IE/A SCMHIS i l S CLBOORTE.Z WCE ifc DE KRIBBE IN HET HART VAN NEW YORK: jlüaip»®® f - s; A TELEVISIE ALS HULPMIDDEL BIJ JEUGDOBSERVATIE Mm DONDERDAG 24 DECEMBER 1959 Erbij PAGINA VIER Rederijkers^kerstzangeii ok de kring van de Haarlemse „Wijngaertranekeo" Jj I: IV x h De Lofzang der E n g e l b k. 37 in de kou gaat staanG. Kromdijk wkb.vare «ff -■ A A K ft't C*K AI - W'ENBKRC «WW/ »oc« r- c. n* tMluQfc Itï: E f'/r/ /V „Ie hebbe hier noch van de rethorycke Nyen liedekens, refreynen ende balladen" DEZE WOORDEN werden omstreeks 1510 door een befaanule rederijker uit Brugge, Cornelis Everaert, in een van zijn sjjelen een marskramer in de mond gelegd. En het zal wel een beeld geweest zijn uit het dagelijkse leven: de man die met garen en lint en allerhande langs de straat leurde, maar ook liedboekjes te koop had. De letterlievende burgers der Vlaamse en Hollandse steden en grote gemeenten beijverden zich in hun rhetorijkamers immers niet alleen met hun toneelaangelegenheden, waarvoor als auteur hoofdzakelijk hun „factor aansprakelijk was, maar legden stuk voor stuk hun proeven af op het gebied waarvan de Brugse rederijker gewaagde. Voor wat Haarlem betreft, waar sinds 1503 twee „Corners" bestonden („Trou moet blijekenen „De XVijngaert- rancken") en in 1585 door de ingeweken Vlamingen nog een derde gesticht werd („De witte Angierrn"), is de neerslag van die liederenproduktie ruim schoots te vinden in de menigvuldige zanghoekjes, die hij een gezellig samenzijn van de burgerij niet mochten ontbreken. In de zeventiende eeuw bereikte dit zijn hoogtepunt, om in de achttiende stilaan te verlopen, tot de omwentelings- jaren van haar laatste decade een punt zette achter de retorische bedrijvigheid: „Trou moet blijeken" werd sociëteit en is dit gebleven en de C.amer „De Wijn- gaertranckcn" ging tijdelijk in ruste, kwam later weer op de been, maar werd definitief ontbonden in 1874. Zoals men weet worden thans weer pogingen in het werk gesteld om haar opnieuw in te richten naar de oorspronkelijke constitutie. Bepalen wij ons alleen tot „De Wijngacrtrancken dan zien wij daar dit proces van het rederijkerslied in de achttiende eeuw een specifwk. religieuze wend ine nemen in piëtistische geest. Aanmerking verdient tevens, dat de liederenproduktie dezer „Camer" torn niet meer terecht kwam in de gebruike lijke liedboekjes van handzaam formaatwaarin van wijd en zijd aVerhande bij elkaar gebracht was, maar in fraaie uitgaven die uitsluitend werk bevatten van één poëet en bijgeval ook van één of twee componisten. 70 KENNEN WIJ van Jan van of beroepsmuziekschrijver kon verwach- ten. Het was misschien Kauwenberg, die Elsland, die evenals voorheen ook zijn „Geboortezangen" ook een aandeel vader lid was van „De W ij'ngaert- als comp0nist had en wiens jaar van over- rancken", en die verwant was aan de lijden wij niet kennen. In ieder geval, de factor van Trou nto.t blijeken" Pie- „ine ter Langendiik, een rijkelijk niet gra- wjj het niet vures naar Van Ostade en Dussart versierde liederenbundel, rolijk gezelschap der negen Zanggodinnen waarin hij het gezelligheidslied, op bekende „voysen" te zingen, op ou- ONDER DEZE VIER geestelijke zang bundels onderscheidt zich die van de bak ker Willem Hessen: „Zinspelende Lief- dens-Gezangen" door gewrongen retori sche gezwollenheid. Dat kon de aard der bollige wijze, - soms nog al ongege- stof, die de factor der ..Wijngaertrancken" fWh meestal örnnnitf en ka- in wijdlopende bespiegelingen uitbuitte, neerd - doch meestal grappig en Ka enjgszins meebrengen. Het werd een rakteristiek, naar de oude trant bleek speien met beelden en met woordschik- te beoefenen. De eerste druk ervan kingen, die de traditionele camerist ver verscheen omstreeks 1720. Het vast raadt, die met veel woordenpraal de „ie. goedkope boek bed blijkbaar '"^^tS^öt'buod^elnspireerd E succes; er is zelfs een vierde druk op Christus'Geboorte of Kruisgang dwong melodieën van de Hernhutters, die pas in van in 't licht gegeven. uiteraard om binnen de perken te blijven 1740 in Haarlem vaste voet kregen; want van de behandelde episodes uit de Evan- toen waren de leden van „De Wijngaert- op^met ^heeJ ^ïder^^^g^tof^'oo^de^dag". betekèndï'ophe? .S^lende6 dSJn? ITgeSngen.1™8 S™ GebZ-Te ^^anVe'r'op''d °nblUdf tehlg,^ g^^lig'SIteS wijken DE KERSTBUNDEL van Jan van EU- tel „(jeboorte trezangen op ae o'ijae en pikaar weinip af End bevat in zijn twintig liederen even- heylrijke verschijninge van t licht der wel verhalen en bespiegelingen aan de han Genade Jezus Christus," die met muziek WANNEER WIJ NU nagaan dat deze van he\ Lucas-Evangelie. Als geheel is van de Haarlemse „zangmeesters L. oliik-o l ederen ontstonden en na- het w^rk te beschouwen als een geestelijke Kauwenberg en Willem werkten In een tijd dat de Hervormde ballade met cantate-allures; waaraan de als het vorige boek bij Van Hulkenroy in Kprk m N(?derla,ld nog njet aan de Evan_ aard der composities met soms rijkelijke de Lange Begijnestraat (later Met en ljsche en was (dezp werden pas toepassing van coloratuur vooral mee- Meylink) in druk uitkwamen, en ook een inpevoerdl dan is bet riuideliik werkt. goed onthaal genoten, dat lang aanhield, deze kaarlemcr rederiiker«,ied'- i Het onderscheid tussen Van Elslands mu want in 1764, jaren na de dood van de dat ^^Xtr S S ade- mede,verkers, Willem Vermoeten en Titelblad met vergulde sierletters, van het handschrift der Geboorte-Gezangen van Jan van Elsland. (bovenste afb.) Eerste strofe van de Slotzang van Jan van Elsland's Geboorte-Gezangen met muziek (alleen de zangstem) van C. Kauwenberg, naar het handschrift uit de Haarlemse Stadsbibliotheek. "7 cfji t:tkx, ~A< w A T.KMOOTKV V» U ~r~ r /w/ -f: vy - 'At fz /t -r rr~r S2E m 1/t, /'J - f' S 1 -ü-' 'rt.ttl A/ft//, ,u vet ..fint»/ re/'/ t'f.t*. Snift'/ a ft/, f/tvf//. /\t ///t t tvrr^tei HET OBSERVATIE TEHUIS in de buurt van Lyon in centraal Frankrijk is een van een aantal te huizen die zijn opgericht 1 voor adolescenten, die öf - misdadig zijn öf in moreel gevaar verkeren. Jongens i worden er voor drie maan- i den heengestuurd en gedu- rende die tijd obserueren psychologen en pedagogen j hun persoonlijkheid, zodat een kinderrechter de juiste opvoedkundige maatregelen i kan aanbevelen. Om hun geschiktheid te testen en hen te helpen zich later weer aan te passen aan de maatschappij leert men de jongens een vak en wat ze met hun vrije tijd kunnen doen. Een van deze op voedkundige middelen zijn de avondprogramma's van de televisie, die zeer waar devol zijn gebleken. Maar om het meeste uit het nieuwe medium te halen wordt er veel van de op voeder gevergd. Zijn taak is drievoudig, namelijk: de voorbereiding en 't brengen van de programma's, de discussies achteraf en de hieropvolgende activitei ten gebaseerd op de gezie ne programma's. DE JONGENS, die naar het Observatie tehuis wor den gestuurd komep uit zeer verschillende milieu's, maar over het algemeen is hun intellectueel peil niet bijzonder hoog. Wij besef ten dat we hen, voordat ze naar een televisieuitzending gingen kijken, enigszins moesten voorlichten. Wij beoogden geen zuivere es thetische benadering, maar moesten alle dingen die onze kijkers zouden kunnen verwarren, ophelderen. We moesten hen ontvankelijk maken voor de dingen die ze zouden gaan zien. Voor het stuk van Calderon „De rechter van Zalamea" moes ten we bijvoorbeeld eerst de historische achtergrond geven, het zeventiende- eeuwse Spanje met alles wat dit inhield: de afmetin gen van het land, het ge brek aan verbindingen en de behoefte aan een strenge rechtelijke macht. Na deze korte inleiding volgde het lezen van een aantal blad zijden van José Luis de Villalonga; daarna het draaien van Spaanse gram mofoonplaten die een juiste overgang naar de televisie uitzending vormden. HET WAS ONMIDDEL LIJK duidelijk dat groeps discussie direkt na het pro gramma een fiasco zou zijn. De jongens waren vermoeid en waren niet in staat op dit late uur hun indrukken uit te wisselen. Alles wat we uit ze konden krijgen waren cliché s. Om de discussie werkelijk vruchtbaar te maken, besloten we haar uit te stelen tot we de jon gens weer zouden ontmoe ten voor het kiezen van de programma's van de vol gende week. Dit bleek een uitstekend idee. Commen taar en critiek waren vrijer en enthousiaster. Op dit ogenblik bewees de televi sie duidelijk haar geschikt heid om kinderen te leren zich vrij te uiten. De programma's bewezen een uitstekend middel be zijn om de gedragingen te testen. Voor de meeste van onze jongens ontsloot de televisie een geheel nieuwe wereld. Voor deze jongens wier geest tot dan toe ge voed werd met goedkope boeken en slechte films was het een bron van ver rijking. Sommige van hun hun ideeën ondergingen een volledige wijziging na een televisieuitzending. Na het zien van een programma over een chirurgische in greep aan de heup, was het voor onze jongens bijvoor beeld niet langer de sheriff uit wildwest films de held, maar de chirurg die ze voor de camera zo succesvol hadden zien opereren. IN EEN GROTE BIOS COOPZAAL doet het kind bijna volkomen afstand van zijn persoonlijkheid, maar het kleine televisiescherm geeft hem een beeld ge schapen voor zijn eigen wereld. De geboeidheid is veel minder dan bij de films, en de jongens die geestelijk zeer passief zijn bewaren een zekere „af stand" tussen henzelf en het scherm. Je merkt dit direct aan de spontane op merkingen die de jongens maken, wanneer er een beeld zonder geluid over het scherm vliegt. Deze toe vallige opmerkingen zijn een bijzondere rijke bron voor observatie. Het feit dat de program ma's gade geslagen wor den door een kleine groep in een hun bekende kamer draagt er ook toe bij de illusie-verwekkende kracht van het beeld te verzwak ken. En de schemering van de kamer of zaal stelt de pedagoog in staat de phy- sieke reacties van de jon gens bij bepaalde scènes te observeren. Deze drie fac toren verklaren tot op ze kere hoogte waarom de televisie veel interessanter commentaar oplevert dan een filmclub zelfs van jongens voor wie dit zeer ongewoon is of die moeilijk heden hebben om zichzelf uit te drukken. EN DE OPVOEDER? Zijn rol wordt zeker niet be perkt tot de passieve van een registreerapparaat zelfs in een observatie cen trum. Hij moet eveneens een actieve rol spelen. Deze bestaat uit het helpen van de jongens bij het geven van een concrete vorm aan hun indrukken, en het te- gaan van heldenverering voor film- en voetbalster ren. De opvoeder is daarom niet alleen een katalysator maar ook iemand die een eigen mening heeft, zijn in zichten uit en zijn conclu sies trekt uit de discussies. (Unesco) n:„ het werk te beschouwen als een geestelijke KERSTSPEL MET RAKETTEN EN SHOWBALLET auteur (Jan van Elsland overleed in 1«36 ^en~En dit" geldt evenzeer voor ~de mu- c- Kauwenberg, is niet opmerkelijk; bei- "%ar'eumde„ tvan°daaen, "ersch^ *n buitten zij de gave een melodie te kun lïude" wVgie'rtöm d'ê bouw voor ouden van dagen) verscheen vnor de teksten al hebben hun melodieën «en schrijven en met een flinke dosis pathe sale, hoekige wolkenkrabbers OOK NEW YORK kent zijn donkere dagen vóór Kerstmis. De lucht is grauw en een ■ÉHmas- - J_tu nnoctoliilro V« HJI UC lUKSltTU, <11 I1CUUCI1 I1UI1 IIICIUUIC-II 1* liprihoek Van Elsland was tot het bewer- niets van de eenvoudige maar zeer zang- !!1eJ^kies,rff®-rlJ h® nJn" °PPer" van Rockefeller Center. Geen lied e rijke I.utherse koralen, wel echter van de vlakkig gezien lijkt het dan ook wel wat. katteriger tijd om op straat IpldingHyi^de biival die ziin mede-rede- concertante cantaten die in de Evangeli- Iaar :ils W1J hun produkten gaan analy- te zijn, dan 's ochtends om een rlikIm CY)vprf 1/an Mater verwierf met 7iIn sche ke rken in Duitsland zeer gewild ™°ral wanneer wij het harmonisch uur of half zeven Voor veel rijker Govert van Mater verwiert met zijn Haarlemmnrs leverden dus fundament de toegevoegde bas onder werksters chauffeurs kran- SreTdSgmëj mu'IÜeT van Vermooten ïrtZVnZu'J™ da?" waardering Ten^or^enSsmai liederen, die met muziek van ermooten duetten bedoeld vnor huisoiük tot een nulPimt, want men ervaart dan it. hpt Han hoo„ tlid nm tp Va» Ma?eThaVdonÏ^rulk Ool^^z^SheXn zn hS f™ l^ginnen Sn KersTmlI Ln rS Sb wellicht invloed gehad op het besluit van ^en k,fJ nS daa" dan zijn de Newyorkse hotels vol Kruisgezanten of Hemelweg'op- de Nederlands Hervormde Kerk om naast f jonehp rïmpr^ Uiïï? Va?. Haar" met toeristen van buiten de gesteld door verscheidene auteurs, die voïr^Er^ wel^enlf o^ gïwezirdït in wo'ke opgeschroefde termen'hun fac- Ö^Kentuckv niet genoemd werden, een zangboek dat n.,nj"ana ,lit ij5. ,.irm tor, Willem Hessen, de lof verkondigde u uu Kentucky in 1716 te Amsterdam bij Kornelis Van- ^„aa"^ang daartoe u,t Haarlem zeer van „den geestrijken Zanger en SpeêlkS- ""«vlucht hebben om te ge- derzijs voor 't eerst verschenen was. Ter- stenaar Willem Vermooten, van wiens be- loops zij vermeld dat de Haarlemse druk- de KERN van deze beweging haast gaafde geest Neêrlands Zangberg daa- ker Jan Met opvolger van de Van Hul- een eeu\V vroeger was. zoals J. W. En- verd, en haast met een zuiver geluid, zijn kenrooy's deze bundel nog in 1781 her- schedé indertijd opmerkte, toen hij de al°m, wiens schelle Lofbazuin..." en- drukte. Men had dus de oude en de nieu- bundels met muziek van Kauwenberg en zovoorts. Jan van Elsland zegt het even we .JCruysgezangen die blijkbaar in Vermooten aan een beschouwing onder- kalmer als hij gewaagt over „de geestrij- n Maa. A ao een geestelijke behoefte voorzagen. wierp, zuiver Luthers en aan de pi-tis- ke vindingen en aardige trekken der wel- tische tijdgeest aangepast. Deze veelzij- voegende Muzicale klanken, van de Zang- EN DAN KWAM ten slotte ook de fac- dige musicoloog en kenner van Haarlems meesters Kauwenberg en Vermooten, alom ÏTII 1 rii Lllrf tor van „De Wijngaertrancken", de bak- cultuurgeschiedenis wees in dit verband door haare komnst in deeze oeffening ver- uL«T Jj ^orma' xiti11ttA «^^1 *^««4 A~ mnn».4" h OOI fl 7.3 KP111K VHT1 ni (Van onze correspondent in de V.S.) :xé'-"V A f. WW'f®: nieten van de veel schitte render fonkeling van Broad way of Fifth Avenue. Die toeristen verwacht men 's middags en 's avonds op straat, niet om half zeven t Wk i %SËËÊimm> ISJlKdi ker Willem Hessen, in dezelfde trant de op de in 1718 verschenen Lutherse Kerck- maart' hoofdzakelijk van niet New Yorkers. Is er een uitverkoop kernspreuk van zijn rederijkerskamer, gezangen, ten dienste zijner nieuwen kunnen ons deze, door niets ge diefde bovenal", parafraseren in achten- Kercke te Haarlem". Maar hij ging naar remde hoge waardering volkomen be- !".aai KOJossaie geoouw waar- tv.-intig zangen, die op muziek gezet door mijn mening te ver. wanneer hij ook ver- gr'Jpen, want er is in de lyrische inventie „.J ze SIaan }e ™ac"ten; Willem Vermooten, onder de titel „Zin- band meende te zien met de Duitse koraal- dezer muzikale rederijkers iets dat onweer- wanneer ge aicnteroij Komt, spelende Liefdens-Gezangen" eveneens staanbaar indruk moest maken op hun z Re ze Y°°r - deuren bij de Van Hulkenrooy's van de pers kwa- lekengehoor. Zelfs in de vorige eeuw staan van Radio City Music men. De geregelde medewerking van de Eerste strofe van een der twintig Ge- schreef de Belgische musicoloog Edw G J HaI1 en dat deze vaders. moe- aa 1. TN 9 a-a O lr 1 W /I "Irt ft 1 1 f* ''-i - ffT* rJ 7* mf Haarlemse „zangmeesters" Kauwenberg boorte-Gezangen van Jan van Elsland, Grégoire: „Ces deux chanteurs méritent en Vermooten met de rederijkers van „De met muziek voor zangstem en begeleidende une place marquée parmi les musiciens Wijngaertrancken" wekt het vermoeden, bas door Willem Vermooten (naar de derde Néerlandais du XVIIIme siecle", nadat hii J.i Ual Jaa aala 1 1 A «mat rlnrm C •-> »-vt W *11 L" 1'OM T ff ft L7l I M.' fttt V/M 1_ 1! '1 11 1 dat zij beiden ook lid van deze „Camer waren en deze indruk wordt nog ver sterkt door het amateuristisch karakter van hun muziek, waaraan men oppervlak kig gezien een vlotte flair niet kan ontzeg gen. HOEWEL DUS DEZE vier reeksen geestelijke gezangen allen door drukken bereikbaar waren, heeft in het jaar 1762 een bewonderaar van deze dierbare ge dichten en melodieën wellicht een lid van de Wijngaertrancken" of de rheto- rykamer als zodanig ze tezamen in keurig handschrift met fraaie titelplaten in kleur en met goudopleg, gekopieerd of laten overschrijven door een beroeps schoonschrijver en dit manuscript in leer met goudopdruk laten binden. Dit fraaie handschrift behoort tot de curiositeiten van de Haarlemse Stadsbibliotheek, die er uiteraard erg zuinig mee is, al zou het slechts zijn voor wat het betekent als do cumentatie van achttiende eeuwse schoon schrijverij en van piëteit voor de geeste- v~ lijke inhoud. Intussen begrijp ik niet goed wat een vroegere bezitter of bibliotheca- ris teren daar het hier minstens om vier dichters gaat en het handschrift overal gelijk blijft. Bovendien, leefden die dichters nog in 1762? Uit een vers van factor Willem Hesse, weten wij dat Jan van Elsland reeds zes entwintig jaar vroeger overleden was. Ook de componist Willem Vermooten kan voor het handschrift niet in aanmerking komen, want diens sterfdatum was bij het ontstaan reeds zeven jaar verstreken. druk van Van Hulkenroy). waarschijnlijk alleen kennis genomen had van een oude Haar- 0/ de verfchy uinge van J E ZV S CHRISTVS. De Muzjk door IV l LLEM F ERMOOTEN. 4 IR- Fivst». 7f—x een wclbehaa gen, (n den Mens, m den Vlens, be- een vroegere Deziuer oi DiDiiotneca- t toe bracht er met potlood in te no- f'Vp'LlifT=t „handschrift van de dichter zelf," i reid voortaan. Op het pa d. Op het pa d, op het pad des deugd» gaan. ders en kinderen zo ongezellig vroeg zijn opgestaan om één ding in New York toch vooral niet te missen: de kerstvertoning in 's werelds grootste en van klatergoud blinkende theater. OM KWART VOOR ZEVEN, als het nog donker is op straat, gaan de deuren reeds open. De gehele dag zullen er mensen in de rij staan en de laatste bezoekers van de reeks doorlopende voorstellingen zullen 's nachts om acht minuten voor énen pas naar buiten komen. Eindelijk kunnen dan ook de herders en de wijzen uit het oos ten; de schaapjes en de kamelen hun bed en hun nachthok eens op gaan zoeken. Morgen om kwart vóór zeven begint er weer een dag. waarin ze zes keer naar de stal van Bethlehem zullen trekken, vol ontzag aangestaard door 37.000 toeristen. Er is veel meer te zien, tijdens één voor stelling, dan die processie naar de kribbe, maar ondanks alle kunst- en vliegwerk van de andere nummers moet het kerst spel voor vele bezoekers toch wel het centrale gebeuren blijven: een jongenskoor, dat „Stille Nacht" zingt in een donkere zaal dan. flauw verlicht langs de enorme zijwanden, het begin van de stoet het zingen zwelt aan. het kolossale orgel gaat meespelen, het licht verplaatst zich naar het centrum van het toneel, waar de stal is, de os en de ezel, Maria, Jozef en het kindje in de kribbe. Geen sensatie, geen drama; alleen een stoet van herders en wijzen, die met hun dieren van weers zijden komen aanschrijden naar dat centrum. 'S SSHs Toch was de kopiist iemand die met het i -1 j rt ftt notenschrift handig overweg kon, ja daar- j±—jj rrr in een bedrevenheid toonde (met de gan- zepen!), die men slechts van een musicus De lemse editie, die al leen de zangstem be vatte; want het is mij gebleken dat een zulke ook bestaat, die dan ook gediend heeft voor de schoon schrijver van het hierboven besproken handschrift. En ik geloof dat ook nu nog voor de „Ge boorte Gezangen" en Ie „Kruys-Gezangen" mits hier en daar ge fatsoeneerd en vak kundig van een be geleiding voorzien in het karakter van de barokstijl, waar dering zou gevonden worden. Maar welke :omponist steekt daar zijn kostbare tijd in? Toch kon misschien curioteitshalve wel eens de proef ge nomen worden de Kerstreeks op een kerkconcert uit te voeren door afwisse lende stemmen en dan met een vaardige 'mprovisator aan het 'u-gel. die er precies MEER DAN ZESDUIZEND MENSEN - grno aan weet te en kinderen in die grote zaal zien bewogen wii "gen en toe te en aandachtig toe. Zij denken er niet meer voegen wat er aan aan dat het bujten kjj jg en nauwelijks ontoreeKt. nog iicht Wat wekt hun ontroering? De 7 J irt b muziek? De verlichting? Waarschijnlijk Jos. de Klerk komt hun bewogenheid toch vóór alles New York: De processie naar de kerststal. van binnen uit, omdat ieder bij het zien van dat tafreel terugdenkt aan Kerstmis thuis, aan het kerstverhaal dat voorge lezen werd in Iowa of Kentucky. Wat men verder te zien krijgt? Vooral de jongens zullen nog lang napraten over dat gewei- Magnolia's pleegt men wel tulpenbo- dige moment van de „show het opstijgen men te noemen; eigenlijk geen wonder van een raket! Wat een donderend geraas, ,.,„nt wat een geweldige steekvlammen, wanneer 0 f w tte u pachtxge midden op het toneel een raket haar reis bloemen doen er nu eenmaal sterk aan naar de maan begint en inderdaad hoog in denken toch leidt het tot vergissingen in de coulissen verdwijnt. dien u zonder meer een tulpenboom be- stelt want de eigenlijke tulpenboom is geen Magnolia, doch wordt door de boom- 0\ ER RAKETTTEN gesproken de ktueJcer Liriodendron tulipifera genoemd beroemde precisie-danseressen van dit theater heten de Rockettes (raketjes dus en !S een ho°9 opgaande boom die hier eigenlijk). Met z'n zesendertigen doen deze wel een hoogte van ruim twintig meter meisjes alles precies tegelijk en de boeren, kan bereiken. Die bloeit ook niet in het burgers en buitenlui zijn van die knappe vroege VOorjaar, doch de grote tulpvor- dressuur meestal danig onder de indruk. Zelf zie ik ze eerlijk gezegd liever vlie- mi°e ^mknoppen komen in junx-juh gen En ook dat kunnen sommige ar- °Pen> zÜn °°k «iet roze of wit van kleur, tiesten in dit theater. De Rockettes blijven doch zijn groen-geel. Het is een zeer ty- doorgaans met één elegant been op de pische boom; aan de vorm van de mooie, grond, maar de jonge vrouwen van het nrnte, hi„^oro„ i i ballet hebben er zich de laatste tijd in be- 9!°** bladeren han men ook al wel zien kwaamd om met behulp van onzichtbare et ec,lt iets bijzonders is. Voor de draden heel gracieus over het geweldige kleine tuinbezitters is het echter geen toneel te vliegen. En waarlijk niet laag bij boom hij neemt daarvoor op den duur te de grond, want de hoogte van dit toneel veel ruimte in besl en als men j is wel 20 meter en de breedte is even wijd als een Newyorks stratenblok. Dat „vlie- alle kanten de takken moet inkorten wordt gen" komt onder anderen goed te pas bij het meer een kapstok dan een boom. Neen; de opvoering van balletten, die onder dan kunt u maar beter de valse tulpen- wat^Jrieten te spelen ^balletten^waar- boom of de m(ignoiia aanplanten; overi- ge- in zeepaardjes en waternymfen elegant rondzweven, zijn waarlijk een lust voor gens zou die magnolia beverboom het oog. Maar toch is het voor het kerst- noemd moeten worden, doch die naam wil spel dat men 's ochtends öm halfzeven al er niet erg in.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1959 | | pagina 18