Panda en de meester-diplomaat Uitgaan in Haarlem Horen en zien Misdaad om een erfenis TO hp bfrlpbrn tijb WEKELIJKSE ESPERANTO-CURSUS AKKERTJES Dertiende les VRIJDAG 8 JANUARI 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 9 TONEEL MUZIEK AMATEURTONEEL DIVERSEN TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN Akkertjes helpen écht tegen kou en griep en snel ook! Guus Oster zwicht voor principieel conflict Kerkelijk Nieuws radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Uitstekend acteren ROMAN VAN JANE ENGLAND De radio geeft zaterdag 7 elevistefyrneramma 31. „Dag heren! Nog wel bedankt voor het uitlenen van de locomotief!" zei Smurk, terwijl hij de machine startte. De stationschef en de machinist hoorden het niet. Zij waren elkaar in de haren gevlo gen en stompten elkaar zo hard ze konden, om nu eindelijk eens uit te maken, wie de baas was. Zo konden Panda en Smurk dus ongehinderd wegrijden. Het locomo tiefje kreeg een flinke vaart, want het hoefde geen wagons te trekken. Het sta tion was weldra uit het gezicht verdwenen en nu raasden zij voort door de woestijn. „Ziezo", zei Smurk tevreden, „dat is zon der veel tijdverlies geregeld. Ik hoop, dat ge goed hebt opgelet, Panda. Het was heel leerzaam voor een aankomend diplo maatje". „Wat viel er dan te leren?", vroeg Panda. „Komaan, dat behoorde geen vraag voor u te zijn", zei Smurk een beetje ongeduldig. „Is het u dan niet op gevallen, dat ik een diplomatieke regel heb toegepast? De aloude regel: Verdeel en Heers?" „O", zei Panda. „Maar dat i* toch eigenlijk niet mooi, om anderen te gen elkaar op te hitsen?" „Niet mooi?", herhaalde Smurk verwonderd, „ge zegt soms zulke vreemde dingen! Ik twijfel er wel eens aan, of ge ooit een goed diplomaat je zult worden. Maar daar zullen we het naderhand nog wel eens over hebben. Ik zie ginds de trein, waarin mijn collega Nummer Een zich naar hetzelfde doel spoedt als ik. We halen hem in, maar hoe raken we hem voor?" VrUdag 8 januari. Stadsschouwburg, 20 uur. De toneelgroep „Theater" geeft een voorstelling van „De zomer van de zeventiende pop", van Ray Lawler, onder regie van Elise Hoomans. Mede werkers zijn o.a. Anny de Lange, Enny Mols-de Leeuwe, Tine de Vries, Robert de Vries en Bernard Droog. Zaterdag 9 januari. Stadsschouwburg, 20 uur. De toneelgroep „De Speelkamer" geeft een voorstelling van „De gevaar lijke bocht" van John Boynton Priest ley, onder regie van Bert Dijkstra. Medewerkers zijn Fien Berghegge, Anita Menist, Betsy Smeets, Bé Schenk en Robert Sobels. Zondag, 10 januari, Stadsschouwburg, 20 uur. Nogmaals geeft de toneelgroep „De Speelkamer" onder regie van Bert Dijkstra een voorstelling van „De ge vaarlijke bocht" van John Boynton Priestley. Maandag 11 Januari, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep „De Haagse Co- medie" geeft een voorstelling van „Winteravondsprookje" van William Shakespeare, onder regie van Peter Wood. Medewerkenden zijn Ida Wasser man, Elisabeth Andersen. Coen Flink. Gijsbert Tersteeg, Jules Croiset, Bas ten Batenburg. Vrijdag, 15 januari. Stadsschouwburg. 20 uur. De toneelgroep „Theater" geeft een voorstelling van „Mama San" van Leonald Spigelgass. onder regie van Cruys Voorbergh. Medespelenden zijn Enny Mols-de Leeuwe, Winnifred Bos boom. Ingeborg Elzevier. Cruys Voor berg en Martine Crefcoeur. Vrijdag 8 Januari. Tulnzaal Concertge bouw, 20 uur. Kamermuziekavond voor Geloof en Wetenschap door het Hekster- kwartet uit Amsterdam. Zaterdag 10 januari, Concertgebouw, 20 uur: Teenager-show met medewer king van „The Fourvo's", „The Blue Dia monds". Rein de Vries. „The Rocking Sensation Boys". Paul Gimbel. Annelies de Graaf en „The Rocking Diamonds". Maandag. 11 januari. Grote Kerk. 15.30- 16.30. Beiaardbespeling door Arie Peters Het programma wordt op de dag van de uitvoering bekendgemaakt. Maandag 11 januari, „Huis met de Sleu tels" 20 uur. De sopraan Tatiana Kozel- kin, aan de vleugel begeleid door Ro van Hessen, geeft een zangrecital. Uitgevoerd worden composities van Scarlatti. Cal- dara, Respighi, Moussoresky. Rimskv Korsakof en Rachmaninoff. Donderdag. 14 januari. Coneerteebouw. 20.15. Het N.Ph.O. geeft een huldigings concert voor Jos. de Klerk, onder leiding van Marinus Adam en Jos. de Klerk. Medewerkenden zijn de fluitist Frans v^ter en een groot kinderkoor. Er wor den werken uitgevoerd van Jos. de Klerk. Hendrik Andriessen, Mozart en Poot. D°nderdae. 14 januari. Frans Halsmuseum. 20 uur. Voor de Volksuniversiteit geven Cora Goedhart, sopraan, begeleid door mr. H. M. J. van Overeem. en Ton Hart suiker. niano, een kamermuriekav««d Vrijdag 15 januari, Concertgebouw. 20.15 uur: Het N.Ph.O. geeft het vitfde con cert in de serie V. onder leiding van Marinus Adam. Er worden we^en uitge voerd van Handel. Havdn en Duoré. So list is Albert de Klerk. Vrijdag 15 januari. Grote Kerk. 11.30— 12.30 uur: Beiaardbesoeline door Arie Peters. Het programma wordt op de dag van uitvoering bekend gemaakt. Dagelijks In 't Goede Uur. tot 11 januari. 21—22 uur: Klassiek grammofoonplaten- concert van werk van Ravel en Debussv tot 18 januari van Scarlatti en Pergolesi Oprechte Donderdagse Haerlemse Courant den 10 January 1760 HAERLEM den 9 January. Gisterenavond om 8 uuren is alhier door Assuerus de Plaan, liefheb ber der Astronomie, voor het eerst gezien en waar genomen een Comeet, doch zonde*- Staart, staande in de Constellatie van den Orion Omtrent tien uuren kon men dezelve veel helderder zien als in den beginne. Hedenavond om half zeven en zeven uuren is dezelve alhier in 't Zuyd- Oosten wederom gezien en geobserveerd door Pieter Eysenbroek, liefhebber der Mathematische Konstenzynde een Ster van de derde Grootte, hebbende na genoeg 33 Graden Zuyder-breedte staande by het sterretje d, volgens Doppelmayer, 23 gra den in Gimini, en toen 15 graden boven den Horisont. Zaterdag 9 januari, Hotel De Leeuwerik, 20 uur: De toneelclub van de Nederland se Reisvereniging geeft een voorstelling van „Een grote zwarte poes", van Riet Knegtmans en Piet Mossinkoff, onder regie van A. Dreyer—Bouman. Woensdag 13 januari, Stadsschouwburg, 20 uur. De toneelgroep van de Haarlemse politiepersoneelsvereniging „Contact" geeft onder regie van mevrouw Carla van Dijk een opvoering van het blijspel in drie bedrijven „Miranda" van Peter Blackmore in de Nederlandse vertaling van Bets Ranucci Beekman. Donderdag 14 januari. Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelvereniging „Nieuw Le ven" geeft een voorstelling van „U spreekt met uw moordenaar". Vrydag 8 januari, bovenzaal Minerva- thcater, 20.15 uur: Voor de leden van de Heemsteedse Kunstkring houdt mr. A. F. Kamp een causerie over het onderwerp „Kunst, kunstenaars en publiek". Zaterdag 10 januari. Tuinzaal Concertge bouw, 19.3022.30 uur: De Haarlemse Volksdans Federatie houdt een volks- dansbal, onder leiding van Henk van de Wateren. Dinsdag 12 januari, Krelagehuis, 20 uur: Voor de Koninklijke Nederlandse Maat schappij voor Tuinbouw en Plantkunde houdt de heer D. Schuyt een voordracht met kleurendia's over de Chelsea Flo- wershow 1959. Woensdag 13 januari, Tuinzaal Concert gebouw, 19.30 uur: Het onderwijzend college van de Rudolf Steinerschool geeft een opvoering van een middeleeuws Driekoningenspel. Woensdag 13 januari. Hotel De Leeuwerik, 20 uur: Dr. Jef Last houdt voor de leden van het Instituut voor Arbeidersontwik keling een lezing over het onderwerp „Het Verre Oosten". Iedere zaterdag van 2023.30 uur is de Jongerensociëteit „Haarlem" geopend in het gebouw op het sportveld aan de Kleverlaan. Museum „Het Huis Van Looy": Tot 18 januari: Kerstexpositie van werken van leden van de Hollandse Aquarellisten- kring. Dagelijks geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur Zondags van 14 17 uur. Teylermuseum: Tekeningen uit de Hol landse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw Fos sielen, mineralen, natuurkundige instru menten, 1017 uur. Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte boeken. Romans: Bordewijk, De zigeuners, verhalen; Christie. Moord in de Orient-Expres: Gjjsen. Lu- cinda en de lotoseter; Kessel, De leeuw; de Mau passant. Vrouwen; Schmitz, Zonder pardon; Rris, Exodus; Gaiser. Gib acht in Domokosch; Gordi- mer, A world of strangers; Crespi, La cigarette. Ontwlkkelingsboeken: Sargant, De worsteling om de menselijke geest; Campbell en Howard, Vernieuwing van mensen; Young, De juiste man op de juiste plaats; van Oorschot en Simons. Het kind en zijn ontspanning; Groen. Hamann eergang voor de scheikunde, dl. 2; M leven van Alexander Fleming, de ont- Schuijl. Leergang voor de scheikunde, dl. 2; Mau- rois. Het leven van Alexander Fleming, de ont dekker van de peniciline: Groet. De elektrische installatie van motorvoertuigen; Riphagen, Ge lijkstroomtechniek (Elektriciteitsleer, dl. 2); van Rees. Gereedschappen en gereedschapswerktuigen voor de metaalbewerking, dl. 2; Kleerekoper, Ver gelijkend leerboek der bedrijfseconomie, dl. 2; Berits. Honderd paar spellingstrijd; Willems, Het sneeuwwonder. gedichten; de Ceulaer. Felix Tim mermans; Lange. Aegyptische Tierplastik; Kruys- kamp. Apologische spreekwoorden; Hutchings, Handpoppen: Eyl, OverEduard Flipse; Zandstra, Tessin. zonnig balkon van Zwitserland; Piazzini, Expeditie Apokajan naar Waranen en Dajaks; Tadema-Sporry, De zingende zeelui van Afrika; Kleyn, Wapens, dl. 1 (leeszaal); Buckmaster, Met de rug tegen de muur; Aletrino. Drie koningen van Nederland: van Es. Gezinnen met zwakzin nige kinderen; Trimbos. Geestelijke gezondheids leer en geestelijke gezondheidszorg. Advertentie flitsen uw klachten weg Bisschoppelijk Museum, Jansstraat: Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken, 10—17 uur; zondagen 1316 uur. In de grote zaal de expositie „Kerkbouw nu", die verlengd is tot 18 januari. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend van 1015 uur, des zondags van 13—15 uur. Tot 11 januari expositie „Kunst in het klein, de schoon heid van oude tegels". Dezelfde openingstijden. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy (Kleine Houtweg 103): Op donderdagen geopend van 1012.30 en van 13.3017 uur, op zondagen van 14—17 uur. In 't Goede Uur: Tot 1 februari: Exposi tie van tekeningen van Anje Zijlstra. Dagelijks geopend van 10 tot 22 uur. Kunstzaal „Oud Ambacht": Tot 11 januari expositie van werk van Chris van Voorst. Dagelijks geopend van 11—17 uur en des zondags v n 1317 uur. Ofte okazis, ke unu kokino bekis la aliajN kaj batalis kontraü alia (klemtoon!) kokino por havi la plej bonaN lokoN. Jakobo Satis stari antaü tiu kokinejo kaj rigardi al la belaj bestoj. Speciale la dikaN kokoN kun la bela vosto li admiris. Sed li ankaü timis giN, car la koko estis mala- fabla besto, kiu ciam pensis, ke Jakobo kaj la aliaj homoj volas fari malbonoN al la kokinoj. TioN Jakobo ne povis kompreni. Li ja ciutage alportis manêajon al la kokinoj: bongustaN grenoN, terpomojN, kiuj restis de la tagmango, legomojN el la èardeno, kiujN la patro aü la patrino metis antaü la kokinejon, êar ili ne estis sufice belaj. kaj bonaj por la kuirejo En la logocambro de la kokinoj estis malgranda pordo kaj tra tiu pordeto Jakobo metis la legomojN kaj la aliajN mangaJojN en la kokinejon. De tempo al tempo unu el la kokinoj forlasis la logocambron kaj iris al la dorm- cambro. Tiam gi devis iri tra tre.... tre malgranda pordo. En tiu dormocambro staris kelkaj kestetoj kun pajlo. La besto eksidis sur unu el tiuj kestetoj kaj kiam gi post kvaronhoro forlasis èiN, #i laüte blekis, gi klukis, kaj Jakobo bone sciis, kial gi faris tiom da bruo. OvoN gi metis .en tiun kesteton kaj êiutage Jakobo kolek- tis la ovojN. Tiam li prenis korboN el la kuirejokaj tra alia malgranda pordo li eniris la dormêambroN de la kokinoj. Ce la lu- mo tra la kvadrata fenestreto li kolektis la ovojN en la korbon kaj li iris al la pa trino por rakonti, kiom da ovoj li trovis. Sed hieraü okazis akcidento. Kiam Ja kobo estis en la dormcambro de la kokinoj, la vento subite fermis la pordetoN kaj Jakobo ne ree povis malfermi giN. Taalregels. 66. In bovenstaand verhaaltje staat vijf maal de richtings-n. Zoek dat even na! 67. Voor de stem van alle dieren kunt u met één woord volstaan: blekas. Over een poosje weet u, dat een kip klukas, dat een paard henas en de kat miaüas. 68. Hier is het zevende van de vraag woordjes: -Kial- (waarom?). Maar zelf het rijtje maar even vol, eerst in het Neder lands en dan in Esperanto. 69. -metas- is een werkwoord, dat ver schillende verwante betekenissen opvangt. We geven een voorbeeld. De vertaling van -steken- is -pikas-, maar als we zeggen: -Hij steekt de handen in de zak-, dan voelen we meteen, dat -pikas- hier niet gebruikt kan worden. En dus komt -metas- aan de beurt en luidt de vertaling: -Li metas la manojN en la po- sojn.- Ziet u, hoe we op moeten passen? Niet: poson, want dan zou hij de handen in één zak steken. En die extra -n- is nog een richtings-n, maar die mag u eventueel wel weglaten, omdat hier geen verwarring mogelijk is. Juist doordat Esperanto zo logisch is, is vertalen in die taal vaak een feest van de geest. Het is nooit: Zo moet ik het zeggen maar net is alleen de vraag: Hoe kan ik het zo mooi mogelijk zeggen. 70. Breukgetallen worden gevormd door het achtervoegsel -on-, duono een half. kvarono een vierdedeel, tri kvaronoj drie vierdedelen, kvaronhoro een kwartier. Vertaling. Vaak gebeurde het, dat één kip de an dere pikte en met een andere vocht om de beste plaats te hebben. Jakob stond graag voor dat kippenhok en keek (graag) naar de mooie dieren. Speciaal de dikke haan met de mooie staart bewonderde hij. Maar hij was er ook bang voor, want de haan was een onvriendelijk dier, dat altijd dacht, dat Jakob en de andere mensen de kippen kwaad wilden doen. Dat kon Jakob niet begrijpen. Hij bracht immers iedere dag de kippen eten: lekker graan, aardappels, die (er) waren overge bleven van het middagmaal, groenten uit de tuin, die vader of moeder voor het kippenhok hadden neergelegd, omdat ze niet mooi of niet goed genoeg waren voor de keuken. In de woonkamer van de kip pen was een kleine deur en door dat deurtje gooide Jakob de groente en het andere eten in het kippenhok. Van tijd tot tijd verliet een van de kip pen de woonkamer en ging naar de slaap kamer. Dan moest hij door een heel, heel klein deurtje. In die slaapkamer stonden enige kistjes met stro. Het dier ging op een van die kisten zitten en als het hem een kwartier later verliet, schreeuwde het luid, het kakelde en Jakob wist best, waarom het zoveel lawaai maakte. Het had een ei in dat kistje gelegd en elke dag verza melde Jakob de eieren. Dan nam hij een mand uit de keuken en door een ander klein deurtje ging hij de slaapkamer van de kippen binnen. Bij het licht door het vierkante venstertje verzamelde hij de eieren in de mand en hij ging naar huis om moeder te vertellen, hoeveel eieren hij gevonden had. Maar gisteren is er een ongeluk gebeurd. Toen Jakob in de slaapkamer van de kip pen was, sloot de wind plotseling het deur tje en Jakob kon het niet weer open krij gen. Oefeningen. 49. Vertalen. Het is vier uur. Het is kwart voor drie. Het is tien minuten over zes. Het is half acht. Om vier uur kom ik bij je. Om vijf minuten over vier ging hij weg. Kom maar om half twee. 50. Vertalen. Jan (Johano) is even groot als Niko. Jan is groter dan Niko. Jan is de grootste van de twee. Karei is de grootste van allemaal. Van El) die twee jongens is Karei de grootste. Niko is net zo groot als Jan. Jan is kleiner (Pas op!) dan Niko. (Klein malgranda). 51. Invullen als bij het voorbeeld, alta hoog; altigi hoog maken; pli- altigi verhogen, bela blanka bona bruna dika En nu deze, zonder -pli-, amuza for laca libera luma nigra pura 52. De -N- invullen. Het recept van les 5 gebruiken! En la vesper- la patr- rakontas bel- rafcont- al la infano. La patrin- sidas sur komfort- seg- èe la tabl-. La malgrand- Jakobo donas legom- al la kokin-. Sur la herbej- la patr- tiras la tendoform- ku- niklej- al ali- lok-. 53. Zet achter de bijv. naamw. (b.v.) en achter de bijwoorden (b). (Niet vertalen). Ni sidas en la bela éambro Cirkaü la kvadrata tablo. La granda knabo malafable alrigardis miN. La juna kuniklo, kiu venia el la kuniklejo, libere rigardis cirkaü si. La voco de la sinjorino sonis tre alte. Ni logas en libera lando. Lia alta domo estas tre bela. Nia amiko êiam estas afabla ho mo. 54. Leest u nog wel iedere keer uw lesjes hardop en vertelt U ze wel aan u zelf of aan een medestudent over? Ja? Dan kun nen we u garanderen, dat u een goed Es perantist wordt. Guus Oster, directeur van de Nederland se Comedie, zal niet langer als quiz-master van de AVRO in „Kom er eens uit" op treden. Hij heeft moeilijkheden gekregen met zijn ensemble en collega's. Men vroeg hem of hij het kon rijmen dat hij tegen toneelverspreiding was en zelf bijvoor beeld voor de AVRO optrad in Groningen of Limburg. Deze interne moeilijkheden noopten hem tenslotte de AVRO te verzoeken hem voor de twee volgende uitzendingen van verdere medewerking te ontslaan. Hij had in be ginsel voor vijf uitzendingen toegezegd. De AVRO betreurt dit besluit van Oster wel, maar heeft begrip voor zijn motieven. Voorlopig zullen Flip van der Schalie en Karei Prior Osters plaats innemen. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Oudeschoot W. van der Wolk, vicaris te Zeist beroepen te Veen (toez.) P. de Jong te Kootwijkerbroek.. Geref. Kerken Beroepen te Schildwolde A. Zwaag, kand. te Groningen. van der Chr. Geref. Kerken Bedankt voor Leerdam J. C. van Ra- venswaaij te Scheveningen. Geref. Gemeenten Beroepen te Amsterdam-Centrum M. Blok te Rijssen, die bedankte voor Krab- bendijke. De televisietoneelvoorstelling van don derdagavond viel eigenlijk in twee helf ten uiteen. De eerste was zuiver televi sietoneel, de tweede een toneelreproduk- tie. Daarmee hing ook de ontwikkeling en de structuur van August Strindberg's dra ma „De vader" nauw samen. Immers lan ge tijd onderscheidt het zich niet van het moderne drama, is de problematiek eigen tijds, zijn de karakters en hun handelin gen niet verschillend van de onze. Zodra echter de ritmeester ten prooi valt aan de twijfel of een vader ooit met zekerheid kan bewijzen dat een kind het zijne is, en zijn vrouw hem daarin versterkt met de opzet hem in een geestelijke crisis te brengen en uit de hele verdere ontwikkeling de theatersfeer gaat meespreken van de tijd, waarin het stuk werd geschreven, verliest de televisie er vat op en bevinden wij ons in een reconstructie van de gevoels- en ge- dachtenwereld ener generatie, die deze dramatische vormgeving revolutionair vond, én naar de stijl én naar het wezen. Wij kunnen ons dan alleen maar met een soort klare objectiviteit tegenover mensen en dingen plaatsen, maar echt bewogen met hun lot worden wij niet. De orde van het stuk is dan een toneelorde, omdat het televisiescherm een dergelijke breedspra kigheid in details niet verdraagt. Ze is er niet het aangewezen medium voor, ten zij de regisseur drastisch coupeert om al thans een soort tijdsdocumentaire te ge ven. Daarmee echter, zo zal regisseur Len- sink hebben gedacht, rand ik Strindberg aan. Derhalve offer ik liever de zuivere televisiehoedanigheden op aan de zuivere tekst en vertrouw erop dat mijn kijkers vrede zullen hebben met de theatereffec ten. Gezien de voortreffelijke bezetting kon hij die troef uitspelen, al was het dan in feite een aanslag op zijn eigen kaart De acteurs hebben hem niet in de steek gelaten. Men zag wederom Ko van Dijk, die alle laatjes van zijn enorm transposi tievermogen opentrok en ons aan het scherm kluisterde en fascineerde door zijn imponerende speeltrant. Naast hem offreerde Rie Gilhuys de kijkers een bij na onwaarschijnlijke echtgenote, die nota bene onbewust haar man tot de onwaardige staat dreef, waarin hij zich ten slotte bevond. Joan Remmelts speel de met markant gevoel voor evenwicht een dokter-vrijdenker, die er niet om loog. De dominee was weer een stukje rechtlij nigheid van Richard Flink, slingerend tus sen orthodoxe verbetenheid en humani teit. Hetty Beck vond de Juiste toonaard voor de voedster. Linda Marianne bezat de gevoelige expressiviteit voor het jonge meisje en John Leddy ten slotte speelde de ondergeschikte oppasser met veel op passendheid. De problematiek zal vroeger geschokt hebben en aan het denken gezet. Nu ver dween ze met het masker van Ko van Dijk. De herinnering aan uitstekend acteren blijft. Beeldschermer 17. Isabelle staarde hem een ogenblik aan, trok een zuur gezicht en ging in de keuken terug. Als Mezies al verliefd op haar was, dacht Julie, terwijl zij naar haar hut liep, dan was het toch zeker geen liefde, die beantwoord werd. Zij vroeg zich met enige ongerustheid af, of het kind soms op 'Rob verliefd zou zijn. Het was best mo gelijk. Tenslotte was Rob aantrekkelijk, zeer aantrek kelijk zelfs. En dat zou wel eens de verklaring kunnen zijn van Isabelles nogal vijandige houding tegenover haar. Het maakte een reeds ingewikkelde situatie nog ingewikkelder. Mevrouw Timball was al genoeg obstakel op de farm en een jaloers meisje zou de zaak er niet beter op maken. Maar het was nu niet de tijd om daarover te zitten tobben. Zij trok haar rijbroek en laarzen aan, greep een hoed en ging naar de stal. Peanut was reeds opgezadeld en Rob stond er bij te wachten. Julie zag met enige ongerustheid, dat Peanut er erg monter uitzag. Zij dacht aan haar bescheiden pogingen met David Baxter naast haar en het circus- paard in een rustig gangetje en moest een zeer besliste poging doen om een gevoel van zenuwachtigheid, dat in haar opkwam, te overwinnen. Nu vooruit dan maar, zei Rob op zakelijke toon en hielp haar opstijgen. Peanut begon te stijgeren en sprong opzij. Houd je vast, zei Rob kortaf, hij kalmeert wel weer, als je maar eenmaal weg bent. Juist, dat is de manier. Zij begon het zandpad naar de rivier af te rijden. Peanut ging er in volle ren langs en het hart klopte haar in de keel. Zij trok aan de teugels, maar het paard scheen een mond van ijzer te hebben. Het pad maakte verschillende bochten en zij verloor de rivier uit het oog en ging door de bosjes. Er zwiepten haar takken in het gezicht en de teugels sneden haar door de hand. Voor haar uit vloog een troep apen met een nijdig gesnater uit elkaar. Julie klemde zich aan het zakel vast en liet de teugels los. Het gaf allemaal niets, dacht zij angstig. Het enige, wat haar te doen stond, was om op dat paard te blijven en het te laten galopperen, tot het er zelf moe van begon te worden. Zij veronderstelde, dat zulks nog wel enige tijd zou aanlopen. De enige troost was tenminste, dat Peanut in de goe de richting ging. Zij klemde zich nog wat steviger aan het zadel vast, boog zich voorover en hoopte er maar het beste van. Het duurde niet lang of ze kwamen uit het bosje in een hellende weide, die zich als een zee van gouden gras voor haar uitstrekte. Vóór zich zag zij twee bomen, die op een mierenheuvel groeiden. De wei de scheen daar een plotseling einde te nemen. Maar het oplopende spoor begon zijn invloed op Peanut uit te oefenen en hij kalmeerde tot een geregelde handga lop. Zo was zij in staat om weer haar juiste positie in het zadel in te nemen. Haar hoed was voorover gezakt en zij duwde die weer op zijn plaats. Toen zij bij de bomen en de mierenheuvel gekomen was, bevond zij, dat die de doorwaadbare plaats in de rivier markeerden. Er was een steile afdaling, die naar het heldere water leidde. Uit eigen beweging ging het paard voorzichtig de hel ling af en begon de doorwaadbare plaats over te steken. Het water maakte een koel klaterend geluid, toen zij er door gingen. Plotseling week Peanut uit en struikel de in het water. Het dier had haar er bijna afgewor pen, maar zij klemde zich aan het zadel vast, toen hij struikelde en op zijn knieën omlaag ging. Het volgen de ogenblik krabbelde het paard wild weer overeind en rende met zijn oren in zijn nek de tegenliggende hel ling op. Zich aan de zadelboog vastklemmend, zag Julie met een schuinse blik een lage grijze vorm, die van de rand van de bank in het diepe water gleed. Haar mond werd droog en zij voelde zich misselijk worden van angst. Krokodillen! Als die daar verblijf hielden, had Rob haar moeten waarschuwen. Natuurlijk had hij haar moeten waarschuwen! Peanut galoppeerde inmiddels verder. Voor haar uit zag zij een lijn van bosjes, die in de hitte heen en weer schenen te zwaaien. Langzamerhand kwam zij weer in de juiste positie in het zadel terug en rukte zij aan de teugels tot het paard in een meer rustige galop over ging. Daarna vertraagde het zijn gang en ging even la- 'er in stap over. Zij zag rood van de hitte en kleine zweetdruppeltjes stonden op haar voorhoofd. Toen zij het bos binnenreed, zag zij, dat dit dichter was dan zij eerst gemeend had. De kromme bomen waren in elkaar gegroeid en het bospad was smal en oneffen. Er lagen grijze rotsblok ken dwars overheen, waar de regens van het vorige jaar de doorweekte klei had weggespoeld. Er was geen enkel geluid te horen behalve dat van Peanuts hoeven, terwijl het zijn weg zocht door de gebroken schaduwen. Plotseling weerklonk er weer een groot lawaai in de bomen en de struiken. Een troep apen sprong snaterend en scheldend van tak tot tak. Peanut besteede er niet de minste aandacht aan. Krokodillen brachten hem blijkbaar wel in de war, maar apen in het geheel niet. Toen zij het bos uitkwam, zag zij een kleine weide en aan het einde daarvan drie nette vierkante gebouw tjes, die op een kleine verhoging stonden. Uit één er van kronkelde rook als een blauwe veer langzaam om hoog en een wit dier, waarschijnlijk een hond, rende voor de hutten heen en weer. Zij zette haar hielen even in Peanuts flanken, daar zij er de voorkeur aan gaf bij haar eerste bezoek te paard met een behoorlijke gang aan te komen. Het hoge gras veegde langs de flanken van het paard en langs haar gepoetste rijlaarzen. Toen zij op de open plek voor de hutten aankwam, zag zij uit één ervan een lan ge breed geschouderde man komen. Een witte buldog stond wantrouwend op wacht. Zij kreeg een verwarde indruk van een werkelijk reusachtige man met een rood gezicht en sprankelende bruine ogen. Terwijl zij deze verschijning nog m zich trachtte op te nemen, kwam achter hem David Baxter te voorschijn. Hij stond haar aan te staren met één hand op de heup. Dit is een verrassing, zei de reusachtige man, ter- vijl hij met een wat overdreven zwaai zijn hoed afnam. Jullie liet zich uit het zadel glijden. Zij merkte, dat zij hevig beefde, maar of dit nu kwam van schrik over de krokodil of door de schok David onverwachts weer te rug te zien, kon zij voor zichzelf niet uitmaken. Inderdaad een grote verrassing, zei David. Wat ioe jij hier? Ik heb een briefje bij mij voor meneer Burgoyne. zei zij. Baxter trok zijn wenkbrauwen op. Een charmante bode, zei Burgoyne, en op het veld hier zeer ongewoon. (Wordt vervolgd) HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA 19.30 VPRO. 20.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. en rep. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram en act. 8.50 Voor u en uw gezin, lezing. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.). VPRO: 10.00 Tijdelijk uitgeschakeld, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA 10.20 Gesprek. 10.30 Gevar. progr. 11.35 Pianoreci tal 12.00 Orgelspel en zang. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Lichte muz. 13 00 Nieuws 1315 Dans- muz. 13.40 Sportnieuws. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Mannenkoor. 15.00 Friese streekuitz. 15.40 De her vorming van de onderneming: 2. Onderneming en medezeggenschap, lezing. 15.55 Ork.muz. en solist. 10.40 Boekbespr. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Journ. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 19.00 Act. kunst- overzicht. VPRO; 19.30 Binnen en buiten de gren zen, lezing. 19.40 Christus, zijn leerlingen en de mensen, lezing 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20 00 Nieuws. 20 05 Gevar. progr 21.15 Twintig vragen. 21.40 Reis op de plaats, hoorspel (dl. 2). 22.10 Oude gram. 22 30 Nieuws 22.40 Soc. comm. 22.55 Gevar. muziek. 23.30 Dansmuz. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. KRO; 7.00 Nieuws.7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Prome nade-orkest. radiokoor en soliste. 12.50 Act. 13.00 Nieuws 13.20 Gram. 13.50 Voor de jeugd. 14.00 Gram. 14.20 Kunstkron. 14 50 Metropoïe-orkest en solist. 15.15 Franse les. 15.30 Voor de jeugd. 1?.00 De schoonheid van het Gregoriaans. 16.30 Gevar. muz. 16-50 Motorpraat. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Lichte muz. 18.15 Journalistiek weekoverz. 18.25 Progr. voor amateurs. 18.45 En nu mijn geval. 19.00 Nieuws. 19.10 Act 19.25 Memojandum. 19.30 Omr.ork. en solist. 20.20 Lichtbaken. 20.30 Mensen in nood. 21.10 Pol. praatje. 21.20 Gevar. progr. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Vgor de jeugd. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Ork.conc. 12.30 Weerber. 12.35 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muzik kaleidoscoop. 14.30 Journ. 15.00 Gevar. muz. 15.45 Gevar. progr. 16 15 Ork.conc. 18.45 Pianorecital 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.15 Liturg, zangen. 17.30 Gram. 17.45 Engelse les. 18.00 Koorzang. 18.15 Orgelconc. 18.20 Voor de soldaten 19.00 Nieuws. 19.40 Lichte muz. 20.00 Cabaret. 21.00 Gevar. muz. 21.15 Amus.muz. 22 00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gevar. muz. VOOR ZATERDAG NTS: 15.25—plm. 16.55 Eurovisie: Rugby Schot land—Frankrijk. VARA: 17.00 Voor de kinderen NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 Act 20.30 Quiz. 21.30 Gevarieerd programma.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9