en zien De man aan de top „Wie geeft de bruid weg?", zeer goed vertolkt Amerikaans blijspel Haarlems muziekfestival te Spaarndam besloten Albert de Klerk pauselijk geridderd Agenda voor Haarlem halfzwaar - Haarlems toneelseizoen geopend 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Het weekeinde De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Nieuw „café-cabaret" op het Leidseplein dié is het toch maar! Ook in Virginia en American Dronken jongen vernielt oorlogsmonument in Jutphaas Kerkelijk nieuws Zilveren ambtsfeest MAANDAG 7 SEPTEMBER 1959 Het zaterdagavondprogramma van de AVRO begon met een goede greep in het eigen archief: men zag nog eens Les com pagnons de la chanson en Snip en Snap en Bert van Dongen. Siebe van der Zee en Letty Kosterman stonden voor de moei lijke taak de kijkers de Firato '59 te laten zien. Zij deden dat voortreffelijk maar of zij de kijkers op de elektronische afdeling veel wijzer hebben gemaakt is de vraag. Veel musiceren, weinig praten, was het motto van Bam-Bam-Boe, dat een breed amusement te zien en horen gaf, waarvan Pinky en Perky, een zeer goed Engels marionettennummer, ons het meest be koorde. In het televisieprogramma, dat de NCRV zondagavond bracht kon men ken nismaken met een boeiend en eigentijds stuk kerkewerk, dat sedert 1945 wordt ver richt op „De Horst" in Driebergen aan het Instituut „Kerk en Wereld". Het pasto raat, dat als gevolg van de maatschappe lijke veranderingen in de laatste decennia en de steeds verdergaande scheiding tus sen woon- en werksfeer zijn contact met de massa dreigde te verliezen, wordt hier van de zijde der Nederlands Hervormde Kerk in nieuwe banen geleid. Er worden weliswaar geen predikanten opgeleid, maar „werkers in kerkelijke arbeid" (wika's) en van deze arbeid zal men na het zien van deze film niet te beperkt meer denken. Het gaat hier niet meer alleen om de kerkdiensten, de huisbezoeken en der gelijke, want daarmee is de moderne mens in zijn jachtige leven niet meer te achter halen. Met deze jonge werkers, die op het instituut een veelzijdige scholing van bij na vier jaar krijgen, waarvan een deel praktijk, krijgt de kerk niet alleen voel hoorns maar ook „cellen" in het bedrijfs leven, zoals in een grote industrie in zuid- oost-Drente, waarin een wika bedrijfslei der werd en een andere personeelschef. Een ander facet van het kerkewerk is de benadering van mensen in hun vakantie door het stichten en exploiteren van goed kope vakantiecentra. Een voorbeeld daar van is het centrum „Het grote bos" in Doorn, waar zeer velen, zowel kerkelijke als buitenkerkelijke mensen, hun vakantie doorbrengen. Er zijn op „De Horst" drie studierichtingen, vormingswerk, maat schappelijk werk en werk in het bedrijfs leven. In de onderhoudende televisiereportage, werden de inhoud en de praktijk ervan goed weergegeven. Daarvóór kon men een film zien over de houtvesterij in Canada en een heel aardige documentaire van Walt Dis ney, die vertelde hoe diens filmmakers uit hun grappige natuur-illusionisme ge lokt werden tot het filmen van de levende natuur. Zo ontstond ook de film „Perry" over het leven van een eekhoorn. Voor de opnamen daarvan heeft een groep came ramensen drie jaar lang in een bos ge bivakkeerd en ruim driehonderd kilometer film verschoten! Beeldschermer HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gym. 9.10 De groente man. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 955 Een boek v. h. geestelijk leven. caus. 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters. 11.00 V. d. zie ken. 12.00 Orgelspel. 12.20 Regeringsuitz.: Land- bouwrubriek. 1. De tentoonstelling Nederlands rundveestamboek te 's-Hertogenbosch. 2. De boer en de waterverontreiniging. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Lichte muz. 13.00 Nws. 13.15 Meaed. en gram. 13.25 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Progr. gewijd aan Louis Davids. 14.50 Viool en piano. 15.25 Boekbespr. 15.40 Kamermuz. 16.10 Tussen dew al en hets chip, caus. 16.30 V. d. jeugd. 17.20 De dierenwereld en wij, caus. 17.30 Gram. 18.00 Nws. 18.15 Pianospel. 18.30 R.V.U.: Zijn wij wel wakker, door dr. C. J. Schuurman. Tweede lezing: Oude en nieuwe maatschappelijke ordening. 19.00 Lichte muz. 19.30 Idem. 19.45 To- neelbesch. 20.00 Nws. 20.05 Dansmuz. 20.40 Gram. 21.00 Velen heten Kaïn, hoorsp. 22.00 Lichte muz. 22.15 Journ. 22.30 Kamermuz. 23.00 Nws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.17 New York calling. 23.22—24.00 Gram. HILVERSUM n. 298 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nws. 7.15 Gram. 7.45 Morgengebed en lit.kal. 8.00 Nws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. 10.00 V. d. kleuters. 10.15 Lichtbaken, caus. 10.30 Gram. 11.00 V. d. vrouw. 11.30 Gram. 12.00 Middagklok- Noodklok. 12.03 Metropole ork. en solist. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Platennieuws. 13.30 Dansmuz. 14.00 Gram. 14.35 V. d. platte landsvrouwen. 14.45 Gram. 15.30 Gram. 16.00 V. d. zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 V. d. jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Over zee: Arts en explorateur in Zuid-Nieuw-Guinea, door W. M. Visser. 18.00 Lichte muz. 18.20 Rege ringsuitz.: De Zilversloot. Een spaarpotpourri met authentieke Surinaamse muziek van het orkest Guyana. 18.30 V. d. jeugd. 18.45 Mannen koor. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.25 Sportpraatje. 19.35 Gram. 20.30 Pianokwart. 21.00 Grootkoor, Radiophilharm.ork. en sol. 22.20 Gram. 22.30 Or- gelconc. 22.45 Avondgebed en lit.kal. 23.00 Nws. 23.1524.00 Nouveauté's. BRUSSEL, 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Pianrecital. 12.30 Weerber. 12.34 Pianorecital (verv.). 12.55 Koersen. 13.00 Nws. 13.11 Gram. 14.00 Idem. 14.45 Ork.conc. 16.00 Koersen. 16.02 Duitse les. 16.17 Kamermuz. 1630 Orkconc. 17.00 Nws. 17.10 Volksliederen. 17.45 Boekbespr. 18.00 De jeugd musiceert. 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.30 Gram. 20.00 V. d. vrouw. 21.00 Ork.conc. 22.00 Nws. 22.15 Zangen v. d. ruimte, kantate. 22.5523.00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Intern, agrarisch nws. 20.00 Journ. en weeroverz. NCRV: 20.20 Documentaire film. 21.00 Speelfilm. Het Leidsepleintheater in Amsterdam, dat tot veler teleurstelling twee jaar gele den de kleinkunst buitensloot en werd her opend als bioscoop, zal opnieuw cabaret binnen zijn muren krijgen weliswaar niet in de zaal, maar in de foyer. Jaap van der Merwe is de zakelijke en artistieke leider van de nieuwe groep, die onder de naam „Leidseplein cabaret" op 15 oktober met de voorstellingen begint. Het zal een „café-cabaret" worden in na volging van Sieto Hoving's „Tingel-Tan- gel". Jaap van der Merwe heeft zich verze kerd van de medewerking van pantomi- mist Aart Brouwer, de zangeres Hansje Toussaint, Marjan Berg en Peter Lohr. Als gasten zullen optreden Dora Paulsen, Mieke Verstraete en Jaap Molenaar. Advertentie RADIO EN TELEVISIE INTRODUCEERDEN BI) U DE BAM-BAM-BOE Woensdagmiddag a.s. tal hel DANSPAAR DANIiLS (Europees kampioen) de BAM-BAM-BOE demonstreren in ome DISCO BAR Se etage ONDER GELUKKIG grote belangstel ling van het publiek is zaterdagavond het toneelseizoen 1959-1960 in de Haarlemse Schouwburg geopend. De Haagse Comedie gaf in de flonkerende stijl van geraffi neerd plezier, waarvan men zich voor ons land het alleenvertoningsrecht heeft eigen gemaakt, een van de weeromstuit harte lijk ontvangen voorstelling van het Ame rikaanse blijspel „The pleasure of his com pany" onder de weinig toepasselijke titel „Wie geeft de bruid weg?" in de overigens gretig aanvaarde vertaling van Cees La- seur, door diens mededirecteur Paul Steenbergen met genuanceerd gevoel voor maat en verhoudingen in scène gezet. Dit vrolijke niemandalletje over zodanig ge fortuneerde mensen, dat zij zich de weelde van sentimentele excursies letterlijk en figuurlijk kunnen veroorloven, geknipt volgens de modieuze patronen der confec- tieromantiek, is door vier bekwame han den in elkaar geregen en met opschik af gewerkt, te weten die van de actrice Cor nelia Otis Skinner en de auteur Samuel- Taylor. HET ZEVENDAAGS festival op de Westkolk te Spaarndam werd zaterdagavond besloten met het optreden van het fanfarekorps Wilhelmina Santpoort en van de harmonie Kunstkring-Apollo, beide verenigingen onder leiding van J. Groot. Het was ons geen verrassing van het Santpoorter korps geslaagde prestaties te horen, onder meer van „Rossiniana" van Boedijn, „Victory" van Jenkins en „Nightfall in Camp" van Pope (uitgevoerd met verwijderde trompetsolo), daar ons de goede kwaliteit van deze fanfare bekend is; maar wel heeft het ons verrast hoe „Kunst kring-Apollo" met een opmerkelijke vertolking van de jazz-ouverture „Chicago" van Ruelle opgefrist voor het publiek kwam, hiermee het bewijs leverend, dat in betrek kelijk korte tijd het contact, met de nieuwe dirigent volledig tot stand gekomen is en dat er bovendien doeltreffend gewerkt is. In deze prestatie ontdekten wij een stellige belofte van opbloei met ruime perspectieven. En zo heeft het festival, dat de vorige zaterdag ingezet was door Spaarndams „Crescendo", zijn afronding gekregen door haar zustervereniging, voor wie de West- kolk weleer eveneens vertrouwd concert terrein was en die nu in goede gemeen schapsgeest voor het „coda" kwam zorgen, waar „Crescendo" het „instrata" had laten horen. Dit teken van „goodwill" en gezon de samenwerking heeft trouioens het hele muziekfeest gekenmerkt en het welslagen ervan is een verblijdend succes voor de organiserende Federatie van Haarlemse Zangverenigingen en dito Bond van Korp sen. Aan belangstelling was geen tekort en ik maak mij sterk, dat bij eventuele voort zetting van deze onderneming het volgend jaar, het typische dorpsplein te klein zal blijken; gesteld natuurlijk dat het weer, dat steeds zo genadig het muziekfeest be gunstigd heeft, dan ook zijn „goodwill" zal blijven tonen. Jaren geleden kwam het nog al eens voor dat een Haarlemse zang vereniging, uit behoefte zich te laten gel den* of ggwoon maar voor eigen genoegen, naar Den Hout trok om daar onder het bladerdak met de gevederde zangers te wedijveren. Daar moest ik van de week onwillekeurig aan denken, toen „Zang Veredelt" mijn ruim veertig jaar oude liedje „Ga je mee naar Den Hout" op de Kolk ten beste gaf. Doch nu de Haarlemse zanglustigen hun openlucht-concertzaal in Spaarndam ontdekt hebben, zou ik er niets op tegen hebben, dat die liedtekst naar de veranderde situatie gewijzigd werd, en wij bijvoorbeeld op een volgend festival hoor den zingen: „Ga je mee naar de Kolk", waar geen dreigende wolk ons gekweel en gespeel komt verstorenDit kan dan wel een riskant speculeren lijken op de durende gunst van de weergoden; maar gezien de ervaring van twee verstreken muziekweken en het bekende optimisme van alle zanglustigen, is het toch wel te wagen. In ieder geval hopen wij voor vol gend jaar op voortzetting zo mogelijk nog uitgebreider van de „Haarlemse Zang- en Muziekweek" op de Kolk. Met of zonder paraplu! Jos. de Klerk DE NEGEN MUZEN Expositie Kees Verwey. In de grote zaal van het Groninger Museum worden van 10 oktober tot 9 november werken van de Haarlemse schilder Kees Verwey geëxposeerd. VAN DE LAATSTGENOEMDE zullen velen zich misschien het soortgelijke spel letje „The happy time" herinneren, waar van enkele jaren geleden zoveel aantrek kingskracht uitging, dat twee gezelschap pen het gelijktijdig op het repertoire na men: de Nederlandse Comedie noemde het „Je bent maar eens jong" en de Haag se Comedie bracht het als „Gelukkige ja ren" voor het voetlicht. Reeds uit beide titels, die inderdaad als vlag voor de amu sante lading van luchtige explosieven konden dienen, spreekt de verwantschap met het thans gepresenteerde lachwerk. Ook nu is de eigenlijke hoofdpersoon een bereisde bohémien, die met de Franse slag het stof van de maatschappelijke con venties in een voornaam huishouden komt afnemen en de brave burgers kwasi roe keloos op de tocht van verfrissende denk beelden zet, echter zonder iets van tradi tionele waarde te beschadigen, laat staan omver te werpen. De globetrotter Bidde- ford Poole, door zijn spectaculaire avon turen op exotisch en sportief terrein als „Pogo" een populaire held der gekleurde tijdschriften, arriveert met de beste voor nemens in de woning van zijn florissant hertrouwde eerste vrouw in San Francis co, niet zozeer om voor de afwisseling weer eens van het uitzicht op de Golden Gate te genieten alswel om het huwelijk van zijn dochter bij te wonen. Deze Jessica heeft een rijke, maar naar zijn smaak, wat saaie Piet gekozen, ook al heet hij vol gens de rolverdeling Roger Henderson en is zijn beroep stierenfokker. Met zijn sma kelijke verhalen over de schilderachtige en culinaire verleidingen der Europese en Aziatische lusthoven roept de geroutineer de zwerver bij het lieve meisje heimwee naar het ongekende wakker. Getrouw aan zijn devies de dag te plukken voor het te laat is, sleept hij haar mee naar den vreemde voor een sprookjesachtige reis, die haar voldoende ervaringen zal ver schaffen om een heel leven van verveling op te teren. Dat is dan zijn bruidsschat voor haar want de goede verstaander zal hebben begrepen, dat het uitstel van de echtvereniging geen afstel betekent HOE HET SCHRIJVERSPAAR erin ge slaagd is deze onwaarschijnlijke en mora- liter onaanvaardbare geschiedenis op een doorlopend charmante wijze plausibel te maken zolang de schijnwerpers branden, mag een raadsel heten dat de moeite van het oplossen niet loont. Het stuk komt ken nelijk innemend tegemoet aan het verlan gen naar opwindende en rooskleurige ver andering van velen, die weten wat eento nigheid en sleur voor het gevoelsleven be tekenen. De poëzie in dit irrelevante ver zinsel hoort tot het genre der ouderwetse albumbladen, de aforistisch verkondigde filosofie heeft te maken met begeerte naar alles behalve wijsheid. Niettemin worden er een heleboel aardige dingen gezegd, waarvan men sommige al eens eerder heeft gehoord. Als Katherine Dougherty zich gestreeld weet door de teruggekeer de bewondering voor haar schoonheid van haar gewezen man, verweert zij zich sne dig met: „Wil je mijn tanden ook nog zien?" -r- waarschijnlijk niet beseffend-al- dus Bernard Shaw te citeren. Er'zouden wel meer voorbeelden van zulk plagiaat te leveren zijn. Maar wat doet dat er toe, zullen Cornelia Otis Skinner en Samuel Advertentie Taylor hebben gedacht, die wellicht ook het gezegde van Damon Runyon kennen „Ik steel van de gedachtenrijken ten be hoeve van de armen van geest!" AFGEZIEN van enkele zonderlinge proeven van „ruggespraak" heeft deze vermakelijke aanleiding een kostelijke vertoning opgeleverd. Paul Steenbergen heeft zijn reeks unieke creaties weer met één vermeerderd: zijn Pogo Poole is wer kelijk een onweerstaanbare veroveraar bijzonder eenvoudig in zijn gecompliceer de natuur. In dit merkwaardige wezen heeft hij een overwicht aan ervaring la ten samengaan met een ondermaat aan volwassenheid. Deze exentrieke egoïst is als wonder boven wonder nog sympathiek ook. Zijn gehele optreden is gekruid met een aroma van uitheemse bekoring, dat prikkelend werkt op de verbeelding. In zij gulle verteltrant is hij een communicerend vat van prettige ijdelheid. Daardoor in spireert hij ook anderen, in dit geval voor al Ineke Brinkman, die het aan zijn aan wezigheid dankt dat zij in de scène der herkenning een bijna ontroerend accent kan leggen. Op eigen kracht is zij verder een lieve, opgewekte en intelligente ingé- nue. Dat vermogen om voor twee te spe len behoeft Paul Steenbergen tegenover Myra Ward niet te mobiliseren: zij is hier de verstandig stralende vrouw volledig ten voeten uit, zich niet zonder nostalgie bewust de wijste partij te hebben geko zen en daarvan blijk gevend met pikante ironie. Als haar zakelijk geslaagde weder helft voldoet Frans van der Lingen rus tig en royaal aan de eisen van zijn rol. Een verrassing is de telkens Thoreau ci terende grootvader, door Gijsbert Ter- steeg kwiek ter been gebracht. Coen Flink is de rondborstige verloofde, die pi-ecies in de situatie past. Een prima bezetting, die stellig nog heel vaak zal moeten danken voor enthousiast applaus. David Koning Een 21-jarige jongen uit Jutphaas heeft het daar aan de Nedereindseweg staande oorlogsmonument van zijn voetstuk getrok ken, waardoor het beeld werd vernield. De dader had met twee vrienden de avond in een café doorgebracht, waarna zij in beschonken toestand allerlei baldadighe den gingen uithalen. Zo vernielden zij in de Dorpstraat, die opengebroken was, de daar voor het verkeer geplaatste lampen en tonnen en schopten deze in het water. De dader heeft aan de politie verklaard, dat hij dacht dat het monument, dat een vrouwenfiguur voorstelt, vaststond. Hij was er aan gaan rukken en toen het beeld begon te wankelen, had hij het niet meer kunnen houden. Ned. Herv. Kerk Bedankt voor Nijverdal (toez.) J. J. van der Krift te Ermelo. Beroepen te Bode graven (toez.) J. van der Velden te Dor drecht. Geref. Kerken (Vrijgemaakt) Aangenomen naar Rozenburg G. Mul, kand. te Kampen. 100. „Mag ik de rollen omkeren, en U dan nu een vraag stellen, Mrs. Prince?" „Natuurlijk." „U schijnt bezorgd te zijn over Mr. Bullard's be wind over de maatschappij. Waarom? Hebt U dan niet het gevoel dat het succesvol was?" Zij antwoordde zo vlug, dat het leek alsof zij de vraag verwacht had. „Ik ben meer bezorgd over de toekomst dan over het verleden, Mr. Walling maar bent U het niet met mij eens, dat het redelijk is om na te gaan of het al dan niet gewenst is de wijze van bestuur van Mr. Bullard te continueren?" „Ik weet niet zeker, of ik begrijp wat U bedoelt." „Ik aarzel om het woord opnieuw te gebruiken om dat ik weet, dat U het niet prettig vindt." „U beschouwt hem nog steeds als een dictator?" „Was hij dat dan niet?" Haar lichte glimlach deed niets af aan de koppigheid van haar aanval. Hij klemde zijn vingers in elkaar, zo hard, dat de knokkels wit werden. „Mrs. Prince, er moet altijd één man aan de top staan. Het kan niet anders. Dat geldt voor een industriële onderneming een leger een land voor welke organisatie van welke aard ook. On verschillig hoe men de zaak opzet, altijd moet er die man aan de top zijn. Ten slotte moet hij de algehele verantwoordelijkheid dragen. Er is geen andere weg In die zin „U spreekt van verantwoordelijkheid, Mr. Walling Ten opzichte van wie?" „Jegens de maatschappij." „Niet de aandeelhouders?" „Ja, gedeeltelijk." „Gedeeltelijk? Gelooft U dan niet, dat de aandeel houders eigenaren van de maatschappij zijn, Mr. Wal ling dat het hun eigendom is dat het enige doe) van de maatschappij is om winst te maken voor de aandeelhouders?" Hij had met grote moeite zijn opkomende woede on derdrukt, maar nu werd hem alles rood voor de ogen In de laaiende gloed zag hij geen merkbaar verschil meer tussen Julia Tredway Prince en Loren Shaw. De woorden waren van Shaw, maar werden door haar uitgesproken. Zij kon niet ontkomen aan haar verant woordelijkheid, dat zij ze uitgesproken had. Wat voor recht had zij om hem dit kruisverhoor af te nemen., om hem voor haar op zijn buik in het stof te laten kronkelen? Omdat zij aandeelhoudster was., omdat zij een paar stukjes papier bezat, die haar als een parasiet lieten leven op het werk van anderen? Alderson had gelijk gehad., dividenden was alles waar Julia Tredway Prince om gaf., geld., geld om die waardeloze echtgenoot van haar te onderhouden, die in zijn hele leven nog nooit iets nuttigs had uitgevoerd. „zij bezorgde mr. Bullard een hoop last"., geen won der! Was zij zo bedorven door het geld, dat zij geen menselijke dankbaarheid meer kende., zo verblind, dat zij niet meer kon zien, dat zij alleen maar een rijke vrouw was dank zij Avery Bullard.. dat haar kostbaar aandeelbezit geen cent waard zou zijn ge weest, als hij er niet geweest was. Het was Avery Bul lard geweest, die haar alles gegeven had wat zij had het voedsel, dat zij at, de jurk, die zij droeg, zelfs de sigaret, die zij in het asbakje uitdrukte., en nu keer de zij zich tegen hem, het lichaam schoppende dat on machtig was iets terug te doen. Nu behoefde hij zich niet meer voorzichtig in te hou den. Hij was voorbij diet laatste compromis, de laat ste ontwijking, de laatste halve leugen. De woorden kwamen op uit het niets, onoverdacht, recht uit zijn hart. „U vroeg mijn standpunt, mrs. Prince, en ik zal het U uiteenzetten. Avery Bullard was een groot man en hij bouwde een grote maatschappij op. Ja, hij bouw de ze op! En hij deed dat omdat hij sterk was en omdat mannetjes die hem een dictator noemden, of een goed- hij niet bang was! Hij was niet bang voor zwakkere mannetjes die hem een dictator noemden, of een god in-de-tempel, of iets anders. Het kon hem niet schelen. Het deed er niet toe. Niets deed er iets toe voor Avery Bullard behalve één ding de maatschappij! Ik zeg. God zij dank dat hij leefde, God zij dank dat er een \very Bullard is geweest, en U behoorde hetzelfde te '.eggen, Julia Tredway U meer dan ieder ander!" De kracht van zijn woorden had hem doen opstaan -n hij liep naar de deur, maar zij was naar hem toe gesprongen en met haar armen trachtte zij hem te gen te houden. „Nee, nee," riep zij zonder enige beheersing uit. „U hebt het mis, helemaal mis! U denkt, dat ik niet van hem hield, maar ik hield wel van hem! Net zo veel als U meer zelfs! Alstublieft, gelooft U me alstu blieft!" Hij keek strak op haar neer, ongelovig, terwijl zijn woede zakte. „Ik mag u niet in die waan laten alsutblieft, ge loof me," smeekte zij. „U zei: u meer dan ieder ander! Ja, zo is het! U kunt zich niet voorstellen hoe waar dat is. Weet u waar ik vandaag geweest zou zijn, als Avery Bullard er niet geweest was? In een inrichting voor ongeneeslijk krankzinnigen. Zo is het. Hij redde me. De dokters kunnen u vertellen dat het zo is. Hij bracht mijn verstand terug hij gaf mij mijn leven. U denkt, dat U hem een hoop verschuldigd bent? Ik ben hem duizend maal meer verschuldigd. Begrijpt u nu, dat ik mij niet tegen hem keerde, zoals u dacht? Ik zou het niet kunnen. Nooit. Het zou onmogelijk zijn. Ik was maar Zij was uitgeput en zij haalde snikkend snel adem, met de snelheid van hartkloppingen. „Denkt u dat ik nog steeds krankzinnig ben?" Hij schudde zijn hoofd. „Maar ik zie niet in waarom U „Omdat ik wist, dat hij dood was! Omdat Mr. Shaw zei, dat er nooit een tweede Avery Bullard zou kunnen zijn Hij voelde dat haar uitputting ook op hem oversloeg, de leegheid, de slapte van het herstel na de woede- litbarsting. „Nee, er kan nooit een tweede Avery Bullard zijn." maar er kan een MacDonald Walling zijn," fluis terde zij zo intens, dat het klonk als een schreeuw. „Ik wist het niet eerder, maar nu weet ik het! U zult di recteur van de Tredway worden U Macdonald Walling." Het was een vreemde overwinning, zoals overwin- lingen vaak vreemd zijn als de strijder vergeten is vaarom hij streed. Angstig keek zij naar zijn gelaat: „U wilt het toch?" De overwinning was niet vreemder geweest dan het .cille gevoel van de realiteit, dat nu door zijn gedach ten sneed. „Er zijn er meer nodig dan wij tweeën, mrs. Prince. Er zullen er vier moeten zijn." „Vier?" (Wordt vervolgd) Van links naar rechts: Gijsbert Ter- steeg als de grootvader, Myra Ward als de hertrouwde vrouw en Frans van der Lingen, de nieuwe echtgenoot. ZONDAG WERD de Haarlemse organist Albert de Klerk gevierd wegens het feit dat hy vijfentwintig jaar geleden als zes tienjarige knaap Hendrik Andriessen op volgde als organist in de St. Josephkerk aan de Jansstraat, wat het begin was van een briljante carrière. De viering begon met een plechtige hoogmis met assistentie, opgedragen door mgr. Zijlstra, deken van Haarlem en pastoor van de St. Joseph kerk, in tegenwoordigheid van de bisschop van Haarlem, mgr. J. Huibers, en waarbij het zangkoor, onder leiding van de heer Van der Meer de miscompositie „Huc ad regem pastorem" van de jubilaris uitvoer de. Albert de Klerk bespeelde zelf het orgel en besloot de dienst met de „Toccata" van Hendrik Andriessen. Daarna werd hy in de pastorie verrast door een hartelijke toespraak van mgr. Huibers, die hem hul digde als mens en als begenadigd kunste naar en hem meedeelde dat hij om zijn grote verdiensten voor de kerkmuziek be noemd is geworden tot ridder in de orde van St. Sylvester, waarvan hem de ere tekens opgespeld werden en welke benoe ming nog door een pauselijke bul zal be vestigd worden. Aan de feesttafel ter pastorie werd de jubilaris gehuldigd door mgr. Zijlstra en door de voorzitter van het kerkbestuur, de heer G. Borgelt, die hem namens dit col lege een fraai geschenk in zilver aanbood. Waarop de feesteling repliceerde, dat dit, naar hij hoopt, eens van goud zal mogen zijn. hiermee betuigende, dat hij zijn post in de Josephkerk trouw wenst 'te blijven, mede om de kerkmuzikale traditie aldaar, waarvan hij zich, na de Andriessens, een schakel weet. Over deze culturele relatie werd door de vader van de jubilaris, de heer Jos. de Klerk, ook nog een hartig woordje gesproken. Op de drukbezochte receptie die van half twee tot half drie gehouden werd, werd nog uitvoerig het woord gevoerd door de organist Kee9 Bornewasser, namens de oud-leerlingen van de jubilaris en namens de organisatie van vakgenoten. Onder de aanwezigen werden onder anderen opge- gemerkt de plebaan van de Kathedraal, de directeur van de Koorschool, de heren J. K. Tadema, namens Toonkunst, Piet Vincent, namens de Kon. Ned. Toonkun stenaarsvereniging, Piet Kee, als collega stadsorganist, en tal van andere vakge noten en kennissen, alsmede vertegen woordigers van verenigingen, waaronder uiteraard die van „Koor Katholiek Haar lem", het oratorium-ensemble van de ju bilaris, zeer talrijk waren. Bloemstukken, geschenken, brieven en telegrammen ge tuigden ruimschoots van de waardering, die de jubilaris in brede kring geniet. Concertgebouw: Vandaag 20 uur: opera Italiana. Grote Kerk: Vandaag van 19—20 uur: excursie naar de beiaard o.l.v. stadsbeiaar- dier Arie Peters. Minerva Theater: Dinsdag 20 u.: toneel gezelschap Johan Kaart met „Mijn zoon, de minister". BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur, dinsdag en woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, donderdag 14 en 16.15 uur: „This happy feeling", 14 j. Donderdag 19 en 21.15 uur: „Battle Hymn", 14 jaar. Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur, woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Meisjes zonder kamers", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, dinsdag tol: en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Come Prima", a.l. Luxor Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, dinsdag tot en met donderdag 14 en 20 u.: „Les Tricheurs", 18 jaar. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur: „Woman in a dressing gown", 18 j. Woens dag en donderdag 20.15 uur: „Les enfants du paradis", 18 jaar. Rembrandt Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, dinsdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De marteling van de nacht", 18 jaar. Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, dinsdag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Gekruiste zwaarden", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur, dinsdag tot en met donderdag 14.15, 19 en' 21.15 uur: „The 39 steps", 14 j. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag tot en met woensdag 20 uur: „De geheim zinnige passagier", 14 j. Donderdag 20 uur: „Gigi", 14 jaar. TENTOONSTELLINGEN In 't' Goede Uur (Korte Houtstraat 1): Van 1022 uur: Expositie van tekeningen en etsen van Rein Dool.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 4