Horen en zien
De man aam de top
Holland
Festival
Fraaie vertolking van „II
Trittico" van Puccini
Holland
Festival
„TSJIK, TUKIE EN TOKA"
J
WIL
EERST
Kort en bondig
Agenda voor
Haarlem
Radio Filharmonisch Orkest met
Nikita Nagaloff als solist
4
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
N
Weinig oorspronkelijk
Films
Nor dvision
Europa s televisie
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
Onder sympathieke leiding van Donald Johanos
De negen muzen
Vuurzee in grachtenhuis
te Amsterdam
Grote ravage na dolle rit
van dronkeman
Brug en woonwagen
vernield: vier auto's en
een muur beschadigd
Cameron Hawley
Feestelijkheden in
La Courtine
Helikopter haalde zieke
van logger
MAANDAG 13 JULI 1959
Mooi werk leverde de NTS zaterdag
avond met haar extra-journaal van de
laatste dag van koning Boudewijns bezoek
aan ons land. Slechts luttele uren nadat
de Belgische vorst 's middags op het Vrijt
hof in Maastricht een grootse hulde door
de bevolking van de beide Limburgen en
het aangrenzende Luikse was bereid en
Koningin Juliana en Prins Bernhard op
het vliegveld van Beek afscheid van hun
gast hadden genomen, konden de televisie
kijkers van deze momenten getuige zijn.
Het daarna volgende programma van de
AVRO was aan de zeer middelmatige kant.
De zoveelste aflevering van de Perry
Como Show was het aanzien en het aan
horen nauwelijks waard. Dë enige gast
van de zoetgevooisde zanger die iets op
merkelijks deed, was de komiek Dave
King. We geloven dat het tijd wordt dit
afgezaagde show-programma eens door
iets beters te vervangen.
Jan Wolfslag toonde vervolgens de be
kroonde foto's en hun makers uit de foto
wedstrijd „Richt uw lens op de werkende
mens", die door de Vereniging Nederlands
Fabrikaat in samenwerking met de Stich
ting ter bevordering van de Amateur-foto-
grafie was uitgeschreven. Een aardige ge
dachte was het om de winnaars met hun
„model" te confronteren. Het programma
„Nieuwe Oogst" bood misschien nieuwe
gezichten voor de televisie, maar geen
nieuwe aanwinsten voor televisie. De
nummers waarmee de diverse artiesten
hun beste beentje voorzetten vertoonden
over het algemeen een ontstellend tekort
aan oorspronkelijkheid. Gastvrouwe Letty
Kosterman kon daar weinig aan verande
ren, hoe plezierig zij ook deze nieuwe oogst
aan de man probeerde te brengen.
De N.C.R.V., die op zondagavond geen
rechtstreekse uitzending verzorgt, liet gis
teren twee buitenlandse films en een Ne
derlandse film vertonen. Een bezoek werd
gebracht aan Mexico en door medewerkers
van Walt Disney kregen de kijkers een in
druk van het nijvere werk van kleine die
ren. Interessant was het ook te vernemen
hoe de medewerkers van Disney te werk
gaan. „Van huis uit" was een documen
taire over protestantse militairen en hun
vloot- en legerpredikanten. Leen Valke
nier tekende voor de goede samenstelling
van deze film.
Beeldschermer
Gezien de plannen voor een televisie
omroep in Noorwegen, waarmede in okto
ber aanstaande een aanvang zou worden
gemaakt, wordt verwacht dat „Eurovisie"
zal worden aangevuld met. „Nordvision",
een Scandinavisch uitwissellingssysteem
op" eenzelfde voet als de Europese organi
satie. Een verbindingsschakel tussen Go
thenburg en Oslo zal de Noorse televisie
in rechtstreeks contact met zowel de
Zweedse als de Deense brengen.
Er zal begonnen worden met proefuit-
wisselingen tussen de drie Scandinavische
landen waarna het tot stand komen van
een geregelde uitwisseling van program
ma's verwacht kan worden. In de proef
periode zal ook moeten blijken of de Scan
dinavische talen onderling geen moeilijk
heden opleveren.
De commissie van juridische deskundi
gen van de Raad van Europa voor de uit
wisseling van televisieprogramma's heeft
haar derde bijeenkomst gehouden met
het doel de juridische moeilijkheden, die
verdere uitwisselingen in de weg staan,
te overwinnen. In de eerste plaats heeft
zij kennis genomen van de vrij willige over
eenkomst tussen de U.I.E. (internationa
le vereniging van uitgevers), de U.E.R.
(Unie van Europese Radioverenigingen)
en de C.I.S.A.C. (internationale bond van
verenigingen van schrijvers en componis
ten), die vooral het onderlinge gebruik
van uittreksels van dramatisch-muzikale
werken voor televisie-uitzendingen en ra-
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
3.00—24.00 AVRO
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gym. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws.
8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gym. 9.10 Voor de
vrouw. 9.55 Waterst. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een
boek voor het Geestelijk leven, caus. 10.00 Gram.
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken.
12.00 Orgelspel. 12.20 Regerngsutzendng: Land-
bouwrubriek: Wat doet de stichting Landbouw-
huishoudkundig onderzoek te Wageningep. 12.30
Land- en tuinbouwmededelingen. 12.33 Lichte
muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram.
13.20 Promenadeork.. 13.55 Beursber. 14.00 Mag
ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox,
hoorsp. 14.35 Strijkkwartet. 15.05 Voor de vrouw.
15.20 Gram. 15.45 Tour de France. 17.15 De die
renwereld en wij, caus. 17.25 Voor de jeugd. 18.00
Nieuws. 18.15 Tour de France. 18.30 BBC-Revue-
ork. 19.00 Paris vous parle. 19.10 Gram. 19.45 To-
neelbesch. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.50 Hoor
spel voor de jeugd. 22.00 Lichte muziek. 22.15
Journ. 22.30 Tenor en pianomuz. 23.00 Nieuws.
23.15 Beursber. van New York. 23.17 New York
caling. 23.22 Orgel en zang. 23.45—24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de
jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal.
8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.55 Hoogmis. 10.15 Voor
de kleuters. 10.30 Gram. 11.00 Voor de vrouw.
11.30 Gram. 12.00 Middagklok-Noodklok. 12.03
Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram.
12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20
Metropole ork., klein koor en solist. 14.00 Voor
de jeugd. 14.30 Gram. 14.35 Voor de plattelands
vrouwen. 14.45 Brabants Conservatoriumorkest
en soliste. 15.25 Gram. 16.00 Voor de zieken 16.30
Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber.
17.45 Regeringsuitz.: Uitwisselïngsprogr. over Ni-
gera, in samenwerkng met Radio Nederland We
reldomroep. 18.00 Lichte muz. 18.20 Regerings
uitz.: Actueel progr. 18.30 Voor de jeugd. 18.45
Klein koor. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Gram.
20.00 Vakantie-wetenswaardigheden. 20.30 Dia
logues des Carmelites, opera. 22.45 Avondgebed
en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Pianovoordracht.
23.50—24.0 Gram.
BRUSSEL, 324 m.
12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerbericht.
12.34 Pianospel. 12.55 Koersen 13.00 Nieuws. 13.11
en 14.00 Gram. 16.0 Koersen. 16.02 Gram. (tussen
16.00—17.00 Tour de France) 17.00 Nieuws. 17.10
Gram. 17.45 Boekbespr. 18.00 Lichte muz. 18.30
Voor de sold. 19.00 Nieuws. 19.30 Reisbelevenis
sen. 19.40 Gram. 19.50 Syndikale gron. 20.00 Voor
de vrouw. 21.00 Koor en orkest. 21.40 Gram. 22.00
Nieuws. 22.15 Pianospel. 22.55—23.00 Nieuws.
NTS: 12.15-12.45 Eurovisie: Tour de France
1959. 16.0016-45 Idem. 20.00 Journ. en weer-
overzicht.
AVRO: 20.20 Filmprogramma. 20.35—2.40 Speel
film,
IN DE KURZAAL te Scheveningen
concerteerde zaterdagavond het Radio
Filharmonisch Orkest. In plaats van de
aangekondigde dirigent Lorin Maazel
was het de dertigjarige Amerikaan Do
nald Johanos die de leiding van het
orkest waarnam. Johanos is sinds kort
vaste dirigent van het Dallas Symphony
Orchestra (Texas) en heeft zijn studie
tijd grotendeels in Europa doorgebracht,
daartoe in staat gesteld door een gift
van de Rockefeller Foundation. Onder
meer volgde hij in 1957 de dirigenten
cursus van de Nederlandse Radio Unie.
Men heeft dus kennisgemaakt met een
jonge orkestleider die zijn vak verstaat
en wiens optreden een sympathieke in
druk maakte.
Johanos trachtte niet te epateren door
narcistische kunststukjes zoals men die bij
vakgenoten van zijn leeftijd en soms
oudere leeftijd wel eens aantreft maar
was er op bedacht om de muziek voor de
hoorders tot klaarheid te brengen en het
beeld dat hij zich van een partituur ge
vormd had zorgvuldig aan de dag te doen
treden. Dat een dergelijke gewetensvolle
instelling nog niet voldoende is om muziek
vóór. dóór en in mensen te doen leven
spreekt vanzelf. Tot mijn spijt kan ik dan
ook voor het gebodene niet veel anders
opbrengen dan de bovengegeven karakte
ristiek. Mensen wier optreden in de eerste
plaats als sympathiek gekenschetst wordt,
kunnen soms zo vervelend zijn.
TRAGE TEMPI en een gebrek aan grote
lijn in de opbouw ont
namen iedere kracht
van Haydn's Symfonie
nr. 104 in D. Moessorg-
ski's Schilderijenten
toonstelling het parade
paard waarop iedere
gastdirigent voorrijdt die
met zijn stunts wil schitteren, ontbrak het
aan kleur, ruigheid, bontheid. Men zou
bijna denken dat Iowa, U.S.A., de geboor-
testaat van de dirigent, tot de „dry states"
behoort. Hoe 't zij, wodka schenkt men er
blijkbaar niet. Het Radio Filharmonisch
Orkest verviel met dat al in de meer op
de microfoon toegespitste dan naar de zaal
uitgedragen klank van een gedisciplineerd
studio-orkest. Niemand werd uitgenodigd
om mee te doen, men speelde voor de ge
luidstafel van de klanktechnicus.
OOK IN DE BEGELEIDING van Ravel's
dio-uitzendingen beoogt, voorzover uiter
aard de uitgever in het land van oorsprong
de vrijheid heeft om zonder speciale toe
stemming het werk voor deze doeleinden
te gebruiken.
Dankzij de activiteit van de commissie
van deskundigen is een overeenkomst ge
sloten tussen de belanghebbende beroeps
organisaties om de moeilijkheden te re
gelen, die aanleiding gaven tot lange en
dikwijls moeilijke onderhandelingen tus
sen de radio-uitzendorganisaties en de uit
gevers. Deze overeenkomst ontslaat de
Raad van Europa van de voorbereiding
van een internationaal verdrag. De drie
beroepsorganisaties hebben de verplich
ting op zich genomen het onderlinge ak
koord te doen goedkeuren door hun natio
nale leden in alle landen, die lid zijn van
de Raad van Europa. In de tweede plaats
onderzoekt de commissie van deskundigen
de mogelijkheden tot bescherming van te
levisie-uitzendingen. In sommige Europe
se landen hebben de uitzendorganisaties
niet de nodige juridische middelen om hun
uitzendingen te beschermen tegen een on
wettig gebruik door anderen, bij voorbeeld
door bioscopen die het televisiejournaal
overnemen. Hierdoor worden organisato
ren van schouwspelen en sportwedstrij
den huiverig om de televisie tot hun do
mein toe te laten, tenzij de televisie niet
alleen de eigen vertoningsrechten maar
ook de filmrechten betaalt, wat uiteraard
een te zware last zou betekenen.
In dit alles liggen gevaren voor televi
sienieuwsuitzendingen en daardoor voor
uitwisselingen van het televisiejournaal
tussen Europese landen. De commissie van
deskundigen zoekt nu in Europees verband
naar de oplossing van dit probleem.
Pianoconcert in G had de dirigent geen
werkelijk contact met de muziek. Men had
hiervoor echter ook niet de goede solist
uitgenodigd. Nikita Magaloff is zonder
twijfel een pianist van de bovenste plank
maar het schrijnende moment dat Ravel's
motoriek in negatief onthult, ontbrak bij
hem te enenmale ook in het middendeel
bleek uit een dubieus pedaalgebruik en uit
een onheldere aanslag in het passagewerk
dat hij de aansluiting miste.
Sas Bunge
Koninklijk huisarchief. In Baarn is
het afgelopen weekeinde een tentoonstel
ling geopend van kunst- en historische
voorwerpen uit het Koninklijk Huisarchief.
De tentoonstelling is geopend tot 20 augus
tus.
Borden. In Japan zullen honderd
duizend borden van aardewerk waarop
vijftien tekeningen van Picasso, worden
verkocht met toestemming van de kunste
naar die zijn rechten heeft overgedragen
aan de linkse organisatie „Comité ter be
vordering van de vrede".
Hubert Bahrwasser. Per 1 september
is de heer H. Bahrwasser uit Amsterdam,
eerste solofluitist van het Concertgebouw
orkest, benoemd tot leraar fluit aan het
Toonkunst Conservatorium Rotterdam,
zulks als opvolger van de onlangs over
leden Jaap Luyendijk.
TER GELEGENHEID van de Puccini-
herdenking werd in december van het
vorige jaar door de Nederlandse Opera
een opvoering gegeven van de drie kleine
opera's, eenakters, die Puccini in 1918
schreef en onder de naam van „II Trittico"
tezamen voegde. Het was een van de zel
den ondernomen integrale opvoeringen van
het drietal. Voor het Holland Festival van
dit jaar is „II Trittico" weer in het pro
gramma opgenomen en zondagavond heeft
de Nederlandse Opera in de Stadsschouiv-
burg te Amsterdam de drie korte opera's
weer ten tonele gevoerd in de volgorde:
II Tabarro Suor Angelica Gianni
Schicchi.
Met deze opvoeringen is de ongelijkheid
van de waarde van deze dramatische to
neelwerken opnieuw gedemonstreerd. Het
meest verbleekt, zowel door de muziek als
door de sentimentele, drakerige, opge
schroefde, irreële uitbeelding van religio
siteit in een kloostergemeenschap en de
geforceerde invoeging van een „visioen"
is Suor Angelica. De regisseur Wolf-Dieter
Ludwig heeft zich met prijzenswaardige
toewijding veel moeite gegeven om aan de
overwegend actieloze ontwikkeling van
het spel enig accent te geven met het
meest overtuigende resultaat nog in de
scène tussen de Zia Principessa en Suor
Angelica. Over het algemeen heeft Angela
Vercelli in de hoofdrol wel voldoening
kunnen geven, evenals Anny Delorie als
Zia Principessa, al had haar ongenaak
baarheid nog onverbiddelijker kunnen zijn.
Van de overige' rollen
zou ik nog die van
Zelatrice willen noe
men, welke door Jo van
der Meent met actie en
in vocaal opzicht voor
beeldig werd gespeeld.
DE RAUWE WERKE
LIJKHEID van de uitleving van afnoureu-
ze primaire spanningen zag men bij de
opvoering van „II Tabarro", een bewogen
stuk, dat geheel in de geest van het veris
me geschreven werd. De uitblinkers wer
den hierbij de geëmotioneerd spelende en
zingende Hildegard Hillebrecht in de rol
van Giorgetta en de indrukwekkende bas
Randolph Symonette, die een geconcen
treerde en gespannen uitbeelding gaf van
Michelet-Waardering kon men ook hebben
voor het spel en de zang van Johan van
'der Zalm als Luigi en- van Frances de
Bossy als „La Frugola". Ook de overige
rollen werden behoorlijk vervuld. Van een
indrukwekkende beklemming was het de
cor, dat Hans van Norden voor deze opera
ontwierp. Voorts moet de regie van Frans
Boerlage geprezen worden.
HET HOOGTEPUNT kwam met de op
voering van het sarcastische, onbarmhar-
tig-scherpe en van wrange humor vervul
de stuk „Gianni Schicchi", een geniaal-
muzikale zet van Puccini. Deze kleine
opera is een waar meesterwerk en het is
begrijpelijk dat zij zich, in tegenstelling
met de andere twee van het drietal, in
volle kracht heeft kunnen handhaven. Alle
opvoerenden speelden met grote geestdrift
dit stuk van de bedrogen bedriegers. De
regie van Wolf-Dieter Ludwig openbaarde
allerlei uitnemende vondsten en bewerkte
••^Ttreffelijk aansluitende spel-ont-
plooiing.
centrale figuur werd weer Paolo
Gorin, die een kostelijke uitbeelding van
de hoofdrol gaf en er met zijn fraaie stem
luister aan gaf. De sopraan Edith Martelli
liet als Lauretta prachtige, stralende zang
horen.
De Simone van Guus Hoekman muntte
uit door indrukwekkende zang, evenals de
Amantio van Hans Wilbrink. Er waren
eigenlijk geen zwakke spelers bij deze ko
mische. raak tekenende uitvoering, die
een uitbundig succes verkreeg, mede dank
zij de bekwame leiding van de dirigent
Arrigo Guarneri.
P. Zwaanswijk
De bemanningen van vier motorspui
ten, twee laddei wagens en enige mate
riaalwagens van de Amsterdamse brand
weer hebben zaterdagavond anderhalf uur
lang met twaalf stralen en twee water
kanonnen een vuurzee bevochten, die in
het eeuwenoude pand „Koning van Zwe
den" aan de Keizersgracht 147 te Amster
dam woedde. In het huis was een afbeta
lingsmagazijn gevestigd. Om half zes was
het magazijn door het personeel verlaten.
Korte tijd later zag de 72-jarige concier
ge E. F. Drechsel, die op de derde etage
van het naburige huis woont dat er brand
was in het achterhuis van het magazijn.
Hij alarmeerde onmiddellijk de brand
weer, die vrijwel gelijktijdig door een an
dere buurman werd gewaarschuwd. Het
bleek zeer moeilijk de brandhaard te be
reiken. De trap naar de derde verdieping
stond in brand en de liften waren defect
Via het dak van de buren moest de
brandweer zich een toegang tot het pand
verschaffen. De derde verdieping van het
achterhuis en de derde en vierde verdie
ping van het voorhuis, alsmede de vlie
ring, brandden geheel uit.
Er lagen hier voornamelijk schuimrubber,
meubilair en cocosmatten opgeslagen. De
lagere verdiepingen, waar televisietoestel
len en bromfietsen stonden, kregen aan
zienlijke waterschade.
Een brandweerman werd licht gewond,
toen hij bij het inslaan van een venster
door glasscherven werd getroffen.
De oorzaak van de brand is nog onbe
kend. Vermoedelijk is het vuur ontstaan
door het achteloos wegwerpen van een nog
brandend peukje sigaret.
Tsjik en Tukie klapten opgetogen in hun handen, toen de eerste dans gedaan was.
„Mooi!", riep Tukie. „Wat kunnen jullie aardig dansen!"
Toen begonnen de muzikanten weer en opnieuw zetten de paddestoelmannetjes hun
beste beentje voor. Ze waren er trots op hun gasten het beste te laten zien van wat
ze konden.
En toen het. feest eindigde, deden alle paddestoelmannetjes nog een polonaise, waarbij
ze allemaal in een lange rij achter elkaar slingerdeslang de feestwei over dansten,
7374
Een ingestorte bi ug, een omver gere
den kerkhofmuur, een vernielde woonwa
gen en vier zwaar beschadigde auto's, dat
is de balans van een dolle rit, die de 25-
jarige arbeider L. v.d. H. uit Overschie,
zaterdagavond met een weggenomen
vrachtauto in Overschie maakte. De man,
die bij een melkinrichting in Overschie
werkt, kwam daar om negen uur 's avonds
het terrein op. Hij stapte in een der vracht
auto's en lioewel andere arbeiders tracht
ten de man, die kennelijk dronken was,
tegen te houden, reed hij in volle vaart de
weg op. Dat was het begin van een woeste
rit, waarbij de man een spoor van vernie
ling achter liet. Eerst reed hij tegen de
muur van de r.k. begraafplaats. De muur
werd zwaar beschadigd, maar v. d. H.
vervolgde zijn weg. Bij het passeren van
de Zwetbrug raakte hij een draagbalk van
de bascule, die achter hem naar beneden
stortte. De bfug werd zo zwaar bescha
digd. dat het scheepvaart- en autoverkeer
ter plaatse voorlopig gestremd is. Maar
de dronken man achter het stuur reed
door. In razende vaart, ging hij over de
Rotterdamse Weg. Twee geparkeerde
auto's werden geschampt voordat de
vrachtauto met een klap tegen een opleg
ger tot stilstand kwam. De oplegger schoot
door en botste tegen een woonwagen, die
bijna geheel vernield werd. Gelukkig was
op dat moment niemand in de wagen aan
wezig. De laatste botsing kwam zo hard
aan, dat V. d. H. niet verder kon. Hij
vluchtte een weiland in, maar de politie,
die inmiddels door personeel van de melk
fabriek was gewaarschuwd, wist hem
spoedig te grijpen. De man, die niet in het
bezit van een rijbewijs was, is in het poli
tiebureau in Rotterdam opgesloten.
Advertentie 'n -■
52 Het huis was ondanks alles, wat ze eraan had trach
ten te doen, gebleven wat het was sedert men het
bouwde, het wanproduct van een smakeloze geest in
een soortgelijke periode. Elke kamer, zelfs de keuken,
was kwistig voorzien van gebeeldhouwde panelen van
donker hout. Haar poging ze bij wijze van proef in
één kamer te bedekken met verf, was een opzienba
rende mislukking geworden. Alles wat ze had bereikt
was, dat de dikke buiken en ronde billen van ontel
bare in hout gesneden cupido's die totnutoe als vleer
muizen in de nacht in de alles-vervullende duisternis
bijna onzichtbaar waren geweest, glanzend tevoor
schijn waren gekomen. Geen kleedjes konden het
eeuwigdurend gekraak van de parketvloeren dempen,
schoonmaken hielp absoluut niet tegen het stof, dat
eindeloos uit de naden en kieren te voorschijn kwam.
Niets was in staat de doordringende geur van muf
heid te verdrijven Als ze in ogenblikken van volsla
gen wanhoop opkeek, werd ze aangestaard door de
sluw-grijnzende kleine kabouter-caricaturen op de ge
brandschilderde boogramen, die alle vensters be
kroonden.
Maar hoewel het erg was, toch wat het niet het erg
ste, dat Avery Bullard haar had aangedaan. Zo kort
mogelijk gezegd al de jaren van eenzaamheid had
den Edith Alderson ruim voldoende tijd gegeven alles
terug te brengen tot z'n meest eenvoudige vorm: Ave
ry Bullard had haar haar man afgenomen. Hij had
haar leven veranderd in de onbetekenende schijnver
toning van het huwelijk met een man, die niet haar
in de eerste plaats was toegedaan.
Wat Avery Bullard wilde, was altijd vóórgegaan.
Wat zij graag wilde, was er nooit op aangekomen.
Bijna vanaf het begin was het zo geweest. Vanaf het
tweede jaar van hun huwelijk. Fred was als iemand,
die gehypnotiseerd wordt door een duivel. Toen Avery
Bullard met z'n vingers had geknipt, hadden ze alles
in de steek gelaten en waren ze naar Millburgh ver
huisd. Dat was de eerste fout, die ze had gemaakt.
Ze was toen te jong en te onnozel geweest om te weten,
dat er in de wereld mannen waren als Avery Bul
lard. Een poosje had ze Fred de schuld gegeven, en
tegen de tijd, dat ze zich begon te realiseren, dat
het allemaal de schuld van Avery Bullard was, was
4 kei te laat (Tegen die tijd was Fred EöUedig in de
macht van de bullebak gekomen. Op middelbare leef
tijd was het onmogelijk, dat een man helemaal op
nieuw begon. Wat kon Fred anders doen? Toen was
het dat zij had opgehouden zich te verzetten. Er was
maar één mogelijkheid overgebleven en dat was:
wachten tot Fred zich terugtrok.
Vanavond was, wonderbaarlijk genoeg, de hoop op
een vroegtijdige ontsnapping over haar gekomen.
Avery Bullard was dood! Maar op hetzelfde moment
was die hoop haar weer wreed ontnomen door het
vooruitzicht dat Fred directeur gemaakt zou worden.
Als Fred in de stoel van Avery Bullard kwam te zit
ten, zou hij voor eeuwig veroordeeld zijn tot slaaf
van Bullard's geest... zou hij spreken met Bullard's
stem... denken met Bullard's hersens. Bullard's hart
zou zijn hart zijn, zonder een plaats voor haar. Zijn
hele leven lang had Avery Bullard haar verslagen en
nu dreigde hij haar nederlaag voort te zetten zelfs
vanuit het graf.
Ze liep verder. Vanuit de ramen aan de achterkant
van het huis, over het manshoge palmhout, kon ze de
nok van het dak zien van het huis, waarin Avery
Bullard gewoond had tot Florence hem verlaten had.
Indertijd had Edith Alderson Florence's weglopen als
haar eerste overwinning op Avery Bullard beschouwd.
Ze had gedacht, dat het de man tot bezinning zou
brengen. Maar dat was niet gebeurd. Daarna was hij
nog een erger duivel geworden dan ooit tevoren. Er
waren toen heel wat keren geweest, waarop Fred niet
vóór lang na middernacht was thuisgekomen. Z'n
ogen rood-doorlopen en dronken van moeheid, placht
hij naast haar in slaap te vallen, zonder zelfs haar
hand beroerd te hebben. Later, in de duisternis, hoor
de ze hem dromend de woorden van Avery Bullard
mompelen, haar ogen brandden dan door het vuur van
haar haat, dat haar tranen verschroeide.
„Edith!"
Ze keerde zich verschrikt om. Haar echtgenoot stond
in de deur van de woonkamer. Zijn duidelijke kalmte
stond in fel contrast met haar eigen gebrek aan in
nerlijke zekerheid.
„Mr. Bullard's neef", zei hij afgemeten. „Als ik mij
niet vergis, staat zijn adres op onze nieuwjaarslijst.
Kun je me zeggen waar ik die kan vinden?"
Zij liep in zijn richting en toen langs hem heen, naar
de bibliotheek, de zakelijk-formele klank van zijn stem
nog in haar oren. De lijst lag onder in een bureau, waar
ze de nooit-gelezen afleveringen opstapelde, die elke
maand van het Historisch Genootschap van Millburgh
kwamen. Ze vond hem direct. De naam stond op de
eerste bladzijde.
„Dank je". Hij boog zich over het bureau; hij schreef
zijn bijna getekend handschrift met een scherpgepunt
potlood.
Zij had nog een andere naam op de lijst gezien
„Fred!"
„Ja?"
„Ga je een telegram verzenden?"
„Ja".
„Er is nóg iemand die getelegrafeerd moet worden"
„Wie?"
„Florence".
Hij ging recht staan. Ze zag hem naar haar kijken,
zijn gezicht rozig getint alsof hij het afgelopen uui
jonger was geworden; de kleur werd nog geaccen
tueerd door de witheid van zijn haar.
„Ik betwijfel of hij het gewild zou hebben".
„Hij is dood". De woorden waren te kort om alle
tot uitdrukking te brengen, wat ze er mee wilde zeg
gen. Ze voegde er aan toe: „Ik zal het zelf doen"
Ze liep naar het kistje, waarin ze haar persoonlijke
brieven bewaarde. Nog pas de vorige maand was er
een van Florence gekomen. Ze zocht die op en liep
terug naar de bureaulamp om het adres van de af
zender goed te kunnen lezen.
„Geef mij het adres", hoorde ze hem zeggen, en
haar hart sprong op door de bemoediging van deze
eerste kleine overwinning.
„Mrs. Florence Bullard The Pines Hotel
Packer Beach, Maine".
Ze had haar stem aangepast aan het tempo van
zijn schrijven, en toen hij een punt zette achter Mai
ne, sprak ze z'n naam uit: „Fred!"
„Ja?" Het woord was alleen maar een hoffelijk ge
luid, geen vraag. Hij was al bezig het telegram te
schrijven.
„Fred, je kunt het niet doen!"
(Wordt vervolgd)
Burgemeester van Zwolle. De bur
gemeester van Zwolle, jnr. mr. G. A. Strick
van Linschoten, zal met 1 januari 1960 zijn
ambt neerleggen, wegens het bereiken
van de leeftijdsgrens.
Demping. De raad van Purmerend
heeft met 10 tegen 3 stemmen een krediet
uitgetrokken van 2.870.000,— voor dem
ping van de Where, een groot water dat
oud- en nieuw-Purmerend van elkaar ge
scheiden houdt. De demping beoogt voor
namelijk een betere verbinding te krijgen
met het marktterrein, met de nieuwe
woonwijk Overwhere en met een nieuw
te bouwen Beemsterbrug.
LA COURTINE (UPI) In het militaire
kamp van La Courtine in Frankrijk, waar
sinds korte tijd enige duizenden Neder
landse militairen gelegerd zijn voor oefe
ningen op grote schaal, is zondag een
Frans-Nederlandse vriendschapsdag ge
organiseerd. Er werd een parade gehou
den en een nieuwe kampkapel ingewijd.
Het altaar was versierd met Franse en
Nederlandse vlaggen Later werd een
receptie gehouden in het gemeentehuis van
La Courtine, waar de Nederlandse com
mandant, generaal-majoor Van den Wall
Bake, een kort woord van dank sprak voor
de ontvangst die de Nederlanders in
Frankrijk gehad hebben.
Een helikopter van de Koninklijke
Luchtmacht heeft hedenmorgen koers ge
zet. naar de logger VL 114, die twintig mijl
ten noordwesten van Hoek van Holland
lag en een zieke aan boord had.
De schipper van de logger waarschuwde
in de morgenuren het marinevliegkamp
Valkenburg. Onmiddellijk werd een „Nep
tune" naar de logger gedirigeerd. Toen
men de Vlaardingse logger had ontdekt,
werd een helikopter met een dokter aan
boord uitgezonden. De Neptune wees de
helikopter de weg naar het schip.
Aangezien alle marine-helikopters nog
aan de grond moeten blijven in verband
met het ongeluk in het Marsdiep, moest
men een luchtmacht-helikopter gebruiken.
Grote Kerk: Dinsdag 20 uur: Orgelcon
cert door G. Leonhardt.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag tot en met
woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en
donderdag 14 en 16.15 uur: „Tarzan vecht
voor zijn leven", 14 jaar. Donderdag 19.30
uur: „De graaf van Monte Cristo", 14 iaar.
Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15
uur, dinsdag 14.30 en 20 uur en woensdag
en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Ont
voerd door de contraspionage", 14 jaar.
Lido Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Teen
ager Melody", alle leeftijden.
Luxor Theater: Vandaag tot en met
woensdag 14 en 20 uur: „Les Tricheurs".
18 jaar. Donderdag 14 en 20 uur: „Het gla
zen muiltje", alle leeft.
Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur:
„Het Bolshoi Ballet", a. 1. Dinsdag en
woensdag 20.15 uur: „Das Wirtshaus in
Spessart", alle leeftijden.
Rembrandt Theater: Vandaag tot en
met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur:
„Val niet, professor", 14 jaar.
Roxy Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De banne
ling van Ballantrae", 14 jaar.
Studio Theater: Vandaag tot en met
donderdag 19 en 21.15 uur: „Eén grote
liefde", 18 jaar. Vandaag tot en met don
derdag 14.15 uur: „Soldaten en meisjes",
alle leeftijden.
Theater Monopole (Zandvoort): Van
daag 19 en 21.15 uur: „Kitty in de grote
wereld", alle leeftijden. Dinsdag en woens
dag 19 en 21.15 uur: „De inspecteur-gene
raal", alle leeftijden. Donderdag 19 en
21.15 uur: .,De zigeunerbaron", alle leef
tijden. Bij slecht weer: Vandaag tot en
met donderdag 14.30 uur: „De vierkante
rekruut", alle leeftijden.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum: Tot 30 juli op
werkdagen van 10 tot 17 en zondags van
13 tot 17 uur: Expositie „Haarlems
Zilver".
Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 20
juli dagelijks van 10 tot 12.30 en 13.30 tot
17 uur, zondags van 13.30 tot 17 uur: Ex
positie „Kunst zij ons doel".
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 augustus dagelijks van 10 tot 22
uur: Expositie Nico Molenkamp.
DIVERSEN
Vleeshal: Dagelijks (behalve zaterdags
en zondags) 14.30 uur: Poppentheater Jan
Nelissen.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" van vrijdag 10 juli).