Vaticaan was verbijsterd over Amerikaanse invasie Exposities te Amsterdam KELLER voor De Boekenweek 1960 De negen Muzen De Henri Sijthoff-prijs uitgereikt Critiek van „Washington Post" op Paus Joannes Veerboot ramde marinevaartuig DONDERDAG 10 DECEMBER 1959 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 15 verlichting Morele herbewapening met Duits toneelspel Edith Piaf weigert haar tournee te onderbreken Stefan Bergmann solist op ereconcerten in Engeland Prijs voor critiek Werken van Jac. van Looy in het Singer-museum Groot succes voor Renaten Tebaldi in Milaan Aanwijzingen omtrent de diefstal van een Granach I 'isser Neerlandiaprijzen W PHILIPS Jaarverslaggeving wordt steeds beter Prof. W. J. de Langen overleden Vier etsen van Chailloux voor Frans Halsmuseum Verkiezingen in Kongo Protocollaire voorschriften werden op alle mogelijke manieren overtreden Haarlems gemeentelijk kunstbezit is uitgebreid door de aankoop van een drie tal etsen van Roger Chailloux. Wij kunnen ze gaan bewonderen op een tentoonstel ling van voornamelijk grafiek en enkele tekeningen, die tot 24 december in de Am sterdamse kunsthandel M. L. de Boer ge houden wordt. Tot op zekere hoogte zou men Chailloux een moderne Goya kunnen noemen. Dat komt ten dele door de tech niek die hij toepast: de aquatint. Verder is er iets in Chaillouxs plaatsing der din gen op het vlak, waardoor ik even aan Goya moest denken. En ten slotte zijn er zijn bizarre en eigenlijk moeilijk onder woorden te brengen voorstellingen, die ge tuigen van een fel voelen en een critische geest. Bepaald vriendelijk is het huidige werk van Chailloux niet te noemen. Maar het ademt vrijer dan dat van de ook zo merkwaardige kunstenaar G. van den Eerenbeemt, die door zijn exposeren in Haarlem ons al bekend werd. Van den Eerenbeemt dwingt ook weer respect af voor zijn grafisch kunnen en de zo grote inzet voor zijn wonderlijke werk, waar van wij een stilleventje het gemakkelijkst zullen „zien" en waarmee een begin van waardering voor de rest gestimuleerd kan worden. Ook A. J. Veldhoen hebben wij in Haarlem leren bewonderen. Deze knappe etser vond de onderwerpen voor zijn hier geëxposeerde werk in het ziekenhuis. Al eerder bewees hij aan het bestaande iets te willen toevoegen door zich te richten op weinig of niet behandelde onderwerpen. Hij behandelde die van nu op indringen de en ook weer persoonlijke wijze. Dicht bij hem staat Henk Huig. Ik vermoed dat men diens werk ook wel eens „In 't Goe de Uur" zal tegenkomen. Men wachte daarop echter niet, want Nederland kent op het moment een groot aantal interes sante tekenaars en grafici, zodat moeilijk te zeggen valt wie spoedig aan de beurt zal komen. Huigs uitdrukkingswijze leek me persoonlijker geworden. Het onder werp, dat hij in het abatoir vond, mag voor een deel wel oorzaak genoemd wor den van een dramatisch te noemen uit drukkingsvorm, waaraan overigens iede re expressionistische overdrijving vreemd is. Ook mocht ik al eerder spreken van mijn bewondering en geloof in de litho graaf J. R. Mensinga, die ik gezien zijn kleurendrukken nu ook gerust schilder kan noemen. Harry op de Laak verrast met een landschap onder maanlicht. In deze ets is hij duidelijker dan in zijn an dere prenten, waarin bedoelingen dan toch weer gerealiseerd werden door een fel handschrift. Wijnberg, Van Norden en Koornstra zijn de overige vertegenwoor digden op deze expositie. TOT 30 DECEMBER exposeert dezelf de kunsthandel aquarellen van Jan Pee- ters. Peeters is een van de belangrijke fi guren, die de Hollandse Aquarellisten- kring hielp maken; door zijn eigen werk en door zijn adviezen en welgefundeerde critiek. Men kan dit door zijn werk begrij pen. Het getuigt van een grote intelligen tie, van concentratie en critisch vermo gen. Het is voorts van een grote gevoelig heid en menselijkheid. Het getuigt van grote liefde en bewondering voor belang- Advertentie ZIJLSTRAAT 63 - TEL. IS778 HAARLEM Een groep van dertig mijnwerkers uit het Roergebied die de Morele Herbewape ning voorstaan, zal in ons land een ideolo gisch toneelstuk opvoeren, als vervolg op de nationale verspreiding van het mani fest „Ideologie en co-existentie". De mijnwerkers maken deel uit van een gezelschap dat wordt gevormd door een internationale groep van de Morele Herbe wapening. Deze groep bestaat uit zestig mensen van twintig verschillende nationa liteiten. Het gezelschap brengt dit bezoek op uitnodiging van een aantal vooraan staande Nederlanders uit het bedrijfsle ven, de politiek, de vakbeweging en het onderwijs. Met hun stuk, „Hoffnung" ge titeld, zijn de mijnwerkers sedert eind ok tober op tournee in Europa. Hans Hartung, een vierendertig-jarige mijnwerker uit Gelsenkirchen, is de auteur. De afgelopen zomer ging het in première op de confe rentie van de Morele Herbewapening in Caux in Zwitserland. Het werd reeds ge speeld in Duitsland, Engeland, Wales en Schotland. De groep mijnwerkers en het internationale team zijn dinsdag uit Noord-Frankrijk aangekomen in Rotter dam, waar woensdag- en donderdagavond een voorstelling wordt gegeven. Zaterdag en zondag treedt de groep op in het Kur- haus-Paviljoen in Scheveningen. Begin volgende week vertrekt het gezelschap naar Parijs. De tournee welke Edith Piaf maakt langs concertzalen in Frankrijk, is een tragedie. De 44-jarige zangeres is enkele malen dicht bij een instorting geweest, maar zet door, zich met stimulerende middelen overeind houdend. Haar arts en haar vriendenkring hebben alles geprobeerd om Edith Piaf tot rusten te bewegen, maar koppig houdt ze vol. In Calais en Maubeuge heeft zij de vo rige week, met een afglijdende stem en zich bij wijlen vasthoudend aan de vleu gel op het toneel, haar voorstellingen tot een einde gebracht. In Evreux slingerde zij haar uitdaging de zaal in: „Bent u ge komen om mij op het toneel te zien in- sotrten? Dan bent u op de verkeerde tijd gekomen. Ik ben in topvorm", zei ze. Maar achter de coulissen bezweek zij bij na onder de spanning en de uitputting. Tijdens haar tournee in Amerika is Edith Piaf ziek geworden. Ze heeft een zware operatie ondergaan. Die is ze wel te bo ven, het is de grenzeloze vermoeidheid, die haar thans aanvalt. Haar impresario heeft haar die avond in Evreux onder steund, maar van afzeggen wilde zij niet horen, en ze beloofde dat de voorstelling in Reims op tijd zou doorgaan. „Als ik ophoud met zingen sterf ik", zei ze tegen de vrienden die zich in haar kleedkamer verdrongen om haar te bewegen tot uit rusten. rijke voorgangers. Het is veelal van een fijne symboliek. Peeters atelier is vol van aantrekkelijke stillevenvoorwerpen, van curiosa, van kunstvoorwerpen en reprodukties. Veel van zijn naar voorkomen toch bescheiden collectie figureert in zijn aquarellen. Al tijd hebben de voorwerpen een symboli sche betekenis. Zij symboliseren verlan gens, reizen, huiselijke vrede, liefde, rouw. Zij getuigen van bewondering voor ande- rer werken. Enige aquarellen zijn eerbe wijzen aan bepaalde schilders, die nog niet zolang geleden van ons heen gingen: Matisse, Tytgat en Dufy. Hoe persoonlijk bleven Peeters' composities, waarmee hij zijn „vrienden" herdacht! Want hij voelt ze toch meer als vrienden dan als leer meesters. Daartoe is hij met zichzelf toch ver genoeg. Mogelijk klinkt dit even wat verwonderlijk voor degene, die Peeters mocht ontmoeten. Mij gaat het om wat Peeters creëerde. En dat was veelal een bevrijdende ruimte, dat was stilte en licht. MET ONTROERING ontmoette ik in zijn werk de vrouw die zijn leefruimte met hem deelt. Het is ook Peeters, die die ont roering veroorzaakte. Peeters kan ons bij een persoonlijke ontmoeting wijzen op het klare licht, dat boven de stad hangt en (le huizen omspoelt. Hij realiseerde dat licht in enkele gezichten op het Y. Met vreugde herkende ik het atelier, dat eens het mij ne was. Peeters sublimeerde deze ruimte in zijn aquarellen. Men zou Peeters een geraffineerd aqua rellist kunnen noemen. Maar dan echt een die de essentie geeft. Puur is zijn werkwij ze. Zijn kleuren vond hij niet alleen door mengen, maar ook door het over elkaar zetten van transparante verflagen. Hij weet teer te zijn en krachtig. Alles is be heerst, want overdacht. WAT VERWARD komt ons na een be zoek aan Peeters' tentoonstelling moge lijk die van Lei Molin bij Magdalene Soth- mann dan voor. Zeker, alles is overdui delijk van één hand. En dat is de hand van een echte schilder. Molin deed me denken aan Defesche en aan Diederen, schilders voor wier werk ik waardering heb. Zij zijn me echter duidelijker in hun bedoe lingen. Te zeer gevoel ik tegenover Molins werk staande de behoefte aan een herken nen van het onderwerp. Door zekere pun tige vormen denkt men bij Molins werk aan expressionisme; men knijpt de wim pers naar elkaar om een impressie mo gelijk terug te vinden. Een werfje had mij net zo goed een tuin in de sneeuw kunnen zijn. Molins expositie sluit 24 december. Bob Buys De pianist en componist Stefan Berg mann uit Blaricum is uitgenodigd om so listische medewerking te verlenen aan een viertal ere-concerten die ter gelegen heid van de zestigste verjaardag van di rigent sir John Barbirolli in Engeland ge geven worden. Drie van deze concerten werden gegeven op 2 en 3 december in de „Free trade hall" in Manchester en op 4 december in de „City Hall" in Sheffield. De concerten worden onder leiding van sir John Barbirolli gegeven door het Hal- lé Orkest. Het vierde concert in de serie, op vrijdag 11 december in Bredford, zal voor sir John Barbirolli de honderdste keer zijn dat hij het Hallé Orkest dirigeert. Het aandeel van Stefan Bergmann in de concerten, een Bach-concert en het eerste pianoconcert van Brahms, neemt de helft van het programma in beslag. In de boekenweek 1960 zal voor het eerst *en prijs voor critiek uitgereikt wor den (groot 1.000) aan de regelmatige me dewerker van een week- of dagblad, die naar het oordeel der jury, de beste critie- ken heeft geschreven over recente Neder landse litteratuur. De prijs werd ingesteld door de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, in samenwerking met de Vereniging ter bevordering van de Belan gen des Boekhandels. De prijs bedoelt het gehalte der voorlichting op litterair ge bied en de smaakvorming van het lezend publiek te bevorderen. Voor dit jaar be staat de jury uit prof. dr. Bomhoff, dr. J. C. Brandt Corstius en Jos Panhuysen. In het prentenkabinet van het Singer- museum te Laren N.H. zal op zaterdag 12 december een tentoonstelling van teke ningen en handschriften van Jacobus van Looy worden geopend. Tegelijkertijd wordt in de overige zalen van het museum een tentoonstelling van schilderijen en aquarellen van Anton Mauve gehouden. De openingsrede zal worden uitgesproken door de burgemeester van Laren, de heer Naud van der Ven. Het materiaal voor de expositie in het prentenkabinet is afkomstig uit de verza meling van de Stichting Het Huis Van Looy te Haarlem, die het voor deze gele genheid ter beschikking van de Singer Me morial Foundation heeft gesteld. Beide tentoonstellingen blijven geopend tot en met 31 januari 1960. MILAAN (UPI) De Italiaanse so praan Renata Tebaldi heeft met groot suc ces de titelrol in Tosca" in de Scala in Milaan gezongen, na een afwezigheid van vier jaren op het podium. Het wereldberoemde operagebouw was tot aan de nok gevuld en reeds na de eer ste akte werd La Tebaldi luid toegejuicht. De enkele zwakke schelle fluitjes van on verbeterlijke aanhangers van La Callas werden volkomen overstemd door het en thousiaste gejuich van het publiek. Tien minuten lang heeft Renata Tebal di aan het eind van de voorstelling de hul de van het publiek in ontvangst genomen Vijftien keer ging het doek op. Tweedui zend anjers en rozen werden haar toege worpen, en de begum Aga Khan wierp een boeketje rozen. De „Callasianen" konden er niets tegen beginnen, en concentreer den hun adoratie daarom op de tenor Giu seppe di Stefano, die echter, voor het doek geroepen, direct Renata Tebaldi terug riep. De aanhangers van „De tijgering" waren toen helemaal nergens meer. De Westduitse politie beschikt over eni ge aanwijzingen omtrent de identiteit van de dieven van „De Venus" van Lucas Cranach. De waarde van het schilderij, dat maandag werd gestolen, wordt ge schat op een kwart miljoen mark. Zondagmiddag hebben een man en een vrouw bijzonder veel aandacht aan het doek besteed. Dinsdag verschenen bij de Oostenrijkse grens een man en een vrouw in een auto, die prompt omkeerden toen duidelijk werd dat de douaniers de wagen zouden doorzoeken. De beschrijving van dit paar kwam overeen met die van de mensen die in het museum grote belang stelling toonden voor „De Venus". Het museum heeft 10.000 mark uitgeloofd voor het terugbrengen van het schilderij. Wan neer het onbeschadigd terugkomt zal geen vervolging worden ingesteld. Het bestuur van het Algemeen Neder lands Verbond heeft, zoals reeds is bekend gemaakt, aan zestien Nederlanders een Visser-Neerlandiaprijs toegekend, die op zaterdag 23 januari in Den Haag aan de betrokkenen zal worden uitgereikt Op net gebied van de kunst zijn acht Nederlanders onderscheiden. Dr. Anton van der Horst kreeg een prijs voor zijn werk voor koor en orkest „Te Deum 1954", Leon Orthel voor zijn tweede symfonie opus i8 „Piccola Sinfonia", Ary Verhaar voor zijn „Drie sonates voor piano", Jan van Dijk voor zijn „Concertino no. 1 voor piano en orkest 1953", Hans Kox voor zijn „Eerste symfonie voor strijkorkest", dr. A. J. Herzberg voor zijn toneelstuk „Saul's dood". J. Staal voor zijn toneelstuk „De laatste verlofganger" en Cees Nooteboom voor 2ijn toneelstuk „De zwanen van de Theems". Voorts zijn, zoals wij reeds eerder meld den, prijzen toegekend aan prof. dr. J. H. P. Jonxis, prof. dr. ir. J C. van Staveren, dr. ir. H. Mol en dr. ir. W. L. van der Poel gezamenlijk, de heer J. J. Bodegraven, dr. A. Portielje, de heer E. Strelitskie, en aan de Stichting Kinderverzorging en Ouder voorlichting. Het Algemeen Nederlands Verbond, waarvan de Visser-Neerlandiaprijs uitgaat, stelt zich onder meer ten doel de cultu rele betrekkingen te 'onderhouden met de Nederlanders overal ter wereld. Advertentie 111 BANDRECORDER f378.- Technisch Bureao Pieter Kiesstraat 2a b. d. Zijlwecj - Haarlem - Tel.12657 „De Zalenman" is de titel van de novel le die als Geschenk te gelegenheid van de vijfentwintigste Boekenweek zal verschij nen. Deze novelle werd uit vierentwintig inzendingen gekozen door een jury be staande uit mevrouw E. van Lokhorst, prof. dr. B. de Goede, Alfred Kossmann, Jos Panhuijsen, P. G. M. Coebergh, Jur. ten Have en Chr. Leeflang. Het is de ne gende maal sinds 1947 dat een dergelijke prijsvraag een boekenweekgeschenk ople vert. De novelle die geïllustreerd wordt door Peter Vos en typografisch verzorgd door Aldert Witte, verschijnt anoniem. Het is weer aan het publiek om vast te stellen wie de schrijver of schrijfster is: een prijsvraag waarvan de opbrengst ten goe de komt aan het Ondersteuningsfonds van de Vereniging van Letterkundigen. Het vijfde lustrum van de Boekenweek was aanleiding „het feest" als onderwerp te kiezen voor de gedichtenbundel die jaar lijks, vooral (maar niet alleen) voor de jeugd, wordt uitgegeven. Dit twaalfde deeltje in de Muzereeks verschijnt onder de titel „De Muze viert Feest". De bundel wordt samengesteld door Gerrit Borgers; illustraties en typografie: Jan Kuiper. Voor de Boekenweek 1961 is een nieuwe novelle-prijsvraag uitgeschreven. Aan de ze prijsvraag kan deelgenomen worden door alle auteurs die een publikatie in boekvorm op hun naam hebben staan. In zending van manuscripten is mogelijk tot 15 juli 1960. De bekroonde auteur ontvangt 2000.—. De jury bestaat uit Anna Blaman, W. G. van Maanen, prof mr. W. H. Nagel, Lambert Tegenbosch, G. Lubberhuizen, Paul Brand Jr. en Jur. ten Have. Meester Alfred Ost. In het Benelux- huis aan het Nassauplein te Den Haag wordt op zaterdag 12 december een ten toonstelling geopend van schilderijen van de Belgische kunstschilder Meester Alfred Ost (1884-1945). De opening zal worden ver richt door mr. F. G. van Dijk, lid van de Tweede Kamer en voorzitter van de af deling Den Haag van het Comité Benelux, welk comité deze tentoonstelling organi seert. De Belgische kunstschilder Frans Mertens zal een korte inleiding houden over Meester Alfred Ost. Stichting Kunstenaarsverzet. De Stichting Kunstenaarsverzet 1942-1945 zal voor het jaar 1959 twee prijzen toekennen. De jury voor de prijs voor de beeldende kunst deze keer voor de beeldhouw kunst bestaat uit de heren Mari An- driessen, prof. V. P. S. Esser, Carel Kneul- man en mevrouw L. A. van der Veen-Van der Chijs, voorzitster. De jury voor de prijs voor de letterkunde deze keer voor het korte verhaal is samengesteld uit mevrouw Hella Haasse, de heren R. Blij- stra en Remco Campert. Voorzitter is de heer M. Beek. De Henri Sijthoff-prijs voor het beste jaarverslag over 1958 is ditmaal toege kend aan (in alfabetische volgorde) het Algemeen Fondsenbezit te Amsterdam, de n.v. Ingenieursbureau voor de Bouw nijverheid te Oegstgeest en de Koninklij ke Luchtvaart Maatschappij n.v. te Den Haag. Zoals bekend stelt de heer H. A. H. Sijthoff, algemeen directeur van de n.v. Hendrik Sijthoffs Financiëele Bla den te Amsterdam, ieder jaar een prijs ter beschikking voor het beste jaar jaarverslag. De beoordeling, welke verslagen voor deze prijs in aan merking komen, geschiedt door een commissie, bestaande uit mr. P. F. J. de Kok, voorzitter van de Vereeniging voor deni Effectenhandel te Amsterdam, de heer J. A. M. Prinz, voorzitter van de Ver eeniging van Effectenhandelaren te Rot terdam, en mr. M. de Mol, voorzitter van de Bond voor den Geld- en Effectenhandel in de Provincie te Den Haag. De prijs werd voor het eerst uitgereikt in 1954. De prijs bestaat uit een bronzen muurpla quette naar ontwerp van de beeldhouwster Grada Rueb te Den Haag Daarna hield dr. J. C. Hooykaas, voorzitter van de Ver eniging van metaalindustrieën, directeur van de Fijnmechanische Industrie Bec ker's Sons te Brummen, een inleiding over structuurverandering en financiering van de middelgrote industrie. Inlichtingen naar behoefte Mr. De Kok betoogde dat de kwaliteitsver betering van het jaarverslag zich nog steeds voortzet. Vooral verschillende kleinere maatschappijen publiceren goede jaar verslagen, waaruit het streven van de di recties spreekt om de voorlichting van aandeelhouders te verbeteren. Mr. De Kok heeft echter soms de indruk, dat de mate van mededeelzaamheid der bedrijven af hankelijk is van hun behoefte aan nieuw kapitaal. Bepaalde inlichtingen worden soms wel opgenomen in het prospectus van een emissie, maar niet in het jaarver slag. Bezwaar had spreker vaak tegen de indeling van de balans en de toelichting daarop. In Amerika is men over het alge meen niet enthousiast over de mededeel zaamheid van het Europese bedrijfsleven. Bij het bezoek dat Amerikaanse beleg gingsdeskundigen dit jaar aan diverse landen hebben gebracht, zijn de door hen bezochte Nederlandse ondernemingen er echter wat hun berichtgeving betreft, goed afgekomen, aldus mr. De Kok. Te Leiden is op 67-jarige leeftijd over leden prof. W. J. de Langen, hoogleraar in belastingrecht aan de gemeente-uni versiteit van Amsterdam. De heer De Langen werd in Groningen geboren. Van 1914 tot 1921 was hij belas tinginspecteur. Van 1921 tot 1926 was hij als belastingconsulent werkzaam op Java en van 1927 tot 1950 in Den Haag. In 1950 werd hij hoogleraar te Amsterdam. Tot de publikaties die van zijn hand versche nen behoren „De grondbeginselen van het Nederlandse belastingrecht", Balansle- zen" en artikelen over belastingrecht in Nederlandse tijdschriften De crematie zal vrijdag geschieden te Velsen. Op de tentoonstelling „Grafici" die mo menteel by kunsthandel De Boer in Am sterdam gehouden wordt werden ten be hoeve van het Frans Halsmuseum in Haar lem vier etsen aangekocht van de jonge Haarlemmer Roger Chailloux, namelijk „Stad", „Gevecht", „Course" en „Dessin pour une passion" (Les amours). In verschillende landelijke gebieden van Belgisch Kongo zijn de gemeenteraads verkiezingen die op 20 december in de grote steden worden gehouden, reeds be gonnen. Een van de gebieden is de ooste lijke provincie Kivoe, waar 1.556 kandi daten strijden om 346 raadszetels. De enige partij die hier vertegenwoordigd is, is het Afrikaans verzamelcentrum (Centre Rassemblement Africaine), dat banden onderhoudt met de Belgische so cialisten en met de Afrikaanse Nationale Unie in Tanganjika. Een aantal party leiders werden vorige maand gearresteerd vanwege hun verzet tegen deelneming aan de verkiezingen, maar werden later vrij gelaten. Partijleider Jean Chrysosthome Weregemere mag zich niet kandidaat stel len' omdat hij, evenals Loemoemba in Stanleystad, een jaar in de gevangenis heeft doorgebracht wegens verduistering. Verscheidene stammen hebben hun eigen kandidaten gesteld en in de grotere plaat sen, zoals Boekavoe, zijn ook Europese kandidaten ingeschreven. Veel kans om een zetel te verwerven wordt de Belgen echter niet gegeven, hoewel de verhou ding tussen blanken en negers hier over het algemeen goed genoemd mag worden. Deze foto werd gemaakt te' Bowagboko, waar de kandidaten hun foto's op het stembureau hebben laten plakken om de kiezers die niet kunnen lezen of schrijven wegwijs te maken. (UPI) (Van onze correspondent in Rome) Contact tussen de Amerikanen en het Vaticaan, is altijd iets moeilijks, niet zo zeer omdat Amerika in wezen een zo uit gesproken protestants land is, dan wel om dat de Amerikanen niets begrijpen van de oeroude ceremonieën, die achter de bron zen deur allesoverheersend zijn. Tijdens het bezoek van Eisenhower aan de Paus zat men in het Vaticaan er een beetje mee welk protocol gevolgd moest worden. Alles is eigenlijk voorzien: bezoeken van rooms-katholieke staatshoofden, bezoe ken van niet-katholieke staatshoofden, be zoeken van eerste ministers, al dan niet rooms-katholiek. En er wordt altijd onder scheid gemaakt tussen „officieel bezoek" en particulier bezoek. Hier had men eigen lijk een geval dat niet voorzien was. Het ging om het „particulier bezoek" van een niet-rooms-katholiek staatshoofd, die bo vendien een land vertegenwoordigt dat geen diplomatieke betrekkingen met de Heilige Stoel onderhoudt. Men heeft dus in allerijl een protocol „sui generis" op gemaakt. Bij particuliere bezoeken is het ceremo nieel „beperkt" (wel te verstaan, wat men in het Vaticaan beperkt noemt). De pauselijke gendarmes, die bij officiële be zoeken in de binnenhof van San Damaso staan opgesteld, de volksliederen ten ge hore brengen en door de hoge gast wor den geïnspecteerd, treden bij zulk een par ticulier bezoek niet op. Tot onze verba zing zagen wij er de „Guardia Palatina", de paleiswacht, opgesteld een korps van vrijwilligers, voor het overgrote deel jon gelui uit de kleinere burgerstand, dat dienst doet bij plechtige functies in de Sint Pieter. De „monseigneurs" van de Pau selijke „geheimkamer" gaven te kennen dat het bezoek weliswaar particulier was, maar dat het toch wel een zeer bijzondere bezoeker was en daarom had men er dit op gevonden. „Onze brave paleiswacht is toch altijd iets want het is allerminst ge bruikelijk dat ze bij particuliere bezoeken onder de wapenen worden geroepen". In de Sala Clementina, de eerste van de tien statievertrekken, die de stoet moet doorschrijden voor ze de privévertrekken van de Paus bereikt, stonden behalve een groep Amerikaanse nonnetjes de ruim tachtig Amerikaanse journalisten opge steld die hun president vergezellen, een wel heel bonte en uit de toon vallende groep voor het Vaticaan, waar men gewoonlijk ook op de vroegste ochtenduren alleen in rokkostuum pleegt heen te gaan. Die jour nalisten hadden juist een audiëntie bij de Paus achter de rug en waren toch wel on der de indruk. De kardinaal-staats-secre- taris Tardini in scharlaken-rode mantel, een rode hoed met gouden eikels op het hoofd schrijdt voorbij, bijna onherkenbaar voor wie gewend is hem in eenvoudiger kledij te zien. De Zwitsers zijn in half gala gekleed, dus zonder kurassen, maar juist daardoor veel kleuriger in hun naar het heet door Michelangelo ontworpen uniform. De kortafgebeten bevelen in Zwitsers-Duits (de Zwitsers komen allen uit de Duits- of Frans-sprekende kantons en niet uit Italiaans-Zwitserland) klinken voortdurend, daar er heel wat hoge heren voorbij komen, die begroet moeten wor den. Horde fotografen Eiesenhower, die met de „koninklijke lift" uit de hof van San Damaso naar de loge van Rafaël was opgestegen, deed nauwkeurig op tijd zijn intrede in de zaal van Clemens, de Clementina. Hij droeg een keurig donker kostuum, dus geen rok, en een zilverkleurige lange das. Terwijl hem 's Pausen kamermeester, monseigneur ftfasalli Rocca werd voorgesteld, moest de geheimaalmoezenier van de Paus, mon- siegheur Venini (een aartsbisscho) de al te opdringerige Amerikaanse fotografen op een afstand houden. Er gebeurden na melijk dingen die we in het Vaticaan niet gewend zijn. Gewoonlijk komt hier maar één fotograaf met zijn helpers. Die foto graaf is de Commendatore Felici, afstam meling van de koetsier die in 1848 Pius IX, verkleed als een simpel dorpspastoor, in veiligheid heeft gebracht in de Forteres van Gaeta. Die pauselijke fotografen we ten nauwkeurig wanneer ze zich moeten terugtrekken, welke afstand zij moeten be waren, wanneer zij moeten neerknielen. Natuurlijk zijn zij in rok gekleed en oefe nen zij hun beroep geluidloos uit en op de punten van hun tenen. Maar ditmaal was er een wilde horde Amerikaanse persfo tografen in de apostolische paleizen bin nengedrongen en de ontstelde monseig neurs wisten zich geen raad. Zonder sluier Eisenhower werd inmiddels nauwkeurig ingelicht over wat van hem verwacht werd en voegde zich gedwee in de vastgestelde vormen. En zo kon er dan een behoorlijke stoet worden gevormd, met geheimdeur kloppers aan het hoofd, stoeldragers en verdere kamerdienaren van de Paus, een zestal Zwitsers met hun hellebaarden en de zoon van Eisenhower en diens vrouw, Barbara. Het trok zeer de aandacht, dat Barbara geen zwarte sluier droeg, zoals is voorgeschreven, Ze had een soort zwar te vlinder uit fluweel, niet meer dan een grote strik, op. Een dergelijke breuk met de voorschriften is nog nooit voorgekomen, iemand had toch aan de schoondochter van de president kunnen zeggen, dat de sluier protocollair is voorgeschreven. Overal in Rome kan men deze sluiers ko pen of huren. Een andere eigenaardigheid is, dat pre sident Eisenhower de Paus heeft toegespro ken als „sir". Dat woord is in Groot-Brit- tannië en vooral in Amerika reeds vrij plechtig, maar in het Vaticaan is men ge wend „Heilige Vader" te zeggen, of Uwe Heiligheid. Toch is het al een heel verschil met vroeger. President Wilson heeft het in 1917 in Washington bestaan de stokoude kardinaal Gibbons in zijn anticamera te laten wachten en toen hij hem eindelijk ontving, bood hij hem geen stoel aan en sprak hem aan als „Mister Gibbons", waar Uwe Eminentie de titel is die hem toekwam. En in Rome heeft men het ge val gehad van president Theodoor Roose velt, die te zamen met vice-president Fair banks in de stad was. Piux X weigerde de Amerikaanse president te ontvangen, om dat Fairbanks een toespraak had gehou den in de Methodistische kerk van Rome, zonder dat Roosevelt daar bezwaar tegen had gemaakt. „Ik ben niet van zins mij te onderwerpen aan enige voorwaarde, die op welke manier dan ook mijn vrijheid be perkt", had Roosevelt gezegd en in het pauselijke blad, de „Osservatore Roma no" (steeds een zeer strijdlustig orgaan) kon men lezen: „Het zal menigeen een wat overdreven mening lijken over de eigen persoonlijkheid om te weigeren voor waarden te aanvaarden, die voortvloeien uit de plaatselijke omstandigheden, waar over de Paus in Rome, zoals vanzelf spreekt, een bevoegd oordeel heeft, het geen niet gezegd kan worden van mijnheer Roosevelt, die uit de Afrikaanse jungle is gekomen". Vriendelijk was dat bepaald niet De toespeling op die Afrikaanse jungle hing samen met het feit dat Roo sevelt naar Rome was gekomen uit Afrika, waar hij had deelgenomen aan een jacht op groot wild. In die dagen, toen Italië door het Vaticaan vrijwel als een vijandig land werd beschouwd, was het heel wat moeilijker dan nu voor hoge personen, die Rome bezochten, op het bezoek aan de Italiaanse koning een bezoek aan de Paus te doen volgen. „Goodbye Pope" In ieder geval is dit bezoek uitstekend verlopen, al was het dan ook wat vreemd de Amerikaanse persfotografen, na af loop van de audiëntie, afscheid te zien ne men van de Paus, die ze een hand gaven her vriendelijk toesprekend met „Good bye Pope". Sommigen wilden wat eerbie diger zijn en zeiden „Mister Pope". Geluk kig is Joannes XXIII een beminnelijk man, die veel kan hebben. Hij glimlachte maar wat en gaf al zijn rumoerige gas ten een medaille. Naar we later hoorden moet hij tegen een der hoge prelaten heb ben gezegd: „Dit is niet minder dan een algemeene revolutie". Deze Paus is ze ker geen man, die op vormelijkheden ge steld is, maar het totale gemis van begrip voor protocol en vormen bij de Amerika nen ging zelfs hem een beetje te ver. WASHINGTON (Reuter) De Washing ton Post oefent critiek op het pleidooi, dat Paus Joannes dinsdag heeft gehouden voor „de nodige beperkingen" van de persvrijheid ten aanzien van bladen „die dagelijks en stelselmatig de godsdiensti ge en morele gezondheid van de mensheid aantasten". Het blad schrijft dat deze kwestie „een van de kritieke punten van de moderne samenleving" is. Het voegt hier echter aan toe, dat de oproep van de Paus „neer komt op een wezenlijke verwerping van de theorie volgens welke de persvrijheid de grote belangen van de maatschappij dient". „Zijn pleidooi voor wettelijke be perkingen is, naar ons oordeel, volkomen de verkeerde remedie voor het kwaad, waartegen hij protesteert, en het kan slechts een ernstig gevoel van onbehagen wekken bij vele mensen, die niets moe ten hebben van anti-roomskatholieke kwe zelarij. Dit is des te onthutsender omdat Paus Joannes in zovele andere opzichten een verlicht en liberaal prelaat is geble ken. Zodra een religieuze organisatie haar rol in geestelijke zaken tracht uit te brei den door een poging om haar denkbeel den in tijdelijke wetten tot uitdrukking te brengen, betekent dat een uitnodiging tot een gevaarlijke en afdoende reactie. Men mag vermoeden dat enige Amerikaanse roomskatholieken privé zeer bezorgd zul len zijn over het gevolg van de pauselijke verklaring", aldus de Washington Post Nederlands grootste veerboot, de Prin ses Beatrix, die de veerdienst tussen Vlis- singen en Breskens onderhoudt is gister avond in aanvaring gekomen met het ma rinevaartuig A 922. De Prinses Beatrix wilde de haven van Vlissingen verlaten juist op het moment dat de marineboot de haven wilde binnenvaren. De kapitein van de veerboot heeft nog alles in het werk gesteld om een aanvaring te voorkomen, maar in de havenmonding ramde zijn schip de A 922 in de boeg aan bakboord zijde. De veerboot liep geen noemenswaar dige schade op, het marinevaartuig kreeg een flink gat. Het voer op eigen kracht bin nen. Bij de aanvaring werd een marine man licht gewond.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 15