MMoclcl Bloemendaal krijgt geen „lange kuip" bij Julianalaan Vervanger van „De Adriaan" naar de Nieuwe Waterweg? Koor Katholiek Haarlem gaf indrukwekkend concert Parkeerblok met grendel Militair reed negen jaar in zelfde auto Uitvinding van Heemstedenaar Herbegrafenis van Smirnoff in Heemstede Beroemde, sinds eeuwen verdwenen, schilderyen bij Amerikaanse televisiemonteur teruggevonden „Chinezen persten ons verklaringen af" VRIJDAG 2 0 NOVEMBER 19 59 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 7 Gemeente wil niet meewerken aan verlichting en onderhond van geprojecteerde viaduct VEROLME VRAAGT MOLEN TERUG Openbare Werken van Haarlem: We willen molen hier houden" socks of standing ATA X-TA XI 1.2.3.4.5 Derde concert in V-serie van N.Ph.O. Straatnamen in Sinnevelt Oudheidkundige vondst in de Sahara Teruggekeerde Indiërs: „De provincie Noordholland zal er toe overgaan een viaduct te maken over de Julianalaan in Overveen, dat een onderdeel vormt van de westelijke randweg tussen de Heussensstraat en de Zjjlweg. Een „lange kuip" komt er dus niet, zoals het gemeentebestuur van Bloemendaal en vele bewoners gewenst hadden. Het gemeente bestuur heeft al het mogelijke gedaan om te voorkomen, dat er een viaduct met de daaraan verbonden nadelen, ter plaatse zou komen, echter zonder succes", aldus sprak donderdagmiddag de burgemeester dr. D. H. Peereboom Voller in de ver gadering van de gemeenteraad van Bloemendaal. „Tijdens besprekingen met de provincie is steeds gevraagd mee en samen te werken", aldus de burgemeester. „Maar hoewel wij er naar gestreefd hebben is er niets van gekomen. Het resultaat is geworden, dat in het oorspronkelijke plan van de provincie, ondanks vele pogingen, niets is veranderd". De burgemeester sprak in antwoord op een vraag van het raadslid ir. T i r i o n (V.V.D.), die informeerde of er toch nog een mogelijkheid bestond bij de provincie of het rijk iets te bereiken. Hij merkte op, dat alle acties van de zijde van Bloemen daal op niets zijn uitgelopen. „Zij liepen vast op een betonnen wand". Het ge meentebestuur heeft nog nooit een teke ning van het te bouwen viaduct gezien. Alleen kreeg het te horen, dat de beste krachten van de provincie daaraan mede werking hadden verleend. Het gemeentebestuur heeft wel een ver zoek ontvangen het viaduct te willen schoonhouden en het te verlichten. Daar aan zal de gemeente geen medewerking verlenen. Het viaduct is alleen via Haar lem te bereiken en bovendien is het col lege van B. en W. nog niet op de hoogte hoe het viaduct er uit zal zien. De gemeente is feitelijk volkomen buiten het gesprek gehouden en is erg geschokt, dat het viaduct dwars door een woonwijk aangelegd zal worden. Reinigingsrechten Een groot deel der vergadering was ge wijd aan een bespreking over de plannen van B. en W. een verordening op de hef fing en invordering van reinigingsrechten en op het ophalen van afvalstoffen en het gebruik van uniforme vuilnisemmers vast te stellen. De raadsleden kregen gelegen heid hun visie op de ontworpen regelingen te geven. B. en W. zullen binnenkort met een definitief voorstel komen. Bleek en Berg De vergadering besloot over te gaan tot aankoop van de gronden en opstallen van „Bleek en Berg" tegen een bedrag van 96.000 en het aangaan van een daarvoor benodigde lening. Sedert 1 mei 1937 heeft de gemeente de gronden in huur. Zij heeft de terreinen verhuurd aan de hockeyclub HBS en de voetbalclub „Bloemendaal". Mr. Vliegen (Arbeid) noemde het besluit voor de sport in de gemeente van groot belang, omdat de sportterreinen be houden blijven. In de loop der jaren zijn vele kosten gemaakt en het zou te be treuren zijn geweest als de velden wegens het eindigen van de huur verloren zouden gaan. Verkoop van huizen Met de stemmen van de leden der fractie van de Partij van de Arbeid tegen besloot de raad tot verkoop van de gemeente woningen Recifelaan 4, 6, 16. 24 en 34 aan de bewoners tegen een bedrag gelijk aan 135 percent van de getaxeerde waarde van het object, zoals die bij openbare verkoop voor beleggingsdoeleinden zou zijn te ver wachten. Bij de bespreking over het voorstel zeide mr. Vliegen bezwaren te hebben tegen verkoop van gemeentebezit. Hij noemde het onjuist waardevol bezit prijs te geven. Nadat ir. T i r i o n (V.V.D.) betoogd had geen bezwaren tegen het voorstel te heb ben, werd het aanvaard. Verbreding Bovenweg De vergadering verenigde zich met een voorstel van B. en W. tot het kopen van grond, groot 8 are en 80 c.a., tegen een prijs van f 12.841, ten behoeve van de ver betering' en verbreding van de Bovenweg en de Oosterduinweg. Advertentie ANEGANG 44 A - TEL. 15725 Uw aangewezen adres voor GERO - luxe - kunstnijverheldsartikelen Huldiging in garage van Ripperdakazerne Militairen hebben in het algemeen de naam van nogal gemakkelijk om te sprin gen met het materiaal dat aan hun zor gen is toevertrouwd. Zo'n militair is be slist niet de man die vanmorgen in de gar nizoensgarage van de genie bij de Ripper dakazerne in Haarlem werd gehuldigd voor een bijzondere prestatie. Korporaal eerste klas J. van der Zwaag uit de Krit- zingerstraat in Haarlem reed negen jaar lang in dezelfde auto en legde daarmee zonder „brokken" en noemenswaardige revisie 211.000 km. af. De huldiging ge schiedde in het bijzijn van onder meer de èarnizoenscommandant luitenant-kolonel F. Roufaer en de kazernecommandant lui tenant-kolonel H. Renkema. De commandant van de garage, reserve kapitein C.L.A. Schrassert Bert prees kor- pcvaal Van der Zwaag als een prima chauffeur. Hij heeft zijn auto onderhouden op een wijze die boven alle lof verheven is. De laatste jaren is er nogal eens kritiek ge t op het leger. Het is prettig te zien w een goed onderhoud vermag. Ik moet ee rste klacht nog horen, aldus spreker d:e de korporaal een bij ministeriële be schikking toegekende gratificatie over handigde. Mevrouw Van der Zwaag kreeg bloemen. Verder deelde kapitein Schras sert Bert mee dat de chauffeur de wagen waarin hij zijn recordprestatie leverde mag verwisselen voor de fonkelnieuwe auto die naast het „oude beestje" stond opgesteld. B(j de besprekingen deelde de burge meester mee, dat Gedeputeerde Staten van Noordholland het uitbreidingsplan van Haarlem voor het gebied tussen de Lo- rentzkade en de grens van Overveen heb ben goedgekeurd. In dat plan is geen weg geprojecteerd die loopt van de Ramplaan naar Aerdenhout. Wel hebben Gedeputeer de Staten de gemeentebesturen van Haar lem en Bloemendaal in overweging ge geven besprekingen te voeren en de bur gemeester deelde mede, dat Bloemendaal hieraan medewerking zal verlenen. De nieuwe weg is voor het doorgaand verkeer van groot belang en de Elswouts'aan kan dan gebruikt worden voor het toeristisch verkeer. De raad besloot dan ook tegen het besluit van Gedeputeerde Staten niet in beroep te gaan bij de Kroon. Gasovereenkomst De gemeenteraad besloot een overeen komst aan te gaan met de gemeente Haar lem inzake levering van gas aan Bloemen daal en tevens de ga^voorziening in Duin- lustoark te verbeteren. Jhr. Van Lennep (Prot. Chr. Groep) enir. Van der Laan (V.V.D.) brach ten hulde aan B. en W. en de directeur van het gasbedrijf voor het vele voorbe reidende werk dat in de afgelopen jaren verricht is. Bloemenheuvel Tijdens de rondvraag informeerde mevrouw Fahrenfor t-M e u f f e 1 s (V.V.D.) of de gemeente Bloemendaal in aanmerking kan komen voor een sub sidie ten behoeve van ..Bloemenheuvel", dat te beschouwen is als een buurthuis. Dan kan het gebouw opgeknapt worden. De burgemeester deelde mee, dat er plannen zijn het gebouw op te knappen en een subsidie beschikbaar te stellen voor het houdén van tentoonstellingen. Het is de bedoeling een stichting op cultureel gebied te vormen. Ook zullen in de „jacht- kamer" van Elswout kunstvoorwerpen van het rijk worden ondergebracht. Tenslotte deelde de burgemeester mee, dat het gemeentebestuur op korte termijn een rapport heeft samengesteld over het streekplan Zuid-Kennemerland, dat op 27 januari in de Raad van State behandeld zal worden. Op 20 mei 1954 kwam de houtzaag molen uit Alblasserdam gedemonteerd in Haarlem aan. De onderdelen liggen nog steeds opgeslagen. Advertentie T*xH«lfabW«kan ImH* Leckefaar N.V. - Hulst (Z) 99 Naar wij vernemen is de mogelijkheid niet uitgesloten, dat er binnenkort iets gaat gebeuren met de molen, die afkomstig is uit Alblasserdam en die thans reeds vijf jaar gedemonteerd in Haarlem opgesla gen ligt in afwachting van het moment, dat hij weer kan worden opgebouwd op de plaats waar destijds de beroemde mo len „De Adriaan" het Spaarne sierde. Wat is namelijk het geval? De heer C. Verolme, directeur van Verolme Verenig de Scheepswerven, kwam enige tijd ge leden op het idee, dat het misschien wel aardig zou zijn als hij op Rozenburg over een opvangstcentrum zou kunnen be schikken ter verwelkoming van zijn vele binnenlandse en buitenlandse relaties. Het moest iets specifiek Hollands zijn, meen de de heer Verolme, het diende te staan langs de Nieuwe Waterweg en tegelijker tijd herinnerde hij zich de gave houtzaag molen, die hij zelf in 1952 aan de vereni ging „De Hollandse molen" had geschon ken en die thans in Haarlem bij de dienst Openbare Werken ligt opgeslagen. Deze uit 1876 daterende houtzaagmolen stond tot oktober 1952 op de werf voorheen Jan Smit Czn n.v. te Alblasserdam. Deze werf werd toen gekocht door Verolme die het bedrijf onmiddellijk ging uitbreiden. Daardoor werd het noodzakelijk, dat de molen gesloopt werd en, door hem aan de Voor de tweede keer binnen het tijdsbestek van een half jaar heeft te Haarlem het Requiem van de Franse componist Maurice Duruflé geklonken. Na de uitvoering van het werk door de Christelijke Oratoriumvereniging tijdens het internationale orgelconcours van de afgelopen zomer, kwam het R.K. Koor Haarlem donderdag avond op zijn beurt aandacht vragen voor de magistrale compositie met een ver tolking, die opnieuw de uitzonderlijke schoonheid en de religieuze bewogenheid, als uitdrukking van een innerlijk diep-ondergaan persoonlijk geloof, heeft kunnen schenken. De liturgische tekst van de Dodenmis heeft in de loop der eeuwen ver schillende componisten geïnspireerd tot het schrijven van muziek, die ongetwijfeld in de meeste gevallen gekenmerkt werd door een opvallend subjectief element. Mogelijk staat het Requiem van Orlando di Lasso gecomponeerd voor a capella koor nog het dichtst bij de objectieve sfeer van de Gregoriaanse mis. De Dodenmis van Berlioz is doortrokken van de geest der romantiek op een niveau van uiterlijk heid. Cherubini's „Requiem" is veel gaver van expressie, dat van Mozart geeft een ontroering, die de toehoorder stil maakt en hem tot bezinning brengt over ons aller levensweg. Het Requiem van Verdi maakte indruk door de dramatische gevoels- expansies, dat van Gabriël Fauré bracht een intieme muzikale verfijning, schoon en vol uitdrukking. Maar Duruflé's „Requiem" gaat hier weer bovenuit, omdat hierin zich de synthese van kunstenaar en religieus denkende en gelovende mens als een wonder van muziek openbaarde. DE FIETSENDIEFSTAL is een van de grootste zorgenkinderen van de politie. Vorig jaar deden bijna twintigduizend be woners van ons land er aangifte van dat hun fiets verdwenen was. Vergeleken met 1957 betekent dit een stijging met meer dan tweeduizend. Ook de cijfers voor bromfietsen, scooters en motoren zijn niet te verwaarlozen: hieman werden er vorig jaar bijna 4900 gestolen. De heer K. Suyk, directeur van een Heemsteedse metaalgieterij, zon op een oplossing. Op de bekende parkeertegel ontwierp hij een metalen grendel die het onmogelijk maakt het wiel uit de sleuf te halen. Omdat in Amsterdam het aantal diefstallen het grootst is ging de uitvinder eens praten me inspecteur Verbiest van het bureau ter voorkoming van misdrijven in het hoofdstedelijk politiebureau. Hier zag men er wel iets in en men gaf enkele adviezen om het prototype dat de heer Suyk had laten vervaardigen, nog te ver beteren. Gisteren hebben we de vinding op het politiebureau in Amsterdam bekeken. In een uitsparing opzij van de sleuf zit een as met een draaibare beugel. Als het wiel in de slew/ staat bevindt de beugel zich vlak boven de velg van het wiel. Door de beugel te „verzekeren" met een hangslot kan men het wiel onmogelijk uit de sleuf verwijderen. De heer Suyk heeft twee ty pen parkeerblok ken ontworpen. Het ene is geschikt voor fietsen en bromfietsen (drie bandbreedten) en het andere voor scooters en motoren. Wat de toepassing betreft ziet inspec teur Verbiest van de hoofdstedelijke po litie in ieder geval mogelijkheden voor particulier gebruik Mensen die bijvoor beeld op een etage wonen, zouden hun fiets veilig tegen diefstal kunnen laten staan in hun eigen parkeertegel. Ook zou het blok-met-grendel gebruikt kunnen worden op fabrieksterreinen en dergelijke Wat het algemeen gebruik betreft zijn er nog enkele bedenkingen. De Amsterdamse politie overweegt de parkeertegel van de heer Suyk een half jaar aan de praktijk te toetsen. De Heem stedenaar denkt er over zijn vinding, als deze in de praktijk bevalt, ook onder de aandacht te brengen van de betrokken in stanties in Denemarken. Want ook in dit land is het aantal diefstallen van fietsen, bromfietsen, scooters en motoren zeer groot. Advertentie Op de algemene begraafplaats te Heem stede heeft vanmorgen in alle stilte de her begrafenis plaatsgehad van het stoffelijk overschot van de bekende K.L.M.-vlieger Iwan Smirnoff, die op 30 oktober 1956 op het eiland Mallorca overleden is. De oud- K.L.M.-vliegers Abspoel. Van Dijk. Frijns, Van Veenendaal en Viruly en de boord werktuigkundige Grosfeld. namen het initiatief om het stoffelijk overschot van „de Turk" naar Nederland over te bren gen. Men was namelijk van oordeel, dat hij in Spanje geen waardige laatste rust plaats had gekregen en met instemming van de tweede vrouw van Smirnoff besloot men hem in Heemstede een plaats te ge ven in het graf van zijn eerste vrouw. Woensdag arriveerde het stoffelijk over schot van de oud-K.L.M.-er, de man die destijds de meeste vlieguren ter wereld bezat, in Amsterdam en vanmorgen heeft de herbegrafenis plaatsgehad waarbij zes van Smirnoff's tijdgenoten als slippendra- gers fungeerden. Namens de K.L.M.-directie was bij de ze plechtigheid mr. H. Scholten aanwezig Er waren enkele kransen, er werd niet ge sproken. vereniging „De Hollandse Molen" aan te bieden meende de heer Verolme, dat de molen voor het nageslacht behouden kon blijven. „De Hollandse Molen" accepteer de dit (gratis) aanbod gaarne en men wendde zich korte tijd later tot de stad Amersfoort met de vraag of er in de kei- stad wellicht belangstelling voor de hout zaagmolen bestond. Amersfoort weigerde echter en vervolgens was Haarlem aan de beurt. Haarlem voelde er wel iets voor voor al, ook omdat er reeds diverse pogingen in het werk gesteld waren om op de plaats waar eens de molen „De Adriaan" aan de Papentorenvest had gestaan, een nieu we molen te plaatsen. Op 23 april 1932 was „De Adriaan" in vlammen opgegaan en het gemeentebestuur was van oordeel dat men in de molen uit Alblasserdam een waardig opvolger voor „De Adriaan" had gevonden.r~ De dienst Openbare Wereken stelde een onderzoek in en berekende dat het plaat sen 60.000.- zou gaan kosten. De funde ring van de vroegere molen bestond nog wel, maar deze diende toch veranderd en verstevigd te worden. De Vereniging „Haerlem" en de Stich ting Haarlems Bloei maakten een plan om een comité te vormen om te trachten de noodzakelijke gelden bij de burgerij in te zamelen en het gevolg van al deze goed bedoelde plannen was, dat de gedemon teerde molen op 20 mei 1954 in onderde len in Haarlem aankwam. i.u,_ fhpn&'H p*rolsis" Zij vormden tijd is er eigenlijk bitter niét de essentie van DURUFLé nam de oorspronkelijke litur gische melodie van het kerkelijke Re quiem als richtinggevende muzikale ge dachte in zijn werk op. Het was niet de eerste keer dat de componist een Grego riaans thema als grondslag voor een com positie koos, want ook het orgelwerk over Veni Creator" is op een Gregoriaanse melodie gebouwd. Onverbrekelijk is de eenheid tussen tekst en muziek. Daarbij moeten dan gevoegd worden de emoties en de stroom van gedachten, die de com ponist bij het contact met het woord van de mis bezielden en het karakter van zijn muziek bepaalden. En zo werd dit Re quiem een getuigenis van kunstenaarschap en van geloofsleven beide. Onuitputtelijk lijkt de inspiratiebron te zijn geweest, waaruit Duruflé's melodieën opwelden. Met een meesterlijk begrip voor klankkleuren bracht hij een instrumen tatie tot stand, waardoor de orkestinstru menten en het orgel van een onmisbare functionele betekenis konden worden. MET BEWONDERENSWAARDIGE be heersing van de vele moelijkheden, die de uitvoering bood, heeft het Koor Katho liek Haarlem onder de bekwame en kunst zinnige leiding van de dirigent Albert de Klerk het „Requiem" ten gehore gebracht. De vertolking kende hoogtepunten van losbrekende bewogenheid als expressie van angst voor gevreesde verschrikkingen. Maar ook waren er de ogenblikken van hymnische extase, uitgezongen in een jui- En sinds die weinig gebeurd. Haarlem wilde de molen bijzonder graag opbouwen, maar daartoe had men de steun van provincie, rijk en de vereniging „De Hollandse Molen" no dig en bovendien stelde en stelt men zich op het standpunt dat de molen bovendien rendabel gemaakt dient te worden. Tot nu toe is men er echter niet in geslaagd een serieuze gegadigde te vinden, maar toch was men bij Openbare Werken niet bereid om de molen onmiddellijk weer aan de oorspronkelijke eigenaar, de heer Verol me, terug te geven. „Het is een houtzaagmolen en die kan men nu eenmaal niet ombouwen tot café restaurant zonder het karakter van de mo len aan te tasten", aldus een woordvoer der van Openbare Werken, „trouwens we hebben hier de moed nog lang niet opge geven, zodra er zich een mogelijkheid voordoet zullen we die aangrijpen, we wil len de molen hier houden". De technisch adviseur van „De Hol landse Molen", architect A. J. de Koning, dacht er in feite ook zo over. „We hebben de heer Verolme aangeboden een bestaan de molen in het Botlek-gebied, de molen van de heer De Wild te Rozenburg, te adopteren, maar daar voelde deze niet zo veel voor. De heer Verolme wil de molen langs de Nieuwe Waterweg plaatsen, waar zijn relaties ontvangen kunnen worden, dichtbij de werven en met een mooi uit zicht over het water. Hij wil zijn eigen mo len weer terug". De heer De Koning voegde hieraan toe, dat ook „De Hollandse Molen" niet gaar ne ziet dat een molen tot café-restaurant zal worden omgebouwd. „Het zal echter wel meevallen", aldus de heer De Koning, „het wordt meer een ontvangstcentrum met een zitje langs het water en per slot van rekening kan de mo len, in wat voor een vorm ook, beter weer worden opgebouwd dan in Haarlem blij ven liggen. Bij Verolme Verenigde Scheepswerven kon men ons verder geen commentaar geven. „We weten niet wat de verdere stappen van de heer Verolme zijn. Maar zoals u weet wanneer de heer Verolme iets in zijn hoofd heeft, dan zet hij het door ook Op vrijdag 27 november heeft het derde concert van de V-serie van het Noordhol lands Philharmonisch Orkest plaats. Het concert, dat onder leiding staat van Henri Arends, wordt geopend met de Sinfonietta van Jan Mul. Janine Andrade is soliste in het derde vioolconcert van Saint Saëns. Na de pauze volgt een uitvoering van de Svmfonie in d kl.t. van Franck. JANINE ANDRADE werd in 1918 te Pa rijs geboren. Zij begon haar vioolstudie op vijfjarige leeftijd en toen zij 12 jaar oud was sloot zij haar studie aan het Conser vatoire de Paris af met de hoogste onder scheidingen. Nog in datzelfde jaar debu teerde zij met het orkest van de Concerts Colonnes, een van de bekendste orkesten van Parijs. Janine Andrade zette haar stu die voort bij Carl Flesch en Jacques Thi- baud. B. en W. van Haarlem hebben besloten de twee verbindingsstraten tussen het Herman Heijermansplatsoen en de Fok kerlaan in „Sinnevelt" de namen Herman Heijermanspad en Falklandstraai te ge ven. Falkland is het nseudoniem van de letterkundige Herman Heijermans. nochtans niet de essentie van de uitvoe ring. Want die openbaarde zich in een on ihaige tederheid van klérk n een ver fijning, die de materiële gebondenheid van de klank aan instrumenten en aan stem men deed vergeten. Deze zeldzame werke lijkheid trad aan de dag in een fragment van dit Requiem, in het bijzonder wel in het Sanctus, Agnus Dei, het subliem-een- voudige „Lux Aeterna" en het ijle „In Paradisum". HET KOOR der sopranen en alten, in een voorbeeldige eenheid van klankkleur zingend, onderscheidde zich bijzonder bij het bereiken van dit schone resultaat van de uitvoering. Ook kon men respect heb ben voor het betrekkelijk kleine mannen koor, dat gaaf en zuiver bleef zingen en dat zich niet liet verleiden tot geforceerde klank. Het Noordhollands Philharmonisch Or kest vertolkte met opvallende toewijding de belangrijke orkestpartij en richtte zich uitnemend naar de intenties van de diri gent Albert de Klerk. De solisten: de so praan Elisabeth Lugt en de baritort Leo Ketelaars vervulden met begrip hun be trekkelijk kleine taak in het werk. EEN OMVANGRIJKER aandeel hadden deze solisten in de Passions-cantate „Grab- musik" van Wolfgang Amadeus Mozart, die dit werk schreef op 11-jarige leeftijd. Het genie Mozart was niet aan leeftijd ge bonden om zich te manifesteren. Daar voor getuigde ook het Regina Coeli dat op deze avond na de cantate tot uitvoering kwam, een werk, dat Mozart componeerde toen hij vijftien jaar oud was en dat een onbegrijpelijke artistieke rijpheid demon streert. Elisabeth Lugt zong haar partijen in beide werken met beheerste klank, waarbij vooral het mezzo-register haar zangkwaliteiten op de voorgrond bracht. Leo Ketelaars kon zich als bariton uit stekend laten gelden als vertolker van de recitatieven en aria's voor „die Seele" van Mozarts cantate. Het slot-koor hiervan werd met fraaie klank door het koor ge- zongen. Juichend was de koorzang in het „Requiem Coeli", dat onder Albert de Klerks leiding een stralend slot van het concert werd. Voor het aandeel, dat de organist Kees Bornewasser met het begeleiden van het „Requiem" en de twee werken van Mozart op zich had genomen, past een woord van bijzondere waardering. P. Ztvaanswijk In de woning in Beverley Hills van een immigrant, die het beroep van hersteller van televisietoestellen uitoefent, zijn tien schilderijen van Italiaanse meesters aan getroffen, die een waarde vertegenwoordigen van miljoenen dollars. Een der schilderijen is de „Magdalena" van Michelangelo da Caravaggio (15731610). De waarde van dit schilderij, dat bekend stond als „het verloren gegane meesterwerk", bedraagt naar schatting anderhalf miljoen dollar. De televisiemonteur Alfonso Folio, die twee jaar geleden uit Milaan was geëmigreerd, had de doeken opgerold in zijn slaapkamer bewaard. De doeken zyn echter reeds veertien jaar geleden door Folio's zuster Maria Hataburda naar Amerika meegenomen en waren reeds geslachten lang in bezit van de familie. Michelangelo da Caravaggio is niet de beroemde Michelangelo uit Florence. Deze laatste leefde van 1475 tot 1564. Tot de ge vonden schilderijen behoren twee Tinto retto's, een Titiaan, een Giordano en een Rafael. De waarde van het laatste schilde rij wordt op een miljoen dollar geschat. Deskundigen schatten de waarde van de tien schilderijen op acht tot tien miljoen dollar. De Folio's behoeven zich om een ding niet bezorgd te maken: in Amerika worden geen invoerrechten voor kunst werken geheven. Een vooraanstaande Amerikaanse ex pert. prof. Carlton Ball, hoofd van de kunstafdeling aan de universiteit van Californië, zei dat hij pas in de authentici teit van de schilderijen zou geloven indien deze met alle moderne technieken zouden zijn onderzocht. De ordertekening en her kenning van de techniek van een meester zijn niet voldoende voor het vaststellen van de echtheid, aldus prof. Ball. De man die de oude meesters onder de aandacht der deskundigen heeft gebracht is een zakenman. Charles di Renzo. Renzo is zelf geen kunstkenner, maar had zich .geschokt" gevoeld door de schoonheid der schilderijen en had onmiddellijk deskun digen op de hoogte gesteld. Charles di Een Franse expeditie heeft diep in de Sahara sporen gevonden van een bescha ving, die naar de mening van oudheid kundigen 600 000 jaar oud is. De expeditie, die uit vijfenveertig man bestaat, is thans te Afellahlah, een grote oase in het hart van de woestijn, een 2.000 km ten zuid oosten van Algiers. Men heeft putten gevonden die er op wijzen dat er eens een rivier zo groot als de Rijn door de Sahara heeft gestroomd Ook heeft men stukken ruwbewerkt ge steente aangetroffen die vermoedelijk als leejs atjipadxa aa ïipnjqaS uftz suadeM onder leiding van de Franse onderzoeker Henri Lhöte Het wetenschappelijk onder zoek wordt geleid door de oudheidkundige dr. Mauny Renzo en zijn broer Jay treden thans op als zakenwaarnemers van Folio. Zij zullen met de schilderijen op tournee gaan en ze daarna voor Folio verkopen. De schil derijen bevinden zich momenteel in een bankkluis. Ze zijn niet verzekerd, omdat zulk een verzekering een te kostbare ge schiedenis zou worden. Folio en zijn zuster hebben de schilde rijen geërfd van hun grootmoeder, die ze had geërfd van een oom, kardinaal Senna Antonio, die in 1887 gestorven is. De kar dinaal had de doeken van een neef die secretaris is geweest van Ferdinando, koning van Napels. (Reuter. AFP en UPI). Een bekende kunsttaxateur en restaura teur te Chicago. Zlotof-Mirsky, heeft ge zegd, dat de schilderen authentiek zijn verklaard door prof. Amadore Porcella, een voorstaande deskundige op het gebied van de Renaissancekunst en catalogiseur van het Vaticaan. NEW DELHI (Reuter) India heeft communistisch China dinsdag beschul digd van gebruikmaking van bedreigin gen. druk en moeilijke levensomstandig heden om verklaringen af te persen van de Indische politiemannen die in oktober in Ladakh gevangen waren genomen. In een officiële verklaring van het In dische ministerie van buitenlandse zaken aan de pers werd gezegd, dat uit de eerste mededelingen van de vrijgelaten gevan genen was gebleken, dat zij van het tijd stip van hun gevangenneming af, bloot hadden gestaan aan verhoren. Volgens de voorzitter van de Indisch- Russische culturele vereniging, dr. A. V. Baliga. had de Chinese premier hun tij dens een bezoek aan Peking gezegd, dat de gevangenen hadden verklaard, dat de Chinese troepen bij de botsing in Ladakh geen mortieren en granaten hadden ge bruikt zoals India had betoogd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 7