Fantoom in de bar HOEDEN VAN TOON SMIT Amerika krijgt tuinsteden PANDA EN DE TROETELTROEP ROM EN MO WIE AVONTUREN VAN EEN HOND In juni opening nieuw Bio-herstellingsoord 11 De radio geeft woensdag T elevisie pro gramma Londen-Parijs door tunnel 4 uur en 20 minuten in Bevrijdt U Kort nieuws DOOR WILLIAM IRISH DINSDAG 15 MAART 1960 23. Toen Panda met de gestolen brand kast voor de Nationale Bank stond, begon de moed hem te ontzinken. „Ik krijg vast weer narigheid, als ik hem zomaar terug breng", dacht hij, „wist ik maar een mid deltje. om die brandkast weer stiekum te rug te zetten, zonder dat iemand het merkt!" „Wel, wel, daar is zowaar mijn vriendje Panda!" riep opeens een beken de stem „Maar wal kijkt het manneke zorgelijk!" „Joris!" riep Panda, verrast omkijkend. „Inderdaad," sprak Joris, „als steeds duikt Uw vertrouwde vriend en raadgever op, wanneer de zorgen U boven het bolle hoofdje groeien. Wat schort, er aan? Spreek frank en vrij. Wanneer het geen geldmoeilijkheden zijn, die Uw voorhoofd doen rimpelen, kan ik U met raad en daad terzijde staan". „Nee, ik zit niet in geldmoeilijkheden", antwoordde Panda, „ofeheigenlijk wel! „Komaan, spreek klare taal", zei Joris, „geldnood of geen geldnood, dat is de vraag". „Ik zit niet in geldnood" legde Panda uit, „ik bedoel: ik heb geen geld nodig, maar ik moet hel juist kwijtraken". „Hoe nu?" riep Joris uit, terwijl hij een belangstellende blik op de brandkast wierp. „Uw probleem is, hoe ge geld kunt kwijtraken? Dat is interessant, bijzonder interessant! Laat mij U helpen dit pro bleem. op te lossen!" Hoogopgaand zijn de voorjaarshoedjes 1960 en we moeten zeggen, dat ze bijzon der flatteren. Ten minste de nieuwe hoed jes, waarmee Toon Smit de lente tegemoet wil treden. In de winter is het zo, dat de vrouw haar hoofd bedekt, omdat ze het niet koud wil hebben. De vrouw, die zich echter met een zomerhoedje tooit, doet dat meestal omdat ze weet dat ze er dan gekleed, sportief, frivool of in welke stem ming dan ook uit wil zien. Er is keuze genoeg en de grootte va rieert van klein tot zeer volumineus, hoe wel de groteske hooggevormde hoeden wel het merendeel van de collectie vormen. Het zijn vaak lichtgewicht hoedjes en de bol is zo hoog, dat ze de hoogopgemaakte kapsels niet plat zal drukken. De materialen zijn licht en luchtig en een hoed van doorschijnend stro kan rustig hoog en diep zijn, zonder een zwaar effect te maken. Er is een nieuw soort wit kan ten stro, dat in biesjes tegen elkaar ge naaid wordt en door een hoge bolver- werking van Toon Smit een van de mooi ste zomerhoedjes uit zijn collectie werd. Het dunne sisal stro laat zich steeds zeer prettig tot grote hoeden verwerken; de over het algemeen diepe rand, die de ogen juist vrij laat, flatteert bijna iedere, vrouw vooral de wat grotere. Voor de wat oude re vrouw zijn de kleine gedrappeerde hoedjes ideaal. Voor haar is het belang rijk, dat er wat haar tevoorschijn komt en wanneer er een hoedje van zijden tule of hele fijne jersey als het ware om haar kapsel gedrapeerd ligt, verhoogt dit haar charme bijzonder. Zelfs de matelot en de zg. chasseurs za- Een diepe hoed van ivit kanten stro in banden tegen elkaar genaaid. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Lichte muz en reportages. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. (9.35—9.40 Waterstanden). VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land-en tuinbouw- meöed. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Orgelspel en zang. 13.00 Nieuws en tentoonstellingsagenda. 13.20 Lichte muz. 13.45 Gesproken portret. 14.00 .leugdcóncert. 14.45 Volksliedjes en -dansen. 15.00 Voor de jeugd. 17.00 Hammondorgelspel. 17.20 Lichte muz. 17.50 Regeringsuitz.: Jeugduitzend. Corjalen op Suriname's rivieren, door C. Butner. 18.00 Nieuws en comment. 18.20 Act. 18.30 Gram. 1!,\00 Voor de kleuters. 19.10 De Christen in de veranderende samenleving, lezing. 19.25 VARA- Varia. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.20 Drie vrouwen, hoorsp. 21.05 Cabaretprogr. 21.30 Jazzmuz. 21.45 De vrouw in het gareel, discussie. 22.05 In duplo, klankb. 22.30 Nieuws. 22.40 Lichte muz. 22.55 Sportreport. 23.05 Tussen mens en nevelvlek, lezing. 23.20 Dis cussie. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00—24.00 NCRV. Een woord voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.ber. 7.10 Gram. 7.30 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Dombey Zoon. hoorsp. 12.30 Land- en tuinb.mcded. 12.33 Lichte muziek. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Met. PIT op pad. 13.25 Pianoduo. 13.55 Gram. 14.20 Oratoriumfragmenten. 15.30 Kamermuz. 16.00 Voor de jeugd. 17.20 Piano- muz. met comm. 17.40 Beursber. 17.45 Promcnade- crk. en radiokoor. 18.15 De politieke bewustwor ding van de jonge volkeren, lezing. 18.30 Leger des Heilskwartier. 18.45 Boekbespr. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af. praatje. 19.15 Pianospel. 19.30 Radiokrant. 19.50 Gram. 20.00 Passiestonde. 20.40 Omr.ork. en solist. 21.45 Gram. 22.00 Lichte muz. 22.30 Nieuws. 22.40 Zaalsport- uitslagen. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Militaire kapel. 23.30 Nieuwe gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws en weerber. (Om 13.15 Rep. wielerwed strijden). 14.00 Schoolradio. 14.45 Bulgaarse muz. 16.00 Koersen. 16.06 Engelse les. 16.21 Gram. 16.30 Rep. wielerwedstr. en ork.conc. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.10 Bazuinrecital. 17.50 Boekbespr. 18.00 Lekenmoraal en filosofie. 18.20 Voor de sol daten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Akademie der diskofielen. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws en weerbericht. 22.15 Lezing. 22,25 Gram. 22.45 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. 20.20 Gevar. piogr. 20.45 Filmdocumentaire. 21.0022.40 Film. VOOR WOENSDAG VARA: 17.00 Voor de kinderen, NTS: 17.30 Int. jeugdiourn. NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. NCRV: 20.20 Kunstrubr. 20.50 Gevar. programma. 21.35 Nieuwe gram. 22.05 Avondwfjding. Apart hoedje met. kleine wapperende rode veertjes gedrapeerd. gen we in verhoogde uitvoering en dan meestal gegarneerd met bandjes en veer tjes in diverse tinten. Met een gevlochten band glanzend stro waren pracht combinaties te bereiken. zo- als een model in groen blauw bewees. Zeer gewaagd, maar misschien daarom juist at tractief was een rood veren hoedje, ge vormd van een band van anderhalve me ter, waar de veertjes naast elkaar op wa ren geplakt en gevormd op een klein rond bolletje. Het geheel maakte een opvallen de en beweeglijke indruk en was een be wijs van de veelzijdigheid en originaliteit van Toon Smit. Katy (Van onze correspondent in Londen) Nu de kans bestaat dat het project voor een spoorwegtunnel onder het Engelse ka naal dat reeds bijna een eeuw oud is, zal worden verwezenlijkt is het fascinerend kennis te nemen van de mogelijkheden. De heer Cameron van de Britse transport commissie, die de opperleiding heeft van de genationaliseerde Britse spoorwegen, heeft hierover in een lezing een boekje open gedaan. Volgens hem zal de tunnel door het toenemende luchtvervoer niet overbodig worden. Integendeel, voor mas saal vervoer, speciaal van auto's en goe deren blijft men op de spoorwegen aan gewezen. Een vliegtuig kan ten hoogste zes auto's vervoeren, terwijl een dubbel- dekstrein er driehonderd kan meenemen. Over een afstand van 400 kilometer zou- Op 1 juni zal het Bio-herstellingsoord voor mXndervalide kinderen te Arnhem of ficieel worden geopend. De stichting „Bio- vakantieoord" heeft dan behalve de be kende kinderkolonie „Russenduin" in Ber gen aan Zee voor zwakke kinderen ook een m.eer moderne geoutilleerd herstel lingsoord voor motorisch gestoorde kinde ren in exploitatie. Op een twintig ha. groot terrein, even buiten de stad Arnhem, zijn zes pavil joens, elk voor twaalf kinderen, verrezen benevens een hoofdgebouw voor de vele personeelsleden en de centrale keuken, een sportgebouw met een overdekt, aan de moderne therapie aangepast zwembad en een centraal ketelhuis. De kosten van dit. complex bedragen ruim drie miljoen gulden. Dit kapitaal is het. gehele vermo gen van de stichting, bijeen gebracht met de overal in den lande bekende bioscoop collecties. De eerste twaalf kinderen zijn intussen in het herstellingsoord ondergebracht, te zamen met de speciaal opgeleide verzorg sters. In de nabijheid zal binnenkort een Mytylschool worden gebouwd, die mede bestemd is voor kinderen uit Arnhem en omgeving. Men hoopt tezijnertijd nog vier pavil joens aan de zes toe te voegen, zodat in dit Bio-oord totaal circa 120 kinderen, elk voor tenminste drie maanden, kunnen worden verzorgd. Advertentie van rheumatiek, spit, ischias-, hoofd- en zenuwpijnen. Neemt daarvoor Togal. het middel bij uitnemendheid, dat kan baten, waar andere falen. Togal zuivert de nieren en is veilig voor hart en maag. Bij apotheek en drogist 0.95, 2.40, 8.88. den passagiers sneller en comfortabeler per trein kunnen reizen dan per vliegtuig. De heer Cameron heeft de afgelopen twee jaar met zijn collega's van de Franse spoorwegen reeds een dienstregeling tus sen Londen en Parijs uitgewerkt, welke afstand door de modernste exprestreinen via de tunnel in vier uur twintig minuten zou worden afgelegd. 45. Elke morgen, tegen schooltijd, kwamen Rom en Mioe het huis uit; de een wachtte altijd op de ander, want ze gingen samen naar school. R<fm, als 'n echte heer, die weet hoe het hoort, droeg natuurlijk Mioe's schooltas. En onderweg bespraken ze alvast wat ze na schooltijd zouden gaan doen. Want. op school vonden ze 't prettig, maar het leukst is toch de'vrije tijd na de school, niet? En zo slapte ons tweetal eensgezind schoolwaarts. vz. Enige buitenlandse jour nalisten, die een excursie door New York maakten, namen enige tijd geleden een interessante proef. Zij stelden zich op in een van de straten van deze gigan tische stad en vroegen iedere voorbijganger waar hij woonde. De resultaten van dit bliksemonderzoek waren merkwaardig. De ondervraagden kwamen uit Arizona, Texas en Kansas; er waren kooplui uit Nieuw Zeeland, stewardessen van de Air France, een schoen poetser uit Chicago, een Hongaars violist, een Ita liaanse ijsventer, een boer uit Mexico, een bierbrou wer uit Milwaukee, een reder uit de Levant en zee lieden uit Noorwegen. Het was voor deze journalisten een vreemde ervaring, die echter in overeenstemming was met de werkelijkheid. In New York vindt men namelijk geen New Yorkers. Mensen in New York ko men daar alleen om dollars te verdienen, maar wonen doen ze ergens anders. New York, zo zeggen de Amerikanen, is geen stad om in te wonen. Het is een enorme steenmassa, waarin men zich vaak meer verloren voelt dan in de Sahara. Met uitzondering van Central Park vindt men er vrijwel nergens een nlaats waar men behoorlijk lucht in kan ademen. De atmosfeer bestaat er zo zeggen de Amerikanen cy nisch uit een mengsel van benzinestank en de geur van «popcorn.,(gepofte mais). Naar T^ety York gaat men om een carrière te beginnen, om geld uit te geven of toneelstukken te zien, om relaties te ont moeten en transacties af te sluiten en om geld te ver dienen. Waar de New Yorkers dan wónen? In een stad die lijkt op wat bij ons de randstad Holland genoemd wordt. Maar dan op heel wat groter schaal. Langs de oostkust van het Ameri kaanse continent zijn de Amerikanen neergestreken in huisjes en huizen die niet meer dan één verdie ping tellen en die een tuin tje vóór, en liefst een grote tuin achter hebben. En in de toekomst zo heb ben planologen uitgerekend zal deze stad zich nog wel enigszins uitbreiden. De Amerikaanse stad van de toekomst zal zich uitstrek ken over een lengte van niet minder dan 800 kilo meter langs de oostkust, ongeveer tussen Boston en Washington. De planologen hebben zich enthousiast op dit nieuwe onderwerp ge worpen. Ze hebben zich uitgesloofd in het maken van plannen en bekend ge maakt dat de grootste stedengordel. die ooit zal ontstaan, zich zal uitstrek ken tussen New York en St. Louis aan de Missis sippi. De stad zal dan ook ongeveer 2500 kilometer lang worden Wegenbouw De redenen, die de New Yorker zijn stad hebben doen ontvluchten, zijn in de eerste plaats het op gang komen van het we genbouwprogramma. Bijna iedere Amerikaan bezit 'n auto, en nu hij met die auto dus gemakkelijk zijn werk kan bereiken, ziet hij er geen heil meer in, in de stad te blijven wonen. Verder is de werktijd van ••Invloed. In Amerika is men bijna -aan een veértig- urige werkweek toe, en deze werkweek zal in de nabije toekomst nog wel korter worden. De Ameri kaan heeft dus veel vrije tijd en die vrije tijd wil hij buiten doorbrengen. En tenslotte is het door de Zo zullen Amerikaanse su permarkten van de toe komstige reuzesteden er uitzien. Een enorm rond parkeerterrein met plaats voor 12.000 auto's en daar omheen de geweldige winkels. krankzinnige hoge grond prijzen bijna onmogelijk geworden in New York te wonen. Daarom trokken in de laatste vijfentwintig jaar niet minder dan veertig miljoen mensen in Ame rika naar het platteland. In 1975, zo hebben de sta tistieken uitgewezen, zullen 60 van de 100 burgers van de Verenigde Staten in de nieuwe gigantische „land schapssteden" wonen. Het is duidelijk, dat voor dergelijke reuzesteden be paalde voorzieningen nodig zijn. Ook hiervoor hebben de Amerikaanse planologen reeds een oplossing gevon den. Ze hebben reeds be staande supermarkten een voudig vergroot. In de toekomst zal het dan ook zo zijn, dat de inwoner van zulk een reuzestad met zijn auto rijdt naar een par keergelegenheid voor 12.000 auto's. Vervolgens loopt hij dan naar de enorme win kels, die in cirkelvorm rond het parkeerterrein zijn gebouwd. In de win kels vindt hij alles wat hij nodig heeft. Hij kan er lucifers kopen, maar ook een vliegtuig; zijn auto in ruilen, maar tegelijkertijd ook postzegels kopen en een arts raadplegen, of ook passage boeken voor éen overtocht - naar Europa. Van zulke supermarkten heeft men drie soorten ontworpen, namelijk die met een capaciteit tot 20.000 mensen, die voor 20.000 tot 100.000 mensen en die voor 100.000 tot 250.000. Directeur onderwijsmuseum. De ge meenteraad van Den Haag heeft tot directeur van het museum voor het on derwijs benoemd dr. C. P. J. van Rijsinge, directeur van een gemeentelijke H.B.S. te Utrecht. 14) Er brak gelach uit. Henderson haalde diep en duide lijk hoorbaar adem. als iemand, die plotseling ergens een felle pijn voelt. Ja, hij heeft er een verloren, zei een van de detec tives in een poging om geestig te zijn. De kelner zag dat hij succes had gehad met zijn op merking en boog verlegen het hoofd, maar hij had er kennelijk geen idee van wat nu wel zo grappig was geweest. Met een vermoeide, verslagen en wanhopige stem zei Henderson: U schoof voor haar de stoel naar achteren, u open de de menukaart en bood haar die aan. Hij klopte enkele keren met de knokkels van zijn rech terhand op zijn hoofd. Ik zag u dat allemaal doen, maar nee, u zag haar niet. De kelner begon met een opgewonden Oosteuropese woordenvloed en wijdse gebaren te protesteren, doch zonder de minste rancune. Ik schuif een stoel naar achteren, ja, als er een dame is om dat voor te doen. Maar als er geen dame is, hoe kan ik dan een stoel naar achteren schuiven? Ik schuif toch geen stoel opzij om de lucht erop te la ten zitten? Als er geen gezicht is, dan denkt u zeker dat ik mijn portefeuille maar open hoef te maken om er een gezicht uit tc halen. Burgess onderbrak hem. Vertelt u het ons maar, niet hem. Hij is in voor lopige hechtenis. Hij voegde zich bereidwillig naar Burgess' wensen door slechts zijn hoofd om te draaien. Hij gaf me een fooi voor anderhalf. Hoe kan er dan een dame bij hem zijn geweest? U denkt toch niet dat ik vandaag vriendelijk tegen hem ben als hij hier gisteren met een dame is geweest en slechts een fooi voor anderhalf heeft gegeven? Zijn ogen begonnen met een Slavisch vuur te branden. Zelfs de gedachte eraan scheen hem al furieus te maken. Denkt u dat ik zo iets dadelijk weer vergeet? Ik zou dat weken lang onthouden! Ha! U gelooft toch niet, dat ik hem zou vragen gauw weer eens terug te komen, als hij zo iets had gedaan? Ha! Hij snoof vervaarlijk. Wat is een fooi voor anderhalf? vroeg Burgess nieuwsgierig. Voor één gast is het dertig cent, voor twee zestig. Hij gaf vijf en veertig, een fooi voor anderhalf. Kunt u geen vijf en veertig cent van twee men sen krijgen? Nóóit!, zei hij met veel aplomb. Als ik dat krijg, doe ik dit. Hij pakte een imaginair presenteerblaadje van de ta fel op en hield zijn vingers met een minachtend gebaar omhoog, als was dat blaadje vuil en vies. Hij werp een onheilspellende blik op zijn imaginaire klant, in dit ge val Henderson, en hield die blik zó lang aan, totdat de klant bij wijze van spreken in elkaar moest schrom pelen. Zijn dikke onderlip krulde zich verachtelijk. Ik zeg dan: „Dank u, mijnheer. Dank u zeer, mijn heer. Dank u bijzonder veel, mijnheer. Bent u er ze ker van, dat u dit missen kunt?" Als er een dame bij hem is, voelt hij zich door de grond zinken en doet er dan nog wat bij. Ik zou het in ieder geval wél gedaan hebben, zei Burgess. Hij draaide zich naar Henderson om. Hoeveel fooi heeft u gegeven, Henderson? Henderson's antwoord klonk zwakjes en toonloos. Hij heeft het al gezegd: vijf en veertig cent. Nog één ding, zei Burgess, om de hele zaak af te ronden. Ik zou graag de nota van gisteravond willen zien. Die worden toch wel bewaard? De gérant heeft die. Dat zult u aan hem moeten vragen. Op het gezicht van de kelner verscheen een uitdruk king van tevredenheid, alsof hij er zeker van was dat zijn waarheidsliefde nu bevestigd zou worden. De gérant kwam er al mee aanlopen. Ze werdén in kleine stapeltjes bijeen gehouden door een klem. Dag bij dag, zodat de gérant aan het einde van de maand snel een overzicht had. Ze vonden het direct. „Tafel 24Kelner 31 table d'hote2.25". Met een zwak paarskleurig stempel was er „Betaald20 mei" overheen gedrukt. Er waren nog maar twee andere nota's voor tafel 24 in het stapeltje van die dag. Op het ene bonnetje stond „1 thee0,75", het andere had betrekking op een diner voor vier personen. Dit gezelschap was kennelijk laat gekomen, vlak voor het sluitingsuur. Ze moesten hem helpen bij het instappen. Zijn benen leken wel verlamd. Opnieuw gleden als in een droom huizen en straten voorbij, schaduwen op een matgla zen ruit. Plotseling barstte hij uit: Ze liegen... ze willen me om zeep helpen, alle maal! Heb ik hun ooit iets gedaan? Nee, nooit, nóóit! De show was aan de gang. Nu en dan drongen flarden muziek, applaus en gelach door tot in het kantoortje. De bedrijfsleider zat achter zijn bureau. De zaken gingen goed en hij trachtte er zo minzaam mogelijk uit te zien. Hij keek vergenoegd van de een naar de ander, genoot van zijn sigaar en leunde op zijn gemak achterover in de grote draaistoel. Er bestaat geen twijfel aan. dat voor de twee plaatsen werd betaald, zei de bedrijfsleider hoffelijk. Maar ik kan u verzekeren, dat er niemand in het gezelschap van mijnheer was... Hij zweeg plotseling en schoot naar voren. Pas op! Hij wordt ziek. Breng hem zo gauw moge lijk weg. Ik wil hier geen herrie tijdens de voorstelling. Ze openden de deur en Henderson strompelde erheen. Hij werd zwaar ondersteund en hing ver voorover. Zwakjes drong een refrein tot in de hal door: Chica chica boom boom Chica chica boom boom.... Ach, hou ermee op, smeekte hij met verstikte stem. Ik kan het niet langer verdragen. Hij liet zich op de achterbank van de politie-auto neer vallen en begon op zijn vingers te bijten. Waarom geeft u uw verzet niet op en geeft u niet toe, dat er géén dame in uw gezelschap was?', zei Bur gess in een poging hem te overreden. U ziet nu wel in, dat dat de zaken veel gemakkelijker zou maken? Tinyfeuilleton.... Henderson trachtte zijn stem in bedwang te houden, maar zij beefde toch enigszins. Weet u wat het gevolg ervan zou zijn, als ik dat zou kunnen doen, zo'n bekentenis afleggen? Mijn gezonde verstand zou langzaam maar zeker wegsijpelen. Ik zou de rest van mijn leven nergens meer zeker van kunnen zijn. Je kunt niet aan een feit, waarvan je weet dat het waar is, dat het écht is, even echt als, alsmijn mijn naam Scott Henderson isHij sloeg zichzelf op het bovenbeen, even echt als mijn eigen been, gaan twijfelen, zonder je geestelijke evenwicht geweld aan te doen. Ze is zes uur lang in mijn gezelschap ge weest. Ik heb haar arm aangeraakt, zó Hij stak zijn hand uit en kneep even in Burgess ge spierde onderarm. Ik heb het geruis van haar kleding gehoord, d e woorden die ze sprak. Ik heb haar parfum geroken, het getik van haar vork en mes op het bord ge hoord, het geschuif van haar stoel, toen ze ging zitten. Ik voelde de taxi even bewegen, toen ze uit stapte. Waar is de drank gebleven, die in haar glas zat toen ze het optilde? Toen ze het neerzette was het leeg. Hij sloeg met gebalde vuist op zijn knie. Drie, vier, vijf keei\ Ze was er, ze was er, ze was er! Hij huilde bijna. En nu wil iedereen me wijs maken, dat ze er niet was De wagen reed intussen weer terug naar het hoofd bureau. En toen zei hij iets, dat tot nu toe slechts weinig ver dachten gezegd hadden, zo het al ooit gezegd was. Het kwam echter uit het diepst van zijn hart en hij meende het. Ik ben bang. Brengt u mij alstublieft terug naar mijn cel. Doe dat, dóé dat! Ik wil muren om mij heen hebben, muren die ik kan betasten en voelen. Dikke, stevige muren, die je niet opzij kunt duwen. Hij beeft, zei één van de mannen. Er klonk verbazing in zijn stem. (Wordt vervolgd) s&S&Mz&L;: „BENT WEEST?" GE- De U DAAR AL EENS (H. K. Assmann, uitg. Spaarnestad) is geen complete reisgids en wordt ook niet als zodanig aangediend, doch geeft een interessante greep uit va kantie-oorden in ons eigen land, beschre ven en geïllustreerd op een prettige en on derhoudende wijze. De illustraties van Frans Piët sluiten uitstekend aan bij de luchtige en onbezorgde tekst, die de va kantiesfeer helpt bevorderen. Een boekje om mee te nemen op zwerftochten door ons land. als aanvulling van de gewone uit rusting aan geografische en andere gege vens. „MET ITALIAANS IN MIJN RUGZAK (S. Pisani-Damen, uitg. De Spaarnesta). De serie conversatiegidsen van deze uit geefster is met dit Italiaanse gidsje uit gebreid en, naar ons voorkomt, verrijkt. Het is een modern en doelmatig werkje, dat een niet te brede maar ook niet te ma gere basis geeft voor het nut, dat men in het algemeen van dergelijke „taalconfec- tiepakjes" verwacht. Het belooft geen gou den bergen zoals „Italiaans in een week' doch blijkt ontsproten aan zorgvuldig overwegingen van „hoe" en „waarom": een beperkte yuoordenschai, een elementaire grammatica en een verzameling pasklare en bruikbaren zinnen, uitdrukkingen en sa- meyistellingen, om de gebruiker niet hele maal met de mond vol tanden te doen staan „OORLOGSVLIEGER" door Antoine de Saint-Exupéry, uitgegeven door Ad Don ker in Rotterdam en „NACHTVLUCHT", eveneens door Antoine de Saint Exupéry, uitgegeven door Andries Blitz in Laren. Kort na elkaar zijn twee door A. Viruly vertaalde boeken van de beroemde Fran se vlieger-schrijver-filosoof bij twee ver schillende Nederlandse uitgevers heruit gegeven. Het is zeker een goede gedach te geweest deze briljante brokjes Franse litteratuur nog eens in een goede Neder landse vertaling het licht te doen zien: „Nachtvlucht", de beklemmende vertel ling van de laatste vlucht van een post- vlieger over de Andes in Zuid-Amerika met de fenomenale karaktertekening van Riviére, de ondanks zichzelve keiharde directeur van de luchtlijn; „Oorlogsvlie ger" de diepmenselijke schildering van het leven in groep 2/33, een Franse lucht- machtgevechtsgroep, die als hopeloze taak krijgt opgegeven de Duitse Luftwaffe in 1940 een verovering van het luchtruim te beletten. Met dit werk heeft Saint Exupéry een dichterlijk-filosofische rechtvaardiging gegeven van de strijd van een in wezen vredelievend mens. Een dichterlijk ver haal waarin de waarden van beschaving en cultuur, naast een doordringende zelf analyse een rol spelen, zonder pathetisch te worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 11