Stijiista Frans Funke exposeert aquarellen Nu in zee...? Brrr.... Een beeld van vertwijfeling „Kerkbouw Nu" een expositie die ieders belangstelling verdient Het reveil der katholieke en protestantse kerkbouw ofl v. Empelen Restaurant Lion d'Or ZATERDAG 12 DECEMBER 1959 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 7 Enkelvoudige bezetting slechts voor een deel der toneelpremières Kerstconcert van twee Christelijke koren Franse kunstprijs voor Max Ernst Verkiezingen in Nigeria „Hirosjima, mon amour Johannes den Hartog gast- dirigent bij de Opera Russisch vliegtuig in het poolgebied verongelukt UIT STAD EN STREEK „Jack the Ripper Houseboat De hel van Noord-Afrika Sag es wit Musik De moordenaar met de zachte stem Joe Dakota Rusty Gouden bergen Journaal Inbraak in Vondellaan in Aerdenhout De schilder Frans Funke heeft van een deel van zijn huis een kunstzaaltje ge maakt. Hij noemde het „Chez Nous," ge woon „Thuis" dus. Hij is pas weer thuis gekomen. Uit Frankrijk natuurlijk. Want hij is dol op dat land. Dit keer zat hij aan de „Cóte d'Azur". Wel ietsanders dan zijn zo beminde grijze Parijs. Maar hij was er in de herfst en dan zijn ook daar de kleuren meer bezonken. Ik geloof dat de keuze van dit jaargetijde wel een ver standige van deze toch'in zijn werk zo zeer Nederlandse figuur was. Beter is het nog misschien te spreken van een zozeer Haarlemse figuur, als we Funkes aquarel len vergelijken met die van zovele Haar lemse schilders, die de weldadige invloed van Boot ondergingen. De expositie is gis teravond onder grote belangstelling ge opend door de heer A. Planteydt, die dat om drie redenen verklaarde graag te doen: de liefde voor Frankrijk, die hij met Funke gemeen heeft, zijn vriendschap voor de schilder en de kwaliteit van het werk. De heer Planteydt dankte Joop ten Have, Dick Laan, Piet van Heerde en Wim Steyn voor hun hulp bij de zeer ge slaagde inrichting van de tentoonstelling. FUNKE EXPOSEERT tot 28 december de aquarellen die hij aan de azuren kust maakte. Ik dacht dat dit werk wel van een vooruitgang in Funkes ontwikkeling getuigt. Gezien de mij laatst bekende aquarellen van Parijs werd Funkes palet in ieder geval rijker. Dat vindt zijn oor zaak dan vooral in de keuze van het on derwerp. De winst is dat hij het onder werp aandurfde en tot op bepaalde hoog te ook aankon. Niet alles is even geïnspi reerd, wel echter het werk van een vak man, van een bescheiden eerlijk vakman. De waterkant ligt hem voor mijn gevoel het best, vermoedelijk omdat de sfeer daar de Nederlander toch meer vertrouwd is dan die in de bergen; Overigens wil ik meteen mijn waardering uitspreken voor Advertentie Zoetjes deinen in een bad warm zeewater van de Cóte d'Azur is een heel serieus mid del tegen het knagen van de tand des tijds. Het Noordzee-water is ook 's zomers meest nog te koud, de huid verzet zich en sluit ook de goede dingen buiten. Lauw-warm zeewater echter wordt snel geabsorbeerd. Rheumatiek, aderverkalking, nervositeit, de pressie, angst etc. kunnen door een kuur ver dwijnen. Kuren reeds v.a. 35.—. Spreekt u eens met MIA NIESSEN FLORAPLEIN 18 - TELEFOON 13796 De directies van de Nederlandse Comedie en de Haagse Comedie hebben thans bij het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen een voorstel ingediend over de bedrijfsvoering voor het seizoen 1960/61. Dit voorstel is door het ministerie ook aan de overige subsidiënten ter be studering toegezonden en zal binnenkort voorwerp van bespreking uitmaken in het subsidiëntenoverleg inzake toneel. Het zal ook met de Nederlandse Televisiestichting worden besproken wat de gevolgen be treft, die het voorstel eventueel voor de toneelvoorziening van de televisie zou kun nen hebben, zo wordt van de zijde van het departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen meegedeeld. Een communiqué van dit departement zegt dat, in afwijking van de hier en daar gepubliceerde gegevens die ontleend wa ren aan een voor intern gebruik opge stelde nota de zogenaamde Nota-Oster over het aantal speelbeurten dat vrij zou komen indien geheel enkelvoudig zou wor den gespeeld, het thans ingediende offi ciële voorstel niét uitgaat van een vol ledige enkelvoudige bespeling door de ge noemde gezelschappen. Weliswaar hebben de directies van deze gezelschappen een enkelvoudige bezetting van stukken voor ogen als middel om het artistieke peil van de voorstellingen te verhogen, maar zij stellen deze enkelvoudige bezetting slechts voor een deel der premières voor, terwijl zij het doublure-systeem overigens willen handhaven, teneinde de vermindering van het aantal speelbeurten acceptabel te maken. Zoals reeds eerder gepubliceerd is, willen de directies van de Nederlandse Comedie en de Haagse Comedie van oudsher standplaatsgezelschappen, hetgeen tot uit drukking komt in het aantal vrije voor stellingen in de eigen stad de gevaren voor het artistieke peil het hoofd bieden door niet alle stukken te doubleren en al dus het aantal speelbeurten te verminde ren. Zij stellen zich voor met deze werk wijze toch nog tot elk negen a tien pre mières te komen. De genoemde directies menen voor de televisie een garantie te kunnen vinden in het stellen van een limiet aan de mede werking van hun acteurs aan de andere media; zij denken namelijk het aantal televisierollen per acteur te beperken tot twee a drie rollen per seizoen, aldus het communiqué van het ministerie van On derwijs, Kunsten en Wetenschappen een aquarel van een stadje tussen de ber gen vanuit de hoogte gezien. Funke trof hierin op knappe wijze de sfeer. Funke kan knap zijn. Dat viel me vooral op aan een aquarel met ook uit de hoogte beke ken bootjes, die pas van de visvangst te rug gekomen waren. Hoe meer Funke ge grepen is door zijn onderwerp, hoe kundi ger ook de uitvoering van zijn aquarel naar dat onderwerp. Kundigheid is niet per se een artistieke verdienste. Bij Funke ech ter is een duidelijk blijk van kunde een bewijs van zijn interesse. Dat maakt zijn expositie tot een voor ons gemakkelijke, een die nu weer eens zonder moeite te ge nieten is. Funke spreekt een heldere een voudige taal en daardoor is zijn verhaal gemakkelijk op waarde te schatten. Fun ke behoeft men nooit met wantrouwen te ontmoeten. MIJN BESTE ONTMOETINGEN op Funkes tentoonstelling waren dan verder de hierbij gereproduceerde aquarel, die uitstekend van compositie is en van een fijne bij het zonnige toch even bezonken kleur. Cap d'Antibes, nog mooier van kleur en misschien het beste dan Funke meebracht, een gezicht op Antibes, dat de hiervoor genoemde aquarel evenaart, een strand bij Cagnes en een op zijn bootje nettenboetende visser. Funke weet een aquarel te doorwerken en toch fris te blij ven dit meestal wanneer hij aan haven of zee zit. Het herfstige Provence-landschap is een moeilijk. De schilder valt er niet zo gemakkelijk op aan als op het zomerse zonnige. Toch is het wel duidelijk dat Fun ke het genoot en dat maakt het geheel van zijn expositie innemend. Men vindt „Chez Nous" aan de Spaarnelaan 25. De expositie is tot 28 december geopend. Bob Buys Maandag 21 december geeft Haarlems Christelijk Mannenkoor, dirigent Bernard Verboom, met medewerking van Schotens Christelijk Gemengd Koor, dirigent Geert de Boer, een kerstconcert in de Koning kerk (Kloppersingel). Het orgel wordt be speeld door Teke Bijlsma. Uitgevoerd wordt een programma van kerstliederen, door ieder der koren afzonderlijk a ca- pella en met orgelbegeleiding. Gezamen lijk wordt ten gehore gebracht het Halle lujakoor uit „The Messiah" van Handel. De Franse schilder Max Ernst heeft vrijdag de Franse grote nationale kunst prijs gekregen. Ernst, een Duitser van ge boorte, vestigde zich in 1955 definitief in Frankrijk en verkreeg in 1958 de Franse nationaliteit. In 1954 werd hij onderschei den met de grote prijs van de Biennale van Venetië. LAGOS (Reuter) Vandaag zullen, naar verwacht wordt, meer dan negen miljoen Nigerianen naar de stembus gaan om te beslissen wie de eerste premier van onaf hankelijk Nigeria de grootste federatie van het Afrikaanse continent zal zijn. Het nieuwe parlement, dat thans gekozen zal worden, zal vermoedelijk volgend jaar een motie aannemen, waarin Groot-Brit- tannië formeel verzocht wordt op 1 okto ber I960 onafhankelijkheid te verlenen. De Britse regering heeft reeds beloofd hieraan gevolg te geven als de motie wordt aan vaard. Treffen In Lagos, de hoofdstad van Nigeria, zijn bij een treffen tussen demonstranten van de vakbond van spoorwegarbeiders en de politie 33 personen, onder wie 13 politie mannen, gewond; 168 betogers werden in hechtenis genomen. Volgens de arbeiders is de spoorwegmaatschappij van plan men sen te ontslaan wegens vermindering van de inkomsten. Advertentie moderne interieur verzorging binnenweg 95 - heemstede tel. (02500) 39470 DAT DE FILMKUNST zichzelf nog niet heeft uitgeput, bewijst soms ineens zo'n film als „Hirosjima, mon amour". Plotse ling beseft men dat er met de film onein dig veel meer dingen zijn te zeggen dan uit de doorsnee speelfilm blijkt. Wij wor den overladen met routine-produkten, zo veel en zo vaak, dat wij bijna niet meer geloven in de film als kunst. Dan is de uitzondering op de regel de bevestiging van het geloof en het vertrouwen in de autonome taal van de film, het eigen le ven, dat zij leidt, haar vermoge in de menselijke werkelijkheid de mt..gelijke waarheid aanschouwelijk te maken. Wie is niet geneigd daaraan te twijfelen? „Hi rosjima, mon amour" doorbreekt ineens de gladde oppervlakkigheid en haakt zich in ons vast, een schreeuw van vertwijfe ling, het gezicht van een wereld, die aan haar doodsbed staat. VORM EN INHOUD hebben elkaar in deze film wederzijds bevrucht. Zij zijn dan ook onlosmakelijk. Zij zijn van een verrassende en tegelijk obsederende oor spronkelijkheid, omdat zij in het perspec tief van het menselijk bestaan een ver schrikkelijke en beklemmende werkelijk heid zien. De bom, die in acht seconden tweehonderdduizend mensen het leven be nam in Hirosjima, heeft de weg geopend voor de vernietiging van de gehele mens heid. Wij leven in de echo van de ster venskreet der bewoners van Hirosjima Op de bodem der wanhoop bloeien onze le vens, vreemde bezeten levens, die om door te dringen tot de kern van ons zijn, al les overboord werpen wat het naakte be sef daarvan belemmert. De Japanse inge nieur, die na een toevallige ontmoeting, een Franse filmster volgt naar haar ho tel, laat zich gaan in een snel aangroeien de sympathie, hij denkt niet meer aan zijn vrouw, zij niet meer aan haar man en kinderen. Zij brengen samen de nacht door, hun liefkozingen roepen herinnerin gen wakker, de steeds aanwezige onder gang van Hirosjima brengt hen tot een gesprek over de oorlog en de filmster ver telt, na een reminiscentie aan de verwoes tende kracht der atoombom, over wat zij deed op die dag, dat in Hirosjima de we reld ten onder ging. Toen scheen de zon in Parijs.. Woonde ze al lang in Parijs? Nee, in Nevers. Had zij lief in Nevers? Ja, een Duitse soldaat. Hij werd doodge schoten de dag voor Nevers werd bevrijd Toen onderging zij het lot van andere sexegenoten: haar haar werd afgeknipt. Zij werd thuis opgesloten in de kelder. Daar leefde zij in de herdenking van haar liefde, die zij lang. lang koesterde, die zij niet kon verloochenen, die zij overdraagt op de Japanse ingenieur als zij hem aan spreekt of hij de geliefde Duitser is en hij antwoordt met: „En wat deed ik..?" Ja, ze is getrouwd. Ze heeft ook kinderen. „Ik ben ook getrouwd. Ik ben heel geluk kig," zegt de ingenieur. In deze nieuwe werkelijkheid echter, die niet te vergelij ken is met hun gewone bestaan, kennen zij geen plaats toe aan enige binding. Zij zijn als de insecten, die daags na de ver woesting van Hirosjima, weer uit de grond kropen. Hirosjima is hun enige werkelijk heid. Het is echter een hopeloze werkelijk heid. Zoals er voor de mensheid geen hoop meer is. Heel de wereld wordt straks Beurs voor violist. De violist John Sekreve, die de laatste tijd als altist in het Residentie-Orkest speelt, heeft een beurs eekregen om gedurende acht maanden in Londen bij Lionel Tertis aan de Royal Academy of Music te studeren. Hij krijgt gedurende genoemde tijd studieverlof van het Residentie-Orkest. U MOET BESLIST eens aanbellen aan het grote herenhuis aan de Jansstraat nummer 79. Daar is het Bisschoppelijk Museum gevestigd, dat staat in kleine lettertjes op de gevel aangegeven. De nauwgezette suppoost opent dan de voor deur op een kier en verzoekt u het doel van uw komst te willen mededelen. Als u te kennen geeft de tentoonstelling „Kerk bouw Nu" te willen zien, zegt hij blij ver rast dat zulks tegen betaling van twee kwartjes wel mogelijk is. Is uw antwoord gunstig dan gaat de deur wijder open en wordt u binnen gelaten. Deze vorm van gastvrijheid heeft het opmerkelijk gevolg dat u vrijwel geheel alleen de grote en fraaie collectie van dit museum kunt be wonderen, want alleen doorzetters komen zo ver. DOOR EEN AANTAL portalen, gangen, poorten en deuren bereikt men de grote zaal waarin de tentoonstelling wordt ge houden. Hier is de aangename en voor name sfeer die het achttiende-eeuwse vóórgebouw heeft, plotseling helemaal weg, de zaal is erg lelijk en heeft de akoestiek van een grafkelder. Niettemin is de conservator er met eenvoudige mid delen in geslaagd deze belangwekkende expositie op overzichtelijke en smaakvolle wijze in te richten. Het is jammer dat aan deze tentoonstelling zo weinig publiciteit is gegeven want de bouwkunst is een kunst die ons allen aangaat, wij zijn allen dagelijks door oude en nieuwe bouw werken omringd, en de bouw van nieuwe kerken is een aangelegenheid die bijna iedei; betreft, alleen al uit hoofde van het feit dat de kerk voortdurend financiële offers voor de nieuwbouw en instandhou ding der kerken vraagt. Wij willen weten hoe de stand van de kerkenbouw is. en de ontwerpers van die nieuwe kerken heb ben hier hun scheppingen voor het forum der publieke belangstelling gebracht. DE TENTOONSTELLING, die over het algemeen heel duidelijk is. geeft als eerste indruk 't onmiskenbaar reveil der rooms- katholieke kerkenbouw. Sinds hierbij ook jongere architecten zijn ingeschakeld, is de kans gekomen vorm te geven aan een eigentijdse beleving van het geloof. Maar even onmiskenbaar liggen hun oudere reformatische collesa's hen ..een ronde vóór". Immers reeds kort na de oorlog, terwijl de katholieken hun slaperige en verwaten neo-basilieken gingen bouwen, startte met een nieuw elan de protestantse kerkenbouw, aldus een vernieuwing van het geloof manifesterend en bouwend aan een nieuwe traditie. Intussen schijnt echter aan de vreedzame dictatuur van de ..Bosse school" een einde te komen en enkele ont werpen, zoals van Oudejans en Alberts voor een r.-k. kerk te Volendam en dat van Bekink voor Utrecht wijzen op een ..inhaalmanoeuvre". Zijn bij voorbeeld bij de zeer fraaie kerken van Sijmons de overigens voortreffelijke invloeden van L. Cerbusier naar mijn gevoel bijna té L. Corbusier naar mijn gevoel bijna te het gebouw precies wat het zijn moet: in haar ontroerende soberheid een teken van de glorie van de kerk Zulks in tegenstel ling met de meeste andere waar de glorie van het ontwerp het min of meer arm zalig teken van die der Kerk is. Dr grote verdienste van de ontwerpen var h« "oor beeld Sijmons, van Kasteel, Duintjer, Een deel der tentoonstelling Alberts en Oudejans, Bekink en een enkele andere, is het (bij de een meer dan bij de ander) duidelijke kenmerk van echtheid, van authenticiteit. Te veel plan nen dragen te zeer het karakter van de persoonlijkheid van de ontwerper, en te weinig dat van de kerk. Hoewel het be langrijk kan zijn in een kerkgebouw de ontwerper te kunnen herkennen, is het van het eerste en meest wezenlijke be lang de kerk als zodanig te herkennen. Een kerkgebouw dat van het geld van de gemeenschap wordt gebouwd, is te duur dan dat de ontwerper zich persoonlijke hobby's kan veroorloven of zich van Expo- achtige vormen mag bedienen. Als hij dat doet, gaat de aard van het kerkgebouw aan de eigen-aardigheden van de archi tect ten gronde. DAT DE ONTWERPER, als antecedent van de bouwende geloofsgemeenschap werkt met de vormen eigen aan zijn gene ratie is vanzelfsprekend; dat is de enige traditie. Immers traditie bestaat er niet uit te doen wat grootvader deed, maar even creatief zijn als onze voorvaderen die de grote stijlen creëerden. Het zou dwaas heid zijn te beweren dat de moderne architect aan het verleden voorbij ziet. want hij ziet vooruit en het verleden staat In plaats van Die Zauberflöte zal de Nederlandsche Opera in de aangekondigde reeks voorstellingen voor januari 1960 een andere Mozart-opera uitvoeren, namelijk Le Nozza di Figaro. Als gastdirigent is uitgenodigd Johannes den Hertog. De regie is van Wolf Dieter Ludwig. De medewerkende solisten zijn Angela Ver- celli, Marilyn Tyler. Cora Canne Meyer, Lidy van der Veen. Nelly Burbach. Jos Burcksen, Paolo Gorin, Guus Hoekman. Chris Reumer, Gee Smith en Chris Ta verne. achter hem. Elk overnemen van vormen uit de historische stijlen is het bewijs van creatieve onmacht. Dat na de afgrijselijke bloei van de neogotiek (de Waterstaats- gotiek) de neobasiliek toch nog zo'n vlucht kon nemen is ongelofelijk en ontstellend. Dat de tentoonstelling „Kerkbouw Nu" een gelukkige demonstratie kan zün van een duidelijk scheppend vermogen van katholieke- evenzeer als van protestantse architecten, maakt het tot een evenement dat ieders belangstelling verdient. Nico H. Andriessen Advertentie )e kerstbomen zijn er •Comt u bijtijds uitzoeken bloemenmagazijn Binnenweg 18 - Heemstede - Tel. 3-80-80 REYKJAVIK (Reuter) Een vliegtuig van de Amerikaanse marine heeft vrijdag op een ijsveld ten noordwesten van IJs land het wrak van een tweemotorig Rus sisch vliegtuig waargenomen. Het toestel moet kort tevoren verongelukt zijn, want het was nog niet door sneeuw bedekt. Het ligt op een 250 km. ten noordwesten van IJsland. Men acht het moeilijk, zo niet onmogelijk, om het wrak in deze tijd van het jaar met een schip te bereiken. Het toestel is neergekomen in het ge bied dat valt onder de luchtcontroledienst van IJsland. Deze dienst weet echter niets van het toestel af en men vraagt zich af of het op een geheime vlucht was Van uit het Amerikaanse vliegtuig heeft men dui delijk op het wrak de Russische kenteke nen CCCP waargenomen Men weet nog niets over het lot van de inzittenden van het toestel. één Hirosjima zo is er ook voor hun liefde geen hoop. Met dat trieste uitzicht eindigt de film. WANNEER KUNST het creëren is van een nieuwe werkelijkheid, dan is de ma ker van „Hirosjima, mon amour" daar letterlijk en figuurlijk, naar de vorm en naar de inhoud, in geslaagd. U begrijpt het al. Dit is geen vrolijke film. Het is wel een film om te begrijpen, een film om jezelf te begrijpen op jouw plaats in deze wereld. Men hoeft het er niet mee eens te zijn. Niet met de ondergangsstemming, de noodlotssfeer, het verlaten van enige mo raal, maar men kan het wel eens zijn met de constatering, dat Hirosjima de mensen terugvoert tot hun innerlijke zelf en dat zij in hun vertwijfeling de weg volgen, die deze figuren ons aanwijzen. Om zo'n verbijsterend besef te onthullen heeft de filmmaker andere woorden nodig dan die wij dagelijks spreken, andere gedachten, andere ideeën. Hij slaat ons met zijn beel den van de verwoesting. Hij geselt ons met de opgewekte sight-seers van nu. Hij dwingt ohs tot onszelf met zijn weerbars tige liefdesverhouding tussen de inge nieur en de actrice, die als het ware al buiten deze wereld staan. Zij glijden eraf. Wij moeten haar bewoonbaar maken zon der atoombom, zonder vernietiging Door wat? Zeker ook door een film als ..Hiro sjima, mon amour". P. W. Franse Nieuws in het kort Goede opbrengst collecte. De reclas- seringscollectie heeft in Haarlemmermeer 3.326,37 opgebracht, welk bedrag 39,15 lager is dan dat van 1958. In vergelijking met het totaal van de opbrengst slaat de afdeling Haarlemmermeer een zeer goed figuur. Fotoclub. Dinsdag 15 december houdt de fotoclub „De Bloembollenstreek" uit Lisse haar jaarvergadering in de filmzaal van het laboratorium voor bloembollen- onderzoek in Lisse. Onder meer zullen ver toond worden de films „Spiegel van Hol land" van Bert Haanstra en „Schot te boord" van Herman van der Horst. Advertentie Hotel-Café- Gesoigneerde KERSTDINERS Gelegenheid tot dansen Inlichtingen en reserveringen Telefoon 10281 -14585 (Cinema). In de tachtiger jaren van de vorige eeuw werd Londen maanden lang geterroriseerd door een afschuwelij ke vrouwenmoordenaar, die zijn prooi bij voorkeur zocht onder de meisjes van lich te zeden in de sloppen en kroegen van Eastend. Bijna elke nacht vielen er vrou wen en meisjes ten offer aan dit monster van wreedheid die bij zijn euveldaden zo geraffineerd te werk ging, dat de politie machteloos stond. Ondanks alle inspannin gen van Scotland Yard en de Metropolitan Police is het dan ook nooit gelukt, de hand op deze weerzinwekkende dolleman te leg gen, noch zelfs zijn identiteit vast te stel len. Het geheim van „Jack the Ripper," zoals zijn bijnaam in de volksmond luid de, is met hem in het graf afgedaald. Van deze duistere episode in Londen's crimi nele historie heeft de Engelse filmindus trie nu opnieuw een griezelrolprent ge maakt (de eerste verfilming dateert uit de jaren dertig), die naar onze smaak af grijselijk cru, en terzelfdertijd kinderlijk- onwaarschijnlijk is. Geen enkel bloederig detail blijft de bioscoopbezoeker bespaard de gemutileerde lijken van Jack the Rip per's slachtoffers, de besmeurde messen, waarmee hij zijn moorden uitvoert, de scènes in de snijkamer van de lijkschou wer, men moet echt nie$ voor een klein tje vervaard zijn otrt dit alles te kunnen „genieten'r Zeer jle waarderen von den wij de voortreiielijKe sfeeruitbeelding van het Londen omstreeks het fin-de-siècle en de bijzonder suggestieve belichting. Aparte vermelding en lof verdient het fascinerende Franse kleurenfilmpje dat ons in het voorprogramma een bijna ob sederende impressie geeft van een cho- lera-epidemie die Zuid- en Midden-Frank rijk in het begin van de 19de eeuw bijna teisterde. De camera, die hier als het ware een autonoom-bewegend en registrerend wezen geworden is, toont ons geen stapels lijken en andere verschrikkingen van de epidemie: zij „spreekt" slechts in symbo len en schijnbaar onbelangrijke details, waarvan echter een huiveringwekkende suggestie van dood en verderf uitgaat: een meesterlijk werkstuk. (Rembrandt). In Houseboat ('n Droomschip van 'n woonschip) heeft regis seur Melville Shavelson de beschikking over een vlot lopend verhaal. Cary Grant is in deze film de jolige, jonge weduwnaar, die de moeilijke taak krijgt om op een oud woonschip drie kinderen op te voeden. Hij wordt echter bijgestaan door een charmant en bijzonder mooi Italiaans dienstmeisje (Sophia Loren), die alle moeilijkheden in een handomdraai op lost en die en passant na een reeks verwik kelingen de weduwnaar aan de haak slaat. Een weinig indrukwekkend gegeven, dat echter omgevormd is tot een zeer plezierig verhaaltje, waarin bijzondere aandacht is geschonken aan de bezetting van de bij rolletjes en aan de kleurige decors en waarin tenslotte elke overbodige scene ge schrapt werd, hetgeen uiteraard alleen maar aan het toch al niet trage tempo van deze komedie ten goede kwam. (L i d o) Aan spanning geen gebrek in „De hel van Noord-Afrika". De makers van deze Engelse film zijn maar weer eens in de tweede wereldoorlog gedoken, in welke tijd de avonturenverhalen opge stapeld lagen. Nu gaat het hier niet om een oorlogsfilm in de strikte zin van het woord. Van de oorlogshandelingen ziet men (ge lukkig) maar weinig. Wel krijgt de kijker een spannend verhaal opgedist over een ontspanningstocht van enkele Engelse militairen door de woestijn in Noord-Afri ka. Onderweg voegt zich nog een Engelse officier bij het kleine groepje. Deze wordt ontmaskerd als spion. Hij bewijst de En gelsen echter op de tocht-vol-ontberingen goede diensten en daarom wachten zij in Alexandrië met uitleveren, tot zij eerst een goed glas bier met hem hebben ge dronken. (Frans Hals). Zuidamerikaans ritme, charmante meisjes te kus(t) en te keur en een krachtig gehouden intrige vormen de kleurige inhoud van deze showfilm zon der pretenties. Er wordt hevig in ge musiceerd, gedanst en gezongen, onder andere door de Peters Sisters en Bibi Johns, waardoor het verhaal wat in de knel komt. Een vrijgezel met Don Juan- allures heeft zich eindelijk in de (huwe- lijks)boot laten nemen. Bang dat zijn rijke tante, wier toestemming hij niet heeft ge vraagd. hem zal onterven, geeft hij een van zijn vriendinnen voor zijn aanstaande bruid uit. Dat geeft aanleiding tot ver warde situaties, vooral wanneer een broer van de angstige bruidegom ten to nele verschijnt die zijn schoonzuster als vrouw krijgt toegeschoven. De erftante laat zich echter niet bij de neus nemen, maar ze bezit, gelukkig voor beide neven, genoeg gevoel voor humor om voor een voor alle betrokkenen plezierig slot te zorgen. Van dinsdag af wordt „Het moeras der zonde" vertoond. (L u x o r) De uiterlijk wat kinderlijke jongen, die „De moordenaar met de zach te stem" vertolkt, blijkt in werkelijkheid een psychopathisch aangelegde misdadi ger te zijn met een „raak me niet aan"- complex. Iedereen, die het ongeluk heeft hem bij een ruzie of twist een klap of een stomp te geven, moet sterven. Dat is zijn primitieve levensopvatting, die hij in het nog primitievere „wilde westen" kan uit leven. Eén van deze kandidaat-slachtof fers is een cowboy, die wegens deelne ming aan een roofoverval bij hem in de cel komt te zitten. Aangezien de moorde naar bijzonder moeilijk te betrappen is, bieden de autoriteiten de cowboy gratie aan, als hij er in slaagt de psychopaat aan de wet over te leveren. Hij slaagt er in, maar de jury spreekt de man vrij. Dan volgt een nieuwe poging, maar nu zonder de steun van de plaatselijke overheden. (R o x y). Een man met een verleden keert terug in het stadje, dat in dat ver leden een grote plaats inneemt. Hij zoekt er naar het graf, dat zijn naam draagt. Daarmee gaat hij de strijd aan tegen de mannen, die dachten hem voorgoed kwijt te zijn. Hij vindt ze terug in deze kleine samenleving, waar men hem vreest. Dan spreken de revolvers en leert men de naam Joe Dakota uitspreken met de eer bied, die de drager hem verschuldigd acht. Spanning dus en harde taal tot maandag. Niet minder zachtzinnig gaat het in „Ge dwongen verraad" toe. Het betreft hier de opleiding van piloten om de kruisverhoren der vijandelijke inlichtingendiensten te weerstaan. De film is „getrokken" uit de Amerikaanse regeringsfilm „Hoe doorsta ik vijandelijk verhoor". (Minerva). Zondagmiddag en woens dagmiddag draait voor de jeugd „Rusty en het blinde meisje". Dinsdag en woens dag de hervertoning van de befaamde vooroorlogse film van Jean Renoir „La grande Illusion", die wordt gerekend tot de meesterwerken van de filmkunst. ,(S t u d i o). Een Deense film ditmaal, die de controverse tussen de bewoners van twee eilandjes voor de Deense kust in beeld brengt. De invasie van de techniek moet er aan te pas komen om iedereen pas goed op stelten te krijgen en dan doet de liefde de rest: tweedracht wordt een dracht. De film vertelt het vrolijke, wel wat naïeve gegeven, met de nodige over drijving, die een pittig tempo op de ver eiste ogenblikken niet uitsluit. „Nederland in klank en beeld" wijdt deze week ruime aandacht aan een Mexi caanse tentoonstelling in Amsterdams. Voorts zijn er opnamen van het bezoek van Glasgows burgemeester aan zijn Haagse ambtgenoot, waarbij zelfs doedel- zakmuziek valt te genieten. Een kleine bosuil, regelmatig eetgast in een Oister- wijks restaurant, ziet eveneens de camera op zich gericht om op die manier een ver tederend intermezzo op te leveren. Toen de bewoners van een huis in de Von dellaan in Aerdenhout in de afgelopen nacht kort na het middernachtelijk uur thuiskwamen ontdekten zij. dat er was in gebroken. De dader(s) is (zijn) waarschijn lijk via de balkondeuren op de eerste eta ge het huis binnengedrongen. Alles op de bovenverdieping werd overhoop gehaald en uit een onderzoek bleek, dat er voor ongeveer vier mille aan sieraden, alsme de een bedrag in geld van tweehonderd gulden vermist werd. De Bloemendaalse politie stelt een onder zoek in.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 7