Wim Sonneveld gaat films en een „musical" maken In de lift Premier Debré opende het debat over Algerije Chefarine 4 Tentoonstellingen in Stedelijk Museum te Amsterdam De negen Muzen A&uUliti Bij de dood van Rudolf Mengelberg hhmc Ferhat Abbas trekt zijn verklaring in 9 Grote plannen van kleinkunstenaar Tentoonstelling van kunststichtingen beroemde geneesmiddelen in 1 tablet doen wonderen Zo zijn onze manieren. Piet te Ntiyl Sr. ernstig ziek DE ÉCHTE ALADDIN! Hulpactie voor Chessman Regering-Macmillan wil het vasteland tegemoet komen Vermiste Duitser blijkt nog in leven te zijn Washington verwacht geen topgesprek voor januari Vv OENSDAG 14 OKTOBER 1959 ZATERDAG KOMT Wim Sonneveld met zijn ensemble naar Haarlem met zijn nieuwe, onlangs grondig op de helling ge weest zijnde cabaretprogramma „Rim ram". Ter voorbereiding daarvan was hij gisteren een uurtje komen overwippen uit Amsterdam en in dat uurtje heeft hij ons deelgenoot gemaakt van grote en klei ne plannen, die voor een deel nog in zijn achterhoofd rondspoken, maar voor een ander deel al aardig op weg zijn naar hun verwerkelijking. „Om te beginnen dan ben ik helemaal weg van de musicals" zoals die in Engeland gegeven worden. Ik zag er onder andere „My fair lady", een musical comedy in een kapitale monte ring, en kwam er zo van onder de indruk dat ik dacht: Zoiets zou toch eigenlijk ook bij ons mogelijk moeten zijn. Enfin, van het een kwam het ander, en zoals de zaken er nu voorstaan is er alle kans, dat er vol gend jaar augustus of september een Ne derlandse versie van deze succesrevue in Amsterdam van stapel zal lopen Besprekingen met de Engelse auteurs en met de idem regisseur van „My fair lady" hebben reeds tot een voorlopig ak- kom-d geleid, waarbij de laatste zich be reed verklaard heeft, ook de Hollandse Fa r Lady te ensceneren en te regisseren. De eisen van dc schrijvers zijn echter zeer strikt en niet gering: zij stellen als minimum dat er anderhalve ton in decors en kostuums gestoken zal worden en ver langen voorts een orkest van minimaal 27 musici. Dat alles zal natuurlijk schatten ge'.ds kosten, maar de benodigde fondsen zullen er wel komen. Reeds nadat wij voor het eerst onze voelhorens omtrent de financiering hadden uitgestoken, kwam er op papier ruim een half miljoen gul den binnen, beschikbaar gesteld door di verse Nederlandse firma's. Mijn buiten- lvdse mede-initiatiefnemers hebben dat échter voorlopig afgeslagen, omdat zij nee n het hun eens kwalijk graag ook 12'i een vinger in de potentiële recette- po' houden. Ikzelf ben, met Michel van der Plas, al druk bezig met het vertalen van de teksten en liedjes. Als we er niet uitkomen, gaan we gewoon zelf andere teksten maken; daar kun je soms niet omheen. Het stuk zelf, een typische Cinderella story, lijkt me voortreffelijk geschikt voor het Nederlandse publiek: het soort ver haaltje, dat iedereen leuk vindt met fleu rige balletjes en veel geschitter als spec taculaire achtergrond. Lukt het, dan wil len we er drie maanden lang de drie grote steden mee in, Carré of City in Amster dam, „K en W" in Den Haag misschien, en mogelijk het Luxortheater in Rotter dam. Zelf zal ik de rol van Higgins spelen, maar over de rest van de bezetting is op ogenblik nog niets definitiefs te zeggen. WIM SONNEVELD is, zoals men weet, onlangs voor anderhalf jaar in Amerika geweest, waarvan hij een groot deel in de mallemolen van de Hollywoodse „droom- fabrieken" doorbracht. Hij deed er onder andere een rol in de film „Silk stock ings", kreeg er een eigen appartement in de M.G.M. studio's en een eigen Cadillac met particuliere chauffeur om hem 's mor- Het uitlenen van beeldende kunst door de twee hier voor bestemde stichtingen Stichting Beeldende Kunst en Stichting Kunstkontakt neemt toe. Op bezoek bij de nieuwe tentoonstellingen van de laat ste stichting maakte ik drie aanmeldingen van nieuwe abonnnees mee. Bij de eer ste stichting werd mij evenens gesproken van een toeneming van de abonnementen. Deze stichting is er nu ook toe overgegaan de abonnees zelf het werk uit een voorraad te laten kiezen, nadat men eerst werk thuisbezorgd kreeg, dat niet altijd in de smaak viel. De zin van dit stichtingswerk is juist net tegemoetgekomen aan hen, die om verschillende redenen voorzichtig moeten zijn met het kopen van een kunst werk. dat toch een langdurige voldoening moet schenken. Beide stichtingen kunnen van betekenis zijn voor de jongere kun sten :ar, die zijn naam nog moet maken. Voor hun aanbod moeten beide stichtin gen ook steunen op veelal jongeren, daar zi.i. die al naam maakten, niet zo gauw we-'; meer beschikbaar stellen aan een uitlcenbureau wanneer zij hun werk zo kunnen verkopen. Men doet danook wel aardige ontdekkingen in de voorraad van deze stichtingen, die bovendien nog ten toonstellingen maken van meerder werk van de aan deze stichtingen leverende fi guren. Kunstkontakt laat nu in het tijdelijk fi liaal in de Utrechtsestraat tot 22 okto ber werk zien van Krikhaar, Gramberg, Brands en Kibbeling. Men moet, blijkt het weer. h wei oppassen met z.g. eigen exposities, die toch evenementen, ook voor ons, moeten zijn. Eerlijk gezegd zat ik op het meeste hier niet bepaald te wachten. Het werk van de poëtische Eugène Brands heeft natuurlijk altijd iets te zeggen. Het had wat kritischer gekozen mogen wor den. Het mooiste leek me een jongens portret. Portret is dan nog misschien iets te veel gezegd, maar het is een aantrek kelijk schilderijtje. Ribbeling is kennelijk op zoek naar eigen uitdrukkingsvormen, gezien de verschillen tussen een en ander. Daar waar hij het zoekt in een in grote vormen verbeelden van landschappen leek hij mij het sterkste. Men proeft de nood zaak tot verdieping. Krikhaars werk loopt nog meer uiteen. Zijn fantasieën maken ^en dilettantische indruk. Gramberg is oen goed tekenaar, levendig in zijn on derwerp, in ieder geval degene die het meeste kan. De Stichting Beeldende Kunst exposeert tot 20 oktober werk van Jan Jongschaap uit Zierikzee. Jongschaap verkeert nog ge heel in een experimentele periode. Is het dan eigenlijk niet een beetje vreemd naar buiten te treden met experimenten? Na tuurlijk kan Jongschaap verwijzen naar oudere geruchtmakende experimenten die leidden tot werk in overigens weinig levensvatbare richtingen. Voorzover dat werk nog bekeken wordt komt dit, omdat er de persoonlijkheid van een belangrijk artiest achter staat. Jongschaap biedt, hoe eerlijk zijn experimenten ook mogen zijn, mij weinig nieuws. Bij werk als dit vraag ik me af wat toch de controle is, die een s hilder op zich zelf heeft. Men moet aan- dat het in dit geval alleen maar het "voel is. Dat komt mij als te weinig voor. Bob Buys Wim Sonneveld gens de vijfhonderd meter naar de plaats van de opnamen te rijden. „Een gekken huis, meneer", verzucht hij, „maar ik heb er wel een brandende passie voor de film uit overgehouden. Filmen, zo ontdekte ik, zou ik het liefst van alles doen; het is een heerlijk vak, ook al weet je dat er achter de deur duizenden staan te dringen om je plaats in te nemen. Voor mij stond het toen al als een paal boven water: Willem, zei ik tegen mijzelf, jij gaat een film maken. En dat ga ik dan ook doen, ik ben er eigenlijk in dat ach terhoofd van mij al mee begonnen. Maar een film maken is geen kwarwei voor een man. Er is teamwork voor nodig, een hech te samenwerking van ervaren vakmensen, die precies weten wat ze willen. Ik trad daarom al een tijdje geleden in contact met een Engelse regisseur en met enkele scenarioschrijvers. Wat het precies wor den moet, dat weet nog niemand van ons, maar in ieder geval: een leuke film. Als alles goed gaat. zal mijn eerste rolprent in de loop var. 1961 klaar zijn. Slaat het aan, dan ga ik er misschien mee door. Maar voorlopig heb ik nog wel andere besognes. Rimram, om mee te beginnen, en dan, na 1 februari, een solo-tournee door de Scandinavische landen, waar ik voor de Hollandse en Engelse kolonies zal optreden, daarna Hamburg, misschien België en heel misschien zes weken naar Zuid-Afrika. Dan wachten er nog contrac tuele verplichtingen bij de Engelse B.B.C. waar ik vorig jaar in tien t.v. films op trad, met nogal wisselend succes. De eer ste filmpjes werden een doorslaand suc ces, maar de laatsten hebben vrij wat kritiek gekregen en niet geheel ten on rechte. Het was echt teveel in zo'n korte tijd en daarom zal ik het ditmaal, met twee films, wat kalmer aan gaan doen". Of ons land, na de Amerikaanse erva ringen, niet te „klein" geworden is voor Wim Sonneveld? Welnee, zegt hij ik heb er een leuke tijd gehad en veel geleerd van de keiharde „show business", zoals die daarginds bedreven wordt. Maar om er voor altijd te wonen en te werken in die dolle heksenketel, nee dank je feeste lijk! Je moet zo af en toe toch ook eens even kunnen ontspannen en dat is er echt niet bij in de States, waar je dag en nacht met handen en voeten moet vechten om „top of the bill" te blijven. Ontspanning, waar zoekt eer altijd-bezi- ge kleinkunstenaar als Wim Sonneveld die eigenlijk? Zal ik je vertellen, zegt hij met. een verheerlijkte glimlach. In Zuid-Frank rijk, tussen Nice en Grasse heb ik een heel oud boerderijtje gekocht. Een zestiende- eeuwse schaapskooi eigenlijk, met mans- dikke muren en een paar honderd olijfbo men eromheen. Er is geen stroom en er is geen waterleiding, maar wel rust en stil te. Jammer, dat ik er maar af en toe een paar dagen af kan snoepen, maar later, als ik uitgediend ben, ga ik er misschien mijn „levensavond" slijten. Onder mijn eigen olijven en achter mijn eigen land- wijn. Adver'ontie Bij pijn, griep of „landerig" gevoel zorgt een enkel tablet dat U weer met plezier Uw werk kunt doen 20 tabl. f. 0.80.Voordelige gezinsverpakking 100 tabl. f. 3.50 (Van onze correspondent in Londen) Ondanks de controverse over Montgo mery's „verkiezings"-speech, waarin hij Labourkiezers voor gek verklaarde, viel hem gisteren een hartelijke ontvangst ten deel toen hij een bezoek bracht aan Bol ton, van welke stad hij ereburger is. Het personeel van de katoenfabrieken, welke hij bezichtigde, juichte en wuifde. De le den van de socialistische fractie van de gemeenteraad weigerden aan te zitten aan de officiële lunch welke het gemeentebe stuur Montgomery aanbood. Desgevraagd verklaarde Montgomery lachend dat hij nooit politieke redevoeringen houdt. De genen die wegbleven, zei hij, hebben een zeer goede lunch gemist. In zijn toespraak verklaarde Montgomery, dat leden van het Lagerhuis vaak onaangename dingen over elkaar zeggen maar dat zij later als goe de vrienden samen thee drinken. Dat is de manier waarop wij in Groot-Brittannië de dingen behoren te doen, zei hij. Expositie. In de kunsthandel van gebr. Koch in Den Haag wordt van 9 tot 30 oktober een tentoonstelling gehouden van aquarellen en tekeningen van Piet Spijker, die als docent is verbonden aan de afdeling handtekenen van de afdeling bouwkunde der Technische Hogeschool in Delft Bij de actie kinderpostzegels 1958- 1959 maakte de heer Spijker de vier be geleidende kaarten in kleurendruk van plaaten in Nederland. Deze kaarten zijn in een miljoenenoplaag „Voor het kind" verschenen. Verdwenen schatten. Een gouden beeld van de oud-Egvptische zonnegod Horus en een gouden ring met robijnen zijn uit het museum van Assoean in Egyp te verdwenen, aldus is uit Cairo vernomen. Het is voor de derde keer in de laatste maanden dat oud-Egyptische schatten uit Egyptische verzamelingen zijn ontvreemd. Paganiniconcours. Een internationale jury heeft vrijdagavond de twintigjarige Frangaise Liliane Caillon, de drieëndertig jarige Amerikaan Stuart Canin en de dertigjarige Duitser Siegfried Gawriloff, gekozen voor plaatsing in de halve finale van het Paganiniconcours voor violisten in Genua. Expositie. In het museum in Dor drecht zal donderdag 15 oktober een expo sitie worden geopend, getiteld „Goede on bekenden". Dit zijn Nederlandse schilde rijen uit de zestiende en zeventiende eeuw, zonder signatuur of met een (nog) niet verklaard monogram gemerkt. De expo sitie duurt van 15 oktober tot 1 december. De toneelspeler en vroegere radiomede werker Piet te Nuyl sr. is in het Hilver- sumse diaconessenhuis opgenomen. Naar men ons mededeelde wordt zijn toestand als ernstig beschouwd. Advertentie Wereldberoemd om zijn krachtige, reukloze warmte en solide constructie. Uitste kend te regelen, veilig en be trouwbaar, ook om op te koken. Let op het merk... eis een échte PETROLEUMKACHEL Vraagt prospectus aan bij: J. G. DE ZEEUW N V. Postbus 84, Dordrecht Rudolf Mengelberg was een neef van Willem Mengelberg. Geboren in 1892 te Krefeld, studeerde hij aanvankelijk rech ten te Bonn, München, Leipzig en Genève en keerde hij zich daarna tot de studie der musicologie, onder leiding van Hugo Rie- mann. In 1915 promoveerde hij te Leipzig met een studie over de achttiende eeuwse Italiaanse componist G. A. Ristori. Tevens had hij zich als pianist ontwikkeld bij dr. Otto Neithel. Direct na zijn promotie kwam Rudolf Mengelberg naar Amster dam, waar Cornelis Dopper verder zijn mentor werd in de compositie. In 1917 trad hij in dienst van het Concertgebouw, waar van hij in 1925 artistiek leider en in 1935 algemeen directeur werd. Intussen had hij de Nederlandse nationaliteit verworven. Zijn inleidingen van de programma's toonden steeds de stevige basis van zijn musicologische opleiding. In de organisa tie van het gedenkwaardige Mahler Fes tival van 1920 was zijn aandeel zeer groot Te dier gelegenheid schreef hij ook een biografie van Mahler. Rudolf Mengelberg had reeds vroegtij dig liederen en kamermuziek gecompo neerd. Het aantal zijner composities breid de zich in zijn Hollandse tijd aanzienlijk uit, onder meer met een cantate (bekroond door Toonkust in 1929), Hymne op Amster dam, Stabat Mater, Missa pro Pace, Viool concert, Symfonische variaties voor cello en orkest, tal van liederen, enzovoorts. Zijn composities reflecteren zijn lyrische intro verte natuur en romantische geaardheid. Zijn artistieke inzichten heeft hij in 1952 uiteengezet in een essay: „Muziek, spiegel des tijds". Onder meer andere filosofische en cul tuurhistorische geschriften van Rudolf Mengelberg kan genoemd worden „Holland als kulturelle Einheit". Hij was in de kern een eerlijke en kun dige kunstenaarsnatuur, maar beladen met een overlast van de wetenschapsmens, die doordoor de spontaneïteit en de dynamiek van onze tijd miste. Zijn rust weze zacht. Jos. de Klerk LOS ANGELES (UPI) Er is een actie aan de gang om het leven van Caryll Chessman, die elf jaar geleden ter dood werd veroordeeld, alsnog te redden. Tot dusver hebben mevrouw Roosevelt, de auteur Aldous Huxley, en vele andere vooraanstaande Amerikaanse figuren Gouverneur Brown van Califomië ver zocht de gevraagde clementie te verlenen. Brown zal dit alleen doen, zo heeft hij ge zegd, als hij de steun krijgt van de meer derheid in het opperste gerechtshof van Californië. Gouverneur Brown moet beslissen of de voor 23 oktober in de gaskamer van San Quentin vastgestelde executie van Chessman zal doorgaan. Chessman heeft een petitie tot Brown gericht, waarin hij hem vraagt zich in dezen onmachtig te verklaren. Brown zal dit niet doen. Morgen komt het verzoek om clementie van Chessman in hoogste en laatste in stantie in behandeling Gouverneur Brown leidt dan de bijeenkomst van de clemen- tieraad varn ;Cahfomië. loowff-iuqg Een van Chessmans raadslieden heeft de gedachte 'geoppëtd de UNO te laten be middelen. STOCKHOLM (UPI) Het Stockholm- se blad „Expressen" doet mee aan de hulpactie. Het blad, dat met een oplage van 390.000 een van de grootste bladen in Scandinavië is, heeft er bij zijn lezers op aangedrongen de actie te steunen door de op de pagina afgedrukte formulieren in te vullen en aan het blad te zenden. Ook in Groot-Brittannië, Brazilië, Aus tralië en Nieuw-Zeeland worden petities voorbereid. „VERBONDENHEID der Kunsten" is de wat weidse titel van een door de „Liga Nieuw Beelden" georganiseerde tentoon stelling, die tot 26 oktober in de nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum te Am sterdam gehouden wordt. Als we wel zijn ingelicht, bestond er bij genoemde liga een plan voor iets groters, dat meer om vatten zou en dat ook op mogelijk inte ressante wijze het nieuwe beelden bij het publiek zou introduceren. Indien de „Liga Nieuw Beelden" zich heeft moeten beper ken dan betreuren we dat, omdat de expo sitie van nu weinige, maar zeker interes sante zaken te zien geeft. Grotendeels doet deze tentoonstelling verslag van wat ont stond uit de samenwerking van een aan tal beeldhouwers, schilders en architecten en laat zij enige mogelijk nog uit te voeren plannen zien en zij toont ook enige ideeën De vertegenwoordigde kunstenaars beho ren voor een deel tot de groepen „Vrij Beelden" en „Groep '54". Dit is een be perking, want er bestaat een vereniging van beoefenaars van de monumentale kunsten, waarin ook wel ideeën leven be treffende een ver gaande samenwerking tussen architect en beeldend kunstenaar. Er zijn nog andere beeldhouwers, die zich met hun werk ook moesten aanpassen aan een bestaande architectuur, zoals men dat hier gedemonstreerd ziet. Het meest belangwekkende van deze tentoonstelling is misschien de integratie der kunsten, die men meent te zien groeien. Men ontmoet hier concepties van architectuur, waar aan beeldhouwer en architect beiden deel hadden. En men kan dan al eigenlijk niet meer van beeldhouwer en in sommige ge vallen ook moeilijk nog van schilder spre ken. Constant, hier vertegenwoordigd, was eens schilder, hij studeerde architec tuur en verscheidene zijner in het Stede lijk Museum eerder vertoonde draadplas tieken waren veeleer experimenten met het oog op de integratie, die hij groeiende ziet, dan dingen, die men om hun eigen schoonheid ergens neerzet. André Voltens metalen reliëf aan het laboratorium van de Koninklijke Shell te Delft kan men nog zien als een sierend ornament. Meer be tekenis misschien heeft zijn „industriële monument" in Den Bosch, dat echter zon der de bestaande omgevende architectuur weinig recht van bestaan zou hebben. Ik mocht naar aanleiding van een in „Erbij" geplaatste foto al iets vertellen van dit werk van Volten. Wat Frieda Hunziker deed op de schutting rond een speelplein van een clubhuis valt nog moeilijk wand- schilderen te noemen. Haar talenten kre gen echter, dacht ik, hier een zinvolle be stemming. Wie plezier aan de Zuidelijke entree van de buurt heeft, die men in Am sterdam de Goudkust noemt, weet nu dat dit voor een deel aan de abstracte schil der Ongenae te danken is. Overtuigende resultaten van nieuw beelden zijn in de hoofdstad kinderspeelplastieken, waarvan er hier een van Constant getoond wordt. De architect Aldo van Eyck heeft zich ook met kinderspeelplaatsen bezig gehouden. Op de Amsterdamse Zeedijk is een kin derspeelplaats, waarvoor hij en de schil der Joost van Roojen verantwoordelijk zijn en het is deze expositie, die ons noodt het resultaat te gaan bekijken. Toch begrijp ik in sommige gevallen de noodzaak van een samenwerking tussen architect en een, de vorm van een gebouw medebepalende, „beeldhouwer" niet goed. Als die architect dat niet alleen kon, schiet hij dan niet te kort? Op deze tentoonstel ling wordt men ook herinnerd aan Van der Leck's adviezen, plaatsing van kleur be treffende. Van de werking'van de op diens gezag geplaatste kleurvlakken in een ar chitectuur kan men op zo'n tentoonstel ling niets zeggen. Maar was Van der Leek met zijn werk nu gewichtiger dan de Ne derlandse schippers, die hun tjalken in zo fraaie kleuren zetten. Deze expositie wil er een zijn van „werken uitgevoerd of ont worpen als verbondenheid van architec tuur en beeldende kunst," maar is er in enkele gevallen een van gewoon architec tuur zonder meer. Het werk van sommi ge „schilders" en „beeldhouwers" is niet veel anders dan het werk van de decora teur. Tentoonstellingen als deze blijven in vele gevallen ook onduidelijk voor een pu bliek. Al lang kende ik foto's van het door prof. M. Duintjer ontworpen gebouw van de drukkerij Meijer n.v. te Wormerveer, waaraan een plastiek van Wessel Couzijn prijkt. Van de werkelijkheid kreeg ik la ter een toch andere indruk, hetgeen bij het weerzien van foto's hier bevestigd werd. TEGELIJKERTIJD vindt in de Nieuwe Vleugel een tentoonstelling plaats van de Zweedse organisatie van industriële vorm gevers. De rondgang hier is er een als in een warenhuis van fijne smaak. Men ont moet hier schrijfmachines, borstels, glas werk, een televisietoestel, stoffen, aarde werk, sieraden, voetballen(i), de Volvo, kristal, een kano. een kaartspel, een rui- terzadel, strijkbouten, meubels en nog meer artikelen van fraaie vorm. Maar hoorde dit alles eigenlijk niet op een jaar beurs thuis? Moet hiervoor zoveel van het eigen bezit van het museum in de kelders blijven? Bob Buys Advertentie OVER DE GOEDE TOON EN GLADSTONE Men wordt zich in dat kleine bewegende kamertje - de lift - wel erg bewust van eikaars aanwezigheid. Vooral als iemand met het gezicht naar U toegekeerd gaat staan De juiste kijkrichting is de liftdeur! En wat doet U, me neer, als er dames de lift be treden? Een hoffelijk gebaar: U zet Uw hoed af. Een hoffe lijk gebaar buiten de lift is altijd het aanbieden van een Gladstone. Want Gladstone is - met of zonder Silk Filter - een sigaret die iedereen vol doening schenkt. KING SIZE VOORNAAM EN AANGENAAM 20 STUKS F1^ (Van onze correspondent in Parijs) Met een redevoering van anderhalf uur heeft premier Michel Debré gistermiddag in het paleis Bourbon de kamerdebatten over Algerije ingeleid, die in de nacht van morgen op vrijdag met een vertrouwens votum bezegeld zullen worden. Er bestaat weliswaar geen schaduw van gevaar, dat de regering die stemming niet overleven zal, niettemin beloven de debatten de mi nister-president enkele moeilijke momen ten op te leveren. De kwestie is namelijk dat Debré, die constitutioneel als minis ter-president voor de kamer verantwoor delijk is, nu het Algerijnse beleid van pre sident De Gaulle voor zijn rekening en in bescherming moet nemen, terwijl het een publiek geheim is dat beide staatslie den op dit punt uiteenlopende denkbeelden en ambities huldigen. Het staatshoofd kan door de Nationale Vergadering niet ter verantwoording ge roepen worden en zo wordt Debré dus ver plicht voor hem de parlementaire kastan jes uit het vuur te halen, een vuur, dat van ultra-rechtse zijde zeker nog stevig zal worden aangepord. Diezelfde zijde dus, waartoe Debré van nature ontegenzegge lijk behoort. De ultra's onder de veertig sprekers, die al zijn ingeschreven, zullen stellig niet nalaten vroegere verklaringen van premier Debré met De Gaulle's voor nemens te vergelijken om zo de tegenstel lingen breed te kunnen uitmeten. De Algerijnse afgevaardigden, die even eens uitsluitend de kaart van de integra tie wensen te spelen, hebben, uit protest tegen het zelfbeschikkingsrecht, dat De Gaulle Algerije heeft toegekend, besloten de debatten niet meer bij te wonen. In zijn academische uiteenzetting heeft de minister-president, die zich angstvallig bij zijn geschreven tekst hield, intussen behendig tussen de vele klippen weten door te laveren. Hij gaf een parafrase van de rede van De Gaulle, waarbij hij het nationalistische accent intussen wel iets verzwaarde. De Algerijnse rebellen zou den, zo betoogde Debré, nooit behoeven te rekenen op politieke onderhandelingen met (Van onze correspondent in Londen) In Londen verluidt dat de nieuwe conser vatieve regering grote aandacht zal beste den aan de dringend noodzakelijke verbe tering van de betrekkingen tussen Groot- Brittannië en het Europese vasteland. Dit geldt in het bijzonder voor Frankrijk en West-Duitsland. De Britse regering is zich er van bewust dat de verhouding tot deze laatste landen minder goed is dan de ze behoort te zijn. Als hoopvolle tekenen in de goede richting beschouwt men in Lon den de jongste verklaringen van bonds kanselier Adenauer en premier Debré. Dr. Adenauer zei dat West-Duitsland be reid is nauwere economische banden met Groot-Brittannië aan te knopen en Debré verklaarde dat Frankrijk alles zal doen om de Europese solidariteit te bevorderen. De Britse regering is vast besloten een brug te bouwen tussen de vrijhandelsge- bieden van de zes en de zeven. Verwacht wordt dat premier Macmillen morgen zijn gewijzigde nieuwe kabinet zal bekend maken. Voorts is vernomen dat d" minister van Buitenlandse Zaken Selwyn Lloyd binnen kort een bezoek aan Parijs zal brengen om te pogen de Frans-Britse geschillen op te lossen. Dit bezoek zou plaats hebben voor bondskanselier Adenauer's aankomst in Londen, in december. Parijs, al blijft het aanbod voor een on middellijk staakt het vuren dan ook on gewijzigd. Frankrijk symboliseert en ver tegenwoordigt kracht en rechtvaardigheid en zo hebben wij een dubbele reden, aldus Debré, de-vrijheid biet te vrezen. De jongste verklaring van de Algerijn se premier Ferhat Abbas, waarover wij gisteren al berichtten, heeft deze eerste dag der kamerdebatten vooral stof tot op gewonden discussies in de wandelgangen gegeven. Abbas zou in een vraaggesprek met het rechts-gaullistische weekblad „Jours de France" te kennen zou hebben gegeven dat de middenweg van het bin nenlandse zelfbestuur, die De Gaulle voor Algerije wil bewandelen, binnen twee maanden tot volledige onafhankelijkheid zou moeten leiden. Intussen heeft Abbas deze verklaring ingetrokken, terwijl „Jours de France" volhoudt dat de Alge rijnse leider dit wel degelijk heeft uitge sproken. In elk geval wordt de publikatie van dit interview in „Jours de France" in politieke kringen te Parijs algemeen be schouwd als een zoveelste poging van de rechtse extremisten om De Gaulle te dwarsbomen. (Van onze correspondent in Bonn) Bij de autoweg door het Ruhrgebied is nabij de stad Opladen het lijk gevonden van de zestienjarige Margarethe Rührig, die op 2 oktober met een bedrag van 14.500 mark uit een plaatsje nabij Keulen was verdwenen. Het staat wel vast dat de moor denaar van het meisje, de 25-jarige radio handelaar Monshausen is, die zich na een bezoek aan Nederland het afgelopen week eind van het leven beroofde in de D-trein Amsterdam-Rome. Hij had op papier aan gegeven, dat het lijk vlak bij een parkeer plaats langs de autoweg moest liggen. Die aantekeningen vond de politie in zijn auto, welke nabij Mannheim was geparkeerd. De Westduitse politie meent thans dat Monshausen alleen, of tesamen met de veertigjarige vertegenwoordiger Flecken, het meisje heeft vermoord om zich mees ter te maken van het geld. Het drietal had zich eerst van een deel van het gestolen geld in de kleren gestoken. Het staat vast dat da tweede verdachte, Flecken, nog in leven is. Eerst meende de Westduitse politie dat hij in de richting Oldenburg was gevlucht om te trachten via Noord-Nederland naar het Westen van ons land te komen. Later ontdekte men dat Flecken maandagmorgen met een gehuur de wagen nabij Frankfort is gesignaleerd. Men hoopt de man, die waarschijnlijk het raadsel van de moord op het meisje en de zelfmoord van Monshausen uit de doeken kan doen, spoedig te pakken te krijgen. NEW YORK (Reuter) —De „New York Times" meldt dat volgens de Amerikaan se regering op zijn vroegst in januari een topconferentie kan worden gehouden. In dien in november of december een top conferentie gehouden zou worden, zouden de westelijke landen niet voldoende tijd hebben voor voorbereidingen. Bovendien zou president Eisenhower graag eerst een rapport ontvangen van de commissie die hij in de zomer heeft ge vormd om de gehele ontwapeningskwestie te bestuderen. De commissie heeft 1 janua ri als streefdatum voor het uitbrengen van het rapport

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 9