Een apotheker leerde Parijs snoepen Fantoom in de bar ORLANE VERGANE GLORIE PANDA EN DE TROETELTROEP ROM EN MIOE AVONTUREN VAN EEN HOND n gratis ii schoonheids analyse WILLIAM IRISH DONDERDAG 14 APRIL 1960 21 Mijmeringen België bereidt derde programma voor ït NOG 2 DAGEN Examens GARCIA DE LEON Jeugd achter het stuur De radio geejt vrijdag De radio geeft zaterdag T elevisiepr ogramma 49. Dc beschuldigende blikken, die eerst op Joris waren gericht, toerden nu op Panda geworpen. „Is dat waar?" vroeg de eigenaar van de uitspanning, „ben jij verantwoordelijk voor deze troep?" Dit kon Panda niet ontkennen. „Eh..ja," stamelde hij, „ze zijn mijn troetels eh mijn beschermelingen maar„Dan moet jij de schade betalen," viel de eige naar hem in de rede, „een beschadigde piano en een vernielde tafel. Verder zorg je, dat je troetels hier niet meer komen en..." Hij werd onderbroken door een luid lawaai, dat binnen bij het buffet op klonk. Het volgende ogenblik kwam de buffetknecht opgewonden naar buiten snel len. Hij was bedekt met schuim. „Er is een paard binnengekomen!" riep hij over spannen, „het beest zit aan de bar en drinkt bier! Hij hikt bij elke slok en sproeit dan met schuim!" „Een paard aan de bar..." hijgde de eigenaar, „ook dat nog!" Hij keek Panda wantrouwend aan en vroeg grimmig: „Is dat paard soms ook een troetel van je?" Ook dit kon Pan da niet ontkennen. „J-ja," zei hij benepen, „m-maar ik zal zijn bier betalen!" In alle delen van het N.C.R.V.-program- ma van woensdagavond werden de gedach ten bepaald bij de lijdenstijd. Zo bevatte de goede en gevarieerde rubriek „Pas ge perst" van Pi Scheffer een onderhoud met dr. Anton van der Horst over de Matthaus- Passion en het derde filmverslag van het televisieteam onder leiding van Dick Bom mel, dat vorig jaar door Jordanië en Is rael trok, verwijlde lang bij de Olijfberg, de Via Dolorosa en Golgotha. Deze film viel overigens op door voortreffelijk camera werk van Didier C. van Koekenberg, dat telkens onderbroken werd door etsen en schilderijen van Rembrandt als herinne ring aan de gebeurtenissen, die in de stil le week worden herdacht. Opnieuw werd de aandacht hierop geves tigd in een deel van de kunstrubriek Stu dio-B, een film onder de titel „Dat Gij dus hangt ten toon" van sculpturen en schilderijen van vroeger en nu, die be trekking hebben op het lijden van Chris tus, waarbij lijdenspoëzie werd gezegd door Ton Lutz. In deze rubriek hield Ralph Degens een interview met de kunstcriticus C. Doelman, die een leerzame doch door zijn spreektrant zeer vermoeiende toelich ting gaf bij de tentoonstelling „Contour on zer beeldende kunst in 1960" in Delft. Een verdienste va nde rondleiding was overigens, dat het aantal werken niet te groot was en bij herhaling bekeken kon worden. Bij de avondsluiting in een internaat schip voor schipperskinderen in Rotterdam ontkwamen wij niet aan de indruk van een wat geforceerde wijding waarin de weer gave van het lijdensevangelie verstarde. Trouwens in verscheidene aspecten van het programma, die aan de lijdenstijd moesten herinneren, kwam men niet veel verder dan een ietwat traditioneel mijme ren, waarbij de kijkers onvoldoende be trokken raakten bij de verschrikking van dit gebeuren. Beeldschermer Jssti De directie van dc Belgische radio-om roep heeft bij de Belgische clektro-tech- nische industrie dertien korte golfzenders besteld en zal een artistiek en cultureel derde programma lanceren, wanneer de ze korte golfzenders in bedrijf zullen wor den genomen. Op het ogenblik beschikt de Belgische radio over een Vlaamse en Franse zen der met middengolven en ieder een capa citeit van honderdvijftig kilowatt. Maar de middengolven zijn in West-Europa zo overbezet, dat er voortdurend storingen optreden en de beide nationale zenders in bepaalde Belgische provincies moeilijk hoorbaar zijn geworden. De Frans-Brus selse zender wordt zelfs gestoord door ra dio-Cairo, ofschoon deze tweeduizend kilo meter van Brussel verwijderd is. Het net van korte golfzenders zal begin 1961 in bedrijf worden genomen en geheel het land bestrijken. Advertentie met de opzienbarende wetenschappelijke appa- raten van - de Loupe Binoculaire en de p-H meter (breveté en France). Aan de hand van deze metingen geven 5 esthéticiennes u een feil- loos advies voor de enig- juiste verzorging van uw huid HAARLEM W UA ADI P M Lelden Kandidaatsexamen geneeskunde: R. R A boa-son. Aerdenhout. Dezer dagen vierde Otto Peltzer zijn zestigste verjaardag en met een zekere weemoed heeft men in de bondsrepubliek daarbij herinneringen aan deze eens zo be roemde atleet opgehaald. In 1926 brak hij de wereldrecords hardlopen over 800 me ter en de halve mijl. In datzelfde jaar won hij te Berlijn van de fameuze Fin Nurmi een wedstrijd over 1.500 meter in de nieu we wereldrecordtijd van 3.51 minuten. De sintelbaan, zo schreven dezer dagen de sporthistorici, was de arena van Pelt- zers leven. Bij de Olympische Spelen van 1928 en 1932 (Amsterdam en Los Angelos) faalde de nerveuze man evenwel volko men. En evenzeer faalde hij in het norma le leven. De grote, populaire atleet, naar wie zelfs kunstenaars als Bert Brecht, Georg Gross en wie al niet kwamen kijken, had nooit een echt beroep geleerd. Hij werd als sportleraar ontslagen na enkele schandalen. Hij werd al vroeg nazi en S.S.-er. In 1945 zei hij hiervan: „Ik wilde de S.S. van haar rassenwaan gene zenDezelfde nazi's stopten hem overigens in de gevangenis. In 1936 begenadigde Hitier hem echter wegens de Olympische Spelen in Berlijn. Daarna week Peltzer uit naar Finland, naar Zweden waar hij.trainer werd van een Joodse atletiekclub! In 1941 keer de hij naar Duitsland terug, waar hij in het concentratiekamp Mauthausen terecht kwam, tot in 1945 de Amerikanen hem be vrijdden. Na de oorlog werd hij sportjour nalist, trainer en boekenschrijver. Peltzer werkte in Oost-Duitsland, in Australië, in China, Perzië, Pakistan en thans is Peltzer atletiektrainer in India.... 56—57. Daarna haalde Rom de gescheurde jas van de stokken af en trok die aan. Hij is me wel veel te lang en te wijd, dacht Rom, Maar dat is juist mooi; dan ziet Mioe me zeker niet! Nadat Rom dus de hoed opgezet en de jas aangetrokken had, en ook de wollen das nog om z'n eigen hals had geslagen, was hij klaar. Alleen moest hij de afgetakelde stokken nog wegdoen. Hij trok de stok uit de grond en borg toen het hele geval achter een struik. Ziezo, nu mocht Mioe komen... Chocolade is een universeel geneesmiddel. Wist u dat? Eerlijk gezegd ben ik er nog niet zo erg lang geleden achter gekomen, wat niet wegneemt dat het consu meren van chocolade al van mijn prilste jeugd af een van mijn meest geliefde bezigheden is. Gesteund door o/Jïciële uitlatingen en stukken weet ik nu daar heel goed aan te hebben gedaan. Sinds mijn gesprek met madame Jeanne, het lieve oudje achter de (nog oudere) toonbank van Debauve et Gallais in Parijs, mag ik zeggen een overtuigd aanhanger van deze gezondheidstheorie te zijn. Haar mededelingen (gebaseerd op antieke apothekersrecepten) beschouw ik tenminste als officieel. Zij weet eeru,kleinigheid van het vak en het produkt af, want sinds 1903 komt zij tegemoet aan de verfijnde smaak van een uitgelezen clientèle. De winkel op nummer 30 in de Rue des Saints-Pères (6e arrondissement) wint het nochtans van haar op het stuk van waardige ouderdom en onopvallende degelijk heid. Op ditzelfde adres vervaardigde ene monsieur Debauve, apotheker, al in het vierde kwart van de 18de eeuw zijn gezondheidschocolaadjes voor Lodewijk XVI. Hoewel de medische produkten al sinds onheuglijke tijd uit de zaak van Debauve et Gallais zijn verdwenen, lijkt het interieur van de winkel nog volko men op dat van een apotheek. De hoef ijzervormige toonbank is op zichzelf al een speciale gang naar de Rue des Saints-Pères waard. Daarachter staan in een halve cirkel houten pilaartjes, die marmerachtig zijn geverfd. Zij wor den bekroond door wat van ouds als het esculaapteken heeft gegolden: de Mercuriusstaf met een eromheen ge kronkelde slang. Er staat een weeg schaal op een wit marmeren voetstuk en naar madame Jeanne mij verzekert zijn hierop in de loop van meer dan anderhalve eeuw tienduizenden zakjes bonbons, bestemd voor beroemdheden uit de Franse geschiedenis, op afgewo gen. In dc tijd van de eerste Debauve was de verwerking van cacaobonen tot de tong en verhemelte strelende snoe perijen een monopolie van de Italianen en de Spanjaarden. De al genoemde apotheker van Lodewijk XVI doorbrak dit alleenrecht, niet zozeer uit patriot tische overwegingen dan wel doordat hij inzag dat er meer mee was te ver dienen dan met geneesmiddelen. Hij ging zich hoe langer hoe meer op de vervaardiging (met de hand) van bon bons en pralines toeleggen. Toen zijn neef Gallais, met wie hij zich later as socieerde, een belangrijke uitvinding deed hij bracht de in koud water op losbare chocolade aan de markt wa ren beiden „gemaakt". En de inmiddels op de Franse troon gekomen koning Ka- rel X liet het niet bij een goedkeurend klopje op de schouder: hij vertolkte met uitbundig eerbetoon de dank van het vaderland voor de oprichting van de eerste Franse industrie van luxe lekker nijen op chocoladebasis. Dit alles vertelt mij met de nodige omhaal madame Jeanne, terwijl zij vlij tig bezig blijft haar klanten te bedienen. Het wordt dus een verhaal in vele ver volgen, waarbij ik niet op een herhaling of tien van soms onbelangrijke onder delen mag kijken. Als er weer iemand met een zakje peperdure bonbons de deur uit is gegaan, zegt ze spijtig: „Je kunt wel merken dat er niet meer zo- veel geld onder de mensen zit als vroe ger. Ik heb de tijd gekend dat wel zes of zeven pond bonbons tegelijk over de toonbank werden verkocht." Of haar economische diagnose geheel juist is, laat ik maar liever in het mid den. Ik krijg ook geen gelegenheid hierop dieper in te gaan, omdat een lieve jonge dame de aandacht van ma dame Jeanne opeist.* Ze duwt me nog snel een vergeeld papier in de hand „kunt u al vast bestuderen" en trekt haarf verdroogde appelegezicht in een verkoopglimlach. Het is een belangwekkend stuk de heren Debauve en Gallais hebben er in dertijd hun opinie in uitgesproken over de genees- en voedingswaarde van cho colade. Ik kan niet nalaten enkele van hun medisch aanvechtbare stellingen te citeren: „Chocolade is een bij uitstek voedza me substantie, heilzaam voor de maag en borst en gemakkelijk te verteren. Verval van krachten kan er bijzonder goed mee worden tegengegaan, het werkt probaat voor het bewaren van een goede gezondheid en verlengt de levensduur van oude mensen." Wat chocolade voor de levensduur van jonge mensen doet wordt helaas niet vermeld. „Dit met vreugde begroet voedingsmiddel," lees ik verder, „is zeer geschikt voor personen met een dunne, droge huid, die aan slechte spijsvertering lijden; voor herstellen den en voor allen wier taak het is lang durige geestelijke inspanningen vol te houden, lange tijd in het openbaar te spreken of die een deel van de voor slaap bestemde tijd aan hun werk moe ten besteden." Hebben wij Churchill niet meermalen tijdens een grote redevoering met een (chocolade) sigaar in zijn hand gezien? Er komt nog meer: „Chocolade werkt zowel gunstig op de maag als op de hersenen en is daardoor de vriend van literaire figuren". (Dat klopt; madame Jeanne heeft mij verteld dat de schrij ver Anatole France een echte zoetebek is geweest en minstens eenmaal per week een zakje bonbons kwam kopen). „Chocolade is uitnemend voor perso nen, die bang zijn voor de gevolgen van het drinken van wijnen en likeuren, maar toch een opkikkertje nodig heb ben." Nogmaals wordt er de nadruk op ge legd, dat intellectuelen niets beter kun nen doen dan chocolade eten en „da mes wordt aangeraden een soort te ge bruiken, die geurend is door de ver werking van bepaalde bloemen." Waar om? Omdat er krampen mee worden bestreden. De laatste bewering wordt gestaafd door het aanhalen van een autoriteit als Anthelme Brillat-Savarin, de rechtskundige en econoom (maar meer nog de gastronoom), die in 1826 op eenenzeventigjarige leeftijd is ge storven. Een jaar voor zijn dood ver scheen van zijn hand de geestige ver handeling Physiologie du goüt (Fysio logie van de smaak), waarin hij zijn opvattingen over de kunst van het eten heeft uiteengezet. Op zijn gezag ver klaarden de heren Debauve en Gallais, dat zij voor snel aangebrande typen een afdoend middeltje kennen: zij kunnen zich kalmeren met een fiks glas choco lade in amandelmelk. (Nadruk verboden) Advertentie KRUISWEG 47-49 HAARLEM T Een storm van protesten is onder West- duitse jongeren opgestoken over het voor nemen van de Westduitse minister van Verkeer, Seebohm, om in het vervolg al leen rijbewijzen voor personenauto's uit te reiken aan hen, die 20 jaar of ouder zijn (voor vrachtauto's zelfs 21 jaar of ouder). In ingezonden stukken in de dag bladen wordt gezegd, dat dit voorstel vol strekte nonsens is. Waarom mag een jon gen van 18 a 19 jaar wel een straaljager, die de belastingbetaler een paar miljoen kost, besturen of een tank of een dure militaire auto, en geen personenauto?, zo wordt gevraagd. De Westduitse automo bielclub „A.V.D." stelde zelfs enige maan den geleden voor de leeftijdsgrens niet te verhogen, maar te verlagen. Zij wilde na melijk een „juniorrijbewijs" van 16 jaar af instellen. Ondernemers hebben er voorts op ge wezen, dat jonge vrachtwagenbestuurders onder de 21 jaar helemaal niet verant woordelijk zijn voor meer ongelukken dan hun oudere collega's. De grootste schade veroorzaken chauffeurs in de leeftijd van 21 tot 25 jaar. De politie in de Bondsre publiek juicht het voorstel intussen ten zeerste toe. 40) Hij bleef rustig wachten. Hij was de vesting nu bin nengedrongen, zodat de helft van de slag al gewonnen was. Het kon hem weinig schelen, hoe lang de tweede helft zou duren. Het kamermeisje kwam op een gege ven moment snel de deur uitstormen. Lombard dacht dat zij hem kwam halen en begon zich uit zijn stoel te verheffen. De boodschap die zij moest overbrengen, was echter véél belangrijker ,dan zijn bezoek, gezien de haast die ze maakte. Ze holde nl. in de richting van het gespetter en gesis, dat door een bariton-stem begeleid werd. en riep waarschuwend: Niet te veel olie, Enrico! Ze zegt niet te veel olie! Toen holde ze weer terug naar waar ze vandaan was gekomen, achtervolgd door woedende bas-tonen, die de muren deden trillen. Kook ik voor haar tong. of kook ik voor het matje in de badkamer? Tijdens haar heen en weer hollen werd ze vergezeld door een intiem kledingstuk, zacht roze gekleurd, dat ze in haar uitgestrekte hand vast hield alsof iemand het ieder ogenblik kon grijpen, maar dat niets te maken had met de missie, die ze zojuist volbracht had. De kamer, waar Lombard zat te wach ten, was vervuld geraakt met een zwaar parfum, dat lang bleef hangen. Op een gegeven ogenblik stopte het gesis en gespetter met een laatste luide sis, welke be geleid werd door een diep uit de borstkas opwellend „Aaaaaah!", die grote tevredenheid verried, waarna een in een wit jasje gestoken kogelrond koffiekleurig mannetje verscheen met op het hoofd een torenhoge witte koksmuts. In gestrekte draf begaf hij zich naai de andere deur, een groot zilveren blad, dat gedekt werd door een halfronde zilveren deksel, torsend. Een kort ogenblik heerste er stilte, een èrg kort ogen blik maar. Toen barstte een kabaal los, waarbij de kakofonie van daarnet op een gouden stilte leek. Het bevatte al de geluiden, die hij al kende, maar ook nog van een bariton, scherpe gillen en het gongachtige ge luid van een zilveren dekschaal, die met kracht tegen de muur werd gegooid. De kleine kogelronde man, kwam naar buiten, pijlsnel en woedend. Hij was niet langer koffiekleurig, maar er liepen strepen over zijn gezicht, die op eiwit en rode pepers leken. Hij zwaaide met zijn armen als waren het molenwieken. Dit keer ga ik terug! Met de eerste de beste boot ga ik terug! Ze kan op haar knieën vallen, maar ik ga weg! Lombard boog zich voorover en trachtte zijn oren te beschermen door ze met zijn wijsvingers dicht te drukken. Het menselijk trommelvlies is ten slotte een fijngevoelig instrument, dat niet alles kan verdra gen. Toen hij zijn handen terugtrok, merkte hij tot zijn opluchting dat het lawaai was afgenomen, en tot de proporties, die hier normaal leken, was teruggekeerd. Op een gegeven moment ging voor de afwisseling nu niet eens de telefoon bellen, maar ging de huisbel over. Het meisje liet een donkerharig, lichtbesnorde man binnen, die ging zitten en Lombard gezelschap kwam houden. Hij spreidde echter aanzienlijk minder geduld ten toon dan Lombard. Enkele seconden, nadat hij was gaan zitten stond hij weer op en begon driftig heen en weer te lopen, maar met stappen, die juist iets te klein waren om gemakkelijk te zijn. Toen viel zijn oog op Lombards overdadige boeket lathyrus. Hij bleef staan, haalde er een bloem uit en begon er aan te ruiken. Lombard brak op dit moment iedere gedachte aan het aanknopen van diplomatieke betrekkingen met hem af. Zal ze me gauw kunnen ontvangen? vroeg de nieuw aangekomene aan het meisje, dat weer eens de kamer was binnengestormd. Ik heb een nieuw idee, Ik wil het met mijn vingers voelen, voordat het mij weer ontschiet. Ik ook, dacht Lombard, terwijl hij naar de nek van de donkerharige man staarde. De lathyrusruiker ging weer zitten. Direct stond hij echter weer op. Zijn knieën trilden nerveus en on geduldig. Ik begin het kwijt te raken, zei hij waar schuwend. Ik verlies het. En weet ik het niet meer, dan zal ik moeten terugvallen op het oude model! Het meisje vluchtte met deze sombere tijdingen naar bin nen. Lombard mompelde halfluid: U had al een hele tijd geleden moeten terugvallen op het oude model. Het had in ieder geval gewerkt. Het meisje kwam terug en wenkte hem. Het volgende ogenblik was hij achter de deur verdwenen. Lombard deed zijn voet uit schieten naar de lathyrus, die de donkerharige man met het filmsterrensnorretje had laten vallen. Hij raak te de bloem met de neus van zijn schoen, waardoor deze een wijde boog door de kamer beschreef. Lom bard scheen zich hierin weer heel wat beter te voelen. Het meisje kwam weer binnen en boog zich vertrouwe lijk over hem heen. Ze zal u ongetwijfeld wel tussen de kapper en haar modiste kunnen persen. Hij is nogal lastig, moet u weten. O, daar heb ik geen idee van, mompelde hij. Daarna volgde een betrekkelijk lange rustpauze. Een betrekkelijke rustpauze ten minste. Het meisje ver scheen slechts één of twee keer en de telefoon belde ook maar één of twee keer. Zelfs het machinegeweerachtige Spaans knetterde nog maar enkele salvo's. De kok, die terug zou gaan met het eerste het beste schip, verscheen op een gegeven moment, ronder dan ooit in een langharige overjas, een dikke das en met een baskenmutsje op het hoofd. Hij informeerde echter met een gekwetste intonatie in zijn stem: Vraag even of ze vanavond thuis eet. Dat kan ik zelf niet doen. Ik spreek niet meer met haar. Lombards voorganger verliet de rumoerige kamer ten slotte met een klein koffertje in de hand. Hij vertrok ijlings. Maar niet voordat hij nog snel een lathyrus uit de bos had gerukt. Het meisje verscheen ten zoveelsten male in de deuropening. De senorita wil u nu ontvangen. Toen hij trachtte op te staan, bemerkte hij dat zijn benen sliepen. Hij sloeg er enkele keren hard op, trok zijn das recht, gaf zijn manchetten een ruk en stapte naar binnen. Hij had pas een glimp gezien van een vrouw, Cleopatra-achtig uitgestrekt op een chaise-lon gue, toen een of ander vreemdsoortig projectiel door de lucht op hem toevloog en op zijn schouder te recht kwam. het piepte vervaarlijk. Het was het ge piep, dat zo op het krassen van een nagel over een ruit leek en dat hij tijdens het lange wachten nu en dan had gehoord. Iets, dat leek op een lange, fluwelen slang kronkelde zich om zijn hals. De vrouw op de chaise-longue keek hem stralend aan. U hoeft niet bang te zijn, senor. Het is de klei ne Bibi. Lombard voelde zich, nu de vrouw het onbekende wezen op zijn schouder een troetelnaampje had gege ven, nog maar gedeeltelijk gerustgesteld. Hij trachtte zijn hoofd zó te draaien, dat hij kon zien wat het was, maar het gelukte hem niet. Wél slaagde hij erin een glimlach te voorschijn te toveren, maar dat eigenlijk méér terwille van het doel van zijn bezoek, dan dat hij het fluwelen wezen op zijn schouder zo'n prettige verrassing vond. Ik vertrouw op Bibi, bekende zijn gastvrouw, Bibi is, hoe moet ik het zeggen, mijn comité van wel kom. Als het bezoek Bibi niet bevalt, duikt hij weg onder de sofa en dan stuur ik het direct weer weg. Als het Bibi wél bevalt, springt hij op hun nek. Dan kan men blijven. Ze lachte ontwapenend. U mag van Bibi blijven. Bibi, kom van de schou der van mijnheer af! Nee, laat hem gerust zitten. Ik heb niet de minste last van hem, mompelde Lombard toegevend. Het zou een misstap van de eerste orde zijn geweest, zo begreep hij, als hij daarop zou zijn ingegaan. Zijn neus had intussen de identiteit van het dier ontdekt, al was het dan ook zwaar met eau de cologne bespo ten. Het was een aapje. De staart zwiepte op een ge geven moment weg, maar kronkelde het volgende ogenblik ten tweeden male om zijn nek, doch nu de andere kant op. Hij was kennelijk een succes! Tot zijn schrik voelde hij dat zijn haren zorgvuldig werden nagezocht De actrice produceerde een soort kraaiend geluid. Als er iets was, dat haar in een goed humeur kon brengen, was het dit aapje wel, zodat Lombard het zich niet kon veroorloven zijn ontstemming te laten blijken, nu het dier wat al te persoonlijk begon te worden Gaat u toch zitten, zei de vrouw uitnodigend. Houterig liep Lombard naar een stoel en ging zitten, er zorg voor dragend het dier op zijn schouder niet te hinderen. (Wordt vervolgd) HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.35 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 3.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Koor orkest en sol. 10.05 Gram. 11.00 voor de zieken. 11.40 Gram. 11.50 Meditatie. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Gram. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Gram. 15.00 Godsd. uitz. 16.45 Brabants ork. 17.00 Van Gabbatha naar Golgotha, passiespel 13.00 Gram. 18.10 Vaticaanse act. 18.25 Philharm. orkest. 18.50 Regeringsuitz.: Sociale actualiteiten, door J. C. Visser, hoofd afd. Voorlichting van het ministerie van Sociale Zaken cn Volksgezondheid. 19.00 Nieuws. 10.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Polit. praatje. 19.40 Fagot en piano. 20.00 Johan nes-Passion. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. en reportages 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Voor de oude dag, lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Voor de kleu ters. 11.15 Kamermuz. 11.45 Hammondorgelspel. AVRO: 12.00 Gram. 12.20 Regeringsuitz.: Uitzend, voor de landb. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded en gram. 13.20 Promenade-orkest en koor. 14.00 Gram. 14.15 Orgelrecital. 14.35 Voordr. 15.00 Christus am Oelberg. oratorium, VARA: 16.00 Orgelspel en zang. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de teenagers. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 Lichte muz. 18.50 De punt jes op de i. lezing. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Meisjeskoor. VPRO: 19.30 Avondmaalsdienst. 20.40 Avondmaalsmuz. 20.55 Nieuws. VARA: 21.00 Con- certgebouwork. 22.00 Gram. 22.15 Buitenl. week overzicht. 22.30 Nieuws. VPRO: 22.40 Zorg om de mens. gesprek. VARA: 23.00 Soc. nieuws in Es peranto. 23.10 Muzikale revue. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.20 Orgelconc. 12.30 Weerber. 12.35 Crgelconc. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Gram. 14.15 Gram. 14.45 Impro- peria, Goede-Vrijdag-cantate. 15.00 Gewijde muz. 16.00 Koersen. 16.06 Kamermuz 16.45 Clavecim- belrecital. 17.00 Nieuws. 17.10 Omroepkoor. 17.45 Duitse les. 18.00 Gram. 18.10 Boekbespr. 18 20 Gram. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 1930 Protest, uitz. 20.00 Koorzang en ork. (In de pauze Kunstkaleidoscoop). 21.30 Kamermuz. 22.00 Nws. 32.15 Fragm. uit Imitatio Christi. oratorium. 22.55 Nieuws. 23.00—23.10 Militaire groeten uit Kongo. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en over weging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.25 Inleiding Godsd.uitz. 8.30 Godsd.uitz. 9.45 Gram. 9.55 Wa terstanden. 10.00 Voor de jeugd. 10.20 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Lichte muz. 13.50 Voor de 'eugd. 11.00 Accordeonmuz. 14.20 Kunstkron. 14.50 Gram. 15 15 Franse les. 15.30 Voor de jeugd. 16.00 Gregoriaanse zang. 16.30 Lichte muz. 16.50 Sport- periscoop. lezing. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Lichte muz. 18.15 Journalistiek weekoverz. 18.25 Lichte muziek. 18.45 Vragenbeantw. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Gram. 20.20 Licht baken. lezing. 20.30 Promenade-ork. en sol. 21.20 Kamermuziek. 21.50 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Kamerork. 23.00 Gram. 23.15—1.30 Paaswake cn plechtige Nachtmis. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram 8 00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Samen thuis lezing. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 De mens in de sociale verzekering, lezing. 10.30 herhaling van programma's v. d. afgelopen week. 11.30 Pianorecital. 12.00 Gram. 12.30 Land- en tuin bouwmeded. 12.33 Orgelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Jazzmuziek. 13.40 Actueel sportnieuws. 14.10 Voor de jeugd. 14.45 Jongenskoor. 15.00 Streekuitz. 15 25 Gram. 15.35 Pari. overz. 15.50 Noordhollands fil- harm.orkest. 16.40 Boekbespr. 17.00 Jazzmuz. 17.30 Radioweckiournaal. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Operafragm. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Binnen en buiten de grenzen, lezing. 19.40 Christus. Zijn leerlingen en de mensen, lezing. 19.55 Deze week, lezing. VARA: 20.00 Nieuws. 20 05 Gevarieerd progr. 21.15 Twintig vragen. 21 40 Gevar. muz. 22.10 Successen uit vervlogen dagen. 22.30 Nieuws. 22.40 Soc. comm. 22.55 Gram. 23.55— 24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht 12.55 Gesproken aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Radio- almanak. 14.30 Journ. 15.00 Gram. 15.15 Volkslie deren. 15.45 Gevar. muz. 16.15 Vrolijke muz. 16-45 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklappcr en lit,, kal. 17,20 Liturgische gezangen. 17.30 Gram. 17.45 En gelse les. 18.00 Mannenkoor. 18.30 Voor de solda ten. 19.00 Nieuws. 19.40 Operafragm. 20.00 Caba- retprogr. 21.00 Gram. 21.15 Amus.muz. 22.00 Nws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05 Gram. 23.30 Ka mermuziek. 23.500.45 Nachtmis voor Pasen. VOOR DONDERDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.20 De wereld van vandaag, lezing. 20.30 Rep. trai ning van onze nationale topatleten. 21.00 Vuile handen, TV-spel. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekoverz. van het journaal. KRO: 20.30 Filmrep. 21.10 Johannes Passion, oratorium. 22.10 Epiloog. VOOR ZATERDAG AVRO. 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS' 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20 20 TV-por- tret. 20.50 Televisiekron. 21.2022.00 Gevar. progr.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 21