BOSCH EEN EEUW GETROUWD C0URV01S1ER „Varfrudag" ilfaSKJv Diogé gaf geslaagde uitvoering van De Huzaren van Villars FOTO'S GEVRAAGD uit Haarlem en Zwolle Concert door mannenkoren Fa. A. EVERTS pflf Koelstra kinderstoelen hel lej 1 COLLECTE FILM OVER HAARLEM Het Nederlands Ballet met twee nieuwe werken in het Openluchttheater „TALENTENSHOW" Voor Friezen BRIEF 5 Baard eraf? Old Spice erop! Jazz-manifestatie in concertgebouw Prijzen vanaf J J J lm £—j\\ N.V. Willem van Ftfjn Kampeeradviezen BOEKHANDEL DE WIT Hongaarse violiste komt spelen in concertgebouw Verjaardag? DONDERDAG 24 MAART 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT ïhavs vanaf f 3.75 Goed geschoren? Dan komt het hoogtepunt. After Shave Lotion. Fris, pittig, opwekkend! Uw huid zegt „ha"! After Shave Lotion SHULTON London In het Gemeentelijk Concertgebouw te Haarlem had een voorjaarsconcert plaats door twee mannenkoren, namelijk het Haarlemse Caeciliaonder leiding van •ijn vaste dirigent Anton de Beer, en het Groot Mannenkoor Zwolle, dirigent Wou ter de Root/. De voorzitter van Caecilia heette de gast-zangërs welkom, en sprak er zijn genoegen over uit dat zij op hun rrogramma een compositie van de Haar lemse toonkunstenaar Jos. de Klerk ge plaatst hadden. Het Haarlemse koor opende de avond met twee strofen uil het „Wilhelmus" die klonken als een klok en waaruit men al direct de indruk kreeg dat het ensemble bijzonder goed gedisponeerd was. Na een kort motet van Palestrina „Soare fia il morir" gelukkig te sterven gezongen ter nagedachtenis van de het in 1959 over leden ere-lid Jos. Bonset, werd deze indruk overtuigend bevestigd met de Pinkster hymne ,.De Spiritu Sancto" van Diepcn- brock, met welke bijzonder moeilijke com positie Caecilia ook reeds eerder veel eer heeft ingelegd. Aan het slot van het pro gramma kon men Caecilia ten tweede male horen, allereerst in het effectvolle „Stui vende zand" van Kees Kef waarin een elegische toon onderbroken wordt door rap parlando en heftige exclamaties. Fa- volgden drie koorliederen uit de Oost- Europese folklore in dankbare bewerkin gen; hiervan werden er twee in de oor spronkelijke taal, het Russisch, gezongen. „Het gestolen manteltje" bracht met zijn ruige humor een plezierige afwisseling. Het is altijd een moeilijkheid bij mannen- koor-programma's dat men niet los komt van het stoere, hymnische. In deze trant kon men dan tot slot nog beluisteren „Trösterin Musik" van Anton Bruckner, dat. een waardige afsluiting van de avond vormde. De gasten uit Zwolle, die een koor vor men dat ondanks de grotere omvang iets lichter getimbreerd is, brachten allereerst drie Negcp-Spirituals ten gehore, waarvan vooral „Go ring them bells" veel succes oogstte. Hun aandeel vóór de pauze be sloten zij met een compositie van onze muziekmedewerker Jos. de Klerk: de „Fluit van Pan", op een tekst van Carel van Mander. De combinatie van een solo- fluit met mannenstemmen wordt er op ge varieerde wijze in toegepast. Soms weeft de fluit ornamenten om de lyrische homo- fonie van het koor, zoals in het begin, dan weer treden de twee partijen antifonisch op zoals bij „een vooysken op de fluit". Ook is er een vrij uitvoerige fugatische passage voor het koor en het geheel wordt, in overeenstemming met de tekst, op pas torale wijze besloten. Jammer dat het koor inmiddels wat gezakt was waardoor de samenklank hier niet geheel zuiver was. Maar alles bijeen bleek de componist, die op het podium verscheen om in het applaus te delen, zeer content over de wijze waarop de Zwollenaren het lang niet eenvoudige werk gezongen hadden. Na de pauze liet het Zwolse koor eerst nog horen de bewerking van een Frans volkslied door Martin Koekelkoren de dirigent van de bekende „Maastreechter Staar" waarin de uitspraak van het Frans („danse", „chante") helaas wat erg op z'n Hollands was, en een kort, guitig werkje van Herman Schroder („Sankt. Paulus war ein Medikus"). Een bijzonder goede beurt maakte het koor met een vrij uitgebreid werk van Andries de Braai waarin een Postillon ,.in aller haast uit gezonden om te zoeken den verloren graaf Johan van Nassau, den 13 September 1631" in dorpen en buurtschappen navraag doet naar de vermiste. De enigszins aan Valerius herinnerende melodie-vorming is goed te pas gebracht. Het eind brengt een modulatie die de werking van de her haalde vraag „heb-dy niet vernomen van den verloren Graaf Johan?" des te klem mender maakt. Zoals men ziet had zowel „Caecilia" Advertentie als het Zwolse koor het zich niet gemakke lijk gemaakt, terwijl toch anderzijds de gelegenheid niet verzuimd was tot enige demonstraties van klankvolheid, maar op verantwoord niveau. Er zij nog vermeld dat aan dit concert hun gewaardeerde medewerking verleen den de Bloemendaalse organist Kees Bor- newasser, die zich ook als solist liet horen in „Pièce héroique" van Franck, en de eerste fluitist van het Overijssels Orkest Piet Reyns. wiens toonvorming en muzi kaliteit men, behalve in het werk van Jos. de Klerk, ook nog kon bewonderen in een tweetal „Landelijke Miniaturen" van Bernard van de Sigtenhorst Meijer en in „Syrinx" van Debussy. Sas Bange Advertentie Hofdijkstraat 32 - Haarlem - Tel.12181 Shpwroom; Wagenweg 104 -Tel, 12730 1 GASFORNUFZEN - GEYSERS Slot van de Interscholaire Het Interscholair Jeugdtoernooi zal op vrijdag 22 april afgesloten worden met een demonstratie van jazz-muziek in het concertgebouw te Haarlem. Deze demonstratie wordt verzorgd door leerlingen van scholen voor voortgezet on derwijs. Velen van hen hebben immers een grote belangstelling voor de jazz-muziek en een grote groep onder hen legt zich ook toe op het beoefenen van deze muziek. Er zijn vcor deze avond bjj het Haar lems Interscholair Comité inschrijvingen binnengekomen van solisten, duo's, trio's en grotere ensembles. Als voorwaarde voor de inschrijving is gesteld, dat slechts serieuze beoefenaars van de jazz-muziek gelegenheid krijgen voor optreden. Advertentie Tevens tafel en stoeltje Nieuwste modellen v.a. 48. Wandelwagentjes v.a 39. Ostadestraat 4-6 Kleverpark Telefoon 51937 In het jaar 1856 verraste de Franse componist Louis Aimé Maillart zijn opera- lievende landgenoten met een nieuw pretentieloos, aantrekkelijk muzikaal theater stuk. Het was de komische opera „Les dragons de Villars", die na zijn première op 19 september in het „Théatre lyrique" te Parijs, zonder moeite vaste voet kreeg in talrijke andere theaters, ook in Duitsland en Oostenrijk, waar de opera onder de naam van „Das Glöckchen des Eremiten" spoedig populair werd. Het was geen vluchtige waarderingsbevlieging, die de opera geliefd deed worden. Jarenlang heeft het werk stand gehouden, maar langzaam aan raakte het in vergetelheid. En toch heeft de opera voor onze generatie nog niet uitgediend. Nog steeds zijn de „beruchte" huzaren van Villars in staat om de minnaars van ongecompliceerd toneelspel en van een voudige, aangename en toch met kunstzinnig besef en verantwoordelijkheidsgevoel geschreven muziek een zeer genoeglijke avond te verschaffen. zorgt voor Uw gezondheid V"'V' v verkrijgbaar bij de bonafide handel Alleenve'rtegenwoordiging wJ Amsterdam, Haarlemmerweg 475, tel. 185222 (10 lijnen). Op de 30ste maart is het vijftig jaar geleden, dat de heer F. A. de Nijs en me juffrouw L. van Poorten in Haarlem in het huwelijk traden. Met een onderbre king van vier jaar hebben zi] al die tijd in Haarlem ge woond, maar de jaren die zij afwezig waren brachten zij dan ook door in een dorpje, dat een heel eind van de Spaarnestad al' gelegen is, namelijk in Bellingwolde in Groningen, vlak bij de Duit se grens. Het echtpaar De Nijs was daar beland omdat de Nederlandse Bell-telefoon- maatschappij voor de heer De Nijs, die schilder was, geen werk meer had en als korporaal diende hij daar om enkele jaren in Gronin gen. Toen er echter in Haar lem weer een baantje als schilder vrij kwam haastte hij zich terug naar het wes ten en sinds die tijd is hij hier niet meer weggeweest. De heer De Nijs heeft ove rigens in Haarlem niet stil gezeten. Hij sloot zich aan bij de wielerclub „Excelsior" en later bij de biljartvereni ging „D.W.O." en bij de vis club „Morgenrood" en nu nog getuigen talrijke bekers en medailles, lauwertakken en schildjes, van de uitste kende prestaties, die hij in al deze verenigingen heeft ver richt. De laatste tijd is de heer De Nijs, echter, zoals hij zelf zegt „wat in de lappenmand" en daarom heeft hij de ac tieve sportbeoefening er aan gegeven. De 71-jarige brui degom houdt zich nu alleen nog maar bezig met zijn zes kanaries,' waarvoor ook de 72-jarige bruid alle belang stelling heeft. Op 3 april wordt het heu gelijke feit van de gouden bruiloft met een familie feestje gevierd en daarbij zullen ongetwijfeld ook de drie dochters van het echt- paar De Nijs aanwezig zijn. Dochters', die in ÏJmüidén, Heemstede en Hillegom wo nen en die ook in het verle den dikwijls de weg naar het huisje aan de Lange Poel laan 15d in Haarlem hebben ingeslagen om hun ouders te bezoeken. In Duitsland hebben ze elkaar leren kennen. De heer P. W. Bakker was er on dergronds mijnwerker en mejuffrouw Chr. Bruist was bij haar (Nederlandse) ouders in de huishouding. In 1910 besloten zijn te trou wen en dat gebeurde in Haarlem omdat het in Duits land zo'n rompslomp met de papieren was. Op 6 april 1910 beloofden ze elkaar de echtelijke trouw en ze heb ben woord gehouden. Me vrouw Bakker volgde haai man weer terug naar Duits land en vervolgens naar een tiental steden en dorpen in Nederland. De Nachtegaal straat 61 in Haarlem-Noord is het 25ste adres waar zij nu wonen, maar we zijn er bepaald niet zeker van, dat zij hier voorlopig blijven wonen. „Maar ik blijf de baas thuis", zegt mevrouw Bak ker lachend, terwijl zij haar lange haren kapt om netjes op de foto te komen. „Zo lang ik niet thuis ben", vult de heer Bakker aan, die ver der nog vertelt, dat zij op woensdag 23 maart hun enige dochter, Annie, van Schiphol zouden gaan halen. Ruim drie jaar geleden is zij namelijk naar Canada ge- emigreerd, maar ter gele genheid van het gouden hu welijksfeest van haar ouders komt zij even overwippen. Samen met haar dochtertje, dat het aanstaande bruids paar nog nooit gezien heeft zodat het een dubbel feest wordt. Dat feest zal het hoogte punt bereiken op 2 april, wanneer alle familieleden en kennissen bijeenkomen in Het echtpaar Bakker-Bruist bij de uitgebreide collectie Delfts Blauw, die verzameld is door mevrouw Bakker. een feestzaal aan de Rijks straatweg. De heer en mevrouw De Nijs bij een van de zes kanaries, die in de huiskamer het hoogste lied uitzingen. 1-Iet meisje en de vier jon gens van het Haagse jeugd- comité, die tijdens het afge lopen weekeinde een oude auto van de residentie naai de hoofdstad hebben geduwd ten bate van de „Doe Open"- actie, hebben hieraan geen Van 4 tot en met 9 april wordt in Haarlem de collecte gehouden voor de afdeling Haarlem van de Algemene Nederlandse Invalidenbond (A.N.I.B.) en de Bond ter bevordering van de belangen van spastici (B.O.S.K.). De huis aan huis-collecte wordt gehouden van 4 tot 9 april op op zaterdag 9 april wordt de inzameling afgesloten met een straatcollecte. Iedere woensdagavond van 23 maart tot en met 15 juni met uitzondering van woens dagavond 4 mei zal de A.N.W.B. in zijn bijkantoor Schotersingel 117a te Haar lem van zeven tot negen uur kampeertechnische spreek uren houden. enkele visuele herinnering, omdat hun fototoestel tijdens de tocht onklaar raakte. Zij vragen inwoners uit Haar lem en omgeving, die van deze tocht een fotootje heb ben gemaakt, of zij bereid zijn een kiekje af te staan. Deze kunnen worden ge stuurd naar mejuffrouw J. M. Hagers, Weissenbruch- straat 129, Den Haag. De Amsterdamse amateur filmer, de heer H. F. Naezer, die reeds enkele geslaagde films voor Artis en het Am sterdamse trambedrijf maak te heeft verleden jaar een film over Haarlem vervaar digd. Deze zal getoond wor den op maandag 28 maart des middags om vier uur in de leszaal van het Wit-Gele Kruis aan het Kenaupark 15 te Haarlem. Tevens zal op deze avond de cineast W. van Es aanwezig zijn, die voor de regeringsvoorlich tingsdienst werkt en die met het plan rondloopt een film over Spaarndam te vervaar digen. Deze filmavond is ge organiseerd door de commis sie voor stadspropaganda. Advertentie Het Nederlands Ballet zal op 11 juli in het Openluchttheater in Bloemendaal een Holland Festival-voorstelling geven van het programma waarmee dit ballet Neder land vertegenwoordigt in het nieuwe sei zoen van het Théatre des Nations in Parijs. Dit programma bevat twee balletten van George Balanchine, namelijk Serenade (op de Serenade voor strijkers van Tsjaikofski) en Four Temperaments (op de gelijkna mige muziek van Paul Hindemith). Beide balletten zijn ingestudeerd door Vida Brown, balletmeesteres van het New York City Ballet. Evenals in Parijs zal te Bloemendaal het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Anton Kersjes de muzi kale begeleiding verzorgen. Ook het Haarlems Klein kunst Theater zal meewer ken aan de „Doe Open"- actie. Half april wordt daar om een grote „talentenshow" gehouden voor (aankomen de) artiesten in de leeftijd van 14 tot 21 jaar. Een des kundige jury zal de presta ties beoordelen en zal boven dien de waardebonnen uit reiken. aan de winnaars. Bovendien kunnen dege nen, die in aanmerking kwa men voor en ereplaats in het nieuwe seizoen desgewenst hun medewerking verlenen aan de voorstellingen van het Haarlems Kleinkunst Theater. Voor deelneming aan de „Talentenshow' is men een bedrag van één gulden verschuldigd. Iedereen, die meent iets te kunnen presteren op het ge bied van de amusements muziek of de zang kan zich opgeven bij de heer H. C. Hartman, Corn, van Noorde straat 20 rood, telefoon 17189, Ook het Frysk selskip „Gysbert Japicx" doet weer van zich spreken, want bin nenkort is er weer een toneelavond, die ongetwij feld weer een volle zaal Friezen zal trekken. „Bütengewoane Gearkom- ste op Tongersdei 31 Maert om 8 ure jouns yn de Stêds- skouboarch, Haarlem. Opfie- ring fan „De lange jacht", fleurich stik yn tri je bidriu- wen fan Y. C. Schuitmaker. Regie G. Presburg. Plakbisprekken op Tiisdei 29 Maert fan 7 oant 8 ure jouns yn Gebou „Cultura", Jansstrjitte 83, Haerlim. Per persoan kin net meer as 4 plakken bisprutsen wurde. Hwa 't wis wêze wol fan in moai plak. wurdt mei klam oanrêt yn Cultura te be sprekken. Yn de skoubourch wurdt allinne by hege utsun- dering üt de oerbleaune plak ken bisprutsen. Haarlem. Aan de show wordt voorts medewerking verleend door het orkest „The Thorn- wood Players" met zang van de 15-jarige Nellie Balk (buiten mededinging) en de parodisten: „De Globetrot ters". De gehele opbrengst van deze avond is bestemd voor de actie „Doe Open". Enige tijd geleden ontvin gen wij een brief van de heer J. de Jong uit de Sar- phatiestraat 193III te Am sterdam, waarvan de inhoud wellicht kan dienen ter le ring van de Haarlemse ga ragehouders. „Onlangs was ik in de Do- verstraat in Haarlem op vi site. Toen ik tegen een uur of half elf 's avonds wilde vertrekken kwam ik tot de ontdekking, dat mijn auto niet wilde starten. De accu was volkomen „leeggestart" en in zo'n geval is natuurlijk de enige oplossing een flink duwtje. Maar waar vindt men op zo'n tijdstip iemand die dat even doet. Ik belde achter elkaar zegge en schrijve vier garages op. Overal werd de telefoon wel opgenomen, maar geen een was bereid het bewuste duwtje te geven. Ten einde raad liep ik maar even de Lorentzkade op om te zoe ken naar iemand die een auto voor de deur had staan en die me even wilde helpen. En eigenlijk tot mijn verba zing lukte het. De eigenaar van een grote mooie auto, die rustig thuis zat schoot onmiddellijk zijn jas aan en kwam me te hulp. Binnen vijf minuten reed mijn wa gen weer. Ik stond er per plex van. Vier garages wei geren plomp en een voor mij puurvreemde heer is direct bereid te helpen...." Maillart ging bij het componeren van de muziek voor zijn opera noch lichtvaardig, noch oppervlakkig te werk. Hij besteedde alle aandacht aan melodievorming met een passende sfeer en karakter, aan een goede, kernachtige ritmiek en hij had evenveel zorg voor de instrumentatie. Aan Maillarts artistieke beginsel, al bracht hij het dan in overeenstemming met het karakter van een eenvoudige komische opera, kunnen veel componisten van onbenullige operette muziek een voorbeeld nemen. Het Haarlemse dilettanten-operette gezelschap „Diogé" heeft „De huzaren van Villars" woensdagavond in de Stads schouwburg tot nieuw leven gewekt met een opvoering, waarvoor men veel waar dering kan hebben. De dirigent Henk Steenkist is zich er blijkbaar ter dege van bewust geweest, dat de muziek, hoe een voudig van karakter ook, toch zeer belang rijke eisen stelde en dat de technische ver zorging bij de voorbereiding en bij de uit voering de volle aandacht vergde. Inder daad kan men zeggen: Maillarts opera valt of staat al naar het uitvoeringspeil der muziek en zij is niet te redden door be hoorlijk toneelspel alleen. De zorg door Henk Steenkist aan de voorbereiding besteed is beloond gewor den. Het omvangrijke koor-ensemble zong, gericht door een markante, stabiele rit miek, met opvallende zekerheid en in vrij wel steeds gehandhaafde eenheid met de eveneens hechte orkestbegeleiding, die verzorgd werd door het „Haarlems Ope rette-orkest". En daarbij vond het koor ook de vrijheid om intensief aan de toneel actie deel te nemen. De vertolksters en vertolkers der rollen, moesten optreden als ware opera-volisten en dit ging hun zeker niet slecht af. Suze Spoelder als Rose Friquet en vooral ook Nico Boer als Slyvain waren hierbij wel de uitblinkers, hoewel Jaap Kaan als onderofficier Belamy en Martha Koper als Georgette lang niet onverdienstelijk hun partijen zongen. Het accent van het op treden van Jan Vander in de rol van Thi- baut kwam voornamelijk in het komische spel te liggen. Een kleinere rol had Nico Toledo als de koerier en Cor Steenkist was een waardige prediker, al was het merk waardig hem als aanvoerder van de vluch tende Hugenoten in het gewaad van een monnik te zien. De regisseur Kick Steenkist had gezorgd voor frisse, schilderachtige tafereeltjes en een grote verdienste van zijn bemoeiingen was het verkrijgen van een volstrekt, aan vaardbare menselijke typeringen. Het was een opvoering, die op zeer verdienstelijk niveau stond en daartoe heeft ongetwijfeld ook het Haarlems Operette-orkest, dat met kennelijk plezier de muziek van Maillart speelde, veel bijgedragen, evenals het bal let, dat onder leiding van Leonard Salaz optrad. r. Zwaanstcijk Advertentie ZIE ADVERTENTIE VAN BLOEMENDAAL - elders in dit nummer. De Hongaarse violiste Johanna Martzy 1 op dinsdag 5 april in het concertgebouw Haarlem het. concert geven, dat oor- onkelijk in november verleden jaar zou orden uitgevoerd. Voor dit recital, waar- j zij begeleid wordt door de pianist Jean ntonietti, heeft deze violiste een pro- ramma samengesteld, waarop naast een onate van Beethoven en César Franck. -en vioolsolosonate van Bach en het Duo '""'-ncertante van Strawinsky voorkomt. the brandy of Napoleon IMP OUD HAARLEM Recital op 5 april Advertentie wees dan volmaakte en schenk volmaakte cognac Op 21 maart hebben we in Haarlem de „Varfrudag" of „Waffeldag" gevierd. In restaurant „Bolwerk", waar de Ziveedse eigenaar de heer E. G. Ekman deze Zweedse tra ditie in ere houdt. In de café's en restaurants in zijn geboorte land is het namelijk de gewoonte om bij het begin van de lente aan alle gasten gratis versgebakken wafels te presen teren met rode bosbessen, aardbeienjam en suiker. Die wafels zijn gebakken in de vorm van hartjes, bedoeld als sym bolische verbintenis tussen het voorjaar en cle vrouw. In Zweden wordt ook in de huisgezinnen de „Waffeldag" gevierd, met evenveel enthousiasme als hier bijvoorbeeld het Sin Nicolaas-feest. De wafels, die wij in het Bolwerk kregen smaakten overi gens uitstekend, we zouden willen, dat het elke dag in het Bolwerk „Varfrudag" was. Chef-kok Wooldhuiz, van fels voor VarfrudagLinks restaurant „Bolwerk", bezig de heer G. E. Ekman, de met het bakken van de wa- Zweedse eigenaar van het restaurant.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 5