Stijlista
Het Holland Festival 1960
In muziek vergrijsde kapelmeester
door NZH-kapel gehuldigd
Elise Hoomans regisseerde
Australisch successtuk
Huldiging Jos. de Klerk
Radio Moors
ZATERDAG 9 JANUARI 1960
HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
5
„De zomer van de zeventiende pop"
ATAX-TAXI
1.2.3.4.5
Hekster kwartet speelde
voor slechts vijftig
toehoorders
Duitse auteur ontstemd
over uitgeversfirma
Michel Gallimard
overleden
binnenweg 95 - heemstede
tel. (02500) 39470
Het vorige festival
in cijfers
RF.INIFR VAN 'T HOF F 85 JAAR
Kerk muziekavond
Geen beiaardconcerten
Jubileum Sportfondsenbad
Postduivententoonstelling
van „De Reisduif"
Oelanova houdt wellicht
met dansen op
N.Ph.O.-concerten in
het Minerva Theater
In 1957 bracht Sir Laurence Olivier, terugkerende na een tournee door Australië,
vandaar een gezelschap mee met een door de auteur gespeeld en geregisseerd stuk,
te weten „The summer of the seventeenth doll" door Ray Lawler, dat in Londen een
bijna sensationeel en zeker langdurig succes boekte. Onder de letterlijk vertaalde
titel „De zomer van de zeventiende pop" heeft de toneelgroep Theater er op de
eerste dag van dit jaar de Nederlandse première van gegeven. Vrijdagavond kon het
Haarlemse publiek er reeds mee kennismaken. De weinigen, die van deze gelegen
heid gebruik maakten, lieten het aan bewijzen van dankbaarheid voor de vertoning
niet ontbreken.
De handeling speelt
zich af in een reeds
enigszins vervallen
Victoriaans huis in
Carlton, een voorstad
van Melbourne, waar
telkenjare twee riet
snijders uit het noor
den, Roo en Barney,
het vijf maanden du
rende stille seizoen
bij hun vriendinnen
Olive en Nancy ko
men doorbrengen. Bij
iedere terugkomst
hebben zij een pop
als geschenk meege
nomen. Zestien van
deze souvenirs ge
tuigen langs de wan
den van de besten
digheid der iedere
zomer opnieuw als
een grandioos feest
Dpbloeiende liefde.
Maar de zeventiende
keer gaat alles kapot,
ook de pop. Nancy
heeft de zekerheid
van het huwelijk met
een boekhandelaar
verkozen boven de
corgeloze verkwisting
van een periodieke
verhouding. De grote
sterke Roo heeft voor
het eerst tegenslagen
en moeilijkheden in
Barney moet ondervinden, dat het don-
juanisme een aan slijtage onderhevige
aantrekkingskracht is. Olive heeft een
mededienster in het café, waar zij haar
zijn werk gehad.
Advertentie
In de Tuinzaal van het gemeentelijk
Concertgebouw (is het algemeen bekend
dat deze zaal sinds de vernieuwing van
het interieur allerminst gemeden behoeft
te worden wegens ongezelligheid?) gaf het
Heksterkwartet een kamermuziekavond
voor de vereniging „Geloof en Weten
schap". De vier musici vonden een wel
zeer slecht bezette zaal tegenover zich:
niet meer dan vijftig personen woonden
dit concert bij. De afwezigen hebben in
ieder geval een bijzonder mooie, even
wichtige uitvoering gemist van het Strijk
kwartet van Ravel, dat de tweede helft
van het programma vormde. Deze compo
sitie, betrekkelijk gesproken een jeugd
werk Ravel was dertig jaar oud toen
hij zijn enige kwartet schreef is dikwijls
niet geheel bevredigend doordat, na de bij
zondere rijkdom van eerste en tweede deel,
de beide andere delen, die van hetzelfde
materiaal gebruik maken, wat vermoeiend
werken. Het Heksterkwartet vermeed dit
gevaar door juist het eerste deel niet over-
expressief te spelen, waarmee het zwaarte
punt tevens op de goede plaats, namelijk
het vóórlaatste, langzame deel kwam te
liggen en de spanning tot het eind bewaard
bleef. Overigens kenmerkte zich deze
interpretatie ook door een bijzondere con
centratie op de afronding van iedere frase
en een grote aandacht voor de klank, in
het bijzonder inzake het „doorgeven", het
overbrengen van de timbres der verschil
lende instrumenten naar en van elkaar.
Het kleine publiek heeft de uitvoering met
grote aandacht gevolgd en met een wel
gemeend. uitdrukkelijk applaus beloond.
Lag het aan mij, of waren de vier uit
voerenden vóór de pauze er minder „in"?
Het kan ook zijn dat de lapidaire, een
zelvige muziek van Janaceks kwartet naar
Tolstoi's novelle „Kreutzersonate" als"
openingsstuk minder geslaagd was. Ik be
hoor niet tot de bewonderaars van deze
stamelende, onsamenhangende confiden
ties (iemand die nu eens eerlijk wil ver
tellen wat hij op het hart heeft, maar in
de taal verdwaalt). En het lijkt me dat een
pakkende uitvoering hiervan nog ruiger
f schijnbaar) ongeschaafder zou moeten
klinken. Het is een instinctieve muziek,
die om een eigenaardig on-westers raffine
ment vraagt.
Het klassieke werk op het programma
was Beethovens ..Harfenquartett" op. 74
De uitvoering bleef wat neutraal door een
gebrek aan plastiek in de frasering en te
weinig expressieve nuances. Natuurlijk kan
men er toch nog altijd veel goeds van
zeggen: de vier partners: de violisten Jo
Hekster en Frits Waterman, de altviolist
Karei Schouten, de cellist Johan de Nobel
zijn prima musici die in een langjarige
samenwerking steeds meer op elkaar zijn
ingespeeld en van elkaar weten waar ze
aan toe zijn.
Nog één opmerking, eigenlijk aan het
adres van de organisatoren. Het is alge
meen bekend dat kamermuziek minder ge
makkelijk aanspreekt dan orkestrale mu
ziek of een piano-recital. Het is een con
ventie dat men meestal alleen bij orkest
concerten een gedrukte toelichting op het
programma verstrekt. Hiervoor zou bij
een kamermuziekavond namelijk minstens
zoveel reden zijn. En. (een schoolmeesterij)
laat men dan het Franse woord voor
..kwartet" goed spellen, vooral als het. zo
als nu, twee maal op het programma voor
komt.
Sas Bunpe
(Het Heksterkwartet zal binnenkort t\ve<
">ncerten in Zwitserland geven. Op 27 ja-
luari wordt in Bern een concert gegeven
'at tevens door de radio wordt uitgezon
den en op 28 januari wordt in Lausanne
~en opname gemaakt voor de zender Sot-
'ens. Uitgevoerd worden werken van .Tané-
oek. Beethoven, Franck, Ruvneman en
°ijper. Red.).
Anny de Lange als Olive en Robert de
Vries als Roo in „De zomer van de
zeventiende pop".
broodwinning vindt, overgehaald de plaats
van Nancy in te nemen. Deze Pearl pro
beert met haar principes van burgerlijk
fatsoen de anderen enig verantwoordelijk
heidsgevoel bij te brengen, doch bereikt in
feite niet meer dan een bijdrage tot de
ontluistering van de illusie van het ple
zierige verleden. En zo verkeert het fuiven
in vechten, tot men de onmogelijkheid be
seft ermee door te gaan. Intussen is er
een idylle opgebloeid tussen twee leden
van de jongere generatie, Bubba en Dowd,
die naar het zich laat aanzien de zaken
des harterz ernstiger zullen opnemen.
Uit deze vluchtige beschrijving kan men
opmaken, dat het een vrij oppervlakkig
stuk is. Misschien moet men juist daaruit
de gebleken aantrekkingskracht verklaren
Het heeft namelijk wat men in Engeland
..face-value" noemt, hetgeen wil zeggen
dat men het moet nemen zoals het is, zon
der er jets achter te zoeken. De afwezig
heid van verborgen bedoelingen, van een
diepere zin. van symbolische bovenlading
ook. verfrist de sensatie van de gevoelige
kennismaking met een ongewoon milieu.
Daardoor kan het tot op zekere hoogte
overtuigen, zonder dat men verder naar
de bestaanbaarheid van de voorgeschiede
nis vraagt, want de oppervlakkigheid is
het wezenlijke thema. Kijk maar. lijkt Rav
Lawler tot de toeschouwer te zeggen, hoe
de dingen komen te staan als men meent
te kunnen volhouden dat het geluk duur
zaam voortvloeit uit een verbintenis van
speelgoed met speelgoed. De natuur laat
niet onbeperkt met zich sollen. Zij wreekt
zich meedogenloos. Op geraffineerd sug
gestieve wijze heeft de schrijver in vijf
handig verbonden scènes het fatale ver
loop der bestraffin» van de zonde der
romantische onvolwassenheid gedemon
streerd.
U't wat ik mil van h«cnrekingen d»stüds
in Engelse bladen herinner, heeft de Au
stralische groep een onvergetelijke echt
heid" weten te bereiken, zodat men waar
de ging hechten aan wat er met deze vol
strekt onbelangrijke mensen gebeurde. Die
kwaliteit moest in de Nederlandse voor
stelling. hoe scherpzinnig ook door Elise
De Duitse auteur Hermann Kesten wil
tegen de Utrechtse uitgeversfirma „Het
Spectrum" een proces aanhangig maken.
De uitgeverij „Het Spectrum" bleek des
gevraagd over dit voornemen niet „offi
cieel" te zijn ingelicht. In 1958 heeft de
uitgever een bundel verhalen het licht
doen zien in de „Prisma"-reeks, Duitse
verhalen ontleend aan de bloemlezing
Unsere Zeit", samengesteld door Kesten.
De zakelijke aspecten werden geregeld via
het internationaal litterair bureau H. Kohn
te Hilversum.
De Duitse auteur, aldus dit bureau, is
ontstemd dat blijkbaar zijn toestemming
niet is gevraagd en men in persoonlijke
relatie is getreden met de auteurs van de
verhalen, die voor de overname zijn ge
honoreerd, terwijl de samensteller van de
bloemlezing daarvoor geen honorarium
heeft gekregen. Vooits is Kesten gegriefd
omdat „Het Spectrum" een ander verhaal
van elders toevoegde aan de twaalf ver
halen uit „Unsere Zeit", dat op zichzelf
veertig verhalen bevat. De uitgeverij ver
klaarde, dat deze aanvulling zuiver toe
vallig en niet om redenen van bezwaren
tegen de rest van de bloemlezing ge
schiedde. Het gebeurde op suggestie van
de vertaalster.
„Het Spectrum" deelde voorts mede, dat
een bevriende relatie van Kesten voor
stelde de schrijver te verzoenen door
enkele andere werken van hem uit te
geven. De uitgeversfirma achtte deze op
lossing onjuist en wees ze af.
De 42-jarige Michel Gallimard, die de
auto bestuurde waarmee de Franse schrij
ver Albert Camus deze week om het leven
kwam, is heden in het ziekenhuis aan zijn
verwondingen bezweken. Gallimard was
een neef van de Parijse uitgever Gaston
Gallimard.
Advertentie
moderne
Interieur
verzorging
Hoomans geregisseerd, wel ontbreken. De
acteurs en actrices konden uiteraard niet
anaers, omdat zij van nature niets „mee
brachten" voor hun rolien, dan gaan ver
tolken wat eigenlijk geen interpretatie zou
dienen te behoeven. Dit in aanmerking
nemende mag men de wijze, waarop de
vele en afwisselende speeikansen, zowel
de sentimentele als de numoristische, be
weeglijk en met intensiteit werden uitge
buit, ongetwijieid bewonderen.
Annie de Lange (in haar afwijzing van
het huwelijksaanzoek niet helemaal over
tuigend) maakte als Olive, dat men zich
ging al'viagen of men van innige frivoli
teit kan spreken. Tine de Vries was tot
op het onuitstaanbare voortreffelijk als de
vriendin, die zelfs in het lichtzinnige
avontuur de deugd probeert te redden.
Deze beide actrices waren op haar best in
de nerveuze spanning van het begin, waar
uit het publiek het voorgevoel kreeg dat
de verhoudingen wel stuk moésten lopen
Robert de Vries belichaamde geladen de
verongelijkte krachtpatser, zich daarbij
onderscheidend door een zeer mannelijke
tederheid. Bomhard Droog overwon door
gaans bevredigend de handicap niet de
aangewezen figuur te zijn voor de amou
reuze profiteur.
In de bijrollen bevestigde Enny Mols de
Leeuwe met een rake typering haar repu
tatie en versterkte Ingeborg Elzevier de
belofte, die in haar eigenaardig talent ligt
opgesloten. Ad Hoeymans maakte als de
jonge veroveraar zijn opwachting in het
fraaie decor, dat door Harry Wich is ont
worpen. Alfred Pleiter heeft er kans toe
gezien de vlotte toon van het oorspronke
lijke werk in zijn vertaling te bewaren
David Koning
Tijdens een persconferentie in het I.C.C.
te Amsterdam lieeft de heer Peter Dia
mant mededelingen gedaan over het pro
gramma van het Holland Festival 1960,
dat van 15 juni tot 15 juli wordt gehouden.
De heer Diamant wees eerst op de twee
grote problemen waar de organisatoren
mee kampen, het financiële en het gebou
wen-probleem. Het festival wordt, zoals
bekend, gesubsidieerd door het rijk en
door de gemeenten Den Haag en Amster
dam. Terwijl echter deze subsidies onver
anderd zijn gebleven, hebben de kosten
een grote stijging te zien gegeven. Men
verwacht echter elk jaar een festival, dat
even goed en liever nog beter is dan het
voorgaande jaar en het is begrijpelijk, dat
het steeds moeilijker wordt om met deze
perspectieven aan deze eis te voldoen. Het
gebouwenprobleem nadert zowel in Am
sterdam als in Den Haag zijn (hoogtepunt.
Het voorlopige programma geeft reeds
enige opmerkelijke uitvoeringen te zien.
De Nederlandsche opera zal de wereld
première verzorgen van Henk Badings
opera „Martin Korda, D.P." (displaced
person) en voorts een uitvoering geven
van Janacek's „Jenufa" onder leiding
van de Tsjech Krombholc en met mede
werking in de titelrol van Gré Brouwen-
steijn (die in Chicago hiermee een groot
succes boekte). De Bayerische Staatsope-
ra München komt naar Nederland om
vermoedelijk onder leiding van Keilberth
Richard Strauss' „Capriccio" (met mo
gelijk Lisa della Casa in de hoofdrol) en
Alban Berg's „Wozzeck" te verzorgen.
The English Opera Group zal Benjamin
Britten's „A Midsummer Night's Dream"
(continentale première) brengen onder
leiding van de componist. De regie zal be
rusten bij John Cranko, terwijl John Pi-
per de decors verzorgt. Jennifer Vyvyan
vertolkt de hoofdrol; verder werken mee
de countertenor Alfred Deller (als Obe-
ron), Owen Brannigan, Peter Pears en
Marjorie Thomas.
De Nederlandse Comedie zet in Delft
de traditie van de „Elckerlyc" voort, de
Compagnia Morelli-Stoppa uit Rome
brengt Goldini's „L'Iinpressario Delle Smir-
ne" onder regie van Luchino Visconti, het
Nationale Toneel van België: „Spiegel der
Zinnen" en de Nederlandse toneelmanifes
tatie zullen in 1960 bestaan uit 'n opvoering
van Brecht's „Der Kaukasische Kreide-
Kreis" in een vertaling van Gerrit Kouwe-
naar.
Orgelconcours
Het tiende Internationale Orgelconcours
jaarlijks te Haarlem gehouden binnen het
raam van het Holland Festival, zal dit
jaar plaatshebben van 4 tot en met 8 juli
en wel te Haarlem en Alkmaar. Laatstge
noemde stad is mede ingeschakeld, om
dat het orgel in de Haarlemse St. Bavo
momenteel wordt gerestaureerd en het
merendeel der concerten zal dit jaar wor
den uitgevoerd op het orgel van de Grote
of St. Laurenskerk te Alkmaar. Deelne
mers aan het concours zijn dit jaar dr.
Hans Haselböck uit Wenen, de prijswin
naar van het vorige jaar Johan van Dom-
mele uit Ede; Stanis Deriemaeker uit Nu-
kerke Belgiëen Sven Olof Ohlsson uit
Solna (Zweden). Het door de mededingen-
den te geven concert vindt plaats op 4 ju
li. Op 6 juli volgt dan de improvisatiewed
strijd over een gegeven, thema; dit jaar
zullen de improvisatoren vrij zijn in de
keuze van een muzikale vorm. De jury zal
worden gevormd door prof. Anton Nowa-
kowski uit Stuttgart Luigi F. Dagliavili
uit Bologna en Louis Toebosch uit Breda.
De juryleden concerteren op 7 juli. Het ge
heel wordt besloten met een concert voor
orgel en kamerorkest, te geven op 8 juli
in de Nieuwe Kerk te Haarlem.
Het orgel van de Grote Kerk te Alkmaar
werd gebouwd in 1645 door Galtus-Gcrmer.
Jacobus Galtus van Hagerbeer en Levinus
Eekmans; het frontontwerp is van de Am
sterdamse bouwmeester Jacob van Cam-
pen. Het orgel werd tussen 1723 en 1725
geheel gerestaureerd, vernieuwd en uitge
breid door Frans Caspar Schnitger. Het
orgel in de Nieuwe Kerk te Haarlem da
teert van 1791. Het werd gebouwd met ge
bruikmaking van vele delen van het zo
genaamde „Vrouwen"-orgel, dat in 1523
werd gebouwd door Jan van Covelen voor
de kapel van de Broederschap van Onze
Lieve Vrouw in de St. Bavo. Door alle res
tauraties heen is men er in geslaagd nog
een aantal van de oorspronkelijke pijpen
Het Holland Festival 1959 is in vele
opzichten een succes geworden. In to
taal werden dat 'jaar in het kader van
het festival 124 uitvoeringen gegeven,
waarvan 78 in Amsterdam en Den
Haag-Scheveningcn. Deze 78 uitvoerin
gen werden door 80.000 personen be
zocht, hetgeen e*n toename van onge
veer 10 percent ten opzichte van 1958
betekent (in 1958 trokken 86 uitvoerin
gen in dezelfde steden 82.000 bezoekers).
Buitenlandse radio-omroepen, twaalf
landen vertegenwoordigend, zonden 78
uitvoeringen direct of indirect uit. Hier
van nam Duitsland er 29 voor zijn reke
ning en de Scandinavische landen 13.
In Amerika werden 4 uitzendingen ver
zorgd. De festivalvoorstellingen werden
door 95 buitenlandse journalisten be
zocht. De 662 artikelen die zij tezamen
schreven werden geplaatst in bladen
van dertien Europese en tien buiten-
Europese landen.
De heer Reinier van't Hoff, de bekende
Haarlemse musicus en dirigent vierde
vrijdag ten huize van zijn zoon in de Oos
terparkstraat in Zandvoort zijn 85ste ver
jaardag. Een grootse huldiging is daarbij
de nog altijd zeer vitale en krasse, in de
muziek vergrijsde kapelmeester ten deel
gevallen. Ook op deze hoge leeftijd heeft
de heer Van 't Hoff de muziek nog niet
vaarwel gezegd. Hij geeft nog altijd mu
zieklessen. Momenteel heeft hij nog twaalf
leerlingen, die hij les geeft op de schuif-
trombone, trompet klarinet, saxofoon en
viool.
Het musiceren heeft deze thans hoog be
jaarde van kind af aan in het bloed geze
ten. Reeds op vijfjarige leeftijd ontving
hij vioolles en hij was nog maar net zeven
jaar toen hij in de St. Bavo voor het eerst
als jeugdig solist optrad tijdens een con
cert, dat daar werd gegeven door de regi-
mentsmuziek van het zevende regiment
Infanterie.
In Haarlem werd hij een bekende figuur.
Op 13-jarige leeftijd kwam hij als klarinet
tist bij de Haarlemse schutterij, toen on
der leiding van kapelmeester Müller en
later onder directie van de heer Kriens.
Onder laatstgenoemde ging na verloop
van tijd de schutterij over in de Haarlem
se orkestvereniging, waarna de heer Van
't Hoff benoemd werd tot eerste violist te
zamen met de heer Karei Kerkhof.
Op 14-jarige leeftijd had hij als klarinet
tist enige tijd gewerkt bij de stafmuziek
van het vierde regiment infanterie in Lei
den. Na zijn dienstplicht te hebben ver
vuld vertrok hij op uitnodiging van de
hoboïst Staal, eveneens werkzaam bij de
H.O.V., met deze naar Rusland, waar hij
als solo-klarinettist en violist optrad tij
dens concerten in het toenmalige St. Pe
tersburg en in Kiëv.
Een langdurige en uitgebreide toernee
volgde daarna door Duitsland. In het
Burg-theater in Duisburg trad hij aanvan
kelijk op als solo-klarinettist, doch werd
kort daarna tot kapelmeester benoemd. In
dezelfde functie werkte hij achtereenvol
gens in Strassbourg, Mühlhausen en Bel
fort, waarna hij, na een verblijf -van een
half jaar als kapelmeester in het theater
Thomas in Parijs, opnieuw naar Duits
land trok.
In 1903 keerde hij voor goed terug naar
Nederland met de door hem toen gevorm
de „Marine Schauspieler Kapel", waarme
de hij in Zandvoort zou komen concerte
ren. Door het zeer slechte weer werd dit
optreden echter niet lonend en de kapel
keerde, zonder de kapelmeester weer
naar Duitsland terug, nadat deze per
soonlijk aan alle leden de gecontracteer
de gage had uitbetaald.
Korpsen opgericht
Hierna werd hij benoemd tot dirigent
van de Zandvoortse muziekkapel daar
schoolmeester Tates deze functie had neer
gelegd. Ruim veertig jaar bleef hij hier
als zodanig werkzaam. Vervolgens deed
hij zijn entree als kapelmeester bij de
E.S.M.-fanfare, thans de N.Z.H.-kapel,
waar hij eveneens ruim veertig jaar werk
zaam bleef. Hij werd benoemd tot diri
gent bij „Excelsior" en „Kunst na ar
beid" in Heemstede, richtte de Haarlem
se Politie muziekkapel op en had er jaren
lang de leiding. Hij was werkzaam als
dirigent bij de muziekvereniging „Wilhel-
mina" in Santpoort, „Kunst na arbeid" in
Bennebroek, de Haarlemse Postfanfare,
(thans Harmonie), de Harmoniekapel van
de Leidse tram, die hij óók oprichtte, hij
had een eigen strijkorkestje in Haarlem
en zag bij dit alles nog kans de leiding op
zich te nemen van twee zangverenigingen
en een kinderoperettevereniging in Zand
voort en een mandolinevereniging in Ben
nebroek en Zandvoort. Onder zijn energie
ke en bekwame leiding bracht hij al deze
verenigingen tot grote bloei. Ter gelegen
heid van zijn 75ste verjaardag werd hem
de zilveren medaille, verbonden aan de
Orde van Oranje Nassau uitgereikt
Een stroom van bloemen, geschenken en
gelukwensen zijn de heer Van 't Hoff op
zijn 85ste verjaardag ten deel gevallen.
Overduidelijk heeft men getoond, deze
oud-kapelmeester niet te zijn vergeten.
Reinier van 't Hoff. zoals men hem in
vroeger jaren door Haarlems straten
zag lopen.
Donderdagavond bracht een deputatie
van de Zandvoortse muziekkapel hem
een bezoek en schonk hem een geschenk
onder couvert. Het hoogtepunt van de
huldiging kwam vrijdagavond toen de
N.Z.H.-kapel met het tamboerkorps een
serenade kwam brengen, waarbij alle in
de loop der jaren behaalde prijzen en alle
verenigingsvaandels werden meegevoerd.
Toen het grote ensemble voor zijn deur
overging tot het brengen van de serena
de en hij begreep, dat het voor hem was,
werd het hem wel wat machtig bij het
horen en zien van deze kapel waarover
hij bijna 45 jaar de scepter zwaaide.
De bejaarde musicus heeft zelf het ge
heim van zijn vitaliteit gegeven „Ik heb
m'n leven lang nooit geweten hoe oud of
ik was. en als ik nu geen lessen meer had,
zou ik een oude heer zijn, maar nu voel
ik me nog een jonge vent".
uit 1523 in het orgel van de Nieuwe Kerk
te handhaven; men treft deze aan in hoofd
werk en bovenwerk, onder andere een
Prestant 8', een Quintadeen 8' en een
Gemshoorn 2'.
Concerten
Concerten zullen verzorgd worden, on
der andere door het Concertgebouworkest
onder leiding van Giulini, Bernard Hai-
tink, Rafael Kubelik, Erich Leinsdorf en
met solistische medewerking van onder
anderen Isaac Stern, viool, Elisabeth
Schwarzkopf, Ursula Boese en Nan Merri-
man het Residentie-Orkest (Willem van
Otterloo, Paul Klecki e.a. en met solisten
Rudolf Firkusny, piano, en Henryk Sze-
ring, viool) Het Radio Philharmonisch
Orkest (onder anderen onder leiding van
Sir Adrian Boult. Haitink cn Henk Spruit)
De Nederlandsche Bachvereeniging zal
in Gouda een kerkconcert en in Naarden
de „Hohe Messe" uitvoeren.
In het kader van de Gustav Mahlerher-
denking (7 juli aanstaande is het 100 jaar
geleden dat de componist geboren werd)
zullen de drie eerstgenoemde orkesten on
der meer de tweede en vijfde symfonie
Dat Lied von der Erde en Lieder eines
Fahrenden Gesellen uitvoeren. Onder
handelingen om de Gustav Mahley-ten-
toonstelling van Wenen naar ons land te
krijgen hebben een gunstig resultaat ge
had. (Den Haag: Gemeentemuseum)
Voorts staan er uitvoeringen op het pro
gramma door het bekende „I Musici" en
het Nederlands Kamerorkest (als soliste
onder andere Elisabeth Schwarzkopf). De
kamermuziek-liefhebbers zullen blij ver
rast zijn door de komst van het Juilliard
Quartet uit New York.
Bij het ballet zien we aangekondigd het
Nederlands Ballet met onder meer de
premières van Hindemith-Balanchine's
..Die vier Temperamente" en van Tsjai-
kofski-Balanchine's „Serenade". Verder
treedt op ,.The American Ballet Theater
Beiaardconcours
Het tweede Jatern#tionale Beiaard Con
cours te HilversurP zal dit jaar worden
gehouden op vijf achtereenvolgende avon
den van 27 juni' tot éln met 1 juli. Gelijk
bekend werd dit concours, dat zich af
speelt op het carillon van het Hilversum-
se raadhuis, het vorig jaar door de ge
meente in samenwerking met enkele an
dere instanties geïnaugureerd. De jury,
die dit jaar in tegenstelling tot de vorige
keer niet uit uitsluitend Nederlandse des
kundigen zal bestaan, zal worden voorge
zeten door mr. Romke de Waard, voorzit
ter van de Ned. Klokkespelvereniging.
Evenals in de afgelopen jaren zal ook
tijdens het Holland Festival 1960 zowel in
Den Haag-Scheveningen alsook in Am
sterdam een aantal uitvoeringen (con
certen, opera, ballet en toneel) worden
georganiseerd ten gerieve van hen die fi
nancieel minder draagkrachtig zijn. Na
dere bijzonderheden hieromtrent zullen
binnenkort worden bekendgemaakt.
Onder auspiciën van de Heemsteedse
Kunstkring wordt donderdag 21 januari
in de hervormde kerk aan het Wilhelmi-
naplein een kerkmuziekavond gegeven
waarop protestantse, joodse en katholieke
kerkmuziek zal worden uitgevoerd. Hier
aan wordt medewerking verleend door de
Joodse voorzanger Harry Ereira; het ka
tholiek kerkkoor uit Heemstede, onder
leiding van Paul Chr. van Westering
Laatstgenoemde dirigent zal tevens de
verbindende teksten uitspreken.
Met het oog op aan de toren van de
Grote Kerk te Hrarlem te verrichten
werkzaamheden kunnen tot nadere aan
kondiging de beiaardconcerten geen door
gang vinden.
Blijkens het artikel naar aanleiding van
het 25-jarig bestaan van het Sportfondsen-
bad in Haarlem, in ons blad van vrijdag
jl„ zou het bestuurslid mr. J. A. C. Bie
renbroodspot, sprekend over de plannen
tot aanleg van een nieuw buitenbad, heb
ben verklaard dat het bestuur van de Sport
fondsen de hiervoor benodigde grond (in
het Frederikspark) ter beschikking heeft
Dit laatste is onjuist. Deze grond is eigen
dom van de gemeente Haarlem. Bedoeld
is dat het Sportfondsenbad dit deel van
het Frederikspark weer gaarne ter be
schikking zou krijgen zoals 25 jaar gele
den de toestand was.
Voorts zullen de heren C. H. Vrugt en
M. K. de Graaf, beiden chef-badmeester,
op 19 januari de dag herdenken waarop
zij 25 jaar tevoren bij het Haarlemse
Sportfondsenbad in dienst traden.
Op zaterdag 9 en zondag 10 januari houd
de postduivenvereniging „De Reisduif' te
Haarlem haar jaarlijkse hoktentoonstel-
ling in haar clubgebouw Achterweg 2a na
bij het Soendaplein.
Als keurmeester fungeert de heer Chr. R.
Braun uit Oegstgeest. Voor deze tentoon
stelling zijn zeer vele mooie prijzen.
De tentoonstelling is op zaterdag van
17.00 tot 22.00 en op zondag van 10.00 tot
17.00 geopend.
Het comité ter huldiging van de gisteren
vijfenzeventig jaar geworden Jos. de
Klerk onder voorzitterschap van de
burgemeester van Haarlem, mr. O. P. F.
M. Cremers heeft een circulaire uitge
zonden naar verenigingen, particulieren
en overheidsinstanties, waarin allen die
een geldelijke bijdrage willen leveren aan
de huldiging op 14 januari, worden uitge
nodigd dit te doen op postrekening 3674
van Oscar Smit's Bank n.v. te Haarlem
onder het motto „Huldiging Jos de
Klerk".
De circulaire vermeldt dat Jos de Klerk,
die zich in 1914 in Haarlem vestigde, sinds
dien een grote muzikale activiteit heeft
ontplooid, die hem als jurylid in direct
contact bracht met talloze harmonie- en
fanfarekorpsen, zangverenigingen en met
vele amateurmuzikanten, die op prestatie-
concoursen hun krachten kwamen meten.
Talrijk zijn ook zij aldus de circulaire
die persoonlijk aan De Klerks pedago
gische capaciteiten hun bekwaamheid op
een omvangrijk muzikaal gebied danken.
..Hoe groot zal het aantal muziekvrien-
den zijn, die hun kennis van de toonkunst
konden verrijken of zich een oordeel over
muziek konden gaan vormen bij het lezen
van zijn vele artikelen en verslagen van
muziekuitvoeringen? En hoeveel vereni
gingen en solisten zij zijn te vinden zo
wel bij de amateurs als bij de beroepsmu
sici hebben op grond van De Klerks
oordeel hun prestaties niet op hoger ni
veau kunnen brengen?" aldus de cir
culaire.
Tot allen, die zich kunnen beschouwen
als te behoren bij de verenigingen en per
sonen, die hiervoor bedoeld zijn en tot al
len, die zich met dankbaarheid de samen
werking herinneren, die zij met de heer
De Klerk mochten hebben en die voor
hen van zoveel betekenis mocht zijn, wordt
dan in de circulaire de hierboven omschre
ven oproep gericht.
Zoals bekend heeft de commissie het
Noordhollands Philharmonisch Orkest be
reid gevonden op donderdag 14 januari
een concert te geven in het gemeentelijk
concertgebouw te Haarlem onder leiding
van Marinus Adam, met medewerking
van de fluitist Frans Vester, waarin on
der meer de cantate „Herboren Holland"
voor orkest en kinderkoor onder leiding
van de componist Jos. de Klerk, zal wor
den uitgevoerd. Na afloop van dit concert
zal de huldiging plaats vinden.
In het comité voor aanbeveling hebben
onder voorzitterschap van de burgemees
ter van Haarlem vijfenzeventig kunste
naars en autoriteiten op bestuurlijk, pu
blicistisch en muziekgebied zitting geno
men.
Galina Oelanova, die als 's werelds beste
ballerina wordt beschouwd, heeft gisteren
haar vijftigste verjaardag in slechte ge
zondheid thuis gevierd. De danseres, die
een van de meest geliefde vrouwen in de
Sovjet-Unie is, bracht de avond door met
haar man en een paar vrienden. Het Bol-
sjoi-theater had één van de balletten van
Oelanova's repertoire „Rode Bloemen", op
het program gezet, in de hoop dat zij deze
voorstelling zou bijwonen om zich te laten
toejuichen op haar verjaardag. De zaal
was uitverkocht, maar de ballerina weiger
de te komen. Het gerucht doet in Moskou
de ronde, dat zij zich spoedig, na ruim
31 jaar dansen, zal terugtrekken. (UPI)
Advertentie
TELEVISIE RADIO
erkend - gediplomeerd
KRUISSTRAAT 38 - HAARLEM
Tel. 14609
Onder leiding van Henri Arends zullen
op de dinsdagen 9 februari, 22 maart en
26 april door het Noordhollands Philhar
monisch Orkest, in samenwerking met de
Heemsteedse Kunstkring, wederom drie
concerten worden gegeven in het Miner
va Theater te Heemstede. Dit keer zijn de
drie programma's gewijd aan de compo
nisten Bach, Mozart en Beethoven. Op
ieder concert zal een pianoconcert van
een ran deze drie componisten worden
uitgevoerd.
Het eerste concert op 9 februari wordt
geopend met de h-moll suite van Bach.
Hierna is de Nederlandse pianist Jean
Franssen solist in het Pianoconcert in c
kl.t. KV 491 van Mozart. Het concert wordt
besloten met Beethovens achtste symfo
nie.
De pianist Jean Franssen werd in 1920
te Maastricht geboren. Na zijn gymna
siumstudie volgde hij op het Koninklijke
Conservatorium te Luik de lessen bij
prof. Closson en ontving op 20-jarige leef
tijd het solistendiplomt piano met de hoog
ste onderscheiding. Na de bevrijding
trad hij met stijgend succes in vele Ne
derlandse en Belgische steden op. Begin
1957 onderbrak hij twee jaren zijn con
certcarrière en volgde lessen bij Edwin
Fischer. Voorts legde hij zich in die tijd
op compositie toe. Zijn terugkeer op het
podium oogstte een opvallend succes.
Het tweede concert op 22 maart heeft
als soliste Varda Nishry, die verleden
jaar met het pianoconcert van Chopin een
groot succes behaalde. Dit jaar speelt zij
het eerste pianoconcert van Beethoven.
Het concert wordt geopend met de Ouver
ture Prometheus van Beethoven. Na de
pauze volgt de Praagse symfonie van Mo
zart.
Varda Nishry, geboren in Israel, treedt
reeds sinds haar achtste jaar in het open
baar op. Nadat zij haar diploma had be
haald op het Conservatorium te Tel Aviv,
zette zij haar studie voort te Parijs. In
1552 won zij de eerste prijs Prof. Lazar
Levy en keerde hierna terug naar Israel.
Zij maakte tournees door Canada en de
Verenigde Staten.
Het derde concert op 26 april wordt ge
opend met het derde Brandenburgs con
cert van Bach. Als soliste werkt mede de
Portugese pianiste Helena Costa. Zij
treedt voor de eerste keer met het N.PH.O.
op. Door haar zal worden uitgevoerd het
pianoconcert in d kl.t. van Bach. De serie
wordt besloten met de tweede symfonie
van Beethoven.
Helena Costa stamt uit een zeer muzi
kaal geslacht; haar ouders waren voor
aanstaande musici. Zij wordt beschouwd
als een van de beste leerlingen van Ed
win Fischer, met wie zij vele malen sa
men optrad met concerten van Bach. Zij
speelde onder Markewitch, Ansermet,
Van Kempen, Klecki en anderen.