Hoofdstedelijke politie vindt bedrijfsrecherche een paskwil WYBERT KAAN KEML^° HENSEN Het werk van Josef Cantré Nederlands Ballet na vijf jaar: unicum in de wereld Geen juridische, maar economische normen beheersen haar zverk MANCHESTER ERROL FLYNN OVERLEDEN GEEN RECHT MAAR CHANTAGE HOENSON Steunactie voor het Rotterdams Kamerorkest Christian Ferras vervangt Johanna Martzy WERKBROEKEN MOUWVESTEN Begrafenis dr. Rudolf Mengelberg Prof. Paumgartner president van Salzburgse Festival Hogere subsidie voor toneelgroep „Theater" Tóch een quiz voor de Amerikanen Expositie te Leiden Twee doden in het verkeer Weerberichtendienst voor bouwvak herv at Felle critiek op overheid uit het bedrijfschap detailhandel melk .^.«.ytKÜAü 15 OKTOBER 1959 (Van onze Amsterdamse redacteur) „De bedrijfspolitie in zijn huidige vorm is uitsluitend gebaseerd op chantage. Zij is een groot kwaad in onze maatschappij". Dat is de mening van inspecteur C. Ver biest, hoofd van het bureau voorkoming misdrijven van de Amsterdamse politie. „Op het gebied van de winkel- en bedrijfsdiefstallen staat de justitie vrijwel machte loos. Wij weten, dat er grote aantallen diefstallen worden gepleegd, maar er volgen geen aangiften. Men speelt eigen rechtertje, maar niet volgens de objectieve maat staven, die door justitie en rechterlijke macht worden gehanteerd". Het is voor gekomen, dat in zelfbedieningswinkels een bordje was aangebracht met het opschrift „wie één van de artikelen steelt, moet er tienmaal de prijs voor betalen". Recher cheurs, die over geen enkele bevoegdheid beschikken, gaan in de warenhuizen over tot aanhouding van winkeldieven en -dieveggen, zij houden ze soms enige tijd vast en in de praktijk is het heel normaal, dat zij zelfs huiszoekingen doen. Gaan zij buiten hun boekje? Neen, zegt inspecteur Verbiest. Zij stellen de vraag „Hebt u er bezwaar tegen, dat wij huiszoeking doen?" Is de dief er zeker van, dat er niets zal worden gevonden, dan is het antwoord natuurlijk „ja". Is het „nee" dan wordt de politie gewaarschuwd. „Chantage", zegt inspecteur Verbiest. In de bedrijven is de toestand niet veel beter. Vele werknemers doen met het ondertekenen van hun arbeidscontract afstand van hun grondrechten: zij moe ten toestemming geven tot fouillering en huiszoeking, die ten allen tijde kunnen worden uitgevoerd. „Dit zijn onzedelijke voorwaarden", meent het hoofd van het bureau voorkoming misdrijven, die ove rigens toegeeft, dat een groot deel van de bedrijven met het recherchespelletje naar eer en geweten tewerk gaat. Maar het gebeurt ook, dat een arbeider, bij wie tiidens een fouillering een diefstal van bij voorbeeld honderd gulden wordt ont dekt, vrijuit gaat, omdat men hem als werkkracht niet wil missen. In zo'n ge val volgt géén aangifte bij de politie. Maar onlangs werd wèl aangifte gedaan van een werknemer, die een stukje lood ter waarde van twintig cent uit een vuilnis emmer van het bedrijf had „gestolen"; men wilde deze man eenvoudig kwijt. En zelfs is het gebeurd, dat een arbeider, die zijn baas had bestolen, voor politievervol- ging werd bespaard en in ruil voor een schuldbekentenis een goed getuigschrift kreeg. Hiermee vond hij werk bij een ander bedrijf, waar hij opnieuw ging ste len om zijn vorige werkgever te kunnen betalen Het staat onomstotelijk vast, dat met de toeneming van het aantal zelfbedie ningswinkels de diefstallen, vooral ge pleegd door kinderen, toenemen. In het overleg met de winkelbedrijven heeft de Advertentie Waarom zult U méérbtilen dan nodig 1st Iedere Huisvrouw is werkelijk enthousiast over de KOLEN-CONVECTOR p«r uur bruto... xowul hw grooutt >1, h«t kMnm »«r- trsk tot In d« vnmn Kookon hooritjk vurwmrmd! D« bosto In kwnlltolt... inpitnnunrdn vuurkorf vin ipMilIl constructlo. virvurdijd uit cbrooni mitsriul in piuts vin kit nol food kopsrs fistijtir, wiir- door Mn lingo lavsntduur gigsrindMrd wordt! Ds IKilts In prijs nimilljk fltlv,.. dus 100 tuld«n gosdkopsr din U voor osn Volsn-eenvsctor vin fosds kwaliteit (iwind bint tl bitilin! En hit modsll Virnssind mooi Oh ie luslllf. Ingenieursbureau voor installatietechniek Zijlstraat 56 Haarlem Telefoon 11828 In de Prisma boeken verscheen onlangs „Hoe leven wij morgen?" een verzame ling opstellen van bekende en minder be kende Duitse geleerden, die hun visie op de toekomst geven. De toekomst blijkt nog altijd interessant te zijn ook al weten we langzamerhand wel, dat morgen alles mo gelijk kan zijn. De schrijvers spreken zich over wat ons te wachten staat uit zonder in speculaties te vervallen, doch gaan juist uit van de huidige wetenschappelijke ont wikkeling en de trend, die daar in zit. Zij bepalen zich merendeels tot de techni sche en economische mogelijkheden. Een uitzondering daarop vormen: de bioloog prof. dr. Gerhard Heberer, die een vrij adicaal eugenistisch standpunt verde lgt, dat neer komt op een gevaarlijk bio- ogisme; de bekende landbouwkundige Ji'of. dr. Fritz Baade, die ook bij een we- cldbevolking van vijf miljard zielen nog een voedselproblemen meent te hoeven en; de econoom-socioloog prof. dr. Ernst reiser met een uiterst summiere en po- ula re uiteenzetting over de tegenwoordi- si', ua tie en de journalist dr. Robert ing die ons nog eens komt waarschu- en vcor alle gevaren, die de technische ntwikïceling, welke door alle andere ■chfijvers zo zegebrengend wordt voor gesteld, voor de menselijke waardigheid nhoudt. Een interessant boekje, vooral voor hen, die zich in de eerste plaats met de technische mogelijkheden van het le ven van morgen bezighouden. politie gesuggereerd, dat de kinderen be ter uit deze winkels kunnen worden ge weerd. De reactie was: „De diefjes van vandaag zijn de klanten van morgen". Bij de warenhuizen is er ook wei nig animo om met de politie samen te werken. In sommige grote warenhuizen worden zo'n tien diefstallen per dag ge pleegd. Men houdt hiermee tevoren reke ning en de huisrecherche heeft de op dracht met de betrapte dieven de zaak in der minne te regelen. Slechts de onwil- ligen worden aan de politie uitgeleverd; een procedure, die in overeenstemming is met het Wetboek van Strafvordering, waarin is bepaald dat iedere burger het recht van opsporing heeft. Alle winkeldieven uitleveren is voor de warenhuizen niet economisch. Het ver hoor van het personeel en het getuigen van dat personeel bij de behandeling voor de rechter kost vele verzuimuren en wordt voor het bedrijf een te kostbare aangelegenheid. „Wij moeten, wat de berechting van de winkeldiefstallen betreft, naar een ver eenvoudigde procedure", meent inspec teur Verbiest. „De bedrijfsrecherches zouden verplicht moeten worden aangif te te doen van hun opsporingen. Parti culieren zouden van de aangifteplicht vrijgesteld moeten blijven, want dat zou ons principe van rechtsstaat aantasten. De bedrijven beroepen zich erop, dat zij ook particulieren zijn, maar dat kan men toch moeilijk accepteren, wanneer men bedenkt, dat er bedrijven zijn, wier re cherche-apparaat omvangrijker is dan dat van een middelgrote stad". De heer Verbiest ziet een oplossing in het inschakelen van de bedrijfsrecherche in het instituut van onbezoldigde veld wachters. De betrokkenen krijgen dan de bevoegdheden van de politie, maar dienen de justitie dan ook verantwoording af te leggen. De bedrijven zijn graag bereid de bevoegdheden te accepteren, maar wensen geen verantwoording af te leggen. Het bureau voorkoming misdrijven heeft verleden jaar echter wel een succes ge boekt met een sanering van de particu liere bewakingsdiensten in de Amster damse haven. Vijftig bewakers moesten toen het veld ruimen. Verscheidenen wa ren vroeger zelf al eens veroordeeld. In een geval bleek, dat van twee mannen, die vroeger wegens een samen gepleegde diefstal in de gevangenis hadden gezeten, nu de een (als bewaker) de ander (als arbeider) op diefstallen moest controle ren De Amsterdamse politie heeft op de to tale personeelsbezetting zeker 600 man tekort. Door de toevoeging van de be drijfsrecherches als verlengstuk van het opsporingsapparaat, zou het hoofdstede lijke politiekorps met een kleine twee duizend man kunnen worden uitgebreid. Onder het motto „Rotterdammers hel pen Rotterdammers" is het Rotterdams Kamerorkest ter gelegenheid van zijn tienjarig bestaan een actie begonnen om voor het einde van dit jaar een bedrag aan donaties binnen te krijgen van mins tens vijfentwintig duizend gulden. Dit is mede nodig in verband met de beslissing van de gemeenteraad, die honderdduizend gulden heeft toegestaan aan subsidie, maar de eis heeft gesteld dat in den ver volge tenminste voor een kwart van dat bedrag de burgerij laat blijken, dat zij op het behoud van dit tweede orkest in de Maasstad prijs stelt. Het Rotterdams Kamerorkest is in 1949 opgericht door enige werkloze musici en heeft in die tijd onder leiding van Piet Ketting naar het oordeel van kenners een grote hoogte bereikt, zodat het in vele plaatsen van ons land wordt gevraagd. De minimum donatie is gesteld op 1,25 per jaar, maar men hoopt dat niet alleen particulieren, doch ook bedrijven en verenigingen zullen meehelpen het or kest, dat bij niet-gemeentelijke subsi- dieëring zo goed als zeker zou moeten ver dwijnen, in stand te houden en een norma le salariëring van de orkestleden mogelijk te maken. Voorts meent men nog te mogen rekenen op de steun van oud-Rotterdam mers, die nu elders in het land of in het buitenland hun woonplaats hebben. En ten slotte rekent men eveneens op de steun van andere muziekliefhebbers in Neder land. De violiste Johanne Martzy heeft laten weten, dat zij enige tijd niet in staat zal zijn op te treden. Het Residentie-Orkest heeft voor de concerten van 28 oktober in Den Haag en 29 oktober in Leiden de vio list Christian Ferras geëngageerd, die het vioolconcert van Mendelssohn zal ver tolken. De rest van het programma van deze twee concerten is gewijd aan de Marsyas Suite van Diepenbrock en de Eerste Sym fonie van Mahler. Dirigent is Willem van Otterloo. Eveneens zal Christian Ferras, Johanna Martzy vervangen op het concert van het Noordholland? Philharmonisch Orkest op dinsdag 27 oktober. Het programma van dit concert blijft ongewijzigd. Advertentie prima afwerking sterke keperzakken vanaf 19.85 met pilow mouwen en rug of geheel manchester vanaf 22.00 Voor Sterke Kleding natuurlijk PAARLAARSTEEG 1 Het stoffelijk overschot van dr. Rudolf Mengelberg, zal naar Nederland worden overgebracht. De begrafenis is bepaald op dinsdag 20 oktober in Westerveld na aan komst van trein 12.04. Des morgens om tien uur zal in de „Krijtberg" in Amster dam een plechtige mis van requiem wor den opgedragen. Herdenking Bij het begin van het abonnementscon cert van woensdag 14 oktober van het Concertgebouworkest in Amsterdam heeft prof. dr. K. Ph. Bernet Kempers, be stuurslid van de Nederlandse orkeststich ting tot beheer van het Concertgebouwor kest, in een korte toespraak dr. Rudolf Mengelberg herdacht en zijn verdiensten als artistiek leider van het concertgebouw en zijn orkest belicht. Daarna werd door het orkest het „Air" uit de derde suite van Joh. Seb. Bach uitgevoerd. Nadat baron Puthon als president van het Salzburgse Festival in de afgelopen zomer was afgetreden, heeft men twee maanden lang gezocht naar een opvolger. Vooreerst werd Hermann Juch, van de „Rheinische Oper" aangezocht, doch na dat deze het aanbod had afgeslagen heeft het curatorium nu professor Bernhard Paumgartner, de directeur van het conser vatorium in Salzburg „Mozarteum", uit genodigd om als opvolger van Puthon op te treden. Paumgartner is hierop in gegaan en heeft zelfs verklaard, dat hij dit ambt zonder honorarium zal willen uit oefenen. Jarenlang is hij een van de leidende fi guren geweest van het Festival in Salz burg waarvoor hij onder andere de beken de Mozart-matinees verzorgde. Hij is te vens in de internationale muziekwereld bekend door zijn publikaties over Mozart en vooral door de opname van het gehele oeuvre jran Mozart op langspeelplaten. Paumgartner zal zich nu moeten belas ten met de economische en technische lei ding van het festival ten koste van zijn ar tistiek werk, maar de Mozart-serenades en matinees zal hij odk in de toekomst blij ven verzorgen. Tevens zal hij aan het hoofd blijven van het conservatorium in Salzburg. Advertentie ORION - DRALON- TERLENKA VESTEN en TRUITJES Gen. Cronjéstr. 129 Haarlem VANCOUVER (UPI) De Amerikaanse flimacteur Errol Flynn is woensdagavond op 50-jarige leeftijd in Vancouver over leden. Hij bracht een bezoek aan een be vriend arts. Tijdens hun gesprek kreeg hij een hartaanval, waaraan hij vrijwel on middellijk overleed. Hij stierf, zoals zijn gastvrouw vertelde, lachend. Flynn, die in Hollywood vooral met zee roverfilms naam had gemaakt, bleef ook op oudere leeftijd de avonturenfilm trouw. Hij was zelf een avonturier in hart en nie ren. Voor zijn filmcarrière had hij pa trouillediensten in het Australisch deel van Nieuw-Guinea verricht en zich daarna bij een vrijwilligersbrigade in Hongkong aan gesloten. Zijn vrije tijd bracht hij meestal op zijn jacht in de Caraïbische zee en de Stille Oceaan door en nog dit jaar liep hij een verwonding aan zijn arm op in een gevecht aan de zijde van Fidel Castro's rebellen tegen de troepen van Cuba's toen malige president, Batista. De mannelijke Flynn met zijn befaamde snorretje en zelfbewust optreden, was het idool van vele vrouwen over de hele we- Errol Flynn als de ideale held van films uit vroeger jaren. reld die in hun aanbidding de hysterie vaak nabij waren. Flynn maakte aanvankelijk carrière in Engeland, waar hij begon als toneelacteur. Tot de bekendste films, waarin hij optrad, rekent men: Captain Blood, Charge of the light brigade, Adventures of Robin Hood, Sea Hawk, Silver River, The Forsyte Wo man, Rocky Mountain en Against all flags. Flynn heeft zijn mémoires reeds te boek gesteld onder de titel „My wicked, wicked ways" dat nog niet is gepubliceerd, omdat de uitgevers Flynn hadden verzocht het nog iets te verbeteren. Het zou in dit na jaar uitkomen. In de vergadering van de gemeenteraad van Nijmegen heeft de raad met algemene stemmen het voorstel van B en W aange nomen tot verhoging van de subsidie aan de stichting toneelgroep „Theater" in Arn hem. In exploitatie 1956-1957 gaf Nijme gen nog slechts 8 cent per inwoner subsi die plus een zogenaamde schouwburgbij- drage van 2.500 gulden. In verband met de zwaardere lasten van de toneelgroep gaat Nijmegen „Theater" nu steunen met 15 cent per inwoner, waardoor de totale sub sidie voor het exploitatiejaar 1959-'60 op ruim 18.000 gulden komt. Sinds de Amerikaanse radioluisteraars en de tv-kijkers geen quizes meer hebben, na al de bekend geworden schandalen, is door radio Moskou een vervangingsmiddel aangeboden. Ingaande 30 oktober zendt de Russische zender speciaal voor de Amerikaanse luisteraars een quiz programma uit, waarbij telkens zeven vragen worden gesteld, óf over het Rus sische zevenjarenplan, óf over Russische economische vooruitgang. De prijzen voor de Amerikaan die telkens zeven vragen goed beantwoordt zijn groot. Een Russi sche camera is de hoofdprijs. Verder zijn er collecties Russische postzegels, boeken, houtsneden en beeldhouwwerkjes. TOT 9 NOVEMBER is in het Leidse Ste delijk Museum De Lakenhal een tentoon stelling te zien van het werk van de Belg Jozef Cantré, beeldhouwer, houtsnijder, tekenaar en boekillustrator. Voor vele on zer betekent deze expositie een ontmoe ting met een oude bekende. Cantré, in 1890 te Gent geboren en daar overleden in 1957 woonde van 1918 tot 1930 in Nederland. Zijn werk werd voor ons land ontdekt door de katholieke jongeren, die zich groepeer den rond het tijdschrift „De Gemeen schap". Onze dichter-criticus Jan Engel man kan daarvan nog alles vertellen, 't Was te Blaricum, dat hij hem voor 't eerst ontmoette. Het tweede Kerstnummer van „De Gemeenschap" droeg een kleuren- houtsnede van Cantré. Met zijn werk is Cantré van invloed geweest op Nederland se kunstenaars, met name op grafici. On ze expressionistische grafiek droeg het stempel van de Groningers, verenigd in de Ploeg, en kon de accenten van Cantré's werk vertonen. Wij hingen tussen Duits en Vlaams expressionisme. IN DE INLEIDING tot de catalogus van deze tentoonstelling, geschreven door prof. dr. L. Lebeer, conservator van het Prentenkabinet van de Koninklijke Biblio theek te Brussel, lezen we dat Just Have- laar gezegd zou hebben dat „de meest ka rakteristieke en de meest levensrijke uitin gen der Europese grafiek waarschijnlijk in Vlaanderen worden gevonden." Mase- reels werk was in Havelaars tijd hier zelfs populair te noemen. Bekende andere „op wekkers en aanvoerders van de moderne Vlaamse houtsnede", schrijft prof. Lebeer „waren Jan-Frans Cantré, Gustaaf de Smet en Fritz Van den Berghe, hier voor al bekend door hun schilderkunst, Joris Minne, wiens houtsneden men hier ook wel tegenkwam, Henri van Straten, Flo- ris Jespers en Edgard Tytgat, voor wiens werk na de laatste oorlog hier de belang stelling zo is gaan toenemen. De opkomst van de Vlaamse houtsnede dateert van na de eerste wereldoorlog. Jozef Cantré vond toen pas de hem eigen stijl, maar was al veel eerder werkzaam op dit gebied. In 1908 maakte hij al zijn „Boek der Maag den". Als verzorger van het schone boek si hij trouwens hier van even grote bekend heid geworden. Hij verzorgde verscheide ne Nederlandse uitgaven en ontwierp daarvoor ook affiches. We ontmoeten on der meer een affiche, dat een nieuwe ro man van Anton Coolen „De schoone vol einding", aankondigt met een aanbeve ling uit een dagblad, in fraaie in houtge- sneden letters. Even glimlacht men dan bij deze, naar onze smaak van nu, wat pretentieus verzorgde reclame. Ontroerd is men wellicht bij het affiche voor Can tré's eigen tentoonstelling in de kunstzaal „Van Lier" (1926). Dat was toen deze, voor de ontwikkeling van de Nederlandse kunst zo belangrijke handelaar, nog in La ren woonde. EERLIJK GEZEGD vind ik deze ten toonstelling in haar geheel een ontroerend getuigenis van een nabij verleden, waar van Jan Engelman me pas nog met eni ge verzuchting zei: „Wat een tijd toch". En dan gaat men zich afvragen wat er van Cantré's werk zal overblijven. Zal het blijven boeien? Ten aanzien van Can tré's beeldhouwwerk twijfel ik dan. Hij is een „echte" beeldhouwer. Bij zijn ont wikkeling heeft hij het boetseren er aan gegeven en is direct in steen of hout gaan hakken. „Hij wil zelfs de aanvankelijke vorm van een stenen of een houten blok verheerlijken, door er de in ontwaarde schoonheidsvisie en de in ondergane le vensgewaarwording van te doen uitstra len" schrijft prof. Lebeer. Hetzelfde geldt bijna ook voor zijn houtsnedes, die zo uit het blok en het materiaal gedacht zijn. Toch bleven voor mij echter enige beeld houwwerken nog te veel de blokken, waar uit de vormen zich los hadden moeten ma ken. Een bezwaar dat ik maar tegenover enkele houtsnedes uit Cantré's begintijd in Nederland voel, werkstukken, die overi gens een noodzakelijkheid in zijn ontwik keling waren. Die houtsnedes zijn dan verder van een prachtige zwart-wit-werking; de vormen op Cantré's prenten sterk, gespannen en typisch uit het hout geboren. Naast Can- Het Nederlands Ballet bestaat deze maand vijf jaar. Tijdens een woensdagmiddag in Den Haag gehouden persconferentie herinnerde mevrouw Sonia Gaskell, terug gekeerd als directrice, de aanwezigen aan het feit dat het tevens elf jaar geleden is, dat haar Ballet Recital voor het eerst in de openbaarheid trad. Dat was het begin van de vestiging van een werkelijke balletcultuur in ons land. Nog steeds gelden als voornaamste beginselen het streven om toonaangevende werken van het inter nationale repertoire in Nederland tot vertoning te brengen en het aanmoedigen van creatief talent. De Amerikaanse balletmeester Karei Shook vatte zijn waardering voor wat tot stand is gebracht als volgt samen: „Een dergelijke groep, die van alle stijlen de mooiste voorbeelden kan laten zien, is uniek. Een vergelijkbare instelling bestaat er in de gehele wereld niet. Mevrouw Gaskell heeft voor de naaste toekomst een van Nederlands belangrijkste exportartikelen gekweekt". VAN DE IN TOTAAL zeventig werken, die sinds 1948 onder leiding van Sonia Gaskell voor het voetlicht werden ge bracht, heeft het Nederlands Ballet er vierenvijftig voor zijn rekening genomen. Vrijwel alle Nederlandse dansers en dan seressen van betekenis zijn in haar stu dio's opgeleid. Diverse experimentele pro gramma's hebben aankomende choreogra fen hun eerste kansen geboden tot het opdoen van praktische ervaring. Tot de negatieve dingen behoort de afscheiding van een vrij aanzienlijke groep geduren de het vorige seizoen. Mevrouw Gaskell ziet hierin niets tragisch. Het is begrijpe lijk dat een jongere generatie haar eigen kracht wil beproeven. Men zou het zelfs een wonder kunnen noemen, dat dezelfde mensen tien jaar onder vele spanningen hebben kunnen samewerken. Zij acht het veel ernstiger, dat het moeizaam verkregen vertrouwen van het nog be trekkelijk kleine publiek is geschokt. Dit te herwinnen zal de voornaamste taak van het Nederlands Ballet zijn. Moet men vaststellen, dat de belang stelling in het binnenland enigszins ach teruit gaat, daartegenover staat een toe nemend aantal aanvragen uit het buiten band. Dat is geen wonder, als men be denkt dat geen ander gezelschap Mas- sine's meesterwerk „Les Présages" op het repertoire heeft, dat men buiten de Parijse Opera de alleenvertoningsrech- ten op het gehele oeuvre van Serge Lifar bezit en verder duurzaam gebleken re sultaten kan laten zien van alle stromin gen in de balletkunst van de laatste twee eeuwen. Wat Lifar betreft, deze heeft met zoveel enthousiasme hier gewerkt, voor het eerste zijn particuliere stijl buiten zijn tweede vaderland instuderend, dat hij la ter in dit jaar terugkomt om speciaal voor het Nederlands Ballet een nieuwe creatie te leveren. Zoals men weet, komt gedu rende dit seizoen ook George Balanchine naar Nederland, de kampioen van het ballet als autonome kunst. Mevrouw Gaskell zei, daarin bijgeval len door zowel de choreograaf als de bal letmeester, trots te zijn op de nieuwe solisten van eigen bodem, die op 19 okto ber voor het eerst de „Suite en blanc" op muziek van Lalo zullen vertonen, niet in een speciale aanpassing zoals enkele ja ren geleden door de Nederlandse Opera geschiedde, maar in de authentieke zet ting zoals die voor de specialisten van de Parijse Opera werd gemaakt. Naast Joan Cadzow zal men daarin onder anderen Sonja van Beers, Leonie Kramer, An drea Jungen en Ronald Snijders kunne?) zien. Behalve deze oefeningen in de com binatie van geometrie met de geest der finesse komen tegen het einde van dit jaar nog twee andere typen van balletten door Serge Lifar aan de beurt: „Romeo en Julia" (lyrisch, emotioneel) en „Mi- rages" (met een metafysische strekking). Als zijn tijd het toelaat zal Lifar, die te genwoordig een leerstoel in de „choreolo- gie" aan de Sorbonne bekleedt, ook zijn „Dramma per musica" aan het Neder lands Ballet overdragen. IN EEN KORT COLLEGE voor de ver tegenwoordigers van de Nederlandse pers verkondigde Serge Lifar enige van zijn denkbeelden over de noodzaak om meer dynamiek te brengen in de voortzetting van de academische traditie. Hij achtte de verheffing op de teenspits en de arabesque twee van de meest opzienbarende uitvin- Houtsnede van Jozef Cantré voorstellende St. Paulus tré's houtsnijkunst wordt de beoefening van de linoleumsnede een verachtelijk slap bedrijf. Naast Cantré's pure hand werk blijkt hoe speculatief veel moderne grafiek thans is door het mengen van ver schillende grafische middelen en het on geoefend besturen van het gereedschap. Zijn instelling tegenover de grafische kunst kan een voorbeeld blijven. Er leeft trouwens onder jongeren van nu weer een grotere zin tot een puur gebruik van gra fische middelen en het komt me voor dat de organisatoren van deze tentoonstelling wisten op tijd te komen. CANTRé'S UITDRUKKINGSWIJZE voor hen, die nog weinig contact met zijn werk mochten hebben is dus die van de Vlaamse expressionisten, waarvan ge noemde De Smet een der belangrijkste was. In sommige prenten staat Cantré heel dicht bij De Smet. Dat vind ik vaak zijn mooiste prenten. Hij is voor mij dan het meest beeldend kunstenaar. De illu strator of boekverluchter in hem doet hem zoeken naar het uitdrukken van iets, dat in beeldende kunst eigenlijk niet op een pure wijze te zeggen is. In die gevallen voel ik dan even met iemand van een voor bije periode te maken te hebben. Het schoonste werk nader beschouwend komt men echter zeker los van dat nabije ver leden of beseft men wat levend hiervan bleef. Bob Buys dingen van de vorige eeuw. Het zou inte ressant zijn te weten, aldus deze woord voerder, waarom de vrouw nooit eerder deze houdingen heeft aangenomen. Ver volgens schetste hij in het kort welke her vormingen hij, ten tijde van Diaghilev uit Rusland gekomen, gedurende dertig jaar in zijn tweede vaderland heeft pogen do&r te voeren. In de „Suite en blanc" komen vele gedurfde variaties op klassiek ge achte figuren voor. Ten slotte noemde Lifar het ballet een internationale kunst, waarin vooral de laatste jaren oost en West elkaar steeds meer beginnen te vin den. Op 19 oktober wordt voorts de Neder landse première gegeven van de Grand pas classique van Victor Gsovsky door Joan Cadzow, een van de vier daartoe gemachtigde danseressen (Yvette Chauvi- ré, Irèke Skorik en Violette Verdy zijn de anderen, van welken de twee laatsten gedurende dit seizoen eveneens bij het Nederlandse Ballet komen gasteren.) So nia Gaskell brengt twee van haar eigen werken opnieuw uit, namelijk de Ballet suite op muziek van Von Gluck en „Sphère" op muziek van Badings, die thans speciaal voor haar een nieuwe elektronische compositie maakt. Peter Ap pel heeft van de gemeente Amsterdam op dracht tot het vervaardigen van een cho reografisch werkstuk gekregen. Voor het Holland Festival 1960 zijn grootse plan nen in voorbereiding. Er zullen ongeveer honderd voorstellingen worden gegeven. Wederom zal men de dansfiguratie ten behoeve van de opera „Forum" verzor gen. Er zijn besprekingen gaande met het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Westenschappen om het gehele repertoire op film vast te leggen, opdat het niet verloren kan gaan. Advertentie Bescherm Uw keel en voorkom verkoudheid met De bromfietser J. Dirksen uit Lobith is, toen hij in de Kerkstraat te Didam plot seling naar de linkerzijde van de weg uit week en daarbij een fietser aanreed, zo ernstig gevallen, dat hij korte tijd later aan de gevolgen overleed. In een sloot langs de Oostzanerdijk in Amsterdam-Noord is het lichaam gevon den van een 21-jarige jongen uit Zaan dam. Onder het lichaam lag de scooter, waarop de jongeman had gereden. Hij had de avond tevoren de ambachtsschool per scooter verlaten en was niet thuis aangekomen. Zeer waarschijnlijk is hij in een bocht van de dijk afgereden en in de sloot verdronken. (Van onze Haagse redacteur) Van 1 november af zijn de speciale weer berichten voor de bouwvakken weer tele fonisch te beluisteren. In een publikatie van het ministerie van Volkshuisvesting en en bouwnijverheid zijn de bijzonderheden over de aard en de toepassing der speciale telefonische weerberichten voor de bouw vakken geheel bijgewerkt Deze publikatie een bijvoegsel van de voorlopige richtlijnen voor het doorwer ken bij minder gunstige weersomstandig heden zal de eerste jaren van kracht blijven. De sedert 1956 met deze weerbe richten opgedane ervaringen hebben ertoe geleid dat deze dienst thans alle eisen be antwoordt Tijdens de woensdag te Utrecht gehou den algemene beschouwingen over de be groting van het Bedrijfschap detailhandel in melk en melk- en zuivelprodukten heeft het bestuurslid de heer H. Bekhof, die na mens de Centrale Melkhandelaren Orga nisatie in het bedrijfschap zitting heeft als zijn persoonlijke mening te kennen gege ven, dat de resultaten die het bedrijfschap in de vier jaar van zijn bestaan geboekt heeft, bepaald pover zijn. Volgens de heer Bekhof staat de over- heidspolitiek de ontwikkeling van de P.B.O. in de weg en kenmerkt het be drijfschap zich door een bepaalde hokjes geest Alle adviezen, die het bedrijfschap ge vraagd en ongevraagd in zijn bestaanspe- riode heeft gegeven zijn niet door de re gering overgenomen, aldus de heer Bek hof. Van de autonomie van het bedrijf schap is in de praktijk weinig of niets te recht gekomen. Brieven aan de overheid gericht werden biunen het half jaar niet beantwoord en de heer Bekhof vroeg zich af of de overheid met blindheid geslagen is en de noden van de melkslijters niet meer wenst te zien. De resultaten van de bemoeiingen van het bedrijfschap waren steeds negatief, al dus de heer Bekhof, die hierbij nadrukke lijk stelde, dat dit niet de schuld van het bestuur doch van de overheid was. Door enkele bestuursleden van het be drijfschap werd de kritiek van de heer Bekhof ondersteund. Men kantte zich even wel tegen zijn opmerkingen, dat er een hokjesgeest zou heersen in het bedrijf schap en de vertegenwoordigde groeperin gen uitsluitend voor groepsbelangen zou den pleiten.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 15