Platermieuws uit Amerika MUZIKAAL STANDBEELD voor (tS) Bruno Walter Op z'n pootjes terecht ana Paul Robeson: Mahalia Jackson - vol overgave F I'OIU.Y and BESS SATCHMO THE GREAT! Erroll Garner kan toveren KLASSIEKE KLANKJUWELEN IDEALE KERSTGESCHENKEN Jaar tevoren uitverkocht de mooiste spirituals Bewaar deze pagina zij is uw beste gids in plateniand! Waarom slechts 24 uur per dag Gershwin's opera verfilmd PHILIPS teruggetrokken QP 15 september 1956 werd een groot dirigent 80 jaar: Bruno Walter. Ter gelegenheid van deze mijlpaal bracht Philips een historisch document uit, in de vorm van Walters volledige orkestrepetitie van de Linzer Symfonie, gevolgd door de integrale uitvoering van dit geniale werk van Mozart. LOUIS ARMSTRONG is niet alleen een groot jazz- musicus hij is jazz zélf! Niemand zal betwisten dat „Satchmo" de meest wijdverbreide populariteit, zowel onder zijn toehoorders als bij de genadeloze critici, uit de hele geschiedenis van de jazz geniet. Zijn trompetspel is ongeëvenaard zijn stijl van zingen uniek. NORMAN LUBOFF koor als een orgel - VOORT A AIM ELKE MAAND GRATIS PLATENNIEEWS Advertentie David Warren Brnbeek cat al aan de plano toen hU vier Jaar ood was. Met veertien leidde hU een seml-professionele band, waardoor hy dusdanig ln de mnzlek thulsraakte dat toen al xUn carrière definitief scheen rast te staan. Als een van de leer lingen van Darius Mllhaud, de grote Franse componist, bewoog hy rich weliswaar enige Jaren ln de wereld van Bach en Schönberg, maar spoedig kroop ook by hem het bloed waar het niet gaan kon; na enkele experlmen DAVE BRUBECK EN MILES DAVIS, RUDOLF SERKIN EN ISAAC 8TERN, beroemde musici op grammofoonplaten ten waarmee hy rün tyd vèr vooruit was, ontstond „het" kwartet: Brn beek (plano) Desmond (altsax) Bates (bas) en M o r e 11 o (drums). Unieke gebeurtenis ALS Dave op x'n best is. gebeurt er Iets unieks. Eerst roept drummer Joe de ritmische sfeer op. Paul begint breeduit te to pro rise ren. terwijl Dare nog maar „speelt" met de toetsen een enkel akkoord rechts, een simpele bes links. Morello gast sterker accentueren. Bates neigt Intens ge concentreerd het hoofd over zijn sonore bas. en Desmond neemt het basisthema weer op. Dan grypt Dave opeens twee vuisten vol toetsen en trekt rich nergens meer Iets van aan. In een wervelwind van Improvisaties, van vondst op vondst, soms dwars tegen leder ritme in, laat hy de stortvloed van z(jn fantasie los op het publiek, een publiek dat rich wel eens beklemd afvraagt, hoe dit ooit nog op x'n pootjes terecht moet komen. Maar dsn, plotseling, als op een teken, gut het ritme over ln een andere versnelling. Flarden van vertrouwde muziek keren terug. Brubeck permitteert slch nog wat poly fone grapjes met ztjn herademende vleugel, keert terug tot het oorspronkelijke thema, en het Is uit Met een zucht ontspant slch het publiek de ontlading van het applaus is nauwelijks meer nodig, want die ont lading heeft Brubecka spel tèlf teweeg gebracht. JAZZ GOES TO JUNIOR COLLEGE Bru's blues These foolish things I'm afraid the masquerade is over One mo ment worth years St. Louis blues Fontana 682 007 Tl (33 - f 16.95) Toen htj pu 17 Jur was. in murt 1894. stond Bruno Walter voor de eerste maal voor een groot orkest. Enige «Ud later werd hij verbonden aan het Hamburger Stadt- theater. «aar «tjn lang gekoesterde wens. Guatav Mahler te leren kennen, in vervulling sou gun. Deze componist met zijn sterke, meeslepende persoonlijkheid werd voor da jonge hulpdirigent ern ideaal voorbeeld, bovendien een vaderlijke vriend. Groot ia de invloed van Mahler geweest op Walters muzikale vorming. Maar als interpreet van zijn leermeester, van Bruckner. Beethoven. Mozart. Brahms en Schubert stut hij op eenzame hoogle. Be roemd waren de ..Bruno Walter Konzerte" in Berlijn; onder zijn leiding kwamen later de Salzburger Festsplele tot grote bloei, tot dat de opmars der Duitse horden ln Oozten- rljk hieraan in 1938 een eind maakte. Toen bood Amerika hem een uitgebreid arbeidsgebied; als vast gastdirlgent van het New Vork Philharmonic Orchestra, van de Metropolitan Opera en van het Philadelphia Orches'ra. In 1957 heeft Bruno Walter zich Uit bet openbare muziekleven teruggetrokken, maar hij is nog steeds de grota dirigent van weleer bij talloze eminente grammofoon opnamen. wurvan wij hieronder een aantal laten volgen. DE NEGEN SYMFONIEËN VAN BEETHOVEN no. 1 en no. 6 L 09400 L no. 2 en no. 4 L 00401 L no. 3 „Eroica" L 09402 L no. 5 en no. 9 (finale) L 09405 L no. 7 en 8 L 09403 L no. 9 (deel 1, 2 en 3) L 09404 L New York Philharmonic (Verpakt in fraaie geschenkalbums 24 50) „THE BIRTH OF A PERFORMANCE" MOZART: LINZER SYMFONIE Columbia Symphony Orchestra (Met de repetities, die aan de opname voorafgingen) Philips A 01254/55L (33 - f 44.-) BRAHMS: HONGAARSE DANSEN nos. 1, 3. 10 an 17 Philharmonic Symph. Orch. of New York Philips 409 513 NE (45 EP - f 6,50) STRAUSS: AN DER SCHONEN BLAUEN DONAU - WIENER BLUT Columbia Symphony Orchestra Philips 409 060 AE (45 EP - f 8,-) MOZART: VIOOLCONCERT KV 216 en KV 218 Z'no Francescattl Columbia Symphony Orchestra Philips A 01426 L (33 - f 22.-) BRAHMS: DUBBELCONCERT - AKA- DEMISCHE FESTOUVERTÜRE - TRAGI- SCHE OUVERTURE Isaec Stern Leonard Rose Philharmonic Symph. Orch. of New York Philips A 01244 L (33 - f 22.-) DVORAK: SYMFONIE no. 5 (UIT DE NIEUWE WERELD) Columbia Symphony Orchestra Philips A 01417 L (33 - f22.-) DAVE DIGS DISNEY Alice In Wonderland Give a little whistle Heigh-ho When you wish upon a star Some day my prince will come One song Fontana 682 018 TL (33 - 16 95) THE DAVE BRUBECK QUARTET IN EUROPE Wonderful Copenhagen My one bad habit is falling in love Tangerine The wright groove Like someone in love Watusi drums Fontana 682 031 TL (33 - f 16 95) NEWPORT 1958 Things ain't what they used to be Jump for joy Perdido Uit de „Liberien suite": Dance no. 3 The Duke Flamingo C jam blues Fontana 682 046 TL (33 - f 16.95) F IJ kwam het podium op. De zaal wachtte al vfjf minuten op hem. De opname-technicus óók. Zou het goed gaan? Het was Erroll* eerste „live recording", en Erroll was nerveus. Hy ging aan de vleugel zitten, glimlachte op zyn speciale, wat onzekere manier, en begon. En toen opeens gebeurde het. Er ontstond tussen hem en z(jn publiek die onzicht bare wisselwerking waar elke solist van droomt. De technicus leunde tevreden achterover en Het de band rustig lopenHet resultaat? Erroll Garners „Concert by the Sea" Errol Garner kan toveren. Niet alleen door zijn beroemde, vruchteloos ge ïmiteerde Hnkerhandtechniek, maar vooral door de ..swing", waarvan hy bezeten ia, en die hy meedeelt aan ieder die met hem samenspeelt, aan leder die naar hem luistert. Een grammofoonplaat van deze magiër ver veelt nóóit uw leven lang niet! CONCERT BY THE SEA I'll remember April Teach me to- nighi Mambo Carmel Autumn 'eaves It's allright with me Red lop April in Pans They can't take that away from me How could you do a thing like that to me Where or when Errolls theme Philips B 07170 L (33 - f 16.50) Caravan No greater love Ava'on Lullaby of Birdland Memories of you Will you still be mine? Philips B 07015 L (33- f 16 50) GARNER ENCORES How high the moon Sophisticated Lady Moonglow Creme de Menthe Humoresque Robbm's nest All God's chillun got rhythm Groovy day The man I love Philips B 07514 L (33 - f 16 50) CALIFORNIA CONCERT Red too They can't take that away from me Errolls theme April in Paris Philips 429 461 BE (45 - f 6.25) ERROLL GARNER CLASSICS Lullaby of Birdland Laura Pent house Serenade Sophisticated Lady Philips 429 626 BE (45 - f 6 25) jy^rrCH MILLER heeft vele a te it en ..gemaakt"; maar ondank* dit succes klaagt h\j nog over één ding: „Waarom heeft een dag slechte 24 nurT" Mitch de onvermoeibare. Mltch de enthousiasteling soms twee etmalen achtereen In de studio In touw, maar de Ideale uitvoering ril er komen, die ene noot zét „ritten"! Toch klinkt het resultaat volkomen ongedwongen ais u byvoorbeeld het koor op zyn nieuwste „81ng along" LP,s hoort, voélt n het plezier waarmee hier gezongen wordt! MITCH MILLER AND THE GANG - „SING ALONG WITH MITCH" O a. Thai old gang of mine Down by the old mill stream By the light of the silvery moon You are my sunshine Sweet violets She wore a yellow ribbon Don't fence me in There is a tavern in the town Show me the way to go home. Philips B 07345 L (33 - f 16 50) MITCH MILLER AND THE GANG - ..SING ALONG WITH MITCH" Ma shanty in old shanty town Shine on harvest moon For me and my gal Beer barrel polka Moonlight and roses You are my sunshine Don't fence me in There is a tavern in the town Show me the way to go home Good night sweetheart. Ph.lips B 07916 R (33 - f 1250) MITCH MILLER EN ZIJN KOOR EN ORKEST The River Kwai March (Colonel Bogey) (uit de film „The bridge on the river Kwai The Bowery Grenadiers Philips 322 219 BF (45 - f 3.60) Er is geen kerstgeschenk dat zózeer de juiste sfeer treft, zózeer van goede smaak getuigt als een langspeelplaat uit de beroemde serie „Klassieke Klankjuwelen". Eminente solisten, vlekkeloze uitvoering en technische perfectie kenschetsen al deze opna- -m ch r* men; desondanks is de prijs van deze LP laag, slechtsJ HANDEL: Uil da „Massiah": And tha glory of tha Lord; But who may abida; O thou that teilast good tidings to Zion; Hallalujah; I know that my Redeemer livath; Tha trumpet shall sound; Worthy Is tha Lamb-Blessing and honour-Amen Adele Addison - RusseBOberlin - Wil liam Warlield - Westminster Choir New York Philharmonic/Leonard Bern stein G05625 R J. S. BACH: Koraalprelude „O Mensch, bewein' dein' Sünde gross"; Toccata en fuga In d. kl. t.; Koraalprelude „Nun komm' dar Heiden Heiland"; Prelude en fuga in f kl. t. Albert Schweitzer oo het orgel van de Pfarrkirche te Gunsbach G 05626 R BRAHMS: DUBBELCONCERT Isaac Stern en Leonard Rose - New York Philharmonic/Bruno Walter G 05628 R' MOZART: PIANOCONCERT KV 491 Robert Casadesus - Columbia Sym phony Orchestra/George Szell G 05630 R BARTOK; CONCERT VOOR ORKEST Philadelphia Orchestra/Eugene Or- mandy G 05631 R BEETHOVEN: SYMFONIE no. 6 („PASTORALE") Philadelphia Orchestra/Bruno Walter G 05642 R I1TE In Londen een voorstelUng van „My Fair Lady" wil bywonen, zal aan de kassa nul op 't rekest krygen. Misschien kan een minder officieel personage u wel aan een plaatsje voor een middagvoorstelling helpen, maar dan betaalt u nog een fikse pry*. En het Is zeker niet In de laatste plaats de muziek, die dit overweldigende succes heeft teweeggebracht spran kelende, geestige songs, die u alle bHeenvlndt op de Philips-langspeel- plaat, ln de originele Broadway bezet ting. „My Fair Lady" met Julie Andrews en Rex Harrison. Philips BL 07245 (SS 16.50) Hoogtepunten hieruit op Philips 429 418 BE (45 EP 8.25) ER zal wel niemand zyn, die nog nooit gehoord heeft van deze grote negerzanger met zyn bronzen stem. Hy is de spiritual-vertolker by nlt- stek. waarvan deze vier platen een overduideiyk bewys leveren: Ol' man river It still suits me Ma curlyheaded baby The house I live in It ain't itecessarily so Go down Moses Sometimes I feel like a motherless child Water boy Nobody knows the trouble I've seen Joshua fit the battle of Jericho Philips B 07802 R (33 - f 12 50) SPIRITUALS Nobody knows the troub'e I've seen Sometimes I feel like a motherless child Go down Moses Joshua fit the battle of Jericho Philips 429 395 BE (45 EP - f 6 25) PAUL ROBESON FAVORITES OI' man river It ain't necessarily so Ma curlyheaded baby It still suits me Philips 429 475 BE (45 EP - f 6 25) Ol' man river Ma curlyheaded baby Philips 322 318 BF (45 - f 3.60) IN een van haar TV-programma's zong Mahalia Jackson eens de prachtige gospel-song „A city called Heaven" zó vol over gave en overtuiging, dat de tranen haar In de ogen sprongen. En, vóór zy besefte wat zy deed, onderbrak zy zichzelf met de uitroep: „Oh glorv!". Pas op dat moment realiseerde zy zich dat zy niet In de kerk stond, maar voor de camera. Zacht en verontschuldigend zei zy: „Neem me niet kwaiyk. Ik vergat een moment waar lk was". Half Amerika belde de studio op. Deze kleine episode ls typerend voor 's werelds grootste gospel zangeres, die nog nooit anders heeft gezongen dan met hart en ziel, spontaan en zonder enige concessie aan uiterlgk vertoon. Uit het repertoire van Mahalia Jackson willen wfl u vooral deze grammofoonplaten noemen; MAHALIA JACKSON. THE WORLD'S GREATEST GOSPEL SINGER I'm going to live the life I sing aboul In my tong When I wake up in glory Jesus met the woman at the well Oh Lord it It I? I will move on up a little higher When the Saints go marching in Jesu» Out of the depths Walk over God's heaven Keep your hand on the plow Didn't It rain Philips B 07077 L (33 - f 1650) JOY TO THE WORLD Silent night No room at the inn O little town of Bethlehem The Holy Babe Joy to the world O come, all ye faith ful Go tell It on the mountain White Christmas-I wonder as I wander Sweet little Jesus boy Philips B 07135 L (33 - f 16.50) THE NEWPORT JAZZ FESTIVAL 1958 SUNDAY AT NEWPORT An evening prayer I'm on my way A city called Heaven It don't cost very much Walk over God's Heaven The Lord s prayer Didn't it rain My God is real He's got the whole world in His hands I'm going to live the life I sing about in my song Joshua fit the battle of Jericho His eye is on the sparrow Philips B 07379 L (33 - f 16.50) For my good fortune When the Saints go marching in Philips 322 341 BF (45 - f 3 60) Troub'e of the world (uit de film „Imitation of life") Tell the world about this Philips 322 447 BF (45 - f 3 60) SONGS FOR CHRISTMAS White Christmas No room at the fnn Joy to the world Go tell it on the moun tain Philips 429 428 BE (45 EP - f 6.25) Come-back van GUY MITCHELLI 2 op de Amerikaanse Hitparade: HEARTACHES BY THE NUMBER Philips 322 496 BF (45 - f 3.60) De muziek uit de veelbesproken musi cal FREE AND EASY nu reeds op de plaat! ANDRE KOSTELANETZ en zijn orkest B 07938 R (33 - f 12.50) YI7AAROM heeft de verfilming van „Porgy and Bess" zo lang op zich laten wachten? Welnu, daar zijn vele redenen voor; de zeer kostbare pro- duktie, de grote muzikale en drama tische eiaen die aan de acteurs gesteld moesten worden kortom, niemand durfde het aan. Maar nu ia het dan eindelek zo ver, en Philips wist dadelijk beslag te leggen op exclusieve opnamen uit de kleuren film, opnamen die u ln een prachtig kleurenalbum vindt ter illustratie van de tekst énvan de onverganke- ïyke muziek op de bybehorende lang speelplaat. Philip» R 07522 L (SS f 18.50). Hoogtepunten kienrif op EP'a (f 6.15 en 45 f. single» (f 3.95) „Satchmo" werd geboren In New Orleans, waar hy de muziek van Basln Street met de paplepel kreeg Ingegoten. Om hem van de straat te houden werd hij ln een weeshuis ondergebracht, waar hy zyn bijnaam een verkorting van .Satchelmouth(centenbak), vanwege zyn kin en lippen opdeed. Reeds vroeg werd hy gefascineerd door de cornet, die h(j ln later jaren met de forsere trompet zou verwisselen. In 1917 kwam hy in contact met King- Oliver, onder wiens leiding hy zyn hoogst persooniyke styl ontwikkelde. Hy nam diena plaats in by de band van Kid Ory, toen Oliver lauweren ging zoeken in Chicago. Wat hierna gebeurde is geschiedenis: na met enkele grote bands te zyn opgetreden, nam hy in begin "30 de complete hand van Luis Russol over... en was op slag beroemd in twee werelddelen. Daar zyn inmiddels vier werelddelen byge- komen. In de film ..Satchmo the Great" zien wy hem met zyn ..All Stars" ln Londen, in Milaan, tot zelfa In Afrika. De soundtrack uit die film Is een uniek document van zyn solistische styi. een styl die ook In zijn be roemde LP ..Louis Armstrong plays W. C. Handy" fascineert. Ontroerd heeft de oude unieke atifl Handy deze opname nog mogen meemak.n, Satchmo ia nu 59 jaar; een kleine. Joviale man. die nog ateeds opgewassen blijkt te zijn tegen de vermoeienissen van weken lange tournees een kleine man. maar een reus van de jazz. LOUIS ARMSTRONG AND HIS ALL- STARS Satchmo the Great (Uittreksel v. d. geluidsband v. d. film) When it's sleepy time down South Mack the kmie Black and blue In diana Flee as a bird Oh, didn't he ramble Mahogany Hall Stomp St. Louis blues (met The New York Philhar monic o.l.v. Leonard Bernstein) All for you, Louis (In a'bum met beschrijvingen Philips B 07289 L (33 - f 16.50) ..TAKE IT, SATCHI" The faithful hussar Back o'town blues Mack the knife Tiger rag. Philips 429 127 BE (45 EP - f 6 25) LOUIS ARMSTRONG PLAYS W. C. HANDY St. Louis blues Yellow dog blues Loveless love Aunt Hagar's blues Long gone Memphis blues Bea'e Street b'ues Ole miss Chaniez-les bas Hesitating blues Atlanta blues. Philips B 07038 L (33 - f 16.50) ER is geen zanggroep ter wereld die de benaming „een koor als een orgel" zozeer verdient als het koor dat al sinds Jaren de naam draagt van zyn dirigent en stuwende kracht: Nor- man Luboff. Uit het grote Philips-repertoire noemen wy u drie byzonder mooie opnamen: MY OLD KENTUCKY HOME My old Kentucky home Sweet Lorena Deep river Carry me back to old Virginny Down in the valley Swing low, sweet chariot Red river valley Home on the range Philips B 07829 R (33 f 12 50) DOWN SOUTH 0 a. My old Kentucky home Nobody knows the trouble I've seen Deep river Carry me back to old Virginny Down in the valley Swing low, sweet chariot The ballad of the boll weevil Black is the color of my true love's hair Philips B 07139 L (33 - f 16.50) SPIRITUALS Nobody knows the trouble I've seen Deep river Swing low, sweet chariot 1 must walk that lonesome valley. Philips 429 463 BE (45 EP - f 6 25) SARASATE: ZIGEUNERWEISEN SAINT-SAENS: HAVANAISE Columbia Symphony Orchestra/Wil liam Smith SAINT-SAENS: INTRODUCTION ET RONDO CAPRICCIOSO Zino Francescattl Philadelphia Or chestra/Eugene Ormandy G 05633 R BEETHOVEN: SYMFONIE no. 7 Rochester Philharmonic Orchestra/ Erich Lemsdorf G 05600 R MOZART: VIOOLCONCERT KV 218 David Oistrakh Philadelphia Or chestra/Eugene Ormandy G 05601 R MENDELSSOHN; VIOOLCONCERT David Oistrakh Philadelphia Or chestra/Eugene Ormandy G 05602 R VIVALDI: DE VIER JAARGETIJDEN New York Philhormonlc/Guldo Carv- telll G 05605 R DVORAK: SLAVISCHE DANSEN, op. Cleveland Orchestra/George Szefl G 05607 R MOZART: JUPITER-SYMFONIE Royal Philharmonic Orchestra/Sir Tho mas Beecham G 05608 R BEETHOVEN:* SYMFONIE no. 5 Philadelphia Orchestra/Eugene Or mandy G 05609 R MOZART: HAFFNER EN PARISER SYMFONIEËN Royal Philharmonic Orchesira/Sir Tho mas Beecham G 05610 R BEETHOVEN: SONATES APPASSIONATA en LES ADIEUX Robert Casadesus G 05611 R BRAHMS: VIOOLCONCERT Isaac Stern - Royal Philharmonic Or chestra/Sir Thomas Beecham G 05612 R J.STRAUSS: An dar schónen blauan Donau, Kaiser Walzer; G'schichten aus dam Wienerwald; Wiener Blut Columbia Symphony Orchestra/Bruno Walter G 05613 R LISZT: PIANOCONCERT no. 1; FAN- TASIE OP HONGAARSE VOLKS LIEDJES Claudio Arrau - Philadelphia Orchestra /Eugene Ormandy G 05614 R TCHAIKOVSKY: VIOOLCONCERT Zino Francescattl - New York Philhac- monic/Dimitri Mitropoulos G 05615 R MOZART: EINE KLEINE NACHT- MUSIK SCHUBERT: ROSAMUNDE-MUZIEK Columbia Symphony Orchestra/Bruno Walter G 05617 R SCHUMANN: CELLOCONCERT Pablo Casals Prades Festival Of- chestra/Eugene Ormandy G 05621 R RAVEL: BOLERO; LA VALSE- POÊME CHOREOGRAPHIQUS Philadelphia Orchestra/Eugene Or« mandy G Q5Ó22 R CHOPIN: LES SYLPHIDES Philadelphia Orchestra/Eugena Or mandy G 05623 R PHILIPS i- rit m 'in ofoo it pi o li 'ii Heerlijk dansen met LESTER LAx\EV Hoe vaak wordt een dansavondje nlef lot een saaie boel omdat er maar twee, drie platen zijn waarop echt fijn gedanst kan worden. Dat weet niemand beter dan Lester Lanin, leider van Amerika's dansorkest nummer éénl Waar zi|n platen gedraaid worden zijn geen muurbloemen daar wordt ge danst en hoel DANCE TO THE HAPPY SOUND no. 1 en 2 Fontana 462 116 TE en 462 136 TE (45 EP - f 6.25) op LP 662 112 TR (33 - f 12.95) LESTER LANIN GOES TO COLLEGE Fontana 462 161 TE (45 EP f 6.25) LET'S DANCE WITH LESTER LANIN Fontana 662 115 TR (33 - f 12.95) DANCE TO THE MUSIC OF LESTER LANIN Fontana 662 108 TR (33 - f 12 95) DELIGHTFUL DANCING WITH LESTER LANIN Fontana 662 118 TR (33 - f 12.95) kerstnummer cadeau!) Laat u nó Inschrijven voor de komende jaargang van „Disco Discussies" alle 12 nummers zijn gratis, en ook het zojuist verschenen prachtige, kleurrijke kerstnummer krijgt u cadeaul De bijdrage in de porto- en administratiekosten bedraagt slechts ft.— per jaar. Dan blijft u doorlopend op de hoogte van het beste wat er in de gram- mofoonplatenwereld te krijgen isl v Naam - - Adres Woonplaats Vul de bon In en plak hem op een briefkaart. Plek aan de adreszijde f 1.- extra postzegels an zend hem aan D.D., postbus 25, Amsterdam. U kunt ook ft-- giraren op nr. 487626 t.n.v. N.V. Phonogram, Afd. K.A., fa Amsterdam onder vermelding van „Disco Discussies". Doe het vandaag nogl

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 8