Horen en zien DaËboek van een Exposities in Amsterdam Agenda voor Haarlem Activiteiten van vereniging „Jeugd en Muziek" Professor Doka en Robotto j Nabeschouwingen 13 radio televisie AANKONDIGINGEN EN Fil m Reclame-omroep V.R. gaan beginnen met In me m or ia m dr. Rudolf Mengelberg De radio geeft donderdag T elevisieprogramma O.N. wil in december uitzendingen op zee Prins Bernhard in Brazilië Jeugd helpt invaliden De zakelijke leiding van het Nederlands Ballet Jeugd van 12 tot 23 leest 24 boeken per jaar DOOR PIERRE NORD Kortere zinnen in de Troonrede JUNKER* RUH WOENSDAG 21 OKTOBER 1959 Een zeer kort, wel wat gezocht filmpje „Dodenkust" ging in het filmprogramma van dinsdagavond vooraf aan de ook niet van fantasie gespeende geschiedenis, welke Carol Reed in ,.De banneling van de eilan den" heeft vastgelegd. Enfin, men zag Trevor Howard voorzien van een ge kwelde en geklutste ziel. Kerima zweeg met fonkelende ogen. De branding sloeg op de rotsen. De prauwen ijlden door het water. Beeldschermer De vereniging „Jeugd en Muziek", die thans tweeëntwintig afdelingen in het land heeft, zal haar activiteiten ook gaan richten op de niet-schoolgaande jeugd van zestien tot vijfentwintig jaar. Uit een door het Centraal Bureau voor de Statistiek gehouden enquête onder een groep van honderdtwintigduizepd jongeren uit Amster dam en omgeving is gebleken, dat 95 percent nooit een concert bezoekt, zo heeft de directeur van Jeugd en Muziek, de heer Max Vredenburg, op een persconferentie medegedeeld. Jeugd en Muziek wil iets aan „dit ontstellende cijfer" gaan doen. Er is een serie van drie uitvoeringen in abonnement opgezet voor jongeren en le den van Jeugd en Muziek in Amsterdam, en omliggende plaatsen in Noordholland en Utrecht. Dit abonnement omvat een uitvoering van het Nationaal Jeugdorkest op 30 december, een uitvoering van de Nederlandse Opera in februari 1960 en een concert van het Concertgebouworkest op 8 maart. Op dit laatste concert, dat onder leiding zal staan van Willem van Otter- loo, zullen een of twee jonge solisten op treden. Deze zullen worden gekozen uit (Van onze Amsterdamse redacteur) In een Amsterdamse studio, waar onder meer enkele programma's worden opge nomen voor Radio Luxemburg, is een be gin gemaakt met de bandopnamen die zijn bestemd voor de proefuitzendingen van de Vrije Radio Omroep Nederland. In de cember zal op een buiten de territoriale Ter herdenking van de op dertien ok tober te Monte Carlo overleden Neder landse componist dr. Rudolf Mengelberg heeft de AVRO dinsdagavond twee van de meest representatieve werken van deze toonkunstenaar, die in Nederland zijn tweede vaderland vond, voor haar micro foon gebracht. Het was op de dag, waar op de overleden componist op Westerveld begraven werd, dat zijn „Missa pro pa ce" en zijn declamatorium op „De balla de van de boer" van J. W. F. W^rumeus Buning voor de Nederlandse ls .steraars werd uitgevoerd in reprodukties van vroe ger gegeven vertolkingen. De „Missa pro pace," gezongen door de Koninklijke Ora toriumvereniging onder leiding van dr. Anthon van der Horst en door de sopraan Ankie van Wickevoort Crommelin en de bariton Laurens Bogtman met de begelei ding van het Concertgebouworkest en or gel, gaf als eerste compositie een voor treffelijke indruk van het werk en tegelijk een typering van de componist, wiens ar tistieke verwantschap met de muzikale romantiek van de tweede helft van de ne gentiende en van het begin van de twin tigste eeuw ook in deze mis, met al haar subjectieve bewogenheid en uitingsdrang, tot uitdrukking gekomen is, niet alleen door de melodische lyriek, de dramati sche dynamiek en de warmte der harmo nieën, maar ook door de orchestrale klank kleuren, die het emotionele karakter van de mis accentueren. Men kan Mengel- bergs mis moeilijk opgenomen denken in de liturgie van de eredienst. In de „we reldlijke" sfeer van de concertzaal is het werk zeker op zijn plaats als drager van een nobele gedachte en als brenger van veel muzikale schoonheid, die zelfs bij de radio-uitzending dikwijls aan de dag kon treden. De „Missa pro pace" werd in het jaar 1932 voltooid, van het declamatorium, dat in opdracht van de AVRO werd geschre ven, kwam de eerste uitvoering in 1942. Betrekkelijk kort is dus de tijdsafstand, die tussen het ontstaan van deze twee werken ligt Maar toch vertoont de mu ziek voor de „Ballade van de boer" een karakterverandering ten opzichte van die voor de mis, een verandering, die niet uitsluitend verklaard kan worden door het nieuwe litteraire gegeven. Nog altijd is er de gebondenheid aan het ook door Mahler gekoesterde romantische ideaal, maar daarnaast spreekt onmiskenbaar de invloed van de nieuwere Franse muziek en zij gaf aan het declamatorium klank verfijning en ijle doorzichtigheid als tref fend contrast tot de eveneens ingevoeg de zwaardere orkestklank. Rafaël Kube- lik dirigeerde bij deze opname het Con certgebouworkest voor de begeleiding van de declamator Johan Schmitz, die met begrip de tekst van de bij ons volk zo ge liefd geworden ballade voordroeg. Golfbreker HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 850 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gewijde muz. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.25 Wij van het land. 12.35 Land- en tuinb.meded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 1315 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muz. 13.35 Idem. NCRV: 14.00 Promenade-ork. 14.45 Kamermuziek. 15.30 Gram. 16.00 Verkenningen in de Bijbel. 16.20 Kamermuz. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Friese uitzend. 18.00 Honky Tonk. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Koorzang. 18.50 Sociaal perspectief, caus. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. caus. 19.15 Vocaal ens. 19.30 Radio krant. 19.50 Pol. caus. 20.00 Gevar. progr. 21.45 Gram. 22.00 Periodiekenparade. 22.10 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Zaalsportuitsl. 22.45 Avondoverden king. 23.00 Orgelconcert. 23.35 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Kookkunst, caus. 11.15 Gram. 11.45 Van alle breedtegraden, caus. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgelspel. 12.50 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of Gram. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Mezzosopr. en piano. 14 30 Doe dit óók eens zelf, causerie. 14 50 Gram. 15.00 Paul Vlaanderen en het Conrad-mv- sterie. hoorsp. 15.45 Altviool en piano. 16.15 Voor dracht. 16.30 Metropole-ork. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte muziek. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Sportpraatje. 18.55 Ge- spioken brief. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Gevar. progr. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio-filharm.ork. en solist. 21.10 Eén uit zovelen, hoorsp. 22.30 Nieuws. 22.40 Act. 22.55 Sportact. 23.05 Uit de wereld van het amusement, caus. 23.53 Beursberichten van New York. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Soldaten liedjes. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolra dio. 16.00 Koersen. 16.02 Franse les. 16.17 Kamer muziek. 18.55 Koersen. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Vlaamse liederen. 1830 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Rep. 13.40 Voordr. 19.50 Gram. 20-00 Klankbeeld. 20.30 Gram. 21.30 Jazzmuz. 22.00 Nieuws. 22.15 Intern, radio-universiteit. 22.30 Caus. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS: 20 00 Journ. en weeroverz. 20 20 Filmdo cumentaire. NCRV: 20.35 Filmbespreking. 21.00 Het concert, TV-spel. 21.50 Dagsluiting. wateren van de Noordzee liggend schip worden begonnen met de regelmatige uit zendingen van muziekprogramma's welke van tijd tot tijd zullen worden onderbroken voor het uitspreken van reclameteksten. De zender die op de 30 meter band zal uitzenden zal slechts een deel van ons land kunnen bestrijken. De grens van de ontvangst loopt van even ten noorden van Alkmaar via de Veluwerand naar een eindje ten zuiden van Rotterdam. Hier door zouden 5.000.000 mensen de zender kunnen horen. De voorzitter van de V.R.O.N., de Am sterdamse fabrieksdirecteur en radio-im porteur L. M. Ph. M. Slootmans, die ons deze mededelingen deed voegde er aan toe dat het schip waarop de zender wordt gebouwd ligplaats zal kiezen tussen Kat wijk en Zandvoort, 8 mijl buiten de kust. De V.R.O.N. heeft thans, zo zei hij, drie aanbiedingen van Nederlandse schepen, alle coasters. De bedoeling is dat de V.R.O.N. een schip chartert met een optie voor latere koop. De zendinstallatie met een vermogen van 5 kilowatt is inmid dels in Amerika besteld. De V.R.O.N. zen der zal 24 uur per etmaal uitzenden en beperkt tot lichte muziekprogramma's. Over de tarieven voor het uitzenden van reclameteksten kon de heer Sloot- mans ons nog niets meedelen. Hierover beraadt het bestuur zich nog. In ieder ge val zal in december een week lang zonder reclame worden uitgezonden want ook de adverteerder zal eerst met de zender wil len kennis maken, zo meende de heer Slootmans. De V.R.O.N. zal een on-Nederlandse zaak worden. Het schip dient ter vermij ding van juridische problemen onder Pa namese vlag te varen en de zetel van de V.R.O.N. zal uit belastingtechnische over wegingen in het dwergstaatje Lichtenstein worden gevestigd. Om aan de plaatselijke wetgeving te voldoen is het noodzakelijk dat een ingezetene van Liechtenstein in de directie van de V.R.O.N. wordt opgenomen. Thans heeft de V.R.O.N. nog slechts een bestuur waarin naast de heer Slootmans zitting hebben de radiohandelaren H. Os wald uit Amsterdam en de heer M. Lewin uit Diemen. De V.R.O.N. heeft thans mid dels een twintigtal geldschieters een kapi taal van 100.000 gulden ter beschikking, aldus de heer Slootmans, waarbij de toe komstige aandeelhouders de garantie heb ben verstrekt een bedrag van 250.000 gul den vol te storten. Prins Bernhard is dinsdag in Sao Paulo aangekomen. Hij bracht een kort bezoek aan de Nederlandse consul in deze stad en vervolgde later zijn reis in een Brazi liaans militair vliegtuig naar Curitiba, de hoofdstad van Parana. De prins deelde de pers mee, Nederland se vestigingen in Zuid-Amerika te hebben bezocht. Hij ging niet in op de vraagstuk ken rond de emigratie van Nederlanders naar Brazilië, doch verklaarde dat bespre kingen aan de gang zijn om deze emigratie te bevorderen. De Prins weigerde commen taar te leveren op de moeilijkheden tussen de Braziliaanse autoriteiten en de Neder landse Fokkerfabrieken, die een vestiging hebben in Rio de Janeiro. veertien kandidaten, die aangewezen zijn door de directeuren van de zeven Neder landse conservatoriums. Het is de bedoe ling een dergelijk concert tot een jaarlijk se traditie te maken, telkens in een ande re stad met een beroepssymfonieorkest, steeds onder auspiciën en georganiseerd door Jeugd en Muziek. Het Nationaal Jeugdorkest, voortgeko men uit Jeugd en Muziek, zal in januari in Wenen vier concerten met twee ver schillende programma's geven. De cellist Aner Bijlsma zal als solist optreden. De invitatie om naar Wenen te komen werd verleden jaar op de Expo in Brussel ge daan, waar het N.J.O. en andere jeugd orkesten uitvoeringen gaven. Op het pro gramma voor Wenen staan ook werken van Nederlandse componisten. Voor het naar buiten optreden van het N.J.O., dat onontbeerlijk is, aldus directeur Max Vre denburg, is ook financiële steun van par ticulieren en bedrijven noodzakelijk. Op het in augustus 1960 in Berlijn te hou den vijftiende congres van de Fédération Internationale des Jeunesses Musicales is het Nationaal Jeugdkoor uitgenodigd om te komen zingen, zowel a-capella als met begeleiding van een Engels jeugdorkest. Deze invitatie zal alleen kunnen worden geaccepteerd als er voldoende financiële middelen zijn. Voor dit congres zullen ook weer een Internationaal Jeugdorkest en koor worden geformeerd, waaraan ook Nederlanders deel zullen nemen. Het is de bedoeling met dit koor en orkest de ne gende van Beethoven uit te voeren. De afdeling Amsterdam van „Jeugd en Muziek" viert op 31 oktober en 1 novem ber haar tienjarig bestaan. Er zal onder meer een opvoering worden gegeven van de opera „De varkenshoeder", die Nico Schuyt indertijd in opdracht van de ge meente Amsterdam heeft gecomponeerd en nu onder zijn leiding wordt uitgevoerd. Deze uitvoering zal als telerecording op 11 november door de V.P.R.O. voor de te levisie worden uitgezonden. De heer Vredenburg deelde tenslotte nog mede, dat dankzij een financiële toe zegging van het Prins Bernhard Fonds een propagandabrochure voor Jeugd en Muziek en het Nationaal Jeugdorkest zal kunnen worden samengesteld. Onder het motto „De Nederlandse jeugd reikt de helpende hand" gaat de stichting Het Algemene Nederlandse Invaliden- wagenfonds (HANIF) een actie beginnen om lichamelijk gehandicapten aan 'n in validewagen te kunnen helpen. Bij deze actie zal een beroep worden gedaan op de Nederlandse jeugd om mouwemblemen voor een kwartje te kopen. Nog deze week zullen zesduizend lagere scholen in ons land aangeschreven worden. In de loop van de winter zullen ook de scholen voor het uitgebreid lager onderwijs en het middelbaar onderwijs in de actie worden betrokken. Men wil ver der ook de sportorganisaties en de jeugd verenigingen inschakelen. De stichting hoopt op deze wijze een behoorlijk deel van de twee miljoen gulden binnen te krijgen, die nodig zijn om voorlopig 3.000 van de 5.000 invaliden, die ons land telt, te kunnen helpen. Vereniging van KLM-vliegers jubileert Op 29 september 1929 werd op initiatief van wijlen Tepas en Beekman de „Vereni ging van K.L.M.-vliegers" opgericht, waarvan Jan Hondong als eerste het voor zitterschap heeft bekleed. Ter gelegenheid van het dertigjarig bestaan van de vereni ging is in het Amstelhotel in Amsterdam een informele ontvangst gehouden waarop de generatie vliegers van tientallen jaren geleden de huidige K.L.M.-vliegers heeft ontmoet en waarbij natuurlijk vele avon tuurlijke verhalen uit de oude tijd de ronde deden. Aanwezig waren onder meer de oud- vliegers Jan Hondong, J. J. van Balkom, J. J. Abspoel en F. Peetoom, die allen in de loop der jaren het voorzitterschap van de vereniging hebben waargenomen. Het bestuur van het Nederlands Ballet heeft medegedeeld, dat de heer Jan Huckriede, die zich eind vorig jaar be reid verklaarde tijdelijk de zakelijke lei ding van het Nederlands Ballet waar te nemen, nu de wens te kennen heeft ge geven, per 1 november zijn medewerking aan genoemd ballet te beëindigen. De heer Huckriede kan genoemde werkzaamheden niet langer verrichten, omdat hij het in zijn functies van direc teur van de Stichting Kunstmaand Am sterdam en van het Kunstmaandorkest te druk heeft. Het bestuur van het Ne derlands Ballet heeft het verzoek van de heer Huckriede ingewilligd. Het bestuur zegt dat vooral door zijn bemoeienissen indertijd de moeilijkheden bij het ballet konden worden overwonnen en het nieuwe seizoen met kracht kon wor den ingezet. Het bestuur heeft het verzoek van de heer Huckriede dan ook ingewilligd met grote erkentelijkheid van de door hem bewezen diensten. Robotto stond nu bij de stoel, waarop de driftige oude heer zat. Die keek nu wel wat vreemd op; hij had zoiets niet verwacht. Robotto tikte hem op de schouder en wees, dat hij mee moest gaan. Maar het heertje scheen daar niets voor te voelen. En toen pakte Robotto hem bij de arm en trok hem overeind; maar de ander stribbelde heftig tegen. „Toe, meneer", lachte professor Doka. „Kom toch hier... u wou toch bewijzen hebben, dat mijn Robotto iets anders is dan een gewone pop?" 7475 Tot 1 november exposeert het Stedelijk Museum te Amsterdam tekeningen van de Israëlische Anna Ticho. Knappe en vaak zeer gedetailleerde tekeningen ge ven ons een indruk van het buitengewoon aantrekkelijke landschap in haar omge ving. In dit werk spreekt het onderwerp voor zichzelf, waarbij opgemerkt moet worden dat Anna Ticho over een fraaie voordracht beschikt. Het komt me voor dat het vooral de mens is geweest, die haar bewoog tot een zoeken naar grotere expressiviteit. In ieder geval is haar meer expressionistische wijze van tekenen in drukwekkender bij de figuren dan bij de landschappen, die vlotter werden gedaan dan de eerstgenoemde. Haar natuurlijk heid van doen maakt haar tentoonstelling tot een verademing na een bezoek aan die van de Nederlander David Kouwe- naar. Van deze figuur toont het museum tot dezelfde datum gouaches en schilde rijen. Kouwenaars kunst is niet bepaald een bevrijdende voorzover zijn werk dui delijk is. In schilderkunstige zin is hij niet geheel vrij van enig effectbejag. Toch moet men hem ernstig nemen. In hoeverre we de experimentele gra fiek van Gras Heyen, tot 23 november in het prentenkabinet van het Stedelijk Mu seum te zien, ernstig moeten nemen is mij een vraag. Dat hij bij het vervaar digen van zijn prenten gebruik maakte van oud roest en andere dingen, die naar de vuilnisman gingen, is echter niet het eni ge, waardoor hij iets toevoegt aan wat is. Hij verrast niet door de verwerking van het genoemde materiaal maar door de vormen die hij uit eigen hand toevoegde. In zijn werk is sprake van een vreemde humor, van een spel met absurditeiten. Met zijn titels waarschuwt hij ons hem niet te ernstig te nemen. Maar in zijn resultaten proeven we echter soms wel waarschuwingen. Moeilijk was ook de tentoonsteling van Fernhouts schilderijen, die tot 31 oktober in de kunstzaal van Magdalene Sothmann gehouden wordt. De koelheid van Fern houts werk, de overgrote zindelijkheid van zijn verfbehandeling maken hem voor mij niet tot een bepaald innemend schilder. Die zindelijkheid wijst echter op een enorme beheersing van 'schilders mid delen. Vooral zijn zeeën heeft Fernhout lang en goed bekeken en zijn resultaten moeten de vakgenoot een groot respect Advertentie afdwingen. Wel had ik voor het benade ren van een paar kleine schilderijen de andere nodig. Misschien bleven zij te zeer delen van een geheel dat Fernhout boeide. Meer „strand" ware wellicht één daarvan geworden als ook de zee erop aanwezig was Mogelijk ken ik echter te weinig het strand. Moeilijk direct herkenbaar lijkt mij ook een klein duinlandschap. Sfeer heeft het zeker. En met het gebruik van dit woordje „sfeer" ontdek ik dat Fern hout me toch meer doet dan alleen respect afdwingen. Met een werkelijke be zorgdheid vroeg ik me dan ook even af waarheen Fernhouts consequenties hem brengen. Wat is er na die zeeën en dui nen, voor mij het beste werk, nog moge lijk? Fernhout geeft er hier al een ant woord op met zijn voor mijn gevoel voor lopig nog wat minder geslaagde werk: bomen, bossen, gebladerte. Verandering van onderwerp dus. In dit nieuwe onder werp zal hij aan overtuigingskracht zeker winnen, gezien wat hij bereikte met zijn duinen en zeeën. De indrukken, die laatst genoemde werken maken, deden mij zoe ken naar verontschuldigingen voor een mij toch te opvallend tekort in het por tret van de schrijver Vestdijk, wiens bo venbeen te kort is. Die verontschuldiging zou kunnen liggen in het feit dat Fern hout voor het vervullen van deze moei lijke opdracht in een te kleine rqimte moet werken. De fout valt bovendien zo op omdat de tegen de dij rustende hand beslist knap getekend genoemd mag wor den. Bob Buys Terwijl de jeugd van 12-23 jaar gemid deld 24 boeken per jaar leest, lezen perso nen van boven de zestig jaarlijks gemid deld 11 boekem-Dit-verschil in belangstel ling voor het boek hangt nauw samen met de'groei van het. voortgezet onderwijs in Nederland. Dit wordt geconcludeerd in de nieuwste publikatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek in de reeks „Vrije-tijdsbeste- ding in Nederland" getiteld „Leeftijd en vrije-tijdsbesteding". De gegevens werden ontleend aan een in de winter van 1955-'56 gehouden steek- proefonderzoek onder de Nederlandse be volking van 12 jaar en ouder. In het algemeen zijn de jongeren actie ver dan de ouderen in allerlei sectoren van vrije-tijdsbesteding, vooral in het uit- gaansleven, j Personen uit diverse maatschappelijke milieus nemen niet in gelijke mate deel aan bioscoopbezoek, lezen van boeken en verenigingsleven. Maar bij de jeugd is er wat dit betreft meer eenheid in recreatie stijl dan bij de ouderen. Deze grotere een heid komt vermoedelijk tot stand omdat personen uit de lagere milieus bepaalde gewoonten van de hogere milieus overne men. Een andere conclusie is, dat de leeftijd in het algemeen méér dan het sociaal milieu allerlei verschillen in vrije-tijdsbe steding teweeg brengt. 24. De jongen moet een intens gevoel van op luchting hebben gehad en ging onverwijld tot handelen over. Binnen twee weken had hij de on voorzichtigheid begaan zijn vroegere groep op te spo ren, die de activiteiten al weer had opgenomen, zij het van andere adressen uit. Paul stelde zich in verbin ding met de leiders en gaf ons zo de nodige aanwijzin gen. Ik knipte de heren in één slag en zij zijn tot de laatste verdwenen bij een van die talrijke ongelukken in Azië, waar wij ons in die dagen vaak met voortref felijke resultaten van bedienden. Allemaal dood. Ik beschik sindsdien over de Japanse papieren, die door de jonge Rivière zijn ondertekend. Op grond daarvan ben ik de enige, die hem de Fran sen in handen zou kunnen spelen om hem voor verraad te doen straffen. Terwijl ook mijn getuigenis het enige is, dat hem zou kunnen redden. Ik hob met zijn chef, de monnik in Boeddhistenkleren, te Saigon een langdurig onder houd gehad. Deze verklaarde: Ik heb Paul Rivière niets te verwijten of te vergeven. Ik had al mijn agen ten toestemming gegeven in geval van arrestatie na verloop van drie dagen een bekentenis af te leggen, wanneer zij hun leven daarmee konden redden. Deze termijn was voor onze groep voldoende om te verdwij nen. Hij hééft het twee dagen langer volgehouden. Ik antwoordde: Dat spijt me. Ik had graag willen ho ren in naam van welke voorziening u de jonge Rivière vergiffenis zou hebben geschonken. Hij kon praten, de ze eerwaarde vader en leek de toegeeflijkheid van meer dan één godsdienst in zijn levenshouding te heb ben verenigd. Hij zei: De noodzaak heeft zich een voudig niet voorgedaan. Het eerste dat Paul Rivière mij vertelde, toen wij elkaar weer ontmoetten, was dat hij dienst had genomen bij de vijandelijke spionage- afdeling en ik kon het hem niet kwalijk nemen. Wel achtte ik hem hierna een gevaar voor de anderen en ik zou hem over de grens hebben gewerkt wanneer u ons niet had overrompeld. In 1953 was de situatie te Parijs als volgt: geen en kele autoriteit had de heer en mevrouw Rivière, inmid dels overleden, verdacht van duistere manipulaties in verband met hun wonderbaarlijke invrijheidstelling. Paul Rivière was aan de lijst van Franse vrijheidshel den toegevoegd. In de pers werden talrijke artikelen aan hem gewijd en Charles Lorrain, de voorvechter van de Union Frangaise, heeft zelfs een schitterend boek aan hem gewijd. Wanneer Frankrijk de oorlog in Indo-Chi- na wint, krijgt hij te Saigon ongetwijfeld een standbeeld. Hij heeft dat overigens verdiend. Ik, die hem zo goed heb gekend, kan dat beter beoordelen dan wie ook. Maar daarnaast bewaar ik in mijn archieven vier documen ten, die deze vrijheidsheld in een landverrader kunnen veranderen. Drie verklaringen, waarmee hij zijn hele groep aan de Japanners uitleverde. En dan zijn con tract, waarbij hij dienst nam in de gelederen van de Japanse spionage-afdeling. Zijn vroegere chef (de monnik) zou niet meer kunnen aantekenen, dat hij in feite slechts tégen de Japanners heeft gewerkt en zijn naam alleen heeft gezet met de beste bedoelingen. Chantal Rivière koesterde een aan het godsdienstige grenzende verering voor de nagedachtenis van de als martelaar gestorven broer. Maar inwendig moet zij aan de waarheid van heel wat feiten hebben getwijfeld. Het was haar nog altijd niet bekend, wat haar broer had moeten doen om de invrijheidsstelling van het gezin te bewerken. Chantal Rivière was niet in een positie mij iets te weigeren, maar om mij iets te geven helaas ook niet, want zij is niet rijk. Haar verloofde, Pierre Delforge, was echter krankzin nig verliefd op haar, zodat hij al evenmin mij iets durfde weigeren. Aan hem heb ik een maandsalaris te danken als chef-redacteur van het weekblad la Ligne Fran- gaise waarvan hij algemeen secretaris is. Ik verdiende mijn salaris zeer zeker: men gaf mij de rubriek Azië en ik ben een man die over Azië kan oordelen en schrij ven. Overeenkomstig mijn opvatting dat men zich niet te snel op onbekend terrein moet begeven, begon ik met Delforge artikelen aan te bieden onder titels als: Ho Chi Minh heeft mij verteld en „Mao Tse Toeng, zoals ik hem heb gekend". Het Franse publiek leest gretig onthullingen van lieden die hun eerste meesters heb ben verraden en zelfs van degenenen, die voorwenden hen te hebben verraden. Memoires van overlopers, al zijn zij voor elk nuchter lezer volkomen verzonnen, oog sten een succes dat aan de beste Franse schrijvers wordt onthouden. Mijn artikelen sloegen in. Ik raakte meer en meer met Delforge bekend, ik maakte een zorgvuldige studie van zijn karakter en het kostte mij daarna al heel weinig moeite meer hem ervan te over tuigen dat ik de beste kenner van oosterse aangelegen heden was, die hij in heel Frankrijk zou vinden. Dit was trouwens inderdaad het geval, maar ik zou er wei nig aan hebben gehad, wanneer ik mijn opvatting niet met sterke argumenten had kunnen staven. Delforge, de rechterhand van Charles Lorrain is een vurig patriot, al evenzeer als zijn directeur. Met be trekking tot Indo-China stonden zij een tweetal opvat tingen voor. De eerste lijkt mij juist, hoewel de menin gen op dit punt verschillen: „Het winnen van de oor log in Indo-China is voor Frankrijk slechts een kwestie van wilskracht en doorzettingsvermogen". De tweede getuigt van veel gezond verstand: „Wij doen er niet verstandig aan jaarlijks 15.000 doden, 10.000 gewonden en 6.000 zieken te offeren voor een aantal oosterse heer sers en mandarijnen, die ons waarlijk niet dankbaar zullen zijn. Sneuvelen voor de heerser van Cambodja is al even dwaas als sneuvelen voor de Pruisische ko ning. Laten wij vqn deze lieden die door ons geholpen worden, garanties eisen, eer wij de dwaasheid be gaan hun zelfstandigheid te geven". Doordat ik deze beide heethoofden bruikbare argumenten verschafte om hun stellingen te steunen, verwierf ik mij mogelijk niet hun persoonlijke sympathie, maar maakte ik mij wel onmisbaar. In die mate zelfs, dat ik een ogenblik de hoop heb gekoesterd mijn aanstelling tot chefredacteur voor Azië te kunnen krijgen zonder Delforge onder druk te zet ten. Jammer genoeg stelde hij mij slechts een positie in de toekomst in het vooruitzicht. En omdat mijn geld middelen uitgeput raakten moest ik toen toeslaan. Ik kende hem inmiddels voldoende om een voorstel ling van zaken te geven die bij hem effectief zou zijn. Ik benaderde hem met de nodige voorzichtigheid. Eer ik hem de fotocopieën van de vier documenten betref fende Rivière voorlegde, nam ik de voorzorg hem mee te delen: Een misdadiger, die mijn chanteert dwingt mij u voor zijn rekening de originelen van deze vier stukken te verkopen. Voor de som van vijf miljoen frank. (Wordt vervolgd) De regering zal er in de toekomst aan dacht aan schenken, dat de Troonrede meer wordt beluisterd dan gelezen, zodat er meer korte zinnen in zullen worden ge bezigd. Dit zegt minister-president De Quay in een nota aan de Tweede Kamer naar aanleiding van het verslag over de begroting 1960 van het departement van Algemene Zaken. In zijn nota merkt de minister tevens op, dat vertegenwoordigers van de stichting „Je Maintiendrai Nassau" op korte ter mijn besprekingen zullen hebben met autoriteiten in de Duitse Bondsrepubliek over de instandhouding van het slot Ora- nienstein. De stichting „Je Maintiendrai Nassau" is in januari van dit jaar tot stand gekomen op initiatief van de Ver eniging Oranje Nassaumuseum in Den Haag en de stichting Het Princenhof te Delft. Zij stelt zich ten doel, medewer king te verlenen aan de instandhouding van monumenten van geschiedenis en kunst, binnen en buiten Nederland, die herinneren aan het geslacht Nassau. Naar aanleiding van een opmerking uit de Kamercommissie over het verlenen van onderscheidingen aan personeel van een jubilerende uitgeverij, die het Duitse verordeningenblad en veel ander druk werk ten behoeve van de bezetter zou heb ben vervaardigd, zegt de heer De Quay, niet te weten welke drukkerij hiermee be doeld wordt. De minister is geen geval van een dergelijk jubileum of van ter ge legenheid daarvan verleende onderschei dingen bekend. Afgezien daarvan lijkt het minder juist, het personeel verantwoorde lijk te stellen voor het beleid van de direc tie en het op die grond niet voor onder scheidingen in aanmerking te brengen. Advertentie GASFORNUIZEN reeds *ansf f 284.- gaan mee tot »er in het jaar 2000 Stadsschouwburg: Vandaag 20 uur: En semble Wim Sonneveld met „Rim-Ram". Concertgebouw: Donderdag 20 uur: Con cert Amsterdamse politiekapel. BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „Man of the West", 18 jaar. Donderdag 19 en 21.15 uur: „08/15", deel II, 18 jaar. Iedere ochtend 9.30, 10.30 en 1.30 uur: „Prinses bezoekt de Verenigde Staten". Frans Ilalstheater: Vandaag en donder dag 14, 19 en 21.15 uur: „Die Sünderin", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag en donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Hoe vertel ik het mijn dochter", 18 jaar. Luxor Theater: Vandaag 20 uur: „Draai kolk der driften", 18 jaar. Donderdag 14 en 20 uur: „Een terdoodveroordeelde ont snapt", 14 jaar. Minerva Theater: Vandaag besloten voorstelling. Rembrandt Theater: Vandaag en don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur „Anna Lucasta", 14 jaar. Roxy Theater: Vandaag en donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De wet der onder wereld", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag en donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Les cousins", 18 j. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag 20 uur: „Godin der liefde", 14 jaar. Don derdag 22 oktober 20 uur: „Dreiging" 18 j. TENTOONSTELLINGEN Kunsthandel Oud Ambacht (Omvals- poort). Schilderijen, tekeningen en aqua rellen van Toon de Haas. Dagelijks ge opend van 10 tot 17 uur, zondags van 13 tot 17 uur. Bloemenheuvel (Bloemendaal): Tot 25 oktober dagelijks van 10 tot 17 uur, zon dags 14 tot 17 uur: Expositie van schilde rijen, aquarellen en tekeningen van G. van Duffelen. Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Tot 8 november op werkdagen van 1117 uur: Expositie van grafieken van Appel, Bazaine, Corneille, Dubuffet, Hartung, Heyboer, Lucebert en Miro. „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 november dagelijks (ook zondags) van 10 tot 22 uur: Expositie van tekenin gen van Frans Verpoorten. Museum „Het Huis Van Looy" (Kam perlaan): Tot 16 november dagelijks van 10 tot 12.30 en van 13.30 tot 17 uur, zon dags van 14 tot 17 uur: Jubileumexpositie leven en werk van Jacobus van Looy. DIVERSEN Minerva Theater: Donderdag 20.15 uur: Film „Het Dak", alle leeftijden (Bijzonder Kerkewerk Herv. Gemeente Heemstede).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 13