Horen en zien ÉabeschouwiMgeS „TSJIK, TUKIE EN TOKA" Dader van overval op wissel kantoor gearresteerd De man aan de top Levendig en virtuoos dansen door het gezelschap „Polski Zespol Tanca" Agenda voor Haarlem aankondigingen en 4 radio televisie T elevisie-weekeinde De radio geeft dinsdag T elevisiepr ogramma A.N.W.B.-oproepdienst heeft steeds meer succes Honderd keer „Going Dutch" Vechtersbaas kon de politie niet ontzwemmen Financiële hulp aan de Nieuw-Guinea-expeditie De heer Ver olme wil het niet alleen doen Dankzij oplettendheid van een Rotterdams hotelier Leids meisje gekozen tot „Miss Benelux" door Expositie over volksverhuizing Steward plakte uit folders een cheque bijeen MAANDAG 3 AUGUSTUS 1959 De eerste drie onderdelen van het K.R.O.-televisieprogramma van zaterdag avond waren wel aardig, het laatste, de reportage over de vijfde trekking van de SUS-loterij uit de Ahoyhal in Rotterdam, was ronduit slecht. De avond begon na het N.T.S.-journaal met „Anno", waar in Fred Bredschneyder en Joop Reinboud voor de tweede keer een film van 1914 ver toonden. Het was een goede documentai re. Jan Blaaser presenteerde vervolgens „Zo zijn ze". Dit keer werd het een per siflage op een vergadering van de vereni ging „Vriendschap door Eendracht," naar aanleiding van het komende jaarfeest. Af gezien van de wat afgezaagde grapjes wist het geheel toch wel te boeien, mede door het voortreffelijke spel van Agnes Stutter- heim-Van Dijk en Herbert Joeks. Het film pje „Kill with kindness" van Alfred Hitch cock betekende het einde van al het aar digs dat er zaterdagavond getoond werd. Want wat we in de Ahoyhal te zien kre gen was allemaal erg vervelend, vooral de gastheer Kees Schilperoort en de gast vrouw Truusje Koopmans, die steeds maar probeerden geestig te zijn. En ook het Fan- farekrops der Genie uit Den Bosch kon hier niets aan veranderen. Misschien was het Leedy-Trio het enige lichtpuntje in dit sombere geheel, dat een half uur duurde. De N.T.S. zorgde zondagochtend in een Eurovisie-uitzending voor een rechtstreek se uitzending uit de Sankt Peterskirche te Salzburg van een pontificale hoogmis, waarvan het „ordinarium" (de vaste ge zongen delen) bestond uit de Krönungs- messe van Mozart, uitgevoerd door de Weense Hofmuziekkapel, de Wiener San- gerknaben, leden van het Weens Staats- operakoor, solisten en, als orkest de Wie ner Philharmoniker, het geheel onder lei ding van Ferdinand Grossmann. De plech tigheid gold tevens als manifestatie in het raam van de Salzburger Festspiele. die uiteraard teren op de rijke naltenschap van de Salzburger Mozart, wiens com posities voor de eredienst een niet onbe langrijk deel van zijn werk uitmaken en dus ook in het feestprogramma dienden te worden opgenomen. Bovendien is het voor de waardering van Mozarts Kerkmu ziek van belang haar te horen in de om geving waarin ze ontstaan is en die nog steeds iets van de sfeer bewaart welke de jeugdige componist moet beïnvloed heb ben. Interessante close-ups brachten ons iets van die sfeer over, terwijl de Neder landse commentator Wim Bary op be knopte wijze het ceremonieel van de mis verklaarde. Het begon met een panorama in vogel vlucht van de Mozart-stad, onder een ver klanking op het orgel van de Phantasie in f van de meester. Tijdens de dienst werd het proprium van de elfde zondag na Pink steren gezongen door een koor van gees telijken. Bij de uitvoering van de Krö- nungsmesse werden vooral de solistische prestaties belicht en dit gold dan in het bijzonder de Sangerknaben," die ook voor de sopraan- en altsoli instonden. De uit voering was wat men er van verwachten kon, niet overgecultiveerd, maar spon taan, gevoelig en levendig. Een mooie vondst van de opname-regie was op bepaalde momenten vooral in de Credo bij de betreffende geloofspunten het richten van de lenzen op in de kerk aanwezige schilderijen of beeldengroepen als illustratie bij de gezongen tekst. Dit maakte inzonderheid een treffend effect bij het „incarnatus est", bij het „crucifi- xus" en bij het „Et vitam venturi sae- culi". Vóór het Evangelie werd het be kende motet „Laudate Dominum" gezon gen, dat aan de jeugdige sopraanso list even het vuur aan de schenen legde; en de Consecratie liet men voorafgaan door het beroemde „Ave verum", dat als steeds veel indruk maakte. Zulks was ech ter niet minder het geval met het innig melodieuse .Agnus Dei" van de Kro- nungsmesse. in het objectieve geluid van de „Sangerknabe", die in deze manifesta tie van Mozartiaanse kerkmuziek zowat de hoofdrol vervulde. Het zondagavondprogramma van de AVRO was enigszins gewijzigd omdat „Het wonder van Anne Frank" nog niet gereed was. De uitzending van de eenen- HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00 - 24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwi.idii|;. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 R.V.U. vorm en kleur in de moderne kunst, door P. van 't Zeilde. Tweede lezing. 11.30 Voor de zieken. 12.00 Lichte muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgelspel. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Metropole-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Gevar. progr. 14.55 Strijkkwart. 15.30 Voor de jeugd. 16.30 Tussen mythe en werkelijkheid, caus. 16.45 Sopr. en piano. 17.10 Gram. 18.00 Nieuws. 18.15 Piano spel. 18.30 R.V.U.Sociologie, door prof. dr. J. A. A. van Doorn. Derde lezing: Perspectieven. 19.00 Paris vous parle. 19.05 Gram. 19.45 Filmpraatje. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.40 Dokter Solm, hoor spel. 21.55 Lichte muz. 22.15 Act. 22.30 Strijkkwart. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. 23.17—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 3.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40 Voor de kinderen. 10.00 Voor de kleuters. 10.20 Lichtbaken, caus. 10.35 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Als de ziele luistert, caus. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.30 Lichte muz. lt.00 Gram. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Gram. 15.30 Gram. of voor de jeugd. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Uit- wisselingsprogr. over Marokko, in samenw. met Radio Nederland Wereldomroep. 18.00 Gram. 18.20 K.V.P., pol. caus. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Gram. 19.25 Sport- praatje. 19.35 Gram. 20.30 Vakantie!wetensw(aar digheden. 21.00 Gemengd koor, orkest, orgel en sol. 22.20 Orgelspel. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Nieuwe gram. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerber. 12.34 Tuinbouwkron. 12.40 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.11 Lichte muz. 14.00 Dansmuz. 14.30 Ork.conc. 15.00 Idem. 16.00 Koersen. 16.02 Omr.ork. en sol. 16.35 Gevar. muz. 17.00 Nieuws. 17.10 Gevar. muz. 17.45 Boekbespr. 18.00 Voor de jeugd. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Reisbelevenissen. 19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Gevar. progr. 22.00 Nieuws. 22.15 Pianospel. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 1929 Agrarisch nieuws. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Filmprogramma. VOOR EEN ONVERWACHTE verrassing in het zomerse uitgaansleven zorgt het ge zelschap „Polski Zespol Tanca" onder lei ding van Eugeniusz Paplinsky, dat sinds zaterdag en nog deze hele week in de Amsterdamse Stadsschouwburg iedere avond een vrolijk programma vertoont on der de titel „Poolse rapsodie". Men heeft misschien aanvankelijk de neiging zich af te vragen: is dit nu een ballet of een grote volksdansgroep? Tot die twijfel geeft het ensemble zelf aanleiding door als tweede nummer drie mazurka's van Chopin te vertolken op de manier, althans bij bena dering, die men uit „Les Sylphides" van Fokine heeft leren kennen. Maar al spoe dig krijgt men niet anders meer te zien dan bijzonder kleurige en levendige tafere len, gebaseerd op folkloristische gegevens. Hieruit mag men evenwel niet de gevolg trekking maken dat het echte volksdansen zijn. In Polen zijn reeds ver voor de ro mantiek de grondslagen gelegd van een stijl van daaruit afgeleide, maar sterk ge stileerde toneeldansen. In dit „caractère"- werk wordt een gespecialiseerde techniek toegepast, waarin men een vooral op krachtvertoon berustende virtuositeit kan bereiken. Wat deze specialiteiten van man nelijke virtuositeit betreft, zoals gevari eerde hurkdansen en hoge sprongen met naar links en rechts uitslaan van de lichaamsas, komt men in deze voorstelling niets tekort. De vrouwen, vanouds hierbij betrokken geweest, leveren vooral de klei ne versieringen. DAARNAAST KENT MEN voortzettin gen van de renaissancistische traditie van hoffeesten. Voor een dergelijke spectacu laire ceremonie is tegen het einde van de zestiende eeuw de vermaarde „polonaise" als noviteit aan de reeds talrijke kleurige De radio-oproepdienst van de A.N.W.B., sinds 1 juni ingesteld voor in het bui tenland verblijvende Nederlandse va kantiegangers, is een groter succes ge worden dan de A.N.W.B. had durven veronderstellen. Van de 200 oproepen, die de toeristenbond de afgelopen twee maanden over Radio Luxemburg heeft laten uitzenden, hebben er 70 de betrok kenen dadelijk of na een herhaling be reikt. Van de 130 Nederlandse vakantie gangers, wie de voor hen bestemde oproep niet bereikte, bleek een groot aantal nog niet op de hoogte te zijn van het bestaan van deze A.N.W.B.-service. In de periode 1 tot en met 15 juni wer den er niet meer dan één a twee op roepen per dag uitgezonden. Eind juni waren het er reeds drie. De laatste we ken nam het aantal oproepen tot acht a negen toe. Radio Luxemburg, die deze korte mededelingen enkele minuten voor tweeën uitzendt op 208 m. en 49,26 m., blijkt wat de zendtijd betreft een royaal standpunt in te nemen en zich mei angstvallig te houden aan de door de A.N.W.B. „gekochte" twee minuten per dag, indien er veel oproepen zijn. WEEKABONNEMENTEN dienen uiterlijk op woensdag te worden betaald, daar de bezorgers op donder dag moeten afrekenen. DE ADMINISTRATIE dertigste aflevering „Luipaard op schoot", die op 23 juli erbij inschoot, kon daardoor ingehaald worden. Vervolgens kon men afscheid nemen van de verveelde maar nooit vervelende Perry Como, in wiens programma als gasten Roy Charles en Louis Dapron optraden. Een tele-recor- ding van de Spaanse dansgroep Pilar Lopez uit het theater Carré in Amsterdam be sloot deze televisie-avond. En het was een prachtig besluit. Want door middel van de camera's en door het sobere, goede com mentaar van Con Nicolai, maakten we werkelijk kennis met deze Spaanse dan sers, en vooral dan met de zeventienjari ge Eduardo Serrano, die onlangs in Parijs tot de beste danser werd uitgeroepen, en die een openbaring bleek te zijn. Door een deel van dit programma uit te zenden, heeft de AVRO vele mensen zondag een prettige avond bezorgd. Beeldschermer cortèges toegevoegd. De hieruit overgeble ven dansen met als voornaamste de vrijwel onnavolgbare mazurka werden met buitenlandse import naar de laatste mode op de bals in de voorname salons vermeerderd. In een wat stereotiepe, maar toch heel leuke zedenkomedie van het fin- de-siècle ziet men daar de beurtelings pit tige en meeslepende bewijzen van in deze revue, die ondanks de beperkingen van de beide genres door zwierige charme en be heerste bravoure op z'n minst genomen onderhoudend blijft. Dat men in het ene zowel als in het andere geval van de weer omstuit elementen uit het ballet heeft ge nomen, zonder uiteraard de verfijning van de kunstvormen, is de natuurlijke gang van zaken. Over het algemeen zijn de choreografische bewerkingen van de bo vengenoemde directeur zeldzaam inge nieus. HET KAN NAUWELIJKS verbazing wekken, dat men ook voor de enscènering van de nationale dansen is aangewezen op feestelijke gelegenheden of onderwerpen uit sprookjes en balladen. Vandaar dat de toeschouwer op zo'n avond nogal eens wordt meegenomen naar bruiloften en partijen. Maar wie kan daar bezwaar tegen hebben, als uit dergelijke of andere primi tieve aanleidingen telkens opnieuw het trotse temperament oplaait? Het slotnum mer met de oude „krakoviak" en grappige „lajkonik" wekte zelfs zoveel geestdrift, dat men een groot gedeelte moest bisseren. Ondanks de fondantkleuren van het ope ningsnummer, moeten ook de magnifieke kostuums met waardering worden ge noemd. Men heeft uit Warschau een eigen orkest meegebracht, dat onder leiding van W. Kabalewski voortvarend de toon en de maat aan geeft. David Koning In Bellevue in Amsterdam is zaterdag avond voor de honderdste keer door het Britse cabaretgezelschap „Playhouse in ternational" de „Going Dutchshow" op gevoerd. De jonge Britse acteurs en actrices vierden na afloop met een aan tal genodigden deze „century" met het verorberen van een enorme taart, voor zien van 100 kaarsjes Hoewel de uitzonderlijke warme zo mer talloze belangstellenden er in de afgelopen maanden van weerhield een avond te gaan doorbrengen in een broei end hete zaal, is de show een succes geworden. Nauwelijks kwam er wat verkoeling of de kaartverkoop steeg snel en thans hoopt de groep nog tot oktober te blijven 'optreden; iedere avond twee keer. Alleen dinsdags wordt helemaal geen voorstelling gegeven. Inmiddels zijn Marcia Ashton en Peter Reeves naar Londen vertrokken, waar zij aan con tractuele verplichtingen gaan voldoen. Hun plaatsen zijn ingenomen door twee nieuwe Britse sterren: Pat Gilbert en Bernard Hunter. Een 25-jarige schilder heeft in de nacht van zaterdag op zondag een gedeelte van het noordelijk stadsdeel van Rotterdam op stelten gezet. De man gaf in een patatzaak plotseling een mede-patat-eter een klap met een boksbeugel, waardoor de aange vallene in het gezicht werd gewond. De vechtersbaas werd door een politie-agent meegenomen, maar wist zich los te rukken en te ontvluchten. Hij dook de Rotte in en zwom naar een brug, waaronder hij zich verstopte. De politie-agenten die waren uitgerukt om hem te vangen, konden zo niet bij hem komen. Plotseling kwam de vluchteling te voorschijn. Met forse slagen zwom hij naar een bloemenschuit, hees zich daaraan op en begon zijn achtervol gers met bloempotten te bekogelen. Na dit ..bombardement" sprong hij opnieuw in het water. Een burger ging met een roei boot naar hem toe en wist de man te bewegen in de boot te komen. Vlak bij de kant bedacht hij zich en dook hij voor de derde keer de Rotte in. Hij zwom, terwijl langs de kant politieauto's meereden en nieuwsgierigen meedraafden, naar een 300 meter verder liggend schip. Toen hij aan boord klom om even uit te blazen, kreeg de politie hem te pakken. Van vandaag af zal ieder, die het wel en wee van de Nieuw-Guinea-expeditie ter harte gaat, geld kunnen geven om mee te werken de expeditie te doen slagen. De heer C. Verolme, die zich thans definitief garant heeft gesteld voor deze expeditie die in het slop dreigde te raken, heeft bij de Rotterdamsche Bank een rekening „Steun Expeditie Nieuw Guinea" ge opend, in de hoop, dat particulieren en bedrijven daarop gelden zullen storten, zo dat de financiële sieun niet ten volle op hem neer zal komen Na zijn toezegging van vorige week heeft hij van tal van kanten bewijzen van instemming gekregen, niet alleen in de vorm van brieven maar ook reeds in klinkende munt. Aan verschillende zaken relaties zal hij de komende dagen brie ven sturen met het verzoek hem te helpen de expeditie financieel te steunen. Er moet een tekort van 200.000 gedekt worden. Maar ook het paardje Toka werd niet met rust gelaten; die moest ook werken. De pomaradja's spanden hem voor een houten karretje en dat moest hij trekken. Zo reed hij voorbij de akker, waar Tsjik en Tukie werkten. Tukie zag hem en kreeg tranen in de ogen. „Nu hebben ze die arme Toka ook al te pakken", zei ze treurig. „Ja", zei Tsjik. „Wat akelig, dat we juist op dit eiland terecht moesten komen, met die lelijke wezens. Hoe komen we hier ooit vandaan". 109110 Nadat in de nacht van donderdag op vrijdag te Antwerpen een der vermoede lijke daders van de roofoverval op het grenswisselkantoor te Wuustwezel was in gerekend kon zondagmiddag in een hotel te Rotterdam ook diens handlanger wor den gearresteerd. Het is een 29-jarige grondwerker uit Antwerpen, die vrijdag middag in Rotterdam was aangekomen. Het tweetal wordt onder meer verdacht van de overval op het kantoor te Wuust wezel, waarbij een miljoen Belgische franken (75.000 gulden) in de wacht werd gesleept en van overvallen op een gemeen tehuis, een tankstation en op een echtpaar. Voor zover thans bekend is, zijn al hun euveldaden op Belgisch grondgebied ge pleegd. Dat de grondwerker kon worden aangehouden, is te danken aan de oplet tendheid van de eigenaar van het hotel waar hij een kamer had gehuurd. Na de overval op het wisselkantoor vond de politie een verlaten auto, waarin Tot zondagmorgen vijf uur stroomde de champagne in het „Hart van Brabant", Tilburg, ter ere van de 21-jarige platina blonde „Miss Benelux", Jeanine Visser uit Leiden, die tot schoonste van negen fina listen uit de drie landen werd uitgeroepen. Juffrouw Visser mocht een goudlamé badpak dragen en kreeg, behalve een zil veren beker, een gouden legpenning en vele andere geschenken, ook een autootje cadeau. Drie voorgeselecteerde groepen mooie meisjes uit de drie landen hebben uren lang voor de jury en de vele duizenden toeschouwers geparadeerd. Pas ver na mid dernacht werd „Miss Scheveningen 1959", Jeanine Visser, mannequin en fotomodel, de hoogste eer waardig gekeurd. Het 20-jarige danseresje José Jaminet uit Esch-sur-Alzette in Luxemburg, een pittige brunette, verwierf de tweede prijs en „Miss Noordwijk 1959". Norma van der Put uit Hilversum, volgde haar op de voet als derde. De bekendmaking van de uitslag ging met veel gejuich, klapzoenen en bloemen gepaard. Jury-lid en film producer Joop Geesink deed nog een schepje op de feestvreugde door José al vast een filmcontract te geven en er Jea nine een in het vooruitzicht te stellen. Hij wil met hen wat televisie-filmpjes aan de Rivièra gaan maken De deelnemende meisjes zijn aan het begin der feestelijkheden per helikonter, overigens zachtjes, in het „Hart van Bra bant" uit de lucht komen vallen. daders, die de wagen in St. Niklaas had den gestolen, naar de grens moesten zijn gekomen. Het spoor leidde naar Antwer pen, waar de hoofdverdachte, een beken de Antwerpse onderwereldfiguur, zich in een huis zou ophouden. Het pand werd om singeld en doorzocht, maar de man werd niet aangetroffen. Wel een 25-jarige ver zekeringsagent, die bekende met de ge zochte het geld in het grenskantoor te heb ben gestolen. Bij het verder zoeken naai de hoofdverdachte schoot een politieagent op een collega, waardoor deze man vrij ernstig werd gewond. Er werd nog een traangasbom in een huis geworpen, die brand veroorzaakte, zodat de brandweer eraan te pas moest komen. Natte hotelgast De hoofdverdachte had inmiddels weer een auto gestolen en reed daarmee naai de Nederlandse grens. Daar reed hij met wagen en al een kanaal in. Hij liep een nat pak op, maar zag toch kans in ons land te komen. Per trein is hij naar Rotterdam gegaan, waar hij aan een taxichauffeur vroeg, hem naar hotel Henegouwen aan het Henegouwenplein te brengen. De eigenaar van dit hotel vond het vreemd, dat zijn gast doornat was. De Antwerpenaar vertelde dat hij de gehele dag in de regen had gelopen. Hij betaalde de twee weken logies voor uit. Daarna vroeg hij waar hij geld kon wisselen. De hotelier verwees hem naar het wisselkantoor in het Centraal Station. Korte tijd later kwam de man terug, ge kleed in een nieuw costuum dat hij onder weg had gekocht. Bovendien had hij zich een draagbare radio aangeschaft. Bij de inschrijving in het hotelregister legde hij een identiteitskaart over, die op naam stond van een zekere Pittoors uit Zand vliet in België. Deze kaart was gestolen bij. een overval te Zandvliet. De volgende ochtend kwam de Belg al voor acht uur in de ontbijtzaal. De draagbare radio was vrijwel steeds op Brussel afgestemd, waaruit de conclusie moet worden getrok ken, dat hij politie- en nieuwsberichten wilde horen, die op hem betrekking had den. De echtgenote van de hotelhouder verzocht de Belg zijn radio wat zachter te zetten, waarop deze opmerkte dat hij dan wel naar buiten zou gaan. De hotelier had inmiddels gelezen over de overval in Wuustwezel. Hij belde de politie en korte tijd later kwam een re chercheur een onderzoek instellen. De Belg was echter lange tijd niet in het hotel aanwezig. Pas zondagmiddag had men succes. Om geen argwaan te wekken klopte de echtgenote van de ho telhouder op de deur van zijn kamer en vroeg op vriendelijke toon: Meneer, mag ik u even spreken? Na enkele ogenblik ken werd de deur op een kier geopend, echter ver genoeg voor de rechercheur om er een voet tussen te zetten, de loop van een revolver te laten zien en het bevel handen omhoog te geven. De arrestatie was toen spoedig een feit. De Belg heeft intussen reeds een bekente nis afgelegd. 70. Maar een paar weken geleden had ze op een van Dudley's grote drners naast Loren Shaw gezeten, en dat had ze wel leuk gevonden. Loren Shaw's veelomvat tende belangstelling en zijn scherpe geest waren tenmin ste verre te prefereren boven Jesse Grimms oesterachti ge zwijgzaamheid, boven Fred Aldersons voortdurend toegewijd praten over de maatschappij of boven Walt Dudley's eeuwige verlangen om de ziel van het feest te zijn. „Slaap je al?" Dons klaar-wakkere gefluister leek even luid als een schreeuw en ze voelde zich een ogenblik onredelijk verward alsof het haar intiemste gedachten wreed was binnengedrongen. „Nee. Kun je niet slapen, lieveling?" vroeg ze. „Nog niet!" Het verbreken van de stilte liet de nachtgeluiden door de open vensters binnenkomen. Ze hoorde iemand fluitend over de weg wandelen, vreemdsoortige trillers en valsklinkende variaties toevoegend aan de nauwe lijks herkenbare melodie van „Some Enchanted Eve ning". En in de stilte vingen haar oren nog een geluid op, dat eerst niet tot haar doorgedrongen was, het ge dreun van de machine in het pompstation een eind ver der op Ridge Road, een veraf bonzen in langzame vier kwartsmaat met een gorgelend accent op elke eerste slag. „Ik wist niet, dat je wakker was", fluisterde ze. „Ik heb vannacht een hoop te denken" „Weet ik". Haar hand uitstekend vond ze de zijne en de stevige greep van zijn vingers was een verras sende bevestiging van de intimiteit, die zij samen deel den. „Ik kan Fred maar niet uit m'n kop zetten", zei hij ongeduldig, alsof het pogen daartoe een hele ach tergrond van ergernis had gevormd. „Ik snap niet, waarom ik nou niet kan ophouden met over hem te denken". „Zou je hem werkelijk als directeur willen, Don?" „Nee, dat niet", zei hij op scherp afwijzende toon. „Het is weet je, het is zo zielig te zien hoe een man als Fred iets zo graag wil zoals dat directeurschap en dan moet je daar maar bijzitten en toezien hoe hij klap na klap krijgt en knock-out geslagen wordt als een ouwe bokser, die niet meer kan". „Heeft ie ooit gekund, Don?" „Zeker. Als het niet voor Fred geweest was..." Zijn stem brak af, alsof hij plotseling ontdekte dat hetgeen hij van plan was te zeggen, ondenkbaar of onzegbaar was. „Misschien ook niet. Ik weet het niet. Het is moei lijk hem los te zien van Avery Bullard. Ze werkten zo nauw samen, dat je niet kon uitmaken wat nu van Fred was en wat van Bullard. Ik vermoed, dat ik daar over eigenlijk lag te piekeren. Weet je, het is iets verschrikkelijks als je iemand toestaat zoveel in je leven te gaan betekenen, dat als je hem verliest, je jezelf verliest". Ze kromp zo snel ineen, dat ze niet kon verhin deren, dat de huivering langs haar arm ook haar hand bereikte. „Wat is er?" vroeg hij in snelle ongerustheid. „Niets lieverd. Ik.." „Er hindert je iets. Wat is het?" „Het doet er niet toe. Ik weet, dat je het niet zo bedoelde. Ik ben alleen maar dom." „Wat bedoelde?" Ze liet een lach doorklinken in haar stem „Dat je iemand niet moest toestaan zóveel voor je te gaan betekenen, dat.." Zijn lippen verstikten haar woorden. „Mary, je weet dat ik niet bedoelde Hun lippen waren juist lang genoeg van elkaar ver wijderd, dat ze kon zeggen: „Natuurlijk weet ik het, maar als ik jou ooit kwijtraak „Niet piekeren, dat gebeurt niet." Zijn stem klonk ruw-mannelijk, tóch strelender dan welke tederheid ook. Ze trok zich terug, de warme gloed voelend, die zich door haar lichaam verspreidde. „Neenee, Don, nee." „Wat nee?" „Lieveling, alsjeblieft ik probeerde niet om je verliefd te maken." „Waarom niet?" Zijn hand gleed over haar heen en ze beefde. Ze duwde zijn hand weg. „Ga slapen." „Waarom?" Het woord kwam laag en diep uit zijn keel. „Nee!" De lage klank klonk ook door in zijn lach. „Je wordt een vreselijk geraffineerde kleine verleidster." Ze reageerde ogenblikkelijk. „Wat gemeen iets om teen toen vocht ze tegen de kus, die haar woor den verstikte tot haar weerstand de nederlaag leed. Hij nam zijn lippen van haar weg om haar te la ten zeggen: „Ben ik werkelijk zo slecht?" „Als wat?" „Als wat je zei." „Wat zei ik?" „Dat weet je." „Zeg het eens," hield hij aan. „Ik zou het niet kunnen" maar er was iets, dat haar dwong haar lippen naar zijn oor te brengen en het woord te fluisteren. „Ja, dat ben je," zei hij hartstochtelijk, terwijl hij haar lichaam tegen zich aandrukte dat hij het bijna verpletterde. „Verdraaid nog an toe, vlary, ik wou dat er een manier was, waarop ik jou kon laten be grijpen, voor eens en voor altijd, dat ik altijd van je zal blijven houden." „Ik wil het niet eens en voor altijd," fluisterde ze. „Ik wil dat je het me altijd blijft zeggen altijd en altijd weer." Ze kon voelen hoe zijn lippen zwijgend de woorden vormden „Ik houd van je," terwijl hij haar kuste. „Lieveling, als er ooit eens een moment komt, waar op je niet van me houdt, zul je het me dan zeggen?" „Dat ogenblik zal nooit komen." v „Beloof het me er zijn zoveel momenten, waarop ik er bang voor ben. Lieveling, je bent zo'n mysterie voor me ik wil je helpen ik wil denken zoals jij maar als ik dicht bij je ben, kan ik niet denken al wat ik wil, is een deel van jou zijn." En toen was ze een deel van hem in een tijdeloze vergetelheid, en toen ze opnieuw de geluiden van de nacht kon horen, hoorde ze allereerst zijn ademhaling van een diepe slaap. Ze voelde zich alsof ze eeuwig wakker zou blijven, alsof ze nooit meer zou kunnen slapen, alsof ze nooit meer zou willen slapen. Ze wist nu, zoals ze nog nooit tevoren geweten had, dat er niets belangrijkers voor hem was dan zijzelf. Hij had haar nog nooit zo be geerd als vannacht., meer dan alle andere nachten. (Wordt vervolgd) Het Haags Gemeentemuseum zal deze winter samen met het Friesmuseum in Leeuwarden, een tentoonstelling organi seren onder ,de titel „Volksverhuizing in Nederland 350370". Deze expositie wordt eerst in Leeuwarden gehouden en opent dan op 2 december in Den Haag. Een werkcomité voor deze tentoonstel ling is gevormd uit dr. W. C. Braat, con servator aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, prof. dr. W. Glas bergen, hoogleraar in de prehistorie van midden- en west-Europa en de archeo logie van Nederland aan de universiteit van Amsterdam, dr. Beatrice Jansen, conservatrice aan het gemeentemuseum in Den Haag, dr. A. Wassenbergh, direc teur van het Friesmuseum in Leeuwar den, mr. L. J. F. Wijsenbeek, directeur van het Gemeentemuseum in Den Haag en di\ Annie Zadoks-Jitta, conservatrice aan het Koninklijk Penningkabinet in Den Haag, lector in de klassieke archeo logie aan de universiteit in Groningen. Een Duitse steward was met dertig pfen nig op zak naar Rotterdam gekomen, waar hij op een schip wilde monsteren. Hij nam zijn intrek in een groot hotel, maar uiteraard begon het gebrek aan geld hem parten te spelen. De steward knipte toen uit folders fragmenten van traveller- cheques. Die plakte hij aan elkaar en vul de er een bedrag van 95 dollar op in. Gewa pend met dit stukje „huisvlijt" ging de steward naar een fotozaak, waar hij het een en ander kocht. Toen hij met de na- maakcheque wilde betalen, zag de winke lier direct, dat hij werd beetgenomen. Hij belde de politie, die de steward arresteer de. De politie heeft de Duitser over de grens gezet. Grote Kerk: Dinsdag 20 uur: Orgelcon cert door Piet Kee en Albert de Klerk. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Ali Baba en de veertig rovers", alle leeftijden. Dagelijks tot en met donderdag 10.30 uur: „Donald Duck en zijn vriendjes" (nieuw programma). Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Het spookhuis op de heuvel", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Hier bin ich, hier bleib' ich", alle leeftijden. Dage lijks tot en met donderdag 10.30 uur: „Rusty en de spionnen". Luxor Theater: Vandaag tot en met donderdag 14 en 20 uur: „Les Tricheurs", 18 jaar. Dagelijks tot en met donderdag 10.30 uur: „De nieuwe avonturen van Dik Trom". Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur: „Teenager Melodie", alle leeftijden. Dins dag tot en met donderdag 14.30 uur: „Dwaze Mr. Jones", alle leeftijden. Dins dag en woensdag 20.15 uur: „De vrouw die tweemaal leefde", 18 jaar. Donderdag 20.15 uur: „Spook te koop", 14 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Foei Nicole", 18 jaar. Dagelijks tot en met don derdag 10.30 uur: „Droomeiland", alle leef tijden. Roxy Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De verlei der met de sombrero", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Kop op, borst vooruit", ille leeftijden. Dagelijks tot en met donderdag 10.30 uur: „Donald Duck. Stan Laurel, Oliver Hardy, Charlie Chaplin en Our Gang klucht". Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag 19 en 21.15 uur: „Mijn hart zingt voor jou", alle leeftijden. Dinsdag 19 en 21.15 uur: Op de Reeperbaan 's nachts om half een alle leeftijden. Woensdag 19 en 21.15 uur: „Ja ja, die Liebe in Tirol", alle leeftijden. Donderdag 19 en 21.15 uur: „08-15" (eerste deel), 18 jaar. Bij slecht weer: Tot en met donderdag 14.30 uur: „Walt Disneyfesti- val", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Gemeenschapshuis (Zandvoort): Tot 17 augustus dagelijks van 15 tot 18 en 20 tot 22 uur, zondags van 15 tot 18 uur: Ex positie A. Potgieter. Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks, be halve zondags van 9 tot 17 uur: Expositie archiefstukken Grote of St. Bavokerk. Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 7 sep tember op werkdagen van 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur, zondags 14 tot 17 uur: Expositie van moderne kunst uit gemeen schappelijk bezit en collectie grafiek van jhr. F. Teding van Berkhout. In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Tot 1 september dagelijks van 10 tot 22 uur: Expositie van prentkunst uit de ver zameling van Dirk Harting. DIVERSEN Vleeshal: Tot 7 augustus dagelijks (be halve zaterdags en zondags) 14.30 uurj Poppentheater. Strand Zandvoort: Dinsdag 13 uur: Bal lonnenwedstrijd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 4