Horen en zien
Fantoom in de bar
PANDA EN DE TROETELTROEP
AVONTUREN VAN EEN HOND
HOEST UW KIND...?
YDO EN DE DRAAK
Opheffing van de draadomroep lijkt ongegrond
Grammofoonplaat voor
actie „4 maal Z...N"
Mi i EH q
Officiële waarschuwing
tegen Britse oliekachel
15
radio
televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN"
Voortreffelijke eenakter
van Charles Vildrac
Het leven begint bij
de veertig
Passiestonden uit Haarlem
Schrootaffaire
vanavond over T.V.
Huisvrouwen zijn het eens
Kerkelijk Nieuws
Bébé houdt van Charrier
- zonder vraagteken -
NAVO-taptoe in juli
DOOR
WILLIAM
IRISH
AANHANGMOTOREN
De radio geeft zaterdag
T elevisie pro gramma
VRIJDAG 11 MAART 1960
20. U moet zorgen, dat de gestolen
brandkast en de ontvreemde juwelen da
delijk weer bij de rechtmatige eigenaars
worden terugbezorgd", zei notaris Hendri-
kus Foliant. „Wijlen Uw tante Petronella
zou het nooit hebben goedgekeurd, dat
haar troetels in een huis verbleven, ivaar
gestolen voorwerpen werden verstopt". „Ik
heb niets verstopt!" zei Panda veront
waardigd, „en de troetels hebben die boel
zelf gestolen!" „Dat doet niet terzake",
zei de notaris. „U bent verantwoordelijk
voor hun gedrag, dus als zij stelen, draagt
U de schuld. Zorg dus, dat het kwaad her
steld is, wanneer ik weer kom controle
ren, anders kan ik niet tot uitkering van
de erfenis overgaan". En met een korte
groet ging de notaris heen. Maar toen Pan
da de troetels verzocht, om de gestolen
waar terug te brengen, weigerden zij be
slist. „Ik wil niet op klaarlichte dag met
een gestolen brandkast over straat lo
pen", zei de inbreker. „En wij niet met
gestolen juwelen", vulde de tweeling aan.
„Als de boel terug gebracht moet worden,
zorg je daar maar zelf voor. Hier is het
adres". En zo ging Panda even later met
een heel kostbare lading onderweg. Dat
is me ook wat", dacht hij, „nu laten ze
mij voor de narigheid opdraaien. Ik ge
loof, dat tante Petronella die troetels veel
te veel heeft verwend!"
Het is met de televisie-eenakter „De
derde" van Ed Hoornik een dubieuze zaak.
Wij zagen hem donderdagavond in het
NCRV-programma en werden getroffen
door de waarheid der emoties, welke eruit
te voorschijn trad. De abrupte confron
tatie evenwel met een probleem, dat een
veel fijnzinniger voorbereiding vraagt dan
in dit kort bestek moge'lijk bleek, deed de
totale uitwerking weer teniet. Hoornik
stelde het geval van een echtpaar, dat in
het verzet naliet een medestrijder te
waarschuwen voor de Gestapo. Die na
latigheid werd dan wel begrijpelijk en bij
na vergeeflijk gemaakt door de motieven,
welke er een rol in speelden, maar zij had
dan toch maar tot gevolg dat de vriend
werd weggehaald en naar het concentratie
kamp overgebracht. Daar zou hij zijn ge
storven. Het schuldgevoel achtervolgt het
paar. De vrouw gelooft niet, dat de ver
zetsstrijder dood is. Aan boord van een
schip ontmoeten zij een jonge vrouw, die
met haar broer reist, maar de broer is
mensenschuw. Hij komt nooit aan tafel.
Is hij de verzetsstrijder? Hij is het inder
daad, maar als hij eindelijk het echtpaar
ontmoet en hun schuldgevoel hem duide
lijk wordt, geeft hij voor dat hij al was
gearresteerd vóór iemand hem had kunnen
waarschuwen. Daarmee valt de beklem
ming van jaren van het echtpaar af.
Kort gezegd: een mooi gegeven, dat
evenwel door de beknoptheid, waarmee
het werd gesteld, al meteen heel nadrukke
lijk de aandacht vroeg en daardoor niet
natuurlijk aandeed. Daarmee bleef men
worstelen. Het was allemaal waar, maar
het deed vaak overdreven aan. Hoornik
liet te weinig de omgeving een drama
tische rol spelen. Hij koos een schip, maar
men haalde er de benauwende engheid
van steeds hetzelfde afgebakende ontmoe-
tingsgebied niet uit. Een misslag van Peter
Koen was het om de verjaardagsviering
van de auteur op dit schip met enkele
shots in beeld te brengen, terwijl wij nog
met onze gedachten bij de Hoornik van
Dachau verbleven. Trouwens: wij vonden
de enscenering slordig en Koen niet erg
gelukkig met zijn beeldovergangen. Daar
hielp ook het feit, dat het een telerecording
wa9, bijzonder nadelig aan mee.
Nee, dan de eenakter van Charles Vil
drac „Bezoek". Daarin speelden Luc Lutz,
Ton Kuyl en Emmy Lopez Dias een zeer
genuanceerd op de sfeer afgestemd brokje
menselijke tragiek en blijdschap uit en
daar ook trof Peter Koen prachtig de toon.
Het was een kamermuziekstukje van de
eerste orde. Wij constateerden hier wel de
dramatische functie van de omgeving, bij
na het uitgangspunt van de auteur. Wan
neer Hoornik er zijn spel ook op geschre
ven had hij was immers daardoor ge-
inspireerd zouden wij niet gemist heb
ben waarnaar hij in „De derde" vergeefs
zochten. Een kwestie van toneelroutine,
van inhaerente waarden, eigen aan de
dramaturgie. Maar, zoals gezegd, aan
eerlijkheid, aan waarheid ontbrak het de
auteur niet.
Beeldschermer
„Het leven begint bij de veertig". Dit
is de titel van een NCRV-programma, dat
op woensdag 16 maart op de beeldbuis
wordt gebracht. Met filmflitsen en beeld
statistieken willen de samenstellers van
dit programma op geanimeerde wijze aan
tonen, tot welke uitzonderlijke prestaties
vele veertigjarigen zich in staat hebben
getoond en op welke moeilijkheden men
kan stuiten als men eens iets anders wil.
De heer W. Kielich, zojuist terug van een
Amerikaanse reis, heeft de samenstelling
van het programma op zich genomen. Het
wordt een reeks luchtige bespiegelingen
over de vier kruisjes als mijlpaal in hel
mensenleven. En de medewerkenden zijn:
prof. mr. dr. M. H. K. van de Graaf, God
fried Bomans, Hetty Blok, Fanny Kelk
en Jan Bronk.
In het NCRV-radioprogramma van de
komende vijf weken zal een gedeelte van
de woensdagavond-uitzendingen in beslag
genomen worden door bijzondere passie
stonden, die ongetwijfeld ook van de zijde
van jonge mensen grote belangstelling zul
len genieten. De passiestonden worden ge
deeltelijk verzorgd door de leerlingen van
'iet Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem.
Weliswaar worden de diensten (in de aula
van de school) geleid door de schoolpredi-
kant, ds. D. ter Steege, maar de schrift-
'ezing, de voordrachten en de muzikale
begeleiding worden geheel door de jeugd
verzorgd. Op woensdag 16 maart a.s. om
20.00 uur zal men naar de eerste passie-
stonde uit Haarlem kunnen luisteren.
Onder het opschrift „Alweer de draad
omroep" publiceert de „Consumenten
gids" de volgende beschouwing:
„De P.T.T. heeft aan de minister van
Verkeer en Waterstaat gerapporteerd om
trent de Draadomroep, en in dit rapport
suggesties gedaan ter verbetering van
de „zorgwekkende" toestand waarin de
exploitatierekening van de D.O. zou ver
keren. Zeer ernstige suggesties, gedaan
op gedegen wijze, zoals in een officieel
rapport te doen gebruikelijk is. Er wordt
zelfs gewaagd van opheffing van de
Dienst!
Nu zijn wij in de eerste plaats niet zo
bijzonder onder de indruk van het zorg
wekkende in de toestand van de D.O. Het
jaar 1958 leverde een verlies op van 3,7
miljoen, volgens de stukken. Onder de ex
ploitatiekosten vinden wij echter een ook
door de P.T.T.-raad niet voldoende ge
grond geachte uitkering aan het Rijk van
ZHi percent, zijnde ƒ0,6 miljoen, benevens
ingecalculeerde interest ad 1,7 miljoen.
Wanneer men nu weet, dat de P.T.T. ren
te incalculeert op basis van 6 percent van
de vervangingswaarde der investeringen,
zal men met ons eens zijn, dat de eerste
post geheel en de tweede zeker voor de
helft op het verlies in mindering kunnen
worden gebracht. Hiervan blijft dan 2,3
miljoen over. Eveneens met bovenstaan
de correcties maakte de Telefoondienst
een winst van 59 miljoen in 1958. En wij
herinneren ons, dat deze extra-belasting
altijd door de P.T.T. wordt gerechtvaar
digd met het argument, dat het gehele be
drijf rendabel moet zijn, en niet in de
eerste plaats de afzonderlijke onderdelen.
Dan het zogenaamde „kwijnende" be
staan van de D.O. Over 1957 was het ver
lies, op dezelfde wijze gecorrigeerd als bo
ven.. ƒ2,3 miljoen! Veel beangstigende
groei zit er dus niet in. Desondanks, het
tekort is er, en als er iets aan te doen zou
zijn, dan zoveel te beter. Nu wordt in het
jaarverslag 1958 van de P.T.T. opge
merkt dat particuliere abonnementen op
de D.O. worden opgezegd, maar dat col
lectieve abonné's (ziekenhuizen, bedrijven
enz.) in grote mate toestromen. Enige
doeltreffende propaganda in deze rich
ting (bij scholen bijv.) zal naar onze me
ning deze ontwikkeling zeker bevorderen.
Men zou kunnen beginnen met, alle on
vriendelijke gezichten in Eindhoven ten
spijt, het „publiek" eens voor te rekenen,
hoeveel voordeliger een D.O.-aansluiting
uitkomt, vergeleken bij een eigen toestel.
Laat men deskundige rapporten publice
ren, waarin de geluidskwaliteiten van bei
de worden vergeleken. Laat men snel een
eind maken aan een voornaam bezwaar,
en muziek blijven uitzenden na midder
nacht. Wij willen nu eenmaal graag zelf
bepalen wanneer het bedtijd is!
Al l'/s jaar geleden schreven wij over
draadtelevisie en ook hier zien wij weer
een merkwaardige ontwikkeling. Wij ad
viseerden destijds om maar vast een aan
sluiting op de D.O. aan te vragen. Dit be
zorgde ons een officiële reprimande van
de P.T.T., daar „slechts een klein deel
van de netten voor televisie geschikt zou
kunnen worden gemaakt". We zullen en
kele schakels overslaan en volstaan met
te vermelden dat volgens het Jaarverslag
1958 „het vraagstuk van de televisie-dis
tributie in technisch opzicht als opgelost
mag worden beschouwd," en dat volgens
het Rapport het merendeel der netten
voor draadtelevisie geschikt kan worden
gemaakt." Wij hebben dus blijkbaar een
voorzeggende geest gehad. En bovendien
komt nu plotseling de P.T.T. zelf in het
Rapport met een reeks mogelijkheden van
draadtelevisie om te watertanden. Recla
mefilms, uitzendingen overdag enz. Het
heeft er de schijn van, dat Den Haag zich
aan de invloed van Eindhoven gaat ont
worstelen.
Opheffing van de D.O. zou een betreu
renswaardige daad zijn, zonder redelijke
grond. Ook wij wensen Eindhoven goede
zaken, maar één ding gaat daar toch al
tijd boven: Bevrediging van de consump
tieve behoeften op de beste wijze, voor het
mins té geld!"
Vanavond zal over de Nederlandse tele
visie een documentaire worden uitgezon
den, gewijd aan de schrootaffaire. Deze
film, samengesteld door Pier Tania en Arie
de Ruyter, vergt ongeveer een uur. Dat is
vier maal zolang als aanvankelijk was be
doeld. Het slot van het vastgestelde pro
gramma, „Interpol calling", zal daarom
vervallen.
Advertentie
op het punt van lekker koken.
Lekker koken wil zeggen Maizena
Duryea gebruiken voor het binden
van groenten, soepen en sausen.
„Zij zoeken zich zelf niet" staat met grote
letters op de grammofoonplaat, die van
morgen af, verkrijgbaar zal zijn. Op de
belangeloos ontworpen hoes staat
een grote foto van een Surinaamse ver
pleegster, die een Surinaamse baby in de
armen houdt. Dat betekent dat de actie
„4 maal ZN" er weer een belangrijke
bron van inkomsten heeft bij gekregen en
dat Johan Bodegraven naast alle bijdragen,
die hij al voor zijn actie in de radio-uit
zendingen noemt, ook een, hopelijk grote,
opbrengst van de grammofoonplatenver-
koop zal kunnen noemen.
Het initiatief tot het maken van een
langspeelplaat, die de boodschap van
„4 maal ZN" zal weergeven, komt van
een groep muzikale christelijke jongeren.
Dank zij de belangeloze medewerking van
platenmaatschappij en -dealers zal men
vandaag een plaat kunnen kopen tegen
een zeer lage prijs en twee gulden hier
van is dan nog voor de actie ten bate van
een Diaconessenziekenhuis in Suriname.
De actie verloopt goed. Van de ander
half miljoen die men eind mei bijeen
denkt te hebben, is nu al meer dan 800.000
gulden binnen en het is verrassend te zien
hoe hard men allerwegen voor de diaco-
nessenarbeid in Suriname werkt.
De medewerkenden aan de grammofoon
plaat zijn Marry en Thea Verhey met
geestelijke liederen, begeleid door gitaar
en ukelele; Piet Sybrandy, de jonge zan
ger van het moderne geestelijke lied; het
Cross Quartet met negro-spirituals op En
gelse en Nederlandse tekst; de zanger John
Buurman met geestelijke liederen en het
grote I.J.E.-koor uit Rotterdam onder lei
ding van Frits Heuvelink. Begeleidingen
worden verzorgd door pianist Flip de Ko
ning, Hans van der Steen, hammond-orgel
en piano. Wim Hardenbol, trompet en
organist Freek de Keizer.
Ned. Herv. Kerk
Benoemd tot vicaris te Dongen Ph.
Kroes, kand. te Apeldoorn. Aangenomen
naar Zevenhuizen (Z.H.) W. F. van der
Staat te Bierum.
Doopsgez. Broederschap
Aangenomen naar Drachten A. J. van
der Linde te Balk en Woudsend.
Geref. Gemeenten
Beroepen te Zaandam A. Vergunst te
Rotterdam.
CU
PARIJS (Reuter) Een Parijse recht
bank heeft bepaald dat er geen aanleiding
is dadelijk te beslissen of een maatschap
pij die „Charrier mineraalwater" produ
ceert, een reclamecampagne moet beëin
digen zoals de filmster Brigitte Bardot en
haar echtgenoot Jacques Charrier hadden
geëist. De maatschappij had reclamebor-
den en advertenties geplaatst met het op
schrift „houdt bébé (baby) van Char
rier?"
Brigitte, die in januari het leven schonk
aan een zoon, en haar echtgenoot eisten
van de maatschappij schadevergoeding.
Hun advocaten hadden betoogd dat de
leuze een onrechtmatig gebruik was van
de bijnaam van Brigitte (B.B.) en van de
naam van Charrier. Door het vraagteken
achter deze spreuk werd de liefde van
Brigitte voor haar echtgenoot in twijfel
getrokken, zo zeiden zij.
De rechter verklaarde echter te heb
ben opgemerkt dat het vraagteken achter
de leuze verdwenen is en dat men een
baby ziet die een fles mineraalwater om
klemt. Derhalve is het niet urgent te be
slissen of de publiciteitscampagne moet
worden gestaakt.
Gezegd werd dat het filmechtpaar de
zaak voor een andere gerechtelijke instan
tie opnieuw aanhangig zou kunnen maken.
Elf orkesten en drumbands en een excer-
citie peleton, in totaal ongeveer 600 man,
zullen aangetreden staan als de derde
NAVO taptoe in Arnhem gehouden wordt.
Dit zal ditmaal van 11 tot 16 jidi het geval
zijn. Er zal een film van de komende tap
toe gemaakt worden. In de bij de NAVO
aangesloten landen zal deze film later wor
den gedistribueerd. Voor de uitvoeringen
gedurende de zes dagen rekent men op
45.000 bezoekers.
Thans worden er door het stichtingsbe
stuur nog besprekingen gevoerd met de
landen, die voor deelneming zijn aange
zocht. De NAVO-kapel zal niet optreden
aangezien het de bedoeling is deze kapel,
samengesteld uit musici van muziekkorp
sen van de NAVO-landen eens in de vijf
jaren voor het voetlicht te halen. De muzi
kale leiding van de taptoe berust wederom
bij de directeur van de kapel van de Ko
ninklijke Luchtmacht kapitein H. F. van
Diepenbeek. Voor het samenstellen van
een affiche heeft het stichtingsbestuur
voor deze derde NAVO-taptoe ook een
prijsvraag uitgeschreven onder de leerlin
gen van de middelbare scholen in ons land.
Advertentie
Talm niet langer, grijp dadelijk
in! Bestrijd kinderhoest met
KINDER HONING SIROOP^
Advertentie
Alle Formule meubelen kunt U
dagelijks van 9-5 uur bezichtigen in
Kempkes meubeltoonzalen
Oude Schans 73-75-77 Amsterdam
télefoon 020-222166 of te Waddinxveen
formule meubelen
Z
'n Kempkes product
Levering uitsluitend
via de erkende meubelhandel
(Van onze correspondent in Londen)
De Britse minister van Binnenlandse
Zaken Butler en Lord Hailsham hebben
respectievelijk in het Lagerhuis en het Ho
gerhuis gewaarschuwd tegen het brandge
vaar dat drie miljoen draagbare olieka
chels van het type „drip-feed radiant" op
leveren wanneer ze op de tocht staan. De
ze waarschuwing is gisteravond over de
radio uitvoerig herhaald.
In november zijn in het plaatsje Ware,
in Hertfordshire, bij een brand veroor
zaakt door een dergelijke oliekachel vijf
kinderen uit een gezin om het leven geko
men. De regering is van oordeel dat de
uitvoering van dit soort oliekachel een
wijziging zal moeten ondergaan en zal de
nodige stappen doen. Inmiddels waar
schuwt de regering tegen het optillen van
een brandende oliekachel. Ook zijn door
de radio instructies gegeven wat te doen
in geval een oliekachel brand veroorzaakt.
Volkomen veilig?
Van de zijde van de fabrikanten wordt
echter gezegd dat de oliekachel volkomen
veilig is wanneer men de voorschriften op
volgt. In Engeland komen jaarlijks zes
honderd personen door brand in hun wo
ningen om het leven.
106. En zo eindigt deze wonderlijke geschiedenis van Ydo en z'n draak. Het ging hem
verder goed, en overal in 't land kende men de jonge marskramer op z'n goedhartige
draak.
En die twee bleven nog heel veel jaren bij elkaar, als goeie kameraden.
11)
Sta ik onder arrest?, vroeg Scott Henderson aan
Burgess toen hij opstond en naar de hal liep.
Burgess antwoordde niet regelrecht. Het antwoord
lag verscholen in het bevel, dat hij de derde man bij
het weggaan gaf.
Doe die lamp maar uit, Joe. Voorlopig zal er wel
niemand zijn, die hem nodig heeft.
HOOFDSTUK IV
De auto stond op de hoek geparkeerd, toen ergens
dichtbij een onzichtbare torenklok begon te slaan.
Opgelet, het begint, zei Burgess.
Ongeveer tien minuten hadden ze hier, met draaien
de motor, op gewacht.
Henderson, die niet vrij was maar ook nog niet in
staat van beschuldiging was gesteld zat op de achter
bank tussen Burgess en één van de twee andere man
nen van het hoofdbureau, die afgelopen nacht hadden
deelgenomen aan de ondervraging.
Een derde man, die zij Dutch noemden, stond naast
de wagen op het trottoir. Hij hing daar maar wat rond.
Even voordat de klok was gaan slaan, was hij gaan
knielen om zijn schoenveter vast te maken, maar het
geluid van de eerste slag was nog niet verklonken, of
hij stond al rechtop.
Het was precies zo'n avond als de dag tevoren. Het
uur van de afspraakjes: de lucht was in het westen
oranje-rood gekleurd en iedereen had kennelijk een be
paald doel. Henderson bewoog zich niet, doch bleef
rustig tussen zijn twee bewakers zitten. Het moest hem
wel duidelijk geworden zijn, hoeveel verschil enkele
uren kunnen maken.
De flat, waarin hij woonde, was vlak achter hen ge
legen. Hij was daar echter niet meer geweest. Hij had
nagenoeg de gehele dag in een cel van het huis van be
waring, dat aan het hoofdbureau van politie grensde,
gezeten.
Met matte stem zei hij tot Burgess:
Nee, iets verder terug. Ik was juist voor de etalage
van die lingeriezaak, toen ik de eerste slag hoorde. Ik
kan me dat heel goed herinneren, nu ik het weer voor
mij zie en de klok hoor.
Burgess herhaalde het voor de man op het trottoir.
Je moet nog iets teruggaan, tot die lingerie-etala
ge, Dutch. Ja, zo is het goed. AU right, start maar.
De tweede slag had zojuist weerklonken. Burgess druk
te een stopwatch in.
De lange, magere, roodharige man op het trottoir be
gon te lopen. De wagen zette zich op het zelfde moment
in beweging. De chauffeur zorgde ervoor, dat hij Dutch
enkele meters vóór bleef.
Dutch zag er eerst nogal zelfverzekerd uit, maar zijn
benen bewogen zich nogal stijfjes. Vrij spoedig liep hij
echter al minder geforceerd.
Wat vindt u er van?, vroeg Burgess.
Ik geloof, dat ik iets vlugger liep dan hij, zei Hen
derson. Als ik nijdig ben, loop ik altijd nogal snel.
Gisteravond liep ik héél vlug.
Iets sneller, Dutch, zei Burgess.
De magere man op het trottoir versnelde zijn pas
enigszins.
Hoe is het nu?, vroeg Burgess.
Ja, zo is het wel ongeveer goed.-
Bij een kruispunt werd de auto korte tijd opgehouden
door een rood verkeerslicht. De wandelaar liep echter
door. Dat had Henderson de vorige avond ook gedaan.
Hij had de lichten niet eens opgemerkt. De wagen haal
de Dutch halverwege het volgende blok weer in.
Ze waren nu in Fiftieth Street. Eén blok lag al ach
ter hen. Toen twee.
Al gezien?
Nee, nog niet. Maar misschien zijn we er al voor
bij en heb ik het niet herkend. Het was vuurrood, ro
der dan die daar. Het hele trottoir leek wel rood ge
verfd.
Nog niets gezien?
Ik voel nog geen klik in mijn herinnering.
Burgess waarschuwde hem:
Nu moet u oppassen! Als u nog langer blijft twij
felen, ondermijnt u nog uw eigen theoretische alibi.
U had nu al binnen moeten zijn. Het is achteneenhal-
ve minuut over zes.
Ach, u gelooft mij toch niet, zei Henderson ver
moeid. Wat heeft het dan voor zin!
Het kan geen kwaad om precies vast te stellen,
hoe lang je loopt van het ene punt naar het andere, zei
de tweede man. We zouden dan nauwkeurig we
ten hoe laat u er wérkelijk binnen gekomen bent. Dan
hoeven we alleen nog maar af te trekken.
Negen minuten over! zei Burgess toonloos.
Henderson had zich voorovergebogen. Hij keek in
gespannen naar de voorbij glijdende gevels.
Plosteling schoven er enkele onverlichte neon-letters
voorbij. Hij draaide zich snel om.
Daar is het! Ik geloof, dat het dat is! Maar giste
ren brandden die letters. Anselmo's, zo iets was het.
Ik ben er bijna zeker van. Iets buitenlands
Naar binnen, Dutch! Burgess drukte de stopwacht
in. Negen minuten en tieneneenhalve seconde, zei
Burgess. Die tieneneenhalve seconde wil ik u wel
cadeau geven voor het verschil in drukte op straat tus
sen nu en gisteren. Negen minuten dus van de hoek bij
uw flat naar hier. En ik geef u nog één minuut, die u
wel nodig gehad zult hebben om van uw woning bij de
hoek te komen, waar u de eerste slag hoorde. Dat heb
ben wij al gecontroleerd. Met andere woordenHij
draaide zich om en keek Henderson aan: ....als u
op een of andere manier kunt bewijzen, dat u hier
uiterlijk om zeventien minuten over zes binnen bent
gekomen, maar dan ook geen seconde later, dan heeft
u een waterdicht alibi.
Ik kan bewijzen, dat ik hier om tien minuten over
zes was, zo ik tenminste die vrouw kan vinden, ant
woordde Henderson. Burgess opende het portier.
Laten we naar binnen gaan.
Heeft u deze man al eens eerder gezien?", vroeg
Burgess. De barkeeper steunde zijn kin op zijn rech
terhand. Hij komt me wel bekend voor, gaf hij toe,
Maar de hele avond zie ik niets anders dan gezich
ten, gezichten en nog eens gezichten.
Ze gaven hem iets meer tijd.
De barkeeper keek van opzij naar Henderson. Toen
liep hij naar de andere kant en bekeek hem van daar.
Ik weet het niet, zei hij aarzelend. Vaak is de
omlijsting even belangrijk als het schilderij, zei Bur
gess. Laten we het eens op een andere manier pro
beren. Wilt u even achter de bar gaan staan? Het ge
hele gezelschap liep in de richting van de bar. Op
welke kruk zat je, Henderson? Ergens hier. De klok
was precies tegenover mij en de kom met pinda's
stond ongeveer twee krukken verder. Ga maar zit
ten. Denkt u nu nog eens goed na, barkeeper. Vergeet
ons maar en concentreer u op hem.
Henderson liet het hoofd zakken en staarde somber
naar het glimmende blad van de half ronde bar, pre
cies zoals hij de vorige keer had gedaan. Het werkte.
De barkeeper knikte met de vingers. Ja, dat deed
het 'm! Die sombere pief! Nu herinner ik me hem. Gis-
tersond is hij hier geweest, is het niet? Hij heeft maar
weinig gedronken en hij bleef niet lang.
Nu willen we graag weten hoe laat u hem gezien
heeft. Tijdens het eerste uur van m'n dienst. Het was
toen nog niet druk. Het begon pas vrij laat vol te lopen.
Dat gebeurt wel eens meer.
Hoe laat begon uw eerste uur gisteren? Zes uur.
Tot zeven uur.
Ja, maar hoe laat zag u hem precies. Dat zou ik
graag willen weten. Hij schudde het hoofd.
Het spijt me wel, hoor, maar ik kijk alleen tegen
het einde van mijn dienst naar de klok. Nooit in het be
gin. Het kan zes uur geweest zijn, maar ook half zeven
of hoe laat dan ook. Het heeft écht geen zin om dat te
vragen. Ik heb er geen notie van.
Burgess keek Henderson aan en trok zijn linker wenk
brauw even op. Toen richtte hij zich weer tot de bar
keeper.
Vertel eens iets over die vrouw, die hier op dat mo
ment ook was. Met catastrofale onwetendheid vroeg de
barkeeper:
Welke vrouw?
Hendersons gelaatskleur veranderde langzaam van
bleek in doodsbleek. Een kort gebaar van Burgess weer
hield hem er van iets te zeggen.
U heeft hem dus niet zien opstaan om met een
vrouw te gaan praten?
(Wordt vervólgd)
'Advertentie
van IV280 pk
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8 50 Voor de vrouw. 9.00 Gym.
voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterst.L
VPRO: 10.00 Samen thuis, vraaggesprek. 10.05
Morgenwijding. VARA: 10.20 Voelt u zich thuis?,
gesprek. 10.30 Gevar. progr. 11.30 Viool en piano.
12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded.
12.33 Nieuwe gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz.
13.40 Act. sportnieuws. 14.10 Voor de jeugd. 14.45
Gram. 14.55 Vragenbeantw. 15.10 Harmonie-ark.
15.35 Apartheid: Gevaar voor de wereld, toespr.
15.50 Radio-Kamerorkest. 16.40 Boekbespr. 17.00
Jazzmuz. 17.30 Weekjourn. 18.00 Nieuws en comm.
18.20 Pianospel. 18.30 Muziekkiosk. 19.00 Artistieke
staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, praatje,
zing. 19.55 Deze week, praatje. VARA: 20.00
19.40 Christus, zijn leerlingen en de mensen, le-
Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.15 Quiz. 21.40 Lich
te muz. 22.10 Oude gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Soc.
comm 22.55 Lichte muz. 23.25 Gram. 23.55—24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor
de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over
weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de
vrouw. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30
Voor de oudere luisteraars. 11.00 Voor de zieken.
11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03
Lichte muz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar gele
den. praatje. 13.20 Nieuwe gram. 13.30 Lichte muz.
13.50 Voor de jeugd. 14.00 Amateursprogr. 14.20
Kunstkron. 14.50 Amateursprogr. 15.15 Franse les.
15.30 Voor de jeugd. 16.00 Gregoriaanse zang. 16.30
Gevar. muz. 16.50 Sportperiscoop. 17.00 Voor de
jeugd. 18.00 Lichte muz. 18.15 Journalistiek week
overzicht. 18.25 Gevar. muz. 18.45 Vragenbeantw.
19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Zang. 19.30 Brabants
ork. en solist. 20.20 Lichtbaken, lezing. 20.30 God
aan de grens, hoorspel (dl. 2). 21.10 Pol. praatje.
21.20 Lichte muz. 22.00 Gram. 22.15 Lonen en prij
zen. praatje. 22.25 Boekbesor. 22.30 Nieuws. 22.40
Voor de jeugd. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Lichte muz. 12.30 Weerber. 12.35 Gespro
ken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Muz.
kaleidoscoop. 14.30 Radiojourn. 15.00 Accordeon-
spel. 15.15 Omr.ork. 15.45 Accordeonspel (verv.).
16.00 Gram. (Om 16.30 Reportage wielerwedstrijd
ParijsNice). 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en
lit. kal. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Gram.
17.45 Engelse les. 18.00 Orgelreciial. 18.30 Voor de
soldaten. 19.00 Nieuws. 19 30 Gram. 20.00 Omr.-
orkest. 20.30 Gram. 21.15 Amus.muz. 22.00 Nieuws.
22.15 Verzoekprogramma. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00
Gevarieerde muziek.
VOOR ZATERDAG
Eurovisie: NTS: 15.2516.45 Rep. hockeywedstr.
KRO: 17.00 17.00 Voor de jeugd. NTS: 20.00 Journ.
en weeroverz. KRO: 20.20 Pianospel. 20.40 Gevar.
programma. 21.50 Film.