Horen en zien Fantoom in de bar Omroepverenigingen en weekblad TV houden in kort geding voet bij stuk Niemand de deur uit zonder een Brinta-onfbijt! PANDA EN DE TROETELTROEP AVONTUREN VAN EEN HOND ROM EN MlOE V2 Koop nu IVOROL r Hoe is het ontstaan WOENSDAG 23 MAART 1960 9 radio •televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Herinnering Jurriaan Andriessens radio-opera Perdita De radio geeft donderdag 7 elevisïeprogr amma T elevisie-uitzending uit Rome Nogmaals Vuile handen' Televisiecyclus van NTS over de bezetting DOOR WILLIAM" IRISH Dubbele tuben: Voordeliger prijs. Uw tanden vragen het beste. Tien jaar Europa-College Dit woord: OPPERMAN 30. Het was voor Panda een onaange name verrassing, dat Joris nu ook tol de troeteltroep behoorde. „Alsof het al niet moeilijk genoeg voor me is, dat ik op dieven en inbrekers moet passen!" riep hij uit. „Nu moet jij er nog bij komen, de ergste van allemaal!" „Maar baas je", zei Joris, „juist omdat wij troetels zo zwak zijn, hebben wij uw bescherming nodig". „Jij hebt mijn bescherming niet nodig!" riep Panda, „je hebt je hierin gedrongen omdat je eh omdat je vast weer een of andere streek wilt uitha len!" „Foei toch", zei Joris, „hoe kunt ge zo hard zijn? Hoe kunt ge zo opspe len tegen een arme weerloze troetel, die onder uw bescherming is geplaatst? De notaris zou dit nooit goedkeuren. Wat zou hij wel zeggen, wanneer hij komt contro leren of ge ons wel gelukkig maakt en hij zou mij in een hoekje aantreffen; een arme verstoten troetel, in tranen badend?" Panda wist zo gauw niet, wat hij hierop antwoorden moest. „Wij troetels hebben allen gelijke rechten", vervolgde Joris, „als ik mij oppassend gedraag en niets doe, moogt ge me niet bij de anderen ten achter stellen". „Als je je oppassend ge draagt?" herhaalde Panda, „ik verwacht van jou juist de meeste last". „Dat is onrechtvaardig", zei Joris. „Ik doe toch niets? Let liever op ginds tweetal". Pan da keek in de aangewezen richting en zag tot zijn schrik, dat Ted en Ed bezig wa ren, het huis van buurman te beklimmen! De V.P.R.O. heeft een goed werk gedaan met het ophalen van oude herinneringen, daterend van de jaren 19401945, en voor namelijk daarom, omdat de keuze der oude filmfragmenten duidelijk was gericht op een onthulling van de massale onzin, die een groep uit het lood geslagen dommerds in die jaren heeft geproduceerd met het doel, ons volk te „bekeren" tot een Euro pese ideologie van slavernij aan het Duitse „Herrenvolk". De N.S.B. en haar mantel organisaties, haar propagandamethoden en haar lariekoek werden in die filmfrag menten naakt vertoond. Dr. L. de Jong en Simon Collem hielden zich tamelijk ern stig, maar eigenlijk zou het een lachwek kende vertoning zijn geworden, zo andere herinneringen van tragische en droevige aard niet met deze karikaturale mensjes en hun onzinnig gedoe verbonden zouden zijn. De beluistering waard was de inleiding van prof. L. J. van Hoik, die „achter de schrijftafel" deze filmherinnering aan een verleden van bewogen aard motiveerde. Hij had gelijk: men moet terugzien en ver werken, om de toekomst te beheersen. Verdringen heeft geen zin. Men moet we ten wat er verkeerd geweest is, om heden en toekomst zuiverder te beleven. De hoofdfilm „Pasport to Pimlico" was een persiflage op het Engelse gevoel voor traditie en formalisme. Een soms geestige, soms gezochte persiflage, waarin de over drijving baat of schaadt. De satirieke trek jes waren bepaaldelijk voor de fijnproe- Beeldschermer vers. In afwachting van een stijlconsolidatie of van een mogelijke verwerping is het experiment met de elektronische geluids bronnen in volle gang. Ongetwijfeld is de radiofonische opera „Perdita" van Jur riaan Andriessen, die dinsdagavond dooi de KRO werd uitgezonden, een werk, dat als voorbeeld van een elektronische klankvernieuwing alle aandacht waard is. In elk geval gaat de klankwaarde van deze opera ver boven de litteraire beteke nis van de tekst van Tom Bouws, die een gechargeerd droefgeestige geschiedenis onder woorden bracht en daaraan mis schien ook wel met bewuste symboliek, een geloofstendens verbond. Andriessens opera heeft met de vele klankrealismen veel weg van een muziek- hoorspel. Straatrumoer, machingedruis in obsederende ritmen, sirenengeloei van een havenbedrijf, het zijn alle geluiden, die sfeer en situaties mede bepalen. Maar er komt in de opera een synthese met het HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 3.15 Gram. 9.00 Gvmn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Tussen de wal en het schip, lezing. 11.15 Gram. 11.45 Van alle breedtegraden, lezing. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Orgel en viool. 12.55 Nationale fotocompetitie. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte muziek. 13.55 Koersen. 14.00 Pianorecital. 14.30 Voor de vrouw, li.50 Hammondorgelspel. 15.10 Anna Karenina, hoorsp. 15.45 Kamermuz. 16.15 Voordr. 16.30 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuz. 18.00 Nieuws. 18.15 Dansmuz. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Sport- praatje. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor de kleu ters. i9.05 Gevar. progr. 20.00 Nieuws. 20.05 Opera fragmenten. 21.15 Na eb volgt de vloed, hoorsp. 22.30 Nieuws en beursber. van New York. 22.40 Journaal. 22.55 Sportact. 23.05 Uit de wereld van het amusement, praatje. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—14.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voer de vrouw. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Mor gendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Ge urde muziek. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Land- en tuin- bouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praatje. 13.20 Pianospel en zang. 13.35 Gcvar. muz. NCRV: 14.00 Gram. 14.50 Gevar. muz. 15.20 Orkestconc. 16.00 Verkenningen in de Bijbel. 16.20 Pianorecital. 16.50 Gram. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Gevar. muz. 18.15 Sporlrubriek. 18.30 Muzikale lezing. 18.50 Sociaal perspectief, praatje. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Vocaal ens. en orgel. 19.30 Radio- krant. 19.50 Pol. praatje. 20.00 Gevar. progr. 22.15 Pcriodicnkenparade. 22.25 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Zaalsportuitslagcn. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Orgelrecital. 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Amus.muz. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 16.00 Koersen. 16.06 Franse les. 16.21 Gram. 16.30 Kamermuz. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Gram. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 raatje. 20.00 Hoorspel. 21.15 Gram. 22.00 Nieuws. '2.15 Radio-universiteit. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG KRO: 15.45 Jeugdprogramma. NTS: 16.30 Duits- nd—Chili (voetbal). NTS: 20.00 Journaal en ec-roverz. VARA: 20.20 Mensen, dingen nu..! 0.30 Kunstkron. 21.00 Gevar. progr. 21.50 Forum. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. KRO: 20.20 Gesprek. 20.50 Zout der aarde, TV-spel. zuiver muzikale element van de koor zang, de declamatorische zang en van een vertrouwde instrumentatie met traditio nele klankkleuren en met deze muzikale taal bereikte de componist treffende hoogtepunten. Als exclusief radiowerk is verstaanbaarheid een hoofdvoorwaarde voor het resultaat van een opvoering ge worden. Hierover behoefde men bij de uitzending van dinsdagavond voor zover het de solozang betrof, zeker niet te klagen. Maar de koorzang liet in dit op zicht. mogelijk door de aard van de klank, nog wel te wensen over, al waren er ook voortreffelijk uitgevoerde fragmenten te beluisteren. Het Omroepkoor en Baarns Jongenskoor verdienen toch veel waardering voor hun fraaie zang en verder mag wel het hoofd- rolspeelstertje Gonny Lankreyer in het bijzonder genoemd worden, zonder aan de prestaties van de overige vertolkers te kort te doen. De Nederlandse omroep was dinsdag avond nog met een tweede uitzending in vernieuwende zin actief. In samenwerking met de AVRO verzorgde de KRO een stereofonische uitzending over beide zen ders van Mozarts Missa brevis in F (K.V. 192), welke in de verzorgde uitvoering en door de ruimtewerking van de klank met een merkwaardige localisering van het strijkorkest, koor met de solisten in de linker- en het orgel met de orkestbassen in de rechter-luidfpreker een verrukke lijke ervaring werd. Golfbreker Robert Casadesus. De Franse pianist Robert Casadesus zal woensdagavond 23 maart voor de vijftigste maal optreden met het Amsterdamse Concertgebouworkest. Onder leiding van de Hongaarse dirigent Laszlö Somogyi zal Mozart's pianoconcert in C grote terts KV 467 worden uitgevoerd. Dit concert wordt, zoals gebruikelijk, de volgende avond herhaald. Robert Casa desus trad voor de eerste maal met dit or kest op 14 november 1926; hij speelde toen het Krönungsconcert in D gr. t. KV 537 van Mozart. Op donderdag 31 maart zal 's morgens van half tien tot elf uur in Nederland het Italiaanse televisieprogramma worden uit gezonden van het openbaar consistorie in de St. Pieterskerk in Rome, in welk con sistorie de rode hoeden aan de nieuw be noemde kardinalen onder wie mgr. dr. B. Alfrink zullen worden uitgereikt. Advertentie Voor het gerechtshof te Arnhem is gisteren in hoger beroep behandeld het kort geding van de omroepverenigingen tegen de uitgeefster van het weekblad „T.V.", de n.v. Explicator te Doetinchem. Mr. P. j. Witteman, raadsman van de omroeporgani saties, had dit hoger beroep aangetekend tegen het vonnis van de president van de rechtbank te Arnhem, waarin deze had bepaald dat geen auteursrechten waren geschonden door de publikatie van televisieprogramma's door het weekblad T.V. De president had een commissie van deskundigen benoemd om te doen vaststellen of het publiceren van radioprogramma's in dit weekblad als een nieuw oorspronkelijk werk kan worden beschouwd. Deze commissie heeft dit onderzoek echter nog niet ter hand kunnen nemen, aangezien de omroepverenigingen hiertegen bezwaar maakten. Voor het weekblad T.V. pleitte mr. A. G. Maris te Den Haag. Het gerechtshof stond onder presidium van mr. E. E. G. Brouwer, president van de eerste civiele kamer. Mr. Witte man wilde de vraag of de radio- en televisieprogramma's van de omroepverenigingen worden beschermd door de auteurswet bevestigend beantwoorden. Ook de avant- programma's verstrekt aan buitenlandse stations, vallen onder het Nederlandse auteursrecht, zodra zij in de een of andere vorm weer in ons land terugkeren. Mr. Witteman stelde dat de publikaties in „T.V." niet kunnen worden geïdentifi ceerd met een als nieuw oorspronkelijk werk gelijk te stellen bewerking. Zij zijn niets meer dan verveelvoudigingen, zij het verkort of gedeeltelijk gewijzigd van de oorspronkelijke vorm en zeker niet een zo danige bewerking, dat ze als nieuw, oor spronkelijk werk kunnen worden aange merkt. Een vervaardiger van een film naar een of andere roman hanteert met nog veel meer vrijmoedigheid het oor spronkelijke thema, doch hij denkt: er niet aan de auteursrechten van de roman schrijver te negeren. De raadsman had bezwaren aangevoerd tegen de benoeming van de commissie van deskundigen, die volgens hem overbodig is. De zaak is vol gens hem zo klaar als een klontje. Binnen het bestek van de gegevens van de pro gramma's is een eigen bewerking niet mo gelijk. Mr. Witteman meende, dat de pre sident dit zelf had kunnen beoordelen. Bo vendien houdt zo'n deskundig onderzoek de zaak het is tenslotte een kort ge ding maar op. Intussen heeft de tegen partij zelf een commissie van onderzoek aan het werk gezet. Deze commissie be staande uit prof. dr. E. D. Hirsch Ballin, prof. di\ H. E. Reeser en prof. mr. dr. M. Rooy, heeft een rapport van negentien bladzijden geproduceerd, waarin werd ge concludeerd, dat de radiorubriek in „T.V." geen verveelvoudiging zou zijn van het avant-programma van de omroeporganisa ties. De pleifer wenste niet diep in te gaan op dit rapport, aangezien dit volgens hem weinig nieuws aanvoert. De raads man ontkende ook dat het recht op nieuws garing van toepassing zou zijn. Wat ten aanzien van de radio-program ma's geldt is principieel ook van toepassing op de televisieprogram ma's, al zijn deze van beperkte omvang, aldus mr. Witteman, die het argument van T.V. bestreed dat een eigen deskun dige keuze tot de oorspronkelijkheid van het nieuwe werk zou bijdragen. Pleiter verdedigde het spoedeisende karakter van het geding. Het gaat hier om de schen ding van een recht. Weegt men de be langen af dan kan men concluderen, dat het ten aanzien van T.V. gaat om een beperkt belang, een ondernemersbelang, en ten aanzien van de omroepverenigingen om een levensbelang. Als het weekblad T.V. mag doorgaan met de ongeoorloofde verveelvuldiging van de programma's der omroeporganisaties is het hek van de dam. Mr. Maris noemde de publikaties in T.V. een nieuwe presentatie van de televisie- en radro-programma's. Er was medewerking gevraagd van de omroepverenigingen in 't algemeen belang, doch men ondervond slechts tegenwerking. Desalniettemin is het weekblad tegen de verdrukking in ge groeid en heeft thans een oplage van 68.000 Het blad blijkt te voorzien in een behoefte. De omroepgidsen kunnen daarin niet voorzien. Deze periodieken kan men vergelijken met spoorboekjes en T.V. met een reisbureau, dat een 'keuze maakt, voorlichting geeft en adviezen verstrekt. T.V. heeft er steeds naar gestreefd te blij ven binnen de grenzen, door de wet be paald. Het publiceert zijn programma's als een nieuw, oorspronkelijk werk. Het kan onmogelijk gegevens ontlenen aan de omroepgidsen, want deze verschijnen la ter. Blijven over de voor-programma's voor intern gebruik van de omroepvereni gingen en voor-programma's voor het bui tenland. Deze voorprogramma's spelen echter, volgens mr. Maris, slechts een on dergeschikte rol. Hoofdbestanddelen van de berichtgeving van T.V. zijn het sche ma, de vaste programmapunten, de in lichtingen van medewerkers en informa ties uit het buitenland. Mr. Maris noemde het hanteren van het auteursrecht door de omroeporganisaties sterk overdreven. Dit is het inpalmen van een stuk nieuwsga ring. Tenslotte behandelde mr. Maris een aantal procesrechtelijke vragen. Hij con cludeerde, dat om verschillende redenen de eis van de omroepverenigingen moet worden afgewezen en dat er geen dringen de redenen aanwezig zijn voor een kort geding, temeer omdat T.V. intussen is uit gegroeid tot een grote organisatie. Dit is een zaak voor de gewone rechter. De vor deringen van de omroepverenigingen moeten zowel op materieel-rechtelijke als op procesrechterlijke gronden worden af gewezen, aldus mr. Maris. De president bepaalde de uitspraak op 3 mei a.s. Het stuk „Vuile handen".van Jean Paul Sartre zal, na twee maal te zijn uitgesteld, woensdag 14 april door de V.A.R.A. op het televisiescherm gebracht worden. De hoofdrollen in dit stuk zullen vervuld worden door Kees Brussen, Andrea Dom burg en Henk van Ulsen. 'Advertentie brinta =tarwe De Nederlandse Televisie Stichting heeft besloten onder de verzameltitel „De bezetting" in de periode mei 1960 tot mei 1965 een reeks programma's uit te zen den over de geschiedenis van Nederland in de tweede wereldoorlog. Het accent zal daarbij vallen op de Duitse bezetting van Nederland en de Japanse bezetting van Indië. Vier maal per jaar zal een uitzen ding van tenminste één uur besteed wor den hetzij aan een bepaald aspect van de bezetting, hetzij aan de gebeurtenissen die zich op de dag van de uitzending twintig jaar geleden hebben afgespeeld. Op uitnodiging van de N.T.S. heeft dr. L. de Jong, directeur van het Rijksinsti tuut voor Oorlogsdocumentatie, zich met de samenstelling van deze programma's belast. Produktie en regie zijn toever trouwd aan Milo Anstadt en ds. J. A. van Nieuwenhuijzen draagt namens de N.T.S. de verantwoordelijkheid voor de uitzen dingen. Voor de samenstelling van de program ma's zal in ruime mate gebruik worden gemaakt van authentiek documentatie-ma- teriaal. 18—19. Samen liepen ze naar de buitenkant van 't dorp. Daar was een zagerij, en Mioe wees op een omgehakte boom, waar een plank dwars overheen lag. Kijk, daar is-ie! zei ze. Ja! zei Rom. Dat is 'n mooie wipplank, zeg, laten we maar gauw 'es gaan proberen Ze gingen ieder aan een eind van de plank zitten.En ja, toen konden ze heerlijk wip pen! Nïl ging de een omhoog, dan de ander 21) En toen gebeurde het volgende. Ik zette de tanden op elkaar en hief mijn hand op totdat zij op gelijke hoogt was met haar wang. Ik weet niet wat er op dat moment met de das gebeurde. Ze zal wel op de grond gevallen zijn. Ik weet alleen héél zeker, dat ze niet om haar nek terecht kwam. Ik liet mijn hand niet uitschieten. Ik kon dat niet doen. Dat ligt niet in mijn aard. Ze probeerde zelfs me er toe te verleiden. Ik weet niet waarom. Misschien deed ze dat wel omdat ze zich veilig voelde, omdat ze wist, dat ik het tóch niet zou doen. Ze had mij in de spiegel gezien, ze had haar hoofd niet omgedraaid. Ze daagde mij uit: „Ga je gang, sla mij! Maar daarmee zul je je zin niet krijgen! Die krijg je nooit! Of je nu lief doet of nijdig, of je nu aardig bent en hardhandig." Toen begonnen we dingen te zeggen, die we eigen lijk niet hadden moeten zeggen. Het bleef echter bij bek vechten. Ik heb haar geen moment aangeraakt. Ik zei: „Je-wilt me niet hebben, maar waarom blijf je dan bij me?" Zij antwoordde: „Je zou nog eens van pas kunnen komen bij het verjagen van -inbrekers." Ik zei: „Je kunt er op rekenen, dat dat van nu af aan het enige zal zijn, wat ik nog ooit voor je zal doen! Zij zei toen: „Ik vraag me af, of ik het verschil met nu zal merken." Waarop ik weer zei: „Dat herinnert me aan iets. Ik ben je nog iets schuldig." Ik haalde twee dollar-bil jetten uit mijn portefeuille en smeet ze achter haar op de grond. „Dat krijg je nog van me omdat je met me getrouwd bent!" Natuurlijk, het was laag van me, het was een rot streek. Ik greep mijn hoed, rukte mijn jas van de kap stok en vertrok. Ze zat nog steeds te lachen voor de spie gel. Ze lachte, Jack. Ze was niet dood. Ik heb haar niet aangeraakt. Haar lachen volgde me door de deur. Toen ik die had dicht gesmeten, hoorde ik haar nog lachen. Ik rende de trap af en wachtte niet op de lift. Dat lachen maakte me gek, ik moest het zo snel mogelijk ontvluch ten. Ik hoorde dat lachen zelfs nog op een verdieping la ger, maar tenslotte stierf het weg. Hij zweeg lange tijd, zodat de gebeurtenissen, die hij zojuist weer tot leven had gebracht, langzaam konden verwaaien en verdwijnen. Eerder kon hij niet verder vertellen. Er parelde zweetdruppeltjes op zijn hoofd. Toen ik terug kwam, zei hij ten slotte volkomen rustig, was zij dood en zij zeiden dat ik het had ge daan. Zij zeiden, dat het acht minuten en vijf en veertig seconden over zes was gebeurd. Haar horloge had hun dat verteld. Het moet. gebeurd zijn binnen tien minuten nadat ik de deur achter mij had dicht gesmeten. Daar van krijg ik kippevel. zelfs nu nog iedere keer dat ik eraan denk. Hij moet al in het gebouw geweest zijn, er gens weggedoken, wie het dan ook is geweest.' Maar ie hebt zo juist verteld, dat je de trap hebt genomen. Hij kan zich verscholen hebben op de trap naar het dak. Ik weet het niet. Misschien heeft hij mij zelfs zien weggaan. Misschien heb ik de deur wel zó hard dicht ge smeten, dat zij weer opensprong in plaats van in het slot te vallen, zodat hij gemakkelijk binnen kon komen. Hij moet achter haar gestaan hebben, voordat zij er erg in had. Door haar hysterische lachen kon hij waarschijn lijk ongehoord binnen komen, hoorde zij hem pas toen het al te laat was. Het moet wel een dief geweest zijn, dat lijkt ten minste het meest waarschijnlijke, vind je ook niet?, zei Lombard. Ja, maar waarom? Die detectives hebben er geen verklaring voor kunnen vinden en daarom hebben zij die mogelijkheid nauwelijks ernstig onderzocht. Het is geen diefstal geweest. Er werd niets gestolen. Er lag zestig dollar in één van de laadjes van haar toillettafel, open en bloot. Het geld is niet eens aange raakt. Ze is vermoord waar zij zat, voor haar toilletta fel. En daar werd zij gevonden. Er moet natuurlijk een of andere reden voor zijn, dat niets werd meegenomen. Hij is waarschijnlijk bang geworden, voordat hij zijn plannen kon uitvoeren. Of door een geluid van buitenaf, of door wat hij zo juist had gedaan. Dat is al duizend en één keer gebeurd. Nee, dat gaat ook niet op, zei Henderson vermoeid. Haar diamanten ring heeft al die tijd zo maar op de toillettafel gelegen. Ze had dal ding niet eens aan. Al les wat hij had te doen, was die te grijpen toen hij er vandoor ging. Of hij nu bang was geworden of niet. En hoeveel tijd zou dat gekost hebben? Toch maar een frac tie van een seconde? Nee, die ring is daar blijven lig gen. Hij schudde het hoofd. Die das heeft me genekt. Ze hing helemaal onder aan op mijn dassenhanger, nogal achterin mijn kast. die das paste precies bij mijn pak. Nogal natuurlijk: ik had haar speciaal uitgekozen. Maar ik heb die das niet om haar nek geknoopt. Ik ben die das kwijtgeraakt tijdens die ruzie. Ze moet zonder dat ik het gemerkt heb op de grond zijn gevallen. Ik heb toen de das gegrepen die ik overdag had gedragen, deed het ding om en storm de naar buiten. Kort daarna moet hij zijn binnengeslopen en moet zijn oog erop gevallen zijn, toen hij op haar toesloop. Hij raapte de das opniemand weet wie hij was en nie mand weet, waarom hij het deed! Het is misschien een impuls geweest, zo maar een bevlieging, een opwelling om iemand te doden, plotse ling opgekomen in een op andere krankzinnige, die bui ten ronddwaalde. Hij kan op die gedachte zijn gekomen, toen hij jullie ruzie had gehoord en had gemerkt, dat de deur niet dicht was. Hij moet begrepen hebben, dat hij zonder gevaar te lopen die moord kon plegen en dat jij voor de moordenaar zou worden aangezien. Iets derge lijks is al meer gebeurd! Als het inderdaad zo ge gaan is, zullen ze hem wel nooit vinden. Zulk soort moordenaars zijn het moeilijkste te achterhalen. Alleen door een toeval zou men het kunnen ontdekken. Hij kan op een kwade dag ingerekend worden voor heel iets an ders en dan die moord bekennen. Maar dan zou het voor mij toch te laat zijn! Hoe staat het eigenlijk met de kroongetuige, waar je het over hebt gehad in je telegram? Ik zal het je vertellen. Het is de enige strohalm, waar ik me aan vast kan klampen. Al zullen ze nooit ont dekken wie het in werkelijkheid heeft gedaan, toch is er een mogelijkheid om mijn onschuld te bewijzen. Hij begon met zijn rechter vuist op zijn linker handpalm te slaan. Er is een vrouw, hier ergens in de stad of elders, nu, op dit moment, nu we erover zitten te praten, die mij een alibi kan gever}. Ze hoeft alleen maar te vertel len, hoe laat ze mij op die avond in een bepaalde bar, acht blokken van mijn flat vandaan, heeft ontmoet. Dat was tien minuten over zes. Ze weet dat even goed als ik, wie ze ook mag zijn en waar ze ook is, ze wéét het. Ze hebben, door alles precies te reconstrueren bewezen, dat ik onmogelijk op dat tijdstip in de bar kon zijn ge weest en óók nog die moord gepleegd kan hebben. Jack, als je iets voor me wilt doen, als je me hieruit wilt red den, moet je op een of andere manier die vrouw weten te vinden. Zij en zij alleen kan mijn onschuld aantonen. Lombard dacht lang na. Ten slotte zei hij: Wat is er tot nu toe gedaan om haar te vinden? Alles, was het ontmoedigde antwoord, Alles, wat maar enigszins mogelijk was. Lombard liet zich naast Henderson op de krib vallen. Ppff, zuchtte hij. Nu het de politie niet is ge lukt, je advocaat niet is geslaagd, nu iedereen en alles is mislukt, kort nadat het gebeurd is en met tijd in overvloed, wat voor kans heb ik dannu ,m adnla nae- overvloed, wat voor kans heb ik dan nu, maanden la ter en met nog maar achttien dagen de tijd De cipier was verschenen. Lombard stond op. Zijn hand gleed van Hendersons schouder, toen hij zich om draaide en naar de celdeur liep. Henderson keek op. Wil je me geen hand meer geven? vroeg hij aar zelend. Waarom zou ik dat doen? Ik kom morgen toch weer terug? Bedoel je dus dat je me wilt helpen? Lombard draaide zich om en keek Henderson vernietigend aan. Hij leek wel beledigd door die vraag. Hoe kun je nu zoiets vragen? Wat denk je wel? Denk je nu heus dat ik jou in de steek zou laten? (Wordt vervolgd) Advertentie Op dinsdag 29 maart zal in het Inter nationaal Cultureel Centrum te Amster dam door de Europese Beweging een bij- eenkomst^ belegd worden ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het Europa- College te Brugge. Professor Brugmans, rector van het Europa-College, zal na mens de Beheerraad verslag uitbrengen van de in Brugge opgedane ervaringen. Voorts zal het woord gevoerd worden door de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, mr. J. M. L. Th. Cals, professor mr. L. G. A. Schlichting, rec- tor-magnificus van de rooms-katholieke universiteit te Nijmegen en mr. C. A. Bos, wetenschappelijk ambtenaar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, als oud-stu dent van het Europa-College. Er is een hele reeks woorden die be ginnen met opper- in de betekenis: eerste, voornaamste, hoogste. Men denke aan opperbevelhebber, opper hoofd, opperhuid, oppergod, opperarm, opperbestuur, opperkleed, opperstal meester. opperwezen en talloze andere. Het lijkt voor de hand te liggen het woord opperman op dezelfde wijze te verklaren als: het hoofd der werklieden. Daartegen verzet zich evenwel de be tekenis van opperman, die in de woordenboeken wordt omschreven als: helper van de metselaar, man die kalk en stenen aandraagt. Men neemt daar om aan dat het eerste deel der samen stelling samenhangt met het laat- latijnse woord on er a in de samen stelling operarius: werkman. Daarmee is in overeenstemming dat oppermans- loon betekent: laag loon en oppermans- werk: nedeiige ai'beid. Vroeger bezigde men ook de woorden opperknecht en oppei-jongen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 9