Horen en zien „TSJIK, TUKIE EN TOKA" De man aan de top Kort en bondig Agenda voor Haarlem Draagvleugelboot „Superfrog" raasde over Noordzeekanaal aankondigingen en nabeschouwingen Haarlemse scheepsbouwmij. beproeft revolutionair type vaartuig WILLEM II 5 Terugblik De radio geeft vrijdag T elevisiepro gramma NAAIMACHINES „Damnozems" hielden zich schuil Duizenden kijkers kregen geen nieuwe rel Oudheidkundige vondsten in Driehuis Nederlands auteur zou Sagan hebben geplagieerd dat U kunt roken als sigaret door Cameron Hawley DONDERDAG 3 SEPTEMBER 19 5 9 ■v:. :-' :;'y Na een knappe reportage door de Franse televisie van de aankomst van Eisenhower in Parijs, vroeg Peter van Campen in het ncrv-programma aandacht voor oh vreemde sprongen van de historie de inval van Hitiers troepen in Polen op 1 september 1939. Hij illustreerde dit met journaalfragmenten, die het „Herrenvolk" zo onthullend toonden, dat Eisenhowers recente bezoek aan Bonn er tijdelijk on wezenlijk door werd. Van Campen stel den vervolgens vragen over de oorlog aan vier jongens en meisjes van om en nabij de twintig jaar, die bijzonder kin derlijke antwoorden gaven, de oudste deelnemer uitgezonderd. Fragmenten uit de Duitse film „Opmars naar de galg" het proces van Neurenberg sloot hier op aan als de volwassen werkelijkheid op een kinderdroom. Verder vroeg Van Campen in „Attentie" aandacht voor een gesprek met gouverneur Van Tilburg over Suriname en voor archeologische schatvisserij op de Schelde; dit laatste was rommelig en al te oppervlakkig. Via een fascinerend filmpje van Disney over de eerste reis naar de maan, kwam de kijker in tijd en ruimte heel wat dichter bij huis dan in de vorige programma onderdelen. In „Ik groet ukreeg hij namelijk door Henni Orri, Guus Hermus en Piet Römer gedichten voorgezongen van Greshoff, Weremeus Buning, Vasalis, Aafjes, Hendrik de Vries, A. Roland Holst, Jacques van Hattum, Jan Engel man en Paul van Ostayen. De liedjes wa ren gemaakt door Paul Christiaan van Westering, Jelle de Vries en Will Har- tingsveldt. De drie uitvoerenden bleken niet goed genoeg te kunnen zingen. Hun falende voordracht verhinderde de kijker een eerlijke indruk van dit experiment te krijgen, dat bovendien door de drukte van filminlassen en beeldvondsten te overladen was. Dit geldt niet voor „Diep van mijzelf en van mijn stem vervreemd" van Vasalis, dat misschien alleen daar door? het meest geslaagd leek; muziek en gedicht leden hier aan elkaar geen verlies. Hopelijk wordt het experiment herhaald, het moet een succes kunnen worden. Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.05 Gymn. voor de vrouw. 9.15 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 De vrouw in haar huis, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kin deren. 11.15 Blaaskwint. 11.40 Gram. AVRO: 12.00 Gram. 12.20 Regeringsuitz.: Landbouwrubr. Het land bijeen. I. Wij spreken in de Tielerwaard met een voor- en tegenstander van de ruilverka veling. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beurs- ber. 14.00 Strijkkwartet. 14.30 Voordr. 14.50 Gram. 15.05 Gevar. progr. VARA: 16.00 Muz.caus. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Lichte mus. 17.55 Act 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse no- titise. 18.20 Lichte muz. 18.50 Voor de kinderen. 19.00 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Geloven in deze tijd, causerie. 19.45 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespr. 20.10 De onvergankelijke Western, caus. 20.20 Gewijde muz. 20.35 Wereldfederalisme, rep. 20.45 Daar gaat een dominee voorbij, caus. VARA: 21.00 Gevar. progr. 22.25 Buitenl. overz. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek. VARA. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Gram. HILVERSUM II. m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huivrouw. 9.40 Gram. 10.00 Idem. 11.00 Voor de zieken. 11.40 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. ,12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Pro menade-orkest. 15.00 Gram. 15.30 Voor de zieken 16.30 Grarn. 17.00 Boekbespr. 17.15 Kinderkoor. 17.40 Beursber. 17.45 Pianoduo. 18.10 Dansorkest. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Gram. 18.50 Regerings uitz.: Emigratierubr.: Het emigratiepraatje van H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20 V.V.D., pol. caus. 19.30 Gram. 20.30 Idem. 20.55 Lichte muz. 21.30 Gram. 22.00 Radio-philharm,- ork. en soliste. 22.45 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Jazzmuziek. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Ork.conc. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 12.55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.11 Orgel en piano. 14.00 Gram. 15.00 Idem. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 16.30 Ork.concert. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18.0 Alt en piano. 18.30 Voor de solda ten. 19.00 Nieuws. 19.30 Klankbeeld. 19.40 Gram. 19.45 Kroniek van de Bond der Grote Gezinnen. 20.00 Ork.concert. 21.00 Kunstkaleidoscoop. 21.15 Kamermuz. 21.30 Koorzang. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 22.30 Die Zauberflöte, opera. HET BINNENHUIS door Simon H Pruys en Hanny van der Geest (Meulen- hoff-pocket). Er zijn de laatste jaren heel wat boeken plankjes te vullen met de produktie op 't gebied van woninginrichting en binnen huisarchitectuur. Het grote bezwaar van al deze uitgaven wordt dat ze, de uiteen lopende formaten ten spijt, allemaal als twee druppels water op elkaar lijken. Het in de Meulenhoff-pockets verschenen boekje „Het Binnenhuis" van Simon M. Pruys en Hanny van der Geest blijkt het bezitten en lezen best waard, zeker wan neer men de lage prijs in aanmerking neemt. De auteurs zijn nog jong en dat -s aan hun enthousiaste, soms een tikje dóó •- dravende redeneringen wel te merken. Te zijn ook niet ontkomen aan de onder ar chitecten nogal verbreide gewoonte om filosofische geschriften te citeren, maar al die hebbelijkheden neemt men gaarne voor lief omdat men al spoedig merkt dat men te doen heeft met mensen met een zuiver inzicht in de problematiek van hun onderwerp. Zij deden trouwens een ern- tiger poging om de vraagstukken van stijl schoonheid in een voor leken begrü oelijke taal te benaderen dan meestal in dit soort boekjes gebeurt en reeds daarom is „Het Binnenhuis" zijn geld al drbbel en dwars waard. Het boekje is met vele foto's en tekeningen geïllustreerd. Het heeft met andere uitgaven gemeen, dat daartoe vooral werk van de schrijvers is lekc-.en Maar ook dat mag best gezien worden. De Haarlemse Scheepsbouwmaatschap pij houdt reeds enige dagen proefvaarten met een draagvleugelboot, een nogal re volutionair type vaartuig, dat zich zoals de naam al zegt in de vaart op draag vlakken onder de boot verheft. Als gevolg daarvan wordt de weerstand minder en kan dus met hetzelfde motorvermogen een grotere snelheid bereikt worden. Een der gelijke voortbeweging voor schepen is in principe niet nieuw, maar staat nog wel aan 'net begin van haar ontwikkeling. En daarin hoopt nu ook deze werf haar bij drage te gaan leveren. Op grond van uit het buitenland ontvangen gegevens is men een jaar geleden met de bouw van dit vaartuig, de „Superfrog", begonnen en woensdagmiddag verdween het achter een wolk van opspattend schuim in de rich ting van de Hembrug, tijdens zijn eerste proefvaart op het Noordzeekanaal. „We hebben het in niemands opdracht gebouwd", zei ons ir. P. A. van Hecking Colebrander, een der directeuren van de Haarlemse Scheepsbouw, die de proef vaart meemaakte, „het is helemaal voor onszelf. We gaan ermee experimenteren door toepassing van verschillende typen draagvleugels en we hopen er natuurlijk zo ver mee te komen, dat we ze kunnen gaan verkopen". Hij vertelde, dat er hier en daar in de wereld al draagvleugelboten gebruikt wor den, onder meer op de veerdienst tussen Sicilië en Messina. Deze boten zullen naar hij zei, zeker in een- behoeftevoorzien, vooral bij die bedrijven, die regelmatig personeel moeten transporteren naar be paalde werkobjecten in zee, boortorens, baggerwerken en dergelijke. Dit perso- neelstransport is, vooral wanneer er in ploegen gwerkt wordt, een tijdrovende zaak. Om dat vervoer te bespoedigen kan men dus boten- met een groter motorver mogen aanschaffen, maar dan worden de kosten ook weer zoveel hoger. Een boot, die met hetzelfde vermogen de transport- tijd ongeveer halveert, zoals bij dit draag- vieugelsysteem zeker mogelijk is, zal hier voor stellig een oplossing zijn. Omhoog uit het water De „Superkikker", die dertig a veertig oersonen kan vervoeren, maar nu slechts een klein gezelschap aan boord had werd door een sleepboot naar het Noordzeeka naal getrokken. Daar werd de tros inge- Advertentie Alle merken, dus ruime keuze ENGEl. Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 haald en het vaartuig met zijn merkwaar dige brede boeg wiegde even stil in het water. Toen barstte het motorgeweld los. De Superfrog is ontworpen op een motorca paciteit van ongeveer 400 a 450 pk, maar voor deze experimenten heeft men beslag kunnen leggen op een vliegtuig-dieselmo tor, zoals die in de Junkertoestellen van de voormalige Luftwwaffe werden gebruikt. Deze heeft een veel groter vermogen. Eerst tornde de boot als iedere andere door het water, maar bij toenemend motor- geloei kwam de boeg naar boven. De „voorpoten" werden zichtbaar, die elk rustten op een schotelvormig vlak, en even later verhief zich ook de rest van de boot uit het water op de grote draagvleu- gel onder de midscheeps. Enkele toeschouwers aan wal meenden al dat het vaartuig zich als de „Hoover- craft" op samengeperste lucht voortbe woog, maar in het voorbijrazen zag men toch duidelijk, dat het „op poten" stond. Over de vorm van die hele aluminium „onderbouw" en de schroefligging wilde de heer Colebrander nog niets verklappen, maar het is wel duidelijk, dat juist daar op het experimenteren gericht is. Men blijft er natuurlijk niet meer in de binnen wateren, maar gaat ook met de „Super frog" het zeegat uit, waar ten slotte de uit eindelijke bestemming ervan ligt. Zestig km per uur Bij de proeven van woensdagmiddag heeft deze draagvleugelboot een snelhgid van 32 knopen, dat is ongeveer zestig ki lometer per uur, gehaald. Om op de draag vleugels te komen is een snelheid vöri 2d knopen nodig, maar dan is er ook meteen door de geringere weerstand minder mo torvermogen nodig om met deze snelheid te blijven varen: het is het vermogen dat bij normaal varen nodig is voor 15 knopen. Daarin zit de winst, die men in de loop van verdere proeven hoopt te verzekeren en mogelijk nog te vergroten. En dat is de Haarlemse Scheepsbouw, die sinds de oorlog al zulk een verscheidenheid van vaartuigen heeft afgeleverd, zeker toever trouwd. ITALIAANSE KULTUURPRIJS De 74-jarige Italiaanse auteur Marino Moretti heeft voor een bundel korte ver halen de romanprijs van Viareggio, een van de belangrijkste Italiaanse litteraire prijzen, ontvangen. De poëzieprijs ging naar Giorgio Caproni vooi zijn bundel „II seme del piangere" (het zaad van tranen); de internationale prijs naar de Pool Mark Hlasko voor zijn werk „De achtste dag van de week", de essayprijs naar de Duit ser Will Grohman voor zijn studie over Kandinsky. (Van onze Amsterdamse redacteur) De politieagenten, die gisteravond dienst hadden op de Dam in Amsterdam, heb ben de sabels niet uit de schede behoeven te trekken. Wel zijn ze urenlang bezig ge weest met het regelen van het verkeer de drukte deed denken aan Koningin nedag, zovelen waren naar de binnenstad gestroomd om te zien, of de onderwereld inderdaad terug zou komen om de no zems opnieuw van de Dam te verjagen. De penose-troepen kwamen niet. Zij zou den overigens weinig nozems hebben aan getroffen, want deze waren opgeslokt in het duizendkoppige kijkerspubliek. Tussen dat publiek stonden ook hoofdcommissa ris Van der Molen en twee van zijn com missarissen. „Vette Lap" had zich aan de afspraak gehouden. Deze leidersfiguur uit de on derwereld had de hoofdcommissaris giste ren opgebeld om politiebescherming te vragen voor de oude binnenstad. De heer Van der Molen antwoordde, dat deze buurt de normale bescherming krijgt, die voor iedere burger geldt. Hij heeft „Vette Lap" er tevens op gewezen, dat hij niet zal tole reren, dat de onderwereld het recht in eigen hand neemt. Desondanks hadden Zeedijk en Walletjes gisteravond ongeveer honderd man gemo biliseerd, die klaar stonden om de buurt te verdedigen tegen eventueel wraak zoe kende of zo maar herrieschoppende no zems. „Wij wensen geen straatschenderij in onze buurt en wij zullen niet toestaan, dat „de meiden" worden getreiterd, zoals maandag is gebeurd", heette het in café Pleinzicht aan de Oude Zijdsvoorburgwal, waar de „staf" telefonisch in verbinding stond met de meldingsposten, die de no zems in de gaten hielden. Eén signaal zou voldoende zijn geweest om de troepen, die zich in de omgeving ophielden, te alar meren. De wapens ploertendoders en afgezaagde biljartkeus lagen klaar en de auto's, die de penose-weerbaarheid snel moesten vervoeren, stonden gereed om uit te rukken. Maar het bleef bij het drin ken van een biertje. Tegen elf uur verlie ten de meeste nieuwsgierigen teleurge steld de Dam. Op het politiebureau War moesstraat haalde men opgelucht adem. In het wachtlokaal werd een kaartje ge legd en om koffie geroepen. In Amster dam heerste een rust als in Staphorst op zondag. De Haarlemmer B. J. Wieland Los heeft tijdens rioleringswerkzaamheden tussen de Van Lenneplaan en de Driehuizerkerkweg te Driehuis overblijfselen gevonden van een nederzetting uit de eerste eeuwen van vóór onze jaartelling. Ook vond men been deren, houtskool, verkoolde gerstekorrels, schelpen van de wulk (dit weekdier werd veel gegeten) enzovoorts. De alvallaag be vond zich op de meeste plaatsen boven de veenlaag. Binnenkort zal ter plaatse worden be gonnen met de bouw van woningen. On- gétwijiel' dza'l er bij het maken van de bouwputten nog meer tevoorschijn komen. VooFde gerrteente Velsen bestaat dus weer dé mogelijkheid de historische collectie uit te breiden, als er tijdig maatregelen wor den genomen. De aannemer zal alle mede werking verlenen. Tukie rende op haar gezellige huisje toe. „Kom maar gauw mee!", riep ze. „Dan zet ik gauw een lekker kopje thee!" Tsjik volgde haar naar binnen en ging aan tafel zitten, terwijl Tukie bedrijvig bezig was met de theepot. „Hè", zei ze, terwijl ze de kopjes volschonk. „Ik ben toch zó blij, dat we weer thuis zijn, na al die narigheid!" „Ik ook!", zei Tsjik. „En dat hebben we maar weer te danken aan onze goeie Toka!" 163—164 De Franse schrijfster Francoise Sagan heeft een proces in het vooruitzicht ge steld tegen de Nederlandse auteur Theo dore Denessen (pseudoniem Mei D'Orval) uit Tegelen. Deze zou in zijn roman „Als het morgenkrieken" verschenen bij de Utrechtse uitgever A. W. Bruna, plagiaat hebben gepleegd van het boek van Fran coise Sagan „Un certain sourire", in ons land verschenen onder de titel „Als een verre glimlach". Het zo geheten plagiaat van de Neder landse auteur is voor het eerst gesigna leerd in september 1958 in een boekbe spreking in het dagblad „Het Vrije Volk". Later heeft de Haagse letterkundige Pier re Dubois de beide geschriften nauwkeu rig vergeleken en hij is tot de conclusie gekomen dat het plagiaat vast staat. Een Haags advocatenkantoor behandelt de zaak voor de Parijse uitgever van Fran- goise Sagan, Julliard, en de uitgever van de Nederlandse vertaling, Manteau, te Brussel. Dit kantoor zal een eis tot scha devergoeding op grond van de auteurswet instellen. In afwachting van de komende ontwik keling heeft uitgeverij Bruna de restanten van de oplage van Denessens boek, op rechtskundig advies, uit de handel geno men. Het ging om vijftien exemplaren, de oplaag was bijna uitverkocht. De adjunct directeur van uitgeverij Bruna vertelde desgevraagd, dat de schrijver het plagiaat ten enemale ontkent. De schrijver zegt „Un certain sourire" pas te hebben gele zen toen zijn eigen boek al was voltooid. Deskundigen, die reeds na het lezen van de boekbespreking waarom alles is begon nen, op eigen gelegenheid deze kwestie on derzochten, kwamen tot aan die van Pier re Dubois tegengestelde conclusies. De verschillende standpunten zullen het de rechter, zo meent men van uitgeverszijde, bij het vormen van een oordeel niet ge makkelijk maken. IL Rïgharts jubileert, iemand, die alle in Delft opgeleide ingenieurs goed kennen, gaat jubileren. Het is de heer R. Righarts, die op zaterdag 5 september de dag her denkt, waarop hij veertig jaar geleden in dienst trad als bediende bij de studenten sociëteit Phoenix te Delft. Advertentie Vanaf 6 sept. a.s. (en verder iedere zondag 12.00 uur) biedt Willem II U de Pete Fellcman show aan. 208 mtr Radio Luxemburg. 97. „Wat vriendelijk dat U gekomen bent, mr. Walling," zei zij innig, terwijl zij haar hand uitstak en naar be neden kwam. Nu stonden zij tegenover elkaar, de ogen op dezelfde hoogte, maar zij stond nog op de tweede trede van de trap. „Ik belde juist Miss Martin op om haar een auto aan te bieden, maar zij vertelde mij, dat U zoudt komen. Ik voel mij zeer gevleid, en het spijt me, dat ik U even heb moeten laten wachten." Zij kwam de laatste twee treden af en hij zag dat zij kleiner was dan hij gedacht had, bijna kinderlijk, min der knap van dichtbij, dan hem had toegeschenen bij de eerste aanblik op de trap, maar toch nog altijd in een plezierig contrast tot het beeld, dat zijn achter dochtige verbeelding had opgebouwd. Zonder iets te zeggen, nam zij de zwarte trommel van hem aan, en de onverschillige manier waarop zij die liet liggen op een tafeltje op haar weg door de hall bevestigde de verdenking van Erica Martin, dat het brengen ervan slechts een list was geweest. „Laten we in de bibliotheek gaan," zei zij, een deur open hou dend, en hij wist, dat hij over de eerste horde was. Er zou tenminste geen moeilijkheid meer zijn om haar aan het praten te krijgen. De kamer die zij binnentraden was in het geheel niet het soort kamer dat men als de bibliotheek van huize Tredway zou verwachten achter de stijve ingang. Voor de tweede maal werd Don Walling geschokt door het opkomen van een oude herinnering de heerlijke kamer van de bovenmeester in Rubble Hill. Overvolle boekenplanken tot aan de zoldering, stapels boeken op de grond en nog een groot aantal verspreid over de diepe vensterbank van het enorme raam, dat de verste wand van het vertrek bijna geheel in beslag nam. Er stonden geweldige stoelen, sommige bijna zo groot als een sofa, bekleed met donker groen leer, zo zacht als een reeënhuid, en een buitengewoon mooi schrijfbureau waar hij nog eens naar moest kijken. „Prettig, dat U het mooi vindt," zei zij, toen ze dat merkte. „Het was van mijn grootvader Oliver. Hij maakte het zelf in een werkplaats, die hij buiten in het koetshuis had. Dit is ook een van zijn werkstuk ken!" Zij wees naar een antieke staande klok, waarvan dc kast. naar het hem vanuit de donkere hoek toeleek. gemaakt moest zijn van een bijzonder soort gevlekt hout, maar toen hij het van naderbij bekeek zag hij dat wat hij voor vlekken had gehouden in feite een samenstel van uitgesneden figuren was, in zeer vlak re liëf, een moeilijke kunst, die het toppunt van vakman schap vereiste. „Had er geen idee van, dat uw grootvader het soort man was, die „Hij wist niet wat hij verder moest zeg gen, daar hij zich niet kon voorstellen dat het prachti ge kunstwerk van de kast van de klok gemaakt was door de handen van de man met het strenge gezicht, wiens portret kon worden gebruikt als het prototype van de staalharde negentiende-eeuwse groot-industrieel. Weer bleek duidelijk dat ze zijn gedachten geraden had. „Zijn aard was heel anders, dan zijn portretten zouden doen vermoeden." „Hebt u hem nog gekend?" „Alleen maar uit zijn dagboek. Hij stierf voordat ik geboren werd." „Hield hij een dagboek bij?" „Ja, bijna zijn hele leven vanaf zijn zeventiende verjaardag tot het jaar van zijn dood." Zij was naar een kleine boekenkast gelopen, apart van de planken, en hij zag dat het gebaar van haar hand bijna een streling was, toen haar vingertoppen gleden langs een rij onre gelmatige boekdelen. „Zijn dagboek zal wel heel interessant zijn," zei hij, een opmerking die alleen maar diende om de stilte te vullen. „Ja, inderdaad," zei zij in gedachten, maar verwar rend ook. „Ik ken het soort man, dat hij geweest moet zijn, om de dingen te volbrengen, die hij deed krach tig, energiek, de man die zijn lot in eigen handen nam. En toch, als je zijn dagboek leest, vind je o zo veel geval len, waarin hij niet wist wat hij doen moest. Hij scheen nooit te weten, wat de volgende stap zou zijn, die hij doen moest. Soms heeft hij een hele bladzijde gevuld met al le redenen, waarom iets niet gedaan kon worden al zijn twijfel en angst en als je dan de bladzijde om draait, zie je dat hij doorgegaan is en het in elk geval tóch deed. Ik heb hem altijd een groot man gevonden en dat was hij ook iemand met een meer dan gewoon vermogen om helder tp denken om precies te weten, wat hij doen wilde, en hoe hij het zou doen - en toch waren de belangrijkste dingen, die Oliver Tredway deed, dingen, die hij nooit zou kunnen verklaren." Zijn gedachten waren geheel vervuld van Avery Bul- lard, en zijn mond ging open om te zeggen hoe zeer en in hoevele opzichten hij hetzelfde soort man was ge weest, maar zij onderbrak hem voordat hij zijn gedach ten onder woorden had kunnen brengen. „Neemt u mij niet kwalijk, mr. Walling," zei hij op een plotseling lichtere toon, „het is niet mijn bedoeling u een lesje te geven in tamilie-geschiedenis. Gaat u zit ten. Nu u toch hier bent, wil ik er zoveel mogelijk van profiteren." Hij merkte, dat hij zelf een stoel koos, die met de rug naar het raam stond, zodat haar eigen gezicht in de schaduw zou zijn, terwijl het zijne zich in het volle licht bevond, maar hij verwierp de gedachte, dat zij het op zettelijk deed. Daarvoor scheen zij te argeloos. „Ik vind het jammer, dat dit pas de eerste keer is, dat u bij mij thuis komt, mr. Walling. Ik weet zeker, dat u mij niet geloven zult, omdat men zulke gemeenplaatsen altijd zegt bij gelegenheden als deze, maar ik heb er vaak over gedacht u en uw vrouw eens voor het diner uit te nodigen. Ik weet dat u belangstelling hebt voor kunst en ik dacht dat u en Dwight wel enige gemeen schappelijke belangstelling zouden hebben." Voordat hij zich tot een antwoord kon dwingen, ging zij voort: „Uw vrouw is heel knap nietwaar? Ik zag haar een paar weken geleden op de bloemententoonstelling. Zij droeg een jurk, die de kleur had van het groen op oud brons een topazen broche en iets prachtigs in haar haar en ik dacht: dat is nu de knapste vrouw, die ik ooit gezien heb." De nauwkeurigheid van haar beschrijving verraste hem en ontnam hem zijn eerste gedachte, dat zij hem openlijk zat te vleien. „Ja, Mary is knap," zei hij. Hij proefde de woorden als onbescheiden, alsof hij zich schuldig maakte aan zelf-verheerlijking. „Zij is Griekse van afkomst, niet?" Opnieuw was hij verrast. „Ja, haai moeder en vader /.ijn beiden in Griekenland geboren." (Wordt vervolgd) „Friendship" voor Manilla. Op Schip hol is een Fokker F 27 „Friendship" aan de Philippijnse luchtmacht overgedragen. Ko lonel Reventar tekende de papieren voor het overnemen tijdens een korte plechtig heid in de Fokkerfabrieken, waarna het toestel door de bisschop van Termesso en apostolisch vicaris van Suriname werd ge zegend. Binnenkort zal deze F 27 door een be manning van de Philippijnse luchtmacht naar Manilla worden overgevlogen. Ontsporing. In Geldermalsen is gister middag tegen halfvier tijdens het rangeren van een leeg treinstel een truckstel ont spoord door ontijdige wisselbediening. Ten gevolge hiervan moesten vijf locale treinen tussen Utrecht en 's Hertogenbosch wor den opgeheven. De doorgaande treinen reden over enkel spoor. Later in de middag was de stremming zover opgeheven, dat alle treinen van de dienstregeling weer konden rijden, zij het met een vertraging van enkele minuten. School met schuifdak. In Gieterveen is een nieuwe school geopend, die het midden houdt tussen een traditionele school en een openluchtschool. Er is een speciale constructie toegepast, waardoor het dak van de lokalen kan worden weg geschoven. Concertgebouw: Vandaag 20.15 uur: Zomerconcert door N.Ph.O. Grote Kerk: Vandaag van 20 tot 21 uur: Beiaardbespeling door Jef Rottiers (België). Vrijdag 11.30 tot 12.30: Beiaardbespeling door Arie Peters. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Are de Triomphe", 18 j. Vrijdag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „This happy feeling", 14 j. Donderdag 19 en 21.15 uur: „Battle Hymn", 14 j. Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Zeg nooit vaarwel", 14 j. Vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, maandag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Meisjes zonder kamers", 18 j. Lido Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Het verborgen leven van Walter Mitty", 14 j. Vrijdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Come Prima", a.l. Zondag morgen 11 uur: „Vrijheren van het woud", a.l. Zaterdag- 23.30 uur: „Vrouweneiland zonder mannen", 18 j. Luxor Theater: Vandaag 20 uur: „Les Tricheurs", 18 j. Vrijdag 14 en 20 uur, za terdag 14. 19 en 21.15 uur. zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. maandag tot en met don derdag 14 en 20 uur: „Les Tricheurs", 18 j. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur: ..Fanfare", a.l. Vrijdag 20.15 uur, zaterdag en zondag 19 en 21.15 uur: „Wild is the wind", 18 j. Zaterdag 14.30 en zondag 14 en 16.15 uur: „Hoge beloning", a.l. Maan dag 20.15 uur: „Woman in a dressing gown". 18 j. Woensdag en donderdag 20.15 uur: „Les enfants du paradis", 18 j. Rembrandt Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „De zwarte orchidee", 14 j. Vrijdag tot en met. donderdag 'A. 16.15. 19 en 21.15 uur: „De marteling van de nacht", 18 j. Zon dagmorgen 11 uur: „De verovering van de Mount Everest", a.l. Roxv Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur: Het Gamma-schrikbewind", 18 j. Vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16 15, 19 en 21.15 uur: „Wapensmokkel naar Cuba" 14 i. Maandag tot en met don derdag 1d 30, 19 en 21.15 uur: „Gekruiste 'waarH^n". 14 j. Rfi;R!n Thppfpr: Vandaag 19 en 21.15 uur: Tbe 89 stens". 14 j. Vriidag en zaterdag 14.15. 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15. 19 n 21 15 uur. maandag tot en met donder dag 14 15. 19 en 21 15 uur: „The 39 steps". 14 i 7er1Hagmor»en 11 uur: „Geen plaats voor wilde dieren", a.l. Theater Mononole (Zandvoort): Vandaag 20 uur: „Faust en de duivel", 18 j. Vrijdag en zaterdag 20 uur: „Jerry als babysitter", al. Zondag 14.30 uur: „A. en C. als waag halzen", a.l.. 20 uur „Jerry als babysitter", a.l. Maandag 'ot en met woensdag 20 uur: ..De geheimzinnige nassagier", 14 j. Don derdag 20 uur: „Gigi", 14 j. TENTOONSTELLINGEN Huis van Looy CKamperlaan): Tot 7 sep tember on werkdagen van 10 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur, zondag van 14 tot 17 uur: Expositie van moderne kunst uit gemeentelijk bezi* en collectie grafiek van ihr. Ted in g van Berkhout. In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Van 10 tot 22 uur: Expositie van teke ningen en esen van Rein Dool. Vleeshal: Tot 5 september van 12.30 tot 17.30 uur en van 19.30 tot 23 uur: „Jazz- •Tournal". DIVERSEN Spaarndam: Tot en met zaterdag 5 sep tember zang- en muziekavonden aan de Westkolk. Aanvang 20 uur. (Verder raadplege men de rubriek „Uit*- gaan in Haarlem" van vrijdag 28 augustus)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 5