Fantoom in. de bar Diagram van puzzel no. 27 mt li"3 m ta sÉ m Toch ió l\et zo PANDA EN DE TROETELTROEP v AVONTUREN VAN EEN HOND ROM EN MIOE 1 2 3 iHT 6 II JHMM i i I i i i Mil lÉMi 20 _l te—M gjrjH M 25 26 I27 i i i i i 28 „J ia 30 BT I gratis schoonheids analyse ©RLÜÜE 1 I MAANDAG 11 APRIL 1960 7 Het weekeinde T elevisieprogramma 10 m ZON EN MAAN J Opdracht voor dertien Europese kunstenaars Arti-medaille voor Hubert van Lith DOOR WILLIAM IRISH De radio geeft dinsdag 46. Joris begreep wel. dat Panda daar op de stoep van de Nationale Bank was gaan zitten, om de wacht te houden. En zolang hij daar zat, zou het plannetje van Joris, om onopvallend de Bank te bero ven, weinig kans hebben. Maar Joris was niet iemand, die gauw iets opgaf. Hij par keerde de verhuiswagen aan de overkant van de bank bij een uitspanning en ging daar met de troetels naar binnen. Verscho len achter een haag zette hij zich met zijn metgezellen aan een tafeltje en be stelde limonade. „Ziezo", mompelde hij, over de heg naar Panda glurend, „het manneke heeft niet in de gaten, dat we al zijn aangekomen. Nu zullen we eens zien, wie het 't langste uithoudt: hij op die harde stoep, of ivij op gemakkelijke zetels bij muziek en versnaperingen „Die bank heeft fijne steile muren", merkte de tweeling op, „mogen we daar strakjes tegenop klimmen?" „Zeker", ant woordde Joris, „nog even wachten, dan kunt ge uw hart ophalen". „En mag ik dan met zivare brandkasten sjouwen?", vroeg de inbreker, „is dat niet slecht?" „Geenszins", antwoordde Joris, „nie mand zal u meer verbieden, om naar hartelust zware voorwerpen te tillen". „Ahzuchtte de inbreker vol genot. En zijn ogen dwaalden naar een zwaar voorwerp, dat in de buurt stond. Het was de piano van het orkestje Zaterdag bood het tv-programma van de K.RO.. een van de tien speciaal voor de televisie vervaardigde opera's, die verleden jaar te Salzburg in première gegeven wer den op het Internationale Televisie-con gres. Het gold een komische opera van de Zwitserse componist Heinrich Sutermeis- ter, die zelf ook de tekst schreef. Het werk „Seraphine oder Die stumme Apotheke- rin" is een grappig geval van een pillen draaier die een stomme vrouw trouwt, doch, daar hij die situatie op de duur ver drietig vindt, haar door een wonderdokter laat cureren, met het gevolg, dat de voor heen zo stille, lieve en gedienstige echt genote de plaag van zijn levensdagen wordt. Hij had er niet op gerekend dat zij haar schade van zoveel jaren zwijgen moest inhalen. Het experiment speelt in deze buffa-opera slechts een betrekkelijke rol. Sutermeister is iemand die in het theatervak zeer be dreven is en het is wel spijtig dat onze Nederlandse Opera aan zijn Romeo en Julia, zijn Zauberinsel en Der rote Stiefel, die onder meer reeds in Antwerpen gingen, nog geen aandacht geschonken heeft. Over zijn Raskolnikof hebben wij hier indertijd wel eens een lezing bijgewoond, maar tot een opvoering in Nederland is, voorzover wij weten, niets gekomen. Sutermeister is niet afkerig van moderne middelen qua harmonie en orkestratie en het lijkt wel alsof hij van de experimenten van anderen een dankbaar gebruik maakt. Maar hij verliest de praktijk niet uit het oog. Dit is in deze t.v.-opera zeer opmerkelijk; de eisen die hij aan de zangstemmen stelt zijn, vocaal gezien, haast normaal. Zij zijn gericht op een natuurlijke dictie die het gesproken woord nabij komt, en zijn me lodievormen ontwikkelen zich veelal uit obstinate motieven, met een hang naar een primitivisme, dat aan Orff doet denken. Sutermeister is trouwens een leerling van Orff. Evenals bij deze is de orkestrale ach tergrond „up to date" en koloristisch zeer verscheiden: ook hel elektronisch element krijgt een rol te spelen. Dit alles is echter bijzaak: het spel op zichzelf wordt er niet door beïnvloed: dit verloopt vlot in de be proefde sfeer van de opera-buffa. Het maakt dat velen de rake vernieuwingen inzake- techniek niet eens zullen opmerken. Met dat al is het een grappige, onderhou dende vertoning die het publiek niet voor problemen stelt. Het pittoreske decorum beantwoordde volkomen aan de realiteitszin van het spel en in het ensemble van de sujetten was een fantasierijke regie waar te nemen. De bekende bariton van de Opera uit Dusseldorp, Fritz Ollendorf, was, in de rol van de apotheker, niet de minste om de burleske opera van Sutermeister tot een succes te maken. Na reeds vroeger kennis gemaakt te heb ben met de t.v.-opera's van Badings en Jurriaan Andriessen, die ook te Salzburg in het geding waren, was het interessant ook eens met het concurrerende werk van Sutermeister kennis te maken. Het roept uiteraard de idee op de overige zeven in zendingen van het concours eveneens aan de beurt te laten komen. Een propagandistisch ongetwijfeld zeer krachtig werkend overzicht van de Miva, de Missie Verkeersmiddelen Actie, maakte duidelijk dat de commerciële televisie grote mogelijkheden biedt. Ditmaal gold het een ideëel doel. dat in het kader van de K.R.O.-opvattingen propagandistische stimulansen nodig heeft en deze dan ook ten volle kreeg. „Iedere seconde een kwartje" werd dan zondagavond aan ons gepresenteerd. Wij moeten zeggen, dat het tempo, waarmee de met luid trompetgeschal binnengehaal de Lou v. Burg deze „spelletjesshow" leidde volkomen brak met de gezapigheid, die menige Nederlandse onderneming van dit karakter kenmerkt. Men moet zo'n programma nemen voor wat het is: pre tentieloos amusement van nogal primitief gehalte, maar zo naïef, dat het onder houdend is. Lou v. Burg bracht het als een zeer gewiekst man, bijzonder rad van tong, zichzelf niet in het middelpunt stellend, in de stijl van de conferencier, die van alle markten thuis is. Het is ons niet tegen gevallen, al moet men wel in het oog hou den, dat volwassenen bij zulke uitzendin gen veel weg hebben van een kleuterklas, die op alle manieren bezig gehouden wil worden. Wat Kees Brusse vooraf over zijn car rière en dan vooral zijn filmerij vertelde was overwegend anekdotisch. Dat hij fil men kan, bewezen de vertoonde fragmen ten (onder meer op de Hartenlustschool te Bloemendaal) van zijn jongste werkstuk. Men kon zich nog eens verbazen over het gemak waarmee deze acteur-cineast spreekt en kennismaken met zijn ernst, die een aangenaam aspect is aan zijn zo plezierige verschijning. Becldscnermer VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroveizlcht. 20.20 Film- doeumentaire. 20.30—22.45 Speelfilm 7 8 'i. A l- j. 12 i H13 16 .- V FF.- 24 ggg Bij ons kryptogram (puzzel no. 27) van diagram geplaatst. Wij drukken het juiste omschrijving naar de krant van zaterdag. zaterdag j.l. werd helaas het verkeerde diagram hierbij af en verwijzen voor de V vr MirrtassaflBl Vóór we gaan spreken over het lengen der dagen, is het wel wenselijk u er op te wijzen, dat u en uw huis, ja zelfs de hele straat en het dorp of de stad waar u woont, tweemaal per etmaal ongeveer een kwart meter omhog worden getild. U merkt daar gelukkig niets van, evenmin als u iets merkt van de grote snelheid waarmee de aarde om haar as draait. Maar ook al ont gaat het verschijnsel u volkomen, toch gaat u en alles in uw omgeving tweemaal per dag omhoog, omdat de grond waarop alles is gebouwd en waarin alles wortelt, tweemaal per dag een rijzing en een daling ondergaat. De grond, waarop wij staan, is n.l. niet zo stevig en solide als wij gewoonlijk menen. Dat geldt niet alleen voor onze Neder landse bodem, die als slap en drassig bekend staat, want ook van de hardst granieten rots grond kan worden gezegd dat hij beweeg lijk is. Stevig is de rots natuurlijk wèl, althans wanneer we de zwake menselijke krachten daarop beproeven. Maar in ver gelijking met de krachten die in het heelal werken, is de granieten rotsgrond verre van onbeweeglijk. Integendeel, de zo hard en stevig schijnende steenschaal die de aerde omgeeft, gedraagt, zich als elastiek onder de enorme kosmische krachten die op haar inwerken. Nu gaat het alleen nog maar om de vraag, hoe het komt, dat de granieten aardkorst geregeld wordt ingedeukt en omhoog geperst, zodat uw woning om hoog gaat. De oorzaak van de dagelijkse beweging van de aardkorst is onze trouwe maan, het hemellichaam dat, zoals bekend, tweemaal daags de getijden veroorzaakt. Het is natuurlijk niet de maan alléén, die dit doet, want theoretisch bestaat er een aantrekking tussen elke druppel zeewater en elke ster, tot in de verste uithoeken van het heelal. Maar in de praktijk is de aan trekking van de ver verwijderde sterren zö gering in vergelijking met de aantrek kingskracht van de meer nabije hemel lichamen, dat ze daarbij volkomen in het niet valt. De zon en de maan, die het dichtst in de buurt van de aarde staan, hebben dus een overheersende invloed op de aardkorst en van deze twee is de aantrekkingskracht van de maan het grootst, omdat zij zo vlak bij staat. Op iedere waterdruppel wordt door de maan een aantrekkingskracht uit geoefend die het één-negenmiljoenste deel is van de kracht, waarmee de aarde deze druppel vasthoudt. En de zon trekt aan deze druppel met een kracht die het 5/11 deel is dus nog niet de helft van de kracht die de maan daarop uitoefent. Echter, niet alleen de drup pels in de zee zijn onderhe vig aan de aantrekkingskracht van zon en maan, maar elk deeltje van de aardkorst. Het gevolg is, dat ook het vaste land meedoet aan de eb- en vloedbeweging, zij het in aanzienlijk geringere mate dan het vloeibare, en dus makkelijk te ver vormen water. Want, de aardkorst moge dan veerkrachtig en plastisch zijn, zo mee gaand en soepel als vloeistof is zij toch niet. Daarom is de rijzing die de bodem bij vloed ondergaat aanzienlijk geringer dan de vloedstanden die wij van de zee kennen. Precieze metingen hebben aangetoond, dat in onze streken het vasteland bij vloed ongeveer 25 cm stijgt, maar bij de evenaar kan de stijging van de bodem wel 30 cm bedragen. Bij eb zakken we weer even ver naar beneden, zodat alles weer zijn oor spronkelijke stand krijgt. Hiermee zijn we dan beland, bij het lengen der dagen, dat dus een ander aspekt krijgt dan u aanvankelijk dacht. Daarover een volgende keer. li. Pétillon (Nadruk verboden) Tien van de dertien kunstenaars uit evenzoveel Europese landen, die een op dracht hebben ontvangen voor het maken van wandversieringen voor de werkruim ten in een groot Nederlands bedrijf zijn in verband daarmede voor enkele dagen in Amsterdam samengekomen. Deze opdracht werd hun verleend door de Fondation Européenne de la Culture in samenwer king met de stichting Kunst en Bedrijf. Het is de eerste opdracht van deze aard, die in Europees verband door kunstenaars zal worden uitgevoerd. De deelnemers aan deze opdracht allen schilders zijn: Achille Perilli (Italië), Staffan Oestlund (Zweden), Max Guenther (Zwitserland), mej. Christiane Willemsen (België), Lars Bo (Denemarken), Walter Brendel (West-Duitsland), John Rudge (Engeland), Ben Heyart (Luxemburg), Henry Thomas (Frankrijk), Peter Bischof (Oostenrijk), Jose Jorge da Silva Escada (Portugal), een Noor, en voor Nederland Jef Diederen uit Amsterdam. Donderdag bezochten de kunstenaars 't bedrijf. De wandversieringen (tableaux) moeten eind juni ge,reed zijn. ARTHUR BENJAMIN OVERLEDEN De in Australië geboren Engelse com ponist Arthur Benjamin is zondagmorgen op 66-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Londen overleden. Benjamin gaf zijn eerste pianorecital toen hij zes jaar was in Sydney. In 1911 won hij een studiebeurs van de Engelse koninklijke muziekacademie waaraan hij later pianoleraar werd. Drie weken geleden was Arthur Benja min in Ceylon ziek geworden tijdens een wereldconcertreis. Deze reis zou hem naar San Francisco in de Vei-enigde Staten ge voerd hebben voor bijwoning van de Ame rikaanse première van zijn opera „A tale of two cities" naar Dickens. Andere ope ra's van Benjamin's hand zijn „The dèvil take her," „Manon" en „Prima Donna". Voorts componeerde hij concerten, suites en filmmuziek. In het gebouw van de maatschappij „Art et Amicitae" te Amsterdam is za terdagmiddag de jaarlijkse voorjaarsexpo sitie van werken van leden der maatschap pij geopend. In zijn openingswoord maak te de vice-voorzitter de heer J. J. Royaards bekend, dat de commissie van beoorde ling de Arti-medaille heeft toegekend aan de Amsterdamse beeldhouwer Hubert van Lith voor zijn vrouwenmasker (albast). Het is de vierde keer sedert de instel ling der medaille (1850), dat deze aan een beeldhouwer wordt uitgereikt. De tot en met 8 mei durende expositie omvat: schil derijen, aquarellen, tekeningen, grafiek en beeldhouwwerken. Ter herdenking van de twee onlangs overleden leden, Lizzy An- singh en prof. Jan Wiegers, worden van elk drie schilderijen geëxposeerd. Culturele prijs Deventer. De burge meester van Deventer, mr. dr. N. Bolke- stein, heeft vrijdagavond in de hal van het gemeentehuis de culturele jaarprijs van Deventer, „De Gulden Adelaar" en een bedrag van 1000.uitgereikt aan de 70-jarige Deventer dichter, essayist en litterair historicus J. A. Rispens na een stemmig uitgebracht advies van de ad viescommissie voor zijn in 1959 verschenen bundel „Voetsporen". Advertentie NOG 5 DAGEN met de opzienbarende wetenschappelijke appa- raten van - de Loupe Binoculaire en de p-'H meter (breveté en France). Aan de hand van deze metingen geven 5 esthéticiennes u een feil- loos advies voor de enig- juiste verzorging van uw huid. V HAARLEM ïk i A 5051. Nou moet jij je verstoppen! zei Mioe. Ik tel tot honderd. Goed, zei Rom. Nou ga ik 'n mooi plekje zoeken, dat je me vast niet vinden kan! Mioe ging met haar armen voor haar gezicht staan en begon te tellen. Rom haastte zich weg om te zorgen, dat hij zich verscholen had, vóór ze tot honderd geteld had. Nou moet ik zorgen, dat ze me niet vinden kan! dacht Rom. Waar zal ik gaan? Hij keek rond naar 'n plaatsje, maar dat was nog niet zo gemakkelijk. Het moest ergens zijn, waar Mioe geen erg in zou hebben... 37) Iemand zal me met een revolver doodschieten! Als ik nu maar wist wat ik niet had mogen zeggen! Jij hebt me er toe overgehaald! Ze had nog nimmer ervaring opgedaan met verslaafden aan marihuana. Het woord kende zij wel, maar het had nauwelijks betekenis voor haar. Ze had geen notie van het ontvlambare effect, dat marihuana heeft op emoties als achterdocht, angst en wantrouwen, waardoor zij worden opgeblazen tot voor bij het punt van explosie. Ze kon duidelijk aan hem zien dat hij niet meer normaal kon denken en niet meer normaal voelde. Zijn gedachten waren een gevaarlijke richting uitgegaan en er was voor haar geen mogelijk heid om deze in te dammen. Ze kon niet meer doordrin gen tot zijn gevoel, tot zijn redelijkheidsbewustzijn, want zij was bij haar normale verstand en hij tijde lijk niet Hij bleef even stil staan, het hoofd gebogen, en keek haar van onder zijn wimpers aan. Ik heb je iets verteld, dat ik niet vertellen mocht! Ach wist ik nu maar wat het was. Hij sloeg verstrooid met de palm van zijn hand op zijn voorhoofd. Nee, je hèbt me niets verteld. Niets heb je me ver teld! Ze trachtte hem te kalmeren. Ze begreep, dat ze er beter aan deed zo gauw mogelijk te verdwijnen. In stinctief voelde ze echter aan, dat als haar bedoeling al te duidelijk zouden blijken, hij zou trachten te beletten, dat ze weg zou gaan. Langzaam liet ze achteruit, hei melijk kleine stapjes nemend. Ze hield haar handen op haar rug, zodat ze de deur kon vinden en de sleutel om draaien, voordat hij zou begrijpen wat haar bedoeling was. Tegelijkertijd trachtte ze haar terugtrekkende be weging zo veel mogelijk voor hem verborgen te houden door hem recht in het gezicht te kijken, door zijn blik ken vast te houden. Haar innerlijke spanning nam ge stadig toe als gevolg van de uiterst langzame terugtrek kende bewegingen. Het had wel iets weg van het zich zo voorzichtig mogelijk verwijderen van een giftige slang, bang dat een te snelle beweging het dier zou doen uitschieten, bang ook dat een te langzaam terugtrek ken. Ja, ik heb dat wel gedaan! Ik heb je iets verteld, dat ik niet had mogen vertellen! En nu probeer je er tussen uit te knijpen om het iemand te vertellen. Iemand die op mijn leven uit is. Hij zal hier komen om mij neer te schieten, zoals hij gedreigd heeft Nee, heus, je hebt me niets verteld. Je denkt het alleen maar. Zij toestand werd steeds slechter inplaats van beter. Haar gezicht moest voor hem steeds kleiner worden. Ze kon het niet langer voor hem verbergen, dat ze zich voorzichtig terugtrok. Ze stond nu met haar rug tegen de muur en haar wanhopig zoekende handen von den slechts een ononderbroken vlakte in plaats van het slot van de deur. Ze had misgei-ekend en moest nu zij delings langs de muur naar de goede plaats zoeken. Ze keek verholen uit haar ooghoeken en zag even links van haar een donkere vlek. Als hij daar nu maar nog even bleef staan, enkele seconden Het was moeilijker zich zijwaarts te bewegen, zonder dat het opviel dan achteruit. Zij draaide haar hiel voor zichtig naar buiten en daarna even voorzichtig de punt van haar schoen.Met haar andere voet hei-haalde ze ver volgens deze beweging. Haar lichaam trachte ze echter zo min mogelijk te bewegen. Weet je nu werkelijk niet meer, dat ik op de leu ning van je stoel zat en over je haar streek? Dat is al les, wat ik heb gedaan. Nee, doe dat nu niet, fluisterde ze in een wanhopige en laatste poging om hem nog te gen te houden. Nog maar enkele seconden geleden was deze nachtmei-rie begonnen. Haar leek het echter toe, alsof de verschrikking al een hele nacht voortduui-de. Had ze maar zo'n afschuwelijke sigaret bij zich gehad om hem toe te gooien, misschien was dan.... Ze raakte bij haar zijdelings voortschuifelen een ta feltje en iets viel op de gi-ond. Dat geluid, die tik, die lichte bons, dat verraden van haar terugtrekkende be weging, deed de hel losbarsten. Het was een signaal, waar zijn gespannen, niet meer onder controle zijnde zenuwen op hadden gewacht. Wat zij instinctief ieder moment al verwacht had, brak nu los. Hij viel als het ware voorover, gelijk een beeld, dat van zijn voetstuk tuimelt, en kwam struikelend met wijd uitgespreide ar men op haar af. Ze vluchtte in de i-ichting van de deur en slaakte daarbij een kreet, die echter grotendeels in haar keel bleef steken. Haar zenuwachtige handen von den het slot en de sleutel, die er nog in stak. Ze kon daar echter niet blijven staan. Hij gaf haar geen tijd de sleutel om te draaien. Ze zette zich tegen de muur af en holde in de richting van het raam aan de andere zijde van het vertrek. Er hing een rolgordijn voor, dat de handvatten vei-borg, zodat ze het raam niet snel genoeg open kon krijgen om om hulp te schreeuwen. Ze greep het ovei-gordijn en wierp het in zijn richting. Even werd zijn vaart gestuit daar hij het gordijn van zich af moest schudden. In de dichtsbijzijnde hoek stond een bank, die zijn beste dagen wel gekend had. Ze wilde er achtei-langs schieten, maar voordat zij de andere kant had bereikt, had hij haar al ingesloten. Twee keer schoven zij voorzichtig heen en weer, zij achter de bank, hij vóór de bank. Het was een kat- en-muis spel. Doe het niet, hijgde ze, Nee, doe het niet! Je weet, wat ze met jou zullen doen, als mij iets over komt, als mij hier iets ovei-komt.je weet, wat ze voor jou in petto hebben.. Ze sprak echter niet tegen een man, maar tegen een wrak, ondermijnd door het vei-dovingsmiddel. Plotseling dook hij half over de bank heen en graaide in haar richting. De kleine driehoek achter de bank bood haar niet genoeg ruimte om zich ver genoeg terug te trekken. Hij kreeg haar bij haar jurk, vlak bij haar schoudei-s te pakken. Voordat hij haar echter steviger beet kon grijpen had ze zich al bevrijd door zich snel twee of drie keer rond te draaien. Haar jurk scheurde wel, maar ze was tenminste los. Ze dook achter de bank en vloog de kamer weer in, terwijl hij nog half over de bank heen hing en zijn evenwicht ti-achtte te rug te vinden. Langs de muur holde ze verder. Ze kon niet proberen dwars door de kamer heen de deur te bereiken, want dan moest ze zijn richting uit. Hij toch bezette de binnenste positie, zij de buitenste. Ze kwam langs een deui-, die kennelijk toegang gaf tot een toilet of badkamer, maar ze snelde er langs, bang in een val te lopen, zoals ze zo juist achter de bank bijna gedaan had. De deur naar de gang, de enige weg naar de vrij heid, kwam steeds dichterbij. Ze greep een stoel en smeet die achter haar neer, hopende dat hij er door geraakt zou worden. Hij zag het gevaar echter tijdig en ontweek het snel. Zij won er echter enkele seconden dooi-. Toen ze de laatste hoek bereikt had, de hoek vlakbij de deur, sneed hij haar de pas af. Ze kon zich niet vlug genoeg omdraaien, zodat ze bijna tegen hem op vloog. Hij had haar nu gevangen en klem gezet tegen de muur. Zijn armen schoten uit. Ze kon noch voorwaarts, noch achterwaarts, zodat ze in elkaar dook, de enige mogelijkheid, die haar nog restte. Daardoor kon ze nog juist aan zijn rondgraaien de handen ontwijken. Ze schoot in de richting van de deur en raakte hem daarbij even. Ze gilde iets. Een naam. De naam van de enige man, die haar nu juist niet zou kunnen helpen: Scott! Scott! De deur was vlak vóór haar, maar ze kon hem niet tijdig genoeg bei-eiken. Ze rende de kamer weer in.De lamp stond er nog, de lamp waarmede ze getracht had zijn herinnering op te fi-issen. Het ding was te licht om hem al te veel kwaad te doen, maar ze pakte hem toch op en gooide hem in zijn richting. De lamp raakte hem niet eens en viel een heel eind naast hem op de grond. Ze brak niet. En toen kwam hij di-eigend-snel op haar af. Het einde van de gruwelijke achtervolging naderde pijlsnel. Beiden wisten dit.. En toen gebeur de er iets. Hij moest met zijn voet ergens achter zijn blijven haken. Op dat moment zag zij het eigenlijk niet eens. Ze herinnerde het zich pas latex-. De lamp bonsde luid achter hem enkele keren op de vloer, en beneden aan de muur-, bij het stopcontact, schoot een lichtblauwe vlam de kamer in. Hij tuimelde recht voorover, de ar men wijd uitgespreid. Tussen hem en de deur lag een vrij pad. Ze was bang om zo vlak langs hem te lopen, maar ze ,was er nog veel méér bevreesd voor om te blijven staan waar ze stond. Zijn handen, plat op de grond uitgespreid, lagen echter nog in de weg. Ze sprong langs hem heen, even buiten bet bereik van zijn kramp achtig rondtastende vingers. Een seconde kan een eeu wigheid schijnen, maar een seconde kan ook zó weg- flitsen. (Wordt vervolgd) Advertentie VERFROLLERS HILVERSUM I. 402 m. 7.00 - 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 0.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu ters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan.. voor uit.., lezing. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Dansmuz. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Pianospel. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Nieuwe gram. 13.35 Lichte muz. 13.55 Sopraan en piano. 14.20 Vocaal dubbelkwartet. 14.35 Voor de plattelandsvrouwen. 14.45 Accordeon, gitaar en bas. 15.05 Promenade- ork. en sol. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Rege- ringsuiz.: Plantengroei op de Bovenwindse eilan den der Nederlandse Antillen, door dr. A. L. Stof fers. 18.00 Amateursprogr. 18.20 Politiek praatje. 18.30 R.V.U. De strijd tegen de betovering van ons verstand, door prof. dr. C. A. van Peursen. Tweede lezing: David Hume, de empirist. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Viool- duo. 20.00 Lijdensmeditatie. 21.00 Gram. 21.05 Pia norecital. 21.30 Kamerork. en solist.. 22.25 Boek- bespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Gezin en huwelijk, le zing. 22.50 Nieuwe filmmuz. 23.15 Omr.ork. en sol. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VFRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 R.V.U.De pottenbakker en zijn schijf (The pot ter and his wheel), door mej. C. A. Eijken. Twee de lezing: Rabbi Ben Ezra (Robert Browning), gedicht uit de westerse wereld. 11.30 Voor de zie ken. 12.00 Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Metropole-ork. en soliste. 13.55 Beurs ber. 14.00 Gram. 14.40 Idem. 15.00 Voor de vrouw. 15.30 Liederen. 16.00 Voordr. 16.15 Orgelspel. 16.30 Voor de kinderen. 17.30 Amateursprogramma. 18.00 Nieuws. 18.15 Pianospel. 18.30 Mil. muz. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Gesproken brief uit Parijs. 19.10 Gram. 19.45 Journ. 20.00 Nieuws. 20.05 Kamermuz. 21.00 Lichte muziek. 21.30 Radioportret. 22.00 Het Cosmopolitain-orkest. 22.30 Nieuws, beursber. en S.O.S.ber. 22.45 Orgelrecital. 23.00 Voordr. 23.25 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Pianospel. 12.30 Weerbericht. 12.35 Pianospel (verv.). 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Gram. 14.00 Gram. 15.00 Ork.- conc. 16.00 Koersen. 16.06 Duitse les. 16.21 Orkest- conc. (verv.). 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.10 Vioolrecital. 17.30 Klass. muziek. 17.40 Boekbespr. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sportkroniek. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.40 Gram. 19.50 Lezing. 20.00 Orkestconcert. 20.40 Gram. 21.00 Idem. 22.00 Nieuws en weerbericht. 22.15 Pianowerken. 22.45 Gram. 22.55—23.00 Nieuws.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 7