onlangs mocht ik bij een bespreking van een tentoonstel ling van St. Lucas drie schilders uit Tilburg noemen. Het meest gelukkig is deze ver eniging echter wel geweest met Nico Mo lenkamp, zoals deze zich gelukkig mocht prijzen met zijn lidmaatschap van St. Lucas. Want hier werd zijn werk ontdekt door onder andere de kunsthandelaar Paul Brandt, hetgeen Molenkamp een uitnodi ging tot een eigen expositie in Amster dam opleverde. Het werd een allerplezie rigste tentoonstelling van grotendeels kleine tekeningen en aquarellen naar die ren, landschap en stadsgezicht, werk van een gezonde smaak, knap gedaan en van een argeloze, menselijke instelling. Tus sen de veelal problemen oproepende ten toonstellingen in die tijd was Molenkamps expositie een verademing en de waarde ring hiervoor bleek uit de verkoop van al het toen tentoongestelde werk van Molen kamp. De heer Grommers van „In 't Goede Uur" zag werk van Molenkamp op de laatste Start-tentoonstelling in het Huis van Looy en een daar geëxposeerde teke ning deed hem besluiten Molenkamp uit te nodigen voor een expositie gedurende de maand juli in dit kleine Haarlemse kunstcentrum. Molenkamp is niet meer de argeloze schilder van het begin na zijn stu die aan de Antwerpse academie. Hij ont komt niet aan de indrukken, die het ex pressionisme van vandaag toch maakt. Probeert dit voor zover mogelijk te ver binden met een ook impressionistische kijk op de dingen rond hem heen. Hij wil toch van meer vertellen dan van alleen het uiterlijk der dingen. Hij wil van zijn tijd zijn. Onrust blijkt uit zijn schilderijen. Hoe fleurig sommige er ook mogen uit zien, gemakkelijk ontstaan zijn ze niet. Maar men zou kunnen zeggen dat hij het leven houdt door zijn tekenen. Het teke nen van zijn gezin, van zijn tuin, van de dieren in Tilburgs Zoo, van het naakt op de Tilburgse Akademie, waar hij les geeft en het tekenen van wat hij op reis ont moet zoals dat het geval was tijdens een reis naar Bagdad. Molenkamps tekenin gen hebben iets bevrijdends. Zonder géne geniet hij van een mooi materiaal, dat hem zo goed ligt, zonder dat daarbij middel doel wordt. Zijn gevoeligheid doet hem de dingen ook niet mooier maken dan zij zijn. Tekenend is hem het volgen van de natuur voldoende. Onze eigen indruk ken daarvan kunnen dan ook dezelfde zijn en men accepteert dit werk gemakkelijk. De aantrekkelijkheid van zijn onderwer pen maakt dat men dit werk graag ac cepteert. We zouden op zijn terrasje in die verre stad willen zitten, wij zouden onder zijn heesters willen verblijven, we kijken met hem geamuseerd naar zijn struisvo gel en genieten zijn kinderen en verwijlen graag in zijn interieur. En dat alles kan ons vaak ruim voldoende zijn. Bob Buys gerekend kan worden, heeft haar werk me iets te zeggen. Het toont meestal een zeer eigen smaak. Het is soms met grote intensiteit gedaan. Een zeker primitivis me lijkt me niet vals te noemen. En al voelde ik de' noodzaak van een abstrahe ren in enkele zaken niet zozeer, bepaald lelijk kon ik die schilderijtjes niet noe men. Veel minder geloof ik in het zo naar het abstracte neigende werk van Corry Wortel, dat onkunde lijkt te verbloemen. Cees Vis schildert wat oppervlakkig im pressionistisch. Gezien een aantrekkelijk en zo gewoon onderwerp als „Het rode dak" en de toch wel bijzondere kijk op „Le vert galant", de westelijke punt van het Parijse Seine-eiiand Le Cité, wenst men hem een gespanner concentreren op zijn werk toe. Zoals men van Leen Spieren burg zou wensen dal hij zich bepaalde tot het vereenvoudigen van de natuur en het veranderen daaraan maar aan anderen overliet. Want zijn portretstudie is wer kelijk een behoorlijk schilderij en zijn in terieur met figuur in het kader van deze tentoonstelling is wel een bijzonder doek te noemen. Zijn „Zittende vrouw met wit te blouse" gaat een goede kant op maar vereist naar mijn smaak toch een verder doorwerken. Het komt me voor dat Spie renburg wat bang is het in zijn schilderij bereikte te verliezen door een verdere doorwerking. Hij moet dat dan maar ris keren, want op den duur wint men daar bij. Weinig geloof heb ik verder in J. S. de Vries, wiens tekenen en schilderen wel heel verschillend van aanpak is. Hij maakt de indruk van een getrouw de na tuur natekenende dilettant, die met het schilderen maar verder gauw de moeilijk heden ontloopt. Bob Buys A di Vraagt Uw Apotheker of Drogist Het Bloemendaalse politiekorps heeft dinsdagmiddag afscheid genomen van hoofdagent H. J. Nijland in Aerdenhout, die de dienst wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd gaat verla ten. Dat gebeurde bij de heer Nijland thuis, in de Juliana van Stolberglaan 21 in Aerdenhout, waar hoofdinspecteur J. Voerman de scheidende politieman op zeer waarderende wijze heeft toegespro ken. De heer Voerman schetste de lange en eervolle loopbaan van hoofdagent Nij land bij de politie en vervolgens overhan digde hij namens B. en W. van Bloemen- daal een geschenk in couvert. Als aanden ken van de politie ontving de heer Nij land een aktentas. Brigadier Post bood de heer Nijland na mens de afdeling Bloemendaal van de christelijke bond van politieambtenaren in Nederland een boek aan. Hierna maakten velen tijdens de receptie gebruik van de gelegenheid om persoonlijk afscheid van hoofdagent Nijland te nemen. (Van onze Haagse redacteur Dinsdagmiddag hadden wij de eer en het genoegen in de ambassade van India vijf kwartier te wachten op een door de Amerikaanse violist Yehudi Menuhin te geven persconferentie. De kunstenaar had zich gewoon in de datum vergist, zoals hij na zijn late aankomst met ontwapenende eenvoud toegaf. Inmiddels had de wes terse nervositeit de oosterse gelijkmoedig heid van het ambassadepersoneel, dat de shei-rv en de -'outjes nu maar vooraf liet rondgaan, al aardig aangetast. Dat was echt niet nodig, want een fotografe die met al de haar ter beschikking staande be koorlijkheden steeds maar op een stoel klom onder voorwendsel de gunstigste plek voor 'n mooi plaatje te zoeken, de amu sante avonturen van de Bloemendaalse organist, componist, en publicist Paul Christiaan van Westering en de mémoires van Rutger Schoute uit de pre-historie van de omroep deden ons de tijd niet lang vallen. De komst van Menuhin. gevierde speel man van de westei'se wereld, betekende vooral een opluchting voor het drietal bronskleurige musici met even lange als melodieuze namen, waarvan Menuhin de kwaliteiten zou aanprijzen. Dat waren Mahapurush Mishra. bespeler van de tabla, Ayana Deva Angadi, virtuoos op de tam- boura en vooral Ustad Ali Akbar Khan, Advertentie y'Wp'i UJ Ojj.CinCL TEMPELIERSSTRAAT TELEFOON 21164 Een balletuitvoering, zoals deze dinsdag avond in het gebouw van de H.K.B. werd gegeven door de meisjesleerlingen van de Heamsteedse dansstudio H, van der Moo- len, is uiteraard voornamelijk bedoeld voor ouders, familieleden en kennisjes en als zodanig dus slechts voor deze categorieën enigszins attractief. Vandaar ook, dat de gehele avond druk wordt „geflitst" door trotse vaders, die hun album gaarne willen verrijken met een of meer foto's van hun dochters, voor deze gelegenheid gekleed in de zo flatterende maillot of tutu. Dit be tekent niet, dat een dergelijke voorstelling voor de neutrale bezoeker geen charme zou hebben. Integendeel, want het blijft een vertederend schouwspel deze prille ballerina's waarvan sommigen nauwe lijks vier lentes oud in groepsverband te zien. In het eerste nummer van het uitge breide programma: een openbare les, waar ten behoeve der danseresjes van de spreek woordelijke drie turven-hoogte de barre door een rij stoelen werd vervangen, was het vermakelijk te zien hoe zij haar aan dacht verdeelden tussen het publiek in de zaal en de leidster op het toneel, waarbij zowaar nog een aantal schuchtere plié's werd gedemonstreerd. Het groot aan tal leerlingen maakte het echter nood zakelijk, dat zij in vier groepen moesten optreden, waardoor het openingsnummer ruim een half uur in beslag heeft geno men. En dit was toch eigenlijk te lang, omdat het publiek op deze wijze vier maal met praktisch dezelfde oefeningen werd geconfronteerd. Het programma vermeldde verder de gebruikelijke dansjes en balletten; alle ontworpen en ingestudeerd door Gini van der Moolen. De mogelijkheden voor een choreografe zijn door de jeugdige leeftijd der leerlingen uiterst beperkt, zodat Gini van der Moolen haar bedoelingen moest vastleggen in een combinatie van panto mime en bewegingsspel. Een dergelijk limiet in aanmerking genomen, verdient zij stellig waardering voor de bereikte resultaten. Om enkele nummers met name te noemen: de vermakelijke „Kippendans" door het gehele ballet en een grappig in termezzo als „In de schoenenwinkel". Trouwens, ook de verdere entourage was met kennelijke zorg en animo voorbereid, getuige de frisse en fleurige kostuumpjes, op eigen atelier vervaardigd. En wanneer nog wordt herinnerd aan de betrouwbare pianobegeleiding van Ineke Bosch, dan hebben wij de voornaamste medewerksters genoemd van deze geslaagde leerlingen uitvoering, welke onder leiding van me vrouw E. C. van der Moolen-Van Verse- veld tot stand is gekomen. de meest op de voorgrond tredende be speler van de sarod, een tokkelinstrument waarvan de tien speelsnaren en de vijftien resonerende snaren door middel van de bast van een cocosnoot tot klinken wor den gebracht. Dit ensemble treedt dezer dagen in Den Haag op. waarbij Yehudi Menuhin weer als inleider fungeert, bij wijze van afwisseling met zijn eigen solis tische verdediging van de waarden der westeuropese muziek. Het verhaal gaat. dat het vroegere won derkind enige jaren geleden tijdens een inzinking veel baat heeft gevonden bij de yogi-leer en dat hij sindsdien de Indische muziek in zijn erkentelijkheid betrekt. In elk geval liet hij er zich dinsdagmiddag in even weinig grijpbare termen over uit als destijds in een boodschap aan de Kring voor Aziatische muziek, die alleen al in Londen negentienhonderd leden telt; be wonderaars. die in dit tegenspel van melo die en ritme een soort zuivering zien van onze eigen overbelaste muziektaal en een terugkeer tot het transparante, waarin zij een bevrijding van de geest menen te vinden. Menuhin bracht het voorbeeld van De bussy in herinnering, die immers de in vloed van het oosten onderging en in zijn eigen idioom verwerkte. De Engelse com ponist dr. Edmont Rubbra liet zich voor zijn pianoconcert in G door de Indische muziek inspireren en Britten deed tijdens een reis door Indonesië nieuwe impulsen op voor een ballet en in Japan voor een het volgend jaar te spelen opera. „Ondanks de kracht van de betovering en het overheersen van een hypnotiseren de wijs, is het een karaktertrek van de Indische muziek, dat zij het verstand niet versuft, maar integendeel de geest levend maakt. Deze wiskundige oefening wordt 'n in vervoering brengende sterrenkunde, die, hoewel zij de fysieke scheoningsdrang niet te loor laat saan, een geestestoestand ver wekt waarin alle stoffelijke en zakelijke beslommeringen zeer verwijderd lijken", aldus Menuhin. Ongetwijfeld is dit een taal welke in sommige Haagse kringen, gezien de daar bestaande neiging tot mystiek en mysterie, zeer goed verstaan zal worden. De zevende zomeravondrit om de „W. Metz"-beker. welke dinsdagavond door de Haarlemse wielerclub „De Kampioen" in het „Van der Aartsportpark" werd gehou den, is bij de A- en B-klassers gewonnen door Cees Jansen. Zijn jongere broer zegevierde in de rit der C-klassers. De uitslag van de A- en B-klasse luidde: 1. C. Jansen met 30 pnt., de 30 kilometer in 53 min. en 32 sec.; 2. Riethoff met 27 ont.; 3. Straver met 19 pnt.; 4 Walters met 10 pnt. Bij de C-klassers die een wedstrijd over 23 kilometer reden, zagevierde H. Jan sen vóór Van der Horst, Van Kaam, Ra makers en Vergers. Het lange afstandkampioenschap van „De Kampioen" is thans definitief vast gesteld op donderdagavond 16 juli op het circuit van Zandvoort. De start is om half zeven en de af te leggen afstand bedraagt honderd kilometer. BEVALLEN van een zoon 27 juni: L. W. Croes-Dirks; 28 juni: A. G. Baars- Kruijer; 29 juni: M. Klerk-Van der Lee, C. M. S. van Lunenburg-Van Rooijen, M. H. J. de Bie-Smit, A. Buchel-Van Dalen, A. van de Kuijt-Glas. BEVALLEN van een dochter: 29 juni: T. van Eekelen-Rijneker, W. J. Rou- kens-Monnier, E. Koop-Falder; 30 juni: J. Langius-Bouma. S. E. Heijne-Koeleveld. OVERLEDEN: 28 juni: C. E. Roelants- De Vogel, 88 j„ Willem de Zwijgerlaan; J. A. den Hartog, 65 j., Eindenhoutstraat: 29 juni: M. Lamboo-Lout.er, 70 j., Zaanenlaan; H. P. van Schalk-Van Kralingen, 61 j., L. Veerstraat; L. J. van de Polder, 7 w„ Gast- huisvest; G. W. M. Margadant, 70 j., Zijl- weg; J. Benjamin, 46 j., Hazepaterslaan; M. Langemaire, 80 j., Kenaupark. ONDERTROUWD: 30 juni: K. Korporaal en I. B. van Ginkel. J. W. G. Hessen en A. M. de Klerk, H. van der Stroom en M. J. Zijlstra, P. Mollema en P. T. J. Hessels. GETROUWD: 30 juni: J. H. de Wit en S. E. T. ten Pas, L. M. Spierings en A. Lijnzaad, P. J. Gelaudie en M. Stoehr, A. J. Icke en H. Stienstra, D. J. L. Bosch en G. C. Bomhard, M. Stolvoort en W. van Zalen, J. G. Kooij en A. van der Velde. DONDERDAGAVOND KAN MEN laten wij hopen hij alle dankbaarheid voor de noodzakelijke regen dat het zonnetje niet te lang van ons gescheiden blijft in Bloemendaals Openlucht theater de kennismaking met de Baski sche dansgroep „Oldarra" hernieuwen. Dit folkloristische gezelschap uit Biarritz is sinds het vorige bezoek enigszins uit gebreid, vooral met mannen. Al is deze versterking voornamelijk numeriek, men kan toch vaststellen ik zag dit week einde een voorstelling in de Kurzaal in Scheveningen dat het karakteristieke van deze eigenaardige volkskunst roya ler daa voorheen naar voren komt. Al is het een Frans ensemble, men ziet onmiddellijk dat de dansen meer betrek kingen met Spanje onderhouden. Het dui delijkst is de zuidelijke invloed merkbaar in de thans als noviteiten in het program ma opgenomen aaneenschakelingen van dansen uit de provincie Navarra en in de fandango, welke evenals de eeuwenoude arin-arin verregaande verwantschappen met de aragor.ese jota vertonen. Daar tegenover staat de curiositeit van een wederkerige relatie met het ballet op aca demische grondslag. Men vindt niet alleen vrij zuiver bewaard gebleven restanten van hoofse gezelschapsdansen, zoals me nuet en rigaudon, maar ook allerlei passen en sprongen, die in de tijd van Noverre via de Parijse Opera in geheel Europa zijn doorgedrongen. Door de hoge opzwaaien van de benen, de voetkruisingen bij ver heffing boven de grond en het veelvoudig draaien rond de as van het lichaam in de lucht wordt men betrekkelijk spectaculair aan de Franse cultuur herinnerd. Nu moet men het betreuren, dat „Oldarra" onder leiding van de tamelijk bekende choreo graaf Yves Brieux is gaan proberen hierin een soort verfijning te bereiken, welke enerzijds een indruk geeft van lieve on beholpenheid en anderzijds de natuurlijke ritmiek in een zorgvuldig schema aan confectiematen onderwerpt. De erotische restanten van oud ritueel, zowel de ruwe kracht als de lichtvoetige gratie, zijn dus doende tot revueachtige mooidoenerij ver worden. In een poging tot expressieve compositie als „Illunabarra" De Sche mering is deze zoetsappigheid ten top gevoerd in een kitscherige pas-de-deux met stereotiepe variaties. MAAR GELUKKIG zijn er nog voldoen de tafrelen. waarin men de ruwe bewe gingsmotieven niet zo verregaand heeft bijgeschminkt. waarin de individualistische trekken tot gelding kunnen komen. Dat is met name het geval in de pretentieloze arrangementen van behendigheidsspelen die een grote plaats in het dorpsleven in nemen. Daaraan komt ook de nodige ver makelijke pantomime te pas als hulpmid del om de eentonigheid door de beperkte materiaalkeuze te doorbreken. Aan die authentieke dansen in de prentbriefkaart achtige lokale sfeer kan men veel plezier beleven, vooral aan de sportieve evene menten (het denkbeeldige kaatsen tegen Advertentie BAVADO - Rijksstraatweg 206 - Tel 50920 Thriller von Agatha Christie HET GROOTSTE RAADSEL van „The Mousetrap" van Agatha Christie is de vraag waarom deze thriller zich alle records van aantrekkingskracht brekend jaren achtereen op de planken van een Londens theater heeft gehandhaafd. Het voor dergelijke mysteriestukken noodza kelijke isolement van een half dozijn ver dachten worrit in dit geval verkregen als uitkomst van een bijzonder onwaar schijnlijke samenloop van geforceerde omstandigheden. Men moet alleen toege ven. dat in het laatste bedrijf op inder daad virtuoze wijze het zenuwgestel van de toeschouwer wordt bespeeld. Over het algemeen echter wist deze specialiste in criminele verhalen meer dramatische spanning te bereiken in haar soortgelijke romans, waarin zij de kunstgrepen met subtieler raffinement kon uithalen. Hoe dan ook, dit detectivespel is ten be hoeve van de toneelgroep „Studio" door vertaalster Nel Bergmans-Withaar en re gisseur Ferd. Sterneberg naar 's lands ge legenheid verdietst, waarbij de handeling uit de omgeving van Londen naar de La ge Vuursche werd overgebracht. Dit ge zelschap heeft er dinsdagavond voor de afgevaardigden naar de jaarvergadering van de Centrale der Nederlandse Ver bruikerscoöperaties een opvoering in de Haarlemse Stadsschouwburg van gege ven. Het is traditie over de gang van za ken in zulke stukken, die het van schok kende verrassingen moeten hebben, het stilzwijgen te bewaren. Ten aanzien van „De Kluis" zoals de Nederlandse titel luidt heeft uw recensent het nog ge makkelijker, omdat de geleverde presta ties geen aanleiding gaven om van ont dekkingen te spreken, integendeel. In een goed decor van Weynand Grijzen kwamen Dorie Smit, Emmy van Swoll, Benita Groenier en Erik Plooyer ons er van tijd tot tijd aan herinneren, dat hier een be roepsensemble optrad. De m de rolverde ling aangekondigde Stefan Felsen thai was door een invaller vervangen. Voor het volgend jaar heeft deze met be perkte mogelijkheden en grote energie werkende groep belangwekkende plannen. Ten behoeve van middelbare scholieren wil men het prachtige stuk „Philoktetes" van Sophokles opvoeren onder regie van Elise Hoomans, die vooraf een praktische spelcursus komt geven. Ben Groeneveld zal „The old man and the mountains" van Norman Nicholson instuderen en Johan Walhain gaat de repetities leiden voor een Nederlandse première, waarmee het stuk is nog niet definitief gekozen het komendg setsoeoa wordt geopend David Koning de muur door de enorm gesticulerende pelotari) en de carnavalsnummers. Het beste van het programma is de suite van traditionele Baskische dansen, waarin naar hartelust wordt, gesprongen en gebatteerd, waarin ook de armen in actie komen voor ingewikkelde manipulaties met dolken en stokken. Maar ook hier helaas een voor beeld van ontoepasselijke stilering a la Fokine van de oorspronkelijk zo fraaie antieke „appeldans". EEN VAARDIGE TXISTULARI. de be speler van de bergfluit met drie gaten, die zichzelf op een aan de linkerarm hangen de trom begeleidt, zorgt voor welluidende versieringen van de primitieve melodietjes. Op de koop van een toegangsbewijs krijgt men ook wat veelstemmige koorzang toe. Het geheel is een toeristiek divertissement, dat zoals enige jaren geleden reeds werd bewezen zich voortreffelijk leent voor een uitgaansavond in het beboste duin terrein. Per slot van rekening heeft men te doen met temperamentrijke vrijetijds besteding van een bergvolk. David Koning Congres Verbruikscoöperaties Tijdens het dinsdagmiddag begonnen congres van de Centrale der Nederlandse verbruikscoöperaties is tot lid van de raad van commissarissen benoemd mevrouw T. Kerkhoff-Pet uit Haarlem, ledenraadslid van de coöperatie „Haarlem". Zij werd gekozen in de vacature ont staan door het aftreden van mevrouw H Straalman-Kremer uit Hilversum. In de zelfde vacature had de deelgenote „Vol harding" Den Haag mevrouw J. v. d Akker-Janssen uit Amersfoort, voorzit ster van de Nederlandse Coöperatieve Vrouwenbond, als kandidaat gesteld. De periodiek aftredende leden mevrouw W Huizer-v. d. Rest uit Utrecht en de heren P. C. W. M. Bogaers uit Laren (N.H.) en A. Weststrate uit Kruiningen werden op nieuw gekozen. Na de openingsrede van de voorzitter, de heer G. J. Nijhof, waarvan wij gisteren reeds melding maakten, hielden onder an deren de burgemeester van Haarlem, mr, O. P. F. M. Cremers en mr. H. Wester- mann namens de commissaris der Konin gin begroetingstoespraken. Mr. Cremers sprak zijn vreugde uit over de sterke groei van 'de Coöperatie. Namens de drie grote vakcentrales wees de heer P. Tjeerdsma hoofdbestuurder van het C.N.V. op ver schillende raakpunten tussen de Coöpe ratie en de vakbeweging. De vergadering keurde het jaarverslag 1958 goed en ging akkoord met de voor stellen tot overschotsverdeling en tot hand having van de stemmenverdeling ter al gemene vergadering 1959 overeenkomstig de verdeling die voor de vergadering van 1958 heeft gegolden. Het ligt in de bedoeling van het Bloe mendaalse gemeentebestuur het land goed „Caprera" van zaterdag 18 juli af voor het publiek open te stellen en de openstelling aan te passen aan die van het Openluchttheater. Het landgoed is uitsluitend op wegen en wandelpaden op vertoon van een toe gangsbewijs opengesteld voor voetgan gers. Weilanden, bollengronden en volks tuinen, (door hekwerk van het overige landgoed gescheiden), zijn niet voor het publiek toegankelijk, kinderen beneden zestien jaar worden alleen onder geleide van volwassenen toegelaten. Honden of fietsen mogen niet worden medegenomen De in- en uitgang van het landgoed is uit sluitend aan de Zomerzorgerlaan nabij de ingang van het Openluchttheater. De ope ningsuren zijn: in het tijdvak van 1 mei tot 1 oktober van tien tot achttien uur; in het tijdvak van 1 oktober tot 1 mei van tien tot zestien uur. De toegangsprijs voor dagkaarten bedraagt een kwartje voor volwassenen en voor kinderen beneden zestien jaar een dubbeltje. Bezoekers die zonder geldig toegangsbewijs worden aan getroffen betalen een gulden extra. Op de verjaardag van koningin Juliana alsmede op een door het college van B. en W. te bepalen zondag in de herfst, zal de toe gang kosteloos zijn. Rejaar dent'ocht Gen. Cr on jé De door de Haarlemse winkeliersvereni ging „Generaal Cronjéstraat" georgani seerde bejaardentocht is dinsdag doorge gaan, maar door het minder gunstige weer heeft het bestuur de feestelijke ontvangst van de bejaarden met fakkeloptocht en vuurwerk moeten afgelasten. Deze is nu vastgesteld op maandagavond 6 juli. Om half negen verzorgen een Amster dams muziekkorps van 85 man en de Haarlemse gymnastiekverenigingen Hercu les en Leonides een „show-parade" in de Generaal Cronjéstraat. Om half tien ver trekken de bejaarden van de Prinsenbrug. De stoet van auto's wordt voorafgegaan en begeleid door in totaal driehonderd fakkel draagsters. Via Schoterweg, Generaal Cronjéstraat, Julianapark en Soendaplein en Floresstraat trekt de stoet naar De Spaarndamseweg. Aan de overkant van het Spaarne begint om tien uur het vuurwerk. Gisteren vertrokken de ongeveer 250 be jaarden in zestig personenauto's en enkele busjes om halftwee naar het Gooi. Om drie uur dronk het gezelschap thee in Kortenhoef en er werden diverse ver snaperingen uitgedeeld. Na een prachtige tocht door hel, Gooi bereikten de bejaarden Anna's Hoeve, waar een uitgebreide koffie maaltijd gereed stond. Om half acht aan vaardde men de terugtocht en om half tien was men in Haarlem terug. Dinsdag is in Haarlem overleden de 83- jarige mevrouw J. van Ling-Bijster, die op dinsdag 16 juni in de Spaarnwouderstraat werd aangereden door een scooter, toen zij zonder op het verkeer te letten de rijweg overstak. Nieuws in het kort Bazaar. De afdeling Haarlem van de Vereniging „Tesselschade-Arbeid Adelt" organiseert ook dit jaar weer een zomer- bazaar in hotel Bouwes in Zandvoort. De verkoop begint zaterdag om half elf en zal de gehele dag voortduren. Padvindersfeest. De Heemsteedse padvindersgroep „Die Waeckende Leeuwe" houdt zaterdagmiddag een zomerfeest met tal van attracties en gelegenheid tot dan sen als besluit, op Nieuw Berkenrode aan de Herenweg te Heemstede. Uitverkoop. De Haarlemse politie heeft proces-verbaal opgemaakt tegen een modemagazijn in de Grote Houtstraat om dat men daar de indruk wekte reeds met de uitverkoop te zijn begonnen. De uitver koop begint echter pas op 15 juli. Diefstal. Van een kiosk aan het Ken- nemerplein in Haarlem is in de nacht van maandag op dinsdag een chocoladerepen- automaat afgerukt. Later werd de auto maat teruggevonden in het struikgewas aan het Staten Bolwerk. De repen en het geld (samen ongeveer 10,waren ver dwenen. Ook in Frankrijk. In Frankrijk is het voortaan voor automobilisten verboden scherpe uitsteeksels aan auto's te hébben die de gevolgen van een ongeval kunnen verergeren. Bij Advertentie vindt u Burgers E.N.R. - Magneet - Humber - Vesting Rijwielen reeds vanaf 148.- compleet HOUTPLEIN 37 - TEL. 12493 - HAARLEM Veertig jaar werkzaam bij de N.Z.H. Ter gelegenheid van het feit dat de heer A. van Dijk, chef van de afdeling inkoops administratie bij de Noord Zuid Holland se Vervoermaatschappij, vandaag veer tig jaar bij deze maatschappij werkzaam is is hem toegekend de eremedaille in zilver verbonden aan de orde van Oranje- Nassau. Tijdens een huldiging in het kan toor aan de Leidsevaart heeft de direc teur van de N.Z.H., de heer J. J. Jurris- sen, mededeling gedaan van de onder scheiding. De burgemeester was verhin derd de bijeenkomst bij te wonen. De chef van de administratieve dienst, de heer F. J. Jaspers, heeft namens de directie een geschenk in enveloppe aangeboden, de onderdirecteur, de heer H. J. Kapteyn, overhandigde namens de Maatschappij voor Nijverheid en Handel het eervolle ge tuigschrift met de daarbij behorende gou den draagmedaille en de heer Timmer bood namens de afdeling van de jubilaris een boek aan. Uit de toespraken bleek dat de heer Van Dijk een geziene figuur is bij de maatschappij en dat zijn arbeid zeer wordt gewaardeerd. Ook buiten de kring van de N.Z.H. heeft de heer Van Dijk door zijn arbeid als bestuurslid van de afdeling Haarlem van de Nederlandse Reisvereniging vele vrienden. ■i» De kinderen van alle Haarlemse speel tuinen en clubhuizen kunnen op zaterdag 4 en woensdag 8 juli tegen sterk verlaag de prijs de middagvoorstellingen van het circus Krone bijwonen. Dit is het resul taat van een afspraak, die de Haarlemse Katholieke Vereniging voor het Gezin in samenwerking met de Haarlemse Raad voor de Jeugd en het Haarlems Speeltuin- verbond heeft kunnen maken met het cir cus. In de pauze kunnen de kinderen gratis de stallen bezichtigen. De voorstellingen be ginnen om drie uur. Nadere inlichtingen kan men telefonisch krijgen onder de nummers 17175 en 12375. Met ingang van het nieuwe schooljaar, is wegens vertrek naar Bussum van het tegenwoordige schoolhoofd, de heer G. Stüvel tot hoofd van de Bloemendaalse Schoolvereniging benoemd de heer C. A. Jansen, thans hoofd van een lagere school in Wageningen. De heer Janssen was van 1937 tot 1949 als onderwijzer aan de Bloe mendaalse Schoolvereniging verbonden. Vrijdagmiddag 10 juli tussen half vier en vijf uur zal in de gymnastiekzaal van de Bloemendaalse Schoolvereniging gelegen heid zijn van de heer Stüvel afscheid te nemen. Dinsdagmiddag omstreeks halfvijf is een 73-jarige koopman uit Berlijn, die plotse ling de rijweg in de Zijlstraat in Haarlem overstak, aangereden door een personen auto. Hij moest met een ambulance-auto naar het Grote Gasthuis worden ver voerd waar men constateerde, dat de Duitser een hersenschudding had opgelo pen. De ambulancewagen werd in de Zijl straat nog aangereden door een vracht auto. Persoonlijke ongelukken deden zich hierbij echter niet voor. Dinsdagmiddag heeft in het gebouw van de H.J.M.V. aan de Lange Margaretha- straat in Haarlem de huldiging plaatsge had van de heer H. Zuiderduijn, die vijf entwintig jaar in dienst was van het ge meentelijk energiebedrijf te Haarlem en die tevens wegens het bereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd afscheid nam van het G.E.B. Tijdens de receptie, die bezocht werd door ongeveer honderd belangstellenden, overhandigde de directeur van het G.E.B. de heer ir. J. H. Kouwenhoven, de schei dende jubilaris een tapijt en vervolgens boden diverse sprekers rookwaren en bloe men aan. Des morgens was de heer Zuiderduijn reeds door de Haarlemse burgemeester ontvangen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 9