Horen en zien
De mam aam de top
Agenda voor
Haarlem
m H WSêêëf^
Critiek van Kunstenaarsfederatie op
beleid van Nederlandsche Opera
„TSJIK, TUKIE EN TOKA"
aankondigingen en
nabeschouwingen
Adres aan B. en W. van Amsterdam
£sso
7
radio televisie
Koninklijk bezoek
Kind ontvoerd
De Ronde-renners op
het scherm
De radio geeft donderdag
T el evisie pro gramma
Nederlandse solisten zijn
gedwongen buitenlands
„Gouden beer" voor
Herman van der Horst
Standbeeld van Reinaert
de Vos weer beschadigd
Veel waardering voor
radio-oproepdienst
Eerste ervaringen van
A.N.W.B. bevredigend
Gaat u met vakantie?
ALS U SOMS DENKT, DAT
MET ESSO BENT U BETER UIT!
dloor
Cameron Hawley
Kerkelijk Nieuws
WOENSDAG 8 JULI 1959
De N.T.S. gaf vanmorgen een recht
streekse reportage van de aankomst van
koning Boudewijn van België in Neder
land. De kijkers kregen een goed en over
zichtelijk beeld van de drukte op Schiphol
en van de vele voorbereidingen die voor
de aankomst van het vliegtuig met de hoge
koninklijke gast moesten worden getrof
fen De goede beeldinstelling en het vlotte
commentaar van Piet te Nuvl jr droegen
hiertoe in belangrijke mate bij.
In de tijd dat koning Boudewijn zich
met Koningin Juliana en Prins Bernhard
naar de Dam in de hoofdstad begaf, wer
den de kijkers vergast op een origineel
interview met de vroegere gouvernante
van koning Boudewijn, mevrouw Koper-
berg. „Het was een spontaan kind, dat
heef zuiver op z'n omgeving reageerde",
vertelde mevrouw Koperberg ongedwon
gen. „Als we eens een rijtoertje maakten
en de mensen aan de kant van de weg
wuifden, vroeg hij: houden de mensen nu
echt van me? Natuurlijk, zei ik dan, al die
mensen houden echt van jou. Het was een
fijne jongen."
Vele foto's over deze voor mevrouw
Koperberg onvergetelijke tijd kwamen
voor de camei-a, waarmee het interview op
prettige wijze werd geïllustreerd. Hierna
werd een vriendelijk filmpje over België
vertoond.
De aankomst van de hoge koninklijke
gast op de Dam werd in snel wisselende
beelden op het scherm gebracht. Men
kreeg hierdoor een goede indruk van de
hartelijke ontvangst, die de Amsterdam
mers koning Boudewijn bereidden. Alleen
het commentaar viel door de vele cliché's
wat uit de toon. Korte en krachtige inter
views met tal van organisatoren comple
teerden het geheel.
De hoofdfilm in het televisieprogramma
van dinsdagavond droeg tot titel „Kind
ontvoerd". Deze alarmerende vlag bedek
te een niet zo heel bijzondere lading. De
fictie lag er nogal dik bovenop. Het
draaide allemaal om een wonderkind dat
de brui geeft aan zijn nare leventje onder
het regime van een strenge impresario.
De gouvernante van het wonderkind zorgt
voor een geslaagde ontvoering. De op
sporing en voorgeleiding nemen heel wat
tijd in beslag.
In het voorprogramma ging de Ameri
kaanse „Doorsnee" en de vierde afleve
ring uit de NATO-filmserie, ditmaal han
delend over Portugal.
Beeldschermer
De televisiekijkers zullen volgende week
dinsdag (14 juli) getuige kunnen zijn van
de beklimming van de 2770 meter hoge
col de l'Iseran, die opgenomen is in de
achttiende etappe van de Ronde van
Frankrijk. De reportage, die verzorgd zal
worden door de Franse televisie, zal van
12.15 uur tot 12.45 uur worden uitgezon
den. Van de aankomst in St. Vincent Aosta
omstreeks 16 uur zal op die dag eveneens
een directe reportage worden gegeven.
Deze reportage zal verzorgd worden dooi
de Italiaanse televisie. Op zaterdag 18 juli
zal een directe reportage van de aankomst
in het Pare des Princes in Parijs door de
N.T.S. worden overgenomen. Deze uitzen
ding zal om ongeveer 16.15 beginnen.
Het dagelyks bestuur der Nederlandse Federatie van Beroepsverenigingen van
Kunstenaars heeft een adres gericht aan de gemeenteraad van Amsterdam, die
binnenkort een besluit zal moeten nemen over het voorstel van B. en W„ om aan de
stichting „De Nederlandse Opera" een subsidie te verstrekken van een miljoen
gulden voor het seizoen 1959-1960. Een afschrift van de brief is gezonden aan de
staatssecretaris van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. De
federatie schrijft dat men niet mag vergeten, dat de in de laatste jaren bij de
Nederlandse Opera in zwang gekomen methode, om gasten te engageren, ertoe heeft
geleid dat een aantal solisten zich niet vast aan de Nederlandse Opera wenste te
verbinden, om de eenvoudige reden, dat men wel een engagement had, maar geen
enkele zekerheid had aan uitvoeringen te zullen medewerken. Op deze wijze heeft
de Nederlandse Opera in de loop van de laatste jaren het grootste deel van haar
meest waardevolle Nederlandse kunstenaars van zich vervreemd, kunstenaars, die
thans in het buitenland aan belangrijke theaters vooraanstaande posities innemen
of gaan innemen. De Nederlandse operacultuur heeft op deze wijze onherstelbare
verliezen geleden. Het is een betreurenswaardig feit, dat dit alles door het beleid
van de Nederlandse Opera is veroorzaakt.
HILVERSUM I 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00-24.00 AVRO
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20
Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 Voor de
vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Kookpraatje. 11.15 Sopr. en piano. 11.35 Gram.
12.00 Piano en zang. 12.30 Land- en tuinbouw-
mededelingen. 12.33 Lichte muz. 12.50 Uit het
bedrijfsleven caus. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded.
of gram. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beursberichten.
14.0 Clavecimbel. 14.30 Gram. 15.00 Logboek 1937.
15.40 Gram. en Tour de France. 17.15 Voor de
jeugd. 17.45 Rep. Bezoek Z. M. Koning Boudewijn
v. België. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muziek. 18.30
Gram. 18.45 Tour de France. 19.00 Gevar. muz.
13.30 Hammondorgel. 19.45 Voor de jeugd. 20.00
Nieuws. 20.05 Holland Festival 1959: Residentie
orkest en sol. (om 20.45 en 21.15 Humoreske,
caus.). 22.30 o.Turn. 22.45 Gram. 22.50 Tour de
France. 23.15 Beurberichten. van New York.
23.25-24.00 Discotaria.
HILVERSUM II 208 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV
11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV
KRO 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de
jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal.
8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40
Voor de kinderen NCRV 10.00 Gram. 10.30 Mor
gendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Ge
wijde muziek. 12.0 Middagklok-noodklok. 12.03
Lichte muziek. 12.25 Voor het platte land. 12.35
Land- en tuinbouwmeded. 12.38 Gram. 12.50
Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20
Amus.muz. 13.40 Gram. 13.50 Reportage Bezoek
Z. M. Koning Boudewijn. NCRV: 14.00 Orkest-
concert. 14.30 Koorzang en sol. 15.00 Filharm.
orkest. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Gewijde muziek.
17.00 Voor de jeugd. 17.30 Orkest en piano. 17.40
Beursberichten. 17.45 Lichte muz. 18.15 Idem.
18.50 Boekbespreking. 19.00 Nieuws en weerber.
19.10 Negro-spirituals. 19.30 Radiokrant. 19.50
C.H.U.: pol. caus. 20.00 Lichte muziek 20.20 Re
portage. 20.35 Gelijk oversteken radioverkeers-
spel. 21.30 Holand Festival 1959: Intern. Orgel
concours te Haarlem. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Nieuws, en SOS-berichten. 23.15 Gram. 23.20
—24.0 Haydn-kwartet.
BRUSSEL, 324 m.
12.00 Amus-ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram.
13.00 Nieuws. 13.11 en 14.0 Gram. 14.45 Idem. 15.45
Idem. 16.00 Koersen. (16.00—17.00 Tour de
France). 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Muz.
uit Roemenië. 18.00 Vlaamse liederen. 18.30 Voor
de soldaten. 19.0 Nieuws. 19.30 Pianospel. 20.00
Gewijde muziek. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15
Gram. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
caus.). 22.30 Journ. 22.45 Gram. 22.50 Tour de
NTS: 13.25—14.25 Rep. Bezoek Z.M. Koning
Boudewijn.
VARA: 17.00—17.30 Voor de kinderen.
NTS: 20.30-23.30 Holland Festival 1959: Troilus
en Cressida v. Shakespeare in Stadschouwburg
te Amsterdam. Tijdens de pauze: Extra NTS-
journ. v. bezoek Z.M. Koning Boudewijn.
Strega-prijs. De Strega-prijs, de voor
naamste Italiaanse letterkundige onder
scheiding, is dinsdag toegekend aan de in
1956 geschreven roman „II Gattopardo"
van de twee jaar geleden gestorven prins
Giuseppe Tomasi di Lampedusa. In de ro
man wordt de neergang van een Siciliaan-
se prinselijke familie beschreven tegen de
achtergrond van de neergang van de mo
narchie van de Bourbons en de vorming
van het koninkrijk Italië.
Deze situatie heeft er mede toe geleid,
dat afgestudeerde jonge krachten van de
Nederlandse conservatoria gedwongen
werden een vast engagement in het bui
tenland te aanvaarden. Met name jonge
kunstenaars verwachten van een instel
ling, dat men er een carrière kan opbou
wen, niet dat men er alleen maar een
vast salaris verdient. Wat is op deze wijze
het nuttig rendement van de jaarlijks in
de opleidingsinstituten geïnvesteerde be
dragen? Het ontbreken van een nauwe re
latie tussen de Nederlandse Opera en de
conservatoria, het ontbreken van een op
vorming van „Nachwuchs" gericht beleid
is voor de scholing van Nederlandse talen
ten funest geweest. Het is dringend nood
zakelijk dat hierin verandering komt.
Het zal zeker niet mogelijk zijn al
dus de federatie om de solistenforma
tie van het ene jaar op het andere uitslui
tend uit Nederlanders samen te stellen.
Het zou evenwel dwaasheid zijn te stellen,
dat Nederland geen twintig topsolisten zou
kunnen opbrengen, waar Nederland in de
loop der jaren, naar ieder weet, een grote
hoeveelheid prachtig stemmateriaal ge
leverd heeft.
Het is dan ook aldus de federatie
niet verbazingwekkend, dat, gezien de ont
wikkeling van de laatste tijd, het meren
deel van de zangbeurten wordt vervuld
door gastsolisten. Daarmede is de vicieu
ze cirkel van het solistenvraagstuk ge
sloten^ immers, het is duidelijk dat de ani
mo om aan de Nederlandse Opera ver
bonden te zijn als vast geëngageerde, on
der deze omstandigheden steeds geringer
wordt. Het wordt in het licht van het bo
venstaande ook duidelijk, waarom van
een aantal operapremières slechts een kor
te reeks voorstellingen kan worden gege
ven, waarna wederom een andere serie
voorstellingen wordt gegeven.
De federatie, ernstig bezorgd over de
ontwikkeling, acht het gewenst, dat de
raad tegenover de deels nieuwe directie
van de opera een duidelijke uitspraak doet
over hetgeen Amsterdam van deze kunst
instelling verwacht. In de commissie ad
hoc, die enige jaren doende is geweest een
aantal organisatorische en sociale proble
men te bestuderen, heeft de federatie onder
meer aan bestuur en directie berekeningen
voorgelegd, waaruit bleek dat een aantal
van zesentwintig solisten, waarvan negen
tien hoofdsolisten, voor een normaal speel
plan van deze opera voldoende is. Bestuur
en directie hebben zich met deze ziens
wijze verenigd en de daarop gevolgde reor
ganisatie van het solistenkorps was gericht
op een formatie van zesentwintig solisten.
Indien er thans driëendertig zouden zijn
geëngageerd tijdens de begrotingsbe
handeling hebben B. en W. dit medege
deeld, doch de Federatie betwijfelt dat
ontstaat een eigenaardige situatie, omdat
er voor dat aantal onvoldoende regelmatig
werk zal zijn, vooral niet als (volgens B. en
W.) bovendien nog contracten voor een ge
deelte van het jaar zijn afgesloten.
De federatie acht het „uiterst onwaar
schijnlijk dat bestuur en directie zich heb
ben gehouden aan het tussen hen en ons
overeengekomen reorganisatieplan, op ba
sis waarvan een aantal solisten zijn afge
vloeid." „Dit is voor ons een pijnlijke aan
gelegenheid omdat op die basis het Ge
westelijk Arbeidsbureau ontslagvergunnin
gen heeft verstrekt". „De directie van de
Opera schond niet alleen de gesloten over
eenkomst, zij handelde ook in strijd met de
belangen van de Nederlandsche Opera".
Het adres besluit: „Wij verwachten dat u
(gemeenteraad) bereid zult zijn bij de ver
strekking van het subsidie voor 1959/60
uit te spreken dat gij een ander beleid
wenst. In concreto dient dit beleid erop
gericht te zijn, dat nog in 1959 alles in het
werk wordt gesteld, om voor het seizoen
1960/61 die maatregelen te treffen, die voor
een goed functioneren van de Nederland
sche Opera nodig zijn. Dat betekent, dat
de directie zal moeten trachten, jaarcon
tracten met solisten af te sluiten op basis
van de overeenkomsten, die tussen haar en
ons in de commissie ad hoe zijn gesloten,
namelijk jaarcontracten voor zo mogelijk
zesentwintig solisten; gastcontracten voor
die plaatsen, die niet kunnen worden bezet
of waarvoor bijzondere voorzieningen no
dig zijn; opleidingscontracten voor jonge
solisten, die hun carrière bij de Neder
landsche Opera willen beginnen.
De Nederlandse regisseur Herman van
der Horst heeft op het filmfestival van
Berlijn met zijn documentaire „Prijs de
zee" de gouden beer (eerste prijs) gewon
nen in de afdeling culturele films.
Frankrijk won de gouden beer in de af
deling van de speelfils met „Les cousins".
De gouden beer voor de beste documen
taire ging naar Amerika, dat „White wil
derness" had ingezonden.
Zilveren beren werden toegekend aan
de Amerikaanse Shirley Acaine voor haar
spel in „Ask any girl'", de Fransman Jean
Gabin oor zijn spel in „Archimede le clo
chard" en de Britse Hayley Mills, de
hoofdrolspeelster in „Tiger bay".
De prijs voor de beste regisseur ging naar
de Japanner Akira Kurosawa, maker van
„Kakusjitoride no sanakunin" (De verbor
gen burcht". Deze film kreeg ook de on
derscheiding van de internationale film-
critiek. r,„-
De katholieke filmprijs werd toegekend
aan dé Duitse documentaire over Israel,
„Paradies und feuerofen" (paradijs en vuur
oven) geregisseerd door Herbert Victor.
Het fraaie standbeeld van Reinaert de
Vos, dat geplaatst is aan de voet van de
eeuwenoude stadswallen te Hulst nabij de
Gentsepoort heeft het de afgelopen nacht
opnieuw moeten ontgelden. Het beeld, dat
de hoofdpersoon uit het bekende dieren
epos voorstelt, op weg naar de hofdag van
koning Nobel, is door vandalen van zijn
voetstuk gebroken en naast de sokkel ge
worpen.
Het is de vierde keer dat men zich niet
heeft ontzien het beeld ernstig te bescha
digen. De vernieling werd ontdekt door
een lid van de rijkspolitie te Hulst die
vanmorgen vroeg een dienstronde maakte.
Tweemaal reeds werd de staf, die Reinaert
in de hand draagt, van het beeld afge
broken en in het begin van dit jaar werd
het beeld voor de derde maal ernstig be
schadigd. De rijkspolitie stelt een onder
zoek in.
(Van onze Haagse redacteur).
De A.N.W.B. is niet ontevreden over de
weerklank welke zijn dagelijkse oproe-
pingsdienst via radio-Luxemburg onder
vindt. Sinds het begin van deze vorm van
dienstverlening aan in het buitenland ver
toevende toeristen zijn er ruim veertig
oproepberichten uitgezonden, waarvan de
helft, rechtstreeks de opgeroepenen heeft
bereikt.
Uit de bij de A.N.W.B. binnengekomen
reacties van het publiek blijkt, dat deze
service algemeen wordt gewaardeerd. Een
Heemstedenaar schreef juist dezer dagen,
dat het een rustig gevoel was een zwerf
tocht te kunnen gaan maken en toch bin
nen redelijke tijd bereikbaar te blijven
voor het geval dit nodig mocht zijn. Voor
al voor mensen met dierbare familieleden
op gevorderde leeftijd is dit bijzonder
prettig.
Van groot belang blijkt ook het vaste
tijdstip waarop deze oproepberichten wor
den uitgezonden: twee minuten voor
twee. De toeristen kunnen zich daarop
oriënteren en er zijn reeds tekenen, die
erop wijzen, dat ook de horecabedrijven
begrijpen, dat hier voor hen eveneens een
mogelijkheid van service ligt. In de Ar
dennen staat tenminste een bord bij een
pleisterplaats: „Hier kunt u naar de op
roepberichten van de A.N.W.B. luiste
ren".
Ook de ontvangstrapporten schenken in
het algemeen voldoening. Weliswaar is de
middengof (208 meter) in westelijk Ne
derland niet bijzonder goed te ontvangen,
maar komt, afgezien van atmosferische
oorzaken, doordat de antennes even voor
de uitzending van de A.N.W.B. op Midden-
Europa worden gericht, hetgeen voor de
grote massa toeristen van veel meer be
lang is. Tegenover de man, die zich er
over beklaagde dat hij Luxemburg niet
in zijn zeilboot op de Deense wateren kon
ontvangen, staat de constatering van een
ander, die tot de lijn Genève-Chlons de
zender uitstekend boort. Ten behoeve van
verderaf gelegen streken, zoals de Riviera
en Spanje, wordt ook op de kortegolf
(49,26 meter) uitgezonden. Deze zender
komt, behoudens enige fading, zeer goed
door.
Hoewel uit de in deze korte aanlooppe-
Ze spraken wat met de paddestoelmannetjes en vroegen, hoe die hier zo leefden en
woonden.
„Wel", lachte één van die kereltjes. „We hebben het hier best naar onze zin. Kijk,
daar in die ronde huisjes wonen we!"
„Ja", zei een ander. „En we maken altijd plezier, we zingen en dansen; het is bij ons
een vrolijke boel, hoor!"
Tukie knikte.
„Ja, daar ziet het hier wel naar uit!", lachte ze. 6566
en wilt u dat wij uw krant naar uw
vakantie-adres opzenden?
Stuurt u ons dan minstens twee dagen
voor uw vertrek een briefkaart met
vermelding van uw naam, uw vaste
adres, uw vakantie-adres, de datum
waarop de eerste krant naar uw
vakantie-adres gezonden moet word^i
en de datum waarop de krant voor het
laatst moet worden toegezonden.
Als u de krant per week betaalt, wilt
u dan het abonnementsgeld voor de
vakantieweken vooruit aan de bezor
ger betalen
DE ADMINISTRATIE
geen conclusies kunnen worden getrokken,
is het niet onmogelijk dat de resultaten
aanleiding geven tot een bredere opzet
van deze service. De Franse omroep kent
bij voorbeeld het programma „Routes de
nuit" en de commerciële zender Europe
no. I zijn „Service de nuit". Door samen
werking met deze omroepen en eventuele
inschakeling van de zenders radio-Monte
Carlo en radio-Andorre zou rren op den
rr- duur tot een geheel Europa omvattende
riode opgedane ervaringen uiteraard nog oproepdienst kunnen komen
Advertentie
het een sprookje is, zal ik öe waarheid uit de
doeken doen. Bij lange ritten en hoge motor-
temperaturen, bij telkens stoppen en optrekken,
vertonen motoren die met Esso Extra Motor Oil
worden gesmeerd minder slijtage. Dat betekent
extra zuinigheid en een langer motorleven!
Ook voor het tanken even denken
Goed zo, stop bij Esso, want
48. Ze vroeg niets, zelfs geen uitingen van liefde op mo
menten, waarop zo'n vraag niet geweigerd zou kun
nen worden, en ze liet hem steeds gaan zonder te vragen
of hij terugkwam, Als hij niet teruggekomen was, zou dat
geen verbreken van beloften betekend hebben.
Het was juist door zijn steeds terugkeren dat er een
belofte verbroken werd en dat was dan nog alleen
maar een belofte aan zichzelf, die tenslotte op hel
kritieke moment steeds van absolute onwaarde was
gebleken, omdat ze gedaan was onder het valse voor
wendsel, dat Eva Harding zijn liefde voor Katherim
zou vernielen. Dat was niet gebeurd. Dat zou nooi'
gebeuren.
Zijn leven met Eva was iets dat even ver verwij
derd was van zijn leven met Katherine als hij nu, o]
drie duizend meter hoogte, van de aarde verwijderr
was.
Neen, Katherine was niet de reden, waarom hij Ev;
Harding niet terug moest zien. De werkelijke reder
was, dat Eva een ontsnapping in de vrede gewordei
was, die maar al te begeerlijk was. Vanavond bij d
vergadering, terwijl hij zat te wachten en niet wis
wat er gebeuren ging en hij beschutting zocht voor d
angst, die altijd aan Avery Bullard's komst vooraf
ging, had zijn geest verlangd naar Eva Harding. Zi
was zijn toevlucht uit de angst, en vluchten was iets
dat hij nooit mocht doen. Een man moest aan he
werk blijven., ook als hij bang was., ja omdat hi.
bang was! Angst moest overwonnen worden., je moes
niet. weglopen., je moest blijven en vechten.
„Mr. Dudley?"
Hij keek op en de stewardess glimlachte tegen hen
„Heeft u trek in uw diner?"
Hij had niet gegeten, maar hij zei: „Nee, dan
U". Als haar gelaat hem minder aan Eva Hardin
herinnerd had, zou hij „ja" gezegd hebben.
Het deed er niet toe. Hij zou wel iets eten als hi
in Palmer House was. Er zou tijd genoeg zijn, vóói
hij naar bed ging. Hij opende zijn tas opniéuw en
haalde de tabellen eruit die Loren Shaw hem gegeven
had.
Millburgh, Pennsylvania, 7 u. 28 n.m.
Don Walling stond in de donkere schaduw van een
puntig stuk rots, dat diep tussen de eiken verborgen
lag achter zijn huis. Hoe lang hij daar gestaan had,
wist hij niet, maar toen hij zijn inelkaargezakte li-
cbaani ophief met zijn handen, zag hij, dat in zijn
oalmen het ruwe patroon stond van het rotsoppervlak
De eerste schok van het nieuws over Avery Bul
lard's dood ebde langzaam weg, maar de vervagendt
schrik opende slechts de weg naar een scherper be
wustwording van persoonlijk verlies. Zijn ogen dwaal
den naar het huis en alles, wat hij zag, herinnerde
hem aan Averj' Bullard's goedheid. Alles, wat hij be
zat. alles., was uit Avery Bullard's handen gekomen
Zelfs Mary zou niet van hem geweest zijn, als Averi
Bullard er niet geweest was; als hij Avery Bullard
die avond niet in Chicago ontmoet had, als Avery Bul
lard hem niet naar Pittsburgh gezonden had, als Ave
ry Bullard hem niet de kans gegeven had te bewijzen
dat hij haar waard was. De gedachte aan zijn vrouw
enigde onbewust het ergste van het verdriet. Er was
>en geestelijke band tussen liefde en dood. Hij wa:
ip Mary verliefd geworden, op de avond, dat haai
ader stierf.
Gedurende de eerste weken nadat Avery Bullarc
em naar de Coglan-fabriek in Pittsburgh gezonden hac
lad Don Walling getracht Mike Kovales te vinden
n het telefoonboek vond hij hem niet, en het oude
restaurant op Schenley Hill had een nieuwe eige
naar, die niets wist van de vorige. Ten slotte was hij
via een man, die hij op de Grieks-Amerikaanse club
ontmoette, waarvan Mike eens lid was geweest, te we
ten gekomen, dat Mike Kovales ernstig ziek was. Hi)
ging onmiddellijk naar het ziekenhuis en hij was ach
teraf blij, dat hij het niet uitgesteld had. Het was df
laatste avond geweest, dat er bezoek bij Mike werd
toegelaten. Hij had Mary die avond in de gang var.
het ziekenhuis gezien, maar zijn geest was teveel mei
haar vader bezig geweest en hij had weinig aandachl
meer aan haar besteed na dat eerste verrassende mo
ment, toen hij ontdekt had, dat ze niet langer het kind
was, dat altijd door de achterdeur het restaurant bin
nensloop en in de hoek van de keuken ging zitten le
zen, zelfs terwijl ze at.
Een week later, op de avond dat haar vader stierf,
had Mary Kovales hem geroepen, zoals ze beloofd had
en hij was bij haar geweest. Het was toen als hij
het juiste moment zou moeten noemen, dat hij ver
liefd op haar geworden was. Ze was mooi, met een
klassieke Atheense volmaaktheid van trekken, die hem
aan Griekse beeldhouwwerken herinnerde, maar het
was niet haar schoonheid, die hem het meest aantrok.
Het was haar karakter, dat als het ware van haar
afstraalde, de kracht, die haar toestond boven de tra
gedie uit te stijgen zonder deze te verkleinen, een
essentiële adel, een vrouwelijkheid, die alles bood wat
een vrouw maar kon bieden, toch zonder de algeme
ne prijs van totale afhankelijkheid te eisen. Er was,
'.o wist hij, geen kracht in welke man ook, die Mary
Kovales ook niet bezat.
Hij had die kracht nu nodig en hij liep langzaam
naar huis, bewust van het feit, dat ze op hem wachtte
nan de rand van het terras en toch wilde hij zijn be
kendheid met haar aanwezigheid nog niet laten mer
ken door regelrecht naar haar te kijken. Toen hij naast
haar kwam, nam ze zijn hand in de hare en op dat
noment was haar zwijgen verstandiger dan alles wat
',e had kunnen zeggen.
„Heb je Fred Alderson bereikt?" vroeg hij, bijna
lors.
„Ze waren bij de Willoughby's te dineren, maar ze
ivaren net weggegaan, toen ik belde. Ze hebben het
ioor de radio gehoord."
„Ik zou Fred beter even kunnen bellen en eens kij
ken of er iets is, dat we kunnen doen."
„Het zal nog wel een paar minuten duren, vóór hij
huis is," zei ze op voorzichtige kalme toon. „Het is
logal een rit van de Willoughby's vandaan. Kom, ga
nee eten, Don. Alles is klaar."
Hij volgde haar automatisch en hij begon even auto-
natisch te eten, wat ze voor hem neerzette. Hij voel
de, dat ze praten wilde en hij waardeerde haar be
grip, dat maakte dat ze wachtte tot hij gemakkelijker
zou kunnen spreken. Toen hij de lege stoel zag, waar
op hun negenjarige zoon gewoonlijk zat, maakte hij
een zijdelingse opmerking om de stilte te breken.
„Waar is Steve vanavond?"
„Bij de Brewsters Kenny heeft een verjaars-
lartijtje".
(Wordt vervolgd)
Geref. Kerken
Beroepen te Goor F. H. Veenhuizen,
kand. te Huizen (N.H.).
Aangenomen naar Westerbork W. Blan
ken te Rutten (N.O.P.).
Examens Aan de V.U. zijn geslaagd
voor het prop.ex.theologie de heren R. H.
Boiten te Winschoten, G. Burger te Rot
terdam, G. L. Goedhart te Hilversum, R.
Klijnsma te Weesp, G. v. 't Spijker te
Dordrecht en H. H. Wind te Sneek.
Beroepen te Maasdijk B. Berends te
Beetsterzwaag te Wolphaartsdijk J. C.
W. 't Hof, kand. te 's-Hertogenbosch.
Chr. Geref. Kerken
Tweetal te Lutjegast H. P. Brandsma,
kand. te Sneek en M. Rebel, kand. te Hil
versum.
Beroepen te Kornhorn T. Harder, kand.
te Leeuwarden te Midwolde (Old.) W. J.
v. d. Linden, kand. te Santpoort.
Tweetal te Doesburg H. P. Brandsma,
kand. te Sneek en T. Harder, kand. te
Leeuwarden te Elburg G. Blom te
Meerkerk en P. v. Zonneveld, kand. te
Bussum.
Geref. gemeenten
Berepen te Nieuw-Beijerland P. Blok,
kand. te Rotterdam.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Utrecht (toez.) (vac.-prof.
dr. A. F. N. Lekkerkerker) J. Germans te
Enschede.
Beroepen te Oud-Beijerland R. d. Bruin
te Barneveld te Willige-Langerak W.
Kalkman, kand. te Capelle a. d. IJsel.
Beroepbaar verklaard de heren Joh.
Korltve, kand. te Papendrecht en W. Kalk
man, id. te Capelle a. d. IJsel.
Vrije Evang. gemeenten
Bedankt voor Yerseke A. J. Buurman te
's-Gravenhage.
Bapt. gemeenten
Beroepen te Nieuw-Weerdingen Ph.
Lindeman te Stavoren.
FILMJOURNAAL OP 16 MM.
Met ingang van vrijdag 18 september
zal in Nederland een 16 mm.-filmjournaal
in roulatie komen. Het journaal zal wor
den uitgebracht door de Cefa-Filmdienst
te Hilversum in samenwerking met Par-
cival-Film in Tilburg. Het journaal zal
verschijnen onder dê naam „Het Oog op
de Wereld" en omvat zowel binnen- als
buitenlands nieuws. Aanvankelijk zullen
vooral filmdiensten van instellingen, orga
nisaties en bedrijven, alsmede scheepvaart
en luchtvaartondernemingen over het jour
naal kunnen beschikken.
Ook voor permanente 16 mm-filmverto-
ning in theaters, waarmede men aan het
einde van dit jaar een begin gaat maken,
komt dit journaal in aanmerking.
Concertgebouw: Vandaag 20 uur: Inter
nationaal orgelconcours.
Grote Kerk: Donderdag 15 uur: Orgel
concert door Piet Kee; 19 uur: Beiaard
concert door Arie Peters; 20 uur: Inter
nationaal orgelconcert.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur
en donderdag 14 en 16.15 uur: „De derde
man", 14 j. Donderdag 19.30 uur: „De graaf
van Monte Cristo", 14 j.
Frans Halstheater: Vandaag en donder
dag 14 en 20 uur: „Van het westelijk front
geen nieuws", 14 j.
Lido Theater: Vandaag en donderdag 14,
16.15. 19 en 21.15 uur: „De Wet", 18 j.
Luxor Theater: Vandaag 14 en 20 uur:
„Opstanding", 18 j. Donderdag 14 en 20 uur
„Ivanhoe", 14 j.
Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur:
„Und abends in die Scala", a.l. Donderdag
20.15 uur: „Ik was aan hem verslaafd". 18 j.
Rembrandt Theater: Vandaag en don
derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Profes
sor Cupido", a.l.
Roxy Theater: Vandaag en donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „De bloedhond", 18 j.
Studio Theater: Vandaag en donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „Altijd lokt de
vrouw", 18 j.
Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag
20 uur: „Tarzan in New York", a.l. Don
derdag 20 uur: „lm weissen Röss'l", a.l.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum: Tot 30 juli op werk
dagen van 1017 en zondags van 1317
uur: Expositie „Haarlems Zilver".
Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 13
juli dagelijks van 10—12.30 en 13.30—17
uur, zondags van 13.3017 uur: Expositie
„Kunst zij ens doel".
In 't Goede Uur: (Korte Houtstraat 1): Tot
1 augustus dagelijks van 10—22 uur: Ex
positie Nico Molenkamp.
DIVERSEN
Terrein Wagenweg: Tot 10 juli dagelijks
20 uur: Circus Krone. Woensdag 15 uur:
Matinee.
Muziektent Haarlemmerhout: Vandaag
20 uur: Concert Haarlemse politiekapel.
Hervormde kerk Zandvoort: Donderdag
20.30 uur: Concert door N.Ph.O.
Bloemendaalse Bos: Vandaag 20 uur:
Concert door „Sursum".
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" van vrijdag 3 juli.)