FILTERS BEST Dagboek van een afperser Agenda voor Haarlem Wim Steyn exposeert in Amsterdam Amsterdams conservatorium bestaat vijfenzeventig jaar Professor Doka en Robotto „Free and easy" op 8 december in Amsterdam in première as® WITH THE NEW BLUE "MICR0NITE" FILTER en 11 Th. Heijnes exposeert in „In 't Goede Uur" De radio Zeeft woensdag elevisiefrrogramma Voor 5 mil joen kinderen in Indonesië geen scholen Wordt u gekweld Lama's uit Tibetaans Tholingklooster in India DOOR PIERRE NORD ƒ*- DINSDAG 10 NOVEMBER 195 9 TOT 28 NOVEMBER is in de Amster damse kunsthandel M. L. de Boer een expositie van werk van de schilder Wim Steyn te zien. Het is zijn tweede optre den in Amsterdam, wanneer men zijn deelname aan een groeptentoonstelling niet meerekent. Ik vermeld dit uit dank baarheid tegenover de leider van een in middels opgeheven kunstzaal daar. En ik vraag me af of Steyn opnieuw in Amster dam aan bod was gekomen en op de opening van zijn tentoonstelling al met zoveel succes als er geen kunsthandel bestond. Deze immers zoekt naar wat on der het publiek leeft, en zoekt naar een antwoord op de vraag van het publiek. Op Steyns werk zat men echt weer te Tekening van Wim Steyn wachten. Dat bleek onder meer wel uit de woorden die de criticus Ch. Wentinck bij de opening sprak. Hij getuigde van de zo plezierige kennismaking met Ste'yns tekeningen in „In 't Goede Uur". Nu be groette hij in Steyn ook een rasschilder. STEYN IS ALS SCHILDER dan voor ons vrijer geworden. Zijn kleur werd feller. „IN 'T GOEDE UUR" exposeert deze maand de Amsterdamse schilder Theo- door Heijnes aquarellen, tekeningen en pastels. Men vermoedt achter dit werk een eenvoudig man, tevreden met zijn naaste omgeving. Zijn onderwerpen vond Heijnes grotendeels thuis of op zijn atelier en in zijn stad of te IJmuiden. Ook de vorm van zijn werk is eenvoudig. Men be denke echter dat deze eenvoud van vorm niet altijd gemakkelijk bereikt wordt. Heijnes is niet iemand die bij de keuze van zijn onderwerp moeilijkheden uit de weg gaat. Zijn kleine interieurs kunnen met verscheidene personages bevolkt zijn. Zijn kinderen zullen niet altijd stil gepo seerd hebben. Hij mint de havè'n met de kranen, met bruggen en de spoorwegem placementen daar in de buurt. En dat zijn veelal gecompliceerde onderwerpen. Zijn werk is eigenlijk altijd goed van kleur. Wel zou men eens wat meer door- gewerktheid in die kleur verlangen of een dieper reikend vervolg willen zien op wat niet meer dan pretentieloze impressie wil zijn. Een kwaliteit van Heijnes is zijn ge voel voor ruimte zowel in het landschap als in interieurs van verscheiden aard. Hij suggereert de ruimte vooral door een juist treffen van de sfeer en door een vaak zeer eigen plaatsing van de dingen op het vlak. Wanneer men zich niet altijd kan ont trekken aan een gevoel van enige leeg heid dient men te bedenken dat Heijnes wel eens bewust zocht een dergelijk ge voel te vertolken. Hem deed de leegheid van een kerkinterieur wat. de melancho lieke stilte van de Amsterdamse galerij trok hem. Beminnelijk is hij in zijn hui selijke taferelen. Hij kan ons sympathiek zijn om zijn zo „gewone" onderwerpen. Zijn hang naar eenvoud doet hem echter wel eens genoegen nemen met een en an der, dat we moeilijk als voltooid kunnen zien. Bob Buys HILVERSUM I. 402 m. 7.00 - 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muziek. 8 00 NiPuws. 8 15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram 11.10 Dekblad eerste soort, hoorspel. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Canadese volksliederen. 12.50 Gram of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. praatje. 13.20 Lich te muz. 13.50 Gram. 15.40 Kamermuz. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Interscholair jeugdtoernooi. 17.40 Beursber. 17.45 Spectrum van het Chr. organisa tie- on verenigings leven, lezingen. 18.00 Leger des Heilskwartier. 18.15 Boekbespr. 18.15 Boek- bespr. 18.30 R.V.U.: Elektronica in onze moderne samenleving, door ir. Th. P. Tromp. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Pianorecital. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte muz. 20 15 Omr.orkest en solist. 21.10 De weg der zen ding: Wegversmalling lezing. 21.30 Orgelspel en tenor. 21.55 Canadees commercieel contact, klank beeld. 22.10 Meisjeskoor en instr. ensemble. 22.30 22.30 Nieuws 22.40 Zaalsportuitsl 22.45 Avond overdenking. 23.00 Platennieuws. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7 20 Gram 8.00 Nieuws. 8.18 Gram 8.55 Voor de vrouw 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 School radio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gevar. progr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouw meded 12.33 Voor het platteland. 12.38 Gram. 13.00 Nieuws en tentoonstell.agenda. 13.20 Lichte muz. 13.45 Radioportret. 14.00 Jeugdeoncert. 14.50 Gram. 15.00 Voor de jeugd. 17.00 Koorzang. 17.15 Lichte muziek. 17.50 Regeringsuitzend.: Rijksdelen Overzee. Jeugduitzend. De brievenbus gaat open. Coresp.club o.l.v. Regina Zwart. 18.00 Nieuws en comm. Daarna: Act. 18.30 Promenade-ork. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Gelijkenis van katholi cisme en socialisme, toespr. 19.25 VARA-Varia. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Dansmuziek. 20.35 De visser in het net. hoorspel. 22.00 Jazzmuziek. 22.20 Kleuren en kiezen, pol. praatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Lichte tuuz. 23.00 Tussen mens en nevelvlek, lezing. 23.15 Muziekpraatje. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Lichte muz. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconcert. 16.00 Engelse les. 16.17 Volks liederen. 17.00 Nieuws. 17.10 Pianospel. 17.50 Boek bespr. 18.00 Kinderkoren. 18.10 Lekenmoraal en -filosofie. 18.30 Sportoverz. 18.40 Filmmuz. 19.00 Nieuws. 19.30 Lezing 19.40 Zang en piano 20.00 Gevar. muziek. 21.00 Ork.conc. 22 00 Nieuws. 22.15 daT-n en -liederen 23 00 Nieuws. 23.05 Dansmuz. 24.00 Voor de zeelieden. VOOR WOENSDAG VPRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 17.30 Jeugdjourn. 20.00 Journ. en weeroverzicht. KRO: 20.20 Toneel en Filmnieuws. 20.50 Rep. paarden sport. 21.15 Gevarieerd programma. 21.50 Epiloog Zijn schilderen is in betrekking tot het onderwerp meer dan voorheen nog van een zelfstandige betekenis geworden. De puur schilderkunstige waarde van Steyns werk werd groter. Zo kan de kunsthandel De Boer nu een aantal werken tonen, die geschilderd werden naar nagenoeg steeds hetzelfde stilleven van bijna steeds de zelfde plaats af gezien. Aanleiding tot fel- kleurige schilderijen waren verder kin deren, een vrouwtje en het naakt. Van deze trok mij wel het meest een liggend naakt door de eenvoudige kleurstelling. En misschien dat het naar kleur meest eenvoudige en ingehouden stilleven, dat ook wel interieur genoemd kan worden, mij ook het liefst was. Graag had ik het vergeleken met ouder werk van Steyn. omdat te vermoeden valt dat zijn werk aan rijpheid van kleur heeft gewonnen. Gouaches, gemaakt in de Provence dit keer bij St. Rémy lijken deze winst te bevestigen. Al eerder mocht ik eens schrijven dat Zuid-Frankrijk Steyn goed gedaan heeft en hem wakker maakte voor uitgebreider mogelijkheden in hem. Steyn voegde me overigens toe dat hij dit niet direct zag. Maar hij is altijd een doorbijter ge weest. Vandaar ook dat hij steeds weer aan eenzelfde stilleven kon beginnen. Hij zal ook nu zijn mogelijkheden uitputten. Deze gouaches zijn al geen reisschetsen meer te noemen. Steyn keek niet tegen het Zuiden aan maar beleefde het waarlijk. Op andere wijze zegt hij hetzelfde als schilders, die daar jaren lang het door ons gewaardeerde werk mochten maken. VERDER VERTOONT Steyn weer een aantal tekeningen van landschappen ook van hier in Nederland, tekeningen die een vergelijking met het beste, dat op dit ge bied hier de laatste tijd bekend werd. kun nen doorstaan. Treffend is weer de weids heid van zijn landschappen. Het intieme landschap, zoals we dat onder bomen vin den, ligt hem evengoed. Bob Buys DJOKJAKARTA (UPI) Een functio naris van het Indonesische ministerie van onderwijs, Karim Mohammed Durjat heeft heeft verleden week gezegd, dat ongeveer vijf miljoen kinderen in Indonesië niet naar school kunnen wegens tekort aan school gebouwen. Advertentie door rheumatiek, spit, ischias, hoofd- en zenuwpijnen, neemt dan uw toevlucht tot Togal. Het middel dat baat. waar andere falen. Laat u dus niet langer kwellen, maar gebruik Togal. Togal zuivert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij apotheek en drogist ƒ0.95, ƒ2.40 en ƒ8.88. NEW DELHI (Reuter) Een groep van 44 lama's uit het beroemde Tibetaanse Tholingklooster is dezer dagen over de door de Chinezen bewaakte grens naar het Indische dorp Mana in de Himalaja nabij Badrinath gevlucht, zo is maandag in New Delhi vernomen. (Van onze Amsterdamse redacteur) Op zondag 15 november zal in het Am sterdamse Concertgebouw een feestelijke stemming heersen. Dan heeft namelijk het jubileumconcert plaats van het Amster damse Conservatorium, dat zijn vijfen zeventig jarig bestaan viert. Eigenlijk is men twee maanden te Iaat want het was op 15 september 1884 dat het Conservato rium op initiatief van de Maatschappij tol Bevordering van de Toonkunst werd opge richt. Er waren in dat jaar tweeënveertig leer lingen ingeschreven, een aantal dat van jaar tot jaar is gestegen. De huidige direc teur, de heer Jan Odé heeft thans twee honderd zestig leerlingen onder zijn hoe de. Zij zijn niet allemaal Amsterdam mers. Er zijn twintig buitenlanders inge schreven onder wie Amerikanen, Indone siërs, Hongaren, een Surinamer een Joe goslaaf en een Zwitser. Het aantal musici dat door het Amsterdamse Conservato rium is afgeleverd loopt in de duizenden. Er zijn bekende namen bij Eduard van Beinum. Willem van Otterloo, Bernard Haitink. Anton van der Horst, Hein Jor dan. Cor de Groot, Gerard Hengeveld, Willem Andriessen, en zangers en zange ressen als Nel Duval, Guus Hoekman, Er na Spoorenberg en Hans Wilbrink. Bekende namen zien wij ook onder de directeuren, die het Conservatorium sinds 1884 hebben geleid. Dit waren achtereen volgens Frans Coenen, Daniël de Lange, Julius Roentgen. Sem Dresden, Willem Andriessen en George Stam. die in 1956 door Jan Odé werd opgevolgd. Sinds de eeuwwisseling bestaat er een nauwe sa menwerking met Het Concertgebouwor kest. Toen ging namelijk de orkesten- school van het Concertgebouworkest over naar het Conservatorium ep sindsdien treft men onder de leraren tal van leden van het orkest. Het is niet mogelijk zich zondermeer als leerling bij het Amsterdams Conserva torium te laten inschrijven. De selectie is in de loop der jaren steeds strenger gewor den met als gevolg dat de afgestudeerde musici en zangers over het algemeen op een hoog peil staan. Belangrijk is hierbij het bestaan van de muziekschool, die bijna duizend leerlingen telt. De muziekschool is voor velen het voorportaal van het Con servatorium geweest. En ieder jaar op nieuw worden hier nieuwe talenten ont dekt." De ruime behuizing van het Conservato rium sinds de verbouwing in 1931 heeft de mogelijkheid geopend de leerlingen 's avonds op eigen gelegenheid in de school te laten studeren, wat vooral van belang is voor de klein behuisden. Deze week gaan de gedachten weer uit naar dat gedenkwaardige jaar 1884 toen het kleine Professor Doka holde onthutst de tuin in. „RobottoRobotto, kom terug!", riep hij. En hij rende de straat op, Robotto achterna. Maar die luisterde niet. Hij liep hard, tussen de mensen door, die verschrikt opzij gingen en de tweernde pop nakeken. Achter hem kwam de professor, die rende, zo hard hij kon. Maar Robotto was hem toch nog veel te vlug af, met zijn lange, stalen benen „Robotto, wat bezielt je toch!", riep professor Doka. „Kom toch hier!" 108109 groepje enthousiaste musici het Conser vatorium begon aan de Nieuwe Achter gracht op de plaats waar nu de Hoofd wacht van de Amsterdamse brandweer zetelt. De verwachtingen van destijds zijn niet beschaamd: Het Amsterdamse Con servatorium heeft een naam gekregen die tot ver over onze grenzen vermaardheid geniet. (Van onze Amsterdamse redacteur Het is voor Amsterdam een bijzondere eer, dat deze stad is uitgekozen voor de wereldpremière van de nieuwe Ameri kaanse musical „Free and easy", die op 8 december in theater Carré zal plaats hebben. Het merkwaardige is wel, dat de repetities van een theaterproduktie in Amerikaanse rolbezetting, in Brussel zul len plaats hebben, dat Amsterdam de we reldpremière zal beleven en dat de pre mière in Amerika pas over tien maanden is vastgesteld. Na Amsterdam wordt na melijk eerst optreden in Parijs, Lausanne, Advertentie De meest verkochte filtersigaret in Amerika. Thans ook in Nederland 20 STUKS 1 GULDEN Wenen, Berlijn, Miinchen, en Frankfort. Essen, Ziirich In het „American pavillion theatre" in Brussel worden thans de voorbereidingen getroffen voor deze grote produktie. In de loop van deze week zullen daar onder an deren de dertien belangrijkste artiesten samenkomen, die met „Porgy and Bess" over de hele wereld zo'n overweldigend succes hadden. Regisseur Robert Breen van „Porgy and Bess" zal ook de regie van „Free and Easy" hebben. De arran gementen van dit „blues-drama" zijn van dirigent Quincy Jones, wiens naam in de kringen van de Jazz een bekende klank heeft. Hij maakte arrangementen voor Count Basie, Lionel Hampton en Dizzy Gillespie. Decorontwerper Tex Ballou is reeds in Brussel aangekomen, waar hij de super visie heeft bij het bouwen van de decors. De kostuums voor de masical zijn van Jed Mace. Irene Williams, die in Parijs de rol van Bess heeft vervuld, zal de vrouwelijke hoofdrol krijgen in ..Free and Easy". Zij is Delia, de elegantste vouw van de ne gergemeenschap aan de oevers van de mississippi. Een van de belangrijkste rollen kreeg Helen Phillips, een jonge ster, die vooral op het concertpodium successen heeft ge boekt. Zij speelt Lila. de onstuimige eige nares van de „Rocking horse social club een vrouw met vele passies en grote woede-aanvallen. Een van haar songs heet „I had myself a true love", waar van Richard Rodgers, de beroemde Ame rikaanse componist van „Oklahoma" en „South Pacific", beweert, dat het de eni ge echte aria van de moderne Amerikaan se musical is. Harold Arlen, de componist van „Free and easy", is een begaafd componist met een eigen stijl. Hij is de maker van tal van klassieke successen, zoals „Stormy weather", „Over the rainbow" en „One for my baby". Hij schreef muziek voor vele films, en songs voor menige musical. George Gershwin zei eens van hem: „Hij is de meest originele van ons". De pro ducer van „Free and easy" is de ener gieke. 31-jarige Stanley Chase, die reeds menige gedurfde onderneming tot een goed einde heeft gebracht. Zo haalde hij de „Dreigroschenoper" van Weil en Brecht naar Amerika en bracht hij de wereldpremières van de beroemde toneel stukken „The potting shed" van Graham Saroyan en ,.A moon for the misbegot ten" van Eugene O'neill. Stanley Chase zowel als regisseur Breen heeft gezegd, dat met „Free and easy" een nieuw tijd perk zal beginnen voor de show-businnes. Wij zijn benieuwd. 41. Mij zo mogelijk nog meer, meneer, zei zij nuch ter. Maar als u hem van de moord op Vindon verdenkt hebt u mij altijd als gijzelaar. Wij zullen beginnen, zei Duchemin met het voor lezen van een gedeelte uit de memoires, die Vindon ons heeft nagelaten. VI. Oosterlingen onder elkaar Zes dagen nadat ik de tocht naar Yville had gemaakt, kreeg ik onverwacht, midden in de rue du Sentier, dat raadselachtige gevoel in mijn nek: een soort prikkeling, die je warm en koud tegelijk maakt en je een loom ge voel in je benen geeft. Ik kende het verschijnsel maar al te goed: ik werd geschaduwd. De volgende dag kreeg ik op dit punt zekerheid. Het was vakwerk. Ik neem aaan dat zij voortreffelijk betaald werden. Ik betrapte twee detectives binnen vierentwintig uur en voor parti culiere speurhonden zagen zij er niet al te beminnelijk uit. Ik schatt hun werk op tienduizend frank per dag. Ik bewoonde een bescheiden appartement in les Ba- tignolles waar de concierge vrijwel altijd op de trappen was te vinden, zodat ik haar moeilijk een verwijt kon maken, gezien het feit. dat het huis niet minder dan drie verschillende trapopgangen bezat. Op een bepaalde avond bleef mijn sleutel in het slot kleven, toen ik mijn huisdeur opende. Iemand die minder op zijn hoede was geweest dan ik, zou het waarschijnlijk niet gemerkt heb ben. De sleutel bleek met een nauwelijks zichtbaar laagje grijs poeder bedekt. Ik kreeg niet de indruk dat mijn woning al doorzocht was, maar ik begreep dat dit slechts een kwestie van tijd zou zijn. Een en ander stond mij slecht aan Ik besloot ogen blikkelijk een of twee van de grotere zaken die ik nog in reserve had. af te werken en mij met het verkregen kapitaal op het platteland terug te trekken. Een van de twee. die ik het gemakkelijkst en op de kortste termijn kon dwingen mij van contanten te voorzien, was de Ko reaanse diplomaat Daï Do, die tijdelijk te Parijs ver bleef. Ik was al vijfendertig jaar met hem bevriend. Maar ik miste nu de tijd en ook de middelen om aan gevoelsoverwegingen toe te geven. Wij waren bij de zelfde paters op school geweest. Ik werd altijd vertroe teld en hij kreeg goede cijfers voor gedrag en voor gym nastiek. Wij droegen toen nog korte Chinese vlechtjes. En ik trok hem altijd aan zijn vlecht. Nu zou ik dat nog eens moeten doen, in het morele vlak wel te verstaan want vanzelfsprekend was hij in 1918 ook van zijn vlecht ontdaan. Toen ik in 1950 in de gepantserde Amerikaanse leger wagens Korea weer binnenkwamen heb ik Daï Do opge zocht. Hij had het even ver gebracht als men op grond van zijn bekwaamheden, zijn onverdroten ijver en zijn volslagen gemis aan verbeeldingskracht had mogen verwachten en zich tot een van de rechterhanden van Syngman Rhee opgewerkt. Daï Do ontving mij niet al te gretig, maar in de sfeer van heilige eensgezindheid na het uitvechten van onze vrijheidsstrijd ontstaan, liet hij mij toch in zijn privéleven toe, mede omdat hij van mij de laatste berichten uit de bronnen van de Amerikaanse Geheime Dienst te horen kreeg. Ik ben er niet op uit morele redenen aan te voeren voor het feit, dat ik Daï Do een groot bedrag lichter wilde maken. Dat is het niet. Ik heb maar één wezen lijke grief tegen hem en dat is zijn vrouw. De arme jongen heeft, evenals ik, altijd een onge zonde en schadelijke bewondering voor een blanke vrou wenhuid gekoesterd. Ik zeg ongezond en schadelijk, omdat deze neiging niet natuurlijk is, maar een kunst matige en verstandelijke oorsprong heeft. In wezen is het niets dan een wraakneming op het blanke ras. Een blanke vrouw maakt ons minder gelukkig dan een vrouw van onze eigen afkomst, maar zij geeft ons de dwaze illusie dat wij het hele blanke ras plotseling naar onze hand kunnen zetten. Elke oosterling die zich aan deze afstompende vreugde overgeeft, is verloren. Persoon lijk neem ik deze neiging niet al te ernstig. Daï Do is echter zo ver gegaan dat hij met een blanke vrouw is getrouwd en haar trouw blijft. En het is een vrouw van de kwade soort. Een afstammeling van een niets nut van een zogenaamde Russische graaf, gestrand in Seoel, waar hij moeite had het hoofd boven water te houden. Ik had Vera gekend als een blond meisje, eer ik het Koreaanse stof van mijn schoenen schudde. Ik vond haar terug als mevrouw Daï Do. En haar man was niet al leen de rechterhand van Syngman Rhee en diens fi nancieel adviseur, maar vooral ook de enige erfgenaam van onze grootste handelsonderneming op het gebied van zijden stoffen, katoen, opium en andere artikelen. Het lag voor de hand, dat zij met zijn vermogen was getrouwd. Zij deed nauwelijks moeite dit te verbergen. Zij leefden in een voortdurend conflict, dat nooit tot oplossing zou komen. Deze vrouwen worden in eigen kring niet meer geheel aanvaard en in het nieuwe mi lieu passen zij niet. Zij voelen zich zelden gelukkig. Vera liet zich door haar man onderhouden, kleden als een vorstin en verwennen als een prinses, maar hij bleef voor haar de oosterling. Hij /erknoeide zijn leven om het haar naar de zin te maken. Te Seoel vertelde Daï Do mij in 1951 het volgende. Hij had mij tevoren laten zweren dat ik het onderhoud als strikt vertrouwelijk zou beschouwen en mij tevens gezegd dat hij zijn mededelingen in elk geval zou ont kennen, wanneer ik geen geheimhouding betrachtte. Ik vertrek binnenkort voor langere tijd naar Euro pa met een speciale opdracht, zei hij En aangezien de situatie hier onzeker blijft, gaat mijn vrouw met mij mee. Ik voel er echter weinig voor haar te Parijs honger te laten lijden. Intussen kan ik mij in mijn positie niet veroorloven de instanties hier te verzoeken mij grote bedragen over te maken als ik eenmaal in Europa ben en aangezien jij overal je relaties hebt zitten, dacht ik zo. Twee maanden later beschikte mevrouw Daï Do door mijn discrete tussenkomst te Parijs over een be drag, waarvan zij in het westen tot aan haar dood zou kunnen leven. Naar gewoonte had ik een paar docu menten aangaande deze delicate en verboden transac ties bewaard, die voor een man in de positie van Daï Do hoogst compromitterend waren. Nadat ik zelf te Parijs was aangekomen nam ik con tact met het echtpaar Daï Do op. Hij kwam mij hof felijk tegemoet. Vera gunde mij evenwel nauwelijks een plaats aan haar tafel. Ik liet mij door haar vertoon van gastvrijheid niet misleiden. In haar huis heerste een sombere stemming, die elk ongelukkig huwelijk meebrengt en belangwekkende personen trof ik er nooit. Deze vrouw voelde zich zozeer opgejaagd door wat an dere vrouwen, die met hun eigen ras zijn getrouwd, ach ter haar rug konden fluisteren, dat zij het liever zonder kennissen stelde. (Wordt vervolgd) Wilde zwynen. Een kudde van onge veer vijftig wilde zwijnen, die 's nachts de rijksweg WeertRoermond bij Horn overstak, is door auto's aangereden. Vijf zwijnen kwamen om het leven. De auto's werden licht beschadigd. „Presto" is dood. De Rotterdamse po litiehond „Presto", die bij meer dan twee duizend zaken assisteerde ea die werd be schouwd als de beste speurhond van ons land, leeft niet meer. Sinds het begin van het jaar was hij al met pensioen. Enige tijd geleden kreeg het dier een hartaanval en toen dit zich gisteren herhaalde, heeft de dierenarts 'm uit zijn lijden geholpen. Het bleek, dat „Presto" ook een aandoening aan nier en longen had. Het stoffelijk overschot zal worden geprepareerd en een plaats krijgen in het museum van de Rotterdam se politie. Ir. Ehrenburg overleden. Te Dokkum is in de leeftijd van 74 jaar overleden ir. H. H. Ehrenburg, oud-directeur van de n.v. elektriciteitsmaatschappij IJselcentrale te Zwolle en het Twents Centraal Station voor elektrische Stroomlevering in Hen gelo, welke beide bedrijven in 1951 zijn samengevoegd. Hij is voorzitter geweest van de Elektriciteitsraad en lid van de Zuiderzeeraad. Dodelijke val. De 30-jarige J. Beckers uit Maastricht is bij werkzaamheden aan een silo van een cementfabriek van een hoogte van dertien meter gevallen. Hij is korte tijd later overleden. Het slachtoffer was gehuwd en vader van twee kinderen. Advertentie Warme schotels LUNCHROOM Grote Houtstraat 105 Tel. 18598 Stadsschouwburg: Vandaag 20 uur: Haagse Comedie met „De dolleman" Concertgebouw: Woensdag 20 uur: Con cert door Heemsteedse Chr. Oratorium vereniging en Rotterdams Kamerorkest. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur: Journalistencabaret „Pers-Vers". BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag en woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en donderdag 14 en 16.15 uur: „De blauwe engel", 18 jaar. Donderdag 19 en 21.15 uur: „08/15" deel III. Frans Haflstheater: Vandaag 20 uur, woensdag en donderdag 14. 19 en 21.15 uur „Die tolle Lola", 14 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met don derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Een van hen was een canaille", 18 jaar. Luxor Theater: Vandaag 20 uur: „Huis van bamboe", 18 jaar. Woensdag 14 en 20 uur: „Narcotica", 18 jaar. Donderdag 14 en 20 uur: „Geladen zaterdag" 18 jaar. Minerva Theater: Woensdag en donder dag 20.15 uur: „De lord, de lady en de butler", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: ..Some like it hot", 18 jaar. Roxy Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De ridder der wraak", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met don derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Een gentle man wordt geen sheriff" alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): Van dag en donderdag 20 uur: „Dodende lief de", 18 jaar. TENTOONSTELLINGEN Rloemenheuvel (Bloemendaal): Tot 14 november dagelijks van 10-17 uur en zon dags van 14-17 uur: Expositie van diora ma's van dr. W. G. L. Wieringa. Hoofdwacht: Tot 15 november dagelijks van 12.3016 uur, zaterdag en zondag 15- 17 uur: Expositie van Vereniging „Haer- lem" van platen, aquarellen en etsen van Haarlem. Vandaag 19.30 uur toelichting door mej. dr. G. H. Kurtz. „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 december dagelijks (ook zondags) van 10 tot 22 uur: Expositie van werken van Theodoor Heynes. Kunstzaal Oud Ambacht (Omvalspoort) Tot 23 november dagelijks van 10-17 uur en zondag 13-17 uur: Expositie van teke ningen, aquarellen en grafisch werk van Ety Kolkman. Museum ,.Het Huis van Looy" (Kam perlaan): Tot 16 november dagelijks van 10 tot 12.30 en van 13.30 tot 17 uur, zon dag van 14 tot 17 jaar: Jubileumexpositie leven en werk van Jacobus van Looy. DIVERSEN Zuider Buiten Spaarne: Woensdag 14.30 uur: Aankomst Sint Nicolaas. Gemeenschapshuis (Zandvoort): Vandaag 20 uur: Muziekavond van Culturele Kring ,,'t Helm". (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 6 novem ber).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 11