Horen en zien
Duyvis
VELPON
is een museum
waard
Fantoom In. de bar
Fa. B. ENGELENBERG
1959er Luxemburgse Moezelwijnen
Moeder
PANDA EN DE TROETELTROEP
ROM EN MIOE
GARCIA DE LEON
AVONTUREN VAN EEN HOND
*BABYDERMMÏ
BECCARI WIJNHANDEL SINDS 1825
DONDERDAG 28 APRIL 1960
15
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Verhelderend
Tachtig jaar na tachtig
OFFICIËLE VERKOOP SIKKENS LAKKEN
Bouwplaten plakken met
van Ceta-Bever
Stem des Volks
DOOR
WILLIAM
IRISH
De radio geeft vrijdag
T elevisiepr ogramma
Voor hef tere
Baby-huidje
59. De troetels waren het er over eens,
da.t Joris leuke spelletjes Icon verzinnen.
Vrolijk schepten zij het geld, van de klui
zen in grote kisten, die door de troetel-
inbreker naar de verhuiswagen werden ge
dragen. Vooral deze laatste troetel had
veel plezier in het werk, want nu kon hij
eindelijk naar hartelust met zware vrach
ten sjouwen. Verontwaardigd keek Panda
naar deze drukke arbeid. „De troetels kun
nen het eigenlijk niet helpendacht hij,
„ze weten niet beter. Hét is allemaal de
schuld, van Joris. En dat zal ik ook tegen
de politie zeggen. als ik maar de kans
kreeg, om uil deze kluis te komen." Die
kans was niet groot, want de slimme Jo
ris stond, waakzaam bij de kluisdeur en
zorgde er wel voor. dat niemand onopge
merkt naar buiten glipte. Maar Panda kan
ook slim zijn. als het. nodig is. Dat merkte
Joris, toen hij opeens in. de gaten kreeg.
dat Panda, ondanks zijn voorzorgen, was
verdwenen. „Dat is sterk!" mompelde hij,
„daar heeft, me dat. roekeloze manneke
zich toch nog aan mijn toezicht weten te
onttrekken! Of zit hel guitje tussen de
duitjes?" Zenuwachtig begon hij tussen
het geld te graaien, zonder te vermoeden,
dat, Panda juist onder zijn neus de kluis
had- verlaten. verborgen in een der
kisten, die de inbreker droeg'.
Voor veel mensen zijn psychiatrische
inrichtingen nog altijd oorden, waarin
achter dikke muren en tralies allerlei ge
heimzinnige en griezelige dingen gebeu
ren, die de buitenwereld waar liever niei
moet weten. Dit beeld wordt volmaakt
wanneer men zich de geneesheer van zo
'n „gekkenhuis" meent te moeten voor
stellen als iemand die met satanisch be
hagen of behept met andere minderwaar
dige gevoelens de zieke geest van de ver
pleegde aan heilloze experimenten onder
werpt.. Recente publicaties over de be
handeling van geestesgestoorden en het
gedrag van medici in een Nederlandse
psychiatrische inrichting hebben nog meer
voedsel aan deze ongezonde fantasie ge
geven. Dat de werkelijkheid wel iets an
ders is wilde de K.R.O.-televisie gister
avond laten zien in een filmpje, getiteld
„Geest in ballingschap", dat in enige ver-
pleegoorden in Heilo. Voorburg en Vught
is opgenomen. Verscheidene zenuwartsen
gaven een toelichting op medische en
technische middelen die hun ten dienste
staan bij de behandeling en genezing van
geesteszieken. Men kreeg ook een ver
helderend inzicht in de wijze waarop de
ze moderne verpleeghuizen zijn ingericht.
Vooraf ging een niet zo duidelijk vraag
gesprek o.a. met prof dr L. J. Rogier
uit Nijmegen over voorbereidingen die
getroffen worden voor de zalig- en hei
ligverklaring van Alphons Ariëns. de Ka
tholieke priester wiens honderdste ge
boortedag dezer dagen is herdacht.
Het Eurovisie-voetbalverslag van de
tweede helft van de bekerwedstrijd tus
sen Barcelona en Real Madrid leverde
bitter weinig genietbaars op. zowel door
het zeer slechte en onstabiele beeld als
door het te overvloedige commentaar van
Aad van Leeuwen. In de rubriek „Voet
licht en Camera" presenteerde Jan Wil
lem Hofstra fragmenten uit het toneelstuk
„De kersentuin", opgevoerd door de Haag
se Comedie en interviewde hij de jonge
balletdanser Robert Kaesen bij beelden
van een modern ballet, dat deze heeft ge
choreografeerd. De filmcriticus A. van
Domburg had een vraaggesprek met de
leider van een Amerikaanse filmliga die
experimentele films maakt. Pater Leopold
Verhagen verzorgde de epiloog.
Beeldschermer
Vanavond, geeft de AVRO-televisie
een vertoning van „Zoals je me wilt"
een st.uk van Luigi Pirandello onder
regie en in de vertaling van Ton Len-
sink. Foto: Een scène uit dit stuk met
Ton Kuyl en Heieen Pimentel (rasp.
als Bruno 'Pièfi 'én' dc' 'onbekende)
staande voor het schilderij van d,e
onbekende.
Advertentie
SU Duyvis
SALATA: vork of
lepel van een aller
aardigst komkommer-
bestek. Handig, ook
voor sla en slaatjes,
visconscrven, uitjes.
Omstreeks 1830 werd een nieuwe bewe
ging in ons litteraire leven ingeleid: die
der „tachtigers", onder wie Albert Verwey.
Lodewijk van Deyssel, Willem Kloos. Her
man Gorter. Frederik van Eeden, Frank
van der Goes en Jacques Perk, die gegroe
peerd waren om het tijdschrift De Nieuwe
Gids. Dit jaar is dat tachtig jaar geleden.
De VARA zal daaraan een programma
wijden op maandagochtend 2 mei, onder de
titel Tachtig jaar na tachtig. Dat program
ma „van Jacques Perk tot Herman Gorter"
wil een beeld geven van de litteraire ver
nieuwing en werd samengesteld door
Garmt. Stuiveling, die het ook zal inleiden.
Medewerking verlenen Greet Groot en
Jaap Maarleveld. Cor Holst heeft de regie.
A.dvertentie
Doclstraat 39 - Haariem - Tel. 15232
.FESTO" SCHUURMACHINES
Advertentie
7677. Rom vond dat 'n aardig spelletje. Hij probeerde de steentjes zo te gooien,
dat ze verschillende keren opsprongen.
Onaerwiil was Mioe nog steeds aan 't plukken; ze kreeg a.l 'n hele bos bij elkaar, die
wou ze mee naar huis némen voor moeder.
Opeens voelde ze 'n hevige pijneen steentje was met kracht tegen haar achter
hoofd gevlogen.
Au.!!! riep ze, met tranen in de ogen van de pijn.
Nou, 't was ook flink hard aangekomen!
Als u meent iets van spaghetti te weten moet u maar eens naar Pontedassio in
Italië gaan (even over de Franse grens aan de Middellandse Zeeom grondig ge
nezen terug te komen. Men heeft daar een speciaal museum aan dit kostelijk
voedsel gewijd, en ik ben ervan overtuigd, dat u er diep onder de indruk zult raken.
En tevens doet. u er de beschamende wetenschap op eigenlijk helemaal niets over
spaghetti in uw geestelijke bagage te hebben en dat u wel nooit volledig op de
hoogte zult komen. Dat hoeft op zichzelf uw leven volstrekt niet te vergallen ik
althans heb allang door dat het volle geluk daar niet in schuilt. Er is bovendien
een zoete (of gekruidepleister op de wond: niet. alleen keert u van het museum
in Pontedassio terug in het strelend besef nu een (klein) woordje over spaghetti te
kunnen meespreken, maar als u het handig aanlegt, stopt men u vol recepten. En
tenslotte is het. al heel wat. in hel vervolg uw gasten eens een splinternieuw maal
voor t.e zetten en daarbij losjesweg te kunnen opmerken: „Venetiaanse (of Napoli-
ta.av.se of Turijnse of Rom.einsc) spaghetti
Mag ik beginnen met aan te nemen,
dat u slechts de meest elementaire ken
nis bezit van dit Italiaanse volksvoecl-
sel? Die zal dan hierop neerkomen: u
denkt dat spaghetti als een kronkelende
massa lange en witte pijpjes wordt op
gediend, al dan niet overgoten met een
tomatensausje. Laat me niet lachen! Tn
de eerste plaats zijn de bereidingswij
zen legio en ik hoop straks nog over
ruimte te beschikken voor een bijzon
der recept. Verder mag ik u navertel
len wat een vriendelijke zegsman, di
recteur Vincenzo Agnesi. mij heeft toe
vertrouwd: er bestaan etelijke soorten
spaghetti en één bepaalde fabriek
houdt misschien het record met twee
honderdvijftig variëteiten. Die witte
slangetjes zijn overigens wel de be
kendste en er zullen waarschijnlijk wei
nig Nederlanders zijn (hoezeer hun
voorkeur ook uitgaat naar een bloemige
aardappel met een lekker sjuutje), die
niet eens in hun leven hebben gepro
beerd dit gerecht zonder knoeien en ge
ruisloos naar binnen te werken. Maar
daarnaast kunt u kiezen uit sterretjes,
vierkantjes, kleine vlinderdasjes en
voorts de meest uiteenlopende verschei
denheid van geometrische figuren. Het
is waar, dat al deze figuurtjes weer hun
aparte namen hebben, maar het geheel
wordt toch ondergebracht in de familie
groep spaghetti.
Signor Agnesi weet zijn weetje op dit
bijzondere gebied, wat geen wonder is,
aangezien hij er zich zo'n krappe halve
eeuw mee bezig houdt. Hij kan uren
lang over geschiedkundige merkwaar
digheden vertellen. „Het is niet waar,
dat Marco Polo ermee uit China terug
kwam", zegt hij beslist. „Duizend jaar
voordien trakteerde Apicius Celius, de
eerste kok van keizer Tiberius, er zijn
meester al op. En er bestaat een oud ge
schrift, van een Franciscaner monnik,
die verklaart gesmuld te hebben van
ravioli (ook een type spaghetti). Hij
schreef dit, toen Marco Polo nog on
derweg was naar het Vérre Oosten. Zo
kan ik u nog meer bewijzen leveren."
Dat hoeft niet, verzeker ik hem, ik
ben al overtuigd. In de loop van ons
gesprek wordt mij duidelijk hoeveel dank
de mensheid verschuldigd is aan ko
ning Frans I van Bourbon, die in de
achttiende eeuw bver Napels heerste.
Toen hij zich een beetje in zijn konink
rijk ging oriënteren viel hem met 'een
zekere walging op, dat het simpele
landvolk het deeg voor dit voedsel
blootsvoets kneedde. Hij ontbood on
middellijk de heer Spadaccini, een be
kende ingenieur, en gaf hem opdracht
een machine te construeren om het
werk van de voeten over te nemen.
Signor Spadaccini heeft lang en deug
delijk nagedacht en kwam na tien jaar
met een bronzen robot voor de dag.
Door middel van een ingenieus stelsel
van radertjes en scharnieren kon deze
zijn benen knedend bewegen.
Voordat ik u, op gezag van Vincenzo
Agnesi, uit de doeken doe hóe u spag
hetti dient te eten, raad ik u aan het
gerecht eens te bereiden op Venetiaan
se wijze. Het recept is van niemand
minder dan chefkok Guido Mora van
het vermaarde restaurant Graspo de
Ua. Benodigdheden voor zes personen:
een pond spaghetti, een groot blik dop
erwten, 100 gram pork, drie kleine
uitjes, wat geraspte Parmesaanse kaas,
100 gram boter en peterselie. De fijnge
sneden uitjes in de boter fruiten, daar
na de kleine blokjes pork toevoegen en
laten sudderen tot het geheel mooi bruin
ziet. Voeg er de erwten aan toe en
houdt dat zaakje op een klein pitje
warm. Tegelijkertijd hebt u. de spaghet
ti gekookt. Deze kiept u, droog natuur
lijk, in een grote schaal en daarover
gaan de van uien en pork doortrokken
erwten met de saus. Afmaken (zo noemt
u dat toch, mevrouw?) met peterselie
en naar smaak bestrooien met ger-aspte
kaas. Guido Mora heeft het me laten
proeven en ik verzeker u, dat hij er
een verrukkelijk gerecht van had ge
maakt. Ik hoop dat uw brouwsel even
goed uitvalt zo niet, dan kunnen
toch geen klachten worden behandeld.
We zijn nu aan het eten toe. „Er be
staan drie manieren", zegt Agnesi met
wetenschappelijke ernst. „De eerste: uw
hoofd in de nek leggen en de sliert
spaghetti in de mond laten zakken. Deze
methode wordt niet als volkomen cor
rect beschouwd. De tweede manier is:
met de vork in de rechterhand wat
spaghetti oppikken en dit in de links
gehouden lepel ronddraaien tot onge
veer een hap. Ook niet helemaal comme
il faut. Wil men niet tegen de goede
manieren zondigen, dan gebruike men
alleen de volk in de rechterhand om de
spaghetti op het bord tot een mondvol
ineen te draaien. Overschietende slier
ten mogen beslist niet worden afgesne
den: men zuigt ze op. In feite doet men
het alleen maar goed, wanneer er een
constante stroom spaghetti van bord
naar mond ontstaat."
Vindt u het wat schrokkerig en dus
onfris? De Italianen niet en daar gaat
het per slot van rekening maar om. Ik
zou nog een autoriteit kunnen aanhalen
om de bewering van signor Agnesi te
staven: Sophia Loren. Deze ongetwijfeld
welgevormde actrice schroomt niet pu
bliekelijk te verklaren, dat zij haar fi
guur dankt aan spaghetti (respectieve
lijk de ondersoorten met schone namen
als wolfsogen, cupidootjes, mussetonge-
tjes en, ja, ik kan het ook niet helpen:
damesbenen) en bovendien zweert zij
bij de derde methode als de enige juiste.
„Spaghetti eet je niet," moet ze eens
hebben gezegd, „je inhaleert het."
Een concert van gewijde muziek, uitge
voerd door de Stem des Volks, Amsterdam,
me,t medewerking van solisten en het
Noordhollands Philharmonisch Orkest, zal
te beluisteren zijn in een uitzending van
de VARA op maandagmiddag 2 mei. On
der leiding van Antoon Krelage wordt het
Te Deum Iaudamus in C (KV 141) van
Mozart uitgevoerd en de Mis in G van
Schubert. De solisten zijn Annette de la
Bije sopraan, Annie Hermes, alt, Wiebe
Drayer, tenor, Otto Couperus, bas en Mein-
dert Boekei. orgel.
V<v? M
f
Advertentie
Advertentie
ZOIUIST ONTVANGEN
soepele frisse wijnen van een beroemd wijnjaar
ELBLING 2.45 per fles
REMICHER RIESLING en SYLVANER 2.95 per fles
REMICHER AUXERROIS5.45 per fles
EDELPERLE,MOUSSEREND 5.75 per fles
Ged. Oude Gracht heek Kleine Houtstr. 57 Tel, 10078 Snelle bezorging
50)
Oh. dat. is zo mijn eigen methode om na te gaan.
hoe lang geleden het gebeurd is. Ik weet alleen niet
of het betrouwbaar is of niet. Ik zal het de jongens
van het tab eens vragen.
Hij keek nog even aandachtig naar de smeulende
sigaret en liep de kamer in. Even later liep hij weer
terug en pakte het peukje op. Hij hield het in de lucht
gelijk een thermometer, die afgelezen moest worden.
Toen drukte hij haar uit. Ze had haar dienst bewezen.
Ze is precies drie minuten, vóórdat wij binnen
kwamen. gevallen. En heb ik precies een minuut ge
rekend voor de tijd. dat ik uit. het raam keek en het
peukje meétte. Zij heeft maar één trekje kunnen doen.
precies zoals ik. Als ze er méér heeft genomen, ligt
er nóg minder tijd tussen.
Het kan een king-size geweest zijn, zei Lombard
van de andere zijde van het vertrek.
Het is een Lucky. Er was nog net een stuk.ie
van het merk te zien. Denk je soms dat ik mijn tijd
verknoeid zou hebben als ik daar niet op gelet zou
hebben?
Lombard antwoordde niet.
Het lijkt erop, dat ze gedood is door de bel van
de huistelefoon, ging Burgess verder. Ze schrok er
van waardoor ze struikelde en naar beneden tuimelde.
De hele geschiedenis ligt voor ons. Ze was naar het
raam gelopen en keek naar buiten. Waarschijnlijk was
ze opgewekt gestemd, ademde de buitenlucht in cn
maakte allerlei plannen, toen de bel plotseling begon
te rinkelen. Toen ging er iets mis. Misschien draaide
ze zich 1:e snel om en kon toen haar evenwicht, niet
meer bewaren. Maar het kan ook door haar schoen
zijn gekomen. Die lijkt me nogal wankel. De hak zit
enigszins los. In ieder geval begon het kleed te glijden
over' de spiegelgladde vloer. Haar benen schoten toen
onder haar weg, waardoor het kleed nog verder op
schoof.
Ze verloor daarbij haar schoen en viel achterover.
Het zou niet erg geweest zijn, als ze maar niet zo
dicht bij de ramen had gestaan. Wat anders een nog
al komische tuimeling zou zijn geweest werd nu een
duik achterover naar beneden.
Maar wat ik niet begrijp is de kwestie van dat. adres.
Moest, dit .soms een luguber mopje zijn? Hoe gedroeg
ze zich? Jij bent. bij haar geweest-
Ze speelde echt geen spelletje, antwoordde Lombard.
Ze was bepaald op het geld uit. Dan kon je zó
van haar gezicht aflezen.
Ik kan me indenken, dat ze jou een vals adres
heeft willen opgeven, dat jou heel wat tijd zou heb
ben gekost om het te controleren, zodat -zij die chèque
kon innen en er vandoor gaan. Maar dit, een adres
hier vlak bij.... Ze moest geweten hebben, dat .je vijf
of tien minuten later weer terug zou zijn. Wat zou
daar achter kunnen hebben zitten?
Misschien meende ze, dat ze zelf méér van die
vrouw in kwestie los zou kunnen krijgen, meer dan
ik haar had geboden. Om haar te kunnen waar
schuwen, moest ik echter even van het toneel verdwij
nen.
Burgess schudde het hoofd. Hij vond deze verklaring
kennelijk onbevredigend, maar hij herhaalde slechts
wat hij daarnet al had gezegd: Ik begrijp het niét.
Lombard had niet geluisterd. Hij had zich omgedraaid
en liep apathisch de kamer door met de slepende stap
van een dronkaard. Burgess keek hem nieuwsgierig na.
Hij scheen alle belangstelling voor wat zich om hem
heen afspeelde verloren te hebben. In elkaar gezakt,
bleef hij vlak voor de muur staan gelijk een man,
die te vaak teleurgesteld is. Voordat Burgess kon be
grijpen wat hij van zins was. had hij zijn rechterarm
naar achteren geworpen en liet deze toen met kracht
op de levenloze vlakte voor hem neerkomen. Het leek
of hij een vijand wilde afstraffen.
Hé, idioot! riep Burgess verbaasd uit. Wat ben
je van plan? Wil je je handen bezeren? Wat heeft
die muur je gedaan? Lombard die half gebukt stond
als een man. die een fles, welke hij tussen zijn benen
vasthoudt, wil ontkurken, antwoordde met gesmoorde
stem. terwijl hij zijn pijnlijke hand tegen zijn maag
drukte:
Zij weten het! Alleen zij weten heten ik kan
het niet uit hen krijgen
HOOFDSTUK XX
De derde dag voor de executie
Het glaasje genever, dat hij snel achterover had ge
slagen toen hij uit. de trein was gestapt, hielp niei in
het minst. Wat kon een borrel ook doen? Wat zouden
zelfs meerdere borrels hebben kunnen doen? De feiten
zouden er niet anders door komen te liggen. Slecht
nieuws kon er niet in goed nieuws door veranderd
worden. Terwijl hij de steile weg, die naar de sombere
gevangenisgebouwen vóór hem leidde, opliep, vroeg hij
zich af: Hoe vertel je een man. dat hij moet sterven?
Hoe vertel je hem, dat er geen hoop meer is, dat de
laatste strohalm is afgebroken? Hij wist het niet, maar
hij was op weg om dat te ontdekken, door eigen er
varing. Hij vroeg zich zelfs al af of het misschien niet
beter zou zijn geweest om hem maar helemaal niet
op te zoeken, om hem niet dit laatste, nutteloze bezoek
te brengen. Het zou ellendig worden, en hij wist het. Hij
was nauwelijks binnen de gevangenismuren, of hij voel
de zich al beroerd. Maar hij móést wel gaan, zo laf
was hij nu ook weer niét! Hij kon hem nog drie kwel
lende dagen lang. in onzekerheid laten. Hij kón hem
vrijdagavond niet zijn cel laten verlaten, tevergeefs
omkijkende als hef ware om te zien of het soms op hel
laatste moment, toch nog niet door zou gaan. Hij wreef
langzaam met de achterkant van zijn hand over zijn
mond, terwijl hij achter de bewaker aansjokte naar
de tweede etage.
Vanavond als ik hier weg ben, drink ik me een
stuk in mijn kraag, mompelde hij binnensmonds.
Ik zal me zo vol gieten, dat ik in het ziekenhuis zal
moeten worden opgenomen totdat het voorbij is.
De bewaker had de deur van de cel geopend en trad
terzijde. Lombard ging naar binnen.
Het was de executie al! Een bloedeloze executie, die
de andere drie dagen vooraf ging. De executie van
alle hoop.
Met een hol geluid stierven de voetstappen van de
bewaker weg. De stilte werd afschuwelijk. Geen van
beiden kon er lang tegen.
Zo, is het dat!, zei Henderson ten slotte. Hij was
rustig en hij had het begrepen.
De dodelijke stilte was ten slotte verbroken. Lombard,
die naar buiten had gestaard, keerde zich om. liep
op hem toe en gaf hem een klap op de schouder.
Kijk. kerelbegon hij te zeggen.
Ach, laat maar, zei Henderson. Ik begrijp het
al. Ik zag het al aan je gezicht. We hoeven er niet
over te praten.
Ik ben haar weer verloren. Ze glipte als het ware
tussen mijn vingers doormaar deze keer voor
goed.
Ik zei, dat je er niet over hoefde te praten, zei
Henderson ongeduldig. Ik zie heus wel. wat het jou
gedaan heeft. Laten we er alsjeblieft niet meer over
praten.
Hij scheen het te zijn, die Lombard een hart onder
de riem moest steken in plaats van omgekeerd.
Lombard liet zich op het voeteneinde van het bed
neervallen. Henderson, die zich de gastheer voelde,
stond op en ging tegen de muur leunen.
Lange tijd was het enige geluid in de cel het geritsel
van cellofaan. Henderson vouwde een leeg sigaretten
pakje langzaam en zorgvuldig op, totdat het een smalle
strook was geworden, en vouwde het daarna weer open.
En toen weer terug en daarna weer open. En zo eento
nig door, eindeloos lang. Zijn vingers moesten kennelijk
iets te doen hebben.
Geen van beiden kon zich echter ten slotte nog be
heersen. Lombard ze.i:
Doe het niet. Ik word er nog gek van.
Henderson keek verbaasd naar zijn eigen handen,
alsof hij er geen weet van had gehad wat zij tot nu
toe hadden gedaan.
Ja, het is een gekke gewoonte van me, zei hij
enigszins schuchter. Ik heb het nooit kunnen kwijt
raken. Altijd, als ik in de trein zat, bewerkte ik zo
het spoorboekje. Van iedere bladzijde vouwde ik de
hoekjes enkele keren om. En moest ik bij een dokter
of tandarts wachten, dan bewerkte ik zo de tijdschrif
ten. Iedere keer, dat ik naar de schouwburg of een
show ging, mishandelde ik het programma,
(Wordt vervolgd)
HILVERSUM I. 402 m. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en overweging. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterst. 9.40 Voor de jeugd. 10.05 Gram. 10.25
Pontificale hoogmis. 12.15 Gram. 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws.
13.15 Vijftien jaar geleden, praatje. 13.20 Lichte
muz. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Promenade-ork.
en sol. 15.00 Voor de kinderen. 15.30 Voor de zie
ken. 16.30 Pianorecital. 17.00 Boekbespr. 17.15 Kin
derkoor. 17.40 Beursber. 17.45 Lichte muz. 18.10
Vaticaanse act. 18.25 Metropole-orkest en solist
18.50 Regeringsuitz.: Emigratierubriek. Het emi-
grr.tiepfaatje door H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws.
19.10 Act. 19.25 Memojandum. 19.30 Pol. lezing.
19.40 Verz.progr. voor de militairen. 20.35 Water
in Europa, klankb. 20.55 Lichte muz. 21.15 Thea
ter Anderson: en dat er vruchten, vlinders,
veulens, vogels, vissen zijn, satire. 21.45 Kamer-
ork. 22.25 Boekbespr. 22.30 Nieuws. 22.40 Mgr. dr.
A Hons Ariëns: Apostel van de kentering, toespr.
23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00—24.00 VARA.
VARA. 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Lichte muz.
en reportages. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. en act. 9.00
Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.40 Schoolra
dio. VPRO: 10.00 Voor de oude dag. lezing 10.05
Morgenwijding VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00
Voor de kleuters. 11.15 Pianorecital. 11.45 Gram.
AVRO: 12.00 Lichte muziek. 12.20 Regeringsuitz.:
Uitz voor de landbouw. 12.30 Land- en tuinbouw-
meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Carillon en
draaiorgelspel 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en
gram. 13.25 Lichte muziek. 13.55 Beursber. 14.00
Viooldua. 14.25 Voordr. 14.50 GëVar. progr. VARA:
16.00 Orgelspel en zang, 16.30 Voor de. zieken.
17.00 Gram. 17.55 Act. 18.00 Nieuws. 18.15 Vlaam
se notities. 18.20 Lichte muziek. 18.50 Hulp aan
vluchtelingen, lezing. 19.00 Voorde kinderen 19.10
Kinderkoor. VPRO: 19.30 Het platteland nu, le
zing. 19.45 VPRO-nieuws. 19.50 Litterair progr.
20.55 Nieuws. VARA: 21.00 Quizprogr. 21.55 Jazz-
muz. 22.15 Buitenl. weekoverzicht. 22.30 Nieuws.
VPRO: 22.40 Zorg om de mens. gesprek. VARA'
23.00 Social, nieuws in Esperanto. 23.10 Muziek-
revue. 23.55—24.00 Nieuws.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Gram. *12.30 Weerbericht. 12.35 Gram. 12.52
Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelrecital. 14 00
Schoolradio. 15.45 Gram. 16.00 Koersen. 1606
Gram. 16.25 Gram. 16.40 Gram. 16.45 Lichte muz
17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les. 18 00
Gram. 18.10 Boekbespr. 18.20 Voor de soldaten.
18.50 Sportkron. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00
Ork.conc. 20.40 Kunstkaleidoscoop. 20.55 Concert
(verv.21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Italiaprijs
1959. 23.00 Nieuws. 23.0523.15 Groeten van mili
tairen uit. Belgisch Kongo.
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. AVRO: 20.20
Act. progr. 20.40 Film. 21.05—22.20 Zoals je me
wilt. TV-spel.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Weekjourn. NCRV: 20 30 Act. 21.00
Ballet. 21.30 Film. 22.15 Wat ben ik?
Advertentie