Ook de Cavaillé-Coll werd aangetast door de Haarlemse orgelepidemie DRIE NIEUWE JXClliSC ROMANS NIEUWE POPULAIRE WETENSCHAPSBOEKEN km trsrz Wekelijks toegevoegd aan alle edities van Haarlems Dagblad Oprechte Haarlenische Courant en IJmuider Courant Het is de hoogste tijd dat de xaah doortastend aangepakt wordt De Gaullistische haan kraait victorie j ëft? ".a ;9>. TERWIJL, TEN EERSTE, het be roemde Müller-orgel van de Haarlemse Grote Kerk in reparatie is en pas in de hop van het volgend jaar als geheel en naar wij hopen, volkomen in zijn oorspronkelijke staat hersteld) in ge bruik zal kunnen worden genomen; en terwijl vervolgens het aloude Covelcr- orgel (of wat daar dan nog van over gebleven is) uit de Nieuwe Kerk ook grondig vernieuwd wordt en nu reeds voor de helft bespeelbaar gemaakt is; en nu tenslotte ook begonnen wordt met. de restauratie van het karakter volle orgel van de Waalse kerk, horen wij voortdurend klachten over de toestand waarin het vermaarde in strument van Aristide Cavaillé-Col in het Haarlems Concertgebouw zich be vindt. Het lijkt wel of in Haarlem een orgelepidemie geheerst heeft en ten dele nog heerst. Laatstgenoemde pa tiënt staat nog op de wachtlijst en wordt intussen met injecties geregeld op peil gehouden, doch van genezing door middel van deze lapmiddelen is geen sprake; integendeel, er hebben haast geen bespelingen plaats, of de ingewandsziekten van het orgel open baren zich door „hangers" en andere defecten, die de concerterende organist noodzaken aanmerkelijke delen van het klankmateriaal uit te schakelen en met kunst en vliegwerk zijn artistieke taak zo te vervullen, dat het publiek niets of niet te veel merkt van de manke menten van het instrument. Dit vergt een uiteraard weinig prettige en buiten gewone concentratie en handigheid, die de bespeler nooit het veilig gevoel laat zich op het speeltuig volledig naar zijn inzichten te kunnen uitleven. Do klachten dienaangaande dateren niet van vandaag of gisteren, maar zij gaan hoe langer hoe alarmerender klinken, wat voor Haarlems hooggeroemde orgelcultuur, waar de wereld over spreekt, een bedenkelijk geval wordt. Want juist om zijn grote contrast met het barokinstrument van de Grote Kerk een contrast naar zijn aard van superieure kwaliteit is de „Cavaillé Coll" van de concertzaal een zeldzaam bezit, dat voor een aanmerkelijk deel de faam onzer stad als centrum van orgelkunst bepaalt. Wij hebben ge juicht toen, vijfendertig jaar geleden het concertorgel ten dienste van het Haarlemse muziekleven kon worden ingewijd, omdat wij de mogelijkheden voorzagen die het, als respectabele tegenhanger vaij het vermaarde Müller- orgel, voor onze orgelcultuur in de toe komst zou kunnen betekenen. Reeds had het toen een aanzienlijke rol ver vuld in het concertleven van Amster dam, waar het in 1875 nieuw geplaatst was in het „Palcis voor Volksvlijt" en het middelpunt werd voor de her leving van de orgelkunst in Nederland, toen in 1879 de even bescheiden als grote Belgische organist en pianist J. B. C. Pauw uit Brussel naar Amster dam beroepen werd als bespeler van het „Paleis-orgel", zich blijvend in Holland vestigde ener een geslacht van uitvoerende kunstenaars vormde, waarvan de invloeden nog levendig nawerken. Cornelis de Wolf, één van zijn eminentste leerlingen, heeft De Pauw onomwonden dc grondlegger genoemd van het artistiek-virtuoze orgelspel in Nederland. Ook heeft De Pauw dikwijls zelf verklaard dat het „Paleis-orgeF hem blijvend aan Amsterdam verbonden heeft. Ook in deze zin behoort het thans Haarlemse „Cavaillé-Coir-orgel tot de belang rijkste monumenten van de Neder landse muziekcultuur. VRAAGT MEN ZICH AF, waarom Amsterdam zich van dit kostbaar instrument kon laten vervreemden, dan moet men daarvoor het antwoord zoeken in de ont wikkeling die het muziekleven van de hoofdstad nam, door het totstandkomen van het Concertgebouw, dat, na het „Paleis van Volksvlijt", het centrale punt werd. Tussen beiden ontstond een ongelijke strijd, welke eindigde met een verkommerd en verlopen „Paleis", waarin het eens zo geprezen instrument van Cavaillé-Coll een grage prooi voor de ratten werd. Het heeft zelfs niet veel gescheeld of het was totaal ten onder gegaan in de brand die het gebouw in as legde. Gelukkig was het een paar jaar tevoren aangekocht door de heren H. Stoop en J. C. Bunge, die het aan de gemeente Haarlem ten geschenke aanboden. Haarlem heeft dit grandioze cadeau aanvaard met al de consequenties die er aan verbonden waren; en dit was een rijk geschenk, dat de gemeente zichzelf offreerde. op zijn hooggeprezen kunst van het into- gen, zoals de Parijse orgels met in de eer neren en het in evenwicht brengen van het ste plaats dat van de Nötre Dame en dat totale klankmateriaal. Iets eigens aan Ca- van St. Sulpice. en verder tal van instru- vaillé Coil's systeem zijn de combinatie- menten die hij bouwde in Frankrijk, En treden, waarmee onder het spelen vooruit geland, België, alsmede de vijf die hij in bepaalde tongwerken en vulstemmen kun- Holland leverde, ondanks de roem die nen worden opgeroepen. zijn naam omgaf, werden zijn laatste jaren Boven deze algemeenheden van het waaruit enige nobele vrienden hem ten systeem regeerde het genie van de kun- verbitterd door grote geldelijke zorgen, stenaar, die voor elk geval naar nieuwe slotte wisten te bevrijden, oplossingen zocht en zich liever financieel Cavaillé Coll kon, toen hij in 1899 over- ruïneerde, dan resultaten te bereiken die leed. zijn gezin niets nalaten dan zijn hem niet volmaakt bevredigden. Ondanks roem en zijn smetteloze naam. zijn wereldfaam en de machtige scheppin- Het Cavaillé Coll-orgel in het Haarlemse Concertgebouw. gen, die nog steeds van zijn genie getui- DE EERSTE materiële consequentie van de aanvaarding was het verbouwen van het podium van de concertzaal, op gevaar af dat deze daardoor iets van zijn voor treffelijke akoestische eigenschappen zou inboeten. Vervolgens, oordelende dat de digste orgel, dat in een Nederlandse con certzaal te horen was. Of de Haarlemmers dat altijd wel goed beseft hebben én zich rekenschap hebben gegeven van de ideële consequenties van het geval, kan betwij feld worden. Maar een feit is het, dat orgelbouwkunst inzake tractuur sinds de Haarlems betekenis als centrum van orgel- verstreken halve eeuw een belangrijke cultuur er mede op steunt, evolutie had doorgemaakt, en overwegen de, in de geest van Cavaillé Coll te zullen handelen, wanneer het instrument aan de nieuwere technische vindingen zou worden DE ROL DIE van oudsher de tongwer ken overwegend het karakter van de aangepast^"vé'r'mits'*de gen'iale'"orge 1 bouw er Franse orgelbouwkunst bepaald heeft is uiteraard kenmerkend voor het oeuvre van nooit gedraald had van belangrijke inven ties van anderen gebruik te maken zo Aristide Cavaillé Coll; daar was hij nu werd besloten tot een ingrijpende wijziging eenmaal Fransman voor en voortzetter van nationale tradities. Hij verscheen net op het moment dat die tradities een crisis van onverschilligheid en wanbegrip doormaak ten. Het geluk diende hem. dat hij als van het technisch apparaat. De mechani sche tractuur met Barkerhevels als tussen station om de speelwijze te verlichten, zou dan plaats maken voor consequente pneu matiek en elektriciteit, middelen die aan de orde van de dag waren en bewezen hadden tal van problemen te kunnen op lossen. Daarbij was dan uiteraard een nieuwe speeltafel noodzakelijk, als voor heen voorzien van drie handklavieren en pedaal, maar bovendien toegerust met vaste en vrije combinaties en met een generaal-crescendo-wals. Het klinkend materiaal, verdeeld over zevenenveertig registers, bleef wat het steeds geweest was. VERBOUWING en plaatsing werden verricht door de Amsterdamse orgelbou wer S. Adema. die indertijd met zijn con structie van het nog steeds befaamde orgel van de Mozes en Aaron-kerk te Amster dam getoond had bijzonder vertrouwd te zijn met de specifieke eigenschappen van DE LOOP DER omstandigheden heeft gewild, dat Haarlem een geesteskind van hem erfde en, de consequentie daarvan aanvaardend, de taak op zich nam er voor te zorgen, dat het de adel van zijn afkomst ONDER DE TALLOZE litteraire prij- kolonel hem al lange tijd verborgen heeft niet zou verspelen en vooral te bevorde- 2gn dig in FrankTijk toegekend worden, is gehouden? Zo staan beide broers tegen- ren, dat het gezond zou blijven. Maar nu dg -n J955 gestic^te prjx des ubraires de over elkaar: elkanders gevangene. Zo is het zie.< en er moet per se aan gedokterd pranceeen der zeer begeerde. Want staan overwinnaar en overwonnene tegen- worden. Daarbij rijst de vraag op welke dflar dg2g pajm uitgereikt wordt door over hun eigen geweten en overtuiging, wijze en met welke middelen dit zou moe- mensen wier beroep het is de verspreiding verschillend en toch gelijk, ten geschieden. Daar zu.len van bevoegde VQn het boek te bevorderen en de zoeken- zijde wel de nodige rapporten over uitge- de lezers voor te Hchten kan de bekroonde DE GROTE AANTREKKELIJKHEID bracht worden en er zal wel degelijk con- au(cur U(in e?n «irjke oplage verzekerd van de roman ligt in de boeiende en over- suit gehouden worden door experts, daar 2j n Dg ie^er kav zicy, dit keer 20nder tuigende wijze waarop de schrijver, in het hier een orgel betreft, dat onder toe- ~arzeUlig door de keuze der Franse\oek- krachtige scènes, flitsende dialogen en zicht staat van „monumentenzorg". Het handelaren laten leiden La Corrida de gevoelige monologues interieurs, zich de- moge dan nutteloos zijn daarop vooruit te Ia victoire" (uitg Albin Michel) door Geor- ze dubbele tweestrijd laat ontwikkelen, lopen, maar een mening mag men er toch Conchon rs'een boeiende roman, knap waarbij allengs de banden des bloeds en over hebben. De mijne is dan dat het te- gecomponeerd aangeboren ridderlijkheid het winnen van rugkeren tot de oorspronkelijke mecha- Juan de gantisteban, zoon van aristo- de politieke meningsverschillen nische tractuur goede kansen kan maken. cratiSche huize heeft onder de rode" Het risico om bij de behandeling van Wij zijn nu vijfendertig jaar ouder sinds vlag gevochten en staat ten onrechte be- dergelijke dramatische spanningen in het de ombouw en de plaatsing van het orgel kend als de Moordenaar van Valencia. Na melodramatische te vervallen, is groot, in de Haarlemse Concertzaal, en in die de overwinning zoeken de Franquisten Des te meer valt het in de auteur te loven spanne tijds heeft de ontwikkeling van de hem overal en als een opgejaagd man dat hij in deze confrontatie van overwin- orgelbouw een opvallende terugkerende kecrt hij heimelijk naar zijn ouderlijk huis naar en overwonnene, een natuurlijke wending gemaakt naar de veilige mecha- in Madrid terug Trinidad, de dienstbode, toon en een klare eenvoud van uitdruk- nische tractuur. die. de ondervinding die hem van zijn geboorte af heeft meege- kin* bewaard heeft. het °m1nsr te Ulüd?n0 heeRfl^n1 wSelïnd^ ^aakt-laat hem binnen en hij bevindt zich IN DE ROMAN van Conchon vormt net minst te lijaen heelt \an wisselende tegenover zijn oudere broer Luis de San- gDanie de natuurlijke omliistine van het temperaturen en andersoortige remmende tisteban kolonel in het leger van Franco naiuuriijxe omlijsting tan invloeden intnwen word» hel de hnnocfe «Ti Koionei in net ïeger van ranco. onderwerp. In „Trois pierres chaudes en invloeden, intussen wordt het de hoogste Het conflict is geboren: zal Luis zijn broer rsnaonp" /uit» r t affnnti door Tarmiec tiid dat de 7aak doortastend aanoenakt ..;*i- thspagne (Ultg, K. L,alIOnt) dOOr Jacques jonge pasgevestigde orgelbouwer - wordl* de zaak do°rtastend aan«ePakt uitleveren, zoals hij dreigt te zullen doen; ^au is het enige keizer aa^S^ was pas tweeëntwintig jaar - de opdracht P^xer 4 februari 1811 overleden te Pargs vtordt. zai juan in dat geval Luis verdacht maken je herinnert de titel en het feit dat een kreeg het waardevolle Cliquot-orgel van 13 oktober 1899. jos. cle Merk bij de Franquisten door te zeggen dat de ;0ng meisie even heen en weer reist naar kreeg de abdij van Saint Denis te restaureren. Dit gebeurde in 1833 en het duurde tot 1841 eer hij er mee klaar kwam: acht jaren van rijke ervaringen en van een met succes bekroonde poging om een stijl te vinden die traditie met progressie zou verbinden en in evenwicht brengen. Hij wist de En gelsman Barker, die de pneumatische hef boom ontdekt had doch hiermee in zijn land geen succes had, aan zijn onderne ming te verbinden en bracht dit nieuwe systeem van tractuur, dat de speelwijze „YOGA IN DE PRAKTIJK", door dr. aanmerkelijk verlichtte, in St. Denis voor V. C. Rele, uitg. De Driehoek, Amsterdam. het eerst in toepassing. De Yogi en hun praktijken blijken voor de westerse mens een aantrekkingskracht te bezitten. Zij onderwerpen zich aan een vtpomtp nrrn T-.Tr v,,„ discipline, voeren bepaalde lichaamsbe- HIERMEE DEED DE pneumatiek haar llit hiorH^r jong meisje even heen en weer reist naar Madrid om Franco neer te schieten. Een politieke daad? Neen, een symbolische. Het schijnt dat de auteur daardoor wil zeggen, dat de wereld een Eden zal zijn als ze van alle tyrannie bevrijd is. Ook de ti tel is symbolisch. De „drie stenen in Span je" zijn drie stenen, ter herinnering neer gelegd in de omgeving van Madrid. Ter herinnering aan wie? Men weet het niet meer. Aan „de opstandige" vermoed ik. Herinnering en fantasie zijn de hulpmid- eenvoudige massage, geeft hulpmiddelen len. maar speciaal aan de hersencellen, delen die de schrijver gebruikt om zich- aan om meer onafhankelijkheid te ver- Welke oplossingen hiervoor zijn bedacht, zelf te zoeken en om een wereld te schet- werven, waarschuwt tegen kwakzalvers laat Schrader ons in goed geïnformeerde sen waaruit de angst zal zijn gebannen, die gouden bergen beloven, bespreekt het reportagestijl zien. Wij maken kennis met De taferelen uit zijn herinnering zijn met belang van een juiste voeding en keert de onderkoeling, waardoor de zuurstof- door ironie getemperde gevoeligheid en zich tegen speciale reuma-diëten. Bij de behoefte van de cellen daalt en dus een soms met veel poëzie getekend. Maar de zijn met ae specmeKe eigenscnappen van n rfnrpp!houw Ca wegingen uit met de bedoeling hierdoor bespreking van de geneesmiddelen miste ik langere onderbreking van de bloedstroom stilistische trouvailles en verrassende beel- Cavaillé Coli's orgelstructuur en niet het bescheiden intrede in de orgelbouw, ca- ,irhaam tP nndprwernen. en het in rte Knine-nrenaraten Over de modernere ™.nn, ic Wii horen iron een reelrc ira-, den die in de eerste hladziidpn de lezer minst met het klankkarakter van diens in strumenten. Het was een hele gebeurtenis toen op 14 oktober 1924 de stadsorganist George Ro- vaillé Coll doorzag ook het nut van de door Cummins gevonden windreservoirs; ""f' L-omnn no het lichaam te onderwerpen, en het in de kinine-preparaten. Over de modernere mogelijk is. Wij horen van een reeks va- den, die in de eerste bladzijden de lezer dienst te stellen van de geest en uiteinde- ideeën over reumatiek en. arthrosis defor- riaties op het thema „kunstmatig hart", treffen door hun oorpsronkelijkheid worden mans is er een populaire maar verant- Het laatste deel van het boek verlaat de al spoedig hinderlijk door hun overdaad, woorde uiteenzetting. Antwoorden op chirurgen met hun opwindende operaties De veelvuldig voorkomende associatieve hïn h*vprtonadï naar benaak^ bereikte hier- ondergeschikt onderdeel van een geeste- tachtig veel voorkomende vragen sluiten om enige opvattingen over het ontstaan en beeldspraak geeft de indruk van kunst- het verjongde „Palcisorgel nu ah na p ctrpvpn Dp srhriivpr hppft prhfpr niet Hit hr»pir f.pn utanrHovnl wprlr vnnr natipnt roorizomon von Kot hartinfarct on aHor- maticheid en bl 1 ikt veelal oniuist. Ver- Haarlems bezit, inwijdde met de Passa- caglia van Bach, en dat de Orgelsymfonie van Saint-Saëns voor 't eerst in onze con certzaal klonk. Het stond van toen af on betwistbaar vast, dat Haarlem zich ver- L Bnn D„,i0 «rinHverHeiino waaruit ver ljJk streven. De schrijver heeft echter niet dit boek. Een waardevol werk voor patiënt, rassende klankprodukt.es resulteerden. alles westerc le^rs wülen eisen. Het zou ons te ver voeren de grote „orga- nier" te volgen op zijn speurtochten naar nieuwe spelen (zijn „jeux harmoniques" rijkt had met het mooiste en merkwaar- b.v.); wij dienen te volstaan met te wijzen "f_rbe^ D* a™tei,n; voorkomen van het hartinfarct en ader- matigheid en blijkt veelal onjuist Ver verkalking te geven. Merkwaardigerwijs schillende passages en gelukkig gefor- is het hartinfarct pas tussen 1912 en 1922 muieerde opmerkingen bewijzen dat Bu- ontdekt en daarna algemeen bekend ge- reau suggestief kan uitdrukken hetgeen hij worden Het is deze ziekte waarop de ver- zeggen wil. Maar fantasie moet nu een- ontrustende woorden ..de doden worden maal geleid worden en stijlmiddelen moe- dieet wordt ook nog even aangestipt: er utrecht. Met de dramatische woorden „de jonger" doelen. Een zeer goed boek voor ten met cntische zin worden aangewend, Hij gaf het boek de ondertitel „het voor kómen van vroegtijdige veroudering". Verder blijkt yoga ook een middel om huisarts, wijkverpleegster en allen die met reuma-patiënten te maken hebben. „DE SLAG OM DE HARTSLAG" door wordt op soberheid aangedrongen. We zien dus het mystieke streven der Yogi hier doden worden jonger" leidt Schrader zijn elke geïnteresseerde leek en ongetwijfeld als de auteur wil dat zij doel treffen. boeiende boek in. Vanaf het begin dezer ook vbor menig arts. uitgelegd als een systeem van lichaams- eeuw met de ontdekking der röntgen- oefeningen waar men jong, fit en gezond bij blijft. Het boekje bevat een nauwkeu- stralen en de ontwikkeling van de elektro cardiografie door Van Einthoven begon rige uitleg van de verschillende oefe- de snejle toename van de kennis der hart- ningen. verduidelijkt met schetsjes. Men ziekten en hun bestrijding. De hartcathe- kan door dit instructieve boekje dan ook terisatie waar bij een gummislangetje door zeer binnenkort in vishouding. sprinkhaan- armader via de sleutelbeenader in de eer houding of cobrahouding gaan. Misschien ste harthelft wordt geschoven, werd reeds dat dan ook iets van de oosterse rust en jn 1929 ontdekt maar bleef tot 1940 ver geestkracht vaart in de man of vrouw die ggten Het was de derde pijler waar0p dc deze houdingen aanneemt „OVERWIN REUMATIEK" door liam Kitay, uitg. De Driehoek, Amsterdam (bewerkt door F. J. Steiner, reumatoloog). Na een inleiding van niemand minder dan Hans Selye, de geestelijke vader van het kennis werd opgebouwd. De röntgen stralen en contraststoffen maakten hart en Wil- vaten zichtbaar het elektrocardiogram gaf kennis over de hartspier zelf en de catheterisatie gaf informaties over de zuurstofverzadiging van het bloed in het hart. Billroth, een gezaghebbend chirurg stress-begrip die agressief spreekt over de poneerde in 1887 het axioma: „de chirurg kwakzalverskuren en het eindeloze geklets die ooit zou proberen om een wond in het die welig tieren rond de reumalijder, ko- hart te hechten kan er zeker van zijn dat men we aan de Amerikaans-optimistische hij voor altijd de achting van zijn collega s woorden: „U behoeft niet langer onder de verliest". In 1898 doorbrak Rehn deze uit- pijn en de belemmering van gewrichts- reumatiek te lijden". Het boek is een werk boek dat aangeeft hoe op eenvoudige wijze thuis door de patiënt zelf in overleg met zijn huisarts doeltreffend aan zijn ge spraak en nu worden overal ter wereld harten aan de lopende band geopereerd. Een van de taken van het bloed is het transport van zuurstof, opgenomen in de long. naar de weefselcellen. De hongerigste nezing kan worden gewerkt. Reumatiek zijn de cellen der hersenen. Bij een zuur- is namelijk een ziekte waarbij dagelijks stofgebrek van tien minuten worden ze herhaalde afwisseling van rust, massage beschadigd. Wil men aan het hart opereren, en oefeningen een aanmerkelijke verbete- dan moet men de bloedstroom en dus hef ring kan bewerkstelligen. De auteur be- zuurstoftransnort tijdelijk stilleggen, het- schrijft uitvoerig verschillende oefeningen, geen schade betekent aan de lichaamscel- BEHEERSTHEID van uitdrukking en heldere compositie vindt de lezer in „L'Aigle et le Cheval" (uitg. Denoël) van René Hardy. In de blauwe lucht boven San Diego de Alcala zweeft een arend: een goed voor teken. Want „Onoverwinnelijke Arend" is de bijnaam van de halfbloed Paco, die op de renbaan het paard van John Thimothy Freemont, bijgenaamd de Trotse, zal be rijden. Dank zij „flash-backs" leert de lezer het leven kennen van de tot armoede ver vallen, eens gevierde, ranch-bezitter J. T. Freemont. Nadat een brand, waarin zijn gezin was omgekomen, de grote ranch van Freemont verwoest had, leefde deze in trotse wanhoop, afgezonderd van allen die hem in zijn glorietijd gekend, bewon derd of benijd hadden. Maar in zijn een zaamheid groeide in hem de hardnekkige wil om wraak te nemen op zijn lot door nog eenmaal in San Diego met zijn enig overgebleven paard de wedren te winnen. Sfeervol en spannend in het hoofdthema uitgewerkt: de dagenlange tocht van John, Paco en het paard Prince door de woeste gebieden die High Valley van San Diego scheiden, de onbuigzaamheid en de triomf van John Thimothy de Trotse. Een ver haal van rauwe tederheid, moedige onver zettelijkheid, doortastende rechtlijnigheid. S. Elte

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 13