Panda en de meester-diplomaat
Horen en zien
Uitgaan in Haarlem
o en de Draak
Misdaad om ©en
AKKERTJES
NAAIMACHINES
Wanklanken bij een
muziekconcours
VRIJDAG 15 JANUARI 1960
.9
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Actuele reportages
Wim Sonneveld
De radio geelt zaterdag
Boeiend stuk werk
7 elevis'ettmprnmma
daar gaat
het om:
die pijn
moet
snél weg
LEZEN EN LATEN
LEZEN
TONEEL
BALLET
MUZIEK
AMATEURTONEEL
DIVERSEN
TENTOONSTELLINGEN
ROMAN VAN
JANE
ENGLAND
Tamboer sloeg politie-
chef met trommelstok
Opruiming en koude
vallen samen.
schaatsen en sleden
SCH0US
Huishoudcentrum
mif öf bFrÏF&pn fijö
37. Smurk stapte uit de stukgeschoten
auto en liep kalm op Sheik Haroen Ben
Zol toe, die hem met rokend geweer op
wachtte. Panda volgde op enige afstand,
want hij merkte duidelijk, dat de bevol
king hen niet welgezind was. „Bedankt
voor de welkomstschoten," sprak Smurk,
„ik voel mij zeer vereerd." Maar Sheik
Haroen Ben Zol bleef nors onder deze di
plomatieke taal. „Hoepel op," bromde hij,
„geen diplomaten hier. Ik heb al meer
auto's, dan ik bergen kan." Smurk liet
zijn ogen even dwalen over de tenten, die
volgepropt met auto's stonden en knikte.
„Juist," sprak hij, „ik begrijp U volko
men. Beter één kameel in het zand dan
tien auto's in een tent." „Wat kom je dan
hier doen?" gromde de sheik, zonder zijn
vijandige houding te laten varen. „Ik kom
U de groeten overbrengen van Uw broe
der Sheik Ali Bin Olie," antwoordde Smurk
vlot. Nu brak er eindelijk een glimlach
door op het grimmige gelaat van Haroen
Ben Zol. „Aha," zei hij, „dan zijt ge wel
komPanda voelde weer bewondering
voor de diplomaat, die zo gemakkelijk de
stemming kon doen keren. Maar tot zijn
schrik en verbazing vervolgde Smurk:
„Uw broeder laat U weten, dat U een niets
waardige sheik zijt, met ondeugdelijke
olie en onreine baard." Deze mededeling
maakte de sheik natuurlijk weer razend!
De journaaldienst van de N.T.S. heeft
zich evenmin als de reportagedienst van
de N.C.R.V. donderdagavond onbetuigd
gelaten bij het in beeld brengen van de
ramp, welke Tuindorp-Oostzaan trof. De
N.T.S. liet zeer duidelijk de omvang zien
welke deze catastrofe heeft genomen, ver
zuimde daarbij niet ook de hulpverlenings
diensten en het vele werk, dat door de
daartoe aangewezen mensen werd verzet,
te betrekken. Op haar beurt legde ook de
reportagestaf van de N.C.R.V. een prij
zenswaardige activiteit aan de dag, die
zelfs resulteerde in de gelukkige hereni
ging van een vader met zijn twee kinde
ren, die hij vroeg in de morgen aan de zor
gen van een vreemde had toevertrouwd en
daarna niet meer had kunnen vinden. De
oproep van de reporter om inlichtingen
werd beantwoord en dat stemde iedereen
gelukkig, al moesten we dat dan uit de
mond van de omroepster vernemen. Dick
van Bommel was niet erg gelukkig in zijn
woordkeus terwijl hij het lot van het dorp
schilderde, staande aan de oever van het
overstroomde gebied in de koude avond
met net een pak sneeuw over zich heen.
Hij wilde „er alles uit halen wat er in zat",
maar naar ons gevoel zocht hij te veel een
dramatiek, die al voor zichzelf sprak uit
de woorden en nuchtere bereidheid tot han
delen van de reddingsgroepen aan de
kant. We herinneren ons de radioreporta
ges van Jan de Troje bij de overstro
mingsramp in Zeeland. Van Bommel ver
gat dat de t.v. al dramatisch genoeg is
met haar eigen uitdrukkingsmogelijkhe
den. Maar er gebeurde ook niet veel meer
en het was koud. Dat moge dan dit harde
oordeel verzachten. De zin voor actualiteit
en de variëteit der beelden, die trachtten
ons een goed in- en overzicht van de ramp
te geven, waren de positieve factoren van
het vele werk, dat gisteren voor de tele
visiekijkers werd verzet
Zoals de zaken nu staan, ziet het er niet
naar uit dat de voorgenomen plannen
van de televisiesectie van de A.V.R.O. om
Wim Sonneveld drie Weekend-program
ma's te laten verzorgen, doorgang zullen
vinden. De opvattingen, welke Sonneveld
namelijk met betrekking tot de samenstel
ling van deze programma's koestert, stro
ken niet met die van de A.V.R.O. De be
zwaren van de televisieleiding van de
A.V.R.O. zijn voornamelijk gebaseerd op
de hoge kosten, welke het realiseren der
ideeën van Wim Sonneveld zullen vergen.
Sonneveld heeft nog geen contract ge
tekend en zal dit zeer waarschijnlijk ook
niet doen. Johny Kraaykamp zou bereid
zijn voorlopig als gastheer in de Weekend
show te blijven fungeren.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19 30 VPRO. 20 00 -24.00 VARA
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin,
praatje. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram.
<9.35—9.40 Waterst VPRO: 10.00 Tijdelijk uitge
schakeld, lezing. 10.05 Morgenwijding VARA:
10.20 Op reis door de wereld, lezing. 10.30 Gevar
progr. 11.30 Gram. 12.00 Orgelspel en zang 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 13 00 Nieuws.
13.15 Lichte muz. 13.40 Sportnieuws. 14.10 Voor de
jeugd. 14.45 Gram. 15.05 Vragenbeantw. 15.20 Ge
varieerde muziek. 15.45 De hervorming van de
onderneming: 3. Waarom een vennootschapska
mer?. lezing. 16.00 Kamermuz. 16.40 Boekbespr.
17.00 Jazzmuz. 17.30 Weekjourn. 18.00 Nieuws en
comm. 18.20 Pianorecital. 18.30 Muz.nieuws. 19.00
Act. kunstprogr. VPRO: 19.30 Passepartout. praat-
Je 19.40 Christus, zijn leerlingen en de mensen,
lezing. 19.55 Deze week, lezing VARA: 20.00
Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Wie is het? 21.40
Reis op de plaats, hoorsp. 22 10 Gram. 22 30 Nieuws.
22 40 Soc. comm. 22.55 Gevar. muz 23.25 Lichte
muziek. 23.5524.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor
de kinderen. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en
overweging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de
vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30
Voor de oudere luisteraars. 11.00 Voor de zieken.
11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03
Lichte muz. 12.30 Land- en tunibouwmeded. 12.33
Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws 13.15 Zonnewijzer.
13 20 Nieuwe gram. 13.30 Lichte muz. 13.50 Voor
de jeugd. 14.00 Voor de amateurs. 14.20 Kunstkron.
14.50 Voor de amateurs. 15.15 Franse les. 15.30
Voor de jeugd. 16.00 Gregorlaasse zang. 16.30 Ge
var. muz. 16.50 Sportact. 17.00 Voor de jeugd. 18.00
Lichte muz. 18.15 Journ. weekoverz. 18.25 Popul.
liedjes. 18.45 Vragenbeantw. 19 00 Nieuws. 19.10
Act. 19 25 Memojandum. 19.30 Kamerorkest en so
list 20.20 Lichtbaken. 20 30 Quiz. 21.10 pol. praat
je 21.20 Gevarieerd progr. 22.25 Boekbespr 22.30
Nieuws. 22.40 Jong - oud - eeuwig. 23 55—24.00
Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12 00 Marsmuz 12 30 Weerbericht. 12.35 Praatje
12 45 Koren. 13.00 Nieuws. 13.15 Muz. kaleidoscoop.
14 30 Journaal. 15 00 Accordeonrecital. 15 15 Ope-
rettefragm. 15.45 Accordeonrecital (verv.). 1600
Lichte muz. 16.45 Operafragm. 17.00 Nieuws. 17.10
Dagklapper en liturg, kalender. 17 20 Liturgische
gezangen. 17.30 Gevar. muziek. 17.45 Engelse les.
18 00 Koorconc. 18 30 Voor de sold 19.00 Nieuws.
19 30 Lichte muz. 20 00 Omr ork. 20 30 Gevar. muz.
21.15 Amus.muz. 22 00 Nieuws. 22 15 Verzoekprogr.
23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram.
Met zijn „Andermans huis" stelde de
Amerikaanse auteur Ted Mosel donder
dagavond in het N.C.R.V.-programma het
„doodgewone" probleem aan de orde van
een oude, wat kindse man, die inwoont
bij 'n dochter en een sta-in-de-weg is voor
de gezonde ontwikkeling van hun huwe
lijksleven. Het probleem is van alle dag
en het zal in de toekomst in vele variaties
voorkomen. De wijze, waarop de kinderen
van de oude vader het probeerden op te
lossen, zal wel niet iedereens tevreden
heid wegdragen, maar wat men er wel uit
kon leren is: gebruik uw gezond verstand,
doe wat in zulke omstandigheden voor bei
de partijen het beste is en laat sentiments
overwegingen niet de doorslag geven. De
oude man verdween naar een verzorgings
tehuis en daarmee bleek de weg vrij voor
het gelukkig bestaan van een overspan
nen schoonzoon en zijn besluiteloze vrouw,
die was vervallen tot een grenzeloos ge
voel van minderwaardigheid. Haar oude
re zuster, alles beredderend, voor ieder
een klaar staand, leerde er haar les uit:
ze had zichzelf een beetje overschat en
haar sentiment verward met kinderlief
de. Het slot gaf dus een positieve en in elk
geval reële oplossing, die misschien meer
gewenst is, dan men wel eens vermoedt.
Het gold hier een oorspronkelijk televi
siespel en dat hebben we wel kunnen mer
ken. Men moet het stuk beoordelen naar
zijn herkomst. Sommige aspecten waren
zuiver Amerikaans, geschreven voor een
publiek, dat qua intelligentieniveau niet
te hoog mag worden aangeslagen, gevoe-
kig voor emotionele situaties, die men
hier ook niet zo direct zal aantreffen.
De auteur gaf zijn figuren een herken
baar en daarom zeer aansprekend karak
ter mee. vooral de beide zusters, van wie
Yda Andrea fraai de gevoelsaccenten tróf
en Shireen Stroker de gekweldheid wel
wist uit te beelden. Frits van Dijk hield
de vader binnen de perken, al blijft zijn
speelstijl altijd een tikje gevaarlijk voor
het zo gevoelige t.v. apparaat: hij zet zijn
figuren sterker aan dan het beeldscherm
kan verdragen. Wij konden het met zijn
opvatting evenwel graag eens zijn en had
den eigenlijk meer moeite met Ab Abspoel
die de emotionele scènes met meer spon
taniteit en minder verkramptheid had
kunnen spelen Misschien wilde regisseur
Max Douwes de situaties een Amerikaan
se snit aanmeten. Dan werkte dat een ze
kere botsing der verhoudingen in de hand.
Van de andere kant bewonderen wij zijn
regie, die op de feiten het eerst bedacht
was en van de t.v. realiteit Mosel
schreef dit spel immers voor t.v. gre
tig profijt trok. Het was in elk geval een
boeiend stuk werk.
Beeldschermer
VOOR ZATERDAG
KRO: 17.00 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ.
en weeroverz. KRO: 20 20 Drie is te veel!, klucht
(In de pauze: Jazzmuziek). 21.50 Film
Advertentie
flitsen de pijn weg
Lijst van door de Stadsbibliotheek aangeschafte
boeken.
Romans: Boudier-Bakker, De eeuwige andere;
Tuks. Meesters der Jiddische vertelkunst; Gijsen,
De school van Fontainebleu; Greup-Roldanus. De
draaikooi;van Praag, Marceline; Stewart, Kasteel
in de Alpen; Widoc, Een doodgewoon gezicht;
Böll, Billiard um halbzehn; Scott, Seawyf and
Biscuit; Ustinov, Add a dash of pity; White,
Night on the bare mountain.
Ontwikkelingsboekcn: Chesser, Leven en laten
leven; Schierbeek, De tuinen van Zen; Kalshoven,
Benelux; Hoefnagels, Spelen in de klas: Schnei
der. Van nul tot oneindig, wiskunde als ontspan
ning; van Dijke, Wisselstroomtechniek; Canasta
en samba-canasta. Verhey. Stempel- en gereed
schapmaken; de Vries, Werkclassiflcatie; Vorstel
man en van Onck, Vissen en., vangen!; Fonolo
gie van het Nederlands en het Fries; Lopez, Pa-
rodi C.; di San Secondo, Per fare l'alba - Araa
ra - Lo spirito della morte: Brandt Corstius en
Jonckheere. De literatuur van de Nederlanden in
de moderne tijd: van der Plas. Achter de ratten
vanger; Noordwijks volksleven: Dieselhorst, Al
les over dansen: Brands en van Zutphen. De mu
ziek van de mens: From fisherman s paradise to
farmers pride (Inpoldering van de Zuiderzee);
Denis, Rijdend op een rhinosrug: Hirschfeld, Her
inneringen uit de laren 1933—1939 25 jaar ieugd-
Alijah: The world health organization in Europe;
Fignatti, Tiepolo.
Zaterdag 16 januari. Stadsschouwburg,
20 uur. Het „Rotterdams Toneel" speelt
van Ferenc Molnér, „Toneel op het kas
teel", onder regie van Jan Teulings.
Medewerkers zijn onder anderen Pim
Dikkers, Jan Teulings, Leo den Har-
togh, Hans Croiset en John Lanting.
Zondag 17 januari. Stadsschouwburg, 20
uur. Het „Rotterdams Toneel" geeft
een voorstelling van „Het spel der ver
gissingen", een blijspel van William
Shakespeare, onder regie van Ton Lutz.
Medewerkenden zijn Ton Lutz, Ann Ha-
sekamp, Henk van Ulsen, André van
de Heuvel, Coba Keiling, Thera Verheu
gen, Adolf Rijkens en Willy Ruys.
Maandag 18 januari. Stadsschouwburg,
20 uur. Toneelgroep „Theater" geeft
een voorstelling van „Mama San" van
Leonard Spigelgass, onder regie van
Cruys Voorbergh. Met medewerking van
Enny Mols-de Leeuwe, Winnifred Bos
boom, Ingeborg Elzevier, Cruys Voor
bergh en Martine Crefcoeur.
Dinsdag 19 januari, Stadsschouwburg,
20.15 uur. De Nederlandse Comedie
geeft een voorstelling van „Eerste Lief
de", een blijspel van Paul Osborn, onder
regie van Ko van Dijk, met o.a. Mary
Dresselhuys, Ellen Vogel en Joan Rem-
melts.
Donderdag 21 januari. Stadsschouwburg,
20 uur. Nederlands Ballet o.l.v. Sonia
Gaskell geeft als première voor Haar
lem, Romeo en Julia. Programma Suite
en Blanc, Le Cercle en Petroesjka.
Vrijdag 15 januari, Concertgebouw, 20
uur: Het N.Ph.O. geeft het vijfde concert
in de serie V, onder leiding van Marinus
Adam. Solisten zijn de violist Jean Louis
Stuurop en de organist Albert de Klerk.
Het programma vermeldt werken van
Handel, Mozart en Dupré.
Zondag 17 januari. Concertgebouw, 20
uur. Jazz-concert door het Poolse kwar
tet van Jan Krasnicki uit Gliwice.
Dinsdag 19 januari. Concertgebouw 20
uur. Orgelbespeling door Albert de
Klerk. Het programma vermeldt wer
ken an César Franck en Jos van Amels-
voort.
Donderdag 21 januari. Concertgebouw 20
uur. Concert van het Doopsgezind Zang
koor o.l.v. Hans de Jong. Met medewer
king van de alt Annie Hermes, het Am
sterdams Vrouwenkoor, Haarlems Chr.
Mannenkoor en het Schotens Chr. Ge
mengd Koor.
Dagelijks in 't Goede Uur, tot 18 januari,
van 21 tot 22 uur. Klassiek grammo-
foonplatenconcert van werk van Scar
latti en Pergolesi. Van 18 tot 25 januari
werk van Schubert, Brahms en Proko-
fief.
Woensdag 20 januari. Stadsschouwburg
20 uur. De Centrale Johez vereniging
geeft een uitvoering van „Carnaval".
Zaterdag 16 januari. Minerva Theater.
Een aantal acteurs voeren de klucht in
drie bedrijven van Jan Blaaser jr. en sr.
1011. Anders kwamen altijd de kinderen wel voor de dag, als hg naderde: maar nu
kreeg hij geen gehoor. Hij klopte nog eens. maar het bleef stil.
Ydo klopte voor de derde maal, en nog kwam er geen teken van leven. Toen ontdekte
hij. dat de deur niet op slot was, maar dat hij die kon openduwen. Hij keek naar
binnen en riep; het bleef stil.
Nu viel het hem eigenlijk pas op, dat het overal in het dorp zo leeg en stil was Geen
mens, geen kind had hij gezien; overal heerste een vreemde stilte
op „Drie is te veel". Medewerkenden
zijn Sarah Heyblom, Rita Marechal,
Bob de Lange, en Joop Doderer. De voor
stelling wordt via de televisie uitgezon
den en is slechts toegankelijk voor ge
nodigden.
Zaterdag 16 januari. Gebouw Wilhelmina-
straat 22,20 uur. Voor leden van „Les
Conférences Frangaises" houdt mr.
Georges Houssard een lezing over drie
bekende processen o.a. het proces-Gon-
court.
Zondag 17 januari. Rest. Brinkmann, 15
uur: Drs. H. E. Derksen uit Amsterdam
spreekt voor de leden van het Humanis
tisch Verbond over „Techniek en samen
leving".
Maandag 18 januari. Concertgebouw 20
uur: Bijeenkomst Couturier Kring. Spre
kers dr. M. J. Prinsen, prof. dr. J. Groot,
en ds. dr. W. F. Golterman.
Maandag 18 januari. Wijkgebouw Ge
dempte Oude Gracht 104, 20 uur. De
heer A. F'. P. Vermeulen, vertegenwoor
diger van de Reformed Church in To-
Advertentie
Alle merken, dus ruime keuze
ENGEL, Gr. Houtstr 181 - Tel. 14444
zondagen 1316 uur. In de grote zaal de
expositie „Kerkbouw nu", die verlengd
is tot 18 januari.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend van 1015 uur, des
zondags van 1315 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
(Kleine Houtweg 103): Op donderdagen
geopend van 10—12.30 en van 13.3017
uur, op zondagen van 14—17 uur.
In 't Goede Uur: Tot 1 februari: Exposi
tie van tekeningen van Anje Zijlstra.
Dagelijks geopend van 10 tot 22 uur.
Galerie ..Uittenhout", Kleine Houtstraat 41
tot 1 februari tentoonstelling van wer
ken van de Rotterdamse kunstschilder
J. J. van Oost. De expositie is dagelijks
geopend van 11—17 uur.
ronto spreekt over de mogelijkheden die
Canada biedt aan de emigrant.
Maandag 18 januari, Rest. Brinkmann, 20
uur. Bijeenkomst van de afd. Haarlem
van de Wereld Federalisten Beweging
Nederland. Spreker: G. J. Vlijmen, di
recteur van de Nederlandse Organisa
tie voor Internationale Bijstand.
Woensdag 20 januari. Bovenzaal Concert
gebouw, 20 u-: Het Gewestelijk Arbeids
bureau geeft een voorlichtingsavond
over Canada.
Woensdag 20 januari. Frans Halsmuseum
(ingang Groot Heiligland) 20 uur. Voor
de Volksuniversiteit geeft de dichter
Hans Andreus een inleiding op zijn werk
waaruit hij zal voorlezen.
Woensdag 20 januari. Minerva Theater,
14.30 uur. Het Leids Kindertoneel geeft
tijdens een jeugdmatinee een voorstel
ling van „Simmie met zijn bondgeno-
Van links naar rechts Joan Remmelts,
Jan Blok en Ellen Vogel in „Eerste
Liefde" van Paul Osborn dat op dins
dag 19 januari door de Nederlandse
Comedie in de Haarlemse Stads
schouwburg wordt opgevoerd.'
De korpschef van gemeentepolitie van
Gorinchem de hoofdinspecteur A. J. Haf
kamp, kreeg het op 18 juli van het vorig
klUëTir ln vier"Hëfl*fJttëtff'JW letterlijk aan de stok met de tamboer-
maitre en een tamboer
vaa Gé Baston.
Donderdag 21 januari. Frans Halsmu
seum (ingang Groot Heiligland) 20 uur.
Voor de leden van de Volksuniversiteit
wordt de film ..Het Medium" gedraaid
De regisseur van deze film is Gian Car
lo Menotti. De zangeressen Marie Po-
wens en Anna Maria Alberghetti ver
leenden hun medewerking.
Iedere zaterdag van 2023.30 uur is de
Jongerensociëteit „Haarlem" geopend in
het gebouw op het sportveld aan de
Kleverlaan.
Museum „Het Huis Van Looy": Tot 18
januari: Kerstexpositie van werken van
leden van de Hollandse Aquarellisten-
kring. Dagelijks geopend van 1012.30
en van 13 3017 uur Zondags van 14—
17 uur.
Teylermuseum: Tekeningen uit de Hol
landse, Italiaanse en Franse schoo' van
de zestiende tot rle twintigste eeuw Fos
sielen. mineralen, natuurkundige instru
menten. 1017 uur
Bisschoppelijk Museum. Jansstraat: Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken. 1017 uur;
23.
Zij vroeg zich af wat Julie werkelijk wel dacht en of
zij ooit met Rob zou trouwen. Zij kon zich niet voor
stellen. dat er ooit een m eisje zou zijn. dat weigeren zou
om met Rob te trouwen Maar als Julie dat deed..!
Haar geest week uit voor deze gedachte, net als een
schichtig paard voor een slang en zij duwde de gedach
te in een uithoek van haar geheugen terug. Enfin! Zij
liep door de hete namiddag en merkte op, dat de aarde
barsten vertoonden. Er liepen grote scheuren door de
bodem. De regens zouden nu wel gauw loskomen en dat
zou een hele opluchting zijn.
Toen zij een honderd meter afstand van het huis was
zag zij David Baxter weer. Hij zat los op zijn paard en
zij was er niet zeker van of zij blij was hem te zien
of niet.
De zon was bijna ondergegaan en was niet meer dan
een reusachtige rode bal, die laag op de horizon hing.
Het woonhuis zag er met zijn scherpe omlijsting bijna
onnatuurlijk uit. alsof het een kunstmatig voorwerp
was, dat op een toneeldecor geschilderd was. Isabelle
zag Julie van de stal terugkomen en realiseerde zich
hoe knap en gracieus Julie er uitzag.
Toen kwam mevrouw Timball uit haar hut. Met een
hand boven de ogen bleef de lange magere gestalte
een ogenblik staan. Het was een vreemd toneel. Die
drie mensen, David, Julie en tante Carey leken naar
het Isabelle voorkwam voor een ogenblik op hetzelfde
toneel geschilderd als het huis.
Het was dom van David om daar te komen. Dat zou
weer moeite geven. Tante Carey had hem gezien en zij
liep in zijn richting. Haar lange rokken woeien om haar
heen, terwijl zij liep en de houding van haar schou
ders toonde grote ergernis.
Isabelle liep zo hard zij kon en verschool zich achter
het huis. Zij liep Julie echter tegen het lijf, die achte
loos zei: O. Isabelle, Baxter wil je spreken.
Dat kan niet hijgde Isabelle kijk maar eens
naar tante Carey!
De meisjes bleven staan. Een ogenblik waren zij ver
enigd in een gezamenlijk gevoel van sympathie. Julie
vergat haar eigen gevoel van teleurstelling, dat Baxters
laatste woorden haar veroorzaakt hadden. Daarna hoor
den zij de stem van mevrouw Timball helder en dui
delijk in de ijle lucht
Ik moet u verzoeken heen te gaan, zei zij kortaf.
Zij hoorden even duidelijk Davids antwoord. Zijn ge
stalte tekende zich scherp af tegen de ondergaande zon
en in het gouden licht deden zijn neus en zijn gezicht
vreemd aan. Hij nam zijn tropenhelm af en het licht
viel op zijn dikke haar.
Mevrouw Timball, zei hij bedaard en Julie zou ge
zworen hebben, dat er een klank van humor in zijn stem
was ik ga. Ik heb al gezien, wat ik wenste te zien.
Isabelle
Mevrouw Timball lachte op een eigenaardige en on
aangename manier.
U schijnt erg gauw tevreden te zijn, meneer Bax
ter, zei zij.
Zolang ik Isabelle met eigen ogen zien kan, ben ik
voor het ogenblik tevreden, zei Baxter botweg. Goe
denavond, mevrouw Timball.
Hij is gek, zei Isabelle op verbaasde toon. Wat
bedoelt hij?
Waarschijnlijk, zei Julie kortaf, net wat hij zegt.
David gaf zijn paard de sporen en galoppeerde weg.
Mevrouw Timball kwam op de meisjes af. Isabelle nam
bijna automatisch een verdedigende houding aan, maar
Julie merkte de oude vrouw nauwelijks op. Zij was zich
bewust van een grote eenzaamheid, een onbeschermd
zijn, dat geaccentueerd werd door het wegstervende
geluid van de hoefslag van Davids paard. Onwillekeu
rig bedacht zij, dat hij terugging naar de fram van
Burgoyne. Maar zij was er zich van bewust, dat zij
hier een vreemde was en dat zelfs Rob haar geen ge
voel van werkelijkheid, van veiligheid kon geven.
Mevrouw Timball kwam dichterbij en keek haar
scherp aan.
Julie, zei ze ruw, zo lang jij met mijn zoon ver
loofd bent, beschouw ik het onjuist van jou om met
David Baxter te spreken.
Maar dat is te gek, barstte Julie los, de Fern-
dales
De Ferndales waren je werkgevers, zei mevrouw
Timball. Je gaat met Rob trouwen. De Ferndales
komen er niets meer op aan.
Julie deed verontwaardigd haar mond open, maar
Isabelle schopte haar even tegen haar enkel. Julie keek
naar het meisje. Zij zag, dat haar ogen een waarschu
wende blik hadden en zei niets meer.
NEGENDE HOOFDSTUK
Mevrouw Timball kon, wanneer zij zich daarvoor de
moeite wilde geven, op een kalme wat strakke manier,
heel aardig zijn. Plotseling begon zij zich tegenover Ju
lie heel prettig te gedragen. Het leven op de fram kwam
tot een meer aangename routine, terwijl de wolkenfor
maties zich aan de horizon opstapelden maar het land
hoe langer hoe meer uitdroogde en er nog steeds geen
regen viel. De rivier was volkomen droog Men kon over
het grint op de bodem lopen, waarbij ieder steenje door
de zolen van je schoenen scheen heen te branden.
De kwestie van de vijf koeien was van de baan. Julie
was er niet helemaal zeker van, of Rob het aan zijn
moeder verteld had en soms bracht die twijfel haar in
de war. Soms overviel het haar 's nachts, als zij wakker
lag en de stilte rondom haar kleine hut om haar heen
scheen te spoelen; alsof die als een geest was komen
opzetten om haar te kwellen en te verschrikken. Rob
had gezegd, dat hij het zijn moeder verteld had en het
was natuurlijk afschuwelijk om hem niet te geloven. Hij
zei het met het vrolijkste en openhartigste gezicht en
toch was zij er niet zeker van. Zij had een hekel aan
zichzelf, omdat zij twijfelde. Zij had tegen die twijfel
gestreden en toch kwam die steeds weer bij haar terug.
Er hing een soort vrede over de farm, die alleen af en
toe verstoord werd door Isabelle, met haar af en toe
voorkomende onverklaarbare buien van somberheid en
een wens tot alleen zijn. Julie had het voeren van de
huishouding ter hand genomen, terwijl Isabelle verant
woordelijk was voor de huisjongen en het schoonhouden
van de hutten en het opmaken van de bedden.
Rob werkte, zoals hij nog nooit gewerkt had. Me
vrouw Timball zat veel in haar schommelstoel buiten
op de veranda te borduren. Zij maakte fraai borduur
werk, maar eigenaardig genoeg gebruikte zij nooit een
van de prachtige theekleden. die zij vervaardigde,
maar altijd het grove linnen kleed, dat Julie het eerst
had gezien.
(Wordt vervolgd)
van een drum
band, die deelnam aan een muziekcon
cours. De korpschef gaf de tamboer-maï-
tre opdracht terug te keren met zijn or
kest of anders de stoet te ontbinden, daar
het verkeer in de straat, waarin de band
liep, gehinderd werd. De tamboer-maï-
tre, de 37-jarige Dordtse wikkelaar J. Z.
had aan dat bevel geen gevolg gegeven
omdat de korpschef in burger was en, vol
gens zijn zeggen, niet onmiddellijk had ge
zegd wie hij was. Een trommelslager, de
26-jarige wikkelaar J. V., eveneens uit Dor
drecht, had de korpschef met een van zijn
trommelstokken een slag in het gezicht ge
geven.
De hoofdinspecteur verklaarde aan de
politierechter, voor wie Z. en V. zich thans
hadden te verantwoorden, dat hij wel de
gelijk had gezegd wie hij was, maar de
verdachten ontkenden dit Z. zei, dat hij
niet eens gelegenheid had gekregen, zijn
band te ontbinden omdat de korpschef hem
direct al bij de schouder gegrepen had.
Twee getuigen a décharge verklaarden de
indruk t° hebbe i gehad, dat de hoofdin
specteur wat ontaktisch was opgetreden.
De officier van Justitie achtte het ten las
te gelegde nochtans bewezen. Hij eiste zo
wel tegen Z. als tegen V. een gevangenis
straf van drie weken en tegen V. toewij
zing van de civiele vordering ad 38.73 en
verbeurdverklaring van de trommelstok.
De politierechter veroordeelde het twee
tal tot twee weken voorwaardelijk gevan
genisstraf met een proeftijd van 2 jaar,
Z. kreeg bovendien een boete van 50 sub
sidiair 20 dagen en V. een boete van 40
subs. 20 dagen.
Advertentie
Enkele sterk afgeprijsde apparaten
zowel voor kolen als olie maken nu een
aanschaf zeer aantrekkelijk.
Pracht kollektie
voorradig.
achter de Oude St. Bavo
Oude Groenmarkt 16-14 - Haarlem
Telefoon K.2500 - 11266
Oprechte Dingsdagse Haerlemse Courant
den 15 January 1760
Tot den laatsten Maart en langer niet.
is DF ZWERVER VAN PA-
RYS of WAARACHTIGE
HISTf >RIE van zekeren
(niet onbekende) SLAAF,
die vier jaren te Turkye in
een HOL zijn verblijfplaats
heeft moeten houden en de
zeldzaamste Ontmoetingen
gehad heeft, voor 18 Stuyvers by de Boek-
verkoopers te bekomen. (Advertentie)