Exposities in Amsterdam
Landbouwschap dringt aan
op afsluiting Lauwerszee
»compleet«
Minister Korthals: Rechten van
Eilandsraad niet beknot
PINDAKAAS
Jeugd en Muziek in Haarlem
Groningen krijgt
cultuurcentrum
De negen Muzen
5
't helpt en...
•t is lekker
Kosten f 15,2 miljoen
Confectiefabriek door
brand verwoest
io vitaminen 12 mineralen.
N.V. PHILIPS-DUPHAR
Curaqao's bestuursproblemen
in kwaliteit de BAAS
Drie jonge Haarlemse
abstracten
Eerste 50 Starfighters
kosten 310 miljoen
Pater C. J. J. T. Kolfschoten
overleden
Vreemde procedure
met motie-Lucas
„Bmsil" in Willemstad
Acteur voor hof
Vonnis van Haarlemse
rechtbank bevestigd
Kerkelijk Nieuws
DINSDAG 15 MAART 1960
TOT 24 MAART EXPOSEERT bij de kunsthandel Santee Landweer te Amsterdam
de schilder Tonny Buytendijk. Buytendijk moge door het aantal zijner jaren mis
schien geen jongere meer genoemd worden, zijn werk is van een jeugdige allure,
een allure die mij zeker voor zijn tekeningen en litho's inneemt. Door ouder, veel
ouder werk van Buytendijk weet ik dat hij zijn bevrijdende wijze van uitdrukken
heeft moeten verwinnen. En daar wil ik hem geluk mee wensen. Temeer omdat ik
in zijn schilderijen een zekere overspanning voel, die misschien verklaard zou kunnen
worden uit een angst terug te vallen in een zekere geremdheid, die deze ernstige
man in zijn ontwikkeling heeft dwars gezeten. Zijn schilderijen zijn me iets te
bruut. Om sterk van kleur te zijn heeft men niet per se overal even felle kleuren
nodig. Te gelijke dosering van kleuren doet er de werking van verzwakken. Waar
Buytendijk soms met zijn werk wel even in de buurt zit van een Diederen valt een
vergelijken in het nadeel van hem uit. Mij werd die vergelijking gemakkelijk ge
maakt door het feit dat ik van beide schilders het onderwerp „boomtoppen" nu zag.
Buytendijk roept ook verder enig vergelijken op. Men denkt aan Benner, van wie hij
het niet verliest, men denkt aan Lataster en voelt mogelijk meer contact met Buyten
dijk. Ik kan me niet onttrekken aan het gevoel dat Buytendijk iets wil zijn naast
de andere genoemden en hij aan geloof in zichzelf moet winnen om te weten dat
hij zonder het bestaan van die anderen wel iets is. Zijn tekeningen en litho's bewijzen
dat voor mij. En trouwens toch ook enkele schilderijen. Wat betreft dosering van
kleur is bijvoorbeeld dat van sleepboten en dokken een der beste zaken.
EEN HEEL SLECHT voorbeeld van
kleurdosering is wel de houtsnede „Veel
stemmig als een koor" van Frits Harnest
een Duitser van wiens grafische werk en
enkele collages het prentenkabinet van
het Stedelijk Museum een tentoonstelling
maakte. De titel klinkt als een slechte ver
dediging van een mislukt werkstuk en ge
tuigt van weinig muzikaliteit dacht ik. In
ieder geval kan Harnest wel beter, gezien
zijn andere werk, dat men met het ge
noemde tot 21 maart bekijken kan. Har
nest heeft gewerkt in de sfeer van het Duit
se expressionisme, maar naar tempera
ment is hij toch niet een expressionist te
noemen. Hoewel vele zaken abstract ge
noemd zouden kunnen worden moest ik
even denken aan onze Wiegers door Har-
nests gevoel voor compositie. Dat laatst
genoemde me overigens meer te vertellen
heeft bleek me bij het bezoek aan Santee
Landweer, waar onder de vele grafiek
ook die van Wiegers goed vertegenwoor-
digd is.
In het Stedelijk Museum is dan verder
een zeer belangrijke expositie te zien. Tot
4 april wordt daar moderne Italiaanse
kunst uit de collectie Estorick vertoond.
Voor zover een en ander ons minder mo
ge bekoren dan geldt nog een historisch
belang. Wij ontmoeten namelijk schilde
rijen van futuristen, die kunstenaars, die
de beweging in beeldende kunst trachtten
te verbeelden. En aan duidelijkheid van
bedoelingen laten verscheidene schilde
rijen niets te wensen over. Ook zien we
hoe Italiaanse schilders in een bezinnen
op een eigen kunst, oude wandschilder
kunst tot voorbeeld namen. We mogen
dankbaar zijn voor het vertonen van te
keningen van Modigliani, die hier toch
niet zo veelvuldig te zien waren.
We zien hier verscheidene Severini's
van verschillende schakering. We ontmoe
ten weer eens stilleventjes van de fijnzin
nige Morandi. Hoe lang is het al weer ge
leden dat we diens werk hier zagen? Het
weerzien van werk van Campigli viel dooi
de keuze van het hier geëxposeerde geluk
kig mee. Diens laatste eigen tentoonstel
ling, nu ook al weer jaren geleden, gaf
toch aanleiding tot bezorgdheid over Cam-
pigli's verdere ontwikkeling. Nu leert
men weer dat een kunstenaar toch door
zijn beste werk mag gelden. Voor vele be
zoekers kan nieuw zijn het werk van Fili-
po de Pisis, een te Parijs en in zijn land
bekende figuur, die in de 18e eeuw be
staande waarden weer levend wist te ma
ken. Het de Italianen goed liggende rea
lisme (denk aan de films) is vertegen
woordigd in werk van Renato Guttoso en
als men wil in dat van Medardo Rosso.
Ik geloof verder niet veel beter te kunnen
doen dan het noemen van enkele beken
de namen als bewijs van de belangrijk
heid van deze tentoonstelling. Russolo,
Boccioni, Cososati, Sironi, De Chirico, Car-
ra en de beeldhouwers Manzu, Marini,
Advertentie
De gemeenteraad van Groningen heeft
maandagavond B. en W. met algemene
stemmen gemachtigd, tot. de bouw van een
cultuurcentrum in het hart van de stad.
De kosten van de bouw en inrichting wor
den geraamd op 15.200.000 gulden. Het ge
bouwencomplex is ontworpen door de ar
chitect prof. M. Duintjer te Amsterdam,
die in 1954 hiervoor een schetsplan maakte.
Het cultuurcentrum zal o.m. bevatten een
concertzaal (1300 plaatsen), een kleine
zaal (500 plaatsen) die gebruikt kan wor
den voor amateurtoneel, ballet, kamermu
ziek en film, ruimten voor administratie,
een grote garderobehal, een foyer, expo
sitie- en ontvangstzaaltjes, een fietsenstal
ling in de kelder, een café-restaurant,
kleedruimten, artistenfoyers, een repetitie
lokaal voor de Groninger Orkestvereni
ging en een muziekarchief. De ingang komt
aan het Martinikerkhof. Overwogen wordt
nog, of het mogelijk is enige ruimten ter
beschikking te geven aan de Regionale
Omroep Noord-oost.
Het gebouw zal worden uitgevoerd in
een betonskelet met stalen gevels.
Martini en Gréco waarborgen dat. Dat ik
het hierbij laat moet zijn verontschuldi
ging vinden in het feit dat in Amsterdam
te veel vertoond wordt, dat eveneens ge
noemd moet worden.
We hebben bij Espace kennis kunnen
maken met het werk van de in Amerika
gevestigde Nederlander Joop Sanders. Tot
4 april is hij in het Stedelijk Museum ver
tegenwoordigd met werk uit meer ver
schillende jaren dan bij Espace, waar ik
getroffen werd door een zekere kracht,
die me nu in de latere jaren afgenomen
lijkt. Maar men exposeert te veel van San
ders, die als zo vele schilders van van
daag niet altijd even geïnspireerd produ
ceert. Erkennen moet ik dat enig geweld,
soms indrukwekkend geweid plaats maak
te voor een zekere lyriek. Herhaling ver
wekte toch een gevoel van leegheid. Meer
durf ik een verdere kennismaking aan te
bevelen met Shinkichi Tajiri, wiens me
talen plastieken men ook bij Espace ont
moeten mocht. Is het het ambachtelijke
van zijn arbeid, dat hem fris en boeiend
in zijn werk houdt? Ik weet niet of ik ver
schillende van zijn zaken planten mag
noemen, maar zij boeien mij als zodanig.
In zijn werk groeit de natuur op onverge
lijkbare wijze. Ook tot 4 maart is zijn ge
raffineerd ingerichte expositie te zien.
HET WANDELEN door de andere za
len van het museum was me dit keer weel
een groot plezier. Ik ontmoette daarbij een
mij onbekende schets in olieverf naar een
landschap van Monet. Ik ontmoette ook
een meer merkwaardig, op een oude ver
bruinde foto gelijkend portret van Redon.
Maakten de bevredigende ervaringen
het dat ik de expositie van de Onafhanke
lijker. in de Nieuwe Vleugel in den beginne
toch nog even als een verrassing onder
vond? Men wenst de jongere kunstenaar
zijn springplank en het blijkt dat de On-
afhankelijken toch nog iets van die func
tie bewaard hebben. Opvallend was overi
gens de voorkeur voor gouache, die dan
meer de indruk van banale dekverf gaf.
Bij „De Brug", ook tot 28 maart expose
rend hinderde dat wat minder. Men ont
moet ook hier een en ander dat even be
keken mag worden. Het was echter weer
Boot, die me met zijn werk dwong deze
tentoonstelling te vermelden. Maks, even
trouw als Boot deed me dat voor de On-
afhankelijken. Ter gelegenheid van diens
bereiken van de leeftijd van 80 jaar gun
de men Jan Visser op de expositie van
De Brug een hele wand.
Bij Magdalene Sothmann exposeert R.
Frankot, wiens werk weer geducht geëvo
lueerd blijkt. Toen ik jaren geleden met
Frankots werk kennis maakte schilderde
hij wel portretten, of, als men wil kop
pen. Zijn werk had toen iets naïef-primi-
tiefs en ontroerde daarmee wel. Bepaald
gekund was het niet. Sindsdien en tot nu
toe zag ik van Frankot wel de mensfiguur
verwerkt in meer omvattende onderwer
pen, maar koppen ontmoette ik niet. Nu
zijn ze er dan weer en ik kan maar niet
ontkomen aan het gevoel dat Frankot dit
onderwerp weer aangepakt heeft omdat
het lijkt te kunnen op de manier van Ap
pel. Mij maken die onderwerpen een
beetje kopschuw, zoals ook verschillende
andere zaken op deze expositie. Frankot
schildert nu ook heel erg dik en ik zag
een bepaalde plek verf al barsten. Een
schilderij, Stilleven 1 genoemd, getuigt
van de smaak, die Frankot voorheen zo
aan de dag was gaan leggen. Beslist mooi
van sterke kleur is mij ook een kinderkop.
Maar verder? (Tot 27 maart).
Bob Bui/s
Russische royalties. De Britse auteur
W. Somerset Maugham, zal van de Sovjet-
Unie zijn auteursrechten uitbetaald krijgen
voor zijn in Rusland uitgegeven werken.
Tot dusver was de Sovjet-Unie alleen be
reid royalties te betalen aan auteurs die
bereid waren het geld in Rusland uit te
geven. Aangezien de oplage van een boek
in de Sovjetunie soms wel in de 150.000.000
exemplaren loopt, vergeleken bij een totaal
van 12 tot 20 miljoen exemplaren in de
gehele westelijke wereld (de V.S. en Cana
da inbegrepen), kan Somerset Maugham
een „aanzienlijke som gelds" verwachten,
aldus de woordvoerder.
Catalogus. De National Art Gallery
in Londen heeft een nieuwe catalogus ge
vormd van de Nederlandse schilderijen in
zijn collectie. De catalogus, welke werd
opgesteld door een van de vice-curatoren
van het museum, Neil Maclaren, is een
aanvulling op de twee bestaande boeken
met reprodukties van het Nederlands be
zit. De collectie omvat negentien, en ver
moedelijk eenentwintig, werken van Rem
brandt. Recente aankopen als Isaias van
De Velde's „Winterlandschap" uit 1623,
hebben gapingen in de verzameling Neder
landse werken van de National Art Gal
lery opgevuld.
Vlaamse week te Delft. De tentoon
stelling van handschriften, documenten,
foto's en karikaturen van Vlaamse en
Nederlandse auteurs, welke ter gelegen
heid van de Boekenweek 1960 door het
litterair genootschap „Kentering" wordt
gehouden in het rijksmuseum „Huis Lam
bert van Meerten" te Delft, wordt maandag
28 maart geopend. Op dinsdag 29 maart
houdt Karei Jonckheere een lezing over
„De toenadering noord-zuid".
Gaudeamus kwartet. Op maandag
28 maart zal het Gaudeamus kwartet (het
ensemble van de stichting Gaudeamus te
Bilthoven, bestaande uit Jos Verkoeyer,,
viool, Jan Brejaart, viool, Jan van der
Velde, altviool en Joop Vogtschmidt, cello)
voor Frans publiek optreden in het „In-
stitut Néerlandais" te Parijs. Uitgevoerd
wordt onder meer „Beatrijs" van Boutens,
in de Franse vertaling van de, in 1957
overleden, Belgische dichter André Priem.
„Beatrijs" zal door de bekende Franse ac
trice Marie Rose Carlie worden voorge
dragen. De muzikale bewerking voor
strijkkwartet en dameskoor is van de
Franse componisten Michel en Annette
Garcin. De muziek, geschreven in opdracht
van het Institut Néerlandais, zal door het
Gaudeamus kwartet en leden van de Cho
rale Philippe Caillard, uitgevoerd worden.
Een felle uitslaande brand heeft gister
avond in twee uur tijds een confectiefa
briek te Paterswolde geheel vernield en
een aangrenzend café ernstige brand- en
waterschade berokkend.
Een harde wind wakkerde de vlammen
aan, die voedsel vonden in de textielvoor-
raden. De brandweer bestreed de vuurzee
met zes stralen, maar men kon niet ver
hinderen dat het atelier nagenoeg geheel
uitbrandde.
De schade is aanzienlijk. Naar de oor
zaak van de brand, die in het atelier is
ontstaan, wordt een onderzoek ingesteld.
In het confectiebedrijf vonden 40 perso
nen werk.
Advertentie
dohyfral
De ideale gezondheidsdragee voor U
en Uw gezin! Flacon met 100 dragees f4.20
In een nota aan de Tweede Kamer geeft
minister Korthals nader inlichtingen om
trent de maatregel van rijksbestuur, die is
genomen om het bestuursvacuum van het
eiland Curagao te beëindigen.
Deze maatregel, zo zegt de bewinds
man, is genomen op verzoek van de Antil
liaanse regering en op grond van het be
paalde artikel 93 van de staatsregeling van
de Nederlandse Antillen. De maatregel
omvat het tijdelijk opdragen van bevoegd
heden en verplichtingen van het bestuurs
college (B. en W.) aan de gezaghebber
(burgemeester) Gorsira. De bevoegdhe
den van de Eilandsraad (gemeenteraad)
zijn onverlet gelaten, zulks op grond van
de navolgende overwegingen:
1. De leden van de Eilandsraad zijn dooi
de bevolking van Curagao op de voet van
algemeen kiesrecht gekozen. In het demo
cratisch bestel heeft de burgerij er aan
spraak op, dat aan de vertrouwensman
nen, die zij in de raad heeft gekozen, niet
zonder noodzaak de uitoefening van hun
rechten onmogelijk wordt gemaakt.
2. Deze noodzaak werd niet aanwezig
geacht, omdat te verwachten was dat- de den, die werkelijk aan de beraadslagingen
huidige gezaghebber met de Eilandsraad
zou kunnen samenwerken.
3. Uitschakeling van de Eilandsraad zou
de oppositie de gelegenheid hebben ontno
men, zich over eilandszaken uit te spreken.
4. Het onverlet laten van de bevoegdhe
den van de Eilandsraad brengt mee, dat
de gezaghebber len aanzien van aangele
genheden, die niet tot het dagelijks bestuur
behoren en niet in de eilandenregeling of
Advertentie
enige andere wettelijke regeling aan het
bestuurscollege zijn opgedragen, de be
sluiten van de Eilandsraad in acht heeft te
nemen. Voorts blijft de gezaghebber voor
zijn beleid (het dagelijks bestuur betref
fende) verantwoording verschuldigd aan
de Eilandsraad.
Het is juist, dat de oppositie in de
Eilandsraad van CuragaO zich tot de rijks
regering heeft gewend met het verzoek,
nieuwe verkiezingen te doen houden. Naar
de mening van de regering van het Konink
rijk werd een dergelijke stap, die ontbin
ding van de raad impliceert, niet raad
zaam geacht, aangezien de raad volgens
de Eilandenregeling voor vier jaren is ge
kozen en op deze bepaling niet onnodig in
breuk behoort te worden gemaakt. Nood
zaak daartoe bestond niet, omdat, gelijk
boven gezegd, niets erop wees, dat de
Eilandsraad niet met de gezaghebber zou
kunnen samenwerken.
Oppositie liep weg
WILLEMSTAD (ANP) De Eilands
raad van Curagao heeft in zijn laatste ver
gadering besloten, dat alleen die raadsle-
Het was even zoeken naar de Kunstzaal
Vomitif aan de Hendrik Roozenlaan 53 te
Overveen bij het eindpunt van lijn 4
Kunstzaal Vomitif is dan ook met zeer
bescheiden middelen wat opgeknapt ka
mertje van een vermoedelijk wel onbe
woonbaar verklaard huisje, dat niet direct
aan genoemde straat ligt. Tot 20 maart
exposeren daar Arnold van Doorn, Nelly
Angevare en Louis Ferron. Zo, hun na
men staan weer in de krant. En waarom
ook eigenlijk niet? Er staan namen in heel
dure tijdschriften over kunst van lieden,
die niet eens zo'n aardig schilderijtje
maakten als Ferron dat deed en het toen
Haarlemmer Hout noemde De structuur
van de verf bij een en ander is eigenlijk
mooier dan de verfplakken van de tegen
woordig zo vereerde Benner. Als ge
noemde drie jongelieden in een heel dure
kunstzaal exposeerden en zichzelf maar
niet lieten zien, zou hun expositie best een
heel aardige pers hebben kunnen krij
gen. Ik vind ze trouwens veel te aardig
om iets lelijks te zeggen. Eigenlijk ben ik
ze dankbaar omdat hun spel een verde
diging is voor mijn wantrouwen in zoveel.
Ik zou alleen willen zeggen: jongens, te
ken eens dat rijtje huisjes, waar je je tijd
nu zit te verdoen, en teken ze goed. Het
wort zo pijnlijk als je rond je veertigste
moet lezen dat je eigenlijk niets kunt.
Bob Buys
Op de muziekavond van „Jeugd en Muziek", die maandagavond in het clubgebouw
op het sportveld aan de Kleverlaan gehouden werd, deelde Frits van Rappard, die
deel uitmaakt van het voorlopige afdelingsbestuur namens dit bestuur mede, dat
thans de gelegenheid was opengesteld om zich als lid te doen inschrijven van de voor
Haarlem en omstreken te vormen afdeling. Het ligt in de bedoeling de oprichting van
deze afdeling in september of oktober van dit jaar in een officiële vergadering te
bevestigen en af te kondigen. Een flink aantal van de jongelui, die maandagavond de
muzikale bijeenkomst bijwoonden gaven zich reeds als lid op en men mag verwachten,
dat nog tal van andere jonge muziekvrienden, die op de voorgaande bijeenkomsten
zich hebben kunnen oriënteren ten aanzien van „Jeugd en Muziek", zich in de
komende maari'den eveneens zullen laten inschrijven, zodat hier met een stevige
afdelingskern kan worden gestart.
Het was geen prettige verrassing te ont
dekken, dat na de laatste bijeenkomst op
15 februari, de piano in het clubgebouw
vervangen was geworden door een instru
ment, dat allang in een of ander museum
een zwijgend bestaan had moeten genieten,
peinzend over voorbije glorieuze dagen.
Het bleek zelfs niet meer in staat de her
innering daaraan te kunnen oproepen, zelfs
niet onder de bekwame handen, die het
bespeelden.
Marguérite Aronds bracht de piano tot
klinken bij een vaardige vertolking van
een deel uit Haydns Pianoconcert in D en
Claartje Hoog probeerde met ontwikkelde
techniek en ritmisch gevoel de moderne
Berendans" van Bela Bartók aan te pas
sen aan het instrument.
Zamirah Sieval had met de violoncellist
Charles Hamburger geen gemakkelijke
taak om met de te lage stemming van de
piano de mooie Elégie van Gabriel Fauré
te vertolken. Maar met een vlot gespeelde
solo-etude van Spoor, nu wel in de nor
male stemming, kon Charles Hamburger
aantonen, hoe goed zijn violoncel kan klin
ken.
Er werd nóg een solo-vertolking op een
strijdinstrument gegeven, namelijk door
Wim van Keulen, die aandacht vroeg voor
twee delen uit een solo-suite voor violon
cel van Bach, maar in een bewerking voor
alt-viool. Voor zijn muzikaal spel kon men
terecht waardering hebben.
Na de pauze hield de heer P. Zaanswijk
een causerie over programma-muziek.
Spreker gaf eerst een beknopte samen-
vatting van de historische ontwikkeling
hiervan en sprak over de verschillende as-
pacten, waarmede zij was beoefend. De
heer Zwaanswijk sprak over de bedenke
lijke uitwassen, die de programma-muziek
zo dikwijls op een laag niveau hadden ge
bracht en verder over de zucht tot het
opdringen van een buiten-muzikale, uit
beeldende functie aan muziek, die hoege
naamd niets met programmatiek te maken
had. Als lachwekkend voorbeeld gaf de
spreker een „verklaring" van een der
symfonieën van Ludwig van Beethoven.
Als een voortreffelijk voorbeeld van pro
gramma-muziek werd de „Danse macabre"
Van Camille Saint-Saëns behandeld.
Door middel van een grammofoonplaat
werd de beschouwing geïllustreerd.
Bij de Tweede Kamer is ingediend een
wetsontwerp tot wijziging van de begroting
1960 van Defensie in verband met de aan
koop van de eerste vijftig Lockheed-F 104-
G-Starfighters, die dienen ter vervanging
van de straaljagers, die thans bij de lucht
macht in gebruik zijn.
De aanschaffingskosten voor deze vijftig
vliegtuigen met inbegrip van reserve-
delen en verdere benodigde uitrusting
worden thans geraamd op 310 miljoen.
Daarvan kan 110 miljoen uit beschik
bare fondsen worden gefinancierd.
Maandag is in het Jezuïetenklooster te
Maastricht op 60-jarige leeftijd plotseling
overleden de rector van het Collegium
Canasianum, pater dr. C. J. J. T. Kolf
schoten. Pater Kolfschoten, een broer van
de Haagse burgemeester, was enige tijd
provinciaal van de Nederlandse sociëteit
der Jezuïeten.
Hij werd 24 juni 1899 te Arnhem gebo
ren. In 1931 werd pater Kolfschoten aan
gesteld aan huize Katwijk in Den Haag
als minister, later werd hij hier vice-su-
perior.
In 1937 vertrok hij naar Letland, waar
hij hoogleraar werd aan de universiteit
van Riga. Hij was daar tevens superior
van de Jezuïeten-missie in Letland. Pater
Kolfschoten moest in 1940 op bevel van
de Russen de Baltische staat verlaten. Na
zijn terugkeer in ons land werd hij belast
met het godsdienstonderwijs aan het Ca-
nisiuscollege te Nijmegen; tevens was hij
daar wederom minister. Van 1942 tot 1946
was hij pastoor van de Petrus Canisius-
kerk in de keizer Karelstad. Na zijn ver
trek uit Nijmegen werd pater Kolfschoten
in 1946 benoemd tot rector van het theo
logisch college van de Jezuïeten te Maas
tricht. Pater Kolfschoten is enige jaren
provinciaal van de paters Jezuïeten ge
weest en werd daarna rector van het Col
legium Canisianum.
Op ijs gezet" of verdwenen
Het is opgevallen, dat de motie, die de
heer Lucas (K.V.P.) in de Tweede-Ka
mervergadering van donderdag 10 maart
heeft ingediend, en waarin geregeld werd
dat de beraadslagingen over het wetsont
werp tot wijziging van de Grondbelasting
dienden te worden geschorst totdat de Ka
mer kennis heeft kunnen nemen van de
voornemens der regering met betrekking
tot de belastingdruk, nog niet in druk is
verschenen en dus ook niet is rondge
deeld.
De regering heeft later inderdaad
schorsing der beraadslaging gevraagd en
verkregen, maar met een geheel ander
doel, namelijk naar minister Zijlstra
zeide om nader beraad in het kabinet
mogelijk te maken nu deze motie was in
gediend.
De Kamervoorzitter zei van mening te
zijn, dat de motie-Lucas nu „In de ijskast
kan worden gezet."
De meningen of deze motie nu nog be
staat, blijken verdeeld te zijn. Het regle
ment der Kamer geeft hier geen uitkomst.
Zou de mening dat de motie „verdwenen"
is, gaan overheersen, dan zal de heer Lu
cas haar bij hervatting der beraadslagin
gen opnieuw moeten indienen, tenzij een
dergelijke motie overbodig zou worden
doordat de regering wijzigingen zou voor
stellen, als in de motie bedoeld.
WILLEMSTAD (ANP) De Neder
landse cutterzuiger „Brasil" van de fir
ma Boltje en Zonen te Zwolle is deze
week in Willemstad op Curagao aangeko
men. Het schip maakte de lange reis van
de kusten der Noordzee naar de Caraïbi-
sche wateren op eigen kracht met een
lichter op sleeptouw.
Gunstige weersomstandigheden maakten
dat de overtocht ruim binnen het vooraf
bepaalde schema kon worden volbracht.
De „Brasil" is naar Curagao gekomen om
de havenmonding van de St. Annabaai uit
te baggeren, waarmede een dag of veer
tien gemoeid zal zijn.
deelnemen, in aanmerking zullen komen
voor presentiegelden.
Aanleiding tot dit besluit was het demon
stratief weglopen van de oppositie. De
woordvoerder der oppositie wilde op een
gegeven ogenblik tijdens de vergadering
een verklaring afleggen, doch de voorzit
ter, gezaghebber Gorsira, ontnam hem
het woord op grond van de overweging dat
een en ander niets te maken had met het
aan de orde zijnde agendapunt. De opposi
tie verliet hierop de vergaderzaal, zoals
trouwens ook in de voorafgaande verga
dering was gebeurd. De overgebleven
Eilandsraadsleden namen toen boven ver
meld besluit.
De Italiaanse kunstenaar Raffaello Lo-
catelli maakt een olieverfschilderij van
Paus Johannes XXIII. De Paus wenst
daarbij niet peinzend naar een hoek
van het plafond te staren, maar neemt
liever ondertussen een rapport door.
Het gerechtshof te Amsterdam heeft de
straf van een jaar met aftrek van het
voorarrest, die de Haarlemse rechtbank
een 42-jarige Haagse toneelspeler-regis
seur wegens het veroorzaken van een do-
dodelijk ongeluk, terwy'I hy onder invloed
van sterkedrank verkeerde had opgelegd,
bevestigd.
Voor de rechtbank had de officier drie
jaar geëist, veertien dagen geleden requi-
reerde de procureur-generaal twee jaar
gevangenisstraf. Dat de straf thans on
danks de ernst van dit verkeersongeluk is
bevestigd (en dus tot één jaar met aftrek
beperkt is gebleven), dankt de verdach
te volgens een mededeling van de presi
dent aan zijn houding sinds het ongeluk
die door het hof zeer werd gewaardeerd.
Daarentegen heeft het hof de bijkomen
de maatregel (ontzetting uit de rijbe
voegdheid voor de tijd van drie jaar) ver
hoogd tot vier jaar.
De uitspraak houdt in, dat de acteur
over ruim twee maanden zijn vrijheid zal
herkrijgen, aangezien hij zich sinds het
ongeluk, dat op 26 mei van het vorig
jaar onder Aalsmeer geeschiedde, in voor
arrest bevindt. „Ik hoop, dat u daarna
weer snel uw functie zult kunnen opne
men", wenste de president, mr. C. H.
Beekhuis, hem toe.
Op de fatale dag reed verdachte op de
Kudelstaartseweg te Aalsmeer met zijn
auto geheel op de linkerweghelft en kwam
daardoor in botsing met een hem tege
moetkomende wielrijdster, de 40-jarige
mevrouw H. M. van 't Schip-van der
Laan, moeder van vier kinderen, die door
de botsing op slag gedood werd.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Ommeren (toez.) J. van der
Hoek, kand. te Rotterdam te Enkhui
zen C. F. J. Antonides te Obdam.
Vrye Evang. Gemeenten
Beroepen te Bergum D. W. Veldkamp
te Hilversum.
Het bestuur van het Landbouwschap zal
woensdag een concept-brief aan de minis
ter van Verkeer en Waterstaat behande
len, waarin opnieuw wordt aangedrongen
op afsluiting en inpoldering van de Lau
werszee.
In de concept-brief wordt gezegd, dat in
's ministers nota aan de Tweede Kamer
over dit onderwerp onvoldoende recht is
gedaan aan diverse voor inpoldering en
afsluiting pleitende argumenten.
„De onveiligheid, waarin vele duizen
den bewoners in een wijde omgeving
rond de Lauwerszee dag aan dag verke
ren, vraagt om een op korte termijn te
verrichten daad. Het benauwende is im
mers", aldus de concept-brief, „dat de
zee Iatijd meer kan, en op het onver
wachtst ook meer doet dan wij mensen
voor mogelijk houden. Met versterking
van de zwakke plaatsen van de bestaan
de zeewering zal het gevaar voor dit ge
bied nog niet zijn geweken. Aan een twee
de waterkering zal een grotere waarde
moeten worden toegekend dan in de nota
van de minister wordt gedaan. Vrijwel de
gehele kust van de provincies Groningen
en Friesland heeft een tweede waterke
ring. Het gebied van de Lauwerszee
vormt in het noorden nagenoeg de enige
en zeker de meest gevaarvolle uitzonde
ring.
De concept-brief stelt verder, dat de
behandeling in de ministeriële nota van
de waterhuishoudkundige facetten van
het vraagstuk geen recht doet wederva
ren aan de urgentie, waarmee maatrege
len terzake dienen te worden genomen.
De bouw van een gemaal in Zuid-Fries
land zal slechts „in geheel onvoldoende
mate" kunnen bijdragen tot verbetering
van de lozingscapaciteit in het noordelijk
gedeelte van Frieslands boezem. Indien de
Lauwerszee niet wordt afgesloten, zal de
bouw van een gemaal te Zoutkamp geen
enkel uitstel kunnen lijden.
Bezwaar wordt verder gemaakt tegen de
geringe waarde die in 's ministers nota
wordt gehecht aan de landwinst door in
poldering Voor de in de omgeving van de
Lauwerszee wonende boeren, voor wie
met het oog op de structuurverbetering
een nieuw bedrijf dient te worden gevon
den, zullen de IJselmeerpolders dikwijls
niet het meest aangewezen gebied zijn.
Ook voor de pootaardappeltelers zal het
beschikbaar komen van grond in de Lau
werszee een uitkomst betekenen.
Ten slotte wordt aandacht gewijd aan de
financiële aspecten. De baten uit de re
creatie, zo wordt gesteld, zullen in geval
van inpoldering hoger blijken te zijn
dan het door de minister geraamde
de bedrag van een miljo.en. In de kosten
berekening van de minister is volgens de
concept-brief niet verdisconteerd een be
sparing van 12 miljoen, mogelijk o.a.
door de vondst van potklei en keileem na
bij de Lauwerszee.
Muzikale Speurtochten
in Haarlems Historie
door
Jos. de Klerk
Een bundel van los. de Klerk's muziek
historische artikelen, die vroegei ir
onze bladen zijn gepubliceerd 80 Blad
zijden, geheel op kunstdrukpapier, ver
lucht met 20 illustraties, gekartonneerd
Prijs 0.75
Verkrijgbaar aan de kantoren van ons
blad en bij het Concertbureau Alohe-
naar, Kruisweg 49 Haarlem.