Beroepstoneel speelt eindelijk stukken van Max Frisch Al Capone, symbool van een verderfelijk systeem DORP AAN DE RIVIER Radio Moors ZATERDAG 19 SEPTEMBER 1959 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 13 De uitsluiting van fotografen uit de tv-studio's Bevrijdingsfeest van de „Brabantse corridor" Zaadhandel MM KOOIEN ALLES VOOR UW TU8N in nieuwe en zeer verbeterde versie Engelse regisseur bij de Haagse Comedie Rotterdams Toneel speelt stuk van Marivaux Makarios bezweert Cyprioten de eenheid te bewaren DE TONEELSCHRIJVERS van de ro mantiek gebruikten alle denkbare mid delen om het publiek van de werkelijkheid af te leiden en onledig te houden. Het schouwburgbezoek was op z'n best een passief genieten: men nam zijn genoegen waar men het vond. Aan het einde van de vorige eeuw begon daarin verandering te komen, doordat men onderwerpen ging behandelen die tot nadenken prikkelden. Maar ook voor de socialogisch of psycho logisch interessante bezigheden koos de auteur een innemende vorm, afgestemd op het behagen van de belangstellenden. Dc schokwerking van twee wereldoorlogen heeft deze traditionele ontwikkeling door broken. Het verontrustende deed zijn in trede in de theaters met elementen, die door de in betrekklijke isolatie werkende kunsten al veel eerder waren toegepast. Veertig jaar geleden leidde het verlangen naar regeneratie tot het expressionisme: de verhevigde uitdrukking van twijfel aan de verstarde beginselen van het verleden en van koortsachtig zoeken naar eenvou dige waarheden van een nieuwe gemeen schap. Drift en bezinning kenmerken ook de primitiviteit op hoog niveau van de laat ste tijd, die er typisch een is van over gang: bij existentialisme en absurdisme ontbreekt de positieve gerichtheid van het idealisme. Het onbehagen geeft de toon aan. Een opvallende overeenkomst is het directe streven naar het algemene, met verkleining van de aandacht van 't avon tuur van de vaak zelfs niet meer bij name genoemde persoonlijkheid. Tot deze on ruststokers behoort ook de thans bijna vijf tigjarige Zwitserse architect en drama turg Max Frisch, wiens merkwaardige oeuvre tot dusver door het Nederlandse beroepstoneel ongespeeld was gelaten. Het Theatre des Nations te Parijs heeft echter de ogen der wereld hiervoor open gekre gen. Daarna liet de Haagse Comedie ons niet langer wachten en nam „Bieder- mann en de brandstichters" op het reper toire. In Haarlem zijn de leden van „Ge loof en Wetenschap" in de gelegenheid ge weest vrijdagavond om van dit kor te maar hevige stuk kennis te nemen, doordat wegens ziekte van Cees Laseur de aangekondigde voorstelling van „De dag van Talavera" moest vervallen. „EEN MORALITEIT zonder moraal" noemde Frisch dit met harde humor ge schreven, fascinerende spel. Die kenschets is treffend juist. Er klinkt in deze bizarre allegorie geen oplossing voor de vraag stukken van de hedendaagse wereld, al leen een snerpende waarschuwing. Het is een appèl aan de verantwoordelijkheid, waaraan niemand zich onttrekken kan in een tragedie zonder tragiek". In de gebro ken wereld, die voor ons wordt opgeroe pen, heeft alleen het op vernietiging ge richte de allure van het absolute. Maar er wordt wel een schuldige aan de onder gang gesignaleerd: de historische werking van het antieke noodlot is overgenomen door de macht d<-r domheid, waaraan iedereen zich medeplichtig maakt die geen lering trekt uit de feiten. De mensen die met rust gelaten willen worden, pro fijt trekkend van hun eigendom, dragen ertoe bij dat het kwaad triomfeert. Die „les" kan men trekken uit een spel, dat meer interpretaties uitlokt. Ieder voor zich zal zich blijven bezighouden met de vraag, die door de koorleider in een be slissende fase wordt gesteld: „Wie de ver andering schuwt meer dan het onheil, wat kan hij doen tegen het onheil?" IN „BIEDERMANN en de brandstich ters" wordt de mens getoond in zijn ge wone doen en deswege ter verantwoording geroepen. De titelheld een moderne Elckerlyc, op welk middeleeuws voorbeeld duidelijke toespelingen worden gemaakt draagt ons aller naam: hij is de ge middelde gezeten burger. Op een kwade dag meldt zich weer de gunstbedelaar die hij reeds enige keren de toegang heeft geweigerd. Hij verwijst hem naar de fa briek. De bezoeker echter wil geen haar water, maar menselijkheid. Dat intrigeert NV F gaat actie beginnen Het bestuur van de Nederlandse Ver eniging van Fotojournalisten heeft in Am sterdam een spoedvergadering gehouden om zich te beraden over de kwestie van het fotograferen bij radio en televisie. Het heeft besloten, stappen te doen om de nieuwe regeling, waarbij het maken van persfoto's in de televisiestudio's zou wor den voorbehouden aan „ANP-foto" onge daan te maken. Het bestuur zal de staats secretaris van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen een audiëntie vragen. Ver der zal contact worden opgenomen met het bestuur van de Nederlandse Televisie stichting en het bestuur van de Federatie van omroepverenigingen. Voorts zal een brief worden gezonden aan de directie van het ANP inzake het aanvaarden van het foto-alleenrecht. Het bestuur van de Ver eniging van Fotojournalisten zal in deze brief tot uitdrukking brengen dat zijns in ziens door deze aanvaarding inbreuk is gemaakt op de vrije uitoefening van de journalistiek. Bob de Lange en de brandweerlieden in „Biedermann en de brandstichters" van Max Frisch. hem en dan kost het dc indringer weinig moeite zich toegang tot de woning te ver schaffen. Het is een gewezen worstelaar, monsterachtige kolos, de personificatie van zijn angst. Er zijn namelijk overal brandstichters in de stad. Biedermann ruikt in het begin nog wel onraad, maar hij beschikt niet over middelen om de on gewenste gast te verdrijven. Binnen korte tijd trouwens went zijn neus aan de kwa lijke geur, zoals in de ritmisch gesproken commentaar wordt gezegd: hij vlucht in de troostrijke gedachte dat er bij hem niets zal gebeuren (men merkt de overeen komst met ,.De Pest" van Camus). De angstige waarschuwingen van zijn vrouw overwint hij met laffe leuzen. De kran tenberichten beschouwt hij als van giste ren en van elders. Zo verblindt hij zich zelf, niet toegerust om te doorzien wat er gaande is. Intussen stapelt het gevaar zich letterlijk op boven zijn hoofd: de worste laar heeft zijn intrek genomen op de zol der en daar gezelschap gekregen van een gevangenisboef in kelnerskostuum. Geza menlijk stapelen zij vaten benzine op en leggen de lonten aan, onder zijn ogen nota bene. EN NOG ZIET Biedermann kans zij het in toenemende nervositeit de vrees uit zijn bewustzijn te verdrijven door het op niets gebaseerde vertrouwen dat het allemaal inbeelding is. Door een in wezen geenszins toevallige samenloop van om standigheden wordt hij zelf corrupt als het ware in het complot betrokken, als hij uit bijkomstige vrees voor respectver- lies de politie onkundig laat van wat er gaande is.De schurken hebben hem dan reeds hun plan onthuld, onder het motto: „De beste camouflage is de waarheid, want daar gelooft niemand in". Hij waagt een laatste poging de ramp te keren door een kostelijke maaltijd als verzoenings- feest aan te richten en broederschap te drinken... De toeschouwer, die eerst mis schien alleen nog aan „München" dacht, betrapt er zich op dat hij nauwelijks aan de actualiteit durft denken.Voor Bieder mann is het in ieder geval te laat: hij geeft de misdadigers zelf de lucifers, waarmee de maatschappij in onblusbare vlammen wordt ontstoken als de brand weerlieden, die al die tijd paraat terzijde hebben gezeten, ver van de haard des on- heils zijn gelokt. Het loeien en gieren dei- explosies overstemt de verlossende bood schap van een geen gehoor vindende pro fessor, die zo uit „De stoelen" van Ionesco lijkt te zijn overgekomen. DANK ZIJ EEN buitengewoon goed uit gedachte constructie, waarin uiterst ge raffineerd allerlei herkenbare elementen tussen de fantastische materialen zijn ge monteerd, heeft de voor ruime uitleg vat bare symboliek een onontkoombare uit werking. tiet is een zinnespel in moderne gedaante, hetgeen betekent dat men de zin zelf zal moeten ontdekken. De moraal is immers, zoals in het oude studentenlied, dat er onvoldoende moraal gehuldigd wordt. Het vertoonde illustreert een situa tie. Pas als daarin verandering komt, kunnen schrijvers als Frisch bijdragen tot een nieuwe kunstvorm leveren. Die luxe kan hij zich nog niet veroorloven. Hij moet volstaan met door het verleden voortge brachte beschikbaarheden om in elemen taire termen tot.het geweten te spreken. „Biedermann en de brandstichters" is een noodzakelijke fase, een daad van zorgvul dig berekende nuttigheid, een dramati sche bijdrage tot levenskunst. Joris Diels, voortgekomen uit de in België meer dan hier opgang gemaakt hebbende school van het expressionisme, was de aangewezen man om deze felle gelijkenis te regisse ren. Hij heeft dat met medewerking van Hep van Delft voor het decor, van Jurriaan Andriessen voor de geluidseffec ten en van Albert Mol voor de bewegings plastiek met formidabele trefzeker heid gedaan. Men werd steeds sterker bij de suggestieve gebeurtenissen betrokken, men voelde de beklemming groeien, de lugubere spanning van het tot onafwend baarheid zwellende gevaar en de hysteri sche pogingen om daaraan te ontkomen. Die polen werden meer dan levensgroot voorbeeldig belichaamd door Albert van Dalsum als de sentimentele krachtpatser en Bob de Lange als de zichzelf over stemmende lafaard. Uitmuntend in de ook overigens zeer goede bezetting waren An- net Nicuwenhuyzen en Jan van der Lin den, maar zij allen, ook de hoofdperso nen, bleven ten slotte ondergeschikt aan de eigenlijke fabel niet zoals vroeger sprookjesachtig, maar sinister, omdat het geen getoond moest worden nu eenmaal bestaat uit terwille van het inzicht rigou reus vereenvoudigde complexen van drei ging. ZOALS VANOUDS werd ter ontspannin vervolgens een klucht vertoond: „De gro te woede van Philipp Hotz" door dezelfde auteur, met een onweerstaanbaar ver makelijke Bob de Lange in de titelrol. Om deze burleske met smijtwerk is veel ge lachen. Deze kleine sketch over echtschei dingsperikelen is niet geschreven met hu mor, waar men echt van houden kan. Dankzij de vlotte presentatie echter vond de luidruchtige dwaasheid met bijbedoe lingen veel weerklank. Davicl Koning Advertentie Kleding Artintique" KLEEDT U MAGNIFIQUE Amstcrdamitraat 62 - J4AARLEM - Tel. 11430 Hèt adres voor uw bruidstoilet naar maat Met enthousiasme is vrijdagavond het 15de bevrijdingsfeest van de „Brabantse corridor" uit 1944 ingezet. Tienduizenden stroomden naar het gro te bevlagde en verlichte „18 september- plein" te Eindhoven. Duizenden geünifor meerde jongelui en kinderen van de Eind- hovense verenigingen kwamen in straf verband met schallende trompetten en de donder van tromroffels aangemarcheerd. De Amerikaanse oud-strijders, hun vrou wen en kinderen, werden bij hun aan komst met applaus en gejuich begroet. En terwijl de klokken beierden, vuurpijlen van de lichttoren ten hemel werden gejaagd en bengaals vuur het plein in rode gloed zette werd de koningsfakkel uit Bayeux, om ringd door fakkeldragende hardlopers en wielrenners naar de waarnemend burge meester drs. F. J. W. Gijsels gebracht. Vervolgens formeerde zich een enorm lange stoet achter de burgemeester met de fakkel en de Amerikaanse gasten. Men trok onder overweldigende belangstelling van juichende en confettiwerpende men sen door de versierde straten naar het bevrijdingsmonument op het Stadhuis plein. Nadat de Amerikaanse gasten op de eretribune hadden plaats genomen para deerden daar de Eindhovense verenigin gen met neigende vaandels en vlaggen te hunner ere langs. Bij deze verenigingen liepen ook de burgemeester van Bayeux en een Normandische delegatie, een deel in streekkostuums gekleed, mee. In een toespraak memoreerde drs. Gij sels het bevrijdingsuur. Plechtig klonk 't volkslied, nadat hij on der oorverdovend gejuich de vlam van de vrijheid bij het bevrijdingsmonument met de fakkel uit Bayeux aangestoken had. Vadini's film in beslag genomen De Franse autoriteiten hebben Vadim's geruchtmakende film „Les liaisons dan- gereuses" in beslag genomen op verzoek van het Franse genootschap van letterkun digen. Het genootschap had bij een Parijs gerechtshof een formele aanklacht inge diend, dat de film zulk een verdraaiing vormt van het boek waarnaar hij gemaakt werd, dat de titel veranderd moet worden. Advertentie SPEKSTRAAT 5 TELEFOON Ififlfil In de eerste dagen van dat typisch Ame rikaans experiment, de drooglegging, had de belangrijkste figuur in de onderwereld van Chicago Johnny Torrio een geweldig idee. Hij hoopte de gehele stad op clande stiene wijze van sterke drank te kunnen voorzien en daar er een groot aantal rivali serende gangs waren, had hij zijn hoop ge steld op een aantal lieden die even snel met hun vuisten als met hun revolvers waren om concurrerende fabrikanten van sterke drank en eigenaren van café's te in timideren en te dwingen Torrio's produk- ten te kopen. Voor de leiding van deze knokploeg viel zijn oog op een 23-jarige Napolitaan, die lid was van de beruchte Five Points Gang, zijn naam was Alphonse Capone, die zich als handelaar in tweede hands meubelen te Chicago vestigde. Binnen drie jaar was de leerling zijn meester aardig de baas, hij had de kneep jes van de terreur onder de knie en be schikte over een goed georganiseerde ben de van 700 man, die uitstekend bedreven waren in het gebruik van machinegewe ren. Capone werd de „big shot" die dc oorlog met de rivaliserende benden aan ving en waarin geen middel ongebruikt werd gelaten, tot dat van massale execu tie toe. Op bijzonder geraffineerde, maar ook grenzeloos brutale en wrede wijze werden moorden en andere gewelddaden ge pleegd. De moord op de bendeleider O'Banion, die in zijn bloemenwinkel door twee man werd neergeschoten, terwijl de derde zijn hand, die hij ter hartelijke be groeting drukte stevig vasthield en bleef vasthouden, tot het slachtoffer in eenzakte, is daar een voorbeeld van. De ze misdaad bleef ongestraft en de moor denaars hebben zich ook nooit berouwvol uit vrije wil bij de politie aangemeld. „Bom-zaken" OP DEN DUUR beheerste de bende van Capone praktisch het gehele economische leven van de stad, door allerlei bedrijven voor „bescherming tegen de Capone- gang" te laten betalen. De onontwikkelde straatjongen van weleer was toen een man in bonus, die over 20.000.000 dollar en waarschijnlijk nog wel iets meer beschik te, die de clandestiene drankhandel van Canada tot Florida controleerde, die in een zwaar gepantserde auto reed en zijn „zaken" vanuit een keurig ingericht kan toor, met honderden personeelsleden deed. Van de „bijdragen" der schatplichtigen werd nauwkeurig boek gehouden en een poging om Al voor een paar dollars af te zetten, werd duur betaald, namelijk vooral met bomaanslagen. Volgens de nauwkeurige studie van Gordon L. Hos- tetter en Thomas Quinn Beesley „It's a Racket" vonden in de 15 maanden tussen Advertentie EXPOSITIE CRISTAl DE FRANCE van 17-30 september bij Kalverstraat 152 - Amsterdam 95 95 oktober 1927 en januari 1929 maar liefst 157 bomaanslagen plaats en er is geen be wijs dat de daders van ook maar één er van werden voorgeleid. Auto's en pistolen MET VERBAZING vraagt de nette Ne derlander zich af hoe het zover kon komen en hoe het mogelijk is, dat ook thans de invloed van gangs als die van Al Capone nog zo groot is. Te zeggen, dat de droog legging de hoofdoorzaak is, is te eenvou dig. Corruptie, chantage en terrein zijn zo oud als de wereld, het verschil ligt meest al voornamelijk in de vorm waarin deze wantoestanden voorkomen. Aan de Ameri kaanse gangs valt vooral de organisatie op en de manier waarop zij de plaatse lijke politici en verkiezingen weten te be- invloeden. Frederick Lewis Allen geeft in zijn „Only Yesterday" een reeks oorza ken voor het ontstaan van de gangs. De auto, die snelle ontsnapping mogelijk maakte; de nieuwe „kleine wapens", zo als het machinegeweer, waarmee men in de eerste wereldoorlog had leren omgaan en dat nu voor vredesgebruik werd aan gewend; de verstedelijking, het ontstaan van de metropolis, waarin de gemiddel de burger zich weinig interesseerde voor wat hem niet onmiddellijk aanging en wat gingen hem de ongeveer 500 gang- moorden aan? Daarbij werden de jaren twintig in Ame rika gekenmerkt door politieke apathie, de V.S. beleefden immers de Coolidge- welvaart. Ten slotte was er nog de moord dadige traditie van de geheime Siciliaan- se Mafia. Deze organisatie had aanvankelijk een nobel doel, namelijk de verdrijving van de Bourbons uit Zuid-Italië. De Mafia was opgebouwd volgens 't cel- lensysteem; iedere cel bestond uit tien man onder een leider. De leden zwoeren nimmer iets aan buitenstaanders over doeleinden en werkwijze, van de benden mee te delen, ook niet na martelingen. Na 1860 groeide de organisatie enorm en zij breidde haar activiteiten uit tot smok kelen, veediefstal en straatroof. De Ita liaanse regering is er nooit in geslaagd deze misdadige club volledig uit te roeien. Wel werd er bij tijd en wijle stevig op getreden en dientengevolge vluchtten ve le Mafialeden naar de Nieuwe Wereld, waar zij hun oude praktijk weer gingen uitoefenen. De geheimhoudingsplicht, waartegen zondigen met de dood wordt bekocht, maakte het opsporingswerk van de politie bijzonder moeilijk. De staatsinrichting als oorzaak OOK DE FEDERALE structuur van de V.S. werkt corruptie bij de plaatselijke or ganen in de hand, te meer daar tal van posten, waarop onafhankelijke personen zouden behoren te zitten, in Amerika het voorwerp zijn van politiek gescharrel. Rechters en hoofden van de plaatselijke politie werden en worden nog in vele sta ten gekozen en niet benoemd .Zo wordt het ook begrijpelijk dat Capone de verkiezin gen kon terroriseren en de kiezers kon dwingen op de voor hem welgevallige lijst te stemmen. WIE MEENT DAT het met de gangs thans zo'n vaart niet meer loopt, doet er goed aan het zogenaamde Kefauver-rap- port, dat in 1951 werd uitgebracht door een Senaatscommissie onder voorzitter schap van Kefauver nog eens door te ne men. Trouwens de zo pas door het Con gres aangenomen wet om de corruptie in de vakbonden te bestrijden, wijst er wel op dat gewelddaden, chantage en knevela rij in de Amerikaanse samenleving nog allerminst tot het verleden behoren. De moderne gangs, waarvan de leiders ten dele nog kunnen wijze op 't goede onder wijs dat zij bij „boss" Capone mochten genieten, zoals Joe Adonis, Anastasia en de in Napels woonachtige „Lucky" Lucia no concentreren zich volgens dit rapport op de speelholen, de slot-machine-business de prostitutie en de handel in narcotica. Maar bij wijze van bijverdienste pikken ze ook nog wel eens een grhantje mee in andere meer legale bedrijfstakken, zoals het advertentiewezen, bakkerijen, elek trotechnische industrie, olie-industrie, was serijen enzovoort, in totaal in vijftig branches. Racketeering (waarmee de gang- praktijken in het algemeen worden aan geduid) is iets waarover men in de V.S. voorzover het om „honest graft'" (eerlijke DE NERELANDSE speelfilm „Dorp aan de rivier" is opnieuw in roulatie gekomen. Reeds op het Berüjnse filmfestival en, als ik het mij goed herinner, te Cannes was „Dorp aan de rivier" al in gewijzigde ver sie aan de openbaarheid prijs gegeven. Zijn die wijzigingen nu zo ingrijpend? Men moet stellen dat het fragmentarisch karak ter van de film behouden diende te blij ven, maar dat ze verstaanbaar diende te worden. En dat was geen sinecure: juist het fragmentarisch karakter deed de film bij de première vallen. In de oorspronke lijke verschijning volgde de film Coolens roman op de voet. Omdat er geen gelegen heid was de vele uiteenlopende situaties tot een eenheid te laten samensmelten zij werden nauwelijks voorbereid, men stortte zich er midden in miste de film precies wat de charme uitmaakte van de roman: een kleurrijke totaliteit, waarin men de delen wel herkende, doch niet meer als afzonderlijke totaliteiten waar nam. De roman deed een greep uit de rijke levensgeschiedenis van de legendarische dokter Tjeerd van Taeke, plaatste hem in het dorp, waar hij roemruchte jaren door bracht, en nam afscheid van hem, zodra hij eruit vertrok. De film, welke Fons Rademakers naar het scenario van Hugo Claus maakte, deed zo'n greep eveneens, wilde echter te veel vertellen en miste door het ontbreken van logisch verband en samenhang de aansluiting op haar held. Dokter Van Taeke werd zo maar een ge weldenaar, onvoldoende geplaatst tegen over zijn omgeving, onvoldoende impone rend. Die omgeving op haar beurt miste de aansluiting op de dokter. Wel mocht dan Anton Coolen verklaren dat hij alle bewondering had voor het werk van Claus, de filmcritiek pleitte Rademakers vrij van schuld, maar verweet de Vlaamse Neder lander het noodzakelijk filmisch construc tief vermogen. DAT HEBBEN DE MAKERS NIET op zich laten zitten. Rademakers verdiende ook een beter lot. Er is een oplossing ge zocht en gevonden in een verteller Al- bert van Dalsum die de film inleidt en ons wegwijs maakt in de figuur van dokter Van Taeke en de verhouding, waarin hij slaat tot de mensen, die van zijn diensten gebruik maken. Meteen zijn we in staat de gebeurtenissen beter te begrijpen. De filmbeelden maken zich los van de ver warrende omstandigheid, dat wij niet we ten waar we met ze aan toe zijn. Ineens kunnen we alle aandacht concentreren op het beeld, omdat we ons helemaal inge wijden voelen. En dan is het wonderlijk hoe Rademakers' film aanslaat. We ont dekken een filmverhaal, dat prachtig in elkaar zit, ontroerend, aangrijpend, mee slepend. We ontdekken het talent van Rademakers of beter: de bevestiging van zijn talent, want dat hij een film kan ma ken, leed al bij de première geen twijfel. Hoe goed hij het kan, komt nu pas tot uiting. Wanneer ik precies zeg wat ik vind, dan moet ik bekennen, dat ik deze speel film inderdaad de beste acht, die er ooit in ons land is verschenen, veel beter dan „Fanfare" en dan neem ik de geheel an dere geaardheid der vertelstof daarbij in overweging. „Dorp aan de rivier" is een ontegenzeggelijk goede film, niet geheel gaaf er zijn enkele toneelmatige scènes maar met zoveel drift, beheersing en maatgevoel gemaakt, dat ze indrukwek kend is. Men stelt voor zichzelf vast, wan neer men de bioscoop verlaat: dit was een mooie film. Ik weet voor mezelf dat ik Fons Rademakers en zijn assistent Wim van der Velde (met draaiboek). dat van een Nederlandse speelfilm zelden of nooit heb kunnen zeggen. De verblijdendste omstandigheid bij dit alles vind ik, dat Fons Rademakers de ge legenheid heeft gehad zich te rehabiliteren voor iets wat een gebrek aan routine als eerste oorzaak had. Hij kon tenminste waarmaken dat hij een filmer is. Dat liet hij niet na. Wij zullen hem de erkenning van zijn verdiensten niet mogen onthou den en hem snel aan een tweede film moe ten tewerk stellen. De herziening van „Dorp aan de rivier" moge dan vooral te danken zijn aan het feit, dat de producent er geen financiële strop mee wou halen, feit blijft, dat de film nu is wat ze in po tentie was: een film, die gezien mag wor den. In het Haarlemse Luxor-theater kan men zich daarvan overtuigen. P. W. Franse corruptie) gaat soms belasting betaalt. Met Nederlandse maatstaven komt men hier niet uit, iedere cultuur heeft zijn eigen normen en men moet de Amerikaanse sa menleving niet naar zijn uitwassen beoor delen. De gangs vormen ook in de ogen van de gemiddelde Amerikaan een kwaad, dat door de publieke opinie wordt veroor deeld, maar dat tot dusverre moeilijk te bestrijden bleek, mede door de menselij ke zwakheid, die door de gangsters op mis dadige wijze wordt uitgebuit De film DE VERFILMING van het leven van Capone door regisseur Richard Wilson kan geslaagd genoemd worden. Op de dwaze liefdesgeschiedenis na, waarin echter het walgelijke karakter van Capone nog eens extra naar voren komt, is er een historisch vrij juiste schets van zijn carrière gege ven. De film is vrij van vals sentiment, maar tekent ons Al Capone zonder enige verheerlijking. Deze man was niet ge niaal, wel bezat hij een zekere intelligen tie die voornamelijk tot uitdrukking kwam in zijn organisatietalent. Verder was hij een klein mannetje met een enorme do sis brutaliteit en gewetenloosheid. Deze eigenschappen in combinatie met een be paald soort sluwheid maakten hem tot wat hij was: een uiterlijk keiharde, maar in nerlijk zich minderwaardig voelende im migrant zonder ontwikkeling. Rod Steiger is er in geslaagd deze bandiet met al zijn lugubere trekken voor ons neer te zetten als symbool van de a-morele zakenwereld, als de man die het zaken doen tot de uiter ste consequentie voert, en dus ad absur- dum. Hij heeft het weten te voorkomen dat er met deze film een monument voor deze weinig gedenkwaardige figuur wordt opgericht. De film bevat een aantal zeer fraaie scènes bij voorbeeld die van het verhoor van de journalist, die Capone heeft ver raden en waarbij een lamp als de slinger van een klok heen en weer gaat, of die van het gesprek tussen dezelfde journalist en de leider van een concurrerende gang. De film volgt het spoor van Capones leven tot zijn gevangenschap in de vesting Alcatraz, waar hij door zijn medegevangenen gru welijk wordt mishandeld, omdat zij wraak nemen voor de door het toedoen van Capo ne vermoorde familieleden. Capone wordt daardoor geestelijk en lichamelijk gebro ken en sterft in 1947 nadat hij reeds eerder was vrijgelaten. Een film, die als een waarschuwing mag gelden voor allen, die in figuren als Capone nog enige grootheid menen te kunnen herkennen en voor hen, die menen dat gangverschijnselen van ge ringere betekenis met zachte hand moeten worden aangepakt W. Langeveld De Nieuwjaarspremière te Den Haag van de Haagse Comedie zal worden ge leid door de jonge Engelse regisseur Pe ter Wood, die Shakespeare's „Winteravond sprookje" zal ensceneren. De 32-jarige Pe ter Wood deed in het verleden van zich spreken met regies van „As you like it" en „Maria Stuart" bij The Old Vic en bo vendien met O'Neills „The iceman cometh". In 1960 zal Wood in Stratford eveneens het „Winteravondsprookje" regisseren. Op vrijdag 2 oktober zal het Rotterdams Toneel in de Rotterdamse Schouwburg de première geven van „Liefde van vier kan ten" (La double inconstance), een comedie van Marivaux, in de vertaling van L. Th. Lehmann. De regie is van de acteur-regis seur Guy Suarès, die met dit stuk in januari van dit jaar in het stedelijk thea ter van Bochum succes boekte. Medewer kenden zijn: Lies Franken, Ann Hasekamp, Luc Lutz, Henk van Ulsen, Thera Verheu gen, Steye van Brandenberg, Pieter Lutz, Hans Polman en Rob van der Linden. Voor decors en kostuums is Friso Wiegersma verantwoordelijk. Advertentie TELEVISIE - RADIO erkend - gediplomeerd KRUISSTRAAT 38 - HAARLEM Tel. 14609 NICOSIA (Reuter-AFP) Aartsbis schop Makarios heeft vrijdagavond in eer radiorede de bevolking van Cyprus bezwo ren de eenheid te bewaren, die volgens hem sinds enige tijd wordt bedreigd. Hij zei oprecht te streven naar de tenuitvoer legging van de overeenkomsten, op grond waarvan Cyprus een onafhankelijke re publiek wordt. De aartsbisschop maakte geen melding van generaal Grivas, de voormalige lei der van de verzetsbeweging E.O.K.A. die op akkoorden critiek heeft geoefend. Wel deed hij een beroep op de voormalige le den van de E.O.K.A. om, gedachtig hun gesneuvelde kameraden, de eenheid en vrede op het eiland te bewaren. De „K.E.M.", de nieuwe geheime orga nisatie voor aansluiting van Cyprus bij Griekenland, heeft in vlugschriften tegen gesproken, dat er een complot bestaat te gen Makarios. „Dit is louter een verzinsel om de aandacht af te leiden van conces sies die aan de Britten en Turken worden gedaan", zo heet het.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 13