Exposities in het Stedelijk Museum te Amsterdam Uitgaan in Haarlem Gedurfd initiatief vindt zijn bekroning Bloemenmeisjes verwelkomden op Schiphol spelers van „My fair Lady" Tzvee Russische solisten bij het Nederlands Ballet Ans Bouter en Miep van Luin met verzorgde uitvoering van belangwekkend programma Agenda voor Haarlem en de IJmond DONDERDAG 14 APRIL 1960 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 1 27 ONDANKS OLIESPATTEN IN GEMEENTELIJKE CONCERTZAAL „Student blijve buiten de binnenlandse politiek" TONEEL MUZIEK BALLET AMATEURTONEEL DIVERSEN TENTOONSTELLINGEN LEZEN EN LATEN LEZEN V elsen-U m uid en Beverwijk Heemskerk DE LAATSTE KEER, dat ik verslag deed van de exposities in het Stedelijk Museum te Amsterdam, meende ik ook een wandeling langs het eigen bezit weer te kunnen aanbevelen. Ik ben echter een beetje huiverig voor zo'n aanbeveling omdat men in dit museum de opstelling zo vaak verandert, en dan de lezers komen te staan voor iets heel anders dan ik hun aanbeval. Er is weer veranderd, maar mijn aanbeveling blijft van kracht. Wel past hierbij een goede raad: als iets minder bevalt of zelfs ergert, loopt dan ten spoedigste door want anders wordt het een uiterst vermoeiend bezoek door de enorme verscheidenheid en veelheid van het geëxposeerde. Bij het binnenkomen valt dan direct op een montage van een aantal van vermoedelijk bij een handelaar in oud metaal betrokken wielen door de Italiaan Ettore Colla, een nu 61-jarige beeldhouwer, die bij Despiau, Laurens en Brancusi heeft gewerkt. In 1941 gaf hij de figuratieve sculptuur op. Wat hij op dit terrein maakte blijft ons op de expositie van zijn werk, die hier tot 2 mei gehouden wordt, onbekend. Met zijn oud- roestmontages had ik weinig contact. Contact heb ik daarentegen wel met het werk van de Israëlische beeldhouwer Shamai Haber. Deze figuur, en dat is ook op zijn tot dezelfde datum te bezichtigen tentoonstelling te zien, ging langzamerhand over van het figuratieve naar het abstracte. Het werk van Haber doet iets met de om ringende ruimte en daarin dus mee met mij. Men zou Habers composities van in bepaalde vorm gehakte stenen losser van elkaar moeten zien om bedoelde sensatie sterker te kunnen ondergaan. Zij boeien als ruïnes, als primitieve monumenten in een oud landschap, maar zijn niet uit het toeval geboren. Het prentenkabinet toont tot 25 april het volledig grafisch oeuvre van Campen- donk. Eindelijk weer eens iets dat meer vertrouwd is! Campendonks houtsneden staan naar de geest dicht bij de grafiek van de in de Ploeg verenigde Groningers en die van Vlaamse expressionisten. Groot is de rijkdom aan vormen, beweeglijk het zwart-wit. Het wat dikke Duits, te lezen op een oorkonde, is wat moeilijk te ver teren. Maar verder is deze tentoonstelling toch weinig Duits te noemen voor iemand die een belangrijk deel van zijn leven in ons nabuurland doorbracht. Mogelenk met het oog op het nu komend toeristenbezoek is bij de opstelling de nadruk gelegd op wat Nederland bekend maakte in de wereld. Drie keer komt men werk uit de Stijlgroep tegen. Er is de meer permanente collectie van de hoek- zaal. Er is een geraffineerd ingerichte ruimte met werk van hedendaagse Stijl aanhangers als Ogenae, Baljeu, Vordem- berg-Gildewart, die een voorbeeld lijkt te zijn voor hedendaagse Brazilianen, Vol- ten en Karsten. En later op weg naar de nieuwe vleugel ontmoet men weer Mon driaan. Van Gogh en Breitner domineren: rust punten op onze wandeling. Zoals ook Fran se kunst van deze en de vorige eeuw. Aandacht werd ook besteed aan de tijd rond de Haagse school en vooraanstaande Nederlanders van een meer recent verle den: onder anderen Wiegers, Ch. Toorop, Gestel, Kruyder. Dat „recent verleden" is van mij en mogelijk niet zo door het Ste delijk Museum bedoeld. Gezien de keuze uit wat vandaag de dag wordt gemaakt wordt ons dat „recent verleden" gesugge reerd. Nu is het een feit dat wat ons als van vandaag voorgeschoteld wordt in ieder geval geruchtmakender is dan wat niet aanwezig is. Men krijgt de indruk dat we in een uiterst rumoerige, nerveus makende en ruwe tijd leven, waartegen geen enkel kunstenaar ingaat. Ja, toch een Diederen en een Defesche. Maar er zijn er nog zoveel meer. Naar mijn smaak is het beeld van vandaag vertekend naar een meer interessanter beeld dan verant woord is. Nieuw is een zaal van werk van mensen „op zoek naar nieuwe uitdrukkingsmidde len". Opvallend is in de eerste plaats niet het gebrek aan vitaliteit van lieden, die geen Appel of Corneille willen zijn. Dat op zoek zijn naar nieuwe uitdrukkings middelen lijkt mij toch vooral een anders dan anderen willen zijn. Nu meende ik dat men dat bij voldoende persoonlijkheid dan altijd is. We hebben genoeg van Heymans vroegere werk gezien om de aanwezigheid van een recent produkt van hem als be- denklijk te zien ook voor de rest. Een Peet vond blijkbaar zijn werk „om op te schieten". Vermoedelijk zijn de gaten er in een imitatie van kogelgaten, want we kennen gelukkig nog een wapenwet. Met gerechtvaardigde trots toont men het bezit aan Chagalis, Picasso's, Braques, Légers en Duitse expressionisten. Na wer ken van Bonnard, Matisse en Vuillard wordt men plotseling verrast door een al lerplezierigste, eenvoudige Dufy: De Rode Viool. Daartussen door moest ik nog teke ningen en plastieken van Toon Kelder trachten te verwerken. Wel heel weinig ver trouwen doet zo'n karikatuur, die hij van de kunstcriticus en museumdirecteur De Gruyter maakte, mij in Kelders werk schenken. Terzelfder tijd, tot 18 april, wordt werk van de Deen Robert Jacobson geëxposeerd. Gelijk Colla zoekt ook Jacob son het in oud roest. Hij maakt iets als plastieken van primitieve volken en er gaat eenzelfde werking van zijn plastieken uit als die van negers. Hij is enorm pro- duktief en bewijst mij daarmee een ple zier in. zijn werkzaamheden te hebben, dat ook wel op ons overgedragen wordt. Ten slotte dan iets over de in Amster dam geëxposeerde collectie van het Ste delijk Van Abbemuseum te Eindhoven. Mr. E. L. L. de Wilde schreef daar onder andere over in het Museumjournaal van juli 1955: „Ons land is klein. De musea van moderne kunst liggen slechts enkele uren van elkaar verwijderd. Het heeft dus weinig zin in Eindhoven een collectie te vormen, die elders in het land reeds bij eengebracht is". Gewenst is volgens de heer De Wilde een museum dat „een eigen plaats" in „de rij der Nederlandse musea" heeft. Naar mijn smaak heeft ieder museum een eigen plaats wanneer men maar pver werk van grote kunste naars beschikt. Hun werk herhaalt zich immers niet. En het Van Abbemuseum be schikt al over genoeg goede werken van grote kunstenaars om een eigen plaats in te nemen zonder zich bij het aankoopbe leid te richten volgens een bepaalde lijn. De heer De Wilde wenste van de collectie „een eigen gezicht" zoals particuliere col lecties dat vertonen. „Een z. g. objectief samengestelde collectie reduceert de kunstwerken tot historisch documentatie materiaal". Of werkelijke kunstwerken zich ooit laten reduceren tot iets! Nu zijn mijn aanhalingen enigermate uit het ver band van de heer De Wilde's betoog ge trokken. Hij bedoelt namelijk vooral het museum te verontschuldigen voor het af wijken van de eens gestelde lijn: het kie zen van het expressionisme als verzamel- terrein. En hij stelt: „Het Eindhovens mu seum dankt het belangrijkste deel van zijn verzameling aan een afwijking van het ontworpen verzamelprogramma". Naar mijn smaak had de heer De Wilde kunnen volstaan met de mededeling dat men in Eindhoven getracht heeft er iets goeds van te maken. En dan constateren wij met vreugde dat het resultaat de moeite waard is en men mogelijk alleen wat voorzichti ger diende te zijn bij het collectioneren van kunst die na 1940 ontstaan is. Er is namelijk nog net genoeg in de collectie, waarmee men indertijd mocht beginnen, dat een waarschuwing inhoudt. Persoonlijk vind ik de zo aangevochten aankoop van de dure Picasso heel wat meer verantwoord dan de aankoop van werk, dat we door gebrek aan afstand in de tijd nog zo moeilijk kunnen schatten. Ondanks het feit dat Eindhoven maar enkele uren van ons verwijderd is wordt de collectie dan toch in onze contreien vertoond en daar zijn we blij om. Want zij geeft met werk van veel dezelfde kun stenaars als in het Stedelijk Museum ver tegenwoordigd zijn reliëf aan dat museum in de maand april. En aan de andere kant miste ik deze collectie in Eindhoven. Leerlingen van de vier kunstscholen in Brabant zouden veel uit deze collectie steeds weer moeten zien. Bob Bui/s Advertentie VERBOUWING EN VERNIEUWING VAN 'T MEUBELPALEIS OP DE NIEUWENDIJK LEIDEN TOT FANTASTISCHE VERBETERING Ter gelegenheid van de totale ver nieuwing van 't Meubelpaleis op de Nieuwendijk te Amsterdam, waardoor belangrijk aan ruimte werd gewonnen, is in dit gebouw een grandioze meubel show georganiseerd. Een bezoek aan deze show - een sprookje'gelijk - geeft de beschouwer op zeer overzichtelijke wijze een ver helderende indruk van de hedendaagse meubelstijlen in binnen- en buitenland. Niet te verwonderen als u beseft, dat op ruim 5000 m2 de topprestaties te zien (en te reserveren) zijn van 500 binnen- en buitenlandse meubelfabri kanten. Een bezoek aan het Meubel(sprookjes) Paleis - nu ook nog Beddenpaleis - is dan ook bijzonder aan te bevelen. 2e Paasdag kunt u er terecht van 10-5 uur. De toegang is gratis. Een groot aantal acteurs, actrices, koor- en orkestleden, zakelijke en administratie ve medewerkers van de Amerikaanse show „My Fair Lady" hebben gisteren twee uur op Schiphol vertoeft, toen het K.L.M.-toestel waarmee zij uit Ne wYork gekomen waren brandstof moest innemen voor de verdere reis naar Moskou. Zeven andere vliegtuigen van de K.L.M. hadden de decors, de draaibare tonelen en vele andere requisieten reeds van New York naar de Russische hoofdstad vervoerd, waar Tweede Paasdag de voorstellingen van „My Fair Lady" een aanvang zullen nemen. De Haarlemse bloemenmeisjes, die kort tevoren de filmster Heinz Rühmann op Schiphol hadden verwelkomd, waren voor deze aankomst gebleven, maar veel ple zier hebben ze er niet van gehad. Eerst moesten zij in hun fleurige zomerjurkjes Advertentie aanrekenen. Waarschijnlijk kan dit alleen bij 'n veel langduriger en geregelder vorm van samenwerking bereikt worden. Men weet hen gaarne dank voor hun bemidde ling bij de, al of niet eerste, kennismaking met een hoogtepunt uit de muziek van deze eeuw. En dan tenslotte het stuk waarmee ieder zich respecterend pianoduo de avond zal besluiten: Darius Milhauds opgeruimde en vitale drie dansstukken a la Brésilienne, „Scaramouche". Moet men nog zeggen dat het succes hierna groot en welgemeend was? De gespierde, muzikanteske uit voering deed niet anders verwachten. Sas Bun ge In de tuinzaal van liet gemeentelijk Concertgebouw te Haarlem liet zich het Heemsteedse pianoduo Ans Bouter-Miep van Luin horen voor een betrekkelijk kleine schare toehoorders. Dit laatste was zeer te betreuren, want zowel om de keuze van het programma als wegens het peil van de uitvoering had dit con cert zeker meer belangstelling verdiend. Reeds in het openingsstuk van de avond, Mozarts Sonate K.V. 448 in D, kon men waardering hebben voor het technisch verzorgde en goed uitgebalanceerde samenspel waarin de verfijnde dialoog en de doorzichtige sonoriteit volledig tot hun recht kwamen, liet gelijktijdig op treden van ornamentiek en het ad rem overnemen van ranke figuraties leidden geen moment tot kortsluiting en ieder die wel eens zelf in de combinatie van twee piano's gemusiceerd heeft, weet hoeveel moeite het kost voordat de par tijen het in dergelijke finesses geheel eens geworden zijn. Een toetssteen was ook het Rondo voor twee klavieren opus 73 van Chopin, een jeugdwerk met een sprankelende extra verte charme die door de beide dames evenredig werd uitgebuit, In het bijzonder kon men het sobere pedaalgebruik waar deren dat de ranke, snelle arabesken hun speelsheid deed behouden. Een compositie van Henk Badings „Bal- letto Grottesco" uit 1939 was het sluitstuk van de eerste helft van dit concert. Men kent Badings' altijd doorwrochte opbouw en zijn vermogen om een goed afgeronde, contrastrijke muziek te schrijven die het oor niet beledigt en ook emotioneel geen wensen onbevredigd schijnt te laten. Schijnt: want evenzeer als, formeel ge sproken, zijn werk het gevarieerde resul taat is van het hanteren van een aantal gietvormen waarin de muzikale substantie als het ware al bij voorbaat gestold is, zo ontbreekt ook naar mijn smaak steeds weer die doorstroming waardoor de pri maire inval zich spelenderwijs ontplooien kan, voortgedreven door een bepaald toe val of een toevallige zekerheid. Ook dit grotesk bedoelde ballet voor twee piano's komt niet uit boven het pathos van de on lust, terwijl in een „ballo" en een „rondo populare" vergeefse pogingen gedaan wor den om de voeten wat van de aarde te krijgen; het blijft baggeren in de frustatie. Het duo deed er zijn best op, maar kon er ook niet veel aan verhelpen. Na de pauze werd het programma voort gezet met de suite „En blanc et noir" van Debussy, één van die indrukwekkende werken waarmee de „musicien francais" aan het eind van zijn leven de muziek - litteratuur verrijkt heeft. De rijke gevoels wereld die zich hier met souvereine vrij heid uitspreekt, is moeilijk in al haar fa cetten te peilen. De letterlijk ongehoorde, en tegelijk zeer beheerste klankfantasie waarover de componist beschikt stelt aan de uitvoerenden de eis van een volmaakte innerlijke resonans en een groot besef van de expressieve waarde van kleine scha keringen. Dat het pianoduo hier niet ge heel aan toegekomen is, kan men hen niet en -mantels op het platform wachten, ter wijl de orkaan-achtige wind hun bloemen de lucht injoeg, en toen de Super-Constel- lation met het gezelschap eenmaal tot stil stand kwam, bleek de olie-leiding van het toestel defect te zijn, waardoor hun lieve gezichtjes en fraaie kleren met oliespatten bevlekt werden. Vriendelijk lachend deelden zij nog tien tallen narcissen uit aan de Amerikanen, maar in de wachtkamer vertoonden hun gezichten mistroostige blikken, toen zij in de spiegels zagen hoe zij toegetakeld waren door de olie. Lolo Fisher, die voor het eerst gecon tracteerd is voor de rol van Eliza Doolittle, en ook de andere leden van het gezelschap stelden zich veel voor van hun optreden in Rusland. Veel tijd om iets te vertellen hadden zij echter niet, want tijdens hun korte verblijf op de Amsterdamse luchtha ven hadden zij de meeste aandacht voor de belasting-vrije winkels. Om half vijf vertrok de groep naar Moskou. In Moskou werd het gezelschap begroet door functionarissen van het Russische mi nisterie van kuituur en de pers. Maandag gaat de Russische première van „My fair Lady". Vanavond gaat het hele gezelschap naar het Bolsjoi Theater. Uitspraak op studentencongres Het nationaal congres van de Neder landse studentenraad in Zeist is na brede discussie in plenaire zitting tot de conclu sie gekomen, dat het zich niet voldoende geïnformeerd voelt over het onderwerp spreiding hoger onderwijs om er thans reeds een oordeel over te kunnen vormen. De desbetreffende commissie werd ver zocht, eind september een uitgebreid rap port dienaangaande aan de Studentenraad voor te leggen. Tevoren had het congres zich eenstem mig geplaatst achter een nota van de Ne derlandse Studentenraad waarin onder an dere "de door minister Cals voorgestelde uitsluitingsmaatregel van meermalen voor examens gezakte studenten uitdruk kelijk verworpen wordt. Het congres nam vervolgens een motie aan, waarin het de titel „drs" verwerpelijk noemt en betwij felt of het voorstel van de minister tot in voering van de magistertitel als de juiste oplossing beschouwd kan worden. Ten slotte deed het congres de volgende uitspraak: „De student dient zich politiek te oriënteren in het kader van zijn vor ming als student en met het oog op zijn verantwoordelijkheid als staatsburger. De ze politieke vorming dient mede vanuit ge zelligheidsverenigingen gestimuleerd te worden. Wat betreft de binnenlandse poli tiek, dient de N.S.R. zich te beperken tot kwesties die de student raken. Tegenover het buitenland is echter een iets ruimere opvatting gewenst. Zo dient de N.S.R. een positieve stelling in te nemen ten aanzien van de Afro-Aziatische landen. De onderhandelingen met de directie van het Bolsjoi Theater in Moskou zijn thans in een zover gevorderd stadium, dat met aan zekerheid grenzende waar schijnlijkheid mag worden aangenomen, dat twee vooraanstaande Russische dans kunstenaars gedurende de maand no vember van dit jaar als gastsolisten aan de voorstellingen van het Nederlands Ballet zullen meewerken. Tiet zijn de prima ballerina Raissa Stroetskova en de eerste danser Joeri Zjdanov, aan wie deze week de contracten ter tekening worden voorgelegd. Zij zullen de hoofdrollen komen vertolken in het romantische bal let „Giselle" en verder enige zogeheten concertdansen (waaronder duetten uit het standaardrepertoire) uitvoeren. Aan vankelijk was het de bedoeling dat zij reeds dit voorjaar hier zouden optreden, doch de daartoe strekkende afspraken moesten worden afgezegd wegens de tournee, die het Nederlands Ballet naar Parijs en Barcelona gaat maken. Raissa Stroetskova heeft als opvolgster van Galina Oelanova de titelrol in „Gi selle" met zeer veel succes tijdens het be zoek van het Bolsjoi Ballet aan Londen, Parijs en Brussel vertolkt. Zij begon haar opleiding in 1935 en deed als leerlinge van Jelizaveta Gerdt (een dochter van de ver maarde pedagoog Pavel Gerdt, die ook Anna Pavlova onder zijn hoede heeft ge had) haar eindexamen in 1944, onder meer met de twee grote duetten uit „Het Zwa- nenmeer". Haar eerste rol kreeg zij in 1946, die van Lise in „De slechtbewaakte dochter" naar Dauberval, één der oudste werken van het repertoire. Zij bevestigde haar reputatie in de eerste naoorlogse pro- duktie van het Bolsjoi Ballet, die van „Assepoester" op muziek van Serge Pro- kovjev, waarna zij ook diens „Romeo en Julia" te interpreteren kreeg. In „Giselle" kan men de veelzijdigheid van haar talent bewonderen, zowel de opmerkelijke stijl- zuiverheid van haar toepassing der acade mische techniek als haar bijzonder expres sieve acteervermogens. Raissa Stroeskova Raissa Stroetkova als Giselle (tweede akte). is gehuwd met de fameuze danser Alexan der Lapaoeri. Joeri Zjdanov geldt als één der beste partners van het hedendaagse Russische ballet. Het eerste hoogtepunt in zijn car rière, die in 1944 als lid van het corps de ballet van het Bolsjoi Theater begon, be reikte hij in 1951 toen hij als de Romeo naast de Julia van Oelanova werd aange wezen. Zjdanov geniet in zijn vaderland ook bekendheid als schilder. Albrecht in Giselle" behoort tot de sterkste creaties van deze danser met zijn veelgeprezen ca paciteiten. Waarschijnlijk zullen de beide Russische artiesten in Nederland ook enige lessen komen geven. In ieder geval zal hun aanwezigheid voorbeeldig werken wat be treft de interpretatie van romantische meesterwerken. Zaterdag 16 april. Stadsschouwburg, 20 uur. De Nederlandse Comedie geeft een opvoering van „Tanchelijn", ge schreven door Harry Mulisch, onder re gie van Henk Rigters. Medewerkenden zijn onder anderen Lous Hensen, Ko van Dijk, Han Bentz van den Berg, Henk Rig ters, Eli Blom, Ramses Shaffy en Jo- han Fiolet. Zondag 17 april. Stadsschouwburg, 20 uur. De Nederlandse Comedie speelt „De die vegge van Londen", een blijspel van Georges Neveux, onder regie van Johan de Meester. Medewerkenden zijn onder anderen Ank van der Moer, Elisabeth Hoytink, Mien Duymaer van Twist, Guus Oster, Allard van der Scheer, Joan Rem- melts, Paul Huf, Louis Borel, Dick Swidde en Tom van Beek. Maandag 18 april. Stadsschouwbrug, 20 uur. De Nederlandse Comedie geeft een opvoering van „Zachtjes met de deu ren", geschreven door Michel Fermaud. onder regie van Ko van Dijk. Medewer kenden zijn onder anderen Mimi Boes- nach, Heieen van Meurs, Ko van Dijk en Ramses Shaffy. Dinsdag 19 april. Stadsschouwburg, 20 uur. Toneelgroep „Theater" speelt „De kleine vossen", geschreven door Lillian Hellman, onder regie van Robert de Vries. Medewerkenden zijn Josephine van Gasteren, Hetty Beck, Elise Hoomans, John de Fx-eeze, Gerard Hartkamp. Wim Hoddes, Cruys Voorbergh en Martine Ci-efcoeur. Woensdag 20 april. Concertgebouw, 20 uur. Het Rooms-Katholiek Stedelijk gemengd koor geeft een concert onder leiding van Gei-ard de Barbonson. Op het program ma, waaraan de pianist Bas van Vliet en het Rooms-Katholiek Stedelijk jeugd koor medewerking verlenen, staan wer ken van Haydn, Reger en Mendelssohn. Maandag 18 april Pinksterkerk, Kamper laan, 10.30 uur. Het Haarlems Bach En semble, onder leiding van George Robert, zingt tijdens de dienst een cantate van Joh. Seb. Bach. Dagelijks in 't Goede Uur tot 18 april, van tot 22 uur: Klassiek grammofoonplaten- concert van werk van Mozart. Van 18 tot 25 april werk van Bx-ahms. Woensdag 20 april. Stadsschouwburg, 20 uur. Het Amsterdams Ballet, onder lei ding van Mascha ter Weeme brengt on der meer Glazen Muren en variaties op een thema van Haydn. Donderdag 21 april. Stadsschouwburg, 20 uur. De Letterlievende vex-eniging „J. J. Cremer" geeft een opvoering van „Wou tertje Pietei'se". Zondag 17 april. Concertgebouw, 20 uur. Dansavond van de hockeyclub „Alli ance." Maandag 18 april. Concertgebouw, 20 uur. Soirée dansante van de dansacademie Schroder. Dinsdag 19 april. Concertgebouw, 20 uur. Feestavond van de vereniging van lex-a- x-en en onderwijzers in de Lichamelijke Opvoeding. Dinsdag 19 april. Café restaurant Brink- mann, 20 uur. Mevrouw Meherangiz Mun- siff houdt, onder auspiciën van Baha'i wereldgeloof, een lezing over India. Dinsdag 19 april, Lorentz Lyceum, 19.45 uur. Voor de leden van de Haai-lemse weer- en stex-x-ekundige kring houdt de hoer Th. van Dijk een lezing, getiteld: „Specti'oscopisch ondex-zoek der meteo rieten." Woensdag 20 april, Bovenzaal Concertge bouw, 20 uur. Voorlichtingsavond van het Gewestelijk Arbeidsbui-eau over Australië. Donderdag 21 april, Concertgebouw, 14 uur. Bonte middag voor de leden van de stichting „Adoptie Comité Bejaax-- den." Donderdag 21 april, Concertgebouw, 19.30 uur. Bonte avond voor de leden van de stichting „Adoptie comité Bejaarden". Vrijdag 22 april. De koninklijke Neder landse academie van Wetenschappen te Amsterdam houdt op vrijdag 22 en za terdag 23 april twee academie-dagen te Haarlem. Op vx-ijdag 22 april houdt dr. A. J. Verhage in het Krelagehuis om 10.45 uur een lezing over de intex-natio- nale px-oblemen rond de bollenexport. Om 13.45 uur vertelt de heer S. L. Hartz. eveneens in het Kx-elagehuis „een droge detective-stox-y zonder dadei-" en om 15. 15 uur houdt dom. A. Beekman O.S.B. een lezing over de voormalige Egmon- der Abdij als cultuux-centrum Iedere zaterdag van 20 tot 23.50 uur is de Jongerensociëteit „Haerlem" geopend in het gebouw op het sportveld aan de Kleverlaan. Teylermuseum: Schilderijen uit 19e en 20e eeuw, Tekeningen uit de Hollandse Italiaanse en Franse school van de zes tiende tot de twintigste eeuw. Fossielen mineralen, natuurkundige instrumenten Dagelijks van 11—15 uur behalve maan dag en eerste zondag van de maand van 1317 uur: Expositie tekeningen en etsen van Rembrandt. Dezelfde openings tijden. Bisschoppelijk Museum. Jansstraat: Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken. 10—17 uur zondagen 13—16 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uil de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden Dagelijks geopend van 1017 uur. des zondags van 1317 uui\ Tot 23 mei avondopenstelling van 20.30 tot 22.30 u. Op Goede Vrijdag is het museum van 10 tot 17 uur geopend. Op eerste paas dag is het museum van 13 tot 17 uur ge opend, op tweede paasdag van 10 tot 17 uur. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy (Kleine Houtweg 103): Op donderdagen geopend van 10—12.30 en van 13 30—17 uur. op zondagen van 14—17 uur. Kunstzaal In 't Goede Uur: Ter gelegen heid van het herverschijnen van het tijdschrift „Zwart-Wit" is er van 9 april tot 1 mei een tentoonstelling ingericht van werk van Kees Andréa, Henk Broer, H. Fiedler, Frans Hollardt, Lex Metz, Oey Tsjen Sit en Kristians Tony. Dage lijks geopend van 1022 uur. Galerie Espace, Klein Heiligland 36: Tot 17 april tentoonstelling van schilderijen en plastiek van Igaël Tumarkin. Od werkdagen geopend van 1117 uur. Museum „Het Huis Van Looy", Kleine Houtweg: Van 2 tot 25 april groepsten toonstelling van „Kunst zij ons doel" Er worden werken geëxposeerd van J. J. Doeser, Julia Giesberts, Jos. Llnog- wout, C. W. Mandersloot, B. J. Nel. A. Potgieter, Jozef Santen, Freek Sou- wer en Max-greet Verheus. Dagelijks ge opend van 1012.30 uur en van 13.30— 17 uur. Des zondags van 1417 uur. Cruquius Museum, aan de weg naar Hoofd dorp. Vanaf 1 april dagelijks geopend van 9—12.30 uur. Des zondags van 10— 12.30 uur en "an 1417 uur. Frans Halsmuseum, Groot Heiligland: Tot 9 mei tentoonstelling van werken van hedendaagse grafische kunst. Dage lijks geopend van 10 tot 17 uur; des zondags van 13 tot 17 uur. Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig land. Van 10 tot 23 april tentoonstelling van werk van Jacques Benoit, geselec teerd en verzorgd door Poppe Damave. Dagelijks geopend van 9 tot 17 uur. Lijst var» door de Stadsbibliotheek aangeschafte boeken. Romans: Meyrink, Dc golem; Mons, Een meisje verdwijnt; Terasaki. Maar de regenboog bleef; Magiera, Ich heisse nicht Robertino; Otten, Die Botschaft: Farewell, Someone to love; Golding. Pincher Martin; Johnson. The unspeakable Skip- ton; Lamb. The willing heart. Ontwikkelingsboeken: Oosthoeks encyclopedie, dl 3 (leeszaal); Jongman. De Nederlandse geld markt; de Lange. Geursen en Blextoon-Zwols- man, Theorie, geschiedenis en didactiek van de muziek; Coomans-van Munster, Snel koken; Daf G00, technische gegevens en practische wenken; Whitehead. Leergang voor managers; Macleish. J. B.. versdrama; Boswinkel, Koning en Schul- tink, Het Nederlands ballet: Sivirsky en Vogel, School der voordrachtkunst; Rabé, Spelenderwijs treffen, leerboek voor de ritmische en melodische improvisatie; Knock, Dispositiën der merkwaar digste kerk-orgelen: Zuckmayer-Herdan. Farm in de groene bergen: Sierksma. De gemeentewa pens van Nederland; Howarth. De sledepatrouille; F.uckhardt, De cultuur der Italiaanse Renaissance. Stadsschouwburg: Zatex-dag 20 uur: Ne derlandse Comedie met „Tanchelijn". BIOSCOPEN Cinema Palace: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Breng de Bismarck tot zinken", 14 jaar. Vrijdag tot en met donderdag 14, 19 en 21.15 uur en zondag en maandag tevens 16.15 uur: „The five pennies", alle leeft. Frans Halstheater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „De lift naar het schavot", 18 jaar. Vrijdag, zaterdag en woensdag en donder dag 14, 19 en 21.15 uur, alsmede zondag en maandag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur en dins dag 14 en 20 uur: „De gebochelde", 14 jaar. Lido Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Vrouwenjagers", 18 jaar. Vrijdag, zater dag en dinsdag tot en met donderdag 14, 19 en 21.15 uur en zondag en maandag tevens 16.15 uur: „De hel van Birma", 14 jaar. Zondag 23.30 uur: „Op het spoor der verdwenen vrouwen", 18 jaar. Maandag 11 uur: „Vrijhei-en van het woud", alle leeft. Minerva Theater: Vandaag 20.15 uur: „Room at the top", 18 jaar. Vrijdag geslo ten. Zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zon dag en maandag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en dinsdag 14.30 en 20.15 uur: „De vier kante i-ekruut", alle leeftijden. Rembrandt Theater: Vandaag tot en met zaterdag en dinsdag tot en met donderdag 14, 19 en 21.15 uur en zondag en maandag tevens 16.15 uur: „En eeuwig zingen de bossen", 14 jaar. Maandag 11 uur: „Crin blanc". Roxy Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „De misdadiger in de rolstoel", 18 jaar. Vrijdag tot en met donderdag (behalve de paasdagen) 14,30 uur: „Pas opval niet", alle leeftijden. Vrijdag en zaterdag 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De beul van Springdale", 14 j. Maandag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en dins dag tot en met donderdag 19 en 21.15 uur: „Paniek in een wereldstad", 14 jaar. Studio Theater: Vandaag 19 en 21.15 uur: „Le clochard", alle leeftijden. Vrijdag en zaterdag en dinsdag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur, alsmede zondag en maandag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Wir Wunderkindex-". Maandag 11 uur: „Zanza- buku", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag 20 uur: „Verboden vrouwen", 18 jaar. Vrij dag tot en met woensdag 20 uur: „The nun's Story", 14 jaar. Zondag en maandag 14.30 uur: „New York op stelten", alle leeftijden. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Tot 9 mei dagelijks van 1017 uur, zondags van 1317 uur: expositie van werken van hedendaagse grafische kunst. Tot en met 22 mei bijzon dere avondopenstelling met kaarslicht en oude muziek van 20.3022.30 uur. Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Tot 17 april op werkdagen van 1117 uur: Expositie van schilderijen en plastiek van Igaël Tumarkin. Kunstzaal „De Ark" (Nieuw Heiligland 1 rd.): Tot 23 april dagelijks van 917 uur: Expositie van werk van Jacques Benoit. „In 't Goede Uur" (Korte Houtstraat 1): Tot 1 mei dagelijks van 1022 uur: Expo sitie van tekeningen voor het tijdschrift „Zwart-Wit". „Het Huis Van Looy" (Kamperlaan): Tot 25 april dagelijks van 10—12.30 en 13.30— 17 uur, zondags 1417 uur: Groepsexpo- sitie van „Kunst Zij Ons Doel". DIVERSEN Vleeshal: Vrijdag 12.25 uur: Pauze bijeenkomst: ds. J, P. Jacobszoon over: „Pijn en pijn is twee"; zaterdag 12.25 uur: kapelaan P. G. van Zijp over: „Zo gij met Christus verrezen zijt zoek dan ook naar wat hierboven is." DONDERDAG 14 APRIL Thalia, 20 uur: „The Vikings". Rex, 20 uur: „Het laatste paradijs". VRIJDAG 15 APRIL Thalia, 20 uur: „Een meisje in duizend gevaren". Rex, 20 uur: „Een huis vol herrie" ZATERDAG 16 APRIL Thalia, 19 en 21.15 uur: „Een meisje in duizend gevaren". Rex, 20 uur: „Een huis vol herrie". DONDERDAG 14 APRIL Luxor Theater, 19 en 21.15 uur: „De vrouw en de verdoemde". VRIJDAG 15 APRIL Kennemcr Theater, 19 en 21.15 uur: „In specteur Harderley F.B.I.". Luxor Theater. 19 en 21.15 uxir: „En dat we toffe jongens zijn W.B. Theater, 20 uur: „Gebrandmerkt". Marquette-theater. zaterdag 20 uur: „De tijger van Eschnapur". le Paasdag 14.30 uur: „Du bist Musik", 20 uur: „De tijger van Eschnapur". 2e Paasdag: 14.30 en 20 uur: „Du bist Musik"

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 27