Horen en zien hLaZ Jaat-taxia Fantoom ïn. de bar PANDA EN DE TROETELTROEP ROM EN MIOE AVONTUREN VAN EEN HOND Zwitserland ZATERDAG 16 APRIL 1960 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 17 radio televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Fenomenaal Johannes Passie in verkorte vorm Stereofonisc h e u it zending van Matt hens Passie De radio geeft zondag De radio geeft maandag De radio geeft dinsdag DOOR WILLIAM IRISH 1 el evisieprogramma Zwitserland - 4 méér vakantie voor uw geld! Documentaire over T roelstra THoe is het ontstaan Dit woord: AAMBEI 50. Het paard zat aan de bar en dronk grote hoeveelheden bier. Erg netjes dronk het niet, tot groqt ongemak van de buffet knecht, die met bierschuim werd besproeid. Rondom waren de klanten weggelopen, behalve één. Aan de rijbroek en de sporen, die deze klant, droeg, kon. men zien, dat hij een verwoed paardenliefhebber moest zijn, die zo gewend was aan het gezelschap van deze edele dieren, dat hij het blijkbaar niet vreemd vond, om naast een paard aan de bar te zitten. Maar hij was dan ook de enige, die geen bezwaar maakte. De eige naar van de zaak. was het. felste gekant tegen deze ongewone klandizie. „Haal dat. beest van je weg!" riep hij Panda toe, „on middellijk!" Maar mL kwam Joris tussen beide. „Ik protesteer!" riep hij. Dit is een publieke zaak, waar iedereen het recht heeft om te komen." „Maar geen paarden!" riep de eigenaar, paars aanlopend. „Dat> is een belediging voor paarden!" riep Joris met verheffing van stem. Hij wendde zich tot de paardenliefhebber en vervolgde: „Wat denkt u hiervan, meneerMogen wij werkeloos toezien, hoe onze edele vier voeters worden vernederd,.U spreekt een waar woord", antwoordde de paarden liefhebber. „Hier moet ingegrepen worden." Hij keerde zich tegen de eigenaar en sprak nadrukkelijk: „Als u dit ros de toegang tot uw zaak ontzegt, bent u mij als klant kwijt. Voorgoed! Begrepen?" Hij scheen een goe de klant te zijn, want de eigenaar bond onmiddellijk in. „Goed dan", zei hij zwak jes. Joris gaf Panda een knipoogje. Heb ik dat niet netjes opgelost?" fluisterde hij. „Hm", zei Panda. En hij vroeg zich af, waarom Joris zich opeens zo voor hem uitsloofde. Hij zou het weldra weten... Een van de beste t.v.-toneelavonden is die van donderdag 14 april geweest. Wat Kees van Iersel maakte van Sartre's „Vuile handen" was werkelijk fenomenaal op het stuk van regie-voering en enscenering. Wat zijn acteurs er uit wisten te halen bezat niet minder kwaliteit. Voor een filo soof schrijft Sartre een klemmende dia loog. Hij is niet afkerig van begrips spelingen hij beheerste zich daarin min der dan in de vergelijkbare situaties, die de tragische dood van zijn hoofdfiguur op leverden maar zijn gedachtenmateriaal maakt hij toch altijd ondergeschikt aan de eis van het drama: het voelbaar te ver werken. Van meet af aan brengt hij de spanning erin: het is in zijn spel steeds een zaak van leven of dood. Wie zulke uitersten in het geding brengt moet daar voor pregnante situaties scheppen. Dat doet Sartre. Vandaar dat wij alleen al dooi de conflictstof ten zeerste werden geboeid. Gelukkig bleef het daartoe niet beperkt. Was Kees van Iersel de feilloos over alle dingen en mensen heersende regisseur, hij kreeg van zijn acteurs alles wat hij wilde. Een bijzonder gespannen Henk van Ulsen, die daardoor alleen wat te vlug ging pra ten, maar een expressie in zijn verschij ning legde waar men nog bewonderend aan denkt; een humane communistenleider van Kees Brusse, meer naar de leer dan naar de starre partij-formule, een fraai, zij het dubieus kind-vrouwtje van Femke Boerma en een aanvaardbare tegenpool in de persoon van Andrea Domburg. Ook de bijrollen pasten in deze wonderlijk benau wende wereld. In het televisie-programma van de K.R.O. was vrijdagavond de uitzending op genomen van de uitvoering van de „Johan- nes-Passion" van Johann Sebastian Bach, die in het zogenaamde Groene Kerkje te Oegstgeest gegeven werd. De uitzending betrof het tweede gedeelte van de passie, hetgeen uiteraard voor het volledig onder gaan van het muzikale lijdensdrama on aanvaardbaar was. Indien de televisie- opvoering als experiment ondernomen werd, dan kan zij moeilijk geslaagd ge noemd worden. In de eerste plaats al dooi de uitvoering door het Nederlandse Madri gaal koor en het Residentie-kamerorkest, welke onder de leiding van Herman Stra- tegier niet verder kwamen dan een nuch ter musiceren. Zonder het wezen van de muziek in samenhang met het woord tot een realiteit te maken. En als bij voorgaande televisie-uitzen dingen van concerten kon men weer con stateren, dat het tafereel op het beeld scherm naar zijn „inhoud" en naar zijn psychische werking toch wel geheel anders is dan de directe visuele indrukken in de concertzaal, kerk of welke uitvoerings ruimte dan ook. Het visuele element dringt zich bij de televisie-kijkers te veel op. Dit is geen bezwaar zolang het van minstens evenveel artistiek gewicht is als andere uitzendings-objecten. Maar in het geval van de Johannes Pas sie waren de close-ups van solisten en koor met hun onthullende werking van gelaats trekken en onwillekeurige argeloze ges tes krachtige afleidingen van de aandacht voor de muziek en het gezongen woord. Deze toestand veranderde op slag, toen het scherm een rustpunt voor het oog bracht met de afbeeldingen van kruiswegstaties. Zij lieten weliswaar veel aan duidelijkheid te wensen, maar zij gaven in elk geval de richting aan, waarin men naar onze mening de uitzending van concerten en an dere muziekuitvoeringen, waarbij het niet gaat om een scenische uitbeelding, moet gaan zoeken te vervolmaken De reportage, die aan deze uitvoering vooraf ging, was van een onthullend ka rakter. De vluchtelingen in Hongkong vormden het „materiaal", een aanklacht en een beeld van beproeving. Voor de Goede Vrijdag een bijzonder aangrijpende docu mentaire. Beeldschermer Donderdagavond was er een stereofoni- sche uitzending van de uitvoering van Bachs Mattheus-passie in de Grote Kerk te Naarden, welke daar door het koor van de Nederlandse Bachvereniging onder lei ding van dr. Anthon van der Horst en met medewerking van vele vocale en instru mentale solisten, een jongenskoor van de Vredesscholen uit Amsterdam en het Resi dentie-orkest werd gegeven. De uitzending ging via de beide Hilver- sumse zenders en was opgenomen in het programma van de AVRO en de NCRV. Zij heeft ons duidelijk gemaakt hoe groot de problemen zijn, die zich voor de stereo- fonie aandienen, hoe groot de moeilijk heden zijn, die overwonnen moeten wor den voordat de werkelijkheid van een muziekuitvoering, waaronder dan ook be grepen moet worden de opstelling van de uitvoerenden, de klankwerking van de uit voeringsruimte en vocale en instrumen tale timbres, definitief overwonnen is. Het resultaat van donderdag betrof dan voor namelijk de schoonheid en natuurlijkheid van de toon en niet de localisatie daarvan. De opstelling van de microfoons had merk waardig genoeg wèl vat op de richting van het onvermijdelijke toehoordersgerucht in de kerk gedurende kleine pauzes. Van meer betekenis zou de microfoonplaatsing geworden zijn, wanneer zij de karakte ristieke dubbelkorige structuur had kun nen ervaren, die Bach in de Mattheus- passie zo indrukwekkend heeft toegepast, eigenlijk nog naar het voorbeeld van de Nederlander Adriaan Willaert, die als kapelmeester van de San Marco te Vene tië in de eerste helft van de 16de eeuw daar de dubbelkorige muziek introduceer de. Ondanks het nog niet vervuld worden van alle wensen, heeft de uitzending zich door klankveredeling bijzonder kunnen onderscheiden van „gewone" uitzendingen en zeker het verlangen van de luisteraars wakker gemaakt om daar vaker van te mogen genieten. Golfbreker 585.9. Daar stond Rom. Hij hield de armen wijd uitgespreid, net als de echte vogel verschrikker. De hoed had hij diep over z'n oren getrokken, die verborg zijn gezicht. Nu moest hij er natuurlijk wel voor zorgen, dat hij helemaal stil stond en geen enkele beweging maakte! Toen het zover was, had Mioe tot honderd geteld. Ze keerde zich om en deed haar ogen open. Honderd!Ik kom! riep ze. Ja, nu was 't Mioe's beurt om te zoeken. Ze keek rond; welke kant zou Rom ge gaan zijn? HILVERSUM I. 402 m. 7.00 NCRV. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 Convent v. Kerken. 11.30 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45 -24.00 KRO. NCRV: 7.00 Paaszangdienst. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Paasliederen. Convent van Kerken: 10.00 Geref. kerkdienst. NCRV: 11.30 Gram. 11.45 Gewijde muziek. KRO: 12.15 Gram. 12,25 Urbi et Orbi. 12.50 Gram. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg, lezing. 13.10 Gram. 13.30 Lichte muziek. 14.00 Voor de jeugd. 14.30 Kamermuz. 15.00 Brabants orkest en soliste. 16.00 Bariton en piano. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00 Herv. kerkdienst. 17.45 Mensen, lezing. 18.00 Waar blijft het Wilde Ganzengeld?, lezing. 18.05 Het ge laden schip, lezing. 18.30 De Kerk aan het werk, gesprek. 18.40 De dag des Heren, klankb. NCRV: 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 Koorzang en orgel. 19.30 De gelijkenissen van Jezus, lezing. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Meditatie. 20.20 Cabaret. 20.45 Omroeporkest en sol. 21.30 Petrus op Pasen, hoorsp. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.55 Muz. lezing. 23.55—24.00 Nws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 IKOR. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. IKOR: 00.00 Paaswake, nachtdienst. IKOR: 7.00 Paasvroegdienst. VARA: 8.00 Paas- klokken. 8.01 Nieuws en postduivenberichten. 8.18 Lichte muz. 8.45 Gevar. progr. 9.45 Orgel en trom pet. 10.15 Voordr. 10.35 Weg van de grote weg, rep. 10.45 Promenade-orkest, meisjeskoor en sol. 11.25 Cabaret. AVRO: 12.00 Gevar. muziek. 12.55 Sportspiegel. 13.00 Nieuws en S.O.S.ber. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Carillönspel. 13.30 Gram. 14.00 Boek- bespr. 14.20 Operafragm. 15.45 Toneelbeschouwing. 16.00 Lichte muz. 16.30 Sportrevue. 17.00 VARA: Weg van de grote weg, report. 17.10 Gram. 17.30 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws en Weg van de grote weg, report. VPRO: 18.30 Koorzang. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De Open Deur. lezing. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. muziek. 20.55 De dame op de achterste rij, hoorspel. 21.30 Gevar. progr. 22.30 Radiojournaal. 22.15 Instr. kwint, en soliste. 22.30 Nieuws en S.O.S.ber. 22.45 Ghopin-coucours 1960. 23.15 Sportuitslagen. 23.20 New York calling. 23.25 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245 m. 9.30 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal. 11.00 ds. G. van Duinen van Wassenaar (uitz. van dc dienst voor belangstellenden op 10 maart, om 7.30 uur). 2.45 Kinderdicnst. 3.30 ds. G. Toornvliet. BRUSSEL. 324 m. 12.20 Weerber. 12.25 Pauselijke boodschap en Zegen Urbi et Orbi. 12.30 Gram. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en bclcantoconc. 15.45 Sport. 17.00 Sport en nieuws. 17.05 Gram. 17.45 Sportuitslagen. 17.50 Gram. 18.00 Pianorecital. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Paasprogr. 21.15 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gevarieerde muziek. HILVERSUM I. 402 m. 8.00 NCRV. 9.30 KRO. 12.15—24.00 NCRV. NCRV: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.30 Morgenwij ding. 9.15 Gram. KRO: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Inleiding Hoogmis. 10.00 Plechtige Hoogmis. 11.30 Gram. 11.50 Kamermuz. NCRV: 12.15 Vocaal ensemble en koper-ensemble. 12.30 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.05 Marinierskapel. 13.45 Gram. 14 00 Gewijde muz. 14.50 Declamatie. 15.15 Pro- menade-ork. 16.00 Paasprogr. uit Nieuw-Guinea. 16.30 Gram. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.45 Regeringsuitz.: Bouwers en bouwstenen van Suriname, door ds. J. A. van der Meiden. 18.00 Orgelspel. 18.30 Sportact. en gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Clavecimbelrecital. 19.30 Radio krant. 19.50 Conc.-orch. 20.15 Jubileumconcert. (In de pauze plm. 21.15 Parlem. comm. en 21.30 Gram.). 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 22.45 Avond overdenking. 23.00 Kamermuz. 23.40 Paasbood- schap voor de Hongaren. 23.55 —24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 12.00-24.00 VARA. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Kamermuz. 8.45 Weg van de grote weg, rep. 9.45 Geestelijk leven, toe spraak. VPRO: 10.00 Kerken in Friesland, lezing. 10.15 Kerkdienst. 11.30 Gram. VARA: 12.00 Koper- ork. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Weg van de grote weg. rep. 12.45 Gevar. muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Dansmuz. 13.45 Weg van de grote weg. rep. 12.55 Radio-filharm.-ork. en solist. (Plm. 14.25— 14.35 Voordr.). 15.15 Als zachte regen, spel. 15.55 Amus.ork. en soliste. 16.20 Weg van de grote weg. rep. 16.30 Voor de jeugd. 17.00 Lichte muz. 17.30 Sportjourn. 18.00 Nieuws. 18.15 Weg van de grote weg. rep. 18.20 Lichte muz. 18.50 Openbaar kunst bezit. 19.00 Strijkkwartet. 19.30 De wilde vaart. JlW JOURNALISTIEK STAD (I) Volgens de heer G. van Lieshout, die het weten kan, want hij is voorzitter van de Federatie van Nederlandse Journalisten, breidt het werk van het Federatiebestuur zich niet uit; immers in De Journalist schrijft hij: „de kwantiteit van het werk schijnt zich echter van jaar tot jaar verder uit te breiden". H Lied van schijn en wezen. Overigens had ik van deze opper- journalist niet verwacht dat hij het, H in dit verband, over „verder uitbrei- den" zou hebben. „Uitbreiden" lijkt mij reeds (ver) genoeg. SUPERST De jazzmedewerker van de Nieu- we Rotterdamse Courant heeft het over 1 „de uniekste combinatie van jazz- ensembles". Ik heb, van andere zijde, vernomen, dat dit nog maar zwakjes is uitge- drukt: die combinatie was nóg unieker dan uniekst. Het Nieuwsblad van het Noorden daarentegen schreef over „Sloten, het kleinste van de elf E Friese steden". Hoe klein ook, voor mij is Sloten hét stad van Friesland. STAD (II) Wel eens een stadje zien hinken? En dat nog wel op stijlen? Moet u eens naar het Californische Carmel gaan, waarvan de Nieuwe Rotter - dam se Courant schreef: .en het stadje nu toch nog op §j diverse stijlen doet hinken". AUTOAUTOMAAT De Velpsche Courant ver- telde over twee Duitse jongemannen in een auto. Zij „hadden niet alleen de auto, maar ook sigaretten gestolen uit een automaat op de Klarendalse- weg te Arnhem". Talaritts cabaret. 20.00 Nieuws. 20.05 Metropole-ork. 20.40 Weg van dc grote weg, rep. 20.45 Marimba. 21.20 Hij en zij, cabaret. 21.50 Pianorecital. 22.30 Nieuws. 22.40 Gram. 23.25 Weg van de grote weg, report. 23.30 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245 m. 9.30 ds. G. van Duinen van Wassenaar. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.03 Weerber. 12.34 Voor de landb. 12.42 Gram. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Opera- en belcantoconc. 16.00 Voor de zieken. 17.00 Nieuws en weerber. 17.10 Gram. 18.00 Protest, uitz. 18.15 Orgelrecital. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Koorzang. 20.25 Piano duo. 20.35 Koorzang (vervolg). 21.00 Kunstkalei- doscoop. 21.30 Amus.muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Vioolrecital. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO. KRO. 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de jeugd. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Gram. 11.50 Volaan.. vooruit, praatje. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Metropole-orkest cn solist. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Viifien jaar geleden, praatje. 13.20 Nieuwe gram. 13.30 Dansmuz. en zang. 13.55 Alt en piano. 14.35 Wij vrouwen van het land. 14.45 Dameskoor. 15.05 Promenade-ork. en tenor. 15.40 Lichte muz. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00 Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitzend.: De taak van de dorpsverzorgster in Nederl. Nieuw- Guinea, door dr. L. M. Vceger. 18.00 Sopraan en piano. 18.30 R.V.U.: De strijd tegen de betovering van ons verstand, door prof. dr. C. A. van Peur- scn. Derde lezing: Ludwig Wittgenstein, de neo- posit.ivist. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Memojan- c'um 19.30 Gram. 20.20 Omroep-ork., -koor en sol. (ïn de pauze: In liet begin schiep God hemel en aarde, lezing). 22.20 Gram. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Gezin on huwelijk, lezing. 22.50 Brabants ork. cn sol. 23.30 Kamermuz. 23.55—4.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gevar. muz. 9.10 Grocn(te)tijd. 9.15 Gevar. muz. 9.40 Lichte muz. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Gevar. progr. 11.30 Nederl. Studenten- ork. 12.00 Gooiland-sextet. 12.20 Regeringsuitz.: Uitz. voor de landbouw. 12.30 Land-en tuinbouw- meded. 12.33 Cabaret. 13.00 Nieuws. 13.15 Minjon- ritmen. 13.20 Jeugdig over de drempel. 13.55 Koer sen 14.00 Gram. 14.15 Stemmen uit Europa. 14.35 Gevar. programma. 15.20 In hel dal van Olympia, klankb. 15.50 Gram. 16.00 Koor en instr. begelei ding. 16.30 Wat verdienen zé?, klankb. 16.45 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 18.00 Nieuws. 18.15 Dagrap port. 18.40 De sprookjesleeuw, operette. 19.15 Gram. 19.45 Programma voor geluidsjagei's. 20.00 Nieuws. 20.05 Gevar. progr. 21.45 Concertgebouw orkest m.m.v. sol. 22.30 Nieuws en beursber. van New York. 22.45 Heldenschommel, spel. 23.25 So listische curiositeiten. 23.40 Gram. 23.5524.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.15 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Pianospel. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws en weerber'. 13.15 Kamermuz. 14.00 Ork.conc. 15.35 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16.06 Duitse les. 16.21 Kamermuz. (verv.t. 16.35 Gram. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.10 Kamermuz. (verv.). 17.40 Boekbespr. 17.50 kron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Lezing. 20.00 Jeugdkoren. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sport- VC'Oi dc vrouw. 21.00 Gram. 22.00 Nieuws en weer bericht. 22.15 Pianorecital. 22.40 Gram. 22.55—23.00 Nieuws. 41) Toen pas kon hij zijn gastvrouw eens goed opnemen. Ze droeg een cape van roze veren over een zwart zijden pyjama, waarvan iedere pijp de wijdte had van een cirkelrok. Een afschuwelijk iets, dat op gesmolten lava leek, was door zijn voorganger op haar hoofd'aan gebracht. Het meisje stond achter haar en wuifde met een palmblad alsof ze het moest afkoelen. Ik heb een minuut, terwijl dit droogt, zei ze vriendelijk. Hij zag dat ze een verscholen blik op het. kaartje wierp, dat hij bij de bloemen had gevoegd. Zij wilde kennelijk even kijken hoe hij heette. Wat een aardige gedachte was dat van u, senor Lombard, om mij bloemen te sturen met een kaartje in het Spaans. U bent zo juist uit mi tierra gekomen? Hebben we elkaar daar ontmoet? Ze liet dit onderwerp tot Lombards opluchting echter al weer schieten nog voordat hij er op kon antwoorden. In haar ogen verscheen een hemelse uitdrukking en ze dwaalden af naar het plafond. Ze maakte een kus sentje van haar handen en drukte er haar wang tegen. Oh, mijn Buenos Aires!, zuchtte ze, Mijn Buenos Aires. Hoe mis ik het. De lichten van de Calle Florida, schitterend in de avond Niet voor niets had hij kort vóór zijn bezoek enkele uren lang door folders gebladerd. Het strand van La Plata, dich bij de kust, zei hij zachtjes, De races in het Palermo Park.... Nee, zei ze huiverend. Nee, laat me nu niet huilen. Ze acteerde niet. Het was tenminste niet uitsluitend acteren. Dat begreep hij al spoedig. Zij dramatiseer de bepaalde gevoelens, die zij al had, oprechte gevoe lens, zoals alleen het temperament van een actrice dat vermag Waarom ben ik ook weggegaan? Waarom ben ik hier? Bibi, die intussen niets van belang had kunnen vin den, verloor zijn interesse voor Lombard, liet zich langs zijn arm glijden en sprong op de grond. Het maakte de conversatie er heel wat gemakkelijker op, alhoewel zijn hoofd er uit zag als een hooiberg, die door een windhoos was getroffen. Hij liet het echter na om zijn haren weer in orde te brengen om maar niet de kans te lopen de eigenaresse van het ellendige beest voor het. hoofd te stoten. Ze verkeerde in een dromerige stemming, die hij niet beter had kunnen wensen, zo dat hij het er maar op waagde. Ik breng u een bezoek, omdat het bekend is dat u even intelligent bent als talentvol en mooi, zei hij, zwaar overdrijvend. Ja. dat is zo. Niemand heeft nog ooit gezegd, dat ik een domoor ben, gaf de beroemdheid met verfris sende argeloosheid toe, terwijl ze haar nagels bestu deerd' Hij schoof een eindje naar voren Herinnert u zich nog een nummer, dat u afgelo pen seizoen opvoerde en waarbij u kleine tuiltjes bloe men naar de dames onder het publiek wierp? Ze wees met haar wijsvinger naar het plafond en haar ogen begonnen te schitteren. Ah! Chica chica boom! Si, si! Vond u het goed? Was het niet goed? Uitstekend, gaf hij toe. Nu heeft op een be paalde avond een vriend van mij.. Verder kwam hij niet.. Het meisje, dat enkele ogen blikken voordien opgehbuden was met het heen en weer zwaaien van de pauweveer, kwam weer binnen. William zou graag zijn orders voor vandaag ont vangen, senorita. Een ogenblikje graag. Ze draaide haar hoofd in de richting van de deur. Een forse figuur, gestoken in chauffeursuniform, kwam naderbij en bleef in de hou ding staan. Ik heb je niet voor twaalf uur nodig. Ik ga naai de Coq Bleu om te lunchen. Sta dus om tien voor klaar. Toen voegde ze er zonder de intonatie van haar stem te veranderen nog aan toe: Je kunt, nu je er toch bent, beter meenemen, wat je hier hebt laten liggen. Hij liep naar het tafeltje, dat zij had aangeduid, pak te een gehamerde zilveren sigarettenkoker op, stak haar in zijn binnenzak en verliet het vertrek. Hij deed non chalant, maar bleef gedistingeerd. Het komt niet uit een warenhuis, riep ze hem nog na, en haar toon klonk, zo scheen het Lombard ten minste toe, nogal scherp. Te oordelen naar de manier, waarop ze naar hem gekeken had, gaf hij hem geen lange diensttijd meer. Ze wendde zich weer tot Lombard. Ik zei zo juist, dat een vriend van mij op een be paalde avond in gezelschap van een vrouw de show heeft bezocht. Daarom ben ik u komen opzoeken. Ja? Ik probeer haar voor hem te vinden. Ze begreep hem verkeerd. Haar ogen begonnen opnieuw te schit teren. Ah! Een romance! Ik ben gek op romances! Ik ben bang, dat het geen romance is. Het is een zaak van leven of dood. Hij was bang te veel bijzonderheden te vertellen, om dat zij anders misschien zou schrikken en zich in een zwijgen zou terugtrekken. Dit scheen haar echter nóg meer te bevallen. Ah! Een mysterie! Ik hou van mysteries!.. Ze haalde de schouders op zolang ik er maar buiten blijf. Ze zweeg plotseling. Het moest wel een heel bijzon dere reden hebben. Ze keek even op haar zwaar met diamantjes bezette polshorloge. Toen sprong zij over eind en begon furieus met haar vingers te knippen. Het leek wel alsof er zevenklappers werden afgestoken Het meisje kwam prompt aanhollen. Lombard meende, dat hij zonder meer weggestuurd zou worden. Weet je wel hoe laat het is? vroeg de danseres beschuldigend. Heb ik je niet gezegd de klok in de gaten te houden? Je bent verschrikkelijk zorgeloos. Het is er al bijna te laat voor. De dokter heeft gezegd ieder uur één. Haal het medicijn.. Voordat Lombard het eigenlijk goed besefte, brak er een soort tyfoon los, die rond hem heen raasde. Spaans gelijk een ratelend machinegeweer, gillen, die het trommelvlies pijn deden, en een meisje, dat als maar achter Bibi aan door de kamer draafde. Lom bard kreeg het gevoel dat hij de as van een earoussel was. Hij verhief ten slotte zijn stem en deed het ka baal nóg meer toenemen. Waarom hol je niet plotseling de andere kant uit? Het effect was verrassend. Bibi vloog tegen het meis je op en de medicijn spatte over Bibi heen, waarna er nog een lepel van naar binnen werd gewerkt. Toen dit rumoerige intermezzo voorbij was en de patiënt zich troosteloos aan zijn meesteres vastklamp te, beide harige armen om haar nek geslagen, zodat de senorita even op de-vrouw-met-de-baard van de kermis leek, vatte hij de draad van zijn verhaal weer op. Ik begrijp heel goed, hoe moeilijk het voor u is om één bepaalde bezoeker te herinneren uit die zee van gezichten voor u iedere avond. Ik heb begrepen, dat u voor uitverkochte zalen zes avonden per week optrad en bovendien nog bij twee matinees.... Ik heb nog nóóit gedurende mijn gehele carrière voor een lege zaal gespeeld, interrumpeerde ze met de haar eigen bescheidenheid. Zelfs een brand kan nog niet tegen mij concurreren. Een keer begon in Buenos Aires het theater te branden. Denkt u dat het publiek vertrokHij wachtte geduldig totdat zij uitgesproken was. Mijn vriend en die vrouw zaten op de eerste rij. Plij keek even op een stukje papier, dat hij te voorschijn had gehaald. Aan uw linkerkant, van het toneel af gezien. Met één bijzonderheid kan ik u nog helpen. Tijdens de tweede of derde acte van uw optreden is ze opgestaan. Ze begon verbaasd te kijken. Stond ze op? Terwijl senorita Mendoza optrad? Dat vind ik interessant. Dat is me nog nóóit eerder overkomen! Aarzelend begon nen haar slanke vingers door de glanzende stof van haar broek te woelen, alsof zij ze wilde scherpen. Vond ze mijn zingen niet goed? Moest ze soms een trein halen? Nee, nee, nee. U begrijpt me niet goed. haastte hij zich haar gerust te stellen. Wie zou u dat aan kunnen doen? Nee. ik zal het u uitlegden. Het gebeurde tijdens het Chica chica boom-nummer. U vergat een toefje bloemen naar haar toe te gooien, waarop zij opstond om uw aandacht te trekken. Enkele ogenblikken bleef zij staan, helemaal voorin de zaal. en nu hoop ik maar (Wordt vervolgd) VOOR ZATERDAG AVRO. 17.00—17.30 Voor de kinderen. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20 TV-por- tret. 20.50 Televislekron. 21.20—22.00 Gevar. progr. VOOR ZONDAG NTS: 10.0010.30 Eurovisie: Rep. van de Flo- nade. 11.0012.40 Hoogmis vanuit Sicilië en de Zegen Urbi et Orbi vanuit Rome. NCRV: 20.00 The Messiah, oratorium (dl. 3). 20.35 De wachters bij het graf, spel. 21.45 Dagsluiting. VOOR MAANDAG NTS: 20.00—22.15 Eurovisie: Don Giovanni, ope ra. 22.15—22.45 AVRO, KRO, VARA en VPRO: Spoi tactualiteiten. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. AVRO: 20.20 Act. 20.30—22.30 Film. Advertentie Wist u, dat sinds 1949 de tarieven van Zwitserlands gerenommeerde hotels en pensions vrijwel niet zijn gestegen? Wist u, dat goedkope vakantie-biljetten met recht op 5 ex cursies voor half geld en zeer voor delige regionale abonnementen voor boten, bergbanen en postauto uw vakantie in Zwitserland extra voor delig maken? Wist u, dat nergens in Europa de benzine zó weinig kost: 40 ct. p. I. En dat u kunt profiteren van gemoderniseerd autovervoer door de Gotthard- en Simplontunnel? Ja, rust en ontspanning zoeken in zonnig, wondermooi Zwitserland, be tekent: méér vakantie voor uw geld. Uw reisbureau, reisvereniging, auto mobielclub of het Nationaal Zwitsers Verkeersbureau,Koningsplein 11, Am sterdam, tel. 31400 zal u gaarne alle gewenste inlichtingen verstrekken. In de door S. de Vries jr. geschreven hoorspel-documentaire „De eerste offers van den eersten strijd", die t.g.v. het feit, dat het 100 jaar geleden is, dat Pieter Jelle Troelstra werd geboren, op woensdagavond 20 april van 9.15 tot 10.15 uur in het VARA-programma wordt uitgezonden, wordt de titelrol van Troelstra vertolkt door Max Croiset. Aambei is een merkwaardig woord dat in de verwante talen nagenoeg on bekend is. Alleen in gewestelijke En gelse volkstaal komt een woord voor dat er mede vergeleken kan worden. Daar noemt men een bloedige wrat op het lijf van een paard anberry of an bury. Aan het Engelse woord berry be antwoordt !.et Duitse woord Beere en het Nederlandse bei, dat wij ook ken nen in aardbei. Het eerste lid van het woord luidde vroeger niet aam-, maar an-, dat weer ontstaan is uit ang-. Het Engels kent dan ook dialectisch apgleberry en ang- bury. Dit woord ang is de stam van het werkwoord angen: nijpen, kwellen, pijn doen. dat weer verwant is met ons woord eng. Zo komen we tot de slot som dat aambei -igenlijk betekent: pijn lik besvormig gezwel.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 17