Horen en zien J PANTER De man aan de top „TSJIK, TUKIE EN TOKA" Agenda voor Haarlem 11.50 11 E N S E N Auteur Siegfried van Praag wordt zestig jaar aankondigingen en nabeschouwingen OVERALLS Het kleine sigaartje van grote klasse 7 radio ^•Siflepisie Vriendelijke humor De radio geeft vrijdag T elevisieprogramma natuurlijk PAARLAARSTEEG 1 fat» HAARLEM Film voor en van verkenners Opera in kathedraal Kerkelijk Nieuws Eeuwfeest van Amerika's oudste muziekfestival Filmfestival van Moskou Bij boerderijbrand kwamen 35 koeien om Examens Na zeventien jaar Hilversummer kreeg in Buchenwald afgenomen bezittingen terug F UR O R E door Caoieroo Andere taak voor Sovjet ambassadeur in Cairo DONDERDAG 6 AUGUST US 1959 De vriendelijke humor, die de woens dagavonduitzending van de N.C.R.V.-tele- visie kenmerkte, was omlijst door twee dramatische zaken. Dramatisch immers wilde Alfred Sprang ons doen gelo ven was de beklimming van alwéér een bergtop in Nieuw Guinea. Wat men ervan zag leek overigens meer op een door wel willende toeristen ondernomen uitstapje naar de Vogezen, een beetje verregend weliswaar, maar desondanks plezierig. Wérkelijk dramatisch was de telerecor- ding van Paul Steenbergens voordracht „Orpheus", een verhaal van L. Strong. Fijn lachen, voornamelijk en opnieuw, om een aflevering van Walt Disney's „Ik kan toveren": drie tekenfilms dit keer, waarvan ons de afdeling Mickey Mouse- Donald Duck het meest bekoorde om de doldrieste fantasieën, die Disney zélfs zijn routineprodukten mee weet te geven. „Jantje lacht, Jantje huilt" was een echte nieuwe produktie de enige van deze avond. Frans Hesmerg en David Ko ning hadden in een zomerse vakantiebui, het kinderlied van een volle eeuw op de korrel genomen. Het werd een ,lijk- beeld" waarna men met plezier heeft zit ten kijken. Goed: het was wel eens wat lang in de verbindende commentaren en Jan Hahn hing wel eens al te nadrukkelijk de antieke schoolmeester uit, maar het ge heel was toch met een heerlijke ironie in elkaar gezet, en wij hebben ons er best bij geamuseerd. Beeldscnermer HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de jeugd. 9.05 Gymn. voor de jeugd. 9.15 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 De vrouw in haar huis, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Tips van de voe- dingsmarkt. 10.25 Gram. 11.00 Voor de kleuters. 11 15 Latijns-Amerikaanse muziek. 11.35 Gram. AVRO: 12.00 Lichte muziek. 12.20 Regeringsuitz.: LandrbouwubriekHooibroei en hooiventilatie II. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prog nose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws 13.15 Meded. en gram. 13.25 Dansmuziek. 13.55 Beursber. 14.00 Carillonconc. 14.15 Voordracht. 14.35 Pianorecital. 15.05 Gevar. progr. VARA: 16.00 Muzikale caus. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Vragenbeantw. voor de jeugd. 17.25 Versierde vakantietips. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 Gram. 18.30 Vijftig jaar algemene Nederlandse bedrijfs- bond in de mijnindustrie, rep. 18.50 Voor de jeugd. 19.00 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Geloven in deze tijd, caus. 19.45 Op bezoek bij anderen, gesprek. 20.00 Nieuws. 20.05 Regeringsuitz.: De bijeenkomst van de économische en Sociale Raak van de Ver enigde Naties, door mr. C. W. A. Schürmann, Nederlands permanent vertegenwoordiger bij de Verenigde Naties. 20.15 Pianorecital. 20.35 Bene lux, interview. 20.45 Daar gaat een dominee voor bij, caus. VARA: 21.00 Gevar. progr. 22.25 Buitenl. v/eekoverz. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, ge sprek. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvr. 9.40 Voor de jeugd. 10.05 Gram. 10.30 Gram. of progr. voor de jeugd. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.30 I.and- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Omr.ork. 14.25 Gram. 15.00 Voor de jeugd. 15.30 Voor de zieken. 16.30 Grarn. of progr. voor de jeugd. 17.00 Boekbespr. voor de jeugd. 17.15 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Sopr. en piano. 18.15 Gram. 18.30 Voor de jeugd. 13.45 Gram. 18.50 Regeringsuitz.: Emigratierubr.: Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 Luistert naar de stem van de V.V.D., caus. 19.30 Gram. 20.30 Gram. 21.00 Holland Festival 1959: Strijkkwartet. 21.30 Amus.- muz. 22.00 Gram. 23.00 Nieuws. 23.1524.00 Gram. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Operamuz. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelspel. 14.00 Kamerorkest. 15.00 Gram. 16.00 Koersen. 16.02 Klass. muz. 17.00 Nieuws. 17.10 Amus.muz. 17.45 Gram. 18 00 Kamermuz. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 19.45 Caus. 20.00 Ork.conc. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.5523.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekjourn. 20.30 Filmprogr. 21.15— 21.55 Jongenskoor. Advertentie Sterke keper en jeans kwaliteiten. Uit EIGEN confectie-bedrijl SANFOR dus: voorgekrompen vanaf Voor al uw Bedrijfskleding Deze week zijn op het buitencentrum Gilwèll St. Wal rick van „De Verkenners" van de Katholieke Jeugdbeweging in Overasselt de laatste buitenopnamen ge maakt van een nieuwe Verkenners-speel film. welke de KJB dit najaar in circula tie hoopt te brengen. „Avontuur op St. Walrick" zoals de film gaat heten is "en 16 mm. rolprent, gebaseerd op een tenario van Tom Bouws naar gegevens in aalmoezenier A. A. Rubrech uit 'trecht. Het is het verhaal van een ver- mners-patrouille, die op zomerkamp, jdens een groots buitenspel de meest spannende avonturen beleeft. Alle rollen in de film worden door jongens gespeeld leden van de St. Jan de Dopergroep uit UtrechtHoograven. De regie heeft Wim Bary, de camera wordt gehanteerd door Kees van Bemmel. Producer is Mathieu van den Heuvel. Zaterdag hoopt de bekende romancier Siegfried Emanuel van Praag in de stille schrijversretraite De Pauwhof te Wasse naar zijn zestigste verjaardag te vieren. Van zijn zestig levensjaren heeft hij er on geveer veertig schrijvende doorgebracht en zijn oeuvre is dan ook even omvangrijk als gevarieerd. Het bevat behalve talrijke romans en novellen ook een lange reeks van essays en studies op allerlei gebied. Uit al zijn publikaties spreekt een grote en historische litteraire eruditie, met na me op het gebied van het Joodse leven en het Frankrijk der achttiende eeuw. Zijn schrijversloopbaan begon met enkele ar tikelen in Elsevier. De eerste roman, „De Weegschaal", spelend in de Amsterdamse Jodenbuurt, verscheen toen Van Praag vijfentwintig jaar was. Het bekendste is hij geworden door zijn in de jaren dertig ver schenen kleurige historische romans, zo als de romantiserende biografieéntrils „Julie de Lespinasse", „Madame de Pompadour" en „Minnares in ongenade", waarin hij zijn voorliefde voor de Franse cultuur en geschiedenis en dan vooi-al voor de „grote tijd" van de „grandes da mes", de verfijnde elegantie en de intri ges kon uitleven en uit-schrijven. Van dit genre romans, waaraan Van Praag er in 1957, met „La Chatelaine" nog één toe gevoegd heeft, getuigde de kritiek: „Geen andere Hollandse auteur heeft de sociale keerzijde van deze cultus der genotzucht tot een zo bonte, boteiende romanstof we ten te verwerken als hij." Een ander prominent facet van Van Praag's oeuvre vormen zijn verhalen en studies over dieren. Lange tijd is hij zelfs uniek geweest in de wereldlitteratuur door zijn roman over een dierentuin, „Jongens droom" (1938), die in vele talen is versche nen doch in ons land helaas niet werd her drukt. In dit werk zijn vele autobiografi sche details verwerkt. Zo schrijft Van Praag over Jacob Veere, de directeur van de dierentuin: „De dieren waren de boe zem, waarin zijn menselijke geestesstro mingen zich konden vei'liezen, zijn obser vatie-behoefte, zijn verlangen naar con templatie en ingrijpen. Bij de dieren was rust". De dieren hebben inderdaad een be langrijke rol in Van Praag's leven ge speeld. Reeds als kleine jongen speelde hij iedere dag in de paardenstal van de oude Haantjesbrouwerij aan het Weespec- plein en elk weekeinde in Artis. En nu nog voelt hij zich ongelukkig als hij enige tijd het contact met dieren heeft gemist. De Arke Noachs vergezelt hem dan ook tot in zijn werkkamer, waar aan de wanden verschillende dierenportretten van Jac ques Kaas en Co Chevallier prijken. Een liefde, die zich voorts manifesteerde in een reeks van studies en verhalen: „Wij en de dieren", een beschouwing over de verhou ding tussen mens en dier aan de hand van voorbeelden uit de wereldlitteratuur, „Een sprookje op Aarde", schetsen over Artisdieren, een grote diersage „Strijd der Wouden" met een ara als een dei- hoofdfiguren, „Krabbels over dieren" en andere. Door de dieren is hij ook in contact ge komen met het circusleven, cïat hij latei- zo treffend getypeerd heeft in het verhaal van Judith Sach's leven, „La Judith". Van zijn overige werken moet in de eerste plaats genoemd worden de uitne mende roman „Saul", in 1948 verschenen en volgens velen zijn gaafste werk. „Wel licht," zoals onze litteraire medewerker Dinaux het eens geformuleerd heeft, „om dat Van Praag zich door de stem des bloeds aan Saul's oudtestamentische per soonlijkheid meer dan aan enige andere romanfiguur verbonden gevoeld moet hebben." In de persoon van Siegfried van Voor het eerst in de geschiedenis van Noord-Amerika zal op 25 september een opera worden uitgevoerd in een kathe draal: de rooms-katholieke aartsbisschop Richard Cardinal Cushing zal dan in Boston de Kathedraal van het Heilig Kruis openen met een volledige uitvoe ring van Pizzetti's opera „Assassinio nella Cattedrale". Deze opera is een bewerking van het toneelstuk „Murder in the Cathe dral" van T. S. Eliot; het libretto werd ge schreven door bisschop Alberto Castelli, vicaris-generaal van het Diocees Sabina. In deze opera treden 70 zangers op; het orkest bestaat uit 70 musici. De netto op brengst wordt gestort in een kerkelijk fonds voor menslievend hulpbetoon. ■K fjjg Siecjjined ic. can Praag (foto Mie!ce Hille). Praag zijn, door Joodse afkomst en door de liefde voor de Franse cultuur, Oost en West beide vertegenwoordigd twee „werelden" die zich telkens weer in zijn werk manifesteren. Siegfried van Praag is leraar in de Franse taal en leterkunde aan het Thysse-lyceum in Haarlem, aan welk facet van zijn le ven de besloten gemeenschap van de middelbare school hij zijn tctnutoe laat ste boek, „Seizoenen", gewijd heeft. Maar reeds staat er een nieuw op stapel, een biografische roman „Marceline" over de achttiende-eeuwse Franse dichteres Mar celine Desbordes-Valmore, die waar schijnlijk begin oktober het licht zal zien. En voorts staan er dan nog diverse verha len op stapel, die veelal worden „uitge broed" in de trein tussen Haarlem en Brussel, in welke laatste stad hij, in de gezellige echtelijke flatwoning aan de Avenue Depage, al zijn weekends doorbrengt. Behalve dan aanstaande za terdag, want dan recipieert de ambulante „half-Haarlemse" schrijver ter ere van zijn zesde „kruisje" in de Pauwhof aan de Rijksstraatweg 420 te Wassenaar en wel van halfvier tot halfzes. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Schelluinen K. J. Jansen, kand. te Loenen a. d. Vecht. Aangenomen naar Uitwijk-Waardhui- zen J. van Ginkel, kand. te Utrecht. naar Monster (toez.) D. van der Ent Braat te Elspeet. het beroep van de Gen. Sy node als pred. voor buitengew: werkz. (2de secr. van de sectie Jeugdzorgwerk van de Raad voor het Jeugdwerk) H. B. van der Steen, kand. te Utrecht. Geref. Kerken Beroepen te Kootwijkerbroek C. A. Ver hoog, kand. te Voorschoten. In oktober zal het oudste muziekfestival van Amerika zijn honderdjarig bestaan herdenken: deze in Worcester (Massa chusetts) gevestigde instelling zal dan het festival openen met een concert door de violist Yehudy Menuhin. In volgende con certen zullen optreden de pianist Robert Casadesus en de vocalisten Eileen Farrell, Elizabeth Schwarzkopf en Cesare Siepi. Aan een concert voor de jeugd verleent een veertienjarige pianist, Lorin Hollan der, medewerking. Voorts vermeldt het programma de wereld-première van Wal ter Piston's orkestwerk „New England Sketches", een werk dat hij in opdracht van het herdenkingscomité voor deze ge legenheid heeft gecomponeerd. MOSKOU (Tass) De Rus Rosjal heeft woensdag op het filmfestival in Moskou een heftige aanval gedaan op de vertegen woordigers van de abstracte kunst wie hij verweet dat zij trachten hun individuele visie te verkopen als een sociale. Elk groot kunstwerk moet gebouwd zijn op een grote idee. Het is onmogelijk om een armzalige inhoud te bedekken door een verfijnde vormgeving, aldus Rosjal. De Nederlandse cineast Joris Ivens viel de Rus bij. Het niet willen aanvatten van grote vraagstukken is in feite een vlucht uit de werkelijkheid, veroorzaakt door de vrees voor deze werkelijkheid, aldus Ivens. MOSKOU (UPI) Van alle films die tot dusver op het filmfestival van Moskou werden gedraaid, heeft de Amerikaanse verfilming van „Het dagboek van Anne Frank" wel het meeste applaus gekregen. De film met Brigitte Bardot „Babette trekt ten strijde" zal alleen privé in Mos kou worden vertoond, althans volgens Raoul Levy, de maker van de film. Levy deelde aan de journalisten mee, dat het plan om de film aan het publiek te ver tonen op het internationale filmfestival ge schrapt was. Vijfendertig koeien zijn vanmorgen in de vlammen omgekomen bij een brand in de boerderij „Noorderham" te Den Ham in Groningen. Toen een arbeider om vier uur van morgen naar de boerderij liep om de koeien te gaan melken, stond de grote schuur in brand. Het vuur breidde zich zo snel uit, dat men de koeien van buitenaf niet meer kon bereiken. Wel zag men nog kans een tractor en een auto naar buiten te rijden. De brandweer van Aduard, kon tegen de enorme vuurzee niets beginnen. Zo moest men aanzien hoe 35 koeien, een aantal kippen, landbouwwerktuigen en een hoeveelheid hooi door het vuur werden verteerd. Utrecht. Frans m.o.-A: A. F. Hollaardt, Hel- dcn-Panningen; A. J. H. Kleijnen, Spekholzerhei- de; L. Knippers, Amsterdam en de dames M. B. den Helder-Meijer Drees, Oegstgeest: E. Hanzon, Leiden: R. R. Heukels-Sanders, Scheveningen; G. A. A. Holscher-Ten Brinke, Overveen. Ja, Tsjik had goed gehoord.... er was een zacht geluid bij de wand van de hut. „PssstTsjik!", klonk het buiten. Dat was de stern van Toka! Tsjik, die nu klaarwakker was, antwoordde even zachtjes. Buiten, in het donker van de nacht, stond het paardje. „Tsjik, luister goed naar me!", fluisterde Toka. „Ik heb het touw doorgebeten en ga nu proberen of we weg kunnen komen. Pas op, ik ga nu een gat bijten in de muur van de strohut. Wacht maar af en maak geen leven, want de schildwacht voor de ingang mag niets merken!" „Nee", fluisterde Tsjik terug. „We wachten!" 115116 Ruim veertien jaar na het einde van de oorlog heeft de heer C. Aleman te Hil versum enige persoonlijke bezittingen, die hem in het concentratiekamp Buchenwald waren afgenomen, terugontvangen. Bij de post op het Hilversumse raadhuis ontving men een kistje afkomstig van de ambas sade in Parijs, met een begeleidende brief waarin de tussenkomst van de burgemees ter werd ingeroepen om de inhoud aan de eigenaar terug te doen bezorgen. Deze in houd bestond uit gouden manchetknopen een gouden zegelring en een verlovings ring. De ambassade had de voorwerpen ontvangen van het Franse ministerie voor oudstrijders en oorlogsslachtoffers. De thans 42-jarige heer Aleman is lid geweest van een der eerste illegale organisaties de Geuzengroep te Rotterdam. Deze groep werd op 15 september 1941 opgerold. Daar bij werd de heer Aleman met 175 anderen gearresteerd. Via de gevangenis te Am sterdam en het concentratiekamp Amers foort is hij begin 1942 doorgestuurd naar Buchenwald, vandaar naar het geheime concentratiekamp Dora en ten slotte naar het concentratiekamp te Ravensorück waar inmiddels een afdeling voor mannen was opgericht. Kort voor de bevrijding is hij ternauwernood aan een nekschot ont snapt. De heer Aleman ontvluchtte teza men met een Belg en meldde zich bij de Amerikanen. Thans kreeg hij zijn eigen dommen, die de Duitsers hem zeventien jaar geleden hadden afgenomen, terug. Advertentie Zeer licht van melange fors model en toch maar 73. Tijdens zijn tweede jaar in zijn nieuwe betrekking was Loren Shaw getrouwd met het soort vrouw, dat hij nodig had voor zijn plannen. Haar vader, Harring ton Van Tern, was een cliënt van Parkington-Mc- Connell, zodat Shaw volledige toegang had tot alle ge gevens over Van Tern's dochter, Evelyn. Zij kwam van de school van Miss Millington, was lid van de Junior League, de achterkleindochter van een ambassadeur, de kleindochter van een luitenant-gouverneur, de doch ter van een man, die in rechte lijn afstamde van één van de beste vrienden van William Penn, en de zus ter van de internationaal bekende Wally Van Tern. Zoals iedereen wist, was de derde vrouw van Wally Van Tern een Franse gravin, hetgeen Evelyn's echt genoot automatisch de zwager maakte van de aristo cratie. Het was jammer maar niet onoverkomelijk in het licht van haar andere kwaliteiten dat Evelyn Van Tern vier jaar ouder was dan hij, zo lelijk als de nacht, een beetje alcoholisch, en zelden langer dan een paar minuten achtereen vriendelijk. Zij gaf hem wat hij wilde, en wat zij hem niet gaf was betrekkelijk onbelangrijk. Geen van de onderdirecteuren van de Tredway had een betere sociale achtergrond dan hij. Dat was iets, dat indruk op hem gemaakt had zodra hij begonnen was de Tredway te bestuderen. Bovendien lag de weg naar plaatsvervangend directeur duidelijk open. Een vertrouwelijke mededeling, die 'hij uit een kletsende dokter had gekregen, had onthuld dat Fitzgerald een slechte gezondheid had. Alderson, die al door Avery Bullard was gepasseerd voor Fitzgerald, was kenne lijk op zijn retour. Grimm was een prima man voor de fabricage, maar had geen ervaring op enig ander terrein van het bedrijf. Dudley was, evenals Grimm, uitstekend op zijn eigen terrein, maar was niet vol doende alzijdig om geschikt te zijn voor de algehele leiding. De dood van Fitzgerald had Loren Shaw's vertrouwen in zijn plan bevestigd. Er was natuurlijk het risico dat Bullard, op een van zijn momenten van intuïtief handelen, waarmee hij helaas behept was, iemand anders als plaatsvervangend directeur zou benoemen. Loren Shaw had zich echter niet te veel zorgen gemaakt. De functies van Controleur en Ac countant waren in opkomst. Het behoorde tot zijn taak om elk geval van verspilling, inefficiency of niet wer ken volgens de moderne normen van zakelijkheid de kop in te drukken het behoorde ook tot zijn verant woordelijkheid om deze normen vast te stellen. Hij speelde een spel dat niet kon worden verloren omdat hij zowel deelnemer als scheidsrechter was. Verspillingen waren niet moeilijk te vinden in een snel groeiend bedrijf dat werkte in de grootste hausse die de meubelindustrie ooit gekend had. Het was na tuurlijk jammer, dat elke ontdekking van een „lek" onvermijdelijk leidde tot een verwijdering tussen hem en de onderdirecteur die gefaald had het te vinden en te stoppen, maar Loren Shaw maakte zich er niet al te druk over. Zijn plan was gebaseerd op de veron derstelling, dat de enige man wiens mening werkelijk van belang was, Avery Bullard was. In elk geval, zoals hij zich zo vaak geruststelde, kon niemand ooit zeggen, dat wat hij ook gedaan had, niet in het belang was geweest van de maatschappij. Niemand kon betwisten, dat hij gelijk had gehad toen hij een straf budget-controlesysteem invoerde ook niet, toen hij een volledige kostenberekening voor elke handeling in een fabriek had ingevoerd, de in koop had gecoördineerd met een betere voorraad-con- trole op de grondstoffen, wetenschappelijke prijsvast stelling-methoden had ingesteld en een gezonde loon administratie had ingericht. In minder dan vier jaar was bij de Tredway de opbrengst uit het geïnvesteer de kapitaal met bijna vijftig percent toegenomen. Dat was het ware antwoord. Niemand kon een dergelijke prestatie bestrijden! Nu, plotseling, had Loren Shaw zijn hele plan in stukken zien springen en nog wel met een speling van nauwelijks een week. Nog een paar dagen en op de commissarissen-vergadering van dinsdag zou Bul lard ongetwijfeld de raad hem hebben laten verkiezen tot plaatsvervangend directeur. Maar nu was Avery Bullard dood en stond Loren Shaw tegenover de schrij nende onrechtvaardigheid dat zijn lot zou worden be paald door dezelfde mannen, wier vriendschap hij had moeten opofferen op het altaar van zijn plicht jegens de maatschappij. De sigaret, die Loren Shaw aanstak, zittend op de rand van zijn bed, verspreidde een verschaalde en bit tere smaak door zijn mond. Hij drukte ze uit en liep door zijn kleedkamer naar de met glas beklede bad kamer. Drift volgde hem als een aan hem klevende damp. „Verdomd!" zei hij hardop en de vloek opende een nieuwe sluis voor een stroom van zelfverwijt. Waarom had hij zich gisterenavond zo gedragen? Om dat hij geen plan had gehad! Ja, dat was de reden... hij had intuïtief gehandeld, en dat deden alleen idio ten. Ja, hij was een idioot geweest... nog erger dan een idioot... een vervloekte stomme idioot! Hij had Alderson op de stomst mogelijke manier behandeld... en waarschijnlijk Iegelijk Walling van zich vervreemd. Dat laatste, dat hij in de deur tegen Walling Rad ge zegd, was nog het ergst van al geweest... bedelen, maakte, dat hij zelf zwak en onzeker leek. Waarom was hij naar het kantoor gerend en had hij alle af delingschefs bij zich geroepen? Waarom had hij zich niet gerealiseerd, dat deze mensen er niets mede te maken hadden? Afdelingschefs kozen geen nieuwe di recteuren... er was geen enkele stem onder het hele twintigtal. Alderson was een stem... Walling was een stem. Alderson's stem was waarschijnlijk van het begin af al verloren, maar er zou nog een kans be staan die van Walling te krijgen. Alderson was hem met Walling te slim af geweest. Ja, verdomd, dat had hij moeten doen... wat Alderson zo slim was geweest te doen... naar Walling gaan! Walling zou wel eens degene kunnen zijn, die de beslissende stem gaf. Onbewust stak Loren Shaw een nieuwe sigaret aan. Het nieuwe plan begon in zijn geest vorm te krijgen. De stem van Alderson was verloren. Op Grimm kon hij niet rekenen, die zou waarschijnlijk wel meelopen met Alderson. Walling en Dudley waren vraagtekens maar hij zou tenminste één van hen kunnen krijgen door hem het plaatsvervangend directeurschap aan te bieden. Nee., er was een andere manier om Dud ley te krijgen., als het nodig was. Hij kon het plaats vervangend directeurschap bewaren om Walling's stem te betalen. Maar waarom had Dudley hem niet teruggebeld uit Chicago? Misschien was het vliegtuig te laat geweest.hij zou vanmorgen wel opbellen. Ja, hij zou Dudley en Walling wel krijgen. Maar dat wa ren maar twee stemmen., drie stemmen met de zijne mee. (Wordt vervolgd) MOSKOU (Reuter) De Sovjet-Unie heeft haar ambassadeur in de Verenigde Arabische Republiek, Kiselev, van zijn functie ontheven met het oog op andere werkzaamheden, die hem wachten, zo heeft het persbureau Tass woensdag be kendgemaakt. Vladimir Erovejev is tot ambassadeur te Cairo benoemd. Grote Kerk: Vandaag 20 uur: Beiaard concert door de heer P. Bakker uit Nijkerk. Vrijdag 12 uur: „Beiaardconcert door Fred, de Nie uit Leiden. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Terug uit de hel", 14 jaar. Vrijdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Jantjes op Tahiti", alle leeftijden. Dage lijks tot en met donderdag (behalve zon dag): 10.30 uur: „Donald Duck en zijn vriendjes". Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Het spookhuis op de heuvel", 18 jaar. Vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur en woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „The Glenn Miller Story", alle leeftijden. Lido Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Hier bin ich, hier bleib' ich", alle leef tijden. Vrijdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De vierkante recruut", alle leeftijden. Dagelijks tot en met donderdag (behalve zondag) 10.30 uur: „Rin Tin Tin", alle leeftijden. Zaterdag 23.30 uur: „Jacht zonder genade", 18 jaar. Zondag 11 uur: „Eskader 8 keert terug". Luxor Theater: Vandaag 20 uur, vrijdag en zaterdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maandag tot en met donderdag 14 en 20 uur: „Les Tricheurs", 18 jaar. Dagelijks tot en met donderdag (behalve zondags) 10.30 uur: ,De nieuwe avonturen van Dik Trom". Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur: „Spook te koop", 14 jaar. Vrijdag 14.30 en 20.15, zaterdag 14.30, 19 en 21.15 en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Scampolo", alle leeftijden. Maandag tot en met donderdag 14.30 uur: „Rock, rock, rock", alle leeftij den. Maandag tot en met woensdag 20.15 uur: „Ciske de rat", 14 jaar. Don derdag 20.15 uur: „The last time I saw Paris" 18 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Foei Nicole", 18 jaar. Vrijdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Fanfare", alle leeftijden (In het voor programma „Glas"): Dagelijks tot en met donderdag (behalve zondag) 10.30 uur: „Stan Laurel en Oliver Hardy bij de lucht bescherming", alle leeftijden. Zondag 11 uur: „De verovering van de Mount Eve rest", alle leeftijden. Roxy Theater": Vandaag 19 en 21.15 uur: De verleider met de sombrero", 14 jaar. Vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Tar- zan in New York", alle leeftijden. Maan dag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Ontsnappning uit Corrigedor", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, vrijdag en zaterdag 14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en maan dag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Kop op, borst vooruit," alle leeftij den. Dagelijks tot en met donderdag (be halve zondag) 10.30 uur: „Donald Duck, Stan Laurel, Oliver Hardy, Charlie Chaplin en Our Gang klucht"'. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag 19 en 21.15 uur: „08-15" (1ste deel), 18 jaar. Vrijdag en zaterdag 19 en 21.15 uur: „Tiroler Blut", alle leeftijden. Zondag en maandag 19 en 21.15 uur: „7 Mal in der Woche", 14 jaar. Dinsdag en woensdag 19 en 21.15 uur: „Der lachende Vaga- bund", alle leeftijden. Donderdag 19 en 21.15 uur: „Teenager Melodie", alle leef tijden. By slecht weer: Tot en met don derdag 14.30 uur: „Bambi", alle leef tijden. TENTOONSTELLINGEN Gemeenschapshuis (Zandvoort): Tot 17 aug. dagelijks van 15 tot 18 en 20 tot 22 uur, zondags van 15 tot 18 uur: Exposi tie A. Potgieter. Grote Kerk (Kerskapel): Dagelijks, be halve zondags van 9 tot 17 uur: Expositie archiefstukken Grote of St. Bavokerk. Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 7 september op werkdagen van 10 tot 12.30 3.30 tot 17 uur, zondags 14 tot 17 uur: Expositie van moderne kunst uit ge meenschappelijk bezit en collectie grafiek van jhr. F. Teding van Berkhout. In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Tot 1 september dagelijks van 10 tot 22 uur: Expositie van prentkunst uit de ver zameling van Dirk Harting. DIVERSEN Vleeshal: Tot 7 augustus dagelijks (be halve zaterdags en zondags) 14.30 uur: Poppentheater. De Leeuwerik (Kruisstraat): Vandaag 20 uur: Kleinkunstconcours voor amateurs. Julianapark: Vandaag 19.30 uur: Con cert Fries draaiorgel. Stadskweektuin: Tot 9 augustus dage lijks geopend: 10—12, 14—17 en 18—30— 22.30 uur. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 30 juli).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 7