RUYS GUPAl, Fantoom in. de bar PANDA EN DE TROETELTROEP lekowmchinffl AVONTUREN VAN EEN HOND ROM EN MIOE 4 Sterk debuut Don Giovanni De radio geeft woensdag Televisieprogramma My fair Lady in Moskou Hogere subsidie voor uitgebreid Gelders Orkest Wonen in een Amerikaanse voorstad heeft nadelen- zelfs voor jeugd Collegium Musicum Amstelodamense 25 jaar DOOR WILLIAM IRISH DINSDAG 19 APRIL 1960 51. De eigenaar van de zaak moest nu wel toestaan, dat het paard aan de bar bleef zitten. Maar erg blij was hij niet met deze klant. „Wie betaalt me zijn bier?" vroeg hij. „Panda, natuurlijk", antwoordde Joris. „Hela", riep Panda, „dat zeg je wel zo gemakkelijk, maar„Maar het is immers vanzelfsprekend, dat gij de con sumpties en eventuele schade zult vergoe den", viel Joris hem in de rede, „gij zijt immers het baasje van het troeteldier „Maar je hebt gemaakt, dat we het paard niet weg mochten halen", zei Panda, „ik had liever gehad, dat hij hier niet bleef bier drinken"„Dat doet nu niet terzake", zei Joris, het gaat er alleen om, dat de eigenaar van deze kostelijke uitspanning niet de kosten moet dragen van uw troetel. Ik stel daarom, voor, dat gij hier blijft, zo lang het paard hier verwijlt, opdat deze sympathieke eigenaar de zekerheid heeft, dat hij dadelijk alle kosten op u kan ver halen." De eigenaar vond dit een goed voorstel. „Jij blijft dus hier", zei hij tegen Panda, die heel wat minder met het voor stel ingenomen tvas. „Welaan", sprak Joris, „dat is dus tot ieders genoegen geregeld". En met een vriendelijke knik schreed hij naar buiten, waar de tweeling en de in breker op hem zaten te wachten. „De pret kan beginnen", zei hij. „Laat ons thans kwiek naar de overkant gaan en de bank beroven De Weekend-show zónder Johnny Kraaykamp bleek zaterdagavond (ook al) een benauwend fantasieloze vertoning. Het enige optreden van komisch belang bleek dat van de „Wama's" in een harle kinade van oosterse zotternij. Daar viel echt om te lachen, omdat het zo dwaas was en niets anders wilde zijn. De mage re verstrooiingsnummers, waarmee we het verder moesten doen, waren uit de tijd van de slechtste Bonte Dinsdagavond- treinen. Men reed ermee in het slop van de verveling. Wie haalt ons eruit? Het gemis aan werkelijk talent doet zich iede re zaterdagavond opnieuw gevoelen. Moet men het radio-amusement van de zater dagavond soms met de t.v. coördineren? Is de verzuiling ook hier de grote sta-in-de- weg? Voor „Flits", een soort AVRO editie van „Attentie" was een betere formule gevon den. Men hield ons in spanning met een aantal eieren, die op uitkomen stonden. Dat het kuiken de camera nog te vlug af was, schaadde niet. Kuikens mogen dat. De verdere specimina van het pro gramma-onderdeel hielden een even geluk kige binding met actualiteit en werkelijk heid. De paasdagen brachten een stemmig programma, dat een gebrek aan afwisse ling vertoonde doch overigens zeer waar deerbare hoogtepunten had. Eerste paas dag bood de journalist P. W. Franse ge legenheid tot een laten we er dadelijk bijvoegen: geslaagd debuut als televi sie-auteur met het door de N.C.R.V. in sterke bezetting gepresenteerde paasdra- ma „De Wachters' bij het Graf". Het was een boeiend en in zijn verwik kelingen zelfs spannend gegeven, dat de grote verdienste van diep menselijke inte resse in enkele tot dusver verwaarloosde figuren van de oorspronkelijke paasge- beurtenis bezat: het hield zich bezig met de complicaties die de Verrijzenis verwek te in de levens van de, in het bijbelver haal zijdelings aangeduide, Romeinse mi litairen, aan wie de bewaking van het heilige graf in de tuin van Josef van Arimathea was opgedragen. Deze compli caties waren knap en oorspronkelijk opge zet en leverden de basis voor een realis tisch getuigenis van de verrijzenis des Heren, verrassender en overtuigender dan pathetiek of lofzang. Het was de getuige nis van een oprecht en principieel man, die niet kon zwichten voor politieke intri ge of heidens scepticisme; de honderdman Julius Agrippinus getuigde van de Verrij zenis en tekende daarmee zijn doodvon nis, nadat het onderzoek tegen hem en zijn twee soldaten de sfeer van de Ro meins-Joodse tegenstellingen en de men taliteit van Romeinse en Joodse kringen met betrekking tot de figuur van Chris tus scherp en simpel getekend had. Dit uitstekend geschreven stuk droeg het stempel van ongekunsteldheid en direct heid, waardoor het op gelukkige wijze af rekende met de geforceerdheid van het kostuumstuk en de figuren in een reëel, begrijpelijk en aanvaardbaar licht plaats te. De regie van Max Douwes had deze mogelijkheden van de eenvoud aangegre pen en uitgewerkt tot een temperament volle dramatiek, die vlot en vaardig tot gestalte kwam. Een voortreffelijke rol van Johan Schmitz als Marcus Tiberius, de „rechercheur", droeg de as waaromheen de lagers draaiden. Leo de Hartogh als Gaius Tulius, de commandant van Jeruza lem, was een zwierig, oppervlakkig edel man die op luchtige wijze afrekende met de moeilijkheid van „de verdwijning van het lijk van de Nazarehner" en met het leven van de honderdman Julius Agrippi nus. Deze laatste, uitstekend vertolkt door Cas Baas, was een boeiend getekende ge tuige der waarheid, in wie men zonder moeite het beeld herkennen kon van de duizenden, die na hem zouden sterven voor diezelfde waarheid, de waarheid van de paasmorgen. Een verantwoorde ver- zoi'ging van de bijrollen en de decors droeg bij tot het succes van dit kijkspel, dat een gelukkige keuze mocht heten. Na ruim twee jaar kregen de Neder landse T.V.-kijkers maandagavond de meesterlijke opera giocoso „Don Giovan ni" van Da Ponte-Mozart weer eens in de huiskamer. Was het de vorige keer een Duitse vertolking met gesproken recitatie ven, ditmaal was het een Engels-Ameri kaanse, met behoud van de secco-recita- tieven maar met tal van coupures in de tweede akte, zelfs met weglating van het blije slot, zoals het werk in de romanti sche tijd geregeld gegeven werd, namelijk met als slot de ondergang van Don Gio vanni op het moment dus dat hij in de hellepoel terecht komt. Nu is dat in de opera-praktijk een overwonnen standpunt geworden; men geeft Mozart zijn zin wat betreft het „giocoso"-karakter, waarmee deze het „dramma" besluit, dat is te zeg gen met een ironische glimlach. Maar als kijkspel voor de T.V. is er voor het tra gisch besluit zonder verder commentaar toch een heleboel te zeggen en evenzo voor het elimineren van geliefde aria's als „Dalla sua pace", „Mi tradi" en „Non mi dir, bell' idol mio", die in feite toch con cessies aan de vocalisten zijn en die het verloop van de handeling meer remmen dan bevorderen. Zelfs een operaregisseur weet er niet altijd raad mee. Maar goed, in de schouwburg is zo'n lyrisch rustpunt een attractie op zich, terwijl de T.V. hoofd zakelijk om actie en stuwing vraagt en de ze stilstanden best missen kan. Wij kregen dus het meesterwerk te zien en te horen in een transpositie voor de T.V., die alleszins verantwoord kon ge acht worden; tenzij men bezwaar zou heb ben tegen een vrij verstaanbare Engelse tekst, in plaats van de oorspronkelijk Ita liaanse! De uitzending was een verlaat re lais van de N.B.C., die aan deze aanpas sing de uiterste zorg besteed heeft, zowel wat de aankleding als de bezetting en de begeleiding (onder directie van Peter H. Adler) betreft. De regie van Kirk Brow ning bleek toegespitst op het element T.V. en wel met het verrassende gevolg, dat het „Dramma giocoso" van Da Ponte op deze wijze niet alleen pittoresker, maar ook begrijpelijker verloopt dan in de schouwburg mogelijk is. De kleurlinge Leontym Price (als Donna Anna) voldeed vocaal-dramatisch aan hoge eisen en het is van haar te verwachten dat haar car rière zich brillant zal ontplooien. Zij treedt deze zomer ook in Salzburg op. Niet min der schitterend bleek de prestatie van He len George als Elvira; en de Zerlina van Judith Raskin was een vocaal juweeltje en gaf gelegenheid voor aantrekkelijke close- ups. Prachtig doorwrocht spel van Cesare Siepi als Don Giovanni, mooi lyrisch ge luid van Charles K. L. Davis, een ge droomde interpretatie van Leporella door James Pease, een imposante Commenda- tore van John Macurdy,een zeer aan vaardbare Masetto van John Reardon en een vlotte figuratie van het koor het vormde met een correct orkest een won derlijk geslaagde samenhang, die dit Eurovisieprogramma tot iets bijzonders maakte. Beeldschermer HILVERSUM 1. 402 m. 7.00 - 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.30 Een woord voor de dag. 7.40 Gewijde muziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Radiokrant. 8.35 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Rep. Jaarrede C.H.U. 12.00 Hobo en piano. 12.30 Land en tuinbouwmeded. 12.33 Meisjeskoor en instrum. kwint. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Vijf tien jaar geleden, praatje. 13.20 Met PIT op pad. praatje. 13.25 Lichte muz. 13.55 Gram. 14.45 Piano spel. iquatre mains). 15.00 Jeugdconc. 15.45 Gram. 18.00 Voor de jeugd. 17.20 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Tenor, viool, fluit en orgel. 18.15 Het Spec trum. 18.30 Leger des Heilskwartier. 18.45 Boek- bespr. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man ai. praatje. 19.15 Kamermuziek. 19.30 Radiokrant. 19.50 Koperork. 20.10 Omr.orkest en solist. 21.10 Henri Bergson. Tijdmystiek, lezing. 21.30 Koor zang. 22.00 Geestelijke liederen uit Kameroen, küankb. 22.15 Gitaarmuz. 22.30 Nieuws. 22.40 Zaal- sportuitsl. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Orgel concert. 23.30 Platennieuws. 23.55—24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.55 Voor de vrouw. 9.00 Gym. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Het ver geten ambt in de kerk, lezing. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Gevar. progr. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Voor het plat teland. 12.38 Pianoduo. 13.00 Nieuws en tentoon stellingsagenda. 13.20 Lichte muz. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Gram. 14.25 Radio-kamerork. en sol. 15.00 Voor de jeugd. 17.00 Voordr. 17.25 Lichte muz. 17.50 Regeringsuitz.: Jeugduitz.: Padvinderij op de Nederlandse Antillen, door Henk Dennert. 15.00 Nieuws. 18.20 Act. 18.30 Lichte muziek. 18.55 VARA-Varia. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Joods progr. 19.30 Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Uitwisselingsprogr. 21.15 De eerste offers van de eerste strijd, hoorsp., documentaire. 22.15 Gram. 22.20 Comm. 22.30 Nieuws. 22.40 Strijkorkest. 23.05 Troelstra-herdenking. 23.20 Lichte muziek. 23.45 Gram. 23.55—24.00 Nieuws. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 12.52 Koersen. 13.00 Nieuws en weerber. 13.15 Gram. 14.00 Gram. 15.00 Ork.conc. 16.00 Koersen. 16.06 Engelse les. 16.21 Gram. 17.00 Nieuws, weerber. 17.10 Gram. 17.50 Boekbespr. 18.00 Lekcnmoraal en filosofie. 18.20 Voor de soldaten. 18.50 Sport- kron. 19.00 Nieuws. 19.40 Klass. muz. 20.00 Nieuwe gram. 21.30 Jazzmuz. 22.00 Nieuws en weerbericht. 22.15 Praatje. 22.25 Pianorecital. 22.45 Gram. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. AVRO: 20.20 Act. 20.30—22 30 Film. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 Kinderjournaal. KRO: 17.10 Voor de ieugd. NTS: 20.00 Journaal en weeroverz. VARA: 20.20 Act. 20.30 Kunstrubriek. 21.00 Gevar. progr. 21.30 Filmflitsen. 21.45 Forum. Ruim tweeduizend personen vulden maandagavond het centrale legertheater in Moskou om de hoofdstedelijke première van „My fair Lady" bij te wonen, aldus het persbureau Tass, dat sprak van een „levendige en vrolijke uitvoering". Vol gens Tass was het theater tot aan de nok gevuld. Het gemeentebestuur van Nijmegen heeft besloten de jaarlijkse subsidie van 60.000 gulden aan „het Gelders orkest" te verho gen met 1300 gulden. Ook het rijk, de pro vincie Gelderland en andere gelderse ge meenten zullen hun bijdragen verhogen. Deze verhoging houdt verband met de uit breiding van het orkest tot 72 musici. Advertentie kantoormachines (Van onze correspondent in de V.S.) Huisvaders in Amerika hebben dikwijls een zwaar leven. Meer en meer is het gebruik geworden dat het gezin een wo ning betrekt ver buiten de grote stad en de kostwinner moet dan iedere dag per auto, trein of metro een reis maken van een tot twee uur om zijn kantoor te be reiken. En dat nog wel op de spitsuren. Maar ja, verzucht hij goedig, voor de kin deren moet je wel buiten wonen. Als die brave vaders dezer dagen de krant goed hebben gelezen, ziin zij mis schien gaan twijfelen of al hun inspannend heen en weer gereis geen verspilde ener gie was. Er is namelijk in Washington een kolossaal congres gehouden met zeven duizend deelnemers waar allebei jeugd problemen werden behandeld. Verscheide ne sprekers hebben daar betoogd dat het voor kinderen helemaal niet zo goed is om op te groeien in een van die mo derne buitenwijken, die de laatste vijftien jaar rond de Amerikaanse steden verre zen zijn. Eigenlijk is het beter om het Ameri kaanse woord „suburb" niet met voorstad te vertalen. Een voorstad naar Europese begrippen kan een min of meer zelfstan dige plaats zijn, historisch ontwikkeld met een eigen kern, een eigen karakter en een schakering van standen en beroepen. Wan neer zich in zulk een Europese voorstad niet al te veel forensen vestigen, kan de plaats zijn eigen aard behouden en be hoeft het leven daar niet al te eenvormig te worden. Maar de „suburbs" die, vooral sedert de oorlog, in Amerika uit de grond zijn ge stampt, hebben een heel eigenaardige le venswijze doen ontstaan. Het leek eerst allemaal zo mooi pas toen het land rond de grote steden bezaaid was met eentonige, nieuwe nederzettingen, waar de aannemers dik aan hebben verdiend, is men gaan beseffen, dat er zich een re volutie in de levensstijl had voltrokken en dat het lang niet allemaal goud was. wat daar te blakeren lag in die luxe-concen tratiekampen zonder bomen. Buiten-wonen kunnen zich heel veel ex- stedelingen wel veroorloven, maar werke lijk plezierig buiten-wonen maar weinigen. Meestal laat men alleen wat bomen staan rond de dure huizen en alleen die betere t" PAltt woningen zijn door een behoorlijk terrein omgeven. Nu moet men niet denken, dat de huizen die de middenstand zich hier kan veroorloven, armetierig zijn. Vooral de keukens zouden voor veel Europese vrouwen het toppunt van luxe betekenen. Maar de aannemei-s hebben de kosten aan zienlijk kunnen drukken door het terrein van de goedkope nederzetting eerst met bulldozers volkomen kaal te maken en door er vervolgens, in lange rijen, eende re of slechts weinig gevarieerde woningen neer te zetten. Het licht is fel en hard in die wijken. Wie zó buiten woont, kan nog maar het beste binnen blijven. Daar kan men de „airconditioning" aanzetten om het koel te houden en daar kan men de jaloezieën sluiten tegen het felle licht. Dan nog de televisie aan en men kan de dagelijkse eentonigheid vergeten Want eentonig is het leven hier. Vóór dag en dauw gaan alle auto's ronken. Dan vertrekken de vaders. Pas laat keren ze terug om te eten en te slapen. Die vaders komen eigenlijk een nachtje logeren. Als ze thuiskomen zijn de kleine kinderen al naar bed. Die kinderen daar wezen de psycho logen te Washington op ontwikkelen zich in een samenleving die alleen door vrouwen wordt beheerst. Ze komen te kort, omdat ze hun vader niet genoeg meema ken. En in vergelijking met de jeugd van een of twee generaties geleden missen ze nog meer: hun wijk is typisch het domein van een stand. Alle huren zijn even hoog. Bijna alle ouders zijn van ongeveer de zelfde leeftijd en op dit kale, genivelleer de dorp heeft zich een glanzende, maar niettemin trieste uniformiteit ontwikkeld. In de grote „supermarket" koopt men al len hetzelfde, kleurig verpakte voedsel; men rijdt in dezelfde soort chroomomran- Ter gelegenheid van zijn 25-jarig be staan zal het Collegium Musicum Amstelo damense zondagmiddag 29 mei een jubi leumconcert uitvoeren in het Stedelijk Mu seum te Amsterdam. Het programma ver meldt werken van Clemens non Papa, Sweelinck, Des Préz, Lassus, Schuyt, Tol- lius, Diepenbrock, Jaap Vranken, Ruyne- man, Mul, Weegenhuise en Flothuis. Tijdens een na afloop van dit concert te houden receptie zal aan de dirigent, Toon Vranken (die met dr. Wim Schuyt het col legium heeft gesticht), een jubileumfonds worden aangeboden, waaruit de biblio theek kan worden uitgebreid. Het ensem ble, dat ongeveer veertig leden telt, heeft bijna 250 concerten verzorgd tijdens ver scheidene tournees in het buitenland. Advertentie Stop met kneedbaar hout van Ceta-Bever de auto's en als er nog weieens boeken in deze huizen komen zijn het meestal de trivale en alweer glimmende slappe boek jes, die men meepikt van het rek in de „drugstore". Op die manier zien de kinderen niet veel variatie. Zij leven in een uniforme luxe- op-afbetaling, kennen niet de opvoedende spanning van standsverschil en missen de band met grootouders, ooms en tantes, die kinderen van vorige generaties in échte dorpen en steden, nog kenden. 6061. Mioe meende, dat ze Rom in de richting van de boerderij had horen gaan; daar ging ze dan eerst maar eens zoeken. Daar was de ton, waarin ze zelf weggekropen was; voor alle zekerheid keek ze er even in, maar daar was Rom niet. Wacht eensdaar stond een laddertje tegen de schuur. Dat kon weieens iets be tekenen! Mioe klom het laddertje op en keek in de dakgoot. Nee, mis daar was Rom niet. Ze liet zich maar weer zakken en keek rond. Dan maar eens ergens anders proberen! dacht ze. 42) Ze knipperde enkele keren snel met de oogleden en probeerde zich het incident weer voor de geest te halen. Ze porde zelfs met een vinger achter haar oor, er echter op lettend, dat ze haar kapsel niet in de war bracht. Ik probeer 't me te herinneren. Ze deed kennelijk haar best. Alles, wat haar geheu gen kon scherpen, probeerde ze. Zelfs een sigaret stak ze op, alhoewel ze, te oordelen naar de wijze, waarop ze hem vasthield, niet gewend was te roken. Ze liet hem ten slotte tussen haar vingers opbranden. Ik weet het niet meer, zei ze ten slotte. Het spijt me erg. Ik heb hard geprobeerd het me te her inneren. Afgelopen seizoen lijkt me wel twintig jaar geleden te zijn. Ja, er is nog iets, alhoewel ik vermoed dat het u wel niet veel zal helpen. Ze had dezelfde hoed op als u, heeft mijn vriend verteld. Ik bedoel een dupli caat van uw hoed, precies nagemaakt. Ze was plotseling één en al aandacht, alsof die hoed haar op een gedachte bracht. Hij had klaarblijkelijk ten slotte de goede snaar getroffen. Ze kneep haar ogen half dicht. Hij durfde nauwelijks meer te ade men of zich te bewegen. Zelfs Bibi, die op een kussen op de grond zat, keek haar nieuwsgierig aan. Plotseling wist ze het weer! Ze drukte haar sigaret met één krachtige beweging uit en slaakte een kreet, die in het oerwoud op zijn plaats zou zijn geweest. A-a-ai! Nu herinner ik het me! Nu! Ze stortte een waterval van Spaans over hem uit. Maar ten slotte, na flink wat stoom afgeblazen te heb ben, ging ze weer over in het Engels. Dat mens, dat is opgestaan! Dat creatuur, dat voorin een volle zaal ging staan met mijn hoed op! Om te laten zien, dat ze óók zo'n hoed droeg! De schijnwerper werd zelfs op haar gericht! En ik, ik kon er op dat moment naar fluiten! Of ik mij dat herinner? Natuurlijk weet ik dat nog precies! Denkt u dat ik zó iets zo gauw zou vergeten? Dan kent u Mendoze niet! Ze snoof zó zwaar van verontwaardiging, dat het wel leek alsof Bibi gelijk een afgevallen en verdord boom blad weggeblazen werd, alhoewel het dier natuurlijk op eigen kracht beschutting trachtte te vinden voor haar eruptie van woede. Het meisje koos dit hoogst ongelegen moment om binnen te komen. Uw costumière wacht al enige tijd, senorita. Ze zwaaide heftig met haar armen. Ze moet nog maar even langer wachten! Ik luister naar iets, dat ik helemaal niet wil horen. Ze draaide zich om, liet zich half van de chaise-longue afglijden en boog zich, op één knie steunend, naar Lombard over. Ze scheen zelfs haar opgewonden toe stand als een prijzenswaardige prestatie te beschouwen. Ze spreidde dramatisch haar armen uit en begon zich toen gelijk een specht op de borst te kloppen. Kijk hoe nijdig ik ben! Kijk hoe furieus het mij zelfs na zo'n lange tijd nog maakt! Kijk wat ik doe! Ze stond op, zette haar handen met een woedend gebaar in haar zij en begon met haar bovenlichaam heen en weer te schommelen, daarbij bovendien dan het ene en dan het andere been uitzwaaiend, waardoor de wijde broekspijpen rond begonnen te wervelen. Bibi kroop in een hoekje van de kamer weg en sloeg de armpjes over zijn diep voorover gebogen kopje. En waarom wilt u haar vinden, u en die vriend van u?, vroeg ze plotseling. U heeft mij dat nog niet verteld. Hij begreep aan haar uitdagende reactie, dat als het iets was, wat die onbekende vrouw gelukkig zou ma ken, hij geen hulp van senorita Mendoza zou krijgen, zelfs al was ze in staat geweest om te helpen. Hij rangschikte de feiten zó, dat haar mening met die van hem een zekere overeenstemming toonde, al hoewel hun doeleinden toch bepaald niet met elkaar in overeenstemming waren. Geloof u mij, senorita, hij is in grote moeilijkhe den. Ik zal u niet met details vervelen, maar zij is de enige, die hem eruit kan redden. Hij moet kunnen bewijzen, dat hij die avond met haar uit was en dat hij niet ergens anders was. We weten echter niet hoe zij heet, wij weten niet waar zij woont, wij weten eigen lijk niets van haar. Daarom zoeken ^ij overal naar iemand Ze piekerde er écht over. Na een tijdje zei ze echter: Ik zou u graag willen helpen. Ik heb er alles voor over om u te kunnen vertellen, wie zij is. Ze spreidde haar armen hulpeloos uit. Ik heb haar nog nooit eerder gezien. En ook daarna heb ik haar nooit meer gezien. Ik kan mij alleen nog maar herinneren, dat zij op een gegeven moment is opgestaan. Dat is alles. Meer kan ik u helaas niet ver tellen. Naar haar gezichtsuitdrukking te oordelen, was zij hier nog méér teleurgesteld over dan hij. Heeft u soms de man gezien, die bij haar was? Nee, ik heb geen moment naar hem gekeken. Ik zou niet kunnen zeggen, wie naast haar heeft gezeten. Ja, er ontbreekt dus nu wéér een schakel! Alleen een andere ditmaal. De meesten kunnen zich hèm wel herinneren, maar niet haar. En u herinnert zich haar, maar niet hem! We hebben er dus eerlijk gezegd niet veel aan tot mijn spijt. Het bewijst niets. Alleen maar dat een bepaalde vrouw op zekere avond tijdens uw optreden is gaan staan. Dat kan wel iedere vrouw zijn geweest. Ze kan trouwens ook alleen zijn geweest, of met heel iemand anders zijn uitgegaan. Het zegt nog niets. Ik zoek iemand, die beiden heeft gezien. Hij sloeg met zijn handen op de knieën en stond op. Het heeft er alle schijn van, dat het eindigt, waar het begon. In ieder geval mijn hartelijke dank, seno rita, dat u mij heeft willen ontvangen. Ik zal mijn best blijven doen, beloofde ze hem, waarna ze hem een had gaf. Ik weet niet wat ik voor u kan doen, maar je kunt nooit weten. Nu, hij wist het ook niet. Hij schudde haar de hand en liep in een gedepri meerde stemming door de andere kamer naar de voor deur. De tegenslag drukte hem te zwaarder, omdat hij iets tastbaars was geweest. Hij had het al bijna kunnen grijpen, toen het op het laatste moment als het ware onder zijn vingers werd weggerukt. Nu was hij weer terug op zijn punt van uitgang. De liftbediende draaide zich om en keek hem aan. Hij was dus kennelijk al beneden. Vreemd, hij had er niets van bemerkt Iemand bracht de draaideur voor hem in beweging en hij stond op straat. Even bleef hij in gedachten verzonken staan, omdat hij niet wist of hij nu rechtsaf of linksaf zou slaan. Een taxi kwam aanrijden. Hij wenkte de chauffeur. Er zat echter al een passagier in, zodat hij op de vol gende moest wachten. Daardoor bleef hij nog ongeveer staan dralen. En soms kan een minuut een hele veran dering teweeg brengen. Hij had bij Miss Menzoza zijn adres niet achtergelaten, zodat zij niet kon weten, waar zij hem eventueel zou kunnen bereiken. Een lege taxi kwam voorrijden. Hij was al ingestapt en de chauffeur wilde juist wegrijden, toen de draaideur van het hotel als een propellor rond begon te suizen. Een piccolo kwam naar buiten schieten. Bent u de mijnheer, die zo juist bij Miss Menzoza op bezoek is geweest? Ze heeft net naar beneden ge beld. Ze vraagt of u weer even böven wilt komen, als u er geen bezwaar tegen heeft. Hij liep het hotel dus weer binnen en schoot met de lift naar boven. Dezelfde fluwelen bal kogelde weer op hem af. Het dier was kennelijk verheugd hem weer te zien. Hij sloeg er echter nauwelijks acht op. De zwartzijden pyjama was verdwenen en ze was bezig iets anders aan te trekken. Ze zag eruit als een half voltooide lampekamp, zoals ze daar middenin de kamer stond, maar hij had er geen ogen voor. Zij toonde nauwelijks enige ontsteltenis, of eigenlijk helemaal geen. Bent u getrouwd? Niet? Dan zult u wel gauw trou wen en doet er niet zoveel toe. Hij begreep haar niet direct, maar liet het er maar bij. Ze greep een soort sjaal en drapeerde die over één van haar schouders. Toen stuurde ze het vrouwtje weg, dat met een mond vol spelden aan haar voeten geknield lag. U was nauwelijks weg. of er schoot mij iets te binnen, zei ze toen ze alleen waren. Ik voelde me enigszinsZe draaide met haar hand heen en weer, alsof ze aan een deurknop stond te wrikken. (Wordt vervolgd) Bij „De Bezige Bij"/J. M. Meulenhoff in Amsterdam zijn de pocketedities verschenen van zes detectiveverhalen van ERLE STANLEY GARDNER, de Amerikaanse advocaat, die in de vlot lopende vertel lingen het ideaalbeeld van de slimme, voor niets en niemand terugdeinzende speurder Perry Mason heeft opgebouwd. Alle verhalen zijn samengesteld volgens één grondpatroon: de advocaat Mason krijgt een vrij normale opdracht, hij ver diept zich in de zaak, merkt dat er talloze complicaties optreden, komt voor de jury en wint de strijd met de openbare aan klager glansrijk. Zijn cliënt(e) wordt vrij gesproken. Het is de verdienste van Gardner, dat hij toch steeds nieuwe mogelijkheden ziet om zijn verhaal boeiend te maken, waar bij zeker niet vergeten mag worden dat hij zijn vertellingen in vlotte stijl doet. Tenslotte heeft men in Nederland de medewerking gekregen van Tuuk Buijten- huijs en Jan Blokker, die beiden voor bij zonder goede vertalingen zorgden. De tot nu toe in Nederland verschenen Mason-titels zijn: „Het geheim van de zinkende eend", „Het geheim van de ge maskerde lokvogel", „Het geheim van de dartele gokker", „Het geheim van de een zame erfgename", „Het geheim van de luie minnaar" en „Het geheim van de ver doofde verdachte". Goden huizen in de hemelen en het is geen wonder dat mensen van oudsehr aan de sterren en sterrebeelden een speciale rol hebben toegekend in godsdienst en magie. Het uitspansel was de boven natuurlijke superstructuur die de wereld omgaf, die men in godsdienst en astrologie duidde en waardoor men de wereld leef baar, begrijpelijk maakte. Hoewel de tech niek in dit opzicht allengs de plaats van de godsdienst gaat innemen en ondanks de vooruitgang in de wetenschap, zijn wij nog voldoende bijgelovig, of liever nieuws gierig om ons met het oog op de toekomst in tal van speculaties te verdiepen. We twijfelen verstandsmensen als we wil len zijn natuurlijk wel aan de houd baarheid van voorspellingen, maar ander zijds blijven deze voortdurend aantrekke lijk als wensdroom. De goede voorspelling aanvaarden we graag, de slechte doen we met een schouderophalen af en zo beant woordt de waarzeggerij aan een onzer fundamentele behoeften: de nieuws- behoefte over ons eigen lot en als tweede onze drang tot erkenning, tot zelfbeves tiging.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1960 | | pagina 4