Horen en zien IPSO EN DE TOVERRING Misdaad om ©en PHILIPS RENAULT Agenda voor Haarlem Radio-omroepen en weekblad „TV" gaven elkaar geen duimbreed toe DAUPHINE 4 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Acht uur kijken Opdrachten van VARA Melodrama van Rossini De radio geeft dinsdag 7 elevisief)rogrotnma KORT GEDING IN ARNHEM Free and Easy vertrokken Evert Vermeer en mr. J. Burger gekant tegen commerciële televisie ZICHTBAAR GEZOND HOOGTEZON ROMAN VAN JANE ENGLAND GARAGE „DEN HOUT" Fa. C. A. H ARDE BELT Fa. FLINTERMAN Haagse Comedie nogmaals met „De dolleman" MAANDAG 21 DECEMBER 1959 „Lest best" zullen de kijkers gezegd hebben die de moed hebben opgebracht zaterdag en zondag gedurende acht uren naar de televisie te kijken. Dat slot betrof de uitzending uit de B.B.C. Riverside Stu dio in Londen. Vooraanstaande solisten, onder wie Margot Fonteyn, en leden van vooraanstaande Britse balletgezelschap pen gaven een uitvoering van het ballet „De schone slaapster" van „Tsjaikofski. Geboeid hebben we gekeken naar het bal let dat in een vlot tempo in de ruime studio uitstekend tot zijn recht kwam. Het weekeinde was ingezet met een ge noeglijk televisiesprookje voor de kinde ren door Lo Hartog van Banda, getiteld „Koning Pierement", waarbij onder ande re leuke dansjes te zien waren. De K.R.O. is er ook deze zaterdagavond niet in geslaagd echt amusement te bren gen. Van deelnemers aan een wedstrijd voor amateurs der lichte muze kan na tuurlijk niet een uitzending op hoog peil verwacht worden en de Hitchcock was minder aantrekkelijk dan vorige keren. Nog het beste op deze avond was de „Bmusic Box", waarin de presentatie bij zonder geslaagd was. Zondagavond bracht de AVRO veel va riatie in de rubriek „Van A tot Z, waarin de letters N. en O. aan de beurt waren. Bij de O. kregen de kijkers een beeld van de opera en het toneel in de stadsschouw burg te Amsterdam. Voor toneel zorgde Guus Oster die met Ko van Dijk de ope ningsscène uit het gezellige Franse blij spel „Oscar" gaf. Van de Amerikaanse filmster Kim Novak werden gedeeltes uit films vertoond en de violist Sem Nijveen toonde zich een vaardig solist. De nieuwe rubriek „Wetenswaardighe den", in film gebracht door Alfred Wurm- ser, was bijzonder amusant en Albert Milhado en Jan Brusse lieten de kijkers de kerstsfeer uit Londen en Parijs zien. Beeldschermer De verenigingsraad van de VARA heeft zaterdag op zijn bijeenkomst in Hilver sum de voorstellen van het hoofdbestuur aanvaard om ter gelegenheid van het vijfendertigjarig bestaan in november 1960 opdracht te geven tot het com poneren van een koorwerk van veertig tot vijf en veertig minuten met orkestbegelei ding, doch zonder solistische medewer king als repertoire voor arbeiderskoren, een cantate voor kinderkoor en jeugdor kest, een stuk voor een licht instrumen taal orkest en een televisiemusical. Een van de laatste door Bijbelse ver halen geïnspireerde opera's is het „melo- dramma sacro" „Mozes in Egypte" door Gioacchino Rossini. In de reeks opera's van Rossini neemt het werk een eigen plaats in. Twee keer heeft de componist zijn buitengewoon talent aan deze opera gewijd. Het eerst voor de lezing van 1818, waarvoor de titel „Mosè" luidde en het li bretto Italiaans was. In 1827 maakte Ros sini een bewerking voor Parijs, waar hij sinds 1824 gevestigd was en waar hij zich beijverde om het karakter van zijn wer ken in de geest van de Parijse operamin naars om te buigen. Voor een Franse tekst zorgde Stefano de Jouy en Rossini bracht „Moïse" met de inlassing van ko ren en met de versobering der solo-frag menten op een voornaam muzikaal plan. De Nederlandse luisteraars hebben zon dagmiddag een indruk van de opera, voor lopig althans van de eerste twee bedrij ven, kunnen krijgen door de uitzending, die de AVRO verzorgde en die een uitge steld relais was van een uitzending van de Italiaanse omroep R.A.I. te Rome. In hoeverre er bij deze opvoering, die blijkens de vernomen bijval in Italië met groot enthousiasme begroet werd. sprake was van eenheid tussen muziek en hande ling, kon uiteraard niet absoluut worden HILVERSUM I. 402 m. 7.00 —24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Gram. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, praatje. 10.25 Gram. 10.35 Lichte mui. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 1150 Vol- aanvooruit, praatje. 12.00 Middagklok - nood klok. 12.03 Metropole-ork. en zang. 1250 Land- en tuinb.meded. 12.33 Metropole-ork. en zang (verv.i. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 1350 Instrum. octet. 13.40 Lichte mui. 14.00 Bariton en piano. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Gevar. progr. 15.50 Gram. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beurs berichten. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Over zee: Gesproken brief uit de Antillen, door Henk Dennert. 18.00 Lichte muziek. 18.20 Polit. praatje. 18.30 Radio-Volksuniversiteit: Drie grote figuren uit de Mesopotanische oudheid, door prof. dr. M. A. Beek. Tweede lezing: Assurbanipal, de min naar van de schone kunsten. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Mèmojandum. 19.30 Gram. 20.30 In hei begin schiep God hemel en aarde, lezing. 20.50 Kamermui 21.15 In het begin schiep God hemel en aarde, lezing. 21.35 Concertgeb.-ork. 22.25 Boek- bespr. 22.30 Nieuws 22.40 De armen zult gij altijd bij u hebben, lezing. 22.50 Cello en piano. 23.20 Pianorecital. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 750 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Piano spel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding 10.00 Gram. 1050 Voor de kleuters. 11.00 Piano spel. 11.15 Voor de zieken. 12.00 Gram. 12.20 Re geringsuitz.: Landbouwrubr. De agrarisch-sociale voorlichting. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Orgel en zang. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen of gram. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.30 Voor de kinderen. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Meisjeskoor- 16.00 De kerstviering van het Koninklijk gezin. 17.00 Voor de kinderen 17.45 Lichte muz. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18 30 Paris vous parle. 18.35 Gram. 18.50 Hang het aan de grote klok. propaganda-actie. 1855 Voor de kinderen. 19.00 Gevarieerd progr. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek. 20.25 Gram. 21 00 Amateurs- progr 21.45 Viool, cello en piano. 22.15 Journaal. 22 30 Nieuws. 22.40 Orgelconc. 23.00 Voordr. 23.15 Jazzmuziek. 235524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Gram 15.00 Ork.conc. 15.45 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16.06 Duitse les 16.21 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Pianorecital. 17.40 Boekbespr. 17.50 Voor de jeugd. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws en act. 19.40 Koorzang. 19.50 Praatje 20.00 Voordr 20.30 Ork conc. 21.30 Klankb 22 00 Nieuws 22.15 Gees telijke muziek. 22 55—23 00 Nieuws. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Wetensch. film. 20 35-22.10 Speelfilm. In het overvolle zittingszaaltje van de civiele kamer van de Arnhemse rechtbank, hebben zaterdag de omroepverenigingen de degens gekruist met het onafhankelijke weekblad „T.V.", uitgegeven door Explicator in Doetinchem. Beide partijen in het korte geding dat zaterdag voor de president van de Arnhemse rechtbank, mr. J. H. Smits, diende, waren vertegenwoordigd door pleiters, die in het vak doorkneed zijn: mr. P. M. Witteman uit Amsterdam voor de omroepen en mr. J. W. F. Donath uit Arnhem voor Explicator. Mr. Witteman, wiens vijfentwintigste omroepzaak dit was, sprak rustig, geruggesteund door een uitgebreide jurisprudentie op het gebied van auteursrechten en radioprogramma's. Hij poneerde met verwijzing naar de jurisprudentie dat het auteursrecht op gedrukte radioprogramma's, ook de zo genaamde avant-programma's, die het grondmateriaal bevatten voor de omroep- gidsen en de buitenlandse omroepen, bij de gezamenlijke omroepen berust. Het weekblad „T.V." publiceert niettemin radio- en televisieprogramma's in gerubri ceerde vorm, hetgeen „T.V." nieuw cn oorspronkelijk werk noemt, zonder dat valt aan te nemen dat „T.V." uit nieuwsbronnen buiten de avant-programma's om zulke gedetailleerde informaties kan betrekken. De auteurswet wordt derhalve ontdoken. De omroepen ondervinden daarvan schade, want „T.V." snoept hen abonnees af. Op verbeurte van een dwangsom van tienduizend gulden per week eisen de omroepen, dat „T.V." het publiceren van programma's in welke vorm dan ook staakt Mr. Donath kwam met vijf verschillen de verweren. Allereerst voerde hij aan, dat „TV" wel degelijk geïnformeerd kan zijn buiten de avant-programma's om. De hoofdredacteur van het blad, aldus mr. Donath „zwemt eenvoudig in de relaties". Voorts, en dit was verrassend, achtte mr. Donath de eiseressen niet ontvankelijk, omdat in hun rijen de N.T.S. en de N.R.U. ontbraken. De N.T.S. met name levert veertig percent van de televisieprogram ma's en zou dus ook belang hebben bij dit kort geding. Maar, aldus mr. Donath, dv N.T.S. verschaft sinds kort vrijwillig haar persinformaties aan ons zoals zij dat aan alle persorganen doet Hieruit volgde het derde verweer voor Explica tor, namelijk dat het weekblad „TV" door de omroepen op ontoelaatbare wijze in zijn nieuwsgaring wordt belemmerd om dat het blad de informaties, welke specia le omroepperschefs aan iedereen opdrin gen. aan „TV" worden onthouden. De persvrijheid en het recht op vrije nieuws garing zijn dus in het geding, zei mr. Do nath, hierbij herinnerend aan de beslis sing van staatssecretaris mr. Scholten in zake het bekende fotomonopolie. Mr. Do nath noemde als vierde punt dat het ru briceren van de programma's, zoals „TV" dat doet, beslist geen kwajongens- werk is en dat zelfs gesproken kan wor den van „herscheppende arbeid", met af en toe gebruikmaking van de bouwstenen „uit officiële programma's". Hier laat de auteurswet enige ruimte. Ten vijfde had mr. Donath de troef, dat de omroepgidsen niet in hun debiet worden getroffen, daar zij zelf jubelen over hun groeiende leden tallen: de VARA een half miljoen en K.R.O. 555.555 leden. Tot verrassing van alle aanwezigen kwam de gedaagde par tij met een eis in reconventie. Explicator eiste dat de omroepen op verbeurte van een dwangsom "an vijfduizend gulden per dag ook „TV" laten meeprofiteren van hun informatiediensten! lijk niets in het korte geding te vinden. Over mr. Donath's hefboom, het prece dent inzake de foto's voor „TV" in de stu dio, zei de tegenpartij dat mr. Scholten geen partij in het geding is. Het weekblad „TV" blijft van de persinformaties ver stoken omdat men nu eenmaal geen vrien dendiensten bewijst aan iemand die open lijk de vijandschap predikt. Over veertien dagen zal de president van de rechtbank uitspraak doen. In wel ke richting zijn oordeel zal gaan, valt niet gemakkelijk te voorspellen, doch mis schien ligt er een aanwijzing in een op merking van mr. Smits in het heetst van de strijd. Mr. Smits zei namelijk: „Vol gens een arrest van het Amsterdamse ge rechtshof kan een radio-evenement op zichzelf „nieuws" zijn. Ik zal moeten over wegen of men de programmarubrieken in het weekblad „TV" gebrüikt als een soort rooster met keuzemogelijkheid, of als leesrubriek. Mr. Donath onwel Mr. J. W. F. Donath, deken van de or de der advocaten, te Arnhem, is zater dagmiddag vlak na het kort geding der omroepverenigingen tegen het weekblad „TV", door een hartaanval getroffen. Zijn echtgenote reed hem per auto terstond naar een hardspecialist. Hij zal voorlopig volkomen rust moeten houden. vastgesteld. In elk geval gaf de uitvoering der muziek geen motief om een levendige actie aan te nemen, al werd er door de over het algemeen voortreffelijke vocalis ten met hevige bewogenheid, maar lang niet altijd ongerept zuiver gezongen. Opvallend vaak bestond het aandeel der solisten in uitgebreide recitatieven en be trekkelijk weinig konden zij zich laten gaan in aria's. De koren daarentegen hadden, merkwaardig voor een opera van Rossini, een omvangrijke taak en daar door had deze-opera-voordracht veel weg van een uitvoering van een oratorium. In derdaad een apart werk in het oeuvre van Rossini, die er vrede mee had, dat het li bretto nogal vrij met het Bijbelverhaal omsprong. Tekenend is het, dat „Moïse" in zijn oorspronkelijke, Franse lezing des tijds in Engeland verboden werd. Ondertussen heeft deze radiouitzending waarbij het koor van de Italiaanse om roep indrukwekkend schoon zong, ons wel nieuwsgierig gemaakt naar de oplossing bij een toneelopvoering van de moeilijk heden. veroorzaakt door de opgeroepen „plagen" en de liefdesgeschiedenis tus sen Mozes' nicht Anaïde en de Egyptische koningszoon Amenofi. Het derde en vier de bedrijf zal worden uitgezonden op 27 december a.s. Golfbreker Mr. Witteman releveerde het incident met een der radiomedewerkers, Dick de Vilder. Deze werkt tevens mee aan het weekblad. Met opzet had men hem in Hil versum een voor-programma in handen gespeeld, waarin met opzet verkeerde na men waren afgedrukt. Prompt verschenen de foutieve namen in het weekblad „T.V.". De heer De Vilder was daarop ontslagen. De kwaliteit van de programma's kwam eveneens ter sprake. Mr. Donath sprak op verwijtende toon over het radio- en tele visiemonopolie in ons land en over de ver zuiling die de krachten versnippert. Mr. Witteman zei hierop: „Juist het streven van „TV" om een nationale omroep te sti muleren leidt tot monopolie-vorming. De omroepen werken ten onzent juist samen in een edele concurrentiestrijd. Dat de N.T.S. en de N.R.U. niet tussen de eise ressen zaten, kwam, aldus mr. Witteman, hieruit voort dat bijvoorbeeld de N.T.S. is samengesteld uit vertegenwoordigers van de omroepen tien) en regeringsafge zanten (twee) plus een voorzitter. Daar enboven geeft de N.T.S. geen omroepgids uit en er is dus voor haar auteursrechte- Een beeld uit de rechtzaal in Arnhem, tijdens het kort geding van de omroep verenigingen tegen het weekblad „T.V.". Van links naar rechts de raads man van het weekblad „T.V.", mr. Donath, hoofdredacteur van „T.V.", P. de Ruwe, president van de arron dissementsrechtbank in Arnhem, mr. J. H. Smits, de griffier mr. Swanen- burg en de pleiter van de omroep verenigingen, mr dr. P. Witteman. Zaterdagavond is in Theater Carré te Amsterdam de afscheidsvoorstelling ge geven van het blues-drama „Free and Easy". Het gezelschap vertrekt nu naar Brussel. Tussen de voorstellingen in Brus sel en Parijs in zal Free and Easy echter weer naar Nederland komen, namelijk van 7 tot en met 10 januari in Tivoli te Utrecht. Zaterdagnacht werd al een begin gemaakt met het in orde maken van Thea ter Carré voor de première van Circus Strassburger op 23 december. 585.9. Ipso voelde zich wel 'n beetje schuldbewustDe koning had eigenlijk gelijk: het is toch wel 'n beetje wreed, die arme vissen met een haak te vangen Omdat je mijn vissen zo goed hebt behandeld, toil ik je een beloning geven! sprak de Vissenkoning verder. Kom eens wat dichterbij. Ipso stapte tot vlak voor de koning. Die stond op en hing een gouden ketting om Ipso's hals. Aan die ketting hing een schildje met het koningswapen erop. Zo, glimlachte de koning. Door de Toverring en deze ketting ben je veilig tegen alle ongelukken en zal het je goed gaan in je verdere leven! De heer Evert Vermeer, voorzitter van de Partij van de Arbeid, heeft op de bij eenkomst van de Verenigingsraad van de VARA in Hilversum de nadruk gelegd op de verontrusting, zoals hij het noemde, die in het bestuur van de partij van de ar beid is ontstaan, naar aanleiding van de recente berichten in de Nederlandse dag bladpers over de commerciële televisie. „De regering gaat een weg op, die zor gen baart voor ons culturele leven. De te levisie dreigt in handen te komen van commercialiteit", aldus de heer Evert Vermeer. Ook mr. J. A. W. Burger, voor zitter van de VARA heeft zich sterk ge kant tegen de vercommercialisering van de televisie, zoals die dreigt te ontstaan. „Ik acht het benauwend, wanneer de woorden geestelijke volksgezondheid niet van de lucht zijn, wanneer de heiligste be ginselen in stelling worden gebracht ter zake van de voetbalpool, dat dan gelijktij dig van overheidswege straffeloos kan wor den geageerd om die publiciteitsmidde- len, die het meest de menselijke geest in beslag nemen, te vercommercialiseren en tot winstbejag te prijzen". „We mogen aannemen, aldus mr. Burger, dat het straks als een grote overwinnig wordt be schouwd, wanneer er alleen maar reclame in de televisie komt. Hij voegde daaraan toe: „Men beseft blijkbaar niet het tem po, waarin de publieke moraal afbrokkelt en waarmee Nederland op liberaal-con fessionele grondslag aan het meest bruta le winstbejag wordt uitgeleverd". De titel van de toespraak van de VARA- voorzitter op deze feestelijke bijeenkomst, die in het teken stond van het bereiken van een half miljoen leden, luidde: „Niet om het getal alleen". Het getal moet gezien worden als een middel. Ook de organisatie die de VARA is, is en blijft slechts mid del. Doel is te geraken tot zinvolle facet ten van de samenleving. De invloed van het getal is groter waarborg voor de vrij heid van het woord in de ether, dar. wel ke wettelijke regeling ook, aldus mr. Bur ger. „Men is nog steeds bezig, als het kan, de stem van het socialisme te smoren". Duitse boekenproduktie. De 2264 uit gevers die West-Duitsland heeft hebben in 1958 20.476 boeken gepubliceerd, 25 per cent meer dan in 1957, zo blijkt uit de sta tistieken. Advertentie r* door 4. Ik weet niet, wat er met jou en met Ann aan de hand is. Jullie permitteren je beiden goedkope steken onder water en ik vind het helemaal niet vriendelijk te genover Julie. Oh, die arme Julie! zei hij. Julie, jij geeft toch zeker geen klap om wat ik zeg, is het wel? Ik geef er wel om, zei Julie en liep op hem toe met de kop thee, die zij ingeschonken had. Ik geef er zelfs heel wat om. Je zegt altijd onaangename dingen over Rob en dus geef ik er wel degelijk om. Het was donker in de kamer. In haar geest had zij een scherp omlijnd beeld van David Baxters gezicht, dat zij nu nauwelijks kon zien, door de schittering er achter. Maar David Baxters gezicht bracht haar altijd in de war, op welke wijze zij het ook zag. Het was een mager gezicht met beschaduwde vlakken onder het voorhoofd en grijze ogen (ogen die zo sterk leken op die van zijn zuster): grijs als rivierwater en toch zo spot tend, vergeleken met de zachte lach van mevrouw Ferndale. Hij hield de farm gaande. John Ferndale was een erg vriendelijk mens en altijd opgeruimd, maar vrij nutte loos. Het was David Baxter, die de zaak in het rechte spoor hield. Jammer alleen, dat hij altijd over alles zo onaangenaam moest zijn. Waarom laat je Rob zijn eigen veldslagen niet uit vechten? zei David Baxter. Je valt Rob niet aan, zei Julie, maar mij. Oh, maar ik wil hem ook wel aanvallen, als je dat prettig vindt, zei David Baxter. Er is heel wat, dat ik graag tegen hem zou zeggen. David, zei mevrouw Ferndale snel, jij en Ann., jullie zijn erg vervelend. Hij lachte. Arme Alice, zei hij. Jij hebt er onder te lijden, hè? Van John en van Ann en van mij. Oh, we behoeven heus niet op Julies gevoelens te letten. Zij gaat toch naar de Timballs en zij zal langzamerhand ook zelf wel verschillende dingen hebben opgemerkt. Zowel jij als Ann, zei mevrouw Ferndale bedaard is alleen maar jaloers. Er viel een vrij lange stilte. Achter David was de he mel rood geworden en omgesmolten tot een felle gloed, die geleidelijk in een diep purper overging. Even later leek het of er buiten een zacht vioolspel begon, dat aangroeide tot een geluid, hetwelk denken deed aan het voorbereidende gekras en gepiep van een orkest, dat bezig is de instrumenten te stemmen. Het geluid werd sterker naarmate de cicadas er in kwamen en werd versterkt door het basachtige keelgeluid van de reuzenkikvorsen bij de rivier. Ik zal eens even naar Ann toegaan, zei mevrouw Ferndale en stond op. Julie, de huisjongen moet het vuur aanleggen en de lampen binnen brengen. Wil je hem waarschuwen? Zij ging de kamer uit naar de veranda en zij hoorden haar voetstappen, licht en zeker op de harde grond. David Baxter kwam de kamer in, die nu geheel donker was, afgezien van de vage, rode gloed, op de cementen vloer. Ik zal morgen met jullie meerijden, zei hij kortaf. Waarom zou je? vroeg Julie met kille stem. Niet om de een of andere bepaalde reden, behal ve dan het in acht nemen ton de welvoeglijkheid. De oude Timball moet zich wel even realiseren, dat Alice achter je staat. Het zou haar misschien een beetje in be dwang houden. Ik geloof alleen maar, dat je onaangenaam bent, zei Julie. Niet half zo onaangenaam, als moeder Timball zijn kan. Dat kan ik je verzekeren. Zij reageerde snel met een: Ik begrijp niet, waar om die huisjongen het vuur niet heeft aangestoken en de lampen binnen gebracht. Ik zal hem eens opjagen. David lachte. Hij is een eenvoudige inlander en weet, dat jij weggaat. Hij weet evengoed, dat Alice hem niet zal op jagen en zien in zijn geest een periode van bijzondere rust. Nou, hij zal dan tot vanavond geen rust hebben, zei Julie vastbesloten. Zij ging door de achterdeur de kamer uit en door de nauwe gang naar de keuken. Het was daar erg heet en een lamp stond te walmen op de tafel. De deur van het keukenfornuis stond open en ook daar golfden wol ken rook uit. Zij bleef even stil staan en vocht tegen het groeiende gevoel van onrust, dat haar overweldigde. Het leek wel, of alles verkeerd ging. Ann en David Baxter. Zij waren nog nooit zo geweest. David Baxter was nooit be paald vriendschappelijk geweest. Altijd spottend maar nooit werkelijk onvriendelijk. En Ann. Ann was toch zeker niet verliefd op Rob! Natuurlijk wist iedereen, dat Rob onder de plak van zijn moeder zat, maar hij was nu eenmaal iemand met een gevoelige natuur. Hij aanbad zijn moeder en deze had dan ook alles voor hem gedaan. Niemand zou van Rob kunnen houden, als hij niet van diens moeder hield. Het was helemaal ver keerd, dat Ann en David zo'n eigenaardige i'.raai aan de dingen gaven. Er was iets eigenaardigs aan. De keukenjongen kwam de rokerige 'reuken in en Julie sprak op gebiedende toon tegen hem. Hij grinnikte ech ter, mompelde iets en begon de rook van het frornuis weg te waaien. Waar is de huisjongen? vroeg zij boos. De keukenjongen grinnikte weer. Hij komt, zei hij. Hij had hier al moeten zijn, zei Julie kortaf. Op dat moment kwam de huisjongen met een lamp in de hand langs de deur op weg naar de woonkamer en van buiten klonk het geluid van wielen en het geklik van hoeven. Dat was Rob. Hij zou de nacht hier over blijven en morgenochtend ging zij met hem mee. Hon derdtwintig kilometer over het veld. om bij zijn moe der te logeren. Zij liep snel de rokerige keuken uit de koele avond lucht in, waar Robs muildierwagen in de duisternis stond. Zij hoorde de zware ademhaling van de muil dieren en Robs stem, die riep: JulieJulie Hier, riep zij en hij kwam snel op haar toelopen en greep haar beide handen. Heerlijk om je weer te zien. Een ogenblik klampten zij zich aan elkaar vast en toen klonk de stem van David. Hij kwam om het huis heen lopen en riep: Ben jij dat Timball? Je kunt die diren van je beter op stal brengen. Ik zal wel even met je meegaan, voegde hij eraan toe, toen hij dichterbij gekomen was. O, goed, zei Rob ietwat aarzelend. Julie wendde zich af. Zij vond de onderbreking niet erg. Ten slotte zouden zij en Rob morgen de gehele dag samen zijn. (Wordt vervolgd) Advertentie LUCHTVERING PRIJS V.A. 5650,- Voor Haarlem en omgeving s Wagenweg 164-168 Haarlem. Tel. 12138-15056 Rijksstraatweg 249 Telefoon 57455 Zand voortsela an 365 - Bentveld - Tel. 42212 Op zaterdag 26 december (Tweede Kerst dag) zal De Haagsche Comedie wegens zeer groot succes een herhaling in de Stads schouwburg geven van „De Dolleman", (L'Hurluberlu), van Jean Anouilh. Aan dit stuk, dat vertaald werd door Adriaan Mor- riën en geregisseerd door Cees Laseur werken mede, Paul Steenbergen, Elisa beth Andersen, Jan van der Linden, Gijs- bert Tersteeg, Frans van der Lingen, Frans Vorstman, Henk van Buuren, Kitty Klup- pell, Bas ten Batenburg, .Jules Royaards, Else Valk, Lou Geels, Nelleke Knegtmans en Odo Brunner. Concertgebouw: Vandaag 19.30 uur: Kerstfeest voor bejaarden (Leger des Heils). Minerva Theater: Dinsdag 20.15 uur: Kerstsilhouettenspel „In het veld van Efrata" (Bijz. K kewerk Herv. Gemeente) BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Song of Sheherazade", alle leeftijden. Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur, dinsdag 14 en 20 uur en woensdag 14, 19 en 21.15 uur: „Gangstersvijand No. 1", 18 jaar. Lido Theater: Vandaag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Het verborgen leven van Walter Mitty", 14 j. Luxor Theater: Vandaag tot en met don derdag 14 en 20 uur: „In de macht van de vampier", 18 iaar. Remhrandt Theater: Vandaag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Hel den", alle leeftijden. Roxy Theater: Vandaag tot en met woensdag 14.30. 19 en 21.15 uur: en schiep de vrouw", 18 jaar. Studio Theater: Vandaag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Orfeu Negro", 14 jaar. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag tot en met woensdag 20 uur: „Als de kraanvogels overvliegen", 14 jaar. TENTOONSTELLINGEN Bisschoppelijk Museum (Jansstraat 79): Tot 11 januari dagelijks van 10 tot 17 uur (bovendien donderdags van 19 tot 21.30 u.) en zondags van 13 tot 16 uur: Expositie „Kerkbouw nu". Frans Halsmuseum: Tot 11 januari dage lijks van 10 tot 15 en zondags van 13 tot 15 uur: Expositie „Kunst in het klein, de schoonheid van oude tegels". „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 ianuari dagelijks (ook zondags) van 10 tot 22 uur: Expositie van tekeningen van Georg Rueter. Kunstzaal „Oud Ambacht" (Omvals- poort): Tot 11 januari dagelijks van 1117 uur en zondags van 1317 uur: Expositie van werk van Chris van Voorst. Chez Nous (Spaarnelaan 25): Tot 28 december dagelijks van 11 tot 17 uur: Expositie van aouarellen van Frans Funke. DIVERSEN Vleeshal: Dinsdag 12.15 uur: „Bezin- ningspauze": ds. H. W. Wierda over „On overwinnelijke zwakheid". (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vrijdag 18 december)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 4