RENAULT
ZWITSAL
Uitgaan in Haarlem
GROTE EXPOSITIE
REDT HET KIND
AUTOMOBIELEN
„Room at the top" nerveus
en gejaagd op de feiten
HOEST UW KIND...?
van moderne
woninginrichting
SLOT DEFECT?
De negen Muzen
FILM RO VEN I)E MIDDELMAAT
Amsterdamse Opera toch
op plaats van RAI-gebouw
laai-Catia
LEZEN EN LATEN
LEZEN
Recital van Robert JVeisz
in Meesterserie
De kunstenaars en de
Europese Gemeenschap
1
u w Huis
vairs $nOn
KERSTMEDITATIE
DOOR
DS. D. TER STEEGE
Gouden Snijdersmedaille
voor C. Kolff
Een jaar geëist tegen
„bekeerde" overvaller
Examens
Voor goedo om
éourxmmo vlooron
KDILHOUT
vloeren
Griindgens gehuldigd
Eilmonderscheidingen
Verzending van zeepost
DONDERDAG 24 DECEMBER 1959
NIET VOOR DE EERSTE KEER heeft
het thema van de jongen van eenvoudige
afkomst, die zijn weg zoekt naar de top,
gediend voor een verfilming, welke er de
tragische accenten in opzocht en ze ons ter
lering voorhield. Ik herinner mij de twee
uur durende Amerikaanse film „Place in
the sun", waarin wij ook worden gesteld
tegenover het geval van zo'n knaap, vol
maatschappelijke wrok, amper aan de
oorlog ontgroeid, die verliefd wordt op
een meisje dat van veel betere stand is
dan hij. In die film had de jongeman even
eens de moed opgegeven het meisje ooit
nog eens de zijne te kunnen noemen. Hij
ging in op de bewondering van een an
der meisje. Op het moment dat het onge
lofelijke waar wordt en zijn maatschap-
oeiijke positie geen belemmering blijkt te
hoeven vormen voor een huwelijk met het
gefortuneerde wezentje van zijn dromen,
hoort hij dat zijn vriendin een kind ver
wacht. Tijdens een roeitochtje dat ze sa
men maken, slaat ze overboord. Ket lijkt
een ongeluk. De bewijzen, dat het dat niet
was brengen hem in plaats van naar het
altaar naar de gaskamer
DE FILM „ROOM AT THE TOP" gaat
van een soortgelijk thema uit. maar de jon
geman vermoordt hier de vrouw, met wie
hij een verhouding is aangegaan, niet. Hij
is van haar gaan houden. Hij zal echter
het meisje, dat hij zo graag tot de zijne
wilde maken, moeten trouwen, ook al heeft
hij haar niet lief. Ze verwacht een kind
van hemZijn minnares komt om het
leven. Beladen met de morele schuld van
haar dood gaat hij het huwelijk aan, ein
delijk genoeg durf opbrengend om de con
sequentie van een levenshouding te aan
vaarden.
Ik vang opzettelijk deze filmbespreking
aan met een vergelijking opdat uit de
summiere inhoudsomschrijving blijkt hoe
veel beide films van elkaar verschillen, al
gaan zij van eenzelfde maatschappelijke
situatie uit. Bij „Room at the top" ver
geleken is de Amerikaanse film een
doogewone detective, een slechtgemaak-
te detective ook, want ik herinner mij
hoe eraan werd getrokken om er alles
maar dik op te leggen. Hoe anders is deze
film. Zeker, men vindt er de angry young
man, die de romancier John Braine is
naar zijn roman werd het scenario ge
schreven in terug. Men herkent de
wrevel over de plaats der jongeren in de
maatschappij. In regisseur Jack Clayton
zal men zonder veel moeite een geestver
want van Braine ontwaren. Doch wat doet
dat er toe als er uitkomt wat men andere
films over hetzelfde onderwerp bepaald
moet ontzeggen: een eerlijke conclusie,
een eerlijke benadering van een aange
vochten situatie, een mannelijke oplos
sing, die zich niet van de dingen afmaakt.
De held van de film wordt helemaal niet
afgeschilderd als een door de omstandig
heden in een hoek gedreven jongen, die
het ten slotte ook niet kan helpen. Hij is,
zoals hij voor ons komt te staan, laf. Hij
is bang voor de gevolgen van zijn daden.
Hij stelt beslissingen uit. Hij denkt alleen
aan zichzelf. Hij offert aan zijn blinde
egoïsme anderen op. Wanneer hem de
ogen open gaan, kijkt hij in de verwoes
ting, die hij heeft aangericht, ook in de
ruïne van zijn eigen leven. Doch hij ont
trekt zich niet aan de laatste consequen
tie. Hij trouwt met het meisje, dat van
hem houdt. Hij durft tranen te laten om
zijn fouten en vergrijpen. Hij zal en dat
beseft men goed voor haar zijn.
PRIJST MEN NU de film „Room at the
top" om deze positieve slotsom, wanneer
men de balans opmaakt staan er ter de
bet- en creditzijde toch een aantal belang
rijke posten, die men niet uit het oog mag
verliezen. Bij alle waardering, die men kan
opbrengen voor de realistische aanpak
der feiten, de karakterisering van een
..inhoud", de kenschetsing van een mi
lieu, de film gaat overdadig ver in de uit
beelding van de liefdesverhouding tussen
de getrouwde vrouw en haar jonge min
naar om nog helemaal oprecht te zijn.
Het aantal kussen staat omgekeerd even
redig tegenover de belangstelling, welke
men op het laatst voor hun intieme roer
selen kan opbrengen. Die gaat bijna te
loor. De verhouding zelf is prachtig aan
gegeven en uitgewerkt in de dramatische
spanningen, welke ze oproept. De acteer
prestatie van Simone Signoret is bepaald
frappant, omdat men de wezenlijke ge
voelens van haar minnares zuiver kan on
derscheiden van de schijn. Haar emoties.
Advertentie
Automobielbedrijf HARDEBELT
Rijksstraatweg 249 - Haarlem-Noord
Telefoon 57455
gesteld tegenover die van de man, die ze
voelt te zullen verliezen, zijn waarlijk
ontroerend. Zo is er meer wat ontroert
en dan ineens weer verbaast, omdat de
filmer het contact met de werkelijkheid
heeft verbroken: het pak slaag, dat de
jongeman krijgt bij voorbeeld als hij een
meisje van de straat neemt tot troost en
het merkwaardige feit, dat zijn vrienden
hem, dof geslagen, zomaar weten te vin
den. Dat zijn onwaarschijnlijkheden, die
men in deze film niet verwacht.
Te zeggen dat ..Room at the top" u blij
stemt, nee. dat zou niet opgaan. Ze is
triest en uitzichtsloos. maar dat moet men
er voor over hebben. De heldere, harde fo
tografie en de zin voor feiten maken de
film tot een kunststuk, het overvloedig ge
brek aan rust doet afbreuk aan de ontvan
kelijkheid bij de toeschouwer. Het is een
nerveus en geiaaad gemaakte film van een
man, die haast niet kon wachten met te
vertellen wat hij op zijn hart had. Men
denkt hem alleen puur verstandelijk be
zig te zien. Maar het hart ziet men ten
slotte ook.
P. W. Franse
Advertentie
Talm niet langer, grijp dadelijk
in! Bestrijd kinderhoest met
KINDER HONING SIROOP
Advertentie
„DE SLEUTELSPECIALIST"
Lange Veerstraat 10 - Tel. 11493 - Haarlem
B. en W. van Amsterdam delen de ge
meenteraad in een nota mede. dat zij er
niet in zijn geslaagd een geschikter ter
rein voor het vestigen van een operage
bouw te vinden dan dat van het oude
R.A.I.-gebouw aan de Ferdinand Bol
straat. De raad wees dit laatste terrein
voor de vestiging van het operagebouw vo
rig jaar aan met de beperking: „Tenzij
binnen een jaar een ander terrein zou blij
ken beschikbaar te zijn".
Sedertdien zijn vele plannen meest
van particulieren ter kennis van B. en
W. gebracht. Zo zijn gesuggereerd: de
Weesperriraat, het Weteringcircuit, het
Museumplein achter het Rijksmuseum,
het Olympiaplein. het Vondelpark en het
Kleine-Gartmanplantsoen op de plaats
van het Huis van Bewaring.
Geen dezer plaatsen komt naar de me
ning van B. en W. in aanmerking voor de
bouw van de opera. De bezwaren zijn voor
al gelegen in de verkeers- en de parkeers-
problemen op de onderscheidene punten
en in de hoge kosten.
B. en W. blijven van mening, dat het
terrein van het oude R.A.I.-gebouw de
schoonste ligging van een dergelijk ge
bouw garandeert, namelijk geheel vrij
van omringende bebouwing en van ver
keerswegen. Het terrein is 4 ha en 50 a
groot en biedt de architect gelegenheid tot
een goede ruimtelijke ontwikkeling. Het is
in het stadsgeheel centraal gelegen. Het
gebouw zal 1400 zitplaatsen moeten bevat
ten. Gerekend is op een oppervlakte van
ongeveer 7500 m2 en een inhoud van onge
veer 140.000 m3.
TONEEL
Vrijdag 25 december. Stadsschouwburg,
20 uur: De Nederlandse Comedie geeft
een voorstelling van „Hier met de poet"
van Félicien Marceau onder regie van
Guus Oster. mcf onder anderen Ank van
der Moer, Kilty Janssen, Joan Remmelts
en Louis Borel.
Zaterdag 2G december. Stadsschouwburg,
20 uur: De Haagse Comedie geeft een
voorstelling van ..De dolleman" van
Jean Anouilh onder regie van Cees
Laseur en met medewerking van onder
anderen Paul Steenbergen. Elisabeth
Andersen, Gijsbert Tersteeg en Kitty
Kluppel.
Zondag 27 december. Stadsschouwburg,
20 uur: De Nederlandse Comedie geeft
opnieuw een voorstelling van „Hier met
de poet" van Félicien Marceau.
Maandag 28 december. Stadsschouwburg,
20 uur: De Nederlandse Comedie geeft
een voorstelling van ..De Gijzelaar" van
Brendan Behaw onder regie van Han
Bentz van den Berg, met ondermeer
Johan Fiolet, Lqus Hensen, Sophie
KohierVan Dijk'. Heieen van Meurs,
Femke Boersma en Mimi Boesnach.
Maandag 28 december. Minerva. 14 uur:
Toneelgroep Podium geeft een voorstel
ling van „Het toverdoosje".
Maandag 28 december, Minerva, 20.15 u.:
Toneelgroep „Podium" geeft een opvoe
ring van ,.'t Gaat om je leven" van Hel
mut Harun.
Vrijdag 1 januari, Stadsschouwburg. 20 u.:
Toneelgroep „Ensemble" geeft de
première van „De vluchtelinge" van
Ugo Betti onder regie van Cruys Voor-
bergh. De hoofdrollen worden vertolkt
door Sigrid Koetse, Ton Kuyl, John
Soer, Chris Baay. Peronne Hosang en
Bob Goedhart. Het decor ontwierp
Johan Greter.
Zaterdag 2 januari. Stadsschouwburg.
20 uur: Het cabaret Tom Manders geeft
een voorstelling van ..Saint Germain des
Prés" met medewerking van Tom Man
ders, Cor Steyn en het „Hotcha trio".
MUZIEK
Zaterdag 26 december. Concertgebouw,
14.30 uur: Het Haarlems Gemengd Koor
geeft een uitvoering van 't Weihnachts-
oratorium van J. S. Bach. Solisten zijn
Bep van ZutphenWagener, sopraan,
Annie Hermes. alt, Han le Fèvre, tenor
en Herman Schey, bas.
Maandag 28 december. Grote Kerk. 15.30
16.30 uur: Beiaardbespeling door Arie
Peters. Het programma wordt op de dag
van uitvoering bekend gemaakt.
Woensdag 30 december. Concertgebouw,
20.15 uur: Het Noordhollands Philhar-
monisch Orkest geeft een concert onder
leiding van Henri Arends. met solistische
medewerking van de pianist Nikita
Magaloff. Het programma vermeldt
werken van Tsjaikofsky, Dvorak en
Moussorgsky.
Dageliiks, in 't Goede l:ur tot 3 januari,
2122 uur: Klassiek grammofoonolaten-
concert van werk van Haydn en Mozart;
JjH"
CHcRIE
In de Nieuwe Tilburgse
Courant wordt te koop aange
boden
„een patisché gasoven".
Geef mij maar patischérie uit een
ouderwetse kolen-oven.
KOP (I)
Indien ik geroepen ware de prijs
voor de mooiste kop-van-het-jaar
te verlenen, dan zou ik dat doen aan
Dé Telegraaf voor deze:
SJAH: „IK REN DOLBLIJ DAT
IK WEER HUW'
en ik vermoed dat Naatje, de naar
stige keukenprinses, mijn keuze zou
toejuichen.
KOP (11)
Toch maakt diezelfde Telegraaf
nog wel eens een vergissing, wan
neer het koppen betreft. Zo zag ik
deze:
APRIL: DE GAULLE
NAAR MAC én IKE
Wat natuurlijk had moeten zijn:
APRIL: CHARLEY
NAAR MAC cn IKE
ACTIEF
Naar aanleiding van de Domela
Nieuwenhuis-Tentoonstelling in Am
sterdam schrijft de Nieuwe Rot
terdamse Courant:
„Gebogen over de stukken, turend
op oude papieren, treedt de figuur
van Domela Nieuwenhuis naar
voren."
't Lijkt mij lastig, turen én tegelijk
naar voren treden. Waarom maakt
die oude man het zichzelf zo moei
lijk?
Z LE
Elseviers Weekblad consta
teert dat de zeebodem van alles ver
bergt, onder andere
„waaierende, grazige weiden".
Waaierende neem ik aan. Maar gra
zig? Of is dat voor de zeekoeien?
lala rins
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte
boeken.
Romans: Christie. En het einde is de dood..:
Dayan, Ik slaap met mijn geweer; Greene. Ge
heim agent: Neyssel, De onvolmaakt schurk:
Walschap, De familie Roothooft; AUingham. No
love lost: Bradbury, The Martian chronicles;
Spring. All the day long.
Ontwikkelingshoeken: van Praag. Spiegel der
Chinese beschaving: Franzon. De psychologische
test: Verzuiling, een Nederlands probleem al of
niet voorzichtig benaderd door J. Blokker. R
Campert e.a.; Eis. Van palissade tot atoombun
ker; Bar en zuster Josine. Probleemkinderen:
Scheikunde voor het dagelijks leven door Groen
e.a.: Bokma. Pcnkala en van Praag. De wereld
van het dier ontsloten: Doekscn. Prisma katten
boek; Veering, Spelenderwijs (zuiver) Neder
lands: Giacosa. Come le Goglie: Pirandello, Ma-
schere r.ude: l'Amica delle moglinon si sa come -
Sogni:Verga. Teatro; Knuvelder. Handboek tot
de geschiedenis der Nederlandse letterkunde, dl.
3; van de Wateren, Volksdansen: Winkler Prins
van de kunst, dl. 3 (leeszaal): Schwerke. Alexan
dre Tansman. compositeur polonais: Eduard van
F-einuni; Wendt, Het begon in Babel, de ontdek
king der volken: Evans. Leven in dd Middel
eeuwen: St. John, Ben-Gurion: Juliana Regina
1959 (leeszaal): Capote, Een huis vol bloemen:
Ruggiero. Storia del liberalismo europeo: Gilar-
deni, II gotico; Comandini. Vittorio Emmanuele II.
van 27 december tot 3 januari werk van
Corelli en Bach.
AMATEURTONEEL
Dinsdag 29 december. Stadsschouwburg,
20 uur: De r.-k. toneelvereniging „Lu-
damus" geeft een voorstelling van „Al
mijn zonen" van Arthur Miller.
DIVERSEN
Zaterdag 26 december. Concertgebouw,
20 uur: Revue met onder andere Willy
Alberti, Rudi Carrell. Willy Vervoort,
3 Jacksons, Spelbrekers, Butterflies,
Selvera's en Tonny Bakkenes.
Zondag 27 december. Concertgebouw.
14.30 uur: Kindercircus „Fantasto".
Zaterdag 2 januari, Concertgebouw, 20 u.:
Oliebollenavond van de P.v.d.A., waar
aan ondermeer aan meewerken Cobi
Schreyer en Ben Hogeweg (voordracht).
TENTOONSTELLINGEN
Museum „liet Huis Van Looy": Tot 18
januari: Kerstexpositie van werken van
leden van de Hollandse Aquarellisten-
kring. Dagelijks geopend van 1012.30
en van 13.3017 uur. Zondags van 14
17 uur. Op nieuwjaarsdag gesloten.
Teylermuseum: Tekeningen uit de Hol
landse. Italiaanse en Franse school van
de zestiende tot de twintigste eeuw. Fos
sielen, mineralen, natuurkundige instru
menten, 1017 uur.
Bisschoppelijk Museum, .lansstraat: Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. 10—17 uur;
zondagen 1317 uur. In de grote zaal de
expositie „Kerkbouw nu". Niet geopend
op donderdagavonden 24 en 31 decem
ber, maar wel op woensdagavonden 23
en 30 december van 1921.30 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 1015 uur, des
zondags van 1315 uur. Tot 11 januari
expositie ..Kunst in het klein, de schoon
heid van oude tegels". Dezelfde
openingstijden.
Spaarnelaan 25: „Chez Nous", expositie
van werken van de schilder Frans
Funke. Tot 28 december. Dagelijks ge
opend van 1117 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
(Kleine Houtweg 103): Op donderdagen
geopend van 1012.30 en van 13.3017
uur. op zondagen van 1417 uur.
In 't Goede Uur: Tot 1 januari: Exoositie
van tekeningen van Georg Rueter.
Dagelijks geoDend van 10 tot 22 uur.
Kunstzaal „Oud Ambacht": Tot 11 ianuari
expositie van werk van Chris van Voorst.
Dagelijks geopend van 1117 uur en
des zondags v n 1317 uur.
De pianist Robert Weisz zal op maandag
25 januari in het Concertgebouw te Haar
lem een recital geven m de Meesterserie.
Ooorspronkelijk zou Cor de Groot die
avond zijn opgetreden, maar wegens in
dispositie van diens rechterhand heeft men
een andere pianist moeten zoeken. Robert
Weisz zal werken spelen van Schumann,
Beethoven, Ravel en Prokofjef.
In een te Amsterdam gehouden bijeen
komst van organisaties van beroepsbeoe
fenaars op het gebied van toneel, muziek,
film, radio en televisie enzovoorts, uit
vier van de landen van de Gemeenschap
pelijke Markt, die de grote meerderheid
van de beroepsbeoefenaars op de genoem
de gebieden in hun land vertegenwoor
digen, is met nadruk vastgesteld dat de
kunst, als een van de hoogste uitingen van
de nationale cultuur, niet met han
delswaar gelijkgesteld kan worden en dat
zij in elk land de steun en de bescherming
dient te genieten die haar de gelegenheid
geven in volledige onafhankelijkheid zich
te ontwikkelen en tot bloei te komen. Zij
beschouwen het als een dwingende nood
zaak voor hun organisaties, de materiële
en geestelijke belangen van de beroeps
beoefenaren op het gebied van de kunst
te verdedigen. Te dien einde hebben zij
besloten: een commissie in te stellen, die
tot taak heeft permanente onderlinge be
trekkingen tussen hen tot stand te bren
gen; alle vak- en beroepsorganisaties zon
der onderscheid van de landen van de
Gemeenschappelijke Markt op te roepen
zich bij hen aan te sluiten, teneinde de
noodzakelijke middelen tot bescherming
te versterken; aan de bestaande interna
tionale federaties, met name de F.I.M., de
F.I.A. en de F.I.A.V., die de beroepsbeoe
fenaars op het gebied van de muziek, de
toneelkunst en het variété omvatten, alle
inlichtingen te verstrekken omtrent hun
werk
Advertentie
wegens zeer grote belangstel
ling óók geopend op:
zondag 27 december van 2.30-6
uur en 's avonds van 7-9 uur;
van maandag 28 t/m donderdag
31 december en zaterdag 2 jan.:
van 9-12 uur en van 2-6 uur
(dinsdagmiddag gesloten).
tel. 02510-3641 (300 meter vanaf station)
De slagzin „Redt een kind" waarmee
wij in de laatste weken overrompeld zijn,
is inderdaad ingeslagen. Hoewel hier
waarschijnlijk van een toevallige samen
loop van omstandigheden gesproken moet
worden hadden de initiatiefnemers, psy
chologisch gezien, voor hun actie nauwe
lijks een gunstiger tijd van het jaar kun
nen bedenken dan het slot. December is
immers bij uitstek de maand van het kind.
Voor de kinderen, waarop in de afge
lopen dagen onze aandacht is gevestigd, is
geen plaats, zelfs niet in een herberg en
zij liggen in doeken gewikkeld. Op hen
zijn de versregels van de dichter Freek
van Leeuwen van toepassing;
Daar zijn er zovelen verleefd, verstomd,
In bitt're ellende tesaamgedromd,
Zovelen van 't licht vergeten.
Wij zullen er ons allen over hebben
verheugd, dat de actie „Redt een kind"
zo'n grote weerklank heeft gevonden on
der ons volk en dat er door de vele gaven
wat licht is gebracht in talrijke kleine
levens, of, nog sterker, dat er inderdaad
kinderen door worden gered.
Ondertussen is de actie al weer over
zijn hoogtepunt heen. Wij leven snel.
Straks is er weer iets anders. Doch voor
dat de slagzin uit uw geheugen verdwijnt,
wil ik hem, met een variatie, op de dag
vóór het' kerstfeest nog hanteren door dit
appèl te doen: Redt Het Kind! Redt Het
Kerstkind!
Het is namelijk zo. dat dit Kind, van
avond, vannacht en morgen dreigt onder
te gaan onder een lawine van sentimen
taliteit. onder een vracht kerstbomen, on
der een zee van kaarslicht, onder een reeks
gevoelige kerstverhalen, onder stapels
rood papier, onder dure hulst en vele
flessen wijn. Het Kind wordt daar immers
ieder jaar door ons allen onder bedolven,
zó dat wij het ternauwernood kunnen
vinden. Het heeft er veel van, dat wij dit
alles met opzet doen. Wij haten immers de
gedachte, dat een kind in een tochtige stal
moet liggen en dat de kleertjes vodden
zijn en dat wij daar iets mee te maken
zouden hebben. Goddank, Algerije is ver
en wat zich daar afspeelt, wij zien het
niet. Wij doen trouwens voor die kinderen
onze plicht en storten een rijksdaalder of
een tientje.
Het Kind uit de stal van Bethlehem
maakt het ons echter veel moeilijker. Het
komt in de komende uren als het ware op
ons af en wil ons huis, ons hart binnen.
Daarom zeg ik dringend tegen u en tegen
mijzelf, dat wij dit Kind toch zullen red
den. want voordat wij het in de gaten
krijgen, hebben wij het omgebracht in
onze burgerlijke gezelligheid of misplaatste
vroomheid. Daarom: Redt Het Kind!
U kunt dit niet doen door een girobiljet
in te vullen of door uw baard te ver
kopen. U zult dit alleen maar kunnen doen
door dit Kind te aanbidden als uw per
soonlijke Heer. als degene die goed ge
maakt heeft wat u verknoeit, als degene
die bereid en in staat is om u te helpen.
Die aanbidding kan plaats vinden niet
dankzij, maar ondanks onze verlegen en
potsierlijke manier van kerstfeest vieren,
waaraan ik even hard meedoe als u.
Overigens, het geweldige van het kerst
feest is niet datgene wat wij doen, maar
wat het Kind doet. Wat doet het dan? Het
Kind redt ONS Als het groot wordt redt
het lichtekooien en collaborateurs. Magere
Josjes en knoeiende boekhouders, zondige
mensen, die hun leven' verprutsten. Toch
is zelfs dit nog niet de geweldigste pres
tatie van het Kind. Hij bleek tot de onge
lofelijkste daden in staat. Hij kon ook de
moeilijkste gevallen redden. Dat zijn de
nette burgermensen uit de fatsoenlijke
buurten, de mensen die diep in hun hart
vinden, dat Onze Lieve Heer het toch maar
aardig met hen heeft getroffen; de men
sen die vinden, dat hun buurman toch
peen reden tot klagen heeft, omdat zij
immers aan ieder het zijne geven. Bijna
zijn deze mensen de hopeloze gevallen,
maar Het Kind staat in Zijn liefde en
kracht om te redden nergens voor!
Laten wij, in Gods naam, dit Kind red
den. Want Hij is de enige, die ons kan
redden. Komt. laten wij aanbidden die
Koning*
De voorzitter van de Stichting Generaal
Snijders Fonds, dr. ir. M. H. Damme, heeft
de gouden Generaal Snijders-medaille
overhandigd aan de heer C. Kolff, voor
zitter van de Koninklijke Nederlandse
Vereniging voor Luchtvaart, tijdens een
openbare vergadering van het stichtings
bestuur in de Rolzaal aan het Haagse Bin
nenhof. De medaille en de daaraan ver
bonden oorkonde worden steeds na een
tijdvak van drie jaar als erkenning van
bijzondere verdiensten voor de Neder
landse luchtvaart uitgereikt. Behalve aan
generaal Snijders (1932) viel deze eer ach
tereenvolgens te beurt aan dr. A. Plesman
(1935), dr. ir. M. H. Damme (1938), Prins
Bernhard (1950), luitenant-generaal-vlie-
ger b.d. I. A. Aler (1953) en postuum aan
Gerben Sonderman (1956).
Een gevangenisstraf van een jaar, waar
van vier maanden voorwaardelijk was de
milde eis van de officier bij de Haagse
rechtbank tegen de 26-jarige bankwerker
B. H., die een overval had gepleegd op
een 79-jarige dame te Voorburg. Gemas
kerd en met een dolk in de hand had hij
zijn slachtoffer in haar woning tot afgifte
van een beurs met 40 gedwongen. De
bejaarde vrouw vroeg daarna haar over
valler het masker van zijn gezicht te doen
en met haar te willen praten, aan welk
verzoek de man voldeed. Daarop nam de
vrouw een Bijbel en begon eruit voor te
lezen. Het duurde niet lang of de bank
werker bekende onder tranen dat hij zich
zelf een slecht mens vond. Met een kos
tuum, een paar schoenen, overhemden en
sokken, hem geschonken door de bejaar
de dame vertrok hij later na beloofd te heb
ben, zijn leven te zullen beteren. De por
temonnee met 40 nam hij echter ook
mee. Twee dagen na haar avontuur deed
de vrouw op aandringen van een dominee
alsnog aangifte. Enkele dagen later over
leed zij aan een hartverlamming. Terzelf-
dertijd werd de overvaller, de echtgenoot
van de werkster van de Voorburgse. ge
arresteerd.
Amsterdam. Geslaagd voor het eindexamen van
liet Nederlands Instituut van Accountants: J. G.
G. van Leeuwen en J. P. Steman, beiden te Haar
lem en G. Verbeek Santpoort.
Advertentie
HAARLEM
(Van onze correspondent in Bonn)
De zakelijk leider, regisseur en hoofd
rolspeler van het Hamburgse Theater
Deutsches Schauspielhaus, Gustaf Griind
gens. is dinsdag zestig jaar geworden. Al
om in de Bondsrepubliek heeft men van
deze verjaardag gebruik gemaakt om deze
bijzondere acteur lof toe te zwaaien. De
stad Hamburg vereerde hem gisteren met
haar medaille voor kunsten en weten
schappen; de deelstaat Noordrijn-Westfa-
len benoemde hem tot hoogleraar honoris
causa, waardoor men in den vervolge zal
spreken van professor Gustaf Gründgens.
De acteur is onlangs in Hamburg terugge
keerd van een succesvolle tournee door de
Sovjet-Unie met Goethe's Faust I. Schil
ler's Wallenstein en Von Klcist's Zerbro-
chener Krug.
NEW YORK (UPI) De Amerikaanse
nationale filmraad heeft „Wild strawber
ries" van Ingmar Bergman gekozen als
de beste niet-Amerikaanse film van dit
jaar. Bergman wordt geprezen om zijn
kwaliteiten als regisseur en scenario
schrijver. De beste regisseur van het
jaar werd echter Fred Zinnerman. de ma
ker van „The nun's story".
De mannelijke hoofdrolspeler uit Berg
man's film, Victor Seastrom, werd geko
zen als de beste acteur van het jaar.
Op de tweede plaats komt de Engelse
film „Room at the top". Simone Signoret
kreeg voor haar vertolking in deze film
het predikaat beste actrice van het jaar.
Dame Edith Evans werd onderscheiden
voor de beste vrouwelijke bijrol, voor haar
vertolking in „The nun's story". De onder
scheiding voor de beste mannelijke bijrol
ging naar Hugh Griffith („Ben Hur").
Schadevergoeding. Josef von Stem
berg, de maker van „De blauwe engel",
heeft de 20th Century Fox aangesproken
voor een schadevergoeding van een mil
joen dollar. Von Sternberg is van mening
dat de maatschappij, die dit jaar een
„remake" van „De blauwe engel" liet ver
schijnen, zijn auteursrechten op de origi
nele versie die in 1929 in Duitsland
werd vervaardigd heeft geschonden.
Gedenkteken in Apeldoorn. Apel-
doorns definitieve gedenkteken voor de
gevallenen, dat ontworpen is door de Am
sterdamse beeldhouwer C. Hund en dat
thans gereed is gekomen, zal op 4 mei 1960
worden onthuld. Het drieënhalve meter
hoge monument, dat in brons gegoten is
door de Haarlemse Bronsgieterij Binder,
krijgt een plaats in het Oranjepark nabij
de vijver. Het monument komt te staan
op een sokkel vm 50 cm hoogte. Rond het
gedenkteken wordt een pleintje gemaakt
van 6 bij 4 y, meter. Beeldhouwer Hund
heeft een mannenfiguur ontworpen, die de
nationale vlag uitrolt
Monumentaal werk. Aan de Amster
damse kunstenaar H. M. M. op de Laak is
door Esso Nederland n.v. opdracht gegeven
een kunstwerk te vervaardigen, dat een
plaats zal krijgen op het gazon voor het
administratiegebouw van de Esso Raffi
naderij Rotterdam in het Botlekgebied.
Het monumentale kunstwerk zal bestaan
uit een 20 meter lange en 2.20 meter hoge
muur van beton, welke aan beide zijden
zal worden bekleed met ceramisch mate
riaal. Aan de ene zijde wordt het ontstaan
van aardolie in beeld gebracht, aan de
andere zijde worden de vier belangrijkste
toepassingen van petroleumprodukten
namelijk als bron voor licht, warmte,
voortstuwing en als grondstof voor de
petrochemie uitgebeeld.
Wim Sonneveld. Wim Sonneveld zal
in 1960 weer verschillende malen voor de
televisie werken. Op 3 januari wordt in
Diligentia in Den Haag het tournee met
het cabaretprogramma „Rim ram" afge
sloten. Daarna gaat Sonneveld enige tijd
naar Frankrijk om vervolgens de leidende
figuur in drie AVRO-weekendshows te
zijn. Ook staan voor 1961 weer twee tele
visie-uitzendingen voor de BBC op het
programma.
Openluchtspel. Op voorstel van zijn
toneelcommissie heeft de culturele raad
van Opsterland besloten in de komende
zomer zes openlucht-opvoeringen te doen
geven van het spel „Er komt een engel
naar Babylon" van de Zwitserse schrijver
Fr. Dürrenmatt. Van dit stuk heeft Op
sterland voor de zomer van 1960 in Ne
derland het alleenrecht wat opvoeringen
betreft. Er doen in Beetsterzwaag honderd
personen aan de opvoering mee. Zij zullen
spelen onder regie van Jef van der Heijden
Architectuur. Een aantal Europese
architecten heeft belangstelling getoond
voor een prijsvraag voor het ontwerp van
een nieuwe rooms-katholieke kathedraal
in Liverpool. De aartsbisschop van Liver
pool, dr. J. C. Heenan, heeft aangekondigd,
dat 686 architecten deelnemen aan de prijs
vraag voor een nieuwe kathedraal van
Christus Koning. Hoewel het Koninklijk
Instituur van Britse Architecten heeft ver
ordend dat alleen architecten uit Groot-
Brittannië, het Gemenebest en Ierland mo
gen meedingen, heeft de aartsbisschop erop
gewezen dat buitenlandse architecten zich
kunnen associëren met architecten uit het
gemenebest De uitverkoren architect zal
volgend jaar bekend worden gemaakt en
er zal in Liverpool een tentoonstelling wor
den gehouden van de ingezonden ontwer
pen.
Poolse jazzband. Door bemiddeling
van het Nederlands Bureau voor Buiten
landse Studentenbetrekkingen (N.B.B.S.)
zal een jazzband uit Polen van 10 januari
tot 2 februari 1960 een tournee door Ne
derland maken. De organisatie van deze
tournee is in handen van de heer Ben Es-
sing te Blokker.
Deze band, het Modern Jazz Quartet van
Jan Krasnicki de Gliwice, wordt in Polen
beschouwd als een bijzonder goede expo
nent van de moderne Poolse stijl, aldus
het N.B.B.S.
Met de volgende schepen kan zeepost worden
verzonden. De data. waarop de corespondent ie
uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan achter
rfe naam van het schip vermeld.
Argentinië: s.s. Zaanland 28 dec en mj. Alber
ts Dodero 29 dec.: Australië: s.s. Overijsel 27 dec
en m.s. Willem Ruys 29 dec.; Brazilië: m.s. Ruhr-
stein 27 dec. en ms. Kennemerland 29 dec.:
Canada: s.s. American Reporter 28 dec. en s.s.
Black Hawk 29 dec.: Chili via New York 29 dec
Indonesië: m.s. Karimun 29 dec.; Ned. Antillen:
m.s. Medon 28 dec.; Nieuw Zeeland: m.s. Willem
Ruys 29 dec.: Suriname: m.s. Norinda 28 dec. en
Willemstad 29 dec.: Unie van Z.-Afrika en z w -
Affika: s.s. Rempang 29 dcc.