Kwatta Reep
m
„Sta hier... sta daar..:" nieuw
toneelstuk van Ank van der Moer
Jeugdige solisten speelden met
het Concertgebouworkest
(Badetuc
Al het nieuws
op watersport-gebied
watersport-tentoonstelling
Amerikaanse violiste
speelt in Renaissancezaal
N.Pli.O. concerteerde onder leiding van
Marinüs Adam met Uninsky als solist
7
Buitengewoon concert van Jeugd en Muziek
Lemaire en Beumer
Perzisehe Tapijten
handgeknoopte Smyrna
Nieuwe uitrit bij
huize „De Rijp"
't is weer
Veiling van contemporaine
kunst in Amsterdam
Artiesten voetballen tegen
secretarie-ambtenaren
IN HET RAI-GEB0UW AMSTERDAM
Ongeval bij Hoogovens
Dames van VZV verlieten
de laatste plaats
Aanbesteding bouw viaduct
te Overveen gaat door
Huize „Melanie" bestaat
twaalfeneenhalf jaar
ALFA MIN
Faillissementen
WOENSDAG 9 MAART 1960
HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
De vereniging „Jeugd en Muziek'', waar
van het centraal bureau te Amsterdam ge
vestigd is, ontplooit bij het bevorderen van
het contact tussen de toonkunst en de
muzikale jongeren een grote activiteit. Zij
stimuleert het zelf musiceren op allerlei
instrumenten, solistisch en in verschillende
vormen van samenspel. Zij wijst de weg
tot het oprichten van jeugdkoren en or
kesten, organiseert muziek- en filmavon
den en lezingen, laat zich vertegenwoor
digen door haar leden bij muziekcongres-
sen in binnen- en buitenland en zij geeft
een tijdschrift uit, dat haar leden op de
hoogte houdt van alles wat zich op hei
gebied der muziek afspeelt en dat met be
langrijke artikelen hun muzikale kennis
beoogt te verdiepen.
Onlangs heeft de vereniging in samen
werking met de Nederlandse Orkeststich
ting tot beheer van het Concertgebouw
orkest, een nieuw initiatief genomen, dat
voor het Nederlandse muziekleven van
grote betekenis zal kunnen worden. „Jeugd
én Muziek" wil namelijk concerten organi
seren, waarop jeugdige muziekvrienden
zich thuis gevoelen en waardoor zij wor
den aangetrokken. Niet alleen de school
jeugd, maar alle jeugd wil zij op deze con
certen verenigen om te luisteren naar mu
ziek, vertolkt door voortreffelijke orkesten
en zo mogelijk door jeugdige, pas afgestu
deerde, talentrijke solisten.
Het eerste concert van deze opzet werd
dinsdagavond in het Concertgebouw te
Amsterdam gegeven. Het Concertgebouw
orkest onder leiding van de dirigent Wil
lem van Otterloo verleende zijn mede
werking en vier jorige instrumentalisten
traden als solisten op.
Het moet voor de initiatiefnemers, in het
bijzonder voor de directeur van „Jeugd en
Muziek" Max Vredenburg, een grote vol
doening zijn geweest onder het auditorium,
dat de zaal en het podium geheel bezette,
zo zeer vele jonge muziekenthousiasten op
te kunnen merken.
De sfeer van muzikale ontvankelijkheid,
die telkens weer op deze avond treffend
aan de dag trad in de „hoorbare" aan
dacht-stilte, moet het musiceren voor de
uitvoerenden wel tot een bijzondere vreug
de gemaakt hebben. Zij inspireerde tot
voortreffelijke, verheugende prestaties.
Het eerste werk van het uitnemend sa
mengestelde programma was het Dubbel
concert in d van Johann Sebastian Bach,
een werk, dat doorgaans in de bezetting
van twee solo-violen en strijkorkest met
continuo wordt uitgevoerd, maar dat nu
ten gehore werd gebracht met een viool en
een hobo als solo-instrumenten. Zij werden
bespeeld door de violiste Jeannelotte
Hertzberger en de hoboïst Heinz Friesen,
twee begaafde kunstenaars met een prach
tig ontwikkelde speeltechniek, een gezonde
muzikaliteit en met zin voor schone klank
Weliswaar was het volume daarvan bij de
viool niet groot, maar dit nam niet weg,
dat mede door de begeleiding, een heel
goede indruk van Bach's fraaie concert
gegeven kon worden.
Bijzondere technische beheersing en so
nore, dynamisch rijk geschakeerde toon-
vorming hoorde men in het muzikale spel
van dë~ klarinettist Piet .Honingh j^ij zijn
voordracht van het Concertino vaïi Carl
Maria von Weber. Het was, cpm ver tol king,
die ook door de mooie combinatie van
klarinettimbre en orkestcoloriet zijn muzi
kale spanning voortdurend behield.
De vierde van de jonge solisten, de vio
liste Marietta Vogel dwong respect af voor
Na verleden jaar in Amsterdam een uit
voering gegeven te hebben in het Stedelijk
Museum, komt de Amerikaanse violiste
Anka-Marie Moraven ook dit jaar weer
enkele kamer muziekavonden in ons land
verzorgen. Morgen, donderdag 10 maart
speelt zij in de Renaissancezaal van hei
Frans Halsmuseum in Haarlem, aan de
vleugel begeleid door Kees Steinroth. Zij
zal werken uitvoeren van Francesco N}.
Veracini, Ernest Chausson, Johannes
Brahms en James Beale.
Anka-Marie Moraven werd geboren in
Philadelphia en begon op vijfjarige leeftijd
met de vioolstudie. Na haar universitaire
studie studeerde zij aan de Music Academy
of the West in Santa Barbara, Californië.
viool bij Roman Totenberg en kamermuziek
bij de cellist Joseph Schuster en de pianiste
Soulima Strawinsky; later aan de Kneisel
Hall, Blue Hill. Maine, viool bij Joseph
Fuchs en kamermuziek bij Arthur Balsam.
In 1950 ontving zij een studiebeurs over
eenkomstig het Fulbright-programma voor
een voortgezette vioolstudie in Frankrijk.
In New York nam zij deel aan de kwartet-
lessen van de violiste Lillian Fuchs.
In de zomer van 1958 werd Miss Mora
ven geëngageerd door Nadia Boulanger als
lid van het kwartet van het Amerikaanse
Conservatorium in Fontaine'oleau.
De Amerikaanse componist James Beale,
van wie zij donderdagavond de Sonate
voor viool en piano speelt, werd in 1924
geboren in Wellesley Hills in Massachu
setts. De sonate is in 1956 geschreven.
Beale is lector aan de universiteit in
Seattle. Washington. Hij doceert harmonie,
orkestratie, improvisatie en compositie.
haar geladen, karakteristieke vertolking
van de veeleisende „Tzigane" van Maurice
Ravel. Technische problemen als gecom
pliceerde flageoletten, pizzicati en andere
kunstgrepen in deze grillige, bewogen
„rapsodie de concert" werden uitstekend
bedwongen. Alleen wenste men de klank
van Mariëtta Vogels viool groter van
sterkte en doordringender van draagkracht.
Hartelijke, langdurige toejuichingen wer
den een verdiende beloning voor de jonge
solisten.
Na de pauze hebben de toehoorders ge
noten van een tot in details verzorgde,
tintelende of lyrisch-gevoelige en door
lenige ritmiek en klankschoonheid uit
muntende vertolking' van Mendelssohns
„Italiaanse" symfonie (op. 90) door het
Concertgebouworkest onder de eminente
directie van Willem van Otterloo.
Vermelding verdient nog, dat Max Vre
denburg vóór de aanvang van het concert
bij het programma een toelichting gaf,
deels met behulp van grammofoonplaten.
„Jeugd en Muziek" wil concerten als dat
van dinsdagavond tot een traditie maken,
niet alleen te Amsterdam, maar ook in
andere Nederlandse steden en met andere
symfonie-orkesten. Moge dit streven een
volledig succes brengen!
P. Zwaanswijk
Advertentie
Leidsestraat 28, Amsterdam
tel. 32735
Het kleine perzische tapijthuis
met de grootste collectie goede
Specialiteit:
tapijten iedere kleur en afmeting.
Op de Bloemendaalseweg tegenover hui
ze „De Rijp" tussen de Korte Kleverlaan
en de Mollaan zijn dezer dagen vier oude
beuken gerooid. Bij hotel „Rusthoek" zijn
inmiddels een paar witte strepen aange
bracht als voorbereiding van een ander
wegprofiel. Het ligt in de bedoeling bij hui
ze „De Rijp" een nieuwe uitrit te maken.
Zoals wij reeds berichtten ligt het in de
bedoeling huize „De Rijp" te verbouwen
tot een bejaardentehuis onder leiding van
een commissie uit de diaconieën van de
Hervormde gemeenten uit Haarlem en
omgeving. Voorlopig zal het nog wel enige
tijd duren, voordat dit bouwplan, ontwor
pen door het architectenbureau Berghoef
en Klarenbeek uit Aalsmeer, uitgevoerd
zal worden.
Advertentie
voor 10 Kwatta-
soldaatjes krijgt U
van Uw winke
lier een 20 cents
Manoeuvre reep
gratis (geldig tot
31 december '60),
Vóór de aanvang van het achtste dinsdagavondconcert van het Noordhollands
Philharmonisch Orkest nam de voorzitter van het bestuur, de heer W. Mensink,
het woord in verband met een bijzondere gebeurtenis. Het gold het veertigjarig
jubileum van een orkestlid, de heer J. van der Beek, plaatsvervangend eerste
hoornist. In enkele hartelijke woorden schetste de heer Mensink de verdiensten
van de jubilaris- en kon hem vervolgens onder applaus van de aanwezigen een
onderscheiding op de borst spelden.-: slè1 goude»-medaille behorend-bij de orde
van Oranje-Nassau. V' V V .7
Nadat het concert op pittige wijze door
Marinus Adam en het orkest geopend was
met een ouverture van Johan Wagenaar,
trad de Frans-Russische pianist Alexander
Uninsky op in het eerste pianoconcert van
Chopin (in f). Uninsky is ongetwijfeld een
goed pianist die zijn zaken leent en met
allure over het voetlicht brengt. Dat hij
een groot kunstenaar is, daarvan ben
ik niet zo zeker, evenmin als na zijn op
treden met het orkest in een vorige abon
nementscyclus. Wat ik in zijn spel mis, is
een overtuigingskracht die uit een werke
lijke oprechtheid voortkomt, voortdurend
krijgt men het gevoel dat de pianist niet
volledig betrokken is bij zijn eigen pres
tatie. Het gevolg hiervan is dat hij min of
meer „naast de muziek" musiceert (met
naast de noten, om misverstand te ver
mijden): De melodieën ademen niet onder
zijn handen, de accenten klinken gefor
ceerd, het rubato mist gratie en soepelheid
De Romance, één brede lyrische frase met
gevleugelde fiorituren omrankt, kon aan
merkelijk losser van de toetsen klinken en
het hoofdthema van de finale miste de
echte speelse veerkracht die de vele her
halingen doet vergeten. Bovendien krijgt
men de indruk dat de pianist fysiek juist
iets te kort schoot, hetgeen zich vooral
uitte in de stroeve en niet zelden kwetsen
de beklemtoningen in het passagewerk
van de rechterhand. Ik hoop niet dat ik
toehoorders die wellicht van deze uitvoe
ring genoten hebben tegen mij inneem met
Hoogste prijs voor een Campigli
Tijdens de gistermiddag voortgezette
veiling bij „Mak van Waay" te Amsterdam
is het kleine doekje „Majorie" van Kees
van Dongen geveild voor 8400.en „Het
grijze hoedje" van dezelfde schilder voor
7200.—. Beide werken kwamen in handen
van Nederlandse verzamelaars. Een Vlaams
landschap met ploegende boer van de- Bel
gische schilder Constant Permeke bracht
5400.op en zijn zeegezicht „Blauwe
avond" 2100.Diens „grijze zee" daar
entegen bracht hef niet verder dan 700
na een aanvankelijke inzet van 1000.
Ook deze doeken blijven in ons land.
Op een aquarel van Rik Wouters is le
vendig geboden; deze „Dame aan een tafel
in een interieur" ging voor 3600 naar oen
Belgische particulier. Enkele kleine doe
ken van Karei Appel werden op 620 en
860 afgeveild. Zijn „Figuur" uit 1951
bracht het met 1550.boven de duizend
gulden.
Veel belangstelling was er voor een doek-
van Campigli „Baders op een rots". Na
een inzet, van 2500.steeg de prijs snel
tot 4800.Twee werkjes van Clavé
brachten 2400.en 2450.op. De
„Terre au printemps" van Corneille, die
reeds eerder te zien was op de Corneille-
expositie in het Stedelijk Museum te Am
sterdam, bracht het tot 1650.
Van de oudere werken zij nog vermeld:
een landschap van I-Iondecoeter 700.
en een paneel uit 1649 van Gerard Hont-
horst 1400.Tenslotte brachten enkele
doeken van Isaac Israels het. boven de
2000.—; zijn „Baders aan het Lido-
strand" kwam voor 4100.in handen
van een verzamelaar.
deze weinig vleiende beoordeling. Ik meen
echter dat er heden ten dage tientallen
pianisten te vinden zijn die dit repertoire
stuk nobeler en bezielder weten te bren
gen dan Uninsky. Dat hij een naam heeft
als internationaal solist en in het bijzonder
als vertolker van Chopin is mij welbekend.
Het orkest begeleidde onder leiding van
Adam over het algemeen verdienstelijk.
Het gedeelte na de pauze werd geheel
in beslag genomen door dc eerste Symfonie
van Brahms. Ik zal hier niet te veel over
zeggen. Het lijkt me dat Adam een keus
gedaan had die weinig in overeenstemming
was met de aard van zijn muzikaliteit. Wil
een dergelijk werk naar klank en opbouw
voldoende plastiek krijgen, dan vereist dit.
een voorbereiding op het punt van frase
ring, klankevenwicht, dynamische con
trasten, etcetera, die hier kennelijk onvol
doende was geweest. Het resultaat was
dat men Brahms recht toe recht aan te
horen kreeg en er zijn weinig componisten
die dan zó vervelend kunnen worden als
hij. Men hoopt. Marinus Adam bij een vol
gende gelegenheid te horen in werk dat
hem beter ligt dan deze symfonie.
Sas Bun ge
Doe Open-actie
Zaterdagmiddag om twee uur spelen Ne
derlandse artiesten en Haarlemse secre
tarieambtenaren op het EDO-terrein in
Haarlem een voetbalwedstrijd ten bate
van de actie „Doe Open' voor de vluchte
lingenkampen.
Het stadhuis-elftal ziet er als volgt uit:
doel: J. Otterdijk; backs: C. Venneker en
D. Jonker; halflinie van links naar rechts:
J. van Asselt, A. Braakman en F. Meulen-
broek en voorhoede v.l.n.r.: C. Oderkerk,
J. Meinema, H. Bos, C. de Waal en H. Cor
net. De ambtenaren spelen in de Haar
lemse kleuren: rood hemd, witte broek en
rode kousen.
Het elftal der artiesten bestaat uit: doel:
G. Veer; backs: Pipo de clown en Eddy de
Valk; halflinie: Pipas, Ton van Maren en
D. van der Linden en voorhoede v.l.n.r.:
Joop de Knecht, Ger Faber, Joe Andy,
Willy Alberti en Toby Riks.
De artiesten spelen in blauw hemd met
witte mouwen, witte broek en blauwe
kousen.
De heer Kick Smit treedt als scheids
rechter op. Grensrechters zijn de heren
De Goor en D. Vrolijk.
Advertentie
11 t/m 20 maart 1960 - entree f 2.
Geopend van 10-17 uur
en van 19.30-22.30 uur
Voordelige N.S.-dagretourkaart Incl. tram/bus en toegangsbewijs.
In de Haarlemse stadsschouwburg heeft
de Haarlemse Toneelclub maandagavond
gisteravond volgde de tweede voorstel
ling een comedie van Ank van der
Moer „Sta hier., sta daar.." ten doop ge
houden. Is het al een bijzondere omstan
digheid als een toneelspeelster ook het to
neelschrijven beoefent, het feit, dat zij
haar stuk door amateurs laat uitvoeren,
is evenmin een aangelegenheid, welke
men zonder haar te signaleren voorbij
laat gaan. Waarom door amateurs? Is het
bescheidenheid van de schrijfster, heeft
zij het bewust zo gewild, vindt zij het stuk
het meest voor hen geschikt, wil zij er
mee experimenteren? Allemaal vragen,
die zich opdringen. Dat Ank van der
Moer voor toneel kan schrijven heeft zij
reeds bewezen. Of zulks impliceert dat
„Sta hier., sta daar.." daarom een ge
slaagd stuk is, mag men nog niet op voor
hand aannemen. Men moet zijn talent
iedere keer opnieuw bewijzen. Trouwens:
toneelschrijven is evengoed een vak als
toneelspelen. Wie meent dat het een zo
maar uit het ander voortvloeit, vergist
zich. Men kan stellen dat de gunstige voor
waarden aanwezig waren. Nochtans moes
ten ze verwezenlijkt worden
Ank van der Moer lijkt, evenals dat met
andere Nederlandse toneelschrijvers het
geval is geweest, geboeid te zijn door de
weerslag van de gebeurtenissen in Indo
nesië op het leven van de Nederlanders.
Dat denkt men tenminste, maar haar uit
gangspunt is toch anders. Zij bepaalt zich
in hoofdzaak tol een groepje Rode-Kruis-
verpleegsters en soldaten, die op een bui
tenpost in Indië gelegerd, hun wel en wee
ervaren in de periode, die van de ene po
litionele actie naar de andere voert om ten
slotte te resulteren in de repatriëring.
In haar voorwoord tot het stuk stelt de
schrijfster, dat zij haar figuren en dan
vooral de vrouwelijke hoofdrol weliswaar
niet losmaakt van de dramatische gebeur
tenissen om hen heen, maar dat die figu
ren toch het meest geboeid worden door
persoonlijke conflicten en gevoelens, wél
ke desastreuze wending het wereldgebeu
ren ook neemt. Hun belangstelling ligt in
de dagelijkse dingen van het leven, in de
taak waarvoor zij zich geplaatst zien, in
eigen lief en leed. Deze stelling is natuur
lijk haar goed recht, maar dat houdt wel
in, dat die persoonlijke conflicten en ge
voelens op een zeer hoog niveau moeten
liggen, willen zij het kunnen opnemen te
gen de enorme betekenis der historische
gebeurtenissen, waartegen zij zich heten
af te spelen. Ik geloof dat hier de vergis
sing ligt van de schrijfster. Reden ook,
waarom zij haar spel een „Comedie"
noemde, wat het niet geworden is, omdat
dit niet kon. Men kan die gebeurtenissen
niet losmaken van de persoonlijke gevoe
lens. Dat schept een dramatische twee
spalt, welke onherroepelijk naar twee kan
ten verkeerd uitwerkt. Die persoonlijke
gevoelens en conflicten worden al gauw
banaal, wanneer ze niet door een situatie
worden geschapen, welke dramatisch even
geladen, tragisch en fataal is als het we
reldgebeuren, waarin die situatie wordt
Bij de nieuwe ruwijzergietmachine van
de Hoogovens in IJmuiden was een mon
tagewerker uit Schiedam dinsdagmiddag
bezig met een kabel aan te trekken. Hier
bij werd een takel gebruikt, die met be
hulp van een trekstang moei worden be
diend. Bij het naar zich toetrekken van
deze stang kreeg de man deze in het ge
zicht., waardoor hij inwendige kneuzingen
opliep. De man is ter observatie in het
Rode-Kruisziekenhuis in Beverwijk op
genomen.
Advertentie
In de eerste klasse dames van de com
petitie district Noordholland heeft VZV de
onderste plaats van de ranglijst verlaten
en staat nu in de middengroep. In Velsen
kreeg VZV de dames van Haarlem op be
zoek, die met een invalster voor de mid-
voor Corry Holm de strijd aanbonden.
Het was voor het Haarlem-doel een gaan
en komen van de VZV aanvalsters. Nel
Toon, Ninni Selderijk-Kint en Wil Mossel
hadden de stand reeds op 3-0 gebracht
voordat Gita Hellingman een Haarlem-
aanval met een doelpunt afrondde.
In de tweede helft had Haarlem weder
om de handen vol aan de VZV-aanvalsters.
Nel Toon en Ninni Selderijk-Kint namen
toen ieder twee doelpunten voor hun reke
ning, waarmede de eindstand 7-1 werd.
„Oscar". De Zandvoortse toneelgroep
„Sandevoerde" zal zaterdag 19 maart in
„Zomerlust" een opvoering verzorgen van
het blijspel „Oscar" van Claude Magnier.
geplaatst. Daarom kan men ook niet van
een achtergrond spreken. Ieder der figu
ren bevindt zich midden in dat gebeuren.
Men moet wel van goeden huize komen om
er met de persoonlijke conflicten zo door
heen te manoeuvreren, dat beide elemen
ten dramatisch tot hun recht komen.
Uit deze overwegingen kan de lezer al
afleiden dat ik de conceptie van Ank van
der Moers spel mislukt acht. Zij heeft na
melijk geen eenheid kunnen bereiken. De
levens van haar figuren wogen niet op te
gen de gebeurtenissen om hen heen en
men voelde pijnlijk de afwezigheid van
hun binding. Weliswaar deed de schrijf
ster zich kennen als een goed schilderes
van sfeer, weliswaar deelde zij haar figu
ren emoties toe, die in een goed monden
de dialoog hun uitweg vonden, maar dat
is niet voldoende. Op de keper beschouwd
werd het lot van de hoofdfiguur ons mee
gedeeld met soms triviale effecten en werd
haar innerlijke verscheurdheid ons meren
deels feitelijkerwijze verhaald. Haar ver
meende dood en onmiddellijke opstanding
wat later gevolgd door het bericht, dat in
het vliegtuig, waarmee zij had kunnen ver
ongelukken, de echtgenote zat van de man
die zij liefhad, deze samenhang van toe
val en geluk bij een ongeluk, vermoordde
ten slotte elk geloof. Haar stuk kreeg de
lengte van het verhaal van de bode, het
kon door zijn tweeslachtigheid niet naar
een aangrijpend stuk menselijk beleven
uitstijgen, het zal te vol met de doodge
wone dingen, die de schrijfster zo belang
rijk vond en die het ook zijn, mits zij
wezenlijk zijn verbonden met de mens
in zijn verschijning naar buiten. Dat
wezen kwam er niet uit. Het werd
gesuggereerd, niet beproefd, niet met
waarachtig theater beproefd. Ook bij een
opvoering door professionals zou de zwak
heid doorzichtig zijn gebleven. Zoiets
speelt men niet weg.
Naar vermogen hebben de spelers en
speelsters van de H.T.C. de dramatis per
sonae en het dient gezegd, dat Ank van
der Moer hun wel degelijk een typerende
inhoud weet mee te geven onder regie
van de schrijfster opgebracht. Mevr. J.
van Olphen-Odink kon de gekwelde Ina
Halvetius naar het innerlijk niet totaal
waar maken. De uiterlijke expressie
moest vaak te hulp schieten, al is het be
grijpelijk dat zij, de ontoereikendheid dei-
figuur tegenover het totaal van het stuk
in aanmerking genomen, daarmee moest
volstaan. Naar haar aard trof mevr. P.
Ebbinge Wubben-de Graaf de verpleegster
Minny nog het raakst. Mej. B. Schreuder
bereikte met haar impulsieve en spontane
Femke Hoekstra een vooral goed klinken
de slotscène. Een onopvallende rol was
mevr R. Emmer-Aronds toebedeeld. In de
juiste toonaard verscheen mevr. H. J. R.
Vogel-von Grumbkow ten tonele als Yam.
De in het proces minder sterk ingrijpen
de herenrollen van L. Straus, P. B. Dom-
hoff en mr. J. Roggeveen kregen de hun
waardige vertolking. Mr. N. Drost gaf zijn
Fred Warmond een gentlemanlike aan
zien mee, waarin men zich bedroog en dat
men vervolgens toch weer als het echte
moest aanvaarden, een karakter, dat in
zijn gecompliceerdheid niet uit de verf
kwam. Het aandeel der overige medewer
kenden was gering. Men kon vaststellen,
dat de Engelssprekende Grace naar we
zen niet Engels was, ook al streefde me
vrouw M. G. van der Broek-Flemming
naar de perfectie.
Het decor van Johan Greter in de uit
voering van H. C. Voskuilen bleek prak
tisch en aantrekkelijk Er was aan de op
voering zeer toegewijd gewerkt.
P. W. Franse
Westelijke Randweg
De voor donderdag 17 maart uitgeschre
ven aanbesteding van de bouw van een
viaduct over de Julif-'nalaan te Overveen.
als onderdeel van de westelijke randweg
tussen de Heussensstraat en de Zijlweg,
zal doorgang vinden.
Zoals bekend is heeft ir. W. van der Laan.
raadgevend ingenieur te Bloemendaal,
een ontwerp gemaakt, voor een lange
„kuip" bij de Julianalaan en mr. dr.
P. J. Witteman had daarom namens be
woners van de Julianalaan en omgeving
aan Gedeputeerde Staten van Noordhol
land verzocht de aanbesteding van de
bouw van een viaduct uit te stellen.
De gemeenteraad van Bloemendaal be
sloot vorige week maandag adhesie te be
tuigen aan het verzoek en Gedeputeerde
Staten van Noordholland te verzoeken het
plan van ir. Van der Laan op zijn finan
ciële en economische merites te onder
zoeken. Ook besloot de raad aan Gedepu
teerde Staten te verzoeken ir. Van der
Laan en mr. dr. Witteman uit te nodigen
het plan toe te lichten.
Als de aanbesteding achter de rug is
dan betekent het nog niet dat het werk
gegund wordt. Er bestaat dus nog aan
leiding voor de provincie aandacht te be
steden aan het plan van ir. Van der Laan.
Tot heden had deze nog geen bericht ont
vangen het plan toe te lichten.
Het dertigjarig bestaan van de afdeling
Haarlem en omstreken van de Christen
Jonge Vrouwenfederatie en het twaalfen-
halfjarig bestaan van Huize „Melanie",
internaat voor gezinshulpen, tevens ter op
leiding tot eenvoudige sociale beroepen,
der C.J.V.F. aan de Spruitenbosstraat 17
te Haarlem zullen op dinsdag 29 maart
herdacht worden met enkele bijeenkom
sten.
Des morgens om half elf is er een samen
komst in het gebouw aan de Spruitenbos
straat. Mevrouw ir. M. Waardenburg-Lin-
deyer, mevrouw mr. J. Prinsen-De Jong,
echtgenote van de Commissaris der Ko
ningin in de provincie Noordholland, me
juffrouw mr. J. J. H. ten Broecke Hoek
stra, lid van de Tweede Kamer en de heer
G. d'Olivat, hoofd van de Christelijke
mulo-school te Bloemendaal, zullen het
woord voeren.
Om halfvier des middags komen verte-
tegenwoordigers van kerkelijke en over
heidsinstanties in Huize „Melanie" bijeen,
evenals afgevaardigden van vrouwenor-
organisaties en medewerksters; mevrouw
S. J. Kleyn-Van Wijk heeft de leiding van
de bijeenkomst en mejuffrouw M. W. Bar-
ger uit Zeist zal een inleiding houden.
De avondbijeenkomst in het wijkgebouw
aan de Gedempte Oudegracht 104 is gewijd
aan het wereldvluchtelingenjaar. De film
„De vallende ster" zal worden vertoond.
Advertentie
tegen pijnen
Capsule bevat Acetylsalicylzuur en gr'eP
De Haarlemse rechtbank heeft dinsdag
geen faillissementen uitgesproken.
Wegens gebrek aan actief werden op
geheven de faillissementen van: J. Sche
per, chauffeur K.L.M., Maxwellstraat 2 te
Haarlem, uitgesproken op 29 september
1959. Rechter-commissaris mr. J. P. Peter
sen, curator mr. H. C. R. M. v. Cranen-
burgh, Wilhelminastraat 5 te Haarlem en
van J. Kooy, koopman, Zuidpolder
straat 62 rd. te Haarlem, uitgesproken op
3 november 1959. Rechter-commissaris mr.
N. Reeling Brouwer. Curator mr. J. H. van
Wijk, Kenaupark 24 te Haarlem.
Bij beschikking van de rechtbank te
Haarlem is met ingang van 4 januari 1960
voor de tijd van anderhalf jaar, définitief
surséance van betaling verleend aan Th.
E. R. Lieve, tandarts, Middenlaan 60 te
Haarlem. Procureur mr. S. Groen en be
windvoerder mr. J. Spreij, Ged. Oude
Gracht 65 te Haarlem.
Bij beschikking van de rechtbank te
Haarlem van 8 maart is met ingang van
8 december 1959 voor de tijd van één jaar,
définitief surséance van betaling verleend
aan: de vennootschap onder firma Con
structie- en Scheepsreparatiebedrijf „De
Volharding", Breesaapstraat 31 te IJmui
den en haar vennoten: R. G. Jagtenberg
en G. Bos, beiden te IJmuiden. gemeente
Velsen. Procureur mr. C. F. M. van Kop
pen te Haarlem. Bewindvoerder is mr.
H. J. Pot, Ged. Oude Gracht 92 te Haar
lem.
Advertentie
eg
KOOP VROEGTIJDIG
=1
O
O
Wij brengen u elke week
uit een uiterst fijne
zomercollectie, een leuk
artikeltje tegen een
bijzonder lage prijs.
Deze week
NO IRON BLOUSJES
streepjes en ruitjes
prijs ƒ4.50
Kleine stijging per maat.
"n',e
BURGERLIJKE STAND VAN
HAARLEM
BEVALLEN van een zoon: 4 maart:
W. J. van Norde-van der Wekken; 8 maart:
J. E. Aubrun-Ouendag, C. G. Teeuwen-
van Leeuwen.
Van een dochter:? maart: M. J. Netz-
Janssen; 8 maart: L. T. Gerlofs-Jautze.
OVERLEDEN: 5 maart: J. Paulen-
Tromp, 56 j., Papentorenvest; 6 maart; H.
P. Arentz, 86 j., Crayenesterlaan; W. Dave-
laar, 73 j., Gasthuisvest; 7 maart: A. C.
Wempe, 57 j., Rijksstraatweg, H. Belder-
Reumann, 81 j., Oranjeplein.
ONDERTROUWD: 8 maart: G. J. G. Vin-
kesteijn en E. M. W. Nelissen; F. W. Mar
tens en C. G. J. van Rooden; W. H. Ander
sen en S. M. E. van Eskert; G. A. Konijnen
berg en G. M. van der Voort; T. A. Kop
en W. M. Dietz.
GEHUWD: 8 maart: F. L. Visser en J.
Bouwhuis: J. J. P. Kraaijer en M. G.
Simons.