Ook de
vieren
niet-orthodoxe
Pesach intens
Joden
mee
ADLAI STEVENSON TERUG
IN DE POLITIEKE ARENA
Toeristische volksverhuizing
uit West-Duitsland
Phillips schreef over de blanke
„Broederbond" in Zuid-Afrika
Jongste geschiedenis vernieuwde de
betekenis van deze traditie
Hoop van zijn aanhangers herleeft
Fanfani aangezocht als
formateur in Italië
Vergelijkbaar met Ku Klux Klan
4
v. DUIVENBODEN
Grootste radiofabriek in
Polen gesloten
Daartegenover staat paasinvasie in West-Berlijn
Voor goodo oa
duurzame ifloeren
vloeren
Drinkwater uit zeewater
PASEN IN ISRAEL
Canadees journalist over zijn arrest
ZATERDAG 16 APRIL 1960
(Van onze correspondente,
mej. Mirjam Gerzon)
In weinig traditionele en religieus-Joodse
feestdagen komt in vredestijd op zo'n in
drukwekkende wijze de eenheid van het
Joodse volk tot uiting als tijdens de Pe-
sach(paas)viering in Israel. Kan men van
een volk spreken, indien er meer dan 70
ethnische groepen uit alle hoeken der we
reld als burgers van een natie op hun
eigen traditionele wijze samenkomen om
het feest der vrijheid en van de lente_ te
vieren? Inderdaad, want hen bindt één
taal en één lotsverbondenheid aan één ge
meenschappelijk doorleefde geschiedenis
en één vrijheidsideaal.
Tijdens het Joodse paasfeest herdenken
de Joden hun uittocht uit Egypte, uit sla
vernij en het betreden van hun land, dat
hun door hun God geschonken werd. Zo
werd deze herdenkingsdag in alle synago
gen en religieuze gezinnen ter wereld
steeds gevierd. Echter juist in Israel lijkt't
alsof dit feest een nieuw, nationaal elan
ontving. Want in ieder gezin en in iedere
landbouwkolonie, in ieder militair tenten
kamp, kwam men tezamen om deze uit
tocht te gedenken. En daar waar men,
vooral op het platteland, zich niet meer
sterk gebonden acht aan de traditionele
orthodoxe vierinig, worden naast de bekende
Bijbelse teksten, nieuwe liederen van Is
raëlische dichters ingelast.
Het is een interessant verschijnsel, dat
in Israel, waar niet meer dan twintig
percent van de bevolking zich aan de
Joods-religieuze wetten houdt, de verbon
denheid met de eeuwenoude geschiedenis,
het respect voor het bijbelverhaal en het
geloof in de messiaanse gedachtengang. zo
algemeen tot uitdrukking komt. Het blijkt
dat diep religieuze gevoelens in Israel
heersen ook indien men niet volgens or
thodox-religieuze opvattingen leeft.
Voor iedere Israeli heeft het Pesach-
feest een bijzondere, diepe en algemeen
menselijke betekenis. Tijdens die uittocht
uit Egypte, kreeg het lijden van het Jood
se volk zin en betekenis doordat het door
een innerlijke evolutie een doel voor ogen
had. Pesach is ook het feest van de len
te. In iedere landbouwkolonie werd een
oeroude traditie in ere hersteld. De gehele
landbouwbevolking trekt 's middags in
feestkleren langs de landerijen, de wijn
stokken, de bloeiende vruchtbomen naar
het gedeelte waar de eerste aren van de
bloeiende korenvelden gemaaid zullen
worden. De kleintjes gaan op de schou
ders mee door de velden. Op het eind
punt staat een klein orkestje al klaar te
midden van de korenvelden. En dan be
ginnen de symbolische volksdansen.
Zelfs bij de stadsbevolking leeft dit ge
voel van verbondenheid met het land, de
vreugde om de oogst van het veld en de
dankbaarheid om die innerlijke vrijwor
ding van de Jood, die wellicht juist in de
terugkeer tot de eeuwenoude beroepen, het
sterkst tot uitdrukking komt. De autobus
maatschappijen, treinen en taxi's hebben
een jaarlijks wederkerende Israëlische
exodus te verwerken om alle vrinden en
familieleden van Kibboetsleden, naar hun
plaats van bestemming te brengen. In de
met bloemen, bijbelse spreuken en teke
ningen versierde gemeenschappelijke eet
zalen, zitten jaarlijks honderden gasten
aan. Vele passages hebben een diepe his
torische betekenis voor de ouderen, die
zelf hun eigen Exodus beleefd hebben:
„Elk die hongerig is, kome en elk die
noodlijdend is, kome en viere het Pesach-
feest mede. Dit jaar zijn wij hier, het ko
mende jaar hopen wij in het land Israel
te zijn. Eens waren wij in Egypte de sla
ven van de farao". Ook de hiergeborenen,
die de verschrikkingen van vervolgingen
slechts van overlevering kennen, beleven
hun geschiedenis; „want niet een enkeling
slechts stond op tegen ons om ons te ver
delgen, maar in elk geslacht stonden zij
tegen ons op om ons te verdelgen, maar
de Heilige, gelooft zij Hij, redde ons
steeds uit hun hand".
In Jeruzalem bestijgen duizenden pel
grims de treden van de voor christenen
en Joden heilige Zionsberg. Van daar, eni
ge meters van de oude wallen van het bij
belse Jeruzalem vandaan, keren zij zich
met hun gezicht naar de plaats waar de
overblijfselen van de oude tempelmuur
(in Jordaans gebied) zich bevinden.
Wonderlijk: Duitse, Poolse, Amerikaan
se, Nederlandse en Afrikaanse Joden na
men de taal en cultuurvormen aan van het
land, waar zij gastvrijheid ontvingen, doch
legden nimmer die andere gebondenheid,
namelijk aan hun traditie, religie en hun
geschiedenis, af. Hoe sterk die Joodse
hardnekkigheid en respect voor de bijbel
se gelofte bij iedere Israëliër leeft, bleek
weer eens toen mevrouw Golda Meir, Is
raels minister van buitenlandse zaken, aan
de pers over een zeer belangrijke Pesach-
viering vertelde. Deze vond plaats in 1946
toen de leden van de Joodse raad in Pa
lestina, waarvan de huidige president Ben
Zwi voorzitter was en mevrouw Meir met
andere bekende Joodse leiders deel uit
maakte. besloten in hongerstaking te gaan
zulks uit protest tegen het feit, dat het
vluchtelingenschip met Joodse „displaced
persons" dat in Italië voor anker lag, Pa
lestina niet binnen mocht. De vertegen
woordiger van de Britse regering had me
vrouw Meir gevraagd: „Denkt u dat de
regering haar politiek zal veranderen, ter-
wille van een handjevol in hongerstaking
gaande Joden?" „Neen," luidde het trotse
antwoord. „Indien zes miljoen vermoorde
Joden uw politiek niet kunnen doen veran
deren, dan zullen ook wij geen invloed kun
nen uitoefenen." Toch staakten zij en hun
hongerstaking viel in de Pesach-week,
wanneer iedere Jood zich identificeert met
de uittocht uit Egypte en het betreden van
het heilige land. Honderden vrijwilligers
sloten zich spontaan bij de stakenden aan.
De opperrabijn kwam en gaf aan een fees
telijk gedekte tafel de „seder". De sta
kenden aten slechts een stukje van het on-
gerezen brood, dat men in Israel slechts
tijdens deze Pesach-week nuttigt want „dit
is het brood der slavernij", het brood dat
de vluchtenden uit Egypte met zich mede
droegen. „Ik zal die avond nimmer ver
geten", vertelde mevrouw Meïr. „Toen
mijn kinderen ons kwamen opzoeken om
tezamen met ons aan te zitten, wist ik, dat
zij op deze dag de liefde en hardnekkig
heid van het Joodse volk ten volle zouden
beseffen."
Boerenkinderen aan een feestelijk ver
sierde Pesach-tafel.
Echter, de daaropvolgende morgen ge
schiedde een wonder: de Britse regering
stond toe dat het vluchtelingenschip naar
Palestina zou opstomen. Na ruim honderd
uur hongex-staking hadden Ben Zwi, Gol
da Meir en haar vrienden hun doel be-
reikt. De gehechtheid aan legende en
waarheid, zo nauw vei-weven in dit Jood
se paasverhaal kwam ook dit jaar weer
op nationaal niveau in Israel tot uitdruk
king.
Advertentie
aluminium
I'
De beste service bij
Ged. Oude Gracht Ito - 110 - Haarlem
Telefoon 17165
WARSCHAU (Reuter) Een aaneen
schakeling van fouten van samenwerkende
bedrijven heeft geleid tot het sluiten van
de grootste radiofabriek in Polen, „Kaspr-
zak", te Warschau. Deze fabriek, die en
kele duizenden arbeiders heeft, heeft de
produktie van 16 februari tot 3 maart ge
staakt wegens stagnatie in de bevoorra
ding. Volgens het blad van de Poolse com
munistische partij was „Kasprzak" af
hankelijk van de produktie van 96 andere
fabrieken, waarvan 31 achter waren met
de levering van 88 onderdelen. Een van
deze fabrieken produceerde bovendien vele
onderdelen van minderwaardige kwaliteit.
Hieraan was het te wijten, dat vele ver
kochte radiotoestellen fouten vertoonden.
Volgens westelijke waarnemers is de cri-
tiek van de „Triboena Loedoe" op de ra-
dioproduktie ook van toepassing op vele
andere Poolse industriële en handelsbe
drijven.
Adlai Stevenson, de Democraat die in
1952 en 1956 de nederlaag leed tegen Eisen
hower, is terug in het strijdperk. Officieel
zegt hij niet opnieuw de candidatuur van
zijn partij na te streven, maar kennelijk
is hij beschikbaar voor het geval de par
tij-conventie een beroep op hem zal doen.
Ruim twee maanden heeft Stevenson ge
reisd in Zuid-Amerika. Tot dusverre heeft
hij zich daardoor buiten het strijdgewoel
gehouden, maar zijn terugkeer heeft on
middellijk de aandacht getrokken, omdat
Stevenson eerst een persconferentie in
New York heeft gegeven en vervolgens is
doorgereisd naar Charlottesville in Vir
ginia om een belangrijke rede te houden
op de geboortedag van Amerika's grote
president, Thomas Jefferson. Hij hield die
rede in de universiteit die Jefferson heeft
gesticht. Drieduizend mensen luisterden
naar hem in de aula en vele duizenden ge
trouwen, overal in het land, moeten op de
ze avond hun radio hebben aangezet om
de vertrouwde stem van een van Ameri
ka's belangrijkste figuren opnieuw te ho
ren. Zij zijn allerminst teleurgesteld. Ste
venson bleek op deze avond weer geheel
„de oude", de man, die in 1952 de intel
lectuelen en geestelijk voox-uitstrevenden
met geestdrift wist te bezielen.
In het afgelopen jaar hebben belangrij
ke publicisten, zoals Walter Lippmann,
James Reston en Ex-ic Sevareid herhaal
delijk betoogd, dat Amerika grote behoef
te had aan een geestelijke ommekeer.
(Van onze correspondent in Bonn)
Nog nimmer tevoren zijn er vlak voor
Pasen zoveel Duitsers op uit getrokken als
gisteren en vandaag: Men spreekt -in de
Bondsrepubliek en West-Berlijn van een
toeristische volksverhuizing. Tienduizen
den Westduitsers en Westbei-lijners, blijk
baar onrustig na de lange wintex-maanden,
gaan tijdens deze paasvakantie naar rus
tige plekjes in het eigen land en naar vele
vreemde landen.
Vooral middenstandskringen en de vrije
beroepen profiteren hierbij van de onge
kende hoge welvaart in de Bondsrepubliek,
zij tonen een duidelijke voorkeur voor
Parijs, Rome, de Italiaanse en Franse
Volksdansen, de traditionele offeran
den in bijbelse tijden uitbeeldend.
iRviera, Spanje en ons land. Aangelokt
door de goede reclame voor de Rotter
damse bloemententoonstelling, door de
reeksen advertenties in Westduitse bladen
om bijvoorbeeld in Zandvoort flatwoninge
te kopen en wat dies meer zij, trok het
begin van een dikke stroom Duitse vroege
vakantiegangei-s reeds, maar toch vooral
gistermorgen, over de grens naar de kille
Nederlandse kust.
De grote reisbux-eaus in de Bondsrepu
bliek hebben het razend druk: zelfs peper
dure vliegtochten naar Spanje, Italië en
het Nabije Oosten zijn volledig uitver
kocht. In West-Duitsland zelf kan men
evenwel nog te kust en te keur terecht.
Alleen West-Berlijn zit met het ondex'bren-
gen van Westduitse en buitenlandse gasten
aan de rand van de chaos: er is geen enkel
van de 8500 hotelbedden meer te krijgen
en er wordt dagelijks een beroep op par
ticulieren gedaan om naast de 1500 pen
sionkamers extra bedden ter beschikking
te stellen. Honderdduizend Westduitsers
worden hier in deze dagen verwacht,
maar vijftigduizend Westberlijners ont
vluchten juist voor een of twee weken hun
stad: frisse lucht en niet de beklemming
van het communistische kordon vormen
hun doel.
Gewone man blijft thuis
De gewone man in de Bondsi'epubliek
blijft thuis: hij mag met de Pasen of een
van de andere vier of vijf dagen, die hij
vrijaf heeft een tochtje gaan maken, meer
zal er niet af kunnen. Er wox-dt juist door
de kleine man gespaard of het leven exwan
afhangt: voor duui'zame consumptiegoe
deren, voor een eigen huis, voor de vakan
tie van de zomer, voor de kleine auto
de wensdroom van elk Westduits gezin op
het ogenblik. Opmerkelijk is dat met Pa
sen relatief weinig vreemdelingen West-
Duitsland bezoeken. Alleen uit Scandinavië
verwacht men veel gasten, die overigens
een duidelijke voorkeur voor West-Berlijn
hebben. Alleen drieduizend Denen al wil
len West-Berlijn bezoeken. Wat Hamburg-
tot een paar jaar geleden voor de Scan-
dinaviërs was, dat is thans Berlijn voor
hen.
Zeven hoofdzonden
Buiten dit alles staat de zorg der auto
riteiten over het verkeer. Dag-in dag-uit
hamert men in kranten, radio en televisie
de automobilisten in: rijdt rustig, denkt
om uw medemensen. En let op de zeven
hoofdzonden van het Westduitse verkeer:
1) geen acht slaan op voox-rang; 2) ver
keerd inhalen; 3) plotseling veranderen
van rijrichting; 4) te dicht op elkaar lij
den; 5) links rijden; 6) te snel rijden en
7) alcohol achter het stuur.
Ieder op hun manier hebben zij ex-op ge
wezen, dat het jagen naar comfort en luxe
de geestelijke belangen en de morele
kracht van het land in gevaar brengt en
dat alleen een „bekering" Amerika kan
behouden als een bezielend vaderland voor
zijn bewoners en als een inspirerend voor
beeld voor de wereld. Deze publicisten heb
ben zich tot dusvexTe niet officieel achter
Stevenson geschaard, maar wel kan men
zeggen, dat Stevenson onder de aspiranten
naar het px-esidentschap, bij uitstek de
man is die de politieke idealen van een
man als Jefferson in ere wil herstellen.
Handicaps
Stevenson heeft twee maal verloren in
de strijd om het presidentschap. Nog nooit
is het voox-gekomen, dat een tweemaal ver-
slagene ten slotte toch nog het Witte Huis
binnenging. Vandaar dat vele bex-oepspoli-
tici er weinig voor voelen Stevenson nog
maals te steunen. En ook onder de grote
massa moeten er velen zijn, die de vage
indruk hebben dat deze man niet kan win
nen. Dat is stellig een foi-midabele handi
cap. En het mag dan al waar zijn. dat zeer
px-ominente Amerikanen de noodzaak in
zien van een fundamentele verandering in
Amerika's mentaliteit, het is zeer de
vraag in hoevex-re die overtuiging is door
gedrongen tot de massa, die steeds kolos
saler keukenappax-aten verlangt, toestel
len voor kleux-entelevisie, zo mogelijk twee
auto's en een gemakkelijk te behalen uni
versitair diploma voor iedereen. Amerika
heeft een man als Stevenson meer nodig
dan in 1952, misschien zijn er meer die de
behoefte aan zulk een leider inzien dan
acht jaar geleden, maar of hun aantal
groot genoeg zal blijken om Stevenson te
doen winnen is de gx-ote vraag.
In Jeffersons mantel
Stevenson had in Charlottesville het
voox-deel, dat hij om zo te zeggen Jeffex--
sons mantel kon omslaan en in naam van
de man, die door zijn gehoor zeer wordt
vereerd, stellingen kon verkondigen, die
even belangrijk waren in 1800 als in 1960.
De hoofdstelling was, dat een democratie
pas goed functioneert, wanneer de rege
ring ervoor zorgt, dat het volk goed op
de hoogte is van de pi-oblemen. Laat de
regering dit na, dan toont zij geen vex--
trouwen in het gezonde vex-stand van het
volk. Stevenson wenst aan de Amerikanen
opnieuw een gevoel van roeping te geven,
gebaseerd op kennis van zaken.
Stevensons critiek op de regering van
Eisenhower was niet mals. Dit is een re
gime dat het volk alleen goed nieuws
wenst te geven of geen nieuws. Jefferson
heeft debat en meningsverschil voor een
volk even belangrijk genoemd als water
voor een plant, maar de Republikeinen
aldus Stevenson beschouwden cri
tiek vaak als een voi-m van ontx-ouw.
Met een x-eeks x-etox-ische vragen bracht
hij zijn gehoor in een staat van opwin
ding en enthousiasme: Waax'om hebben we
een geweldig surplus aan voedsel terwijl
een derde van de mensheid met honger
naar bed gaat? Waax-om besteden we
Adlai Stebenson
TORONTO (UPI) Het in het Engels
verschijnende dagblad „Cape Argus" in
Kaapstad heeft bericht, dat de Zuidafri-
kaanse regering komende week in het
parlement zal worden uitgenodigd het
pei-stelegram te tonen, dat de aanhouding
van de Canadese journalist Norman Phil
lips tot gevolg had. De interpellatie zal
worden gehouden door de vroegere minis
ter van Justitie en leider van de liberale
progressieve partij, Harry Lawrence.
Phillips' blad, de „Star" in Toronto,
publiceerde vrijdag het Verslag dat de ar
restatie veroorzaakte van zijn Zuidafri-
kaanse correspondent. Het verslag be
schreef de razzia's van de politie geduren
de vier dagen op de lokasie Nyanga.
„Het is marteling, zuivere marteling,"
had Phillips naar zijn blad geseind. „Ze
zetten de mensen op een x'ij en ranselen
hen af. Nyanga heeft de wex-eld de ware
betekenis van de apartheid laten zien. Het
sadisme van de zware jongens van de po
litie is aan de kaak gesteld," aldus Phil
lips in de Toronto Star.
Volgens het blad was Phillips opgeslo
ten geweest in een slecht geventileerde cel
met een betonnen vloex-, zonder bed. Phil
lips dacht dat hij gevangen was gezet om
dat hij de activiteiten van de „broedex--
bond" op een lijn had gesteld met die van
de Ku Klux Klan. De Broederbond is een
besloten sociëteit waarvan alleen blanken
met Afx-ikaanse achtergrond lid kunnen
wox-den. Tegenstanders van de bond zeg
gen, dat het doel ervan is overheex-sing
van de Engelssprekenden van de bevol
king door de Afrikaans-sprekenden. Bla
den van de oppositie hebben meermalen
geschreven, dat de Broederbond probeert
zijn leden aan sleutelposities te helpen. De
meeste leden van de x-egering zouden er bij
zijn aangesloten.
Nieuwe razzia
(Reuter) Driehondex-d politiemannen,
bijgestaan door pantserwagens, hebben
donderdag een razzia gehouden in het ne-
gerwoonoox-d in Orlando, op 25 km van Jo-
hannesbux-g, waar meer dan 100.000 ne-
gex-s wonen. Volgens de politie zijn veel
„gevaarlijke wapens, gangsters en misda-
digex-s, die gezocht werden" gevonden. Er
zijn 70 arrestaties verricht.
Het verboden Afx-ikaanse Nationale Con
gres heeftin negerwijken aan de gx-ens
van Johannesburg pamfletten verspreid,
waarin een werkboycot van tenminste een
week, aansluitend op de paasdagen, wordt
gelast. De commissaris van politie heeft
met het oog hierop laten bekendmaken,
dat iedereen die werken wil, kan x-ekenen
op beschex'ming door de politie.
(Reuter) In Johannesburg zijn don
derdag 142 negers ieder veroordeeld tot
boeten van 300 pond sterling of drie jaar
gevangenissti-af nadat zij schuldig bevon
den waren aan deelneming aan de cam
pagne van het Panafrikaanse congres te
gen de negex-passen en omdat zij geen pas
sen in hun bezit hadden of ze niet hadden
kunnen tonen toen dit vex-langd werd.
De Zuidafrikaanse voorlichtingsdienst
heeft donderdag bekendgemaakt, dat voor
zover bekend, in de periode van 21 maart
tot 9 april 83 niet-blanke bux-gers en drie
niet-blanke politiemannen zijn gedood.
Twee blanke en 365 niet-blanke burgers en
60 blanke en 26 niet-blanke politiemannen
werden gewond.
Toejuichingen
Een menigte voor het gerechtsgebouw in
Vex-eeniging heeft donderdag vijftig ne
gers toegejuicht, die in politieauto's wer
den weggevoerd, nadat zij voor de rechter
waren verschenen op beschuldigingen van
openbax-e geweldpleging in verband met
ongeregeldheden op 23 maart in Vereeni-
ging. Elf van de beklaagden werden toen
gewond en verscheidene van hen hinkten
het gerechtsgebouw binnen.
In Johannesburg heeft Robert Sboekwe,
een der leiders van het Pan-Afrikaanse
Congres, verklaax-d dat zijn organisatie
streeft naar een democratie die geheel
Afrika, van Kaapstad tot Cairo en van Ma
rokko tot Madagascax-, omvat en waarin
geen rassenonderscheid bestaat. Soeboek-
we legde deze verklaring af toen hij en
22 anderen terecht stonden op de beschul
diging dat zij hebben aangestookt tot ver
zet tegen de passenwetten.
Rome (Reuter/A.F.P.) President Gron-
chi van Italië heeft professor Amintore
Fanfani, oud premier en leider van een
linkse groep in de christen-democratische
partij, verzocht te trachten een regering te
vormen. De 52-jarige Fanfani verklaarde
dat hij zich over het verzoek zal beraden.
Het bestuur van de christen-democratische
partij heeft zijn volledige steun toegezegd
aan professor Fanfani.
De fx-actieleiders van de sociaaldemocra
ten en de rèpublikeinen, alsmede een voor
aanstaand lid van de partij der Nenni-so-
cialisten, hebben zich sympathiek over
Fanfani's polsing uitgelaten.
(AFP) Nu de chx-isten-democraten
voor de keus staan met links dan wel met
rechts samen gaan, heeft het Italiaanse
episcopaat een herderlijk schrijven gepu-
bliceex'd, waarin met kracht stelling wordt
genomen tegen het „laicisme". De geest
van dit „laicisme" wordt op het ogenblik
daarom zo gevaarlijk genoemd, omdat Ita
lië een sociale evolutie doormaakt, waar
over het episcopaat zich zeer verheugt.
De brief is de vierde waarschuwing bin
nen een jaar van de kerkelijke hiërarchie
in Italië met, het oog op belangrijke po
litieke gebeurtenissen.
meer aan lichamelijke ontspanning dan
aan geestelijke inspanning? Waarom ge
ven we meer uit voor pillen die je een
geluksgevoel geven dan voor de ontwikke
ling van de ruimtevaart? Dit was Ste
vensons eerste en enex-gieke poging in dit
seizoen om het volk aan het denken te
zetten.
Stevenson-Kennedy?
Het lijkt nog niet erg waarschijnlijk,
maar terstond na Stevensons terugkeer
hoort men opnieuw speculaties over de
mogelijkheid dat Stevenson president en
Kennedy vice-px-esident zou worden. Ken
nedy heeft het niet gemakkelijk in West-
Virginia, waar op 10 mei een voorverkie
zing woi'dt gehouden. Vrienden van Kenne
dy hebben zich nu tot Stevenson gewend,
met het vex-zoek of hij wil wijzen op de
onwenselijkheid om godsdienst een factor
te maken in de verkiezingsstrijd. Boven
dien zou men gi-aag horen, dat Stevenson
er zich tegen verklaarde, dat een groep
kandidaten gaat: samenspannen om Kenne
dy gezamenlijk ten val te bx-engen.
Onmiddellijk heeft Stevenson aan dit
dubbele verzoek gehoor gegeven. Zowel in
New York als in Charlottesville heeft hij
zich uitgelaten op een manier, die Kenne
dy heel welkom moet zijn geweest. Hij
heeft echter geen partij gekozen tussen
kandidaten.
Zou Kennedy niet voldoende stemmen
behalen op de conventie, dan zou de mo
gelijkheid zeker niet zijn uitgesloten, dat
deze kandidaat zijn aanhang zou adviseren
op Stevenson te stemmen.
Hijzelf zou dan de kandidatuur voor het
vice-presidentschap kunnen krijgen, al
zegt hij nu ook, dat hij die niet zou aan
vaarden.
Op de morgen van goede vrijdag heeft
prinses Paola van België het leven ge
schonken aan een prinsje, dat de voor
namen Filips, Leopold, Lodewijk, Ma
ria zal dragen. De foto toont het lossen
van vier van de 101 saluutschoten door
vier stukken geschut in het park van
Brussel.
Advertentie
HAARLFM Zijlstraat 9bJ
riMMKLEnri telef.: 20340'
CLEVELAND (UPI) Een chemische
industrie in de Verenigde Staten heeft een
simpele methode gevonden waarmee zee
water voor consumptie geschikt kan wor
den gemaakt. De kosten bedi-agen 1 dol
lar 3,80) per vierduizend liter zeewa
ter, bij een produktie van vier miljoen li
ter water per dag.
Het systeem omvat twaalf vei-dampex\s,
waarbij stoom wordt gebx-uikt om <e in
serie te verhitten. In Texas wordt de eer
ste fabriek van zoet water gebouwd, drie
andex-e zullen volgen.