„Etude voor één hand" aanwinst op repertoire van Haagse Comedie FABER uitiaye Viering van tweede Teisterbant- lustrum feestelijk begonnen Cafébezoekers vielen eigenaar aan en sloegen zaak kort en klein Toevoerwegen naar Parkwijk HAARLEMSE POLITIERECHTER MAANDAG IS FEBRUARI 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 7 PREMIèRE IN DEN HAAG Stichting Nauwluisterend- heid te Haarlem opgericht Prijzen Kunstenaarsverzet uitgereikt aan Belcampo en Hildo Krop ATAX-TAXI 1.2.3.4.5 Expositie in Vishal, banket in Frans Halsmuseum Concert ten bate van Mytylschool Raadslid A. Rood stelt vragen aan B. en W. Muziekcursus van Vrienden van N.Ph.O. Hoofdopzichter Neeskens nam afscheid „Van stadstimmerwerf tot openbare werken" Los arbeider, verdacht van flessentrekkerij, gearresteerd Zaalhouder riep hulp van politie in Voorstel tot toekenning van diploma-toelage In de zomer van 1958 heeft Sir John Gielgnd in een der theaters (Comedy) van het Londense West End een nieuwe, veelbelovende toneelschrijver aan het publiek voorgesteld: de toen amper dertigjarige Peter Shaffer, wiens „Five Finger Excercise" thans door de oorspronkelijke bezetting in New York wordt gespeeld. In Engeland bereidt Peter Wood (die hier onlangs „Een Winteravond sprookje" enscèneerde) een nieuwe reeks opvoeringen voor om aan de nog niet uitgeputte belangstelling te voldoen. De Haagse Comedie heeft thans eindelijk de gelegenheid gevonden haar repertoire met dit spel vermoedelijk winstgevend te vermeerderen. Zaterdag en zondag werden in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, achteraf met hartelijke toejuichingen beloond, de eerste ver toningen ervan gegeven. Paul Steenbergen heeft daarmee als regisseur een sterke, evenwichtige prestatie geleverd. De uitdrukking „vijf-vinger-oefenin gen" kent men in Nederland niet. Met „Etude voor één hand" heeft men de ti tel niet onaardig benaderd. In ieder geval is men gebleven in de sfeer van de piano studie voor beginnelingen, waarvan Pe ter Shaffer zich volgens eigen zeggen de werkmethode tot inspirerend voorbeeld koos. Zijn thema luidt: hoe kunnen vijf personen, die ieder een eigen toon aan slaan, harmonisch samenleven? Uiter aard heeft het geen zin een dergelijke ver gelijking vol te houden, al kan men inder daad nog vaststellen dat er na de vele dis sonanten met witte en zwarte toetsen een oplossing in een melodramatisch ak koord wordt bereikt. Hoe dit alles ook mag zijn, het is bijna niet te geloven dat dit stuk een eersteling zou zijn. Daar moeten heel wat oefenin gen ter verwerving van technische vaar digheid aan zijn voorafgegaan. Shaffers vermogen om variaties in de verhoudin gen en omkeringen der motieven aan te brengen mag bepaald virtuoos worden ge noemd. Daarbij is het hem gelukt sympa thiserende interesse te wekken voor de Jules Croiset en Myra Ward in „Etude voor één hand". karakters met hun steeds duidelijker uit gesproken gevoelsproblemen. Een nieuw geluid moet men in deze traditionele com positie overigens niet verwachten. De niét geringe waardering moet beperkt blijven tot de waarachtigheid der reacties op be kwaam gearrangeerde omstandigheden en tot de veelstemmige natuurlijkheid der dialogen, voor zover het één niet het zelfde is als het ander. HET SIMULTAANDECOR van de En gelse ontwerper Timothy O'Brien stelt voor het betrekkelijk riante interieur van het weekeindhuis van de familie Harring ton, ergens in Suffolk gelegen. Stanley Harrington is een nuchtere zakenman, die zich van niets heeft opgewerkt tot rij ke meubelfabrikant. Zijn vrouw Louise, van Franse afkomst, versiert haar be staan met kwasi-intellectuele en pseudo- artistieke liefhebberijen. Slachtoffer van de gecamoufleerde spanningen in het hu welijksleven is de studerende zoon Clive, die vooral protesteert tegen de materia listische opvattingen van zijn vader. De pretenties van zijn moeder heeft hij leren Advertentie INTERIEURVERZORGING Telefoon 58.38.6 - Binnenweg 201 207 ETALEERT TERYLENE effen en gedessineerd Openbare bespelingen van het 31-toonsorgel in Teylers Museum Heden, 15 februari, is te Haarlem in het leven geroepen de Stichting Nauwluiste- rendheid. De stichting stelt zich ten doel by de beoefenaars der muziek begrip te wekken voor een grotere zuiverheid in de uitvoering, zulks gebruikmakende van de 31-toonstemming volgens Christiaan Huy- gens. Daartoe zal zy in de eerste plaats de openbare bespelingen doen hervatten van het 31-toonsorgel in TeylersMuseum te Haarlem. Het bestuur der Stichting Nauwluiste- rendheid bestaat uit zes leden: de heer J. H. van Borssum Buisman, prof. dr. A. D. Fokker, mevrouw M. H. van Luin-Rie- mersma, drs. J. Henrick Mulder, de heer A. J. G. Strengholt en dr. Jos. Wouters. De eerste bespeling zal plaats vinden op zondag 6 maart I960 te 14 uur in Teylers Museum te Haarlem door Piet Kee, stads- organist te Haarlem. Het 31-toonsorgel is in 1950 vervaardigd door de firma B. Pels en Zoon te Alkmaar, op aanwijzingen van prof. A. D. Fokker, in tegenstelling met de 12 toetsen op de ewone klavieren binnen het oktaaf (7 'itte en 5 zwarte) zijn er op de nieuwe iavieren 31 toetsen binnen het oktaaf (7 vitte, 10 zwarte en 14 blauwe). Het 31- ■>onsorgel veroorlooft de getrouwe weer gave van de klassieke schoonheden der "de- en 18de-eeuwse meesters, en boven dien van nieuwe, tot dusver verwaarloos de harmonieën. beantwoorden in een amusante spelbetrek- king. Jalouzie is het element, dat de uit barsting brengt als hij op een avond de onverwachte getuige wordt van een sen timenteel moment tussen Louise en de naar koestering hunkerende huisleraar, een uit zijn nazistische omgeving wegge lopen jonge Duitser, voor wie hij een op wederzijds begrip steunende vriendschap was gaan koesteren. In zijn gekwetstheid laat hij dan op zijn beurt blijken evenzeer tot „geestelijke wreedheid" in staat te zijn. De vijfde persoon is nauwelijks meer dan figurante:de niettemin grappig gety peerde „teenager" Pamela,1 de sportieve dochter met haar vlotte fantasie. Wat zich aanvankelijk laat aanzien als een gezellige familiekomedie wordt aldus ontwikkeld tot een ingenieus vertakt psy chologisch conflict, waarin overigens de humor blijft meespreken. Dankzij de gelukkige directie van Paul Steenbergen wist het kwintet medespelenden in dit stuk bewogen „kamer"-muziek voorbeel dig maat te houden. In deze vertolking krgen de goedgeplaatste accenten de juis te waarde. Een bijzondere verrassing vond ik vooral het perfect genuanceerde optre den van Frans van der Lingen als de door en door gewone man, die zijn vaderlijke genegenheid telkens zo aandoenlijk mis plaatst tot uitdrukking laat komen. Myra Waard had met charmante flair en be heerste suggestiviteit enkele fraaie scè nes, zonder echter voldoende ruimte voor gefrustreerde emoties te laten. Hoeveel technische tekortkomingen' het spel van Jules Croiset ook nog mag vertonen, hij wist de innerlijke bewogenheid overtui gend naar buiten te brengen. Ineke Brink man zorgt met de gewenste eigenwijsheid voor veel frisse vrolijkheid. Cas Baas is er niet helemaal in geslaagd maar men kan hem dat nauwelijks als een aan merking toeschrijven de Duitser, die voorgoed met het verleden wil afrekenen, in aannemelijke proporties gestalte te ge ven. In Engeland beziet men een dergelijke gecompliceerde figuur nu eenmaal met andere ogen dan de onze. De kernachtige vertaling van dit stuk, dat men zaterdag in Haarlem zal kunnen zien, is van Remco Campert. David Koning Belcampo en Hildo Krop Prijzen stichting kunstenaarsverzet De beeldende kunst-prijs en de letter kundeprijs 1959 (elk 1250) der Stichting Kunstenaarsverzet 1942-1945, toegekend aan respectievelijk de Amsterdamse beeldhouwer Hildo Krop en de Groningse schrijver Belcampo (pseudoniem van mr. H. P. Schönfeld Wichers) zijn zaterdag uit gereikt tijdens een bijeenkomst in de Klein Zaal van het Concertgebouw te Amster dam. „Dat thans het beeldhouwwerk en de vrije sculptuur niet meer uit onze steden zijn weg te denken is na Berlage vooral te danken aan de overtuigende arbeid van Hildo Krop", aldus het juryrapport „Hij heeft zijn werk ook in zijn meest vrije sculptuur ondergeschikt gemaakt aan de dienende gedachte. Hildo Krop heeft door zijn bijzondere aanleg en vurige overtui ging een kracht ontwikkeld die voor een opkomend geslacht van bouwers en beeld houwers een duidelijke aanwijzing werd. Hij heeft daardoor de gemeenschap op voorbeeldige wijze gediend". De jury be stond uit Mari Andriessen, prof. V. P. S. Esser, C. Kneuman en mevr. L. A. van der Veen-Van der Chijs. In het juryrapport over de letterkunde prijs wordt gezegd dat de oorspronkelijk heid van Belcampo, wiens bekroning zijn gehele oeuvre geldt, die is van de baan- Advertentie breker. „Belcampo's werk betekent een zeker eindpunt, dat zich dus nauwelijks leent tot voortzetting; daarentegen is het zozeer in zichzelf besloten, dat men vrij wel zonder aarzelen het te veel misbruikte woord „volmaakt" mag uitspreken". De jury bestond uit M. Beck, R. Blijstra, Remco Campert en Hella Haasse. Tijdens de bijeenkomst hield de Utrecht se architect G. Rietvelt een rede over „Kunstenaar en verzet", en las Nell Knoop fragmenten uit oorlogsdagboeken voor. Het was de elfde keer dat de tweejaar lijkse prijzen van de Stichting Kunste naarsverzet 1940-1945 werden uitgereikt. De voorzitter van het stichtingsbestuur prof. Wieger Bruin, reikte de prijzen met de bijbehorende penning uit aan Hildo Krop en Belcampo. De bijeenkomst werd onder meer bijge woond door de directeur-generaal voor de Kunsten en de Buitenlandse Culturele Be trekkingen, mr. H. J. Reinink, namens de minister en de staatssecretaris van O.K. en W., de voorzitter voor de Raad voor de Kunst, mr. dr. P. J. Witteman, en de ge meentesecretaris van de hoofdstad, mr. J. C. van den Berg. Op initiatief van de bond ter bevorde ring van de belangen der spastici geeft „Die Haerlemsche Musyckcamer" op maandag 29 februari in de Vleeshal een concert, waaraan de sopraan Annette de la Bije haar medewerking verleent. Er zal muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw ten gehore worden gebracht. De baten van dit concert zullen besteed worden aan de 'verwerving van een extra uitrusting voor de Mytylschool. Op vrij- *cteg®4 maart houdt dokter C. W. F. Riet veld, orthopaedisch chirurrg van het Haar lems medisch team voor de spastici, in café rest Brinkmann een lezing voor le den en niet-leden van de Bond. Zaterdag is de viering van het tienjarig bestaan van de Haarlemse sociëteit Teis- terbant begonnen met de opening van een tentoonstelling in de Vishal, bij monde van wethouder D. J. A. Geluk, van werken van ruim dertig daarin mede verenigde beel dende kunstenaars. In aansluiting daarop werd in de stemmige renaissancezaal van het Frans Halsmuseum een luisterrijk banket gehouden, waarbij voorzitter J. Brants als welsprekende tafelpresident tot ver na het middernachtelijk uur fun geerde. De voorzitter van Teisterbant, de heer J. Brants, verwelkomde zaterdagmiddag in de Vishal vooral wethouder Geluk, in wiens aanwezigheid hij de gemeentebe stuurlijke erkenning zag van de grote plaats die de- sociëteit in het Haarlemse culturele leven inneemt. De heer Brants dankte de heren Chapon, Funke en De Kat voor het inrichten en samenstellen van de expositie. Wethouder Geluk bekende zijn openingstoespraak voor de tweede maal te improviseren, daar hij haar 's ochtends al voor het radioprogramma „Artistieke Staalkaart" voor een bandopname had moeten uitspreken. De wethouder memo reerde hoeveel Teisterbant-initiatieven door ernstige Haarlemmers „en die zijn er veel" met een schouderophalen zijn beantwoord. De spreker noemde de 14e juli-feesten, het Roversbal, de tocht naar Thorn en het feest voor noodlijden de kunstenaars. „Ik betreur het dat deze evenementen op de huidige bedaagde leef tijd minder voorkomen dan in de vlegel jaren van de sociëteit", zei hij. De wet houder memoreerde het werk van de heer Piet Leffelaar, een der oprichters, die niet aanwezig was wegens bezigheden elders. De wethouder sprak waardering uit voor de expositie, „laten we hopen op een de finitieve bestemming van de Vishal als expositieruimte". „Het is een prachtige wapenschouw", zei de wethouder, „en mo ge de sociëteit nog veel bijdragen tot de bloei en de ontwikkeling van de kunst in Haarlem". „Mogen velen deze expositie bezoeken en de exposerende kunstenaars daarvan profiteren," besloot de wethou der, die ook woorden van lof voor de com missie van inrichting had gesproken. Het banket Tijdens het banket in de renaissance zaal van het Frans Halsmuseum wekte burgemeester mr. O. P. F. M. Cremers, die als genodigde aanzat, iedereen op bij voortduring alle instanties van het ge meentebestuur te „bewerken" om meer faciliteiten voor de bloei van het artistie ke leven in de stad te bereiken. Na een langdurige opsomming van wat er alle maal nog ontbreekt expositieruimte, ateliers voor beeldende kunstenaars, be langstelling voor concerten van kamermu ziek en hedendaagse composities, betere huisvesting voor het boekenbezit, een mu seum voor moderre kunst, het Hildebrand- monument en de molen Adriaan sprak hij de hoop uit dat er in de Spaarnestad nog eens een particuliere mecenas zou op staan. Waarom hebben wij geen Van Ab be, geen Singer, geen Van Beuningen? Het antwoord kwam van oud-president Godfried Bomans: „De Haarlemmers zijn genoegzaam gewend aan monumenten, die elders zijn opgesteld!" Aan hem en Van links naar rechts de voorzitter van Teisterbant J. Brants, de letter kundige Emmy van Lokhorst, de dich ter Adriaan Roland Holst, mevrouw Brants en burgemeester mr. O. P. F. M. Cremers. aan zijn opvolger mr. J. M. Landré werd het lidmaatschap van verdienste toege kend, welke onderscheiding bij besluit van het voltallige bestuur ook aan de kunst minnende mr. J. H. J. Simons is verleend. De acteur Albert van Dalsum, verleden week tijdens zijn huldiging reeds tot bui tengewoon lid uitgeroepen, dankte in wel gekozen bewoordingen voor deze bijdrage tot verlossing uit zijn isolement als nieu weling in de randgemeente van een vreem de stad. Ter gelegenheid van dit tweede lustrum heeft Teisterbant de beide winnaars van de Prijs der Nederlandse Letteren, de schrijver Herman Teirlinck en de dichter A. Roland Holst, de laatste bij bevorde ring, tot ereleden benoemd. Om gezond heidsredenen was het de heer Teirlinck in dit gure jaargetijde niet mogelijk zijn voornemen uit te voeren naar Haarlem te komen. Een brief getuigde van vriend schappelijke erkentelijkheid. De heer Ro land Holst tracteerde de aanwezigen op twee gelegenheidskwatrijnen. Gelukwen sen vloeiden in geestige bewoordingen uit de monden van de meesters A. Beets en E. Spanjaard, respectievelijk namens het eeuwenoude „Trou moet blijeken" en de jongere Utrechtse zusterorganisatie. Tot degenen, die in de vele termen van hulde werden betrokken, behoorde ook barkeeper Henk Höck, de actieve spil die het sociëteitsleven draaiende houdt in ge animeerde stijl. Het feest wordt woens dagavond voortgezet met een concert van werken van componerende sociëteitsleden en zaterdag besloten met een gemaskerd bal inclusief een parodistische modeshow. Het raadslid de heer A. Rood (K.V.P.) heeft aan het college van B. en W. van Haarlem schriftelijke vragen gesteld over de toevoerwegen naar de nieuwe stadswijk Parkwijk. De heer Rood vraagt, of het B. en W. bekend is, dat de aanvoerwegen naar Parkwijk zich in zulk een staat bevinden, dat ieder verkeer praktisch onmogelijk is. Ten tweede: weten B. en W, de oorza ken aan te geven waarom tot op heden nog niet tot een definitieve bestrating is overgegaan? Ten derde: weten B. en W. dat vele gedeelten van deze aanvoerwe gen bij regenval blank staan omdat geen enkele afvoer van water mogelijk is? Ten vierde: zijn B. en W. bereid te bevorde ren dat onverwijld met inschakeling des noods van particuliere aannemers met de aanleg van een definitieve bestrating be gonnen wordt? Ten vijfde: kan de straat langs de De Bazellaan en het Prinses Beatrixplein doorgetrokken worden naar de Prins Bernhardlaan om nu er nog geen winkels zijn het bereiken van het winkel centrum Van Zeggelenplein voor de bewo ners van Parkwijk beter mogelijk te ma ken? Ten zesde: kunnen B. en W. voorts toe zeggen dat bij zware sneeuwval de hier voor geëigende instantie opdracht krijgt om althans de aanvoerwegen in Park wijk sneeuwvrij te maken, ten einde iso latie van deze gehele stadswijk te voor komen? Op zondagavond 22 november van het vorig jaar was een café aan de Boter markt in Haarlem het toneel van een uit gebreide kloppartij tussen de eigenaar en een viertal bezoekers. Daarbij ging men elkaar met bierflessen, barkrukken, asbak ken en glasplaten te lyf. In een minimum van tijd leek het of een orkaan door het café had geraasd. Toen de vijandelijk heden waren gestaakt lagen de eigenaar, een oud-voetbalinternational, en een be zoeker temidden va'n de ravage bewuste loos op de grond met bloedende hoofdwon den. Beschuldigd van openlijke geweld pleging en vernieling stonden vanmorgen vier Haarlemmers voor de Haarlemse po litierechter mr. H. J. Ferwerda terecht. Twee van de verdachten werden veroor deeld tot twee maanden gevangenisstraf. De anderen kregen elk een maand, nadat de officier van Justitie mr. H. Lagerwaard respectievelijk drie maanden en zes weken had gevorderd. De vier verdachten, een 61-jarige beton- vlechter, een 48-jarige beton vlechter, een 42-jarige betonvlechter en een 45-jarige hoofd fitter, ontkenden het hun ten laste- gelegde. Ze hadden niet gevochten en niets vernield. De oudste verdachte verklaarde dat hij in het café was gekomen om iets met de eigenaar te bespreken. Deze zou namelijk aan de schoondochter van ver dachte die in het café werkt verboden heb ben met haar man uit te gaan. Verdachte zei dat hij plotseling een klap met een hard voorwerp in zijn nek kreeg en daarna met een gummistok op het hoofd werd ge slagen waarop hij het bewustzijn verloor. De caféhouder vertelde echter dat de ver dachte in de zaak was gekomen en om een borrel had gevraagd. Dit was hem gewei gerd. „Omdat ik zag dat hij al genoeg op had," aldus getuige. Daarop had verdachte een zware asbak opgepakt en daarmee de caféhouder op het hoofd geslagen. Tijdens 't daarop volgende handgemeen waren de drie andere verdachten het café binnen gekomen en hadden alles kort en klein ge slagen, aldus de lezing van de caféhouder. Hij zei dat hij tevoren door de schoon dochter van de oudste verdachte was ge waarschuwd dat de vier mannen in een taxi rondreden om hem te zoeken. De 48- jarige verdachte zou hebben uitgeroepen dat heel de zaak van de caféhouder er „aan" moest. Vooral de in het café staande muziekautomaat moest het ontgelden. De totale schade bedroeg volgens getuige 1600.—. Volgens een andere getuige, een klein zoon van de oudste verdachte, die in grote Het bestuur van de vereniging „Vrien den van het Noordhollands Philharmonisch Orkest" heeft besloten nog gedurende dit seizoen een tweetal cursussen te organi seren op muzikaal-educatief gebied. Het bestuur is tot dit besluit gekomen, omdat het gebleken is dat de kennis van muzikale begrippen, zoals majeur, mineur, absolute muziek, cantus firmus, basso continuo meestal heel vaag is. Volgens het bestuur van bovengenoemde vereniging is dit voor een groot deel te wijten aan het ontoereikende muziekonderwijs in ons land. Gezien dit alles is er dan ook besloten over te gaan tot het geven van de hier boven genoemde cursus, waarvoor het idee is uitgegaan van een van de leden. De heer Jacques Moolenijzer is bereid ge vonden als cursusleider op te treden. De cursus is in twee delen gesplitst. Cursus A omvat de algemene muziekleer en wordt gegeven op 29 februari, 14 en 28 maart. Op deze avonden zullen de toonaarden, inter vallen, motieven, melodieën en instrumen tatie behandeld worden. In cursus B worden behandeld de analyse en de harmonie. Op drie avonden 7 en 21 maart en 4 april worden de vormleer, recitatief, aria en de symfonie behandeld. De cursussen worden gehouden in café restaurant Brinkmann. De aanvang is ge steld op 20.15 uur. Gemeentebedrijven Heemstede Vanmorgen heeft de heer G. Neeskens in het verversingshuis „Groenendaal" af scheid genomen als hoofdopzichter van de gemeentebedrijven in Heemstede. Zijn echtgenote en kinderen, alsmede het per soneel van het gasbedrijf woonden dit af scheid bij. Tevens was de gemeentesecre taris, de heer A. van Wingerde, aanwezig. Namens het gemeentebestuur sprak wet houder E. J. van Lent de scheidende hoofdopzichter toe, nadat de heer J. Bert een welkomstwoord had gesproken. Wet houder Van Lent zei dat de heer Nees kens een geslaagde loopbaan achter de rug heeft. „U hebt met veel ambitie en bekwaamheid uw werk verricht, nooit was u iets te veel", zei de wethouder, die hieraan toevoegde dat het gemeentebe stuur veel waardering heeft voor de wij ze, waarop de heer Neeskens zich aan de gemeente dienstbaar heeft gemaakt. De directeur, de heer A. J. V. Giesber- ger, herinnerde eraan dat de vertrekken de hoofdopzichter ruim 48 jaar bij het gas bedrijf werkzaam is en zich heeft opge werkt van jeugdig fitter tot een hoofdop zichter, die om zijn bekwaamheden en toewijding in hoog aanzien stond. „Op voor treffelijke wijze hebt u zich van uw taak gekweten, uw vrouw heeft u buiten dienst tijd ook dikwijls moeten missen". Een kist sigaren vergezelde het dankwoord van de heer Giesberger. Namens het personeel bood de heer F. B. P. Goossens een kroonlamp aan. Hij dankte voor de vriendschap, die het per soneel steeds van de heer Neeskens had ondervonden. De heer D. van 't Sant roemde eveneens de prettige wijze, waar op met de scheidende hoofdopzichter kon worden samengewerkt. „Bij breuken van leidingen enz., steeds was u paraat. En daarbij hebt u steeds een ruim gevoel voor humor getoond." Na het dankwoord van de heer Neeskens bleef men nog eni ge tijd bijeen. Later hebben de gezamenlijke Heem- steedse installateurs de heer Neeskens een geschenk onder couvert aangeboden De nestor van de installateurs, de heer G Rekoert, heeft de hoofdopzichter in waar derende bewoordingen toegesproken. lijnen de lezing van de caféhouder beves tigde, zou de caféhouder ook met een mes zijn gestoken. De 48-jarige betonvlechter beweerde dat de caféhouder zelf zijn zaak vernield had om de schuld op hem te kunnen werpen. De officier van Justitie beschouwde de oudste twee verdachten als de hoofdschul digen. Hij achtte het ook aannemelijk dat de vier verdachten samen de afspraak hadden gemaakt de caféhouder en zijn zaak te gaan molesteren. Ook de politierechter was overtuigd van de schuld van het vier tal en vonniste hen zoals in de aanhef ver meld. Ir. C. Ch. van der Vlis sprak voor Haarlemse huisvrouwen Onder de titel „Van stadstimmerwerf tot bedrijf van openbare werken" heeft de directeur van Openbare Werken in Haar lem, ir. C. Ch. van der Vlis vrijdagmid dag leden van de afdeling Haarlem van de Nederlandse Vereniging van Huisvrou wen en enkele andere vrouwenorganisa ties een en ander over dit bedrijf verteld. Eerst gaf hij een kort overzicht van de historie van het bedrijf, waarin talrijke ge meentediensten (energiebedrijf, reiniging grondbedrijf, bouw- en woningtoezicht, en havendienst etc.) hun oorsprong vonden. Over het werk van de stedebouwkundi- ge afdeling sprekend, vertelde ir. Van der Vlis hoe een uitbreidingsplan tot stand komt. Daarbij nam hij het plan-Schalk wijk als voorbeeld. Een wetenschappelijk onderzoek van ongeveer een jaar is nood zakelijk om vast te stellen hoe de bevol kingsopbouw zal zijn, welke woningtypen er moeten komen, hoeveel kerken, scho len, speelgelegenheden, winkels bedrij ven, bioscopen enzovoorts er verrijzen en waar deze gebouwen zullen komen. Daar toe voert het bedrijf oriënterende gesprek ken met de geestelijkheid, onderwijsver- enigingen industrie, middenstand en ande re belanghebbende instellingen. Het maken van een uitbreidingsplan is een zaak van „teamwork". Het doel is het scheppen van een gezonde, normaal samengestelde stadswijk. Veel lastiger is het vraagstuk van de oude stad. Welvarende wijken zijn ver vallen tot achterbuurten. Hier ligt een taak voor openbare werken om te revali deren (of rehabiliteren). Men spreekt niet meer zozeer over saneren ofwel totaal af breken. We moeten van de stad geen mu seum maken, maar met behoud van cul tuurwaarden deze buurten weer geschikt maken om te wonen, aldus spreker. Haarlem heeft een eigen monumenten afdeling. Deze werkt aan een lijst van ge bouwen die niet op de lijst van Rijksmo numenten voorkomen. Het bureau stimu leert verder de restauratie van particu lier bezit. De bevolking heeft reeds enkele voorbeelden gezien en krijgt er meer be langstelling voor. Voor het herstel van ge vels en andere dingen van oudheidkundi ge waarde aan oude woonhuizen geven Rijk en gemeente elk een subsidie van dertig percent. Ir. Van der Vlis vertelde verder een en ander over het werk van de bouwkundige afdeling, de civiele afdeling, algemene za ken en de financiële afdeling. Aan het eind van zijn praatje merkte hij op dat bij het publiek thans veel meer dan vroe ger erkenning bestaat voor het bedrijf van openbare werken. De Haarlemse recherche heeft woens dag een 29-jarige Haarlemse los werk man gearresteerd, die verdacht wordt van flessentrekkerij. De man zou er een beroep van hebben gemaakt goederen die hij huurde of zich in huurkoop aanschaf te te verduisteren door ze te verkopen. In Amsterdam huurde de los werkman een bromfiets en verkocht deze vrijwel on middellijk. Hetzelfde deed hij met vier fietsen die hij in Haarlem huurde. Hij kocht drie radio's in huurkoop, en verder via een postorder een herenpolshorloge, een keukenuitzet, een peignoir en een pyama. Hij verkocht deze goederen zon der ze te hebben betaald. De man werd in mei 1959 uit de gevan genis ontslagen, nadat hij twee jaar had gezeten wegens soortgelijke praktijken. Hij is geestelijk niet geheel normaal. Bevreesd voor te grote toeloop voor optreden Rudy Carrell Zaterdagavond om half acht riep de ex ploitant van het gebouw van de Haarlem se Kegelbond in de Tempeliersstraat in Haarlem de assistentie van de politie in. Hij zei bevreesd te zijn voor een te grote toeloop van publiek voor het optreden van de winnaar van het nationale zangfestival Rudy Carrell. De organiserende vereni ging, Diogé had namelijk 1200 uitnodigin gen weggestuurd voor twee avonden. Per keer zouden er echter maximaal 400 men sen in de zaal kunnen. Inderdaad was de belangstelling wel groot, maar het aantal bezoekers bleek niet veel meer dan vier honderd te bedragen. Dus kreeg iedereen een plaats en de politie kon inrukken. Rudy Carrell zong de liedjes van het festival, onder meer het succesnummer „Wat een geluk" en hij trad op als con ferencier. Verder werkten de Corita's en de Haarlemse accordeonist Herman Teu- nissen aan het programma mee. Volgens B. en W. van Bennebroek ver dient het aanbeveling een toelage toe te kennen aan gemeentewerklieden, die in het bezit zijn van bepaalde diploma's. Het college heeft een dienovereenkom stig voorstel bij de raad ingediend. Het acht het echter gewenst deze toelage te beperken tot diegenen, die opgenomen /ijn in de 'oongroepen één tot en met vier. X

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 7