Horen en zien
Uitgaan in Haarlem
IPSO EN DE TOVERRING
Dagboek yam een
Agenda voor
Haarlem
VRIJDAG 11 DECEMBER
1959
13
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Fraai debuut van
Theun Lammertsen
Hedenavond litterair
etherforum voor KRO
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
De negen muzen
TONEEL
AMATEURTONEEL
MUZIEK
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
LEZEN EN LATEN
LEZEN
Betoging bij aankomst
van Swart in Londen
DOOR
PIERRE
NORD
Moeder nam door zoontje
gestolen geld aan
De voorkeur van de televisiesectie van
de AVRO voor de auteur Rod Serling is
beslist niet ongegrond. Na „Requiem voor
een zwaargewicht" was donderdagavond
„De Pijnbank" aan bod, ook een spel, dat
ons drukt op de feiten, helder, consequent,
maar zeker niet onbarmhartig. De lief
hebberij van vele schrijvers om ons onder
te dompelen in de geestelijke wir-war van
abnormale gevallen, psychopaten, maat
schappelijke mislukkingen, moge dan
resulteren in spelen die modern zijn, maar
daardoor hebben ze meestal geen algemeen
menselijk karakter. Van „De Pijnbank"
kan men tenminste een waarheid mee
nemen, ook al is die afgeleid uit het spe
ciale geval van een door hersenspoelingen
getourmenteerde officier, die in krijgsge
vangenschap heeft gecollaboreerd met de
vijand en deswege voor de krijgsraad
komt. Rod Serling beschouwt de kwestie
van alle kanten en stelt duidelijk de eigen
lijke schuldvraag: Wat gebeurt er als de
moraal niet meer wordt gedekt door het
geweten? Hij bouwt er een intelligent ge
voerd proces om heen, creëert zeer aan
nemelijke figuren en geeft ons stof genoeg
om onze fantasie en ons denken in be
weging te zetten.
De dramaturg van de AVRO, Theun
Lammertse, maakte met de t.v.-realisering
min of meer zijn debuut. Het mocht er zijn.
Op kleinigheden na, die meer duidden op
een onhandige enscenering, zoals het veel
vuldig aanspreken van de whiskeyfles, gaf
hij blijk een verantwoorde beeldafwisse
ling tot een dramatisch beeldspel om te
kunnen zetten met slechts in de „over
vloeiers" minder gelukkige oplossingen
voor het probleem der continuïteit Wij
herinneren ons het sterk acteren des te
beter naarmate de regie ook de camera
sterk hanteert. Wat dat acteren betreft be
schikte de regisseur over acteurs, die „de
beheerste speltrant verstaan en hun tekst
weten te laden met door redelijkheid over
stemd gevoel; Guus Oster bijvoorbeeld,
Henk Rigters en Yda Andrea. Ook Johan
Kaart, hetgeen een verdienste is wanneer
men weet hoe graag hij zich laat gaan. Ton
Lensink, die naar stem en intonatie deed
denken aan Han Bentz van den Berg be
reikte het knappe effect dat we ons niet
door alleen pathetische impulsen in zijn
lot verdiepten. De bijrollen waren bevredi
gend bezet. De decors wekten telkens die
illusie, die de contouren van de huiskamer
deden vervagen.
Beeldschermer
Het klankbeeld „Amerika, land van vele
maar begrensde mogelijkheden" dat de
K.R.O. hedenavond om 20.30 uur zou uit
zenden mogt helaas vervallen door ziekte
van de samensteller van dit programma,
Leo Pagano.
In plaats van dit emigratie-klankbeeld
zendt de K.R.O. nu een litterair etherforum
uit dat in het kader van de werkzaam
heden van de Conferentie voor Neder
landse letteren en het Belgisch-Nederlands
Cultureel akkoord door het N.I.R. werd
verzorgd. Dit forum, dat zich met actuele
vraagstukken inzake litteratuur zal bezig
houden wordt gevormd door de letterkun
digen: Achilles Mussche (voorzitter), dr.
Brandt Corstius, Michel van der Plas, Va
leer van Kerkhove en Jan Walravens.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor
de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over
weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de
huisvrouw. (Om 9.35—9.40 Waterst.). 10.00 Voor
de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00
Voor de zieken. 11.45 Orgelconcert. 12.00 Middag
klok-noodklok. 12.03 Gram. 12.33 Platennieuws
12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20
Lichte muz. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Amateurs-
progr. 14.20 Kunstkron. 14.50 Metropole-orkest en
solist. 15.15 Franse les. 15.30 Voor de jeugd. 16 00
Gregoriaanse zang. 16.30 Instr. octet. 16 50 Motor
praatje. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Lichte muziek
18.15 Journ. weekoverzicht. 18.25 Amateursprogr.
13.45 En nu mijn geval, vragenbeantwoording. 19.00
Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Bra
bants ork. en solist. 20.20 Lichtbaken, lezing. 20.30
Een hart zoekt hét geluk, musical. 21.10 Polit.
Rraatje. 21.20 Gevar. progr. 22.25 Boekbespr. 22.30
ieuws. 22.40 Jong - oud - eeuwig. 23.55—24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Lichte muz.
en rep. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram en act. 8.50 Voor
de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram.
VPRO: 10.00 Thuis, lezing. 10.05 Morgenwijding.
VARA: 10.20 Met Kerstmis naar huis. toespraak.
10.30 Gevar. progr. 11.35 Pianorecital. 12.00 Gram.
12.30 Land- en tuinb.mede. 12.33 Lichte muz 13.00
Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 13.40 Sportnieuws.
14.10 Voor de jeugd. 14.45 Orgelspel. 15.00 Streek-
uitz. 15.25 Veertig jaar vereniging voor crematie
A.V.V.L., toespr 15.40 Utrechts Stedelijke Ork. en
solist. 16.40 Boekbespr. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Week-
journ. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 I due Foscari,
opera. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30
Passepartout, lezing. 19.35 Redt een kind, klankb.
12.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nieuws.
20.05 Gevar. progr. 21.15 Wie is het?, quiz 21.40
De Z 69. hoorsp. 22.10 Oude gram. 22.30 Nieuws.
22.40 Soc. comm. 22.55 Lichte muz. 23.30 Dansmuz.
22.40 Soc. comm. 22.55 Lichte muz. 23 30 Dansmuz.
23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gesproken
aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Muziek-
kaleidoscoop. 14.30 Journaal. 15.00 Ork.conc. 15.15
Idem. 15.45 Gram. 16.15 Lichte muz. 16.45 Gram.
17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20
Liturgische gezangen. 17.30 Gram. 17.45 Engelse
les. 18.00 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nws.
19.40 Lichte muz. 20.00 Cabaret. 21.00 Gram. 21.15
Amus.muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Verzoekprogram
ma. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram.
VOOR ZATERDAG
VARA: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20 00 Jour
naal en weeroverzicht. VARA: 20.20 Quiz. 21.15
Gevarieerd programma.
Tangconcours. Van 20 mei tot 4 juni
1960 heeft te Liverpool in de Philharmo
nic Hall de International Singers Compe
tition plaats. Aan dit concours kunner
deelnemen jonge zangers en zangeressen
van elke nationaliteit. De leeftijdsgrens
voor zangeressen is van 18 tot 30 jaar en
voor zangers van 18 tot 35 jaar. Inlich
tingen en inschrijfformulieren zijn te ver
krijgen bij het secretariaat, Royal Liver
pool Philharmonic Society, Philharmonic
Hall, Hope Street, Liverpool 1, Engeland.
Voorbespreking van „De pijnbank". V.l.n.r. regisseur Theun Lammertsen,
Yda Andrea en Johan Kaart.
Zaterdag 12 december, Stadsschouwburg,
20 uur: Toneelgroep „Theater" geeft een
voorstelling van „J.B." van MacLeish
onder regie van Robert de Vries met
Hans Culeman, Hans Tiemeyer, Piet
van der Meulen, Henk Schaer en Gerard
Hartkamp in de voornaamste rollen.
Zaterdag 12 december, Minerva Theater,
20.15 uur: Het ensemble Wim Sonneveld
geeft een voorstelling van „Rim Ram"
met onder anderen Conny Stuart, Albert
Mol en Joekie van der Valk.
Zondag 13 december, Minerva Theater,
20.15 uur: Nogmaals geeft het ensemble
Wim Sonneveld een voorstelling van
„Rim Ram".
Zondag 13 december, Stadsschouwburg,
20 uur: Nogmaals geeft toneelgroep
„Theater" een voorstelling van „J.B."
van MacLeish.
Maandag 14 december, Minerva Theater,
20.15 uur: Het gezelschap „De speel
kamer" geeft een voorstelling van „De
gevaarlijke bocht" van John Bovnton
Priestley onder regie van Bert Dijkstra,
met Fien Berghegge, Betsy -Smeets,
Robert Sobels en Frits Butzelaar in de
voornaamste rollen.
Dinsdag 15 december, Stadsschouwburg,
20 uur: De letterlievende vereniging
„J. J. Cremer" geeft een voorstelling van
„Het Chinese landhuis" onder regie van
Henk Bakker.
Donderdag 17 december. Stadsschouwburg,
20 uur: Het Amsterdams Ballet geeft
onder leiding van Mascha ter Weeme
een voorstelling. Het programma ver
meldt: „Les sylphides", „Palisades",
„Variazone con maschera", „Pas de
quatre" en „Variaties op een thema".
Vrijdag 18 december. Stadsschouwburg,
10 en 14 uur: Toneelgroep Arena geeft
een schoolvoorstelling van „be gestolen
prins".
Zondag 13 december, Bakenesserkerk,
19 uur: Het Haarlems Bachensemble
werkt mee aan de kerkdienst. Uitge
voerd wordt „Wachet auf, ruft uns die
Stimme", cantate no. 140 van Joh. Seb.
Bach.
Maandag 14 december, Grote Kerk, 15.30
16.30 uur: Beiaardbespeling door Arie
Peters. Het programma wordt op de dag
van uitvoering bekend gemaakt.
Maandag 14 december. Nieuwe Kerk,
20 uur: Een kerkconcert, waaraan mede
werking wordt verleend door Kitty
Nederkoorn, sopraan; Francien Hinlopen.
harp, en Hendrik Lasschuit, orgel. Het
programma omvat werken van Handel,
Böhm en Dvorék.
Dinsdag 15 december. Concertgebouw.
20 uur: De Vereniging Vrienden van het
N.Ph.O. houdt een bijeenkomst, waarbij
Henri Arends een inleiding zal geven
over het samenstellen der programma's.
Vrijdag 18 december. Grote Kerk, 11.30
12.30 uur: Beiaardbespeling door Arie
Peters. Het programma vermeldt wer
ken van Mendelssohn, Bach, Zagwijn,
Purcell, Mattheson, Bronnenmuller en
Ruchardt.
Vrijdag 18 december, Concertgebouw,
20.15 uur: Het N.Ph.O. geeft het vierde
concert in de serie V. met als solist Cor
de Groot. Het programma vermeldt
werken van Hendrik Andriessen, Ravel
en Rimsky Korsakof.
In 't Goede Uur, dagelijks tot 21 decem
ber, 2122 uur: Klassiek grammofoon-
platenconcert van werken van Bartók en
Hindemith.
Zaterdag 12 december. Concertgebouw,
20 uur: Het marionettentheater „La Gon
dola" geeft een voorstelling.
Maandag 14 december, Concertgebouw,
20 uur: Onder auspiciën van de Neder
landse Reisvereniging verzorgt het
Nederlands Marionettentheater een bij
eenkomst, waarbij ondermeer „De parel
vissers" van Bizet wordt uitgevoerd.
Maandag 14 december. Brinkmann, 20 u.:
Voor de studievereniging Psychical
Research spreekt de heer H. Woudt over
„Eileen Garrett, een merkwaardige
vrouw".
Dinsdag 15 december, Brinkmann, 20 uur:
Voor de Kon. Ned. Natuurhistorische
Vereniging spreekt dr. A. J. Roskam
over „Dwalen door Carmens tuin".
Woensdag 16 december, Brinkmann, 20 u.:
Voor het Humanistisch Verbond houdt
de heer P. Spigt een lezing over „Een
onmogelijk mens".
Woensdag 16 december. De Leeuwerik.
20 uur: Voor het Instituut voor Arbei
dersontwikkeling houdt Otto Sterman
een voordrachtavond.
Woensdag 16 december, Hcrv. Wijkkapel,
20 uur: Nederl. Chr. Vrouwenbond, af
deling Haarlem-Noord houdt kerst
middag.
Donderdag 17 december. Brinkmann. 14 u.:
Kerstmiddag van de Nederlandse Vrou
wen Elektriciteits Vereniging, afdeling
Haarlem.
Donderdag 17 december. Minerva Theater,
14 nur: Kerstmiddag van de Nederland
se Vereniging van Huisvrouwen, afdeling
Haarlem.
Donderdag 17 deeemher. Jeugdhuis, Bloe-
mendaal, 20 uur: Kerstavond van de
Christenvrouwenbond, afdeling Bloe-
mendaal.
Vriidag 18 december. „Irene". 20 uur:
Kerstavond van de Nederlandse Chris
tenvrouwenbond, afdeling Overveen.
Teylermuseum. Tekeningen uit de Hol
landse. Italiaanse en Franse school van
de zestiende tot de twintigste eeuw
Fossielen. mineralen. natuurkundige
instrumenten 10—17 uur
Bisschoppelijk Museum Jansstraat. Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. 1017 uur
zondagen 13—17 uur. Van 11 december
af expositie „Kerkbouw nu". Dezelfde
openingstijden.
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte
boeken.
Romans: Braine, Plaats aan de top: Cronin.
Twee zusters: Miranda. De verwachting: De Saint
Exupéry. Oorlogsvlieger: Sayers. De vijf dwaal
wegen: Weissmann, Het leven alleen... de Bom,
The house in Vienna: Bradbury, Dandelion wine:
Christie, Sad cypress: Marquand, Stopover: To
kyo; Soulac. Dans cette galère.
Ontwikkelingsboeken: van Schilfgaarde, Le
venswegen; Zeylmans van Emmichoven. De wer
kelijkheid waarin wij leven: Daalder. Het onder
wijs in de trekschuit: Brouwer, Algemene paleon
tologie; Adrianl Engels, Honderd jaar sport;
Bersch, Uw Dauphine; Asselberghs, Het ijzeren
paard; van Rheenen, Wat is dat voor een hond?;
Kossmann, De rijmende dood; Colantuoni. I fra-
telli Castiglioni; Pirandello. Maschere nude. La
nuova colonia. O di uno o di nessuno: Zorzi. La
vita degli altri; Bulthuis. Johan Fabricius; Hof-
mann. De schilderkunst van de twintigste eeuw;
Friedenthal. Georg Friedrich Handel; Schouten.
Muzikale vormleer: De wereld waarin wij wonen
en werken, dl. 1. Het oude Europa: Childe. De
prehistorie der Europese samenleving: Novum,
Wereld in wording, dl. 2. Nieuwe geschiedenis;
Geschiedenis der mensheid, dl. 4: Shaw. Hoe hij
loog tegen haar echtgenoot; Berlitz. Libro italia-
no; Ehrlich Levinger, Albert Einstein: Gray, In
duca d'Aosta; Smit, Bescheiden betreffende de
buitenlandse politiek van Nederland, 18481919;
Algemene woningtelling 30 juni 1956.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden
Dagelijks geopend van 1015 uur. des
zondags van 1315 uur. Tot 11 januari
expositie „Kunst in het klein, de schoon
heid van oude tegels". Dezelfde ope
ningstijden.
Spaarnelaan 25: „Chez Nous", expositie
van werken van de schilder Frans
Funke. Van. 12 december28 december
Dagelijks geonend van 1117 uur.
Cruquius-museum: Historische stoom
machines en grote maquette van Neder
land met waterstanden en overzicht
overstromingsramp februari 1953. Ge
opend op werkdagen en ook zondags van
912.30 en van 14.3016 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
(Kleine Houtweg 103): Op donderdagen
geopend van 1012.30 en van 13.30—17
uur, op zondagen van 1417 uur
In 't Goede Uur: Tot 1 januari: Expositie
van tekeningen van Georg Rueter. Da
gelijks geopend van 10 tot 22 uur.
„Bloemenheuvel,,: Expositie van werk van
Judith Laqueur Révész en M. C. Escher.
Dagelijks geopend tot 19 december van
1017 uur, des zondags van 14—17 uur.
Galerie Espace: Tot 13 december expositie
van werk van Jules Chapon. Dagelijks
geopend van 11-17 uur.
Museum „Het Huis Van Looy": Tot 14
december dagelijks van 10 tot 12.30 en
van 13.30 tot 17 uur, des zondags van 14
tot 17 uur: Ledententoonstelling van het
Genootschap „Kunst Zij Ons Doel".
4243. Ze gingen verder, en de paling keerde lachend z'n kop naar Ipso om.
Dat was nog net op tijd, hè? zei hij. Die sinjeur dacht vast al, dat u een lekker
hapje was!
Ipso lachte nu ook weer, al zat de schrik er nog 'n beetje in.
Ja, zei hij. Ik schrok me 'n hoedjeGelukkig dat je het gauw merkte, anders
had-ie me lelijk te pakken gehad!
Wees maar gerustik zorg wel, dat niemand u kwaad doet, Meester! zei de
paling. Let opwe komen al dicht bij het doel!
Het werd hier steeds rotsiger. Ze gingen onder de grillige rotsbogen door.
LONDEN (UPI) De toekomstige gou
verneur-generaal van Zuid-Afrika, Char
les R. Swart, is voor een officieel bezoek
in Londen aangekomen. Bij zijn aankomst
op het vliegveld demonstreerde een groep
personen tegen de apartheidspolitiek. Zij
droegen spandoeken mee met „boycot
Zuidafrikaanse goederen", „Laat me
vrouw Mafeking vrij" en „voor multi-ra-
ciale democratie".
Koningin Elizabeth zal Swart vandaag
als gouverneur-generaal installeren, als
opvolger van de onlangs overleden Ernest
George Jansen.
Swart zal op 12 januari in Kaapstad be
ëdigd worden.
Adverienue
Scène uit „De gestolen prins", waar
van toneelgroep „Arena" op vrijdag
18 december een schoolvoorstelling
geeft in de schouwburg in Haarlem.
68. Meneer de rechter, doe me een genoegen en tracht
niet langer met een leugen achter de waarheid te ko
men. Nee, Vindon was er heilig van overtuigd dat wij
hem niet zouden vermoorden. Waar hij bang voor was,
was alleen dit: dat wij hem zijn praktijken onmoge
lijk zouden maken, dat wij hem zijn bronnen van in
komsten zouden ontnemen en dat wij, wanneer wij de
stukken eenmaal weer in handen hadden, een aanklacht
bij de justitie tegen hem zouden indienen. Dit alles lijkt
voldoende om hem te doen besluiten uit Frankrijk te
vertrekken. Maar Vera Daï Do moest zich natuurlijk
bij hem voegen en wel met het vermogen van haar man.
Hij moet op een idee zijn gekomen, dat alleen in het
brein van een afperser zou kunnen ontstaan: hij ging
de vrouw met wie hij een verhouding had. chanteren.
Hij zal gezegd hebben: „Of je man gaat er aan of je
bent mij kwijt". Persoonlijk kan ik de opzet waarde
ren: hij past zo harmonisch in de totale loopbaan van
deze afperser van formaat. Vera zal weer met het be
zwaar zijn gekomen, haar enige vermoedelijk, waar
mee zij hem al twee jaar van zijn daad had weerhou
den en haar arme man dus twee jaar extra leven had
bezorgd. Zij zal hebben gezegd: „Het is algemeen be
kend dat ik niet aan mijn man gehecht ben. Wanneei
zijn dood niet een volmaakt natuurlijk karakter heeft
zal ik in moeilijkheden komen. En welke misdaad is
volmaakt? Zijn familie zal mij niet met rust laten en
deze mensen hebben in het Verre Oosten waar jij je
met mij wilt vestigen, heel wat invloed. Wij /.ouden
gaan trouwen, althans samen gaan leven, en jij zou
eveneens verdacht worden. Behalve jouw vijanden uil
het westen zouden we onze vijanden uit het oosten te
gen ons krijgen. Ik zie niet in waar wij nog veilig zou
den zijn". Pas daarna moet Vindon, naar mijn overtui
ging, het plan hebben ontworpen, dat in zijn eenvoud
geniaal is: hij maakte een dubbel gebruik van een
enkel lijk. Hij vermoordde Daï Do en schiep omstandig
heden, die erop wezen, dat hij zelf het slachtoffer was.
Hij zou dood zijn en in vrede en rust, en vooral in ver
getelheid zijn dagen in rijkdom kunnen slijten. Wanneer
u een andere theorie hebt ontwikkeld, acht ik het ver
standig ook deze te bespreken eer wij verder gaan.
Na een halve minuut, waarin niemand iets zei, ver
volgde Christiane:
De uitvoering van dit plan moet kinderspel zijn
geweest voor de moordenaar, die Vindon van nature
was. Charles Lorrain heeft deze kant van zijn karakter
gisteren ter zitting voldoende belicht. Daï Do bevond
zich op zondag 18 oktober alleen te Parijs en had niets
te doen. Vindon moet hem onder een of ander voor
wendsel hebben meegenomen naar het gebouw van la
Ligne Frangaise, na vermoedelijk ergens in quartier du
Sentier een afspraak met hem te hebben gemaakt.
Zelf ging hij het gebouw aan de voorkant binnen maar
hij verlaat het door de achterdeur, om Daï Do te gaan
halen en ongezien naar binnen te loodsen. Hij nam hem
mee naar zijn kamer en zorgde ervoor, dat Daï Do een
en ander in handen nam en dus een behoorlijk aantal
vingerafdrukken achterliet. Daarna heeft hij hem be-
dood en zijn gezicht ernstig beschadigd. Hij ver-wis
selde met het lijk van kleren, maar zijn schoenen hield
hij aan, omdat de schoenen van Daï Do hem niet pas
ten. Hij haalde verder een en ander overhoop om de
indruk te wekken dat de kamer inderhaast was door
zocht. Daarna belde hij Vera Daï Do op, via zijn
rechtstreekse stadslijn, die niet door het kantoortje van
ie telefonist loopt. Zij moet ergens in de stad op zijn
'elefoontje hebben gewacht Hij zei: „Het is achter de
ug. En goed. Nu is het jouw beurt".
Wat moest zij doen? vroeg Duchemin.
Het slagen van deze kunstige persoonsverwisseling
vas afhankelijk van twee voorwaarden: ten eerste
mocht niemand er aan twijfelen, dat het lijk in het
gebouw van la Ligne Frangaise dat van Vindon was.
Hiervoor kon Vera Daï Do zorgen. Zodra Vindon had
opgebeld dat alles in orde was, waarschuwde zij de
alarmcentrale en verklaarde revolvei schoten in het ge
bouw van la Ligne Frangaise te hebben gehoord.
Duchemin ontsnapte een schreeuw van verbazing.
Maar natuurlijk. Dat moet het geweest zijn. Nie-
nand anders heeft het kunnen doen.
Zodra Vera redelijkerwijs kon aannemen dat de
politie ter plaatse was, belde zij, ditmaal onder haar
eigen naam, la Ligne Frangaise. Zij wilde immers
Vindon spreken? En natuurlijk laat de politieman die
het gesprek aannam, haar komen. Zij was er al heel
gauw en was de eerste die het lijk identificeerde als
dat van Vindon. Aan deze misleiding zijn alle, nader
hand door de politie gemaakte fouten te wijten.
Hebt u zelf aanvankelijk geloofd met het lijk van
Vindon te maken te hebben? vroeg Duchemin. Of
heeft een van u vieren er aan getwijfeld?
In geen enkel opzicht. Ten eerste vroeg Vindon
haast" om een gewelddadig einde. Vergeet dat niet. En
het gezicht van Daï Do was absoluut onherkenbaar ver
minkt. Daarbij komt, m'n waarde commissaris, dat u
ons bij Vindon binnenliet en dat wij dus Vindon zagen,
zonder hem al te nauwkeurig te bekijken. De man was
geen sympathie van ons, maar wat u ons liet zien was
ver van fraai. Toch is deze kleine komedie niet het
meest geniale deel van de hele opzet. Deze schurk keek
verder. De tweede voorwaarde voor het slagen van
zijn plan was wel, dat niemand zich ooit over de spoor
loze verdwijning van Daï Do zou verbazen. Niemand
mocht zich afvragen: waar is die meneer Daï Do eigen
lijk gebleven?
Duchemin sprong op en begon heen en weer te lo
pen. Zijn ogen glinsterden in een overigens tamelijk
somber gezicht.
Dat dagboek! riep hij opeens. Dat onzinnige
dagboek! Hier heb ik plotseling de verklaring van al
die tegenstrijdigheden, die mij vrijwel van mijn ver
stand hebben beroofd. U wilt zeggen, juffrouw d'En-
goult, dat Vindon geen enkele poging heeft gedaan Daï
Do te chanteren?
Inderdaad. Met zijn dagboek beoogde hij niets an
ders dan het wekken van de indruk, dat Daï Do was
gevlucht en naar Formosa was gegaan, waar Tsjang
Kai-Tsjek tegen de Chinese communisten vocht en een
behoorlijke kans liep op een roemloos einde. Hierna
zou niemand het meer zonderling achten dat er van
Daï Do nooit meer iets werd vernomen. Om zijn doel
te bereiken legde Vindon zijn notities als het ware voor
u gereed en kwatn hij met de waarheid en met niets
dan de waarheid. Dat wil zeggen: omtrent de aange
legenheden RivièreDelforge, LevrainSiamedjian en
d'Engoult. Hij beschreef zichzelf met volmaakte open
hartigheid; niets weerhield hem daarvan, hij zou im
mers vermoord zijn. Het voordeel hiervan was dat
verschillende achtenswaardige getuigen, zij het tegen
hun zin, moesten toegeven dat Vindon over hen de naak
te waarheid had verteld.
Wij brengen u de nieuwste Ameri
kaanse Permanent wave. houdbare
kleurspoelingen, hoofdmassage
tegen roos en haaruitval.
Vraag een maandabonnement voor
watergolven.
C. 3. Oerlemans
Med. Gedipl. Haarkundige
GIERSTR. 69 - HAARLEM TEL. 21736
De officier van Justitie bij de rechtbank
te Rotterdam heeft een jaar en negen
maanden gevangenisstraf geëist tegen een
36-jarige vrouw uit Waddinxveen, die van
haar 13-jarig zoontje 500.— had aange
nomen, welk geld door de jongen in Wad
dinxveen was gestolen. De vrouw zei ge
dacht te hebben dat de jongen het geld
had gevonden. De president merkte op,
dat zij het ook in dat geval niet had mo
gen houden.
De verdedigster, mr. C. A. Verheul, vroeg
clementie, omdat de vrouw, moeder van
negen kinderen, het financieel zeer moei
lijk had en haar man drankzuchtig is. Op
24 december zal de rechtbank uitspraak
doen.
Stadsschouwburg: Zaterdag en zondag
20 uur: „Toneelgroep Theater met „J.P."
Minerva Theater: Zaterdag en zondag
20.15 uur: Ensemble Wim Sonneveld met
„Rim Ram".
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag tot en met
woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en don
derdag 14 en 16.15 uur: „Jack the Rip
per". 18 jaar; 19.30 uur: „De graaf van
Monte Cristo", 14 jaar.
Frans Halstheater: Vandaag en zater
dag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30
en 21.15 uur, maandag 14, 19 en 21.15 uur:
„Sag es mit Musik", alle leeftijden. Dins
dag 14 en 20 uur en woensdag en donder
dag 14, 19 en 21.15 uur: „Het moeras der
zonde", 18 jaar.
Lido Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De hel
van Noord-Afrika," 14 jaar. Zaterdag 23.30
uur: „Eiland in de zon," 18 jaar.
11 uur: „Vrijheren van het woud",
leeftijden.
Luxor Theater: Vandaag 20 uur, zater
dag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur en maandag tot en met
woensdag 14 en 20 uur: „De moordenaar
met de zachte stem," 18 jaar. Donderdag
14 en 20 uur: „Jane Eyre", 14 jaar.
Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur:
„De zevende sluier," 14 jaar. Zondag 14
en 16.15 uur en woensdag 14.30 uur: „Rus
ty en het blinde meisje," alle leeftijden.
Dinsdag en woensdag 20.15 uur: „La gran
de illusion", 14 jaar. Donderdag 20.15 uur:
„Don Giovanni," 14 jaar.
Rembrandt Theater: Vandaag tot en
met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur:
„Houseboat," alle leeftijden. Zondag 11
uur: „Wen die Götter lieben", alle leef
tijden.
Roxy Theater: Vandaag en zaterdag
14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur: „Joe Dakota," 14 jaar.
Maandag tot en met donderdag 14.30, 19
en 21.15 uur: „Gedwongen verraad", 14
jaar.
Studio Theater: Vandaag en zaterdag
14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19
en 21.15 uur en maandag tot en met don
derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Gouden ber
gen", alle leeftijden. Zondag 11 uur: „La
Traviata," 14 jaar.
Theater Monopole (Zand voort): Van
daag en zaterdag 20 uur: „Al Capone, dic
tator van de onderwereld," 18 jaar. Zon
dag 14.30 uur: Hawai-calls" alle leeftijden.
Dinsdag 20 uur: „Tien van het vreemde
lingenlegioen," 14 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
Bloemenheuvel: Tot 20 december dage
lijks 10 tot 17 uur en zondags 14 tot 17 uur:
Expositie van werk van Judith Laqueur-
Révész en M. C. Escher.
Frans Halsmuseum: Tot 11 januari da
gelijks van 10 tot 15 en zondags van 13 tot
15 uur: Expositie „Kunst in het klein, de
schoonheid van oude tegels".
Galerie Espace (Klein Heiligland 36):
Tot 13 december dagelijks van 11 tot 17
uur: Expositie van werk van Chapon.
Hof van Heemstede: Expositie van werk
Van Liesbeth Sayers, Joz. de Ridder, F. A.
van Velsen en Jan Wiegman.
„In 't Goede uur" (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 januari dagelijks (ook zondags) van
10 tot 22 uur: Expositie van tekeningen
van Georg Rueter.
Museum „Het Huis van Looy" (Kamper
laan): Tot 14 december dagelijks van 10
tot 12.30 en van 13.30 tot 17 uur, des zon
dags van 14 tot 17 uur: Ledententoonstel
ling van het Genootschap „Kunst Zij Ons
Doel".
Chez Nous (Spaarnelaan 25): Tot 28 de
cember dagelijks van 11 tot 17 uur: Expo
sitie van aquarellen van Frans Funke.
DIVERSEN
Vleeshal: Zaterdag 12.15 uur: Bezin-
ningspauze; pater C. van Baarle over
(Wordt vervolgd) „Verwachten of afwachten".