Ballerina Irene Skorik
gastsoliste in Haarlem
Peter Maag verlaat de
Nederlandse Opera
FILATELIE
Nederlands Ballet
Openbaar Kunstbezit in drie jaren
een cultureel begrip geworden
Koning Boudewijn wordt
20 november eredoctor
Puzzel no. 10
Per walvis Het
Kanaal over
Heaton-concert" van Henri van Praag
uitgevoerd door Kunstmaandorkest
ZATERDAG 14 NOVEMBER 1959
11
Brusselse universiteit
eert hartspecialisten
De dominee van IVatford
Onder auspiciën van
Haarlems Dagblad
IJmuider Courant
Reductiebon
voor 2 plaatsen
Reductiebon
voor 2 plaatsen
Voor goode mm
duurzame uloeren
EDKLHOUT
Kerkelijk Nieuws
P. Zwaanstvijk
DE DIRIGENT PETER MAAG heeft de directie van de Nederlandse Opera
verzocht zijn verbintenis als muzikaal leider per ultimo november 1959 te mogen
beëindigen. De directie van de Nederlandse Opera heeft dit verzoek ingewilligd.
Uiteraard betreuren beide betrokkenen dat men na een betrekkeiyk korte tyd de
samenwerking moest beëindigen, doch men heeft zich moeten realiseren dat het
beter is uit elkaar te gaan, wanneer twee partners een muzikaal leider en een
opera-instituut die ieder op zichzelf tot voortreffelyke prestaties in staat bleken
bij samenwerking niet de harmonie kunnen vinden die tot artistiek verantwoorde
resultaten leidt
Dit communiqué is door beide partijen
te Milaan ondertekend, gelijk met de
overeenkomst, waarbij het voor twee jaar
aangegane contract met Peter Maag is
verbroken. Aldus deelde mr. Evert Cor
nells namens de directie der Nederland
se Opera te Amsterdam aan de pers me
de.
Mr. Cornelis deelde ons voorts nog me
de, dat Peter Maag zijn werkzaamheden
bij de Opera terstond staakt. Men hoopt
zoveel als doenlijk het aangekondigde ope
raseizoen alsnog uit te voeren. Dit is voor
al inzake de opera's, die door Peter Maag
zouden worden geleid, een probleem. Voor
alsnog vreest men de Orffavond en de
Zauberflöte op zijn minst te moeten ver
schuiven. Men betreurt een en ander ten
zeerste. Toegegeven wordt dat er ernsti
ge fouten zijn gemaakt. Het terugnemen
van de Carmenopvoering, veertien dagen
geleden had slechts technische moeilijkhe-
Advertentie
Bij VERKOUDHEID, HOESTEN EN NIEZEN
geven een peer Pottertje! in de mond
nel verlichting. Duizenden vinden er
degelijk! beat bij. Potter'! Linie is ge
liefd bij roken, zangers en sprekers
Ixr. N. TIN Nil
In handige
plotte doosjet d SS cent
i N.V. miiiiiia
(Van onze correspondent in Brussel)
Op 20 november zal koning Boudewijn
een eredoctoraat van de Vrije Universi
teit van Brussel ontvangen. Op 17 novem
ber wordt te Leuven een eredoctoraat uit
gereikt aan professor dr. A. G. Brom van
de geneeskundige faculteit van de univer
siteit van Leiden. Professor Brom's ver
diensten worden in België geëerd voor zijn
werk op het gebied van de geneeskunde
van het hart, de cardiologie. Te Brussel
worden verder professor Gross van het
kinderhospitaal van Boston en de Nobel
prijswinnaar professor Cournand van de
universiteit van Columbia eveneens tot
doctor honoris causa benoemd. Professor
Gross is de uitvinder van het kunsthart
waarmee reeds veertig Belgische kinde
ren in Boston en ongeveer vierhonderd
kinderen in België met succes werden ge
opereerd.
Belgische en buitenlandse cardiologen
worden op zondag, 20 november, op het pa
leis van Laeken uitgenodigd voor een we
tenschappelijk symposium over de hart
operaties. Dit symposium heeft plaats op
initiatief van de echtgenote van koning
Leopold, prinses Liliane, die een stichting
voor kinderen met hartziekten heeft opge
richt. In twee Brusselse hospitalen zal pro
fessor Gross hartoperaties bijwonen, wel
ke met behulp van zijn kunsthart worden
verricht.
Horizontaal: 1. familielid, 4. Bijb.. fig., 7.
nagel (Fr.), 9. watervogel, 10. badplaats in
België, 11. armoedige woning, 15. voort
planting en teruggolving van geluiden, 18.
twist, 19. jongensnaam, 20. knaagdier.
Verticaal: 1. trots, 2. veelstemmig, 3.
voegwoord (Eng.), 4. meisjesnaam, 5. boete,
6. buitenl. munt, 8. royaal, 12. stel, 13.
Haarlemse Scheepsbouw Mij. (afk.), 14.
truc (Ind.), 16. pers. vnw. (Duits), 17. das
(Eng.).
Oplossing puzzel no. 9:
Horizontaal: 1. brak; 4 vaal; 8. neer; 10.
snek; 12. Ede; 13. lel; 15. tel; 16. te; 17.
poëet; 19. ka; 20. normaal; 22. Orel; 24.
lomp; 26. edik; 28. zode; 29. on; 30. salon;
32. la; 34 ode; 35. lom; 36. bar; 37. mi;
38. Niger; 40 sa; 41. Elis; 43. rots; 45. tree;
47. eren; 49. Granada; 52. L.K.; 54. stère;
55. N.T.; 56. Erp: 58. eek; 59. ooi; 60. riem:
62. ende; 63. slak; 64. oase.
Verticaal: 1. bede; 2. ree; 3. ar; 5. as; 6.
ant; 7. leek; 8. netto; 9. teems; 11. klamp;
13. lor; 14. Lea; 17. polis; 18. talon; 20.
Ned; 21. lod; 23. rendier; 25. melasse 27.
kalis; 23 zomer; 29. oom; 31. log; 33. ara;
38. Niers; 39. roede: 42. leg; 44. tra; 45.
teler; 46. Sneek; 48. notie; 50. Ate; 51. ark.
53. kris: 55. node; 57. pel; 59. ons; 61. ma:
62. e.a.
Prijswinnaars vorige puzzel: Zr. J. K
Holtzer, Bilderdijkstraat 44, Haarlem.
7.50; Mevrouw M. Krijger, Hofstede-
straat 16, IJmuiden, 5,P. Bon, Ged
Raamgracht 28 A rood, Haarlem, ƒ2,50.
den tot oorzaak, die toegeschreven moe
ten worden aan de geringe repetitie-moge
lijkheid in de Amsterdamse Schouwburg
en de afwijkende omstandigheden voor
repetities in Frascati.
Ook betreurt men het engageren van
krachten, die door Peter Maag waren aan
bevolen Hun contracten lopen echter af
per 1 januari 1960 en zij zullen niet wor
den verlengd. Men is voornemens wellicht
reeds in december audities open te stellen
voor alle Nederlandse vocale krachten,
die een positie in de opera ambiëren. Men
hoopt aldus een overzicht te krijgen, waar
uit men te zijner tijd kan putten.
Wie Peter Maag als muzikaal leider en
als dirigent zal opvolgen, is uiteraard mo
menteel nog volkomen onzeker. Men heeft
nog geen overzicht wie er internationaal
beschikbaar en geschikt zijn.
LONDEN (UPI) Een Britse schrijver,
die tevens waterkers kweekt, Ronald
Pearson, wil op een walvis of een bruinvis
het Kanaal oversteken. Als hij er het geld
voor bij elkaar kan krijgen leent hij de vis
sen van het oceanarium van Florida, waar
ze naar verluidt een walvisje van bijna
vier meter en enkele bruinvissen getemd
hebben.' Volgens de News Chronicle is het
Pearson volkomen ernst met zijn plan en
is dit plan ook volgens andere Britse vis-
kenners niet zo gek.
Dr. F. C. Frazer van het natuurkundig
museum van Kensington noemde het een
plan dat zeer zeker uit te voeren is en dr.
Kenneth Blackhouse, die onlangs een be
zoek bracht aan het oceanarium van Flo
rida zei, dat hij zelf ook al eens aan zoiets
gedacht heeft,
„De bruinvissen in het oceanarium to
nen zich even intelligent en trainbaar als
chimpansees", zei hij. „Ik heb me door
hen door het water laten trekken. Ze heb
ben daar veel plezier in. Als de dieren in
een grote tank voor zo'n Kanaaltocht ge
traind zouden worden, zou het volgens mij
best gaan".
Pearson is van plan om gekleed in een
rubberpak en met een ademhalingsappa
raat op op de rug van de walvis te „rij
den". Of zich aan teugels te laten trekken
door enkele bruinvissen. Het zal dan waar
schijnlijk nodig zijn om een boot met een
tros vissen eraan als lokmiddel vooruit te
laten varen om de weg te wijzen.
Pearson zou op deze wijze meer belang
stelling willen kweken voor zeevissen, die
volgens hem opvallend intelligent en
vrindelijk voor de mensen zijn.
LONDEN (UPI) De Daily Mail ver
telt, dat de dominee van Watford gisteren
een kruiwagen vol met appels voor de
deur van zijn woning had geplaatst, voor
zien van het bordje: „tast toe". De domi
nee zoekt nu naar zijn kruiwagen.
OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
en
optreden van het
(directrice Sonia Gaskell)
dinsdag 17 november 1959
in de Stadsschouwburg
te Haarlem
aanvang 8 uur
PROGRAMMA:
Concerto Barocco
(chor. G. Balanchine;
muz. Joh. Seb. Bach)
Grand Pas Classique
(chor. V. Gsovsky;
muz. L. Aubert)
De Verloren Zoon
(chor. D. Lichine;
muz. S. Prokofjieff)
Suite en Blanc
(chor. S. Lifar;
muz. E. Lalo)
Aan de vleugels:
André Presser en Joop Stokkermans
Gast-soliste: Irène Skorik
Bij inlevering van deze
coupon genieten de lezers
van Haarlems Dagblad/Op
rechte Haarlemsche Courant
en IJmuider Courant de vol
gende reductie:
Stalles, balkon, frontloge
5.voor 4.—
Parket 4.25 voor 3.25
Parterre, zijloge
3.25 voor 2.50
Amph. theater
2.50 voor 2.—
Gaanderij ƒ1.25 voor ƒ1.
Alles Inbegrepen.
Voorstelling:
HET NEDERLANDS BALLET
17 november 1959
Inlevering van deze bon aan
de kassa van de Schouwburg
van 15 november af, tussen
1015 uur.
99
DE AMSTERDAMSE componist Henri
C. van Praag heeft een concert voor strijk
orkest geschreven en het genoemd naar de
buitenwijk Heaton van de Engelse stad
Bradford, waar het coïteert gecomponeerd
werd. Van Praags compositie is in de
openbaarheid gebracht onder de naam van
Heatonconcert. Voor de componist heeft
deze aanduiding natuurlijk haar betekenis
als herinneringsmotief, maar tot degenen,
voor wie het concert tot klinken wordt
gebracht, zegt de naam weinig. Blijkens
een mededeling van de componist, afge
drukt in het programma van het concert,
dat vrijdag door het Kunstmaandorkest
in het Concertgebouw te Amsterdam werd
gegeven en waarop het concert van Van
Praag werd uitgevoerd, zijn enkelen door
de naam op een dwaalspoor gebracht. Zij
zijn gaan denken aan een muzikale uit
beelding van het geaccidenteerde terrein
in de buurt van de stad Bradford. Als
preventieve raadgeving zegt de componist
dan nog: „de vraag of de stijgende passage
uit de laatste maten, unisono door alle
strijkers gespeeld, het beklimmen van een
der heuvels voorstelt, moet liever achter
wege blijven. Er is wederom zo moeilijk
een formeel antwoord op te geven". Maar
waarom dan dit probleem der buiten
muzikale concretisering opgeworpen? Voor
de onbevangen toehoorder is het zelfs niet
noodzakelijk, dat hij aan de weet komt.
dat Van Praags concert in Heaton of waar
dan ook ter wereld geschreven werd. Als
het niet zeer positief om programmatische
muziek gaat is het voor hem alleen maar
van belang of hij genieten kan van muziek,
die in zich zelf een totaliteit is; een zelf
standigheid. die hem gelukkig kan ma
ken en die hem er niet toe drijft toch nog
te proberen heuvels en dalen te „horen
en heuvelbestijgingen in klank te gaan
waarnemen.
IK HEB ER NIET mijn best voor gedaao
ook maar enige litteraire achtergrond in
de muziek te zoeken, maar wel heb ik
met aandacht geluisterd naar de vele goede
Een der werken die in de komende
jaargang van Openbaar Kunstbezit
zullen worden besproken: Danseresje
van Degas.
DINSDAGAVOND TREEDT het Ne
derlands Ballet onder directie van Sonia
Gaskell in de Haarlemse Schouwburg op
met een belangwekkend programma.
Daarin is onder meer de eerste uitvoe
ring van de nieuwe instudering van „Con
certo barocco" van George Balanchine
op het dubbelconcert van Bach opgeno
men. Sonja van Beers en Leonie Kramer,
twee zich thans snel ontplooiende talenten
van uitzonderlijke allure, zullen de solis
tische partijen vervullen. Als plaatselijke
noviteit komt de spectaculaire „Suite en
blanc" van Serge Lifar tot vertoning,
waaraan medewerking wordt verleend
door de gasterende ballerina Irene Sko
rik, die tezamen met Robert Morrow ook
een pas-de-deux uit het romantische stan
daardrepertoire zal vertolken.
IRENE SKORIK zal voor de danslief
hebbers onder het publiek geen onbeken
de zijn, integendeel. Zij heeft haar opmer
kelijke kwaliteiten trouwens al eerder in
Haarlem laten bewonderen, ongeveer tien
Irene Skorik
jaar geleden, toen zij als nog zeer jonge
ballerina deel van de fameuze Ballets des
Champs Elysées uitmaakte. Onder meer
wist zij zich toen te onderscheiden on
der een door Christian Dior ontworpen
hoek in „Treize danses" van Roland Pe
tit, waarin overigens ook het acrobatische
wonderkind Nelly Guillerme die thans als
Violette Verdy een internationale reputa
tie geniet en die later in dit seizoen even
eens voorstellingen van het Nederlands
Ballet komt opluisteren, sterk de aan
dacht trok. Irene Skorik is geboren als doch
ter van een Fransman en een Russische
emigrante in Parijs, waar zij werd opge
leid door Victor Gsovsky en zich bij de
voorname pedagoge Olga Preobrajenska
verder in technische finesse en stijlzui
verheid bekwaamde. Zij debuteerde in 1945.
IN DE EERSTE periode van haar car
rière wist zij zich door haar ideale ver
tolking van de rol van Leda in „Les
Amours de Jupiter" van Roland Petit reeds
van een plaats in de geschiedenisboeken
van het ballet te verzekeren. Als een twee
de Fanny Elssler werd zij toegejuicht om
de wijze, waarop zij de titelrol in „La
Sylphide" van de meer in de lijn van
Marie Taglioni werkende Nina Vyroubo-
va overnam. Zij is inderdaad een van de
zeer weinige hedendaagse danseressen die
door de vereniging van vertederende ex
pressiviteit en als het ware tot tweede na
tuur gesublimeerde techniek aan de idea
len van de romantiek weet te beantwoor
den. Van 1950 tot 1952 was zij prima bal
lerina bij de opera te München, vervol
gens trad zij toe tot het Berlijnse ensem
ble van Tatjana Gsovsky, tegenwoordig
treedt zij veelvuldig op in Straatsburg, in
welke nieuwe vestigingsplaats van de bal
letkunst een zowel traditioneel als experi
menteel repertoire wordt opgebouw. Met
de zogeheten combinatie „Les Etoiles de
Paris" onderneemt zij sinds 1957 Europe
se zomertournees.
NIEMAND ZAL willen ontkennen dat
het Nederlands Ballet door het vertrek van
figuren als Marianna Hilarides en Jaap
Flier een gevoelig verlies heeft geleden.
Men herstelt zich daarvan op dubbel op
zienbarende wijze, namelijk door het naar
voren schuiven van deugdelijk getrainde
jonge krachten en door het aantrekken
van buitenlandse gasten, die niet alleen
voorbeeldig werken voor de eigen gelede
ren, maar die tevens het publiek leren on
derscheiden volgens de hoogste normen.
En dit is van buitengewoon belangrijke
betekenis, nu de danskunst eindelijk vaste
voet in Nederland heeft gekregen, afge
zien nog van de artistieke vreugde om
hun aanwezigheid.
David Koning
Aanstaande maandag, 16 november, begint een zes weken durende radio
propagandacampagne voor Openbaar Kunstbezit, „stichting voor esthetische
vorming, door middel van de radio, in woord en beeld". Het moet voor de initiatief
nemer, de beeldhouwer Joh. Wertheim, een grote voldoening zijn op de resultaten
van de drie jaar dat Openbaar Kunstbezit thans bestaat, terug te zien: de stichting
begon in 1957 met 78.000 leden, het tweede en derde jaar waren er ruim negentig
duizend leden en voor de vierde cursus die op 18 januari 1960 begint met een
bespreking van het zelfportret van Carel Fabritius uit het Museum Boymans Van
Beuningen hebben zich nu al veertigduizend abonnees opgegeven. In totaal zijn
er nu ruim twaalf miljoen reprodukties van kunstwerken verspreid. Zoals men weet
omvat elke cursus veertig reprodukties, welke voor de radio worden besproken; de
abonnees krijgen die teksten toegestuurd. Het is gezien deze uitstekende resul
taten niet verwonderlijk dat de radio-propagandacampagne die tot januari aan
de nieuwe cursus voorafgaat, geopend zal worden door de staatssecretaris van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, mr. Y. Scholten, die werk en doel van
de stichting zal bespreken.
De voorzitter van de Stichting, prof. dr.
J. G. van Gelder, deelde tijdens een pers
conferentie in Amsterdam mee dat het be
stuur thans contact heeft met de Neder
landse Televisie Stichting. Het is gebleken
dat 83 percent van de abonnees uitsluitend
radio bezitten en het bestuur meent dat
er by de televisiebezitters een groot aan
tal potentiële abonnees is. Al is het tele
visiemedium dan niet het geschiktste zo
lang het geen kleuren heeft, toch biedt het
rijke kansen voor het tonen van sculpturen
en voor het vergelijken van kunstwerken.
In 1960 zullen in samenwerking met de
NTS enige experimenten worden gedaan
die dan hopelijk zullen leiden tot een
televisiecursus.
Evenals de vorige jaren zal het pro
gramma in 1960 bevatten: veertien schilde
rijen van de vijftiende tot en met de acht
tiende eeuw. zes van de negentiende en
zes van de twintigste eeuw, twee oude en
twee moderne tekeningen, beeldhouw
werken en bladen grafiek en tenslotte
twee voorbeelden van kunstnijverheid. Zo
zullen dan ook komend jaar weer mensen
in tienduizenden gezinnen, met kleuren-
reprodukties in de hand, luisteren naar
de radio-uitzendingen, waarin kenmerken
de voorbeelden uit ons nationaal kunst
bezit- door vooraanstaande deskundigen
worden besproken. Bij de te bespreken
werken is er een tiental van buitenlandse
kunstenaars, onder anderen van Corot,
Degas, Chagall, Braque en Kokoschka.
Gezien het feit dat in ons onderwijs van
overheidswege geen tijd en leerkrachten
voor kunstzinnige vorming beschikbaar
gesteld kunnen worden, wil het bestuur
het komende jaar vooral veel aandacht
aan de jeugd besteden; met kleurendia's
van de diverse jaargangen hoopt men
verder in de scholen door te dringen. Er
zijn er al vijftienduizend verspreid.
Opnieuw worden 175 werken van leven
de Nederlandse kunstenaars verloot onder
de leden die zich voor 21 november op de
jaargang 1960 herabonneren. Om deze ver
loting nog aantrekkelijker te maken, is een
hoofdprijs ingesteld die inhoudt dat de
winnaar van zichzelf of van iemand die
hij aanwijst, een portret mag doen schil
deren, beeldhouwen, tekenen o# etsen door
een kunstenaar, die hij uit een door het
bestuur opgestelde lijst van Nederlands
beste portrettisten kan kiezen.
Als nieuwe stimulans om het ledental te
verhogen stelt het bestuur twee kunst
boekjes als premie voor het aanbrengen
Advertentie
r
vloeren
HAARLEM
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Ommeren (toez.) M. van
der Leun, kand. te Sliedrecht.
Geref. Kerken
Bedankt voor Zwijndrecht-Grote Lindt
N. Korenhoff te Appingedam.
van een nieuwe abonnee beschikbaar:
„Rembrandt" van dr. A. B. de Vries, direc
teur van het Mauritshuis te Den Haag, en
„Schouwend Oog", een reeks beschou
wingen over moderne kunst van W. Jos.
de Gruiter, directeur van het Groninger
Museum voor Stad en Lande.
De gratis toegangskaart voor de Neder
landse musea zal ook dit seizoen aan
abonnees worden uitgereikt.
Het buitenland begint meer en meer be
langstelling te tonen voor het werk van
Openbaar Kunstbezit. In de Unie van
Zuid-Afrika verschijnt een enigszins ge
lijke uitgave als de Nederlandse over
Zuidafrikaanse kunstenaars van de negen
tiende en de twintigste eeuw; in België
stelt het Antwerps Museum voor Schone
Kunsten gekleurde prentbriefkaarten van
zijn collectie op aanvraag beschikbaar
waarmee men radio-uitzendingen kan
volgen. En de Fondation Européenne de la
Culture zou bij haar binnenkort verschij
nend orgaan „Culture and Character of
Europe" een keuze van veertig reproduk
ties naar Nederlandse kunstwerken uit de
afgelopen jaargangen als bijvoegsel van
haar blad verspreiden.
Onze medewerker voor beeldende kunst
tekent hierbij aan.
Ik ontmoette de beeldhouwer Joh. G
Wertheim onlangs op een atelier waar hij
een aquarel kwam uitzoeken voor de ver
loting van kunstwerken onder de abon
nees op „Openbaar Kunstbezit". Hij hoopt
tot een aankoop van een 175 werken te ko
men. De stichting heeft hier een 80.000
gulden voor ter beschikking. Natuurlijk is
Wertheim hiervoor niet alleen op stap
Voor al het werk van Openbaar Kunstbe
zit zijn vele mensen ingeschakeld. Wert
heim doet volgens zijn vrienden en bewon
deraars van zijn fijnzinnige kunst al veel
te veel voor Openbaar Kunstbezit.
De stichting mag geen winst maken en
dus zoekt men naar een in de geest van
de stichting passende besteding van het
geen aan abonnementsgelden binnen
komt. Zo verrijkte men het Nederlands
openbaar kunstbezit met een cadeau aan
de Maatschappij Rembrandt bij het jubi
leum van deze maatschappij: een schilde
rijtje dat de collectie van het Dordrechtse
Museum weer aantrekkelijker maakte.
Wertheim raakt niet gauw uitgepraat
over zijn „Openbaar Kunstbezit." De wor
dingsgeschiedenis is al zo'n boeiende. Ho
pelijk is het Wertheim eens gegeven die
zelf te schrijven. Te weinig naar zijn zin
is de cursus nog geaccepteerd in alle la
gen van ons volk. Maar wel ontving hij
de plezierigste reacties van mensen, wier
ogen voor kunst zijn opengegaan. Veel tijd
moet hij besteden aan het beantwoorden
van reacties op het in de cursus gebode-
ne. Maar hij wenst reacties, hij wenst ac
tieve belangstelling. Zo verzoekt de stich
ting aan de gelukkige prijswinnaars een
schrijven aan de auteurs van hun nieuwe
particuliere kunstbezit. Leerlingen van
middelbare scholen blijken de reproduk
ties wel te gebruiken voor hun scripties
en zij informeerden bij de stichting hoe
en waar zij hun materiaal voor die scrip
ties konden aanvullen. Maar ook werd
Wertheim vanuit het buitenland om advies
voor het opzetten van zaken als ons „Open
baar Kunstbezit" gevraagd. Dat kostte
hem laatst weer drie dagen op een con
gres in Zwitserland. Plannen voor een
verdere uitbouw van het stichtingswerk
heeft hij genoeg. En als hij daar over
doorpraat denk ik ook: Wertheim, vergeet
je eigen mooie werk niet.' En hoop op nog
enige duizenden abonnees, die de realisa
tie van die plannen zullen vergemakke
lijken.
Bob Buys
kwaliteiten, die bij de uitvoering onder
leiding van de dirigent Anton Kersjes aan
de dag traden. Van Praag is een compo
nist, die zijn vak verstaat. In zijn concert
openbaart zich een knappe contrapunti-
sche bedrevenheid, zin voor sfeer en
klankexpressie, ritmiek en melodische
fantasie, alle factoren die vooral in de
eerste twee delen van het werk het best
hun plaats hebben gekregen. Het slot-
allegretto boet merkbaar aan spanning in,
de afsluiting daarvan is zelfs zwak en
daardoor weinig voldoening gevend.
OVERIGENS kon men respect hebben
voor de strijkers van het Kunstmaand
orkest en hun dirigent om de verzorgde en
bezielde vertolking die hij aan Van Praags
Concert gaven.
De avond was geopend met de spran
kelende uitvoering van „La scala di seta",
een opera-ouverture van G. Rossini, waar
in ook aan de blazers een bijzonder be
langrijke taak gegeven werd, die zij met
technische en artistieke bekwaamheid vol
brachten. Even sprankelend van musi-
ceervreugde werd na de pauze Mendels-
sohns Vierde Symfonie, de „Italiaanse",
ten gehore gebracht, voortreffelijk geleid
door Anton Kersjes, wiens directie-capa
citeiten zich al even verheugend ontplooid
hebben als het technisch en kunstzinnig
gehalte van het orkest.
Een schoon en in veel opzichten ook
aangrijpend intermezzo kwam er met de
voordracht van Mozarts innige en ook
blijde Concert voor piano en orkest in A
(K.V. 414). Bijzonder mooi klonk de be
geleiding van het strijkorkest, twee hoorns
en twee hobo's bij het spel van de pianist
Jan Huckriede, dat vooral uitmuntte door
een warmere muzikaliteit en stijlbegrip.
Al kon men zich een meer uitgebalanceer
de en gavere pianistiek denken die van de
solist, zijn expressieve gerichtheid be-
wertke een vertolking, waarmee men
dankbaar kon zijn.
NIEUW-GUINEA. De postadmini
stratie van Ned. Nieuw-Guinea geeft
op 1 december aanstaande een nieuwe
frankeerwaarde van 1 gulden violet
uit. De zegel vertoont het portret van
Koningin Juliana in profiel en is in de
zelfde tekening uitgevoerd als de koer-
s erende Koninginnezegels (ontwerp
Sem Hartz). De zegel zal ook aan de
filatelistenloketten in Nederland ver
krijgbaar worden gesteld. De verkoop
prijs bedraagt een gulden.
FRANKRIJK. De Franse posteryen
hebben een postzegel van 20 fr. (blauw)
het licht doen zien, die gewijd is aan
de poliobestrijding. De zegel geeft een
symbolische voorstelling: een jongen
met twee krukken kijkt naar een licht
bundel met het woord „vaccin". Het
ontwerp is van Spitz en de gravure van
Cami.
TSJECHOSLOW AKIJE. De 150ste
sterfdag van de Oostenrijkse componist
Joseph Haydn (17321809) en de 150ste
geboortdag van de Britse natuurvorser
Charles Darwin (18091882) zyn her
dacht door de uitgifte van twee post
zegels. De 60 h. (blauw) laat het portret
van Haydn zien en de 3 kr. roodbruin
dat van Darwin.
GHANA. Einde november zal door
prins Philip, hertog van Edinburgh een
vijfdaags bezoek aan Ghana worden
gebracht. Naar aanleiding hiervan zal
op 24 november een postzegel van 3 d.
(rood en zwart) worden uitgegeven, die
slechts vijf dagen verkrijgbaar is. Op
de zegel komen het portret van de prins
in medaillon en het Ghanese wapen
voor.
NOORWEGEN. De dit jaar uitge
geven serie frankeerzegels met het por
tret van koning Olav V is aangevuld
met twee waarden: 50 ore (geelbruin)
en 90 öre (geel).
DE BELGISCHE KONGO EN ROE-
ANDA OEROEND1 hebben elk een
serie van twaalf postzegels het licht
doen zien, waarop beschermde dieren
uit deze landen zijn afgebeeld. De reeks
van de Belgische Kongo is als volgt
samengesteld: 10 c. paardantilope, 20 c.
witte neushoorn, 40 c. giraffe, 50 c.
galago, 1 fr. gorilla, 1,50 fr. zwarte
buffels, 2 fr. colobus, 3 fr. olifanten,
5 fr. okapi's, 6,50 fr. impala, 8 fr. reu-
zenlandschubdier en 10 fr. eland en
zebra's. De reeks van Roeanda Oeroen-
di omvat eveneens twaalf waarden,
maar hierop komen slechts zes afbeel
dingen van genoemde dieren voor.
VATICAANSTAD. Ter gelegenheid
van de inwijding van het nieuwe radio
station zijn twee postzegels, 25 en 60
lire, uitgekomen. Op beide waarden
ziet men de zendmast van het nieuwe
station, die vijf Romeinse kerken met
de er voor geplaatste obelisken te zien
geeft: 5 en 50 lire St. Jan van Late-
ranen, 10 en 60 lire St. Maria Maggiore,
15 en 100 lire St. Piet er, 25 en 200 lire
Piazza del Popoio en 35 en 500 lire
Trinita del Monti.