Horen en zien
Miss Taxi en haar avonturen
Fantoom in de bar
ZONWERING
PANDA EN DE TROETELTROEP
ROM EN MIOE
AVONTUREN VAN EEN HOND
Drukproeven van
VARA-radiogids
aan „TV" verkocht?
-PETSEN HOUDT U FIT!
VIETS Go.
Renault-Bestelauio's
Fa. J. P. Sen ft Zoon
ZATERDAG 26 MAART 1960
HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
13
radio ftelevisie h
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Tweemaal Kroesjtsjev
Parkeerplaatsen voor
toeristen-bussen in
Amsterdam
GARAGE DEN HOUT
De radio geeft zondag
DOOR
WILLIAM
IRISH
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
33. Panda was erg boos op de inbreker.
Ben jij nou een hulp!!" riep hij. „Je
zou Ted en Ed terughalen, maar in plaats
daarvan steel je piano's!" Klagelijk hui
lend zette de inbreker de piano neer.
„Ik heb zo'n spijt!" jammer hij „ik wil
niet stelen. Maar als ik iets zwaars zie,
kan ik het niet laten. Dan moet ik het
optillen en dan neem ik hel mee! Ach,
ach, waarom ben ik zo zwak?!" „Het is
een schande!" riep buurman met over
slaande stem.. „Jullie verstoren mijn
nachtrust, klimmen door mijn ramen, ste
len mijn pianodat neem ik niet
langer!" „Ohohoho!" huilde de inbreker,
„wees toch niet zo boos op me! Ik heb
zo'n spijt! Voor straf ga ik houtjes hak
ken!" Met deze woorden greep hij zijn
bijl en begon verwoed de bomen in buur-
mans tuin te vellen. Het was natuurlijk
wel mooi, dat hij zoveel berouw toonde,
maar buurman zag het anders.Mijn
tuin!" schreeuwde hij, „vandalen! Die
ven! Nu is het uit! Ik ga de politie
bellen! In het gevang gaan jullie! Alle
maal!!"
Om vijf voor acht begon de NTS gister
avond met een rechtstreekse reportage
van Kroesjtsjevs aankomst bij de Parijse
Opéra, en na het weekoverzicht kwam hij
terug in een telerecording van zijn ont
moeting met de diplomatieke pers in de
Franse hoofdstad. Mr. G. J. B. Hilterman
kreeg hierbij de gelegenheid, in plaats van
Fidel Castro, de grimmige Russische gast
in de huiskamers te introduceren en met
een persoonlijke waardering uitgeleide te
doen.
Dit onderdeel van het AVRO-program-
ma was uitstekend geënsceneerd: soms
leek het alsof de heer Hilterman het Rus
sisch van Kroesjtsjev zelf vertaalde. De
Russische leider gaf uitgekookte antwoor
den op uitgekookte vragen, maar over
Berlijn liet men hem wel wat lang aan het
woord hoewel hij een overbekend stand
punt stond te herhalen.
In het derde van „De Zeven Werken"
(van barmhartigheid) wandelde Jan Brus-
se met een gezellig babbeltje en een luch
tig muziekje over de begraafplaatsen voor
mens en dier in Parijs en omgeving en
Bob Kroon vertelde daarna, tegen de ach
tergrond van het Volkenbondspaleis in Ge-
nève, oppervlakkig van de drie conferen
ties die daar gaande zijn rover kernproe
ven, ontwapening en zeerecht.
Op de Perry Como Show volgde een in
teressante voorbeschouwing op de Grand
National te Aintree bij Liverpool, van
waar vanmiddag de grootste steeple-chase
ter wereld wordt uitgezonden.
Beeldschermer
Elke week heeft een lid van het perso
neel van de n.v. De Arbeiderspers - zo
deelt men van die zijde mede - een extra
afdruk gemaakt van het zetsel van de
Radiogids. Deze extra afdruk maakte hij
ten behoeve van het weekblad T.V. Die af
druk bevatte het radioprogramma. Hij
heeft verklaard dat hij in de herfst van
1959 door een redacteur van genoemd
weekblad is benaderd. Deze bood hem 40
gulden voor elke afdruk die hem in han
den zou worden gespeeld. Voor deze ver
leiding is de betrokkene bezweken. Gedu
rende de laatste vier maanden heeft hij,
naar hij aan de directie van de Arbeiders
pers heeft meegedeeld, de redacteur van
dat weekblad een afdruk van de Radio-
gids overhandigd zodra het zetsel gereed
was. Dat pleegt ruim een week voor de
verschijningsdatum van het weekblad ver
vaardigd te worden. Het betrokken perso
neelslid is op staande voet ontslagen. Van
de gedragingen van de redacteur van het
weekblad zal bij de Justitie aangifte wor
den gedaan.
De hoofdredactie van het weekblad
„T.V." deelt het A.N.P. mede, vooralsnog
geen commentaar te kunnen geven op het
bericht, dat door de n.v. De Arbeiderspers
aan het A.N.P. is verstrekt. Een en ander
schijnt ons echter zeer onaannemelijk, al
dus de hoofdredactie. Het blad „T.V."
zou namelijk geen enkel nut hebben van
deze drukproeven, daar het reeds op vrij
dagochtend negen dagen voor de verschij
ningsdatum, sluit.
„Het spreekt vanzelf dat ik een diep
gaand onderzoek zal instellen", aldus de
heer P. de Ruwe, de hoofdredacteur van
het weekblad T.V., die wij om commen
taar vroegen. „Het lijkt mij praktisch
onmogelijk dat de zaak zich zo zou hebben
toegedragen. Als hoofdredacteur weet ik
immers hoe wij aan ons nieuws komen.
Dat is tijdens het proces in Arnhem trou
wens duidelijk uit de doeken gedaan.
Maar zelfs al zouden wij die Radiogids-
drukproeven in handen krijgen, dan zou
den wij ze nog niet nodig hebben. Het
blijft niettemin een vervelende zaak. Mijn
radiaredacteur is van De Arbeiderspers
afkomstig. Het zou kunnen zijn dat hij
daar nog wel eens iemand heeft gesproken
en zo langs zijn neus weg inlichtingen
heeft gevraagd. Het is maar een veronder
stelling. Dat alles zich heeft toegedragen
als De Arbeiderspers beweert, lijkt mij
onmogelijk. Ik geloof dat hier sprake is
van een opgeblazen zaak".
Advertentie
De beste merken in alle modellen.
ZIJÏ.WEG 39 - 41
TEL. 14308
Hoe welkom de toeristen ook mogen zijn
in Amsterdam, de politie zal dit zomer
seizoen niet kunnen dulden, dat autobus
sen in de binnenstad worden geparkeerd.
In het verleden werd met name hinder
ondervonden van autobussen, die passa
giers voor rondvaart-rederijen bij de stei
gers afzetten en daar bleven wachten tot
de rondvaart was beëindigd.
In samenwerking met de rondvaartre-
derijen heeft de politie een regeling in
voorbereiding, volgens welke autobussen
wel passagiers bij de steigers mogen af
zetten of ophalen, maar in de tussentijd
naar speciaal voor deze autobussen gere
serveerde parkeerplaatsen moeten gaan
om te wachten.
Deze parkeerplaatsen zullen naar alle
waarschijnlijkheid worden gevonden op
de Westerdokskade en het Jonas Daniel
Meyerplein.
Advertentie
Kom fris op en van Uw werk!
2425. Nee, dat had Mioe niet verwacht, en Rom ook niet. Hij vloog in 'n grote boog
over de stapel planken heen en verdioeen uit het oog.
Mioe zat in het gras; ze was door de schok van de wipplank gerold. Nu keek ze met
grote ogen naar de kant, waar Rom zo plotseling was verdwenen.
Rom! riep ze toen benauxvd. Waar ben je?
Toen stond ze vlug op en liep om de houtstapel heen om te kijken, waar hij bleef...
GARCIA
DE LEON:
Een vrouw achter het stuur van een Parijse taxi is niet zo'n zeldzaamheid,
dat er beslist over geschreven moet worden. Madame Jeanne Calvet heeft het
echter wel verdiend eens voor het voetlicht te worden gehaald. Als schoonste
onder haar beroepsgenoten draagt zij sinds verleden jaar trots de titel Miss Taxi
op haar hoge witte pet. Er danst een weelde van donkerblonde krxdlen onder dit
teken van haar waardigheid vandaan; Jeanne is coquet genoeg om ze als pikant
accent schijnbaar achteloos over haar linkerschouder te laten vallen. Geen van
haar tweehonderdtachtig vrouwelijke collega's kan zo geraffineerd met haar
charme omspringen als Jeanne Calvet en toch heeft nog nooit iemand van
haar kunnen zeggen dat ze niet altijd tot het uiterste correct blijft. Monsieur
Calvet, die eveneens een van de vijftienduizend Parijse taxis onder zijn hoede
heeft, maakt zich daarover dan ook niet in het minst ongerust.
„Ik heb er per slot van rekening zelf
bij haar op aangedrongen taxi-chauf-
feüse te worden," zegt hij. „Ze stond
eerst in een winkel en dat beviel haar
trouwens zelf op de duur niet."
Zo'n besluit kan tamelijk gauw wor
den genomen, maar dat betekent dan
nog niet dat men de volgende dag
meteen op vrachtjes wordt losgelaten.
Een middenstandsdiploma wordt in
Frankrijk voor geen enkel beroep nodig
geacht, doch deugdelijke bewijzen van
vakbekwaamheid worden er wel dege
lijk gevraagd.
„Als je een officiële vergunning wilt
machtig worden, moet je je eerst door
een massa ongelooflijk saaie stof heen-
werken. De verkeersregels laat ik nog
maar buiten beschouwing die hoort
iedereen eigenlijk te kennen." Madame
Calvet heeft thuis haar pet en dikke
wollen trui verwisseld voor een jurkje,
dat de gave ronding van een schouder
verleidelijk toont. Zo is ze een moderne
en elegante jonge vrouw in een omge
ving, die tegelijk eenvoudig is en van
smaak getuigt. In een hoek staat op
een tafeltje een schrijfmachine; ik heb
er bij het binnenkomen al even naar
gekeken zou ze als Miss Taxi zoveel
brieven van bewonderaars krijgen dat
ze haar correspondentie daarop moet
afdoen?
„Nog afgezien van allerlei technische
dingen, die je moet weten, is het nood
zakelijk alle zesendertighonderd stra
ten van Parijs in je hoofd te hebben.
Op het examen moet je dan tien straat
namen uit een hoed grabbelen en zon
der haperen kunnen vertellen hoe je er
langs de kortste weg naar toe rijdt."
De huishouding van het kleine gezin
de Calvets zijn tot nu toe kinder
loos ondervindt van Jeanne's beroep
geen moeilijkheden. De grote Parijse
taxibedrijven („er zijn er die vijfhon
derd wagens hebben lopen," vertelt ze)
zijn onderling overeengekomen de vrou
wen geen nachtarbeid te laten verrich
ten. Zij mogen na afloop van de
schouwburgvoorstellingen de laatste
vrachtjes oppikken, maar daarna ke
ren zij terug naar de garage. Slechts
enkele vrouwen, die een taxi voor eigen
rekening exploiteren, zijn soms wel ge
noodzaakt ook in de nachtelijke uren
hun mannelijke confraters concurrentie
aan te doen.
„Hebt u wel eens een ongeluk ge
had?"
„Nog nooit," antwoordt ze met haar
liefste glimlach. „Laat ik dat nou maar
als een gelukje beschouwen, hoewel"
haar ogen tintelen ondeugend „de
statistieken duidelijk aantonen, dat
vrouwen minder verkeersongevallen
veroorzaken dan mannen, ook als je
het zuiver in verhouding tot de aantal
len weggebruikers berekent. Ik hoop
dat u dat nadrukkelijk in uw artikeltje
wilt laten uitkomen. En dat brengt me
op een volgend punt: de politie heeft
in het algemeen veel meer met ons op
dan met de mannen in het vak. Wat
beleefdheid betreft kunnen ze van ons
nog het een en ander leren en daardoor
hebben wij bepaald minder last van
geruzie en geharrewar."
„Maar het komt natuurlijk wel voor
dat u van u af moet bijten." Ze knikt.
„O zeker. Je treft altijd heren die me
nen dat een taxichauffeuse niet hele
maal een fatsoenlijke vrouw kan zijn.
Ik zet niet meteen mijn stekels op, wan
neer een klant onderweg bijvoorbeeld
zegt: „hier wil ik eruit, schat" of vraagt
een glas wijn met hem te gaan drinken.
Daar weet ik dan wel een antwoord op.
En in de enkele gevallen dat iemand
werkelijk handtastelijk wordt, is dit
stukje speelgoed een probaat middel."
Ze laat me het handvat van een rij
zweep zien. „Ik heb het altijd binnen
handbereik naast me liggen en het heeft
me al een paar keer uit vervelende si
tuaties gered, en bovendien het
klinkt u misschien wat al te sensatio
neel in de oren heb ik een wapenver
gunning. Ik heb nog nooit gebruik hoe
ven te maken van de revolver maar ik
verzeker u dat ik er heel goed mee kan
omgaan".
De laatste opmerking is echt niet als
een waarschuwing voor mij bedoeld. Ze
staat op om mij iets in te schenken en
laat de geladen revolver voor mij op ta
fel liggen een bewijs van vertrouwen
dat ik zeer apprecieer.
Een „Madame Taxi" (zoals ze allen
worden genoemd) behoudt een zekere
vrijheid van arbeidstijd. De taxionder
nemingen met grote personelen zorgen
vanzelfsprekend voor een bepaalde rou
lering, maar over het algemeen is de
chauffeur of chauffeuse betrekkelijk
zelfstandig. Met staat erop dat de wa
gen tussen 's morgens zes en 's nachts
één uur gemiddeld tien uur op de weg
is. „Het bevalt mij het best zo vroeg
mogelijk te beginnen, dan heb ik na
vier uur nog 'n fijne lange avond. Ken
nissen van ons. ook beiden in het vak,
werken overdag van tien tot acht uur.
Sommige chauffeuses met een eigen
taxi prefereren daarentegen de nacht
arbeid. De risico's van onaangenaam
heden zijn veel groter verleden
maand is een vriendin van mij beroofd
maar je kunt wel meer verdienen.
Een nachtchauffeuse maakt zeker
tweemaal zoveel als ik. Mijn man en ik
vragen ons alleen af wat je eraan hebt.
Wat heb je op die manier aan je leven?"
Ik krijg nu eindelijk de kans de ge
heimzinnige schrijfmachine in het ge
sprek te betrekken. „U besteedt uw
vrije tijd ook niet volledig met winke
len en het huishouden, merk ik."
Jeanne Calvet volgt mijn blik. U
moet beloven niet te lachen," zegt ze
ernstig. „Ik heb er langzamerhand een
gewoonte van gemaakt mijn klanten te
bestuderen en na afloop van een rit
teken ik mijn bevindingen op in een
notitieboekje. Een paar avonden per
week werk ik mijn aantekeningen uit
en ik hoop nog eens een boek te publi
ceren, waarvan ik de titel al heb: „Miss
Taxi en haar avondturen."
(Nadruk verboden
Advertentie
1 ton 6700.—; IV2 ton ƒ6900.—.
Laadruimte 7 tot 8 m3.
Garantie 6 mnd. incl. arb.loon.
Brandstofgebr. en onderhouds
kosten zeer laag. Wegligging van
de nieuwe typen, zowel leeg als
geladen, als een personenwagen.
HOOFDAGENTE
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR. 11.45 VPRO. 12.00 AVRO. 17.00
VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Gevarieerd progr. 0.45
Geestelijk leven, toespraak. VPRO: 10.00 Voor de
jeugd. IKOR: 10.30 Hcrv, kerkdienst. 11.30 Vra-
genbeantw. VPRO: 11.45 Berichten uit de kerken.
AVRO: 12.00 Gram. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram.
13.00 Nieuws en S.O.S.ber. 13.07 De toestand in de
wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar.
progr. voor de soldaten. 14.00 Boekbespr. 14.20
Philharm.ork. en soliste. 15.20 Filmpraatje. 15.35
Madrigaal koor. 15.55 Lichte muz. 16.20 Mariniers
kapel. 16.30 Sportrevue. VPRO: Gesprekken mei
luisteraars. 17.15 De vluchtende mens, lezing.
VARA: Soebkad uit de pot, hoorsp. voor de jeugd.
17.50 Nieuws, sportuitsl. en sportjourn. 18.30 Zi-
geunerork. 18.55 Journalistenforum. 19.30 Cabaret
AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Theaterork. en zang
20.35 Anna Karenina. hoorspel. 21.15 Licht progr
21.45 Stemmingsbeelden uit het Franse leven. 22.00
Lichte muz. 22.15 Journ. en rep. bezoek Chroesj
tjev aan Frankrijk. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 23.10
Sportuitsl. 23.15 New York calling. 23.20 Nieuwe
Fianse gram. 23.55 24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO
17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO
NCRV: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.30 Morgenwij
ding. 9.15 Orgelspel. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram
9.55 Inleiding hoogmis. 10.00 Hoogmis. 11.30 Gram
11.40 Utrechts Sted. Ork., koren en sol. 12.15 Ac
tuele geloofsproblemcn. 12.30 Lichte muziek. 12.55
Act. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg
lezing. 13.10 De Wadders. hoorspel. 13.30 Lichte
muz. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Gram. 15.00 Spijt
optanten in nood. Hun zaak onze zaak, lezing
15.10 Gram. 15.30 Muzikale lezing. 16.00 Sport
16.30 De profeet van de nabijheid Gods, lezing
IKOR: 17.00 Voor de jeugd 17.15 Terugblik op de
jaarlijkse loogdag. 17.45 Mensen, praatje. 18.00
18.40 W
Advertentie
Ber. 18.30 De Kerk aan h'et werk.
fie oren
24)
Lombard maakte een einde aan het oprakelen van
deze herinneringen, omdat hij vreesde dat verhaal an
ders eindeloos lang zou worden. Hij stond op.
U herinnert het zich dus niet? U bent er zeker van,
dat u het zich niet herinnert?
Nee, ik herinner het me niet, dat weet ik heel ze
ker. O'Bannon stak zijn hand weer uit naar het toto-for
mulier en zijn pijp. Zijn vrouw stond vlak naast hem. Ze
had Lombard al enige tijd met een speculatieve blik op
genomen. Het puntje van haar tong verscheen even tus
sen haar lippen.
Zou het ons iets opgeleverd hebben, als hij het nog
wist? Ach ja. ik geloof niet dat het erg geweest zou
zijn, om iets voor u te doen, zo uw man het zich ten
minste nog maar wist te herinneren.
Hoor je dat, Mike? Ze begon op haar man te stom
pen, als wiide ze hem aanvallen. Ze schudde hem krach
tig bij de schouders heen en weer en gebruikte daarbij
beide handen.
Probeer het Mike, probeer het. Hij trachtte haar
af te weren.
Hoe kan ik dat nu, als jij mij heen en weer schudt
als een lege roeiboot? Al zat het misschien ergens ach
ter in mijn hoofd, jij schudt het er waarschijnlijk hele
maal uit.
Nu, ik hoor het al. Het is niets gedaan, zei Lom
bard zuchtend. Hij draaide zich om en liep teleurgesteld
de lange gang in. Haar stem sloeg over, terwijl ze op
nieuw de aanval op de schouders van haar man inzette.
Kijk, hij gaat weg! Oh, Mike, wat is er met je aan
de hand? Die mijnheer wil alleen maar dat je je iets
herinnert, en zelfs dat kun je niet! Ze moest haar te
leurstelling gekoeld hebben op zijn toto-formulier en
pijp. Er ontstond tenminste een hevig lawaai achter zijn
rug.
Mijn pijp! Mijn formulier! Ze twistten nog op luide
toon, toen Lombard de deur achter zich sloot. Maar toen
ving zijn oor een gejaagde en verdachte discussie op. Hij
glimlachte betekenisvol en begon langzaam de trap af
te lopen. Enkele ogenblikken later hoorde hij hollende
voetstappen naderbij komen. De deur vloog open en
O'Bannons vrouw riep opgewonden door het trappen
huis naar beneden:
Wacht, even, mijnheer! Komt u toch even mijn
heer! Het is hem zo juist te binnen geschoten. Nog geen
seconde geleden.
O, werkelijk?, zei Lombard nuchter. Hij bleef
staan en keek naar boven, maar maakte geen aanstal
ten om de trap weer te beklimmen. Hij haalde zijn por
tefeuille te voorschijn en wreef er enigszins uitdagend
en verleidelijk over.
-- Vraag hem, of zij haar arm in een zwarte of een
witte draagdoek had. Ze relayeerde Lombards vraag.
Er kwam een antwoord, dat ze aan hem doorgaf, enigs
zins aarzelend echter.
Witomdat ze uit ging, begrijpt u?
Lombard stak zijn portefeuille weer weg, zonder haar
geopend te hebben.
Jammer, verkeerd aangesloten, zei hij luid en liep
verder de trap af.
HOOFDSTUK XII
De veertiende, dertiende en twaalfde dag
voor de executie
Ze had al enkele minuten op de kruk gezeten, toen
hij haar opmerkte. En dat was te merkwaardiger, daar
er nog maar een paar mensen aan de bar zaten. Haar
komst had eigenlijk veel opvallender geweest moeten
zijn. Het bewees dan ook, hoe omzichtig zij naderbij ge
komen moest zijn en hoe voorzichtig zij was gaan zit
ten. Zijn dienst was net: begonnen, zodat zij slechts en
kele ogenblikken, nadat hij achter de bar was gaan
staan, binnen gekomen moest zijn. Alles wees erop, dat
zij met opzet juist op dat moment aan de bar was gaan
zitten, op hetzelfde ogenblik, dat zijn dienst begon. Ze
was er nog niet geweest, toen hij het kleedhokje in een
keurig gesteven jasje had verlaten en zijn blikken had
laten gaan over zijn domein. Dit wist hij heel zeker.
Toen hij iemand aan het andere einde van de bar een
glas had toegeschoven was hij zich haar aanwezigheid
pas bewust geworden. Hij liep op haar toen.
En u, juffrouw? Ze keek hem nogal vreemd aan,
vond hij. Maar nee, daarin moest hij zich toch vergis
sen, dat moest hij zich verbeelden. Alle bezoekers aan
de bar keken hem zo aan, als zij iets wilden bestellen.
Maar tóch lag er in haar blik iets eigenaardigs en die
indruk kreeg hij nog een tweede keer, nadat hij dat ge
voel al van zich af had gezet. Het was een typische
blik. Een oogopslag, die op zichzelf stond en waarbij de
blik, waarmede zij haar wens kenbaar maakte, niets te
maken had. Het was een blik voor hem, de man tot wie
zij sprak, aan wie zij haar bestelling opgaf.
Het was een blik, die inhield: Let op mij. Onthou mij.
Ze vroeg om whisky en sodawater.
Toen hij zich omdraaide om het bestelde te voorschijn
te halen, bleven haar ogen op hem gericht. Hij had het
vluchtige en moeilijk defineerbare gevoel, in verlegen
heid te zijn gebracht, niet in staat te zijn die vreemde
onderzoekende blik te kunnen verklaren, maar die ge
dachten verdwenen weer even snel als zij bij hem waren
opgekomen. Hij hechtte er niet veel betekenis aan. Het
was plotseling gekomen en even plotseling weer verdwe
nen.
Zo begon het.
Hij bracht haar het bestelde en draaide zich toen di
rect weer om naar een andere klant.
Een korte pauze van niets doen. Een pauze, waarin
hij niet aan haar dacht, waarin hij ook weer vergat.
Een pauze ook, waarin zij menselijkerwijs gesproken
moest zijn gaan verzitten, waarin zij zich bewogen
moest hebben, al had zij alleen maar haar hand ver
legd, haar glas verzet of een blik geslagen in het zaaltje
Maar niets van dat alles. Zij zat daar onbeweeglijk
Even stil als een uit karton gesneden vrouw onbeweeg
lijk op die kruk gezeten zou hebben. Het glas had zij
niet aangeraakt Dat was blijven staan op de plaats,
waar hij het had neergezet. Slechts haar ogen bewo
gen. Die volgden hem waar hij ook ging.
Wederom had hij korte tijd niets te doen. Hij beant
woordde haar blik. Voor de eerste keer, sedert haar
eigenaardig staren hem was opgevallen. Hij begreep,
dat zij hem al die tijd aangestaard moest hebben, zon
der dat hij dat bemerkt had. Hij voelde er zich onbe
haaglijk onder. Hij kon er geen verklaring voor geven.
Hij keek even in de spiegel of er soms iets niet in orde
was met zijn jasje of zijn das. Maar nee, dat was het
niet. Zo zag hij er altijd uit en niemand anders keek
hem zo vasthoudend aan.
Het was opzettelijk, daar kon geen twijfel aan bestaan,
want haar blik ging waar hij ging. Het was geen glazig
en dromerig naar binnen gekeerd staren in zijn rich
ting. Daarvoor lag er te veel helderheid in die blik.
Toen het hem eenmaal opgevallen was, raakte hij
het eigenaardige gevoel, dat hem beslopen had, niet
meer kwijt. Het bleef hem belagen en hij voelde zich
niet helemaal op zijn gemak. Hij begon haar zelfs van
tijd tot tijd zo tersluiks op te nemen, daarbij menende
dat zij dat niet zou bemerken. Maar iedere keer dat zijn
blik op haar viel, moest hij erkennen dat zij al naar
hem keek, cn iedere keer, dat hij zijn ogen van haar af
wendde, bleef zij hem aanstaren. Het vreemde gevoel,
dat hij niet kon verklaren, werd steeds onaangenamer.
Hij had nog nooit een menselijk wezen zo stil zien
zitten. Niets aan haar bewoog Haar glas bleef onaange
roerd staan als had hij het er helemaal niet neergezet.
Ze zat daar als een jonge, vrouwelijke Boeddha, haar
ogen ernstig en onafgebroken op hem gericht.
Zijn gevoel van onbehaaglijkheid werd langzamer
hand een gevoel van ergernis.
Mij liep tenslotte haar richting uit en bleef pal voor
haar staan.
Geeft u niets om uw borrel, juffrouw?
Het was bedoeld als een wenk, een bedekte aanspo
ring om zich even te bewegen. Het mislukte. Ze sloeg
er geen acht op.
Haar stem was toonloos, haar antwoord nietszeggend.
Laat het daar maar staan.
De omstandigheden waren in haar voordeel, want ze
was een jonge vrouw en van jonge vrouwen wordt niet
verwacht, dat zij in een bar veel drinken, in tegenstel
ling tot mannen, die juist wél veel moeten drinken om
altijd welkom te zijn. Ze flirtte niet, ze was er niet op
uit om haar whisky voor niets te krijgen, ze gedroeg
zich niet onbehoorlijk. Hij was machteloos.
(Wordt vervolgd)
BESTEL VROEGTIJDIG UW
MARKIEZEN - ZONSCHERMEN
aluminium
Jaloezieën
Wij kunnen er NU de grootste
zorg aan besteden
Vraag vrijblijvend prijsopgave bij de
oudste zaak van Haarlem en omstreken
Nassaulaan 76 - Haarlem - Tel. 10743
Opgericht in 1378
heelt, horc, praatje. NCRV: 19.00 Nieuws uit, de
kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 De gelijkenissen
van Jezus, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 2.00 De
Katholiek en zijn gemeenschap, lezing. 20.15 Ge
varieerd progr. 20.45 U bent toch ook van de par
tij?. praatje. 20.55 Gemengd koor, volkszang en
orgel. 21.25 Gram. 21.35 De zaakwaarnemer, hoor
spel. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Avond
gebed. 22.55 Muzikale lezing. 23.55 24.00 Nieuws.
BLOEMENOAAL. 245 m.
9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00
ds. G. van Duinen van Wassenaar (uitz. van de
dienst voor belangstellenden op 13 maart om 7.30
uur). 2.45 Kinderdienst. 3.30 Prof. dr. G. C. Berk-
ouwer van Amsterdam.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Liederen. 12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber.
12.35 Amus.muz. (verv.). 13.00 Nieuws en weer
ber. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- cn bel-
cantoconc. 15.00 Rep. voet.balwedstr. 16.45 Gram.
17.00 Sport cn nieuws. 17.05 Gram. 17.45 Sportuitsl.
17.50 Liederen. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws.
19.30 Dansmuz. 20.00 Hoorspel. 20.50 Gram. 21.05
Gram. 21.15 Pianowedstr. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws.
23.05—24.00 Gevarieerde muziek.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.15 Lichte muziek. 9.00 Gymn. voor de
vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.35 Wa-
terst. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 11 00 Ka
merorkest. 11.45 Voordr. 12.00 Gram. 12.10 Lichte
muziek. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.45 Lichte
muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded.of gram. 13.20
Promcnade-ork. 13.55 Beursber. 14.00 Pianorecital.
14.30 Zang en piano. 14.50 Bejaarden en hun hob
bies. lezing. 15.05 Gram. 16.35 Gram. 17.00 Voor
de padvinders. 17.15 Gram. 17.50 Milit. comment.
18.00 Nieuws. 18.15 Pol. praatje. 18.25 Lichte muz.
13.50 Kamcrmuz. 19.25 Muzikale lezing. 19.45 Voor
de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 De Radioscoop. 22.30
Nieuws en beursber. van New York. 22.40 Act. en
bezoek van Kroesjtsjev aan Frankrijk. 22.50 Pro
gramma voor alle weggebruikers. 23.20 Gram.
23.55 24.00 Nieuws.
HILVERSUM 11. 298 m. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.13 Gram. 7.30 Een woord
voor de dag. 7.40 Gram. 8.00 Nieuws. 8.15 Radio
krant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram.
9.40 Voor de vrouw. 10.15 Theologische etherleer
gang. 11.00 Gram. 11.30 Wedstr. 12.00 Recital. 12.25
Voor boer cn tuinder. 12.30 Land- cn tunib.meded.
12.33 Gram. 12.53 Zo leeft en werkt Suriname,
praatje. 13.00 Nieuws. 13.15 15 jaar geleden, praat
je. 13.20 Ork.conc. 13.50 Gram. 14.05 Schoolradio.
14.35 Gevar. progr. 15.50 Gram. 16.00 Bijbelover
denking. 16.30 Clavecimbelrecital. 16.40 Gram.
17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30
Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: Be
vaarbare rivieren en waterkracht in Nederlands
Nieuw-Guinea. door prof. ir. A. R. Brouwer. 18.00
Orgelspel. 18.30 Gram. 18.50 Openbaar kunstbezit.
19.00 Nieuws. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15
Gram. 19.30' Radiokrant. 19.50 Kopevorkest. 20.10
Dombey Zoon, hoorsp. 21.30 Strijkkwart. 22.00
Comm. 22.15 Gram. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 22.45
Avondoverdenking. 23.00 Kamermuz. 23.30 Gram.
23.55-24.00 Nieuws.
BKUSSEI.. 324 m.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Voor de landb.
12.42 Gram. (verv.). 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws
cn weerber. 13.15 Gram. 14.00 Schoolradio. 16.00
Koersen. 16.06 Voor de zieken. 17.00 Nieuws en
weerber. 17.05 Gram. 17.45 Franse les. 18.00 Gram.
18.10 Kamermuziek. 18.20 Voor de soldaten. 1850
Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Ka
mermuziek. (Om 20.55—21.10 Kunstkaleidoscoop).
21.45 Liederen. 22.00 Nieuws en weerbericht. 22.15
Amus.muz. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden.
VOOR ZATERDAG
NTS: 16.00—16.30 EUROVISIE: Rep. uit Aintree:
Grand National. NCRV: 17.00—17.30 Voor de kin
deren. NTS: Journ. en weeroverz. NCRV: 20.20
Kleinkunstprogr. 20.35 Film.'20.45 Cabaretprogr.
21.05 Gevarieerd programma. 22.10 Dagsluiting.
VOOR ZONDAG
NTS: AVRO. KRO, VARA en VPRO: 17.00—
17.45 Kampioenschap van Nederland le klasse
sabel. VARA: 20.00 Toeristische documentaire.
20.20 Filmvenster. 20.50 Act. 21.15 Gevar. progr.
NTS: AVRO, KRO, VARA cn VPRO: Sportact.